Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Ustaw rok 2009 nr 192 poz. 1487
Wersja aktualna od 2009-12-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2009 nr 192 poz. 1487
Wersja aktualna od 2009-12-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)

z dnia 28 października 2009 r.

w sprawie szczegółowego sposobu sprawowania nadzoru nad Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie wykonywania zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013

Na podstawie art. 7 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.Rozporządzenie określa szczegółowy sposób sprawowania nadzoru, w tym kontroli, przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, zwanego dalej „Ministrem”, nad Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwaną dalej „Agencją”, w zakresie wykonywania zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej, w tym przyznawaniem tej pomocy, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, zwanego dalej „Programem”.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.Kontrola w ramach nadzoru, o którym mowa w § 1, zwana dalej „kontrolą”, jest przeprowadzana w Agencji i polega na sprawdzeniu w szczególności:

1) prawidłowości i terminowości wykonywania przez Agencję zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej, w tym w zakresie dotyczącym informowania i rozpowszechniania informacji określonym w art. 76 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.);

2) przestrzegania wiążących wytycznych i poleceń Ministra związanych z wdrażaniem pomocy technicznej;

3) zgodności procedur wdrażania pomocy technicznej z przepisami prawa;

4) przestrzegania przyjętych przez Agencję procedur wdrażania pomocy technicznej;

5) efektywności i skuteczności wdrażania pomocy technicznej;

6) wykonania zaleceń pokontrolnych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.1. Kontrolę przeprowadza się po uprzednim zawiadomieniu na piśmie Agencji o zakresie i terminie kontroli, w terminie 5 dni roboczych przed jej rozpoczęciem.

2. W przypadku powzięcia wiadomości o niewłaściwym wykonywaniu przez Agencję zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej, kontrolę można przeprowadzić bez wcześniejszego zawiadomienia.

3. Kontrola jest przeprowadzana na podstawie wydanego przez Ministra upoważnienia do przeprowadzenia kontroli przez osoby wskazane w tym upoważnieniu, zwane dalej „kontrolującymi”.

4. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera:

1) datę i miejsce wystawienia;

2) wskazanie podstawy prawnej przeprowadzenia kontroli;

3) imiona i nazwiska kontrolujących oraz informację, który z kontrolujących kieruje przeprowadzeniem kontroli, stanowiska służbowe kontrolujących, nazwę komórki organizacyjnej, w której kontrolujący są zatrudnieni, i rodzaj dokumentu tożsamości kontrolujących;

4) miejsce przeprowadzenia kontroli;

5) termin przeprowadzenia kontroli;

6) określenie zakresu kontroli;

7) podpis Ministra, osoby go zastępującej albo przez niego upoważnionej w tym zakresie i informację o zajmowanym przez tę osobę stanowisku lub pełnionej funkcji;

8) termin ważności upoważnienia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.1. Kontrolujący ma prawo w zakresie kontroli do:

1) swobodnego poruszania się po terenie jednostki organizacyjnej Agencji podlegającej kontroli;

2) wglądu do dokumentów związanych z działalnością Agencji podlegającą kontroli oraz tworzenia ich kopii i odpisów;

3) przeprowadzenia oględzin składników majątkowych Agencji;

4) żądania od pracowników Agencji ustnych i pisemnych wyjaśnień;

5) zabezpieczenia dowodów;

6) wykonywania innych czynności niezbędnych do przeprowadzenia kontroli.

2. Kontrolujący niezwłocznie zawiadamia na piśmie Ministra o ujawnionych w toku kontroli okolicznościach wskazujących na uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa.

3. Kontrolujący podlegają przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z materiałami i dokumentami ustawowo chronionymi, obowiązującym w Agencji.

4. Agencja zapewnia kontrolującym warunki i środki techniczne niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.1. Kontrolujący dokonują ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranych w toku kontroli dowodów.

2. Zebrane w toku kontroli dowody kontrolujący w razie potrzeby zabezpieczają, w szczególności przez:

1) oddanie na przechowanie za pokwitowaniem Prezesowi Agencji lub upoważnionemu pracownikowi Agencji;

2) przechowanie w jednostce organizacyjnej Agencji podlegającej kontroli w oddzielnym i zamkniętym pomieszczeniu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.1. W razie potrzeby ustalenia stanu składników majątkowych Agencji albo przebiegu określonych czynności, kontrolujący mogą przeprowadzić oględziny.

2. Oględziny przeprowadza się w obecności kierownika jednostki organizacyjnej Agencji podlegającej kontroli albo osoby przez niego upoważnionej.

3. Z przebiegu oględzin sporządza się na piśmie protokół w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, które podpisują i otrzymują kontrolujący oraz osoby określone w ust. 2.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.1. Z kontroli w Agencji jest sporządzana na piśmie informacja pokontrolna w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Agencja, a drugi Minister.

2. Informacja pokontrolna zawiera w szczególności:

1) datę i miejsce sporządzenia informacji pokontrolnej;

2) wskazanie podstawy prawnej przeprowadzenia kontroli;

3) miejsce przeprowadzenia kontroli;

4) określenie zakresu kontroli i czynności kontrolnych wykonanych w ramach tej kontroli;

5) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli, z uwzględnieniem przerw w jej przeprowadzaniu;

6) wskazanie imion, nazwisk oraz stanowisk służbowych kontrolujących oraz informację, który z kontrolujących kierował przeprowadzeniem kontroli;

7) opis stwierdzonego w wyniku czynności kontrolnych stanu faktycznego, w tym wykrytych uchybień i ich zakresu;

8) pouczenie o prawie, sposobie i terminie:

a) zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń,

b) odmowy podpisania informacji pokontrolnej;

9) wykaz załączników dołączonych do informacji pokontrolnej.

3. Informacja pokontrolna jest wysyłana do Agencji w terminie 30 dni roboczych od dnia zakończenia kontroli.

4. Jeżeli sporządzenie informacji pokontrolnej wymaga dodatkowych wyjaśnień lub zasięgnięcia przez kontrolujących opinii, termin, o którym mowa w ust. 3, zostaje wydłużony o czas niezbędny do uzyskania tych wyjaśnień lub otrzymania opinii.

5. O zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 4, Prezes Agencji jest informowany na piśmie.

6. Informację pokontrolną podpisują kontrolujący oraz Prezes Agencji albo osoba przez niego upoważniona.

7. Agencja wysyła Ministrowi podpisaną informację pokontrolną w terminie 14 dni roboczych od dnia jej otrzymania.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.1. Prezes Agencji albo osoba przez niego upoważniona przed podpisaniem informacji pokontrolnej może zgłosić na piśmie uzasadnione zastrzeżenia co do ustaleń zawartych w tej informacji, w terminie 14 dni roboczych od dnia jej otrzymania.

2. Jeżeli zostały zgłoszone zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, kontrolujący dokonują ich analizy i, gdy to konieczne, podejmują dodatkowe czynności kontrolne.

3. Jeżeli zgłoszone zastrzeżenia są zasadne, w całości albo w części, kontrolujący zmieniają lub uzupełniają w tym zakresie informację pokontrolną. Do zmiany i uzupełniania informacji pokontrolnej przepisy § 7, z wyjątkiem ust. 2 pkt 8 lit. a, stosuje się odpowiednio.

4. Jeżeli zastrzeżenia nie zostaną uwzględnione, w całości albo w części, kontrolujący wskazują na piśmie zgłaszającemu zastrzeżenia przyczyny nieuwzględnienia zastrzeżeń.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.1. Prezes Agencji albo osoba przez niego upoważniona może odmówić podpisania informacji pokontrolnej, składając, w terminie 14 dni roboczych od dnia otrzymania tej informacji albo od dnia otrzymania stanowiska, o którym mowa w § 8 ust. 4, pisemne wyjaśnienie przyczyn tej odmowy.

2. O odmowie podpisania informacji pokontrolnej i złożeniu wyjaśnienia przyczyn tej odmowy kontrolujący umieszczają wzmiankę w informacji pokontrolnej.

3. Odmowa podpisania informacji pokontrolnej nie wstrzymuje realizacji zaleceń pokontrolnych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.1. Minister, w razie potrzeby, formułuje zalecenia pokontrolne, które przekazuje Agencji.

2. Zalecenia pokontrolne zawierają ocenę kontrolowanej działalności, wynikającą z ustaleń zawartych w informacji pokontrolnej, a także uwagi i wnioski zmierzające w szczególności do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

3. Prezes Agencji jest obowiązany, w terminie wyznaczonym w zaleceniach pokontrolnych, do poinformowania Ministra o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych oraz podjętych działaniach, mających w szczególności na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i zapobieżenie ich powstaniu w przyszłości, lub o przyczynach niepodjęcia tych działań.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11.Minister w razie potrzeby może żądać, w zakresie przez niego wskazanym, przeprowadzenia przez Agencję audytu wewnętrznego dotyczącego wykonywania zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12.W ramach nadzoru, o którym mowa w § 1, Minister:

1) jest zawiadamiany przez Agencję o udostępnieniu potencjalnym beneficjentom, w szczególności na stronie internetowej administrowanej przez Agencję, informacji dotyczących pomocy technicznej oraz o aktualizacji tych informacji;

2) otrzymuje od Agencji sprawozdania z wykonywania zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej w ramach Programu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: M. Sawicki

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 98, poz. 634, Nr 214, poz. 1349 i Nr 237, poz. 1655 oraz z 2009 r. Nr 20, poz. 105.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00