Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2009-11-30 do 2010-03-31
Wersja archiwalna od 2009-11-30 do 2010-03-31
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 26 listopada 2009 r.
zmieniające rozporządzenie – Regulamin wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury
Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze (Dz. U. z 2008 r. Nr 7, poz. 39, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1.W rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 27 sierpnia 2007 r. - Regulamin wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury (Dz. U. Nr 169, poz. 1189, z 2008 r. Nr 58, poz. 354 i Nr 235, poz. 1608 oraz z 2009 r. Nr 160, poz. 1272) wprowadza się następujące zmiany:
1) § 12 i 13 otrzymują brzmienie:
„§ 12. W skład Prokuratury Krajowej wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Biuro Prokuratora Krajowego;
2) Biuro Spraw Konstytucyjnych;
3) Biuro Postępowania Przygotowawczego;
4) Biuro do Spraw Przestępczości Zorganizowanej;
5) Biuro Postępowania Sądowego;
6) Biuro Obrotu Prawnego z Zagranicą;
7) Biuro Kadr;
8) Biuro Administracyjno-Finansowe.
§ 13. 1. Do podstawowych zadań Biura Prokuratora Krajowego należy:
1) opracowywanie programów dotyczących podstawowych kierunków działania prokuratury oraz sprawozdań i informacji z ich wykonania;
2) przygotowywanie informacji o charakterze ogólnym dla Sejmu, Senatu, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Rady Ministrów i innych organów w zakresie działania prokuratury, z uwzględnieniem materiałów przedstawionych przez inne biura;
3) współdziałanie z organami państwowymi, państwowymi jednostkami organizacyjnymi i organizacjami społecznymi w zapobieganiu przestępczości oraz innym naruszeniom prawa;
4) koordynowanie działalności biur Prokuratury Krajowej w zakresie realizacji zadań wspólnych oraz zadań wynikających z informatyzacji prokuratury;
5) opracowywanie materiałów analitycznych i uogólniających dotyczących stanu przestępczości i praktyki jednostek;
6) opracowywanie rozwiązań organizacyjnych określających funkcjonowanie jednostek;
7) podejmowanie działań w zakresie usprawniania i doskonalenia organizacji oraz metod pracy jednostek;
8) prowadzenie działalności wizytacyjno-lustracyjnej w jednostkach;
9) organizowanie posiedzeń Rady Prokuratorów przy Prokuratorze Generalnym;
10) współdziałanie z Departamentem Informatyzacji i Rejestrów Sądowych Ministerstwa Sprawiedliwości w zakresie:
a) inicjowania i wdrażania nowych technik informatycznych w jednostkach,
b) wdrażania systemu informatycznego prokuratury,
c) projektowania aktów normatywnych związanych z funkcjonowaniem ogólnopolskich systemów informatycznych w jednostkach, a także współpracy z instytucjami zewnętrznymi w zakresie dostępu prokuratur do prowadzonych i projektowanych baz danych;
11) wykonywanie zadań związanych z administrowaniem przez Prokuratora Krajowego danymi przetwarzanymi w ogólnopolskich systemach informatycznych prokuratur, w tym określanie zasad użytkowania systemów oraz prowadzenie odpowiednich rejestrów i dokonywanie analiz;
12) wykonywanie zadań określonych w przepisach o odpowiedzialności dyscyplinarnej prokuratorów;
13) wykonywanie czynności związanych z realizacją zadań Prokuratora Krajowego;
14) koordynowanie zadań związanych z przygotowywaniem i opiniowaniem projektów aktów prawnych oraz rozstrzyganie kwestii prawnych;
15) rozpoznawanie skarg i wniosków dotyczących działalności jednostek;
16) współpraca ze środkami masowego przekazu;
17) koordynowanie pracy rzeczników prasowych prokuratur apelacyjnych i okręgowych;
18) udostępnianie informacji publicznej w zakresie właściwości Biura Prokuratora Krajowego, opracowywanie projektów decyzji w tym przedmiocie oraz projektów decyzji odwoławczych, a także koordynowanie zadań związanych z udostępnianiem informacji publicznej w zakresie kompetencji pozostałych biur Prokuratury Krajowej;
19) dokonywanie analiz obciążenia pracą prokuratorów i urzędników oraz innych pracowników prokuratury, a także analiz dotyczących równomierności ich rozmieszczenia i wykorzystania w jednostkach;
20) sprawozdawczość i statystyka z zakresu działalności jednostek;
21) nadzór nad biurowością i pracą sekretariatu Prokuratury Krajowej;
22) ochrona informacji niejawnych związanych z zakresem działania Prokuratury Krajowej.
2. W skład Biura Prokuratora Krajowego wchodzą:
1) Wydział Organizacji Pracy Prokuratur, Wizytacji i Lustracji;
2) Wydział do Spraw Informatyzacji i Analiz;
3) Zespół Prezydialny;
4) Zespół Kwestii Prawnych;
5) Zespół Skarg i Wniosków;
6) Zespół Prasowy;
7) Zespół do Spraw Sprawozdawczości i Statystyki;
8) Rzecznik Dyscyplinarny Prokuratora Generalnego;
9) Rzecznik Prasowy Prokuratury Krajowej;
10) Kancelaria Tajna.
3. Kancelaria Tajna podlega bezpośrednio Pełnomocnikowi do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych w Ministerstwie Sprawiedliwości w zakresie określonym w ustawie z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631, z późn. zm.2)), a w pozostałym zakresie - Dyrektorowi Biura Prokuratora Krajowego.”;
2) po § 18 dodaje się § 18a i 18b w brzmieniu:
„§ 18a. 1. Do podstawowych zadań Biura Kadr należy:
1) realizacja zadań związanych z problematyką zatrudniania i wynagradzania prokuratorów oraz problematyką uposażeń prokuratorów w stanie spoczynku i uposażeń rodzinnych, w tym prowadzenie dokumentacji osobowej;
2) prowadzenie spraw osobowych prokuratorów, asesorów prokuratorskich i asystentów prokuratora w jednostkach, prokuratorów w stanie spoczynku oraz członków ich rodzin pobierających uposażenie rodzinne, w tym prowadzenie dokumentacji osobowej;
3) przygotowywanie decyzji Prokuratora Generalnego związanych z powoływaniem i odwoływaniem z funkcji w jednostkach, z zastrzeżeniem art. 13 ust. 4 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze;
4) obsługa nominacji prokuratorskich;
5) wykonywanie czynności związanych z realizacją uprawnień Prokuratora Generalnego wynikających z przepisów o odpowiedzialności dyscyplinarnej prokuratorów;
6) wykonywanie zadań związanych z realizacją ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2007 r. Nr 63, poz. 425, z późn. zm.3));
7) przygotowywanie projektów decyzji kadrowych dotyczących prokuratorów Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, zastrzeżonych do kompetencji Prokuratora Generalnego, wynikających z ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o Instytucie Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu (Dz. U. z 2007 r. Nr 63, poz. 424, z późn. zm.4));
8) przygotowywanie projektów decyzji kadrowych dotyczących prokuratorów wojskowych jednostek organizacyjnych prokuratury, zastrzeżonych do kompetencji Prokuratora Generalnego, wynikających z art. 11-13, 16, 50, 62a i 65a ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze;
9) wykonywanie czynności związanych z nadawaniem orderów i odznaczeń państwowych oraz resortowych prokuratorom i pozostałym pracownikom jednostek;
10) rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących spraw osobowych pracowników jednostek;
11) zapewnienie przestrzegania dyscypliny pracy prokuratorów i urzędników Prokuratury Krajowej;
12) badanie akt osobowych prokuratorów w stanie spoczynku oraz analiza wszelkich zasobów archiwalnych i przygotowywanie projektów decyzji Prokuratora Generalnego związanych z realizacją art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 17 grudnia 1997 r. o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 1998 r. Nr 98, poz. 607 oraz z 2001 r. Nr 98, poz. 1070);
13) opracowywanie materiałów do projektu i układu wykonawczego budżetu resortu sprawiedliwości w zakresie uposażeń i świadczeń prokuratorów w stanie spoczynku oraz członków ich rodzin pobierających uposażenie rodzinne;
14) opracowywanie analiz, informacji i sprawozdań w zakresie liczby prokuratorów, w zależności od stażu pracy, niezbędnych do wyliczenia wynagrodzeń w poszczególnych stawkach wynagrodzenia oraz uposażeń prokuratorów w stanie spoczynku i uposażeń rodzinnych;
15) opiniowanie i przygotowywanie projektów aktów prawnych pozostających w zakresie właściwości rzeczowej Biura Kadr dotyczących prokuratorów i pracowników jednostek;
16) dokonywanie analiz zatrudnienia pracowników jednostek oraz ich rozmieszczenia i wykorzystania w poszczególnych jednostkach;
17) prowadzenie spraw osobowych urzędników i innych pracowników prokuratury w Prokuraturze Krajowej, w tym prowadzenie dokumentacji osobowej;
18) przygotowywanie decyzji o delegowaniu prokuratorów do wykonywania czynności w Ministerstwie Sprawiedliwości, Prokuraturze Krajowej oraz Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury oraz do innych jednostek podległych Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanych;
19) rozpatrywanie wniosków oraz przygotowywanie decyzji o udzieleniu prokuratorom płatnego urlopu dla poratowania zdrowia;
20) sporządzanie projektów decyzji płacowych w związku z przyznaniem lub zmianą dodatków funkcyjnego i specjalnego oraz spowodowanych nabyciem prawa do stawki awansowej lub nagrody jubileuszowej;
21) przygotowywanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie oraz zapytania Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawach pozostających w zakresie właściwości rzeczowej biura.
2. W skład Biura Kadr wchodzą:
1) Wydział Spraw Osobowych Prokuratorów;
2) Zespół do Spraw Prokuratorów w Stanie Spoczynku;
3) Zespół do Spraw Osobowych Pracowników Prokuratury.
§ 18b. 1. Do podstawowych zadań Biura Administracyjno-Finansowego należy:
1) opracowywanie projektu planu finansowego i planu finansowego Prokuratury Krajowej w granicach środków ustalonych dla Prokuratury Krajowej w projekcie planu finansowego i w planie finansowym Ministerstwa Sprawiedliwości;
2) współdziałanie z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Sprawiedliwości w wykonywaniu zadań i funkcji dysponenta głównego właściwej części budżetu państwa, w szczególności w zakresie:
a) opracowywania szczegółowego planu dochodów i wydatków, w tym wynagrodzeń, i planów zatrudnienia osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń oraz planów etatów pracowników nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń;
b) przekazywania podległym jednostkom prokuratury informacji o wysokości dochodów i wydatków, w tym wynagrodzeń, i planów zatrudnienia osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń oraz informacji o liczbie etatów pracowników nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń w celu sporządzenia projektów planów, i planów finansowych zgodnie z projektem ustawy budżetowej, a następnie z ustawą budżetową po jej ogłoszeniu, w terminach określonych ustawą o finansach publicznych;
c) sprawowania nadzoru i kontroli nad całością gospodarki finansowej podległych jednostek, realizacji zadań finansowanych z budżetu państwa oraz sporządzania ocen dotyczących wykonywania zadań oraz dochodów i wydatków przez podległe jednostki i podejmowania, w razie potrzeby, działań zmierzających do prawidłowego wykonania budżetu;
d) wykonywania nadzoru nad gospodarką finansową podległych jednostek i sygnalizowania potrzeb w zakresie przeprowadzenia kontroli ich działalności przez właściwe komórki organizacyjne;
e) planowania, finansowania i nadzorowania inwestycji;
f) rozpatrywania wniosków podległych jednostek oraz przygotowywania stanowiska dla Prokuratora Generalnego w sprawach dotyczących gospodarowania mieniem podległych jednostek, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603, z późn. zm.5));
g) prowadzenia spraw związanych z zapewnieniem ochrony przeciwpożarowej w Prokuraturze Krajowej oraz nadzoru nad zapewnieniem takiej ochrony w podległych jednostkach;
h) opracowywania i przedkładania ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych projektu budżetu w układzie zadaniowym wraz z uzasadnieniem;
i) monitorowania wykonania wydatków w układzie zadaniowym i sporządzania informacji w tym zakresie;
j) wprowadzania danych do Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa TREZOR przez dysponenta głównego właściwej części budżetu państwa i dysponentów II i III stopnia oraz nadzoru nad wprowadzaniem danych przez dysponentów;
k) obsługi Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa TREZOR w zakresie dotyczącym zapotrzebowań i przekazywania środków budżetowych, rocznych harmonogramów wydatków, projektów i planów dochodów i wydatków, decyzji budżetowych oraz sprawozdań z wykonania budżetu i sprawozdań finansowych;
3) współdziałanie z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Sprawiedliwości w zakresie:
a) przejmowania obowiązków związanych z finansowaniem zadań budżetowych oraz prowadzeniem obsługi finansowo-księgowej Prokuratury Krajowej;
b) przejmowania obowiązków związanych z opracowywaniem planu zamówień publicznych, prowadzeniem postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, w tym udział w pracach komisji przetargowych, we współpracy z komórkami organizacyjnymi zgłaszającymi potrzebę dokonania zamówienia;
c) realizacji wniosków prokuratorów o przyznanie środków na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych;
d) prowadzenia ewidencji rzeczowych składników majątkowych przekazanych Prokuraturze Krajowej oraz gospodarki nimi w sposób określony w odrębnych przepisach;
e) prowadzenia spraw związanych z zaopatrzeniem Prokuratury Krajowej w materiały i wyposażeniem, w tym z zakupem sprzętu, materiałów i wyposażenia biurowego, oraz usług z zakresu obsługi administracyjno-gospodarczej;
f) prowadzenia spraw związanych z tworzeniem i administrowaniem funduszem świadczeń socjalnych w Prokuraturze Krajowej;
g) prowadzenia spraw związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy w Prokuraturze Krajowej.
2. W skład Biura Administracyjno-Finansowego wchodzą:
1) Wydział Administracyjny;
2) Wydział Finansów.”.
§ 2.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Sprawiedliwości: K. Kwiatkowski
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 1, poz. 4, Nr 26, poz. 156 i 157, Nr 56, poz. 459, Nr 178, poz. 1375 i Nr 190, poz. 1474.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 149, poz. 1078, Nr 218, poz. 1592 i Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 25, poz. 162, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056 oraz z 2009 r. Nr 178, poz. 1375.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 561, Nr 85, poz. 571, Nr 115, poz. 789, Nr 165, poz. 1171 i Nr 176, poz. 1242 oraz z 2009 r. Nr 178, poz. 1375.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 432, Nr 83, poz. 561, Nr 85, poz. 571 i Nr 140, poz. 983 oraz z 2009 r. Nr 178, poz. 1375.
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 281, poz. 2782, z 2005 r. Nr 130, poz. 1087, Nr 169, poz. 1420 i Nr 175, poz. 1459, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i Nr 220, poz. 1600 i 1601, z 2007 r. Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 59, poz. 369 i Nr 220, poz. 1412 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 42, poz. 335 i 340, Nr 98, poz. 817 i Nr 161, poz. 1279 i 1281.