Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 2010 nr 55 poz. 334
Wersja archiwalna od 2010-04-22 do 2013-07-26
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2010 nr 55 poz. 334
Wersja archiwalna od 2010-04-22 do 2013-07-26
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 24 marca 2010 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie programów szkoleń i wymagań egzaminacyjnych w zakresie kwalifikacji zawodowych marynarzy2)

Na podstawie art. 19 ust. 10a ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2006 r. Nr 99, poz. 693, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 13 lipca 2005 r. w sprawie programów szkoleń i wymagań egzaminacyjnych w zakresie kwalifikacji zawodowych marynarzy (Dz. U. Nr 173, poz. 1445 oraz z 2009 r. Nr 44, poz. 355) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:

1) w rozdziale II „Kwalifikacje oficerskie. Dział pokładowy w żegludze międzynarodowej”:

a) tabela 2.2.10 otrzymuje brzmienie:

Lp.

Zagadnienia

Liczba godzin

W

C

L

I.

II.

III.

IV.

V.

1.

Zastosowanie przepisów międzynarodowych:

2

a) Konwencji LL,

b) Konwencji CSC,

c) zatwierdzonego poradnika mocowania ładunku,

d) dokumentów wymaganych przez PSC.

2.

Wykresy statecznościowe i przegłębień oraz urządzenia obliczające naprężenia kadłuba:

1

5

a) obliczanie stateczności, przegłębienia, momentów gnących i skręcających oraz sił tnących,

b) określanie minimalnej wartości wolnej burty,

c) użycie wykresów do określania obciążenia urządzeń przeładunkowych.

3.

Załadunek i mocowanie ładunku, urządzenia i sprzęt przeładunkowy i mocujący, zalecenia:

16

1

a) pokładowy ładunek drewna,

b) przeładunek i mocowanie sztuk ciężkich,

c) procedury dostawy, kontroli ilościowej i jakościowej oraz odbioru ładunku, dokumentacja ładunkowa,

d) opieka nad ładunkiem,

e) wymagania dotyczące urządzeń i sprzętu przeładunkowego oraz ich obsługi,

f) utrzymanie i kontrola urządzeń i sprzętu przeładunkowego,

g) utrzymanie i kontrola pokryw lukowych,

h) środki ostrożności przy fumigacji ładowni,

i) szacunkowy raport defektów i uszkodzeń przestrzeni ładunkowych, włazów do ładowni, pokryw i wejść do ładowni i zbiorników balastowych oraz podjęcie właściwej akcji.

4.

Eksploatacja chemikaliowców, gazowców i zbiornikowców:

9

a) definicje,

b) zawartość i zastosowanie ISGOTT,

c) eksploatacja zbiornikowców, przepisy o ochronie środowiska,

d) eksploatacja chemikaliowców,

e) czyszczenie zbiorników i zapobieganie zanieczyszczeniom na chemikaliowcach,

f) eksploatacja gazowców,

g) operacje ładunkowe na gazowcach.

5.

Przewóz ładunków niebezpiecznych:

7

a) Kodeksy IMDG i BC,

b) ładunki niebezpieczne w opakowaniach,

c) ładunki masowe suche,

d) przewóz ziarna według wymagań IMO.

6.

Kontenerowy system transportowy. Plan ładunkowy kontenerowca.

2

4

7.

Statek ro-ro, system poziomego ładowania, plan ładunkowy statku ro-ro.

2

4

8.

Plan ładunkowy drobnicowca.

1

4

RAZEM: 58

40

18

b) tabela 2.3.6 otrzymuje brzmienie:

Lp.

Zagadnienia

Liczba godzin

W

C

L

I

II.

III.

IV.

V.

1.

Mocowanie ładunku na statku.

2

2.

Zasady przewozu i mocowania ładunków pokładowych (w tym drewna).

2

3.

Kontenery:

2

a) rodzaje,

b) planowanie przeładunku,

c) mocowanie.

4.

Ładunki masowe suche:

3

a) Kodeks BC,

b) przygotowanie ładowni do załadunku,

c) zagrożenia dla życia, zasady wchodzenia do ładowni,

d) przeładunek i przewóz węgla.

5.

Zasady załadunku i przewozu ziarna luzem.

1

6.

Opieka nad ładunkiem:

6

a) przygotowanie ładowni do operacji przeładunkowych i kontrola po ich zakończeniu,

b) separacja ładunkowa,

c) zasady wentylacji ładowni, mikroklimat ładowni,

d) ładunki chłodzone.

7.

Ładunki niebezpieczne:

6

2

a) Kodeks IMDG:

- budowa i zasady korzystania,

- podział ładunków niebezpiecznych na klasy,

- opakowania i oznakowanie ładunków niebezpiecznych poszczególnych klas,

- zasady separacji,

b) środki ostrożności przy przeładunku i przewozie,

c) Ems, MFAG.

8.

Statkowe urządzenia i osprzęt przeładunkowy:

6

2

a) rodzaje i przeznaczenie,

b) obsługa, utrzymanie, kontrola, instrukcje, BHP przy przeładunkach,

c) operacje przeładunkowe pod kątem wymagań związanych z zapobieganiem zanieczyszczeniom.

9.

Dokumentacja ładunkowa, elementy Konwencji FAL.

2

10.

Zbiornikowce i chemikaliowce:

3

a) rodzaje zbiorników, koferdamy, przepompownia,

b) rurociągi ładunkowe,

c) pompy ładunkowe.

11.

Środki ostrożności przy wchodzeniu do pomieszczeń zamkniętych lub zanieczyszczonych.

1

12.

Wpływ ładunku i operacji przeładunkowych na zanurzenie, przegłębienie i stateczność statku, obliczanie ilości ładunku na podstawie zanurzenia.

4

13.

Planowanie załadunku i sporządzanie planu ładunkowego.

8

14.

Szkody ładunkowe. Inspekcje i raportowanie defektów i uszkodzeń przestrzeni ładunkowych, włazów i zejściówek do ładowni, pokryw ładowni i zbiorników balastowych.

1

RAZEM: 51

35

16

2) w rozdziale V „Kwalifikacje oficerskie. Dział maszynowy - specjalność mechaniczna i elektryczna”:

a) tabela 5.2.5 otrzymuje brzmienie:

Lp.

Zagadnienia

Liczba godzin

W

C

L

I.

II.

III.

IV.

V.

1.

Współczesne siłownie okrętowe - tendencje rozwojowe.

1

2.

Energetyka siłowni okrętowej:

3

a) sprawności układów energetycznych,

b) energia zapotrzebowana do napędu statku,

c) zapotrzebowanie na energię elektryczną i cieplną - bilanse,

d) ogólna sprawność energetyczna siłowni i sposoby jej podwyższania.

3.

Nowoczesne rozwiązania układów napędowo-energetycznych z prądnicami wałowymi i sposoby ich eksploatacji.

4

4.

Utylizacja ciepła odpadowego, przegląd współczesnych rozwiązań układów oraz zasady ich eksploatacji.

4

5.

Układy napędowe statku i ich eksploatacja:

9

a) przegląd współczesnych układów napędowych oraz pędników,

b) charakterystyki obrotowe śruby,

c) charakterystyki hydrodynamiczne,

d) charakterystyki napędowe statku,

e) pole pracy silnika,

f) współpraca silnika, śruby i kadłuba w stanach ustalonych i przejściowych, w różnych warunkach pływania,

g) śruba nastawna - jej zalety i możliwości.

6.

Praca układu napędowego przy manewrowaniu - krzywe Robinsona.

3

7.

Nowe rozwiązania systemów siłownianych.

2

8.

Zasady ekonomicznej eksploatacji siłowni okrętowych.

2

9.

Eksploatacja siłowni okrętowej w stanach awaryjnych.

2

10.

Konstrukcja obiektów morskich i statków pod kątem systemów kontroli prawidłowej pracy i systemów wczesnego wykrywania nieprawidłowości pracy i uszkodzeń:

4

a) procedury bezpiecznej eksploatacji urządzeń napędu głównego:

- ocena stanu technicznego przed startem,

- kryteria oceny poziomu bezpieczeństwa eksploatacyjnego,

- podejmowanie decyzji wyłączenia urządzenia z eksploatacji,

b) procedury bezpiecznej eksploatacji urządzeń pomocniczych:

- ocena stanu technicznego przed startem,

- kryteria oceny poziomu bezpieczeństwa eksploatacyjnego,

- podejmowanie decyzji wyłączenia urządzenia z eksploatacji,

c) wpływ wyłączenia urządzeń z ruchu na eksploatację statku oraz zagrożenie bezpieczeństwa statku,

d) ogólna budowa i podstawowe funkcje systemów kontroli prawidłowej pracy i systemów wczesnego wykrywania nieprawidłowości pracy i uszkodzeń.

RAZEM: 34

34

b) tabela 5.2.8 otrzymuje brzmienie:

Lp.

Zagadnienia

Liczba godzin

W

C

L

I.

II.

III.

IV.

V.

1.

Pompy:

8

a) klasyfikacja, charakterystyka i zastosowanie poszczególnych rodzajów pomp,

b) wielkości charakterystyczne pomp i układów pompowych,

c) charakterystyki pomp,

d) współpraca pomp.

2.

Sprężarki:

6

a) klasyfikacja, charakterystyka i zastosowanie sprężarek,

b) charakterystyki sprężarek - współpraca z siecią,

c) wentylatory i instalacje wentylacyjne.

3.

Układy okrętowej hydrauliki siłowej:

14

a) przegląd elementów układów hydrauliki siłowej:

- pompy,

- silniki,

- zawory,

- rozdzielacze,

- przewody,

b) przykładowe instalacje:

- pokryw lukowych,

- wind ładunkowych,

- urządzeń transportu pionowego,

- drzwi wodoszczelnych,

c) urządzenia sterowe:

- podstawowe wiadomości z teorii sterowania,

- rodzaje sterów, budowa, działanie,

- rodzaje maszyn sterowych, budowa i działanie,

- stery strumieniowe i aktywne,

d) urządzenia śrub nastawnych:

- rodzaje i budowa śrub nastawnych,

- elementy mechanizmów śrub nastawnych: zmiany skoku śruby, siłowniki, elementy rozrządu,

- blokada płatów śruby w stanach awaryjnych,

- instalacje hydrauliczne.

4.

Oczyszczanie paliw i olejów smarowych, urządzenia oczyszczające.

10

5.

Linie wałów:

5

a) sprzęgła napędu głównego, blokada sprzęgieł w stanach awaryjnych,

b) przekładnie napędów okrętowych, kontrola posadowienia przekładni, wypracowania łożysk i luzu międzyrębnego,

c) łożyska w napędach okrętowych:

- wzdłużne,

- poprzeczne,

- rufowe,

d) wały okrętowe:

- śrubowe,

- pośrednie,

- oporowe.

6.

Eksploatacja i obsługa urządzeń i systemów sterowych:

4

a) budowa i działanie,

b) bezpieczna eksploatacja,

c) przykładowe uszkodzenia i ruch awaryjny.

7.

Eksploatacja i obsługa urządzeń i systemów rozładunkowych oraz urządzeń pokładowych:

4

a) ogólna budowa i zasady bezpiecznej eksploatacji żurawi, bomów, suwnic i innych urządzeń rozładunkowych,

b) przykładowe uszkodzenia i ruch awaryjny urządzeń rozładunkowych,

c) ogólna budowa i zasady bezpiecznej eksploatacji urządzeń pokładowych - wind cumowniczych i kotwicznych oraz innych urządzeń pokładowych,

d) przykładowe uszkodzenia i ruch awaryjny wymienionych urządzeń pokładowych.

RAZEM: 51

51

c) tabela 5.2.16 otrzymuje brzmienie:

Lp.

Zagadnienia

Liczba godzin

W

C

L

I.

II.

III.

IV.

V.

1.

Pojęcia podstawowe, zakres regulacji i źródła prawa morskiego.

1

2.

Pojęcie statku morskiego:

1

a) przynależność państwowa,

b) rejestr okrętowy,

c) właściciel statku,

d) armator,

e) umowy o korzystanie ze statku.

3.

Administracja morska: kompetencje, inspekcje, dokumenty:

1

a) kontrola zdolności statku do żeglugi,

b) odpowiedzialność za naruszenie prawa.

4.

Odprawa statku: sanitarna, celna i paszportowa.

1

5.

Sytuacja prawna statku na wodach morskich:

1

a) podział wód morskich,

b) skutki naruszania przepisów dla statku i odpowiedzialność załogi.

6.

Certyfikaty i dokumenty statku i załogi wymagane konwencjami międzynarodowymi wymienionymi w lp. 7-9.

2

7.

Międzynarodowe wymagania bezpieczeństwa żeglugi:

6

a) regulacje prawne dotyczące stanu załadowania statku,

b) odpowiedzialność wynikająca z Międzynarodowej Konwencji o Liniach Ładunkowych,

c) regulacje prawne dotyczące bezpieczeństwa życia na morzu (Konwencja SOLAS),

d) regulacje prawne dotyczące standardów szkolenia, certyfikacji i pełnienia służby na statku (Konwencja STCW),

e) odpowiedzialność wynikająca z przepisów międzynarodowych w zakresie bezpieczeństwa statku, załogi, pasażerów i ładunku,

f) międzynarodowe wymagania zdrowotne, morska deklaracja zdrowia.

8.

Międzynarodowe konwencje i regulacje dotyczące ochrony środowiska (Konwencja MARPOL).

2

9.

Regulacje prawne w zakresie prawa pracy - krajowe i zagraniczne.

1

10.

Ubezpieczenia morskie:

1

a) przedmiot ubezpieczenia morskiego,

b) ryzyko ubezpieczeniowe,

c) wyłączenia,

d) sporządzanie dokumentacji powypadkowej.

RAZEM: 17

17

d) tabela 5.3.2 otrzymuje brzmienie:

Lp.

Zagadnienia

Liczba godzin

W

C

L

I.

II.

III.

IV.

V.

1.

Wiadomości ogólne:

2

a) pojęcie siłowni okrętowej, układu napędowego, elektrowni okrętowej,

b) podział siłowni okrętowych.

2.

Podstawowe instalacje siłowni okrętowych i ich obsługa:

6

a) zęzowa,

b) balastowa,

c) transportu i oczyszczania paliwa,

d) wody sanitarnej pitnej,

e) wody morskiej,

f) oleju smarowego,

g) parowo-wodna,

h) sprężonego powietrza.

3.

Budowa i obsługa instalacji obsługujących silniki spalinowe pomocnicze:

2

a) smarowania,

b) chłodzenia,

c) zasilania,

d) rozruchu.

4.

Wymagania stawiane siłowniom i wpływ tych wymagań na rozwiązania zastosowane w siłowniach okrętowych.

1

5.

Bilans energetyczny siłowni okrętowej:

2

a) sprawność urządzenia energetycznego,

b) sprawność ogólna napędu i jej części składowe,

c) sprawność energetyczna siłowni i możliwości jej zwiększenia,

d) układy energetyczne siłowni spalinowych.

6.

Instalacje siłowni spalinowych:

14

a) instalacje chłodzenia:

- chłodzenie cylindrów, układy chłodzenia cylindrów silników wolnoobrotowych i średnioobrotowych, dobór pomp obiegowych i chłodnic, rola zbiornika wyrównawczego, jego dobór i włączenie w system, grzanie silnika, odpowietrzanie systemu, wpływ wyparownika próżniowego na eksploatację systemu oraz jego dobór i włączenie w system, parametry ruchowe systemu i ich regulowanie, instalacja chłodzenia cylindrów z ciśnieniowym zbiornikiem wyrównawczym, kontrola i uzdatnienie wody, czyszczenie instalacji,

- chłodzenie tłoków wodą słodką, zalety i wady wody słodkiej jako czynnika chłodzącego tłoki, schemat podstawowy instalacji, jej elementy składowe i eksploatacyjne,

- chłodzenie wtryskiwaczy, instalacje podstawowe na wodę słodką, olej smarowy i olej napędowy, zasady eksploatacji poszczególnych instalacji,

- instalacje wody morskiej, ogólna charakterystyka, połączenia szeregowe, równoległe i mieszane elementów chłodzonych, parametry obliczeniowe i eksploatacyjne systemu, regulacja parametrów, zapobieganie korozji, erozji i osadom,

- centralne instalacje chłodzenia, zalety i wady instalacji centralnych, układy podstawowe instalacji centralnych, metody optymalizowania, dobór pomp wody morskiej, chłodnic centralnych i szybkości przepływu w obiegu niskotemperaturowym, parametry eksploatacyjne i regulacja instalacji,

b) instalacje paliwowe:

- wymagania norm i wytwórców silników dotyczące paliw okrętowych oraz wpływ własności paliw na budowę i eksploatację systemu,

- instalacja pobierania, przechowywania i transportu paliwa, zabezpieczenia przed przelaniem paliwa, przechowywanie, zdawanie i utylizacja odpadów paliwowych,

- instalacja oczyszczania, metody oczyszczania paliw okrętowych, czynniki decydujące o prawidłowym oczyszczaniu paliwa w wirówkach i ich wpływ na

budowę i eksploatację systemu oczyszczania, dobór i eksploatacja zbiorników osadowych, dobór wirówek, zastosowanie niekonwencjonalnych metod oczyszczania i uzdatniania paliwa (dekantery, homogenizatory, filtry niepełnoprzepływowe, dodatki do paliw), współczesny układ oczyszczania,

- instalacja zasilająca, układ atmosferyczny(konwencjonalny) i ciśnieniowy na olej opałowy, stosowanie systemu ciśnienia, dobór elementów układu, rola zbiornika zwrotnego (odpowietrzającego), podgrzewanie i regulacja lepkości paliwa przed silnikiem, filtrowanie paliwa w układzie zasilającym, regulacja ciśnienia paliwa, instalacje zasilające na paliwo zmieszane, instalacje jednopaliwowe siłowni, instalacja zasilająca kotła pomocniczego,

c) instalacje smarowe:

- instalacja poboru i transportu oleju,

- instalacje obiegowe smarowania silników spalinowych, elementy składowe instalacji, ich dobór i eksploatacja (zbiorniki obiegowe, pompy obiegowe, chłodnice, filtry),

- instalacje smarowania cylindrów,

- instalacje obiegowe smarowania: przekładni, turbosprężarek i wałów śrubowych,

- instalacje oczyszczania olejów silnikowych, dobór wirówek oraz dobór optymalnej wydajności wirówki i krotności wirowania oleju obiegowego przy wirowaniu ciągłym, filtrowanie niepełnoprzepływowe, współczesny system oczyszczania oleju obiegowego,

d) instalacja sprężonego powietrza:

- odbiory okrętowe sprężonego powietrza,

- zapotrzebowanie powietrza na rozruch silnika,

- dobór zbiorników głównych i pomocniczych powietrza, dobór sprężarek głównych, awaryjnych i pomocniczych,

- sterowania systemów, ich rozwiązywanie i eksploatacja,

e) instalacje parowo-wodne:

- konwencjonalna instalacja parowo-wodna (na parę nasyconą suchą), odbiory pary wodnej, bilans parowy statku, dobór kotłów pomocniczych, czynniki wpływające na wydajność kotła utylizacyjnego oraz regulacja jego wydajności, połączenia kotła opalanego paliwem z kotłem utylizacyjnym, schemat podstawowy instalacji parowej i jej budowa, schemat podstawowy instalacji skroplinowej, elementy instalacji (zawory skroplinowe, kontrola przepływu, zbiorniki obserwacyjne skroplin, chłodnice skroplin, skraplacz nadmiarowy),

- schemat podstawowy instalacji zasilającej, elementy instalacji (skrzynia cieplna, zbiorniki zapasowe wody kotłowej, pompy zasilające, kontrola i uzdatnianie wody, regulacja zasilania kotłów),

- zasady eksploatacji instalacji parowo-wodnej (rozruch instalacji, kontrola w trakcie ruchu, odstawianie instalacji, konserwacja i czyszczenie),

- instalacje głębokiej utylizacji energii strat, czynniki wpływające na celowość zastosowania głębokiej utylizacji strat, źródła energii strat i możliwości ich wykorzystania, wpływ rozwiązania systemu na pokrycie potrzeb energetycznych siłowni, schematy podstawowe systemów jedno- i dwuciśnieniowych, systemy zintegrowane, parametry pracy systemów, podgrzewanie wody zasilającej i przegrzewanie pary,

f) instalacje zęzowo-balastowe:

- instalacje zęzowe, dobór pomp zęzowych, schematy ideowe systemu zęzowego, zabezpieczenia przed zalaniem pomieszczeń osuszanych, dobór i rozmieszczenie studzienek zęzowych, koszy ssących i osadników oraz ich połączenia z magistralą zęzową i pompami zęzowymi, awaryjne ssanie zęz siłowni, gromadzenie i postępowanie ze ściekami zaolejonymi, odolejanie wód zęzowych, gromadzenie i usuwanie popłuczyn z siłowni, resztkowanie zęz,

- instalacje balastowe, dobór pomp balastowych, schemat podstawowy systemu, pompowanie i resztkowanie zbiorników balastowych,

g) instalacje sanitarne wody dopływowej:

- wymagania stawiane wodzie do picia oraz wodzie do higieny osobistej,

- zapotrzebowanie na wodę do picia, higieny osobistej, do celów gospodarczych oraz spłukiwania ustępów,

- pobieranie, przechowywanie i uzdatnianie wody,

- wykorzystanie wody wytworzonej w wyparownikach próżniowych do celów sanitarnych,

- schematy podstawowe systemów sanitarnych wody dopływającej, ich budowa i eksploatacja.

7.

Systemy siłowni parowych:

3

a) podział i zadania instalacji siłowni parowych,

b) schematy podstawowe obiegów parowo-wodnych, główny system parowy, pomocniczy system pary dolotowej, pomocniczy system pary odlotowej, systemy skroplinowe, systemy zasilające,

c) instalacje paliwowe,

d) instalacje smarowe,

e) instalacje destylacyjne.

8.

Charakterystyka oporowa okrętu:

1

a) opór konstrukcyjny, czynniki wpływające na opory eksploatacyjne statku, zależność oporu okrętu od prędkości statku,

b) moc holowania, prędkość kontraktowa, wpływ prędkości statku i warunków pływania na:

- zużycie paliwa,

- napęd główny, obciążenie mocą.

9.

Pola pracy silników głównych:

3

a) pojęcie obciążenia znamionowego silnika, pola doboru silników wolnoobrotowych, deklarowane przez wytwórców pola obciążeń silników głównych,

b) ograniczenia eksploatacyjne minimalnych i maksymalnych obciążeń silników, czynniki eksploatacyjne wpływające na te ograniczenia, dopuszczalne przeciążenia silników głównych.

10.

Współpraca układu silnik - śruba okrętowa:

4

a) dopasowanie układu silnik spalinowy tłokowy - śruba stała, rezerwy konstrukcyjne mocy silnika i prędkości obrotowej silnika w układzie bezpośrednim napędu śruby, dobór obciążenia znamionowego silnika, ocena doboru układu silnik - śruba na podstawie prób morskich i prognozy modelowej, wpływ doboru tego układu na jego eksploatację, możliwości poprawy współpracy układu silnik - śruba,

b) układy przekładniowe, dobór przełożenia przekładni mechanicznej wielobiegowej, układy ze śrubą nastawną,

c) pole współpracy układu silnik spalinowy tłokowy - śruba nastawna,

d) charakterystyka optymalnej sprawności układu napędowego ze śrubą nastawną i wpływ warunków pływania na przebieg tej charakterystyki, zalety i wady śrub nastawnych.

11.

Bezpieczna eksploatacja zespołów prądotwórczych:

4

a) typy napędu: głównego, pomocniczego, awaryjnego i ogólna budowa zespołów prądotwórczych,

b) rodzaje napędów prądnic i alternatorów,

c) ogólne zasady współpracy zespołów prądotwórczych,

d) rozruch, wpięcie na szyny, wypięcie z szyn, odstawianie z ruchu,

e) systemy monitoringu i kontroli zespołów prądotwórczych,

f) bezpieczna eksploatacja zespołów prądotwórczych (codzienna obsługa i działania remontowe),

g) działania prewencyjne, ograniczające występowanie uszkodzeń oraz działania po stwierdzeniu uszkodzeń lub nieprawidłowości w pracy zespołu prądotwórczego.

12.

Zachowanie środków bezpieczeństwa podczas pełnienia wachty oraz procedury postępowania w chwili wykrycia zagrożenia pożarowego lub negatywnych zdarzeń, w szczególności w systemie paliwowym:

2

a) obchód siłowni:

- sprawdzanie parametrów pracy urządzeń i systemów oraz poziomów mediów w zbiornikach (przez obserwację czujników oraz organoleptycznie),

- sprawdzanie szczelności urządzeń i rurociągów,

b) postępowanie w chwili wykrycia zagrożenia pożarowego lub negatywnych zdarzeń:

- przyczyny występowania i definiowania zagrożenia, w tym pożarowego, oraz uszkodzeń i systemów, umiejętność oceny poziomu zagrożenia (pod kątem szybkości podejmowania działań),

- procedury awaryjne,

- działania niestandardowe,

- zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo własne i odpowiedzialność wachtowego za cały statek z załogą (wszczęcie alarmu przed przystąpieniem do akcji).

RAZEM: 44

44

e) tabela 5.3.3 otrzymuje brzmienie:

Lp.

Zagadnienia

Liczba godzin

W

C

L

I.

lI.

lll.

IV.

V.

1.

Mechanizmy siłowni okrętowych:

7

a) rodzaje pomp oraz ich przeznaczenie, niesprawność, obsługa:

- pompy wirowe krętne,

- pompy wirowe krążeniowe,

- pompy wyporowe tłokowe,

- pompy wyporowe zębate,

- pompy wyporowe śrubowe,

- pompy wyporowe membranowe,

b) sprężarki wyporowe i wirowe, podział i zastosowanie, niesprawność, obsługa,

c) urządzenia do oczyszczania paliw i olejów smarowych, cel stosowania, rodzaje wirówek i filtrów, metody oczyszczania, niesprawność, obsługa.

2.

Mechanizmy pokładowe:

2

a) windy kotwiczne,

b) windy cumownicze.

3.

Urządzenia pokładowe:

3

a) rodzaje i przeznaczenie urządzeń pokładowych,

b) urządzenia sterowe: klasyczne, stery strumieniowe, dysze Corta,

c) urządzenia kotwiczne i cumownicze: rodzaje, rozmieszczenie, przeznaczenie,

d) urządzenia przeładunkowe bomowe, dźwigowe, bramowe, suwnice.

4.

Pompy i układy pompowe:

3

a) podział i klasyfikacja,

b) bilans energetyczny pompy i układu pompowego,

c) wydajność, moc i sprawność pompy,

d) pompy: wyporowe, tłokowe, zębate, śrubowe, z wirującymi cylindrami, łopatkowe - budowa i zastosowanie,

e) pompy wirowe kręte, przepływ cieczy przez wirnik, wysokość podnoszenia wirnika,

f) charakterystyki przepływu, mocy i sprawności pomp wirowych i wyporowych,

g) wyróżniki szybkobieżności pomp wirowych,

h) szeregowa i równoległa współpraca pomp z instalacjami,

i) kawitacja pomp i siły poosiowe,

j) pompy wirowe, krążeniowe: zasada pracy, budowa,

k) elementy konstrukcyjne pomp i eksploatacja pomp,

l) pompy strumieniowe: zasada pracy, budowa i eksploatacja,

m) działania prowadzone za pomocą systemów pompowych:

- bezpieczna eksploatacja ogólnostatkowych systemów pompowych (zwrócenie uwagi na rodzaj mediów pod kątem zagrożeń, jak i ważności w pracy siłowni, utrzymywanie dobrego stanu technicznego urządzeń i instalacji, pełnej szczelności),

- bezpieczna eksploatacja ładunkowych systemów pompowych (zwrócenie uwagi na rodzaj mediów pod kątem zagrożeń pożarowego i chemicznego, utrzymywanie dobrego stanu technicznego urządzeń i instalacji, pełnej szczelności),

- systemy monitoringu i kontroli systemów pompowych oraz ich ogólna budowa i działanie.

5.

Sprężarki:

3

a) wiadomości teoretyczne na temat procesu sprężania, sprawność wolumetryczna,

b) budowa sprężarek tłokowych, śrubowych i łopatkowych,

c) rozrząd sprężarek,

d) eksploatacja sprężarek wyporowych,

e) przepisy instytucji klasyfikacyjnych dotyczące sprężarek,

f) sprężarki wirowe: podział i zastosowanie,

g) podstawy teoretyczne pracy sprężarek wirowych i wentylatorów,

h) charakterystyki dławienia, mocy i sprawności,

i) współpraca sprężarki z przewodem i zbiornikiem,

j) pompowanie turbosprężarek, przyczyny, skutki i zapobieganie uszkodzeniom.

6.

Urządzenia do oczyszczania paliw i olejów:

4

8

a) zanieczyszczenia paliw i olejów oraz ich wpływ na eksploatację silnika,

b) metody oczyszczania paliw i olejów,

c) sedymentacja grawitacyjna, wirowanie, filtrowanie paliw i olejów,

d) podstawy teoretyczne procesu wirowania,

e) budowa wirówek,

f) dobór parametrów wirowania,

g) eksploatacja wirówek paliwowych,

h) wirowanie olejów smarowych.

7.

Filtry, filtracja i oczyszczanie:

2

a) podstawy teoretyczne filtracji,

b) przegrody filtracyjne,

c) budowa i eksploatacja filtrów paliwowych i olejowych,

d) odolejanie wód zęzowych, odolejacze - budowa i eksploatacja,

e) spalarki - budowa i eksploatacja,

f) urządzenia do obróbki ścieków sanitarnych - budowa i eksploatacja.

8.

Wymienniki ciepła:

3

a) podział, budowa, charakter wymiany ciepła, dane charakterystyczne wymienników i ich eksploatacja,

b) wyparowniki: rodzaje, budowa, obsługa i eksploatacja,

c) rodzaje korozji w wymiennikach ciepła, sposoby jej zapobiegania,

d) wpływ czynników eksploatacyjnych na sprawność wymiennika ciepła.

9.

Systemy hydrauliki okrętowej: hydraulika siłowa, wiadomości teoretyczne, podstawowe schematy, przykładowe rozwiązania instalacji, symbole stosowane w hydraulice.

6

10.

Urządzenia sterowe:

6

a) urządzenia sterowe, podział,

b) zwrotność i stateczność kursowa statku,

c) teoria płata i obciążenia układu sterowego,

d) rodzaje uszkodzeń urządzeń sterowych,

e) budowa i obsługa elektrohydraulicznej maszyny sterowej: tłokowej, łopatkowej, toroidalnej,

f) regulacja maszyny sterowej,

g) przepisy instytucji klasyfikacyjnych dotyczące urządzeń sterowych,

h) eksploatacja maszyny sterowej.

11.

Śruby nastawne:

4

a) śruby nastawne, budowa mechanizmów śrub nastawnych, systemy sterowania śrubami,

b) eksploatacja śrub nastawnych.

12.

Urządzenia pokładowe sterowane hydraulicznie:

8

a) windy kotwiczne i kabestany elektryczne, budowa i eksploatacja,

b) windy kotwiczne i kabestany hydrauliczne, budowa i eksploatacja,

c) budowa instalacji pokryw lukowych,

d) eksploatacja instalacji,

e) windy ładunkowe topenantowe, gajowe, budowa, obsługa i eksploatacja,

f) dźwigi hydrauliczne, budowa i obsługa,

g) rodzaje stabilizatorów,

h) zasada pracy stabilizatorów,

i) eksploatacja stabilizatorów przechyłów,

j) budowa i obsługa mechanizmów wind łodziowych.

RAZEM: 59

51

8

f) tabela 5.3.17 otrzymuje brzmienie:

Lp.

Zagadnienia

Liczba godzin

W

C

L

I.

II.

III.

IV.

V.

1.

Geometria kadłuba statku:

4

a) linie teoretyczne,

b) wymiary główne,

c) stosunki wymiarów głównych,

d) współczynniki pełnotliwości,

e) składowe masy,

f) wolna burta.

2.

Typy wiązań i elementy konstrukcji statku.

4

3.

Typy statków, rozplanowanie przestrzenne:

2

a) masowce,

b) drobnicowce,

c) promy,

d) zbiornikowce,

e) produktowce,

f) gazowce.

4.

Rodzaje pędników.

2

5.

Sposoby sterowania statkiem.

1

6.

Zbiorniki, zasady sondowania zbiorników.

1

7.

Obciążenia konstrukcji kadłuba:

3

a) wytrzymałość lokalna i ogólna kadłuba,

b) krzywe ciężarów wyporu i obciążeń,

c) zginanie kadłuba, wykres sił tnących i momentów gnących, skręcanie kadłuba.

8.

Pływalność, stateczność, niezatapialność:

4

a) stateczność początkowa,

b) moment wychylający,

c) moment prostujący.

9.

Stateczność dynamiczna:

4

a) kąt przechyłu dynamicznego,

b) kryteria stateczności,

c) wpływ swobodnych powierzchni cieczy na zachowanie się statku.

10.

Materiały konstrukcyjne:

2

a) połączenia elementów,

b) ochrona przeciwkorozyjna.

11.

Układy wiązań wewnętrznych kadłuba.

2

12.

Konstrukcja dna, pokładów, burt, poszycia kadłuba:

2

a) grodzie, konstrukcja rufy i dziobu,

b) ładownie, zbiorniki.

13.

Pędniki i stery, rodzaje.

1

14.

Wyposażenie pokładowe.

1

15.

Wyposażenie ratownicze.

1

16.

Ogólna charakterystyka siłowni okrętowych:

1

a) typy siłowni,

b) budowa siłowni,

c) podstawowe systemy.

17.

Przeglądy na statkach, ich zakresy, dokowanie.

2

18.

Korzystanie z dokumentacji konstrukcyjnej i statecznościowej statku.

2

19.

Działalność IMO i instytucji klasyfikacyjnych.

1

20.

Znajomość podstawowych działań podejmowanych w przypadkach występowania zdarzeń powodujących częściową utratę pełnej pływalności:

4

a) analiza zagrożeń związanych z sytuacjami awaryjnymi zaistniałymi na skutek zdarzeń powodujących częściową utratę pełnej pływalności,

b) znajomość procedur i działań ograniczających skutki zdarzeń powodujących częściową utratę pełnej pływalności,

c) analiza możliwości użycia urządzeń i systemów awaryjnych oraz urządzeń i systemów głównych i pomocniczych w trybie awaryjnym,

d) prewencyjna rola bezpiecznej eksploatacji statku w ograniczeniu występowania zdarzeń powodujących częściową utratę pełnej pływalności.

RAZEM: 44

44

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.Szkolenia w zakresie kwalifikacji zawodowych marynarzy rozpoczęte przed dniem wejścia w życie rozporządzenia prowadzi się na podstawie dotychczasowych przepisów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Infrastruktury: C. Grabarczyk

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/106/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy (Dz. Urz. UE L 323 z 03.12.2008, str. 33).

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 107, poz. 732 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 171, poz. 1055 oraz z 2009 r. Nr 63, poz. 519, Nr 92, poz. 753 i Nr 98, poz. 817.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00