Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2009-11-09 do 2010-01-01
Wersja archiwalna od 2009-11-09 do 2010-01-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 5 listopada 2009 r.
w sprawie kontroli wykonywanych przez Służbę Celną w zakresie urządzania i prowadzenia gier i zakładów wzajemnych
Na podstawie art. 51 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323) zarządza się, co następuje:
§ 1.Rozporządzenie określa:
1) szczegółowy sposób i tryb kontroli przestrzegania przepisów regulujących urządzanie i prowadzenie gier i zakładów wzajemnych, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27, z późn. zm.2)), oraz zgodności tej działalności z udzielonym zezwoleniem oraz zatwierdzonym regulaminem, zwanej dalej „kontrolą”;
2) rodzaje dokumentów mających znaczenie dla kontroli oraz rodzaje dokumentacji związanej z prowadzoną działalnością podlegającą kontroli, wzory tej dokumentacji, a także szczegółowy sposób jej przygotowania i prowadzenia;
3) tryb przekazywania i zakres zgłoszeń i informacji, o których mowa w art. 34 ust. 1 pkt 2 lit. a i f ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, zwanych dalej odpowiednio „zgłoszeniem” lub „informacją”.
§ 2.Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) podmiot - podmiot podlegający kontroli, o którym mowa w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej;
2) ustawa - ustawę z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych;
3) gry i zakłady wzajemne - gry i zakłady wzajemne, o których mowa w art. 2 ustawy;
4) imienne zaświadczenie o uzyskanej wygranej - zaświadczenie, o którym mowa w art. 11 ust. 5 ustawy.
§ 3.1. Kontrola jest wykonywana doraźnie i polega na:
1) bezpośrednim uczestniczeniu funkcjonariusza celnego w czynnościach związanych z działalnością objętą kontrolą;
2) kontroli dokumentacji, dokumentów oraz urządzeń związanych z działalnością objętą kontrolą;
3) kontroli prawidłowości i terminowości wpłat podatku od gier.
2. Kontrola, o której mowa w ust. 1 pkt 1, może polegać w szczególności na udziale funkcjonariusza celnego w:
1) otwarciu i zamknięciu stołów do gry w kasynie gry;
2) obliczaniu rezultatów gier na stołach do gier i na automatach;
3) obliczaniu przychodów z gier na automatach o niskich wygranych;
4) rozliczeniu żetonów i gotówki w kasynie gry.
§ 4.Dokumentami mającymi znaczenie dla kontroli są:
1) dokumenty wydawane, zatwierdzane lub poświadczane przez organy Służby Celnej:
a) decyzje, w tym zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie gier i zakładów wzajemnych,
b) postanowienia,
c) regulaminy,
d) świadectwa zawodowe,
e) poświadczenia rejestracji automatów, automatów o niskich wygranych i urządzeń do gier,
f) rejestry imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej,
g) rejestry napiwków ewidencjonowanych w kasynie gry,
h) protokoły;
2) decyzje i postanowienia wydawane przez inne niż wymienione w pkt 1 organy;
3) prawomocne orzeczenia wydawane w sprawach o przestępstwa lub przestępstwa skarbowe;
4) świadectwa wydane przez wyspecjalizowaną organizację prowadzącą szkolenia w zakresie gier i zakładów wzajemnych;
5) dokumenty potwierdzające dokonanie zabezpieczenia finansowego;
6) druki imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, odpisy imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej oraz anulowane imienne zaświadczenia o uzyskanej wygranej;
7) dokumenty potwierdzające tytuł prawny do automatów, automatów o niskich wygranych i innych urządzeń do gier lub zakładów wzajemnych;
8) opinie techniczne jednostki badającej, która przeprowadziła badania poprzedzające rejestrację automatów, automatów o niskich wygranych lub innych urządzeń do gier;
9) deklaracje lub inne dokumenty dotyczące podatku od gier, dopłat i opłat;
10) dokumenty dotyczące powołania i działania wewnętrznych komisji nadzoru nad prawidłowością urządzania gier;
11) dokumenty zawierające dane wynikające z rejestracji danych osobowych osób wchodzących do kasyna gry;
12) zapisy obrazu z systemu służącego do kontroli przebiegu i prowadzenia gier w kasynie gry;
13) ewidencje i rejestry związane z urządzaniem gier i zakładów wzajemnych, a także wydruki z ewidencji i rejestrów oraz ich zapisy na elektronicznym nośniku informacji, jeżeli ewidencje i rejestry są prowadzone z zastosowaniem technik elektronicznego przetwarzania danych;
14) dokumenty potwierdzające przekazanie dochodu na cel społecznie użyteczny określony w regulaminie gry i zezwoleniu na urządzanie loterii fantowej i gry bingo fantowe;
15) ekspertyzy, w szczególności automatów, automatów o niskich wygranych i innych urządzeń do gier lub zakładów wzajemnych;
16) dokumenty dotyczące reklamy gier i zakładów wzajemnych oraz informacji o grach i zakładach wzajemnych;
17) dokumenty potwierdzające posiadanie zgody krajowych organizatorów sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt na wykorzystanie jego wyników;
18) dokumenty potwierdzające realizację praw i obowiązków uczestników gry lub zakładu wzajemnego;
19) dokumenty potwierdzające wykonanie określonych w regulaminie szczegółowych postanowień dotyczących zasad gry lub zakładu wzajemnego, w tym w szczególności dotyczące określenia wygranych, terminów oraz miejsc urządzania i prowadzenia gry lub zakładu wzajemnego;
20) dokumenty dotyczące postępowania reklamacyjnego;
21) dokumenty potwierdzające wysokość kapitału gry lub zakładu wzajemnego, przeznaczonego do natychmiastowej wypłaty wygranych;
22) inne niż wymieniono w pkt 1-21 dokumenty:
a) faktury, umowy, protokoły, oświadczenia związane z prowadzeniem działalności w zakresie gier i zakładów wzajemnych,
b) dokumenty potwierdzające dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej albo do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym.
§ 5.1. Podmiot urządzający i prowadzący zakłady wzajemne sporządza miesięczną informację o wpłatach, wypłatach oraz wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeniach o uzyskanej wygranej, odrębnie dla każdego obszaru, na którym przyjmuje zakłady, objętego terytorialnym zasięgiem działania właściwego naczelnika urzędu celnego, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Informację, o której mowa w ust. 1, podmiot urządzający i prowadzący zakłady wzajemne przesyła właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie 10 dni od zakończenia miesiąca, którego informacja dotyczy.
§ 6.1. Podmiot prowadzący kasyno gry:
1) sporządza raport dzienny i miesięczny wpłat, wypłat i rezultatów gier w kasynie gry, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia;
2) prowadzi księgę kontroli obrotu żetonami i gotówką w kasynie gry, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia;
3) sporządza miesięczne zestawienie wystawionych i anulowanych w kasynie gry imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej z podaniem numeru i serii zaświadczenia, wysokości wygranej, rodzajów gier i daty wystawienia zaświadczenia.
2. Raport miesięczny, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, oraz zestawienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, podmiot prowadzący kasyno gry przesyła do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie 3 dni od zakończenia miesiąca, którego raport i zestawienie dotyczy.
§ 7.1. Podmiot prowadzący salon gier na automatach:
1) sporządza raport dzienny i miesięczny wpłat, wypłat i rezultatów gier w salonie gier na automatach, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;
2) prowadzi księgę kontroli obrotu żetonami i gotówką w salonie gier na automatach, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia;
3) sporządza miesięczne zestawienie wystawionych i anulowanych w salonie gier na automatach imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej z podaniem numeru i serii zaświadczenia, wysokości wygranej, wskazaniem numeru automatu, na którym uzyskano wygraną, i daty wystawienia zaświadczenia.
2. Raport miesięczny, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, oraz zestawienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, podmiot prowadzący salon gier na automatach przesyła do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie 10 dni od zakończenia miesiąca, którego raport i zestawienie dotyczy.
§ 8.1. Podmiot urządzający gry na automatach o niskich wygranych sporządza:
1) raport miesięcznych przychodów z gier na automatach o niskich wygranych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do rozporządzenia;
2) odrębnie dla każdego obszaru, na którym urządza gry, objętego terytorialnym zasięgiem działania właściwego naczelnika urzędu celnego, miesięczną informację o osiągniętych przychodach z gier na automatach o niskich wygranych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do rozporządzenia;
3) roczną informację z działalności podmiotu w punktach gier na automatach o niskich wygranych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, według wzoru stanowiącego załącznik nr 8 do rozporządzenia.
2. Informację, o której mowa w ust. 1 pkt 2, podmiot urządzający gry na automatach o niskich wygranych przesyła właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie 10 dni od zakończenia miesiąca, którego informacja dotyczy.
3. Informację, o której mowa w ust. 1 pkt 3, podmiot urządzający gry na automatach o niskich wygranych przesyła do ministra właściwego do spraw finansów publicznych, w terminie do dnia 31 marca roku kalendarzowego za rok poprzedni.
§ 9.1. Podmiot prowadzący salon gry bingo pieniężne:
1) prowadzi księgę kontroli obrotu kartonami do gry w salonie gry bingo pieniężne, według wzoru stanowiącego załącznik nr 9 do rozporządzenia;
2) sporządza miesięczną informację o wysokości kwoty uzyskanej ze sprzedaży kartonów do gry oraz wysokości kwoty dokonanych wypłat wygranych w salonie gry bingo pieniężne;
3) sporządza miesięczne zestawienie wystawionych i anulowanych w salonie gry bingo pieniężne imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej z podaniem numeru i serii zaświadczenia, wysokości wygranej i daty wystawienia zaświadczenia.
2. Informację, o której mowa w ust. 1 pkt 2, oraz zestawienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, podmiot prowadzący salon gry bingo pieniężne przesyła do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie 10 dni od zakończenia miesiąca, którego informacja i zestawienie dotyczy.
§ 10.1. W kasynach gry, salonach gier na automatach i punktach gier na automatach o niskich wygranych są prowadzone księgi kontroli eksploatacji automatu, odrębnie dla każdego automatu lub automatu o niskich wygranych, według wzoru stanowiącego załącznik nr 10 do rozporządzenia.
2. W księdze, o której mowa w ust. 1, podmiot zamieszcza informację o rodzaju zdarzenia, w szczególności: rozpoczęciu eksploatacji automatu, zmianie miejsca lokalizacji automatu, awarii automatu, ponownym włączeniu automatu do eksploatacji, zmianie wartości stawek, zmianie wskaźnika wypłacalności wygranych, zmianie maksymalnej wartości wygranej, zerowaniu liczników, uszkodzeniu i nałożeniu wymaganych plomb zabezpieczających.
§ 11.1. Dokumentacja, o której mowa w § 5 ust. 1, § 6 ust. 1 pkt 1 i 2, § 7 ust. 1 pkt 1 i 2, § 8 ust. 1, § 9 ust. 1 pkt 1 i § 10 ust. 1, powinna być prowadzona w sposób umożliwiający identyfikację przeprowadzonych czynności związanych z urządzaniem i prowadzeniem gier i zakładów wzajemnych, przy zachowaniu ciągłości zapisów i bezbłędności stosowanych procedur obliczeniowych.
2. Wpisów do dokumentacji, o której mowa w ust. 1, dokonuje się bezpośrednio po zakończeniu odpowiednio czynności podlegającej wpisaniu lub okresu, którego dokumentacja dotyczy.
3. Wpisów do dokumentacji, o której mowa w ust. 1, należy dokonywać w sposób trwały i czytelny. Zmian i poprawek w dokumentacji dokonuje się w taki sposób, aby przekreślony tekst pierwotny pozostał czytelny, a każdą zmianę lub poprawkę należy potwierdzić podpisem osoby dokonującej zmiany lub poprawki, z podaniem daty ich wprowadzenia, oraz w razie potrzeby, opisać je w rubryce „uwagi”.
§ 12.Dokumentacja, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 1 i 2, § 7 ust. 1 pkt 1 i 2, § 8 ust. 1, § 9 ust. 1 pkt 1 i § 10, powinna być zarejestrowana i zabezpieczona urzędowo pieczęciami przez właściwego naczelnika urzędu celnego, a poszczególne karty dokumentacji - kolejno ponumerowane.
§ 13.1. Zgłoszenie oraz informacja zawiera imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, którego zgłoszenie lub informacja dotyczy, adres siedziby lub miejsca zamieszkania, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym lub ewidencji działalności gospodarczej, numer REGON, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz adres poczty elektronicznej.
2. Podmiot jest obowiązany do powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o zmianach danych zawartych w zgłoszeniu lub w załącznikach do zgłoszenia w terminie 14 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.
§ 14.Podmiot urządzający i prowadzący gry liczbowe, wideoloterie, grę telebingo lub zakłady wzajemne sporządza i przesyła zgłoszenia i informacje, odrębnie dla każdego obszaru, objętego terytorialnym zasięgiem działania właściwego naczelnika urzędu celnego.
§ 15.Do zgłoszenia o rozpoczęciu prowadzenia gry liczbowej, wideoloterii i gry telebingo podmiot dołącza wykaz miejsc, w których dokonuje się sprzedaży zakładów, losów lub innych dowodów udziału w grze, z podaniem ich adresów oraz nazw podmiotów, w których prowadzona będzie sprzedaż.
§ 16.W zgłoszeniu o rozpoczęciu prowadzenia loterii pieniężnej wskazuje się również termin rozpoczęcia sprzedaży losów lub innych dowodów udziału w loterii. Do zgłoszenia o rozpoczęciu prowadzenia loterii pieniężnej dołącza się regulamin loterii pieniężnej.
§ 17.1. W zgłoszeniu o rozpoczęciu prowadzenia loterii fantowej i gry bingo fantowe określa się również wykaz miejsc, w których będzie prowadzona sprzedaż losów lub innych dowodów udziału w grze, z podaniem ich adresów oraz nazw podmiotów, w których prowadzona będzie sprzedaż.
2. Do zgłoszenia o rozpoczęciu prowadzenia loterii fantowej i gry bingo fantowe dołącza się:
1) zezwolenie na urządzanie loterii fantowej lub gry bingo fantowe;
2) regulamin loterii fantowej lub gry bingo fantowe.
§ 18.1. W zgłoszeniu o rozpoczęciu prowadzenia loterii promocyjnej i loterii audioteksowej wskazuje się również opis sposobu uzyskiwania w loterii jej wyniku od przypadku.
2. Do zgłoszenia o rozpoczęciu prowadzenia loterii promocyjnej i loterii audioteksowej dołącza się:
1) zezwolenie na urządzanie loterii;
2) regulamin loterii.
§ 19.Do zgłoszenia o rozpoczęciu prowadzenia zakładów wzajemnych dołącza się wykaz punktów przyjmowania zakładów wzajemnych z podaniem adresów oraz godzin otwarcia i zamknięcia tych punktów, sporządzany odrębnie dla każdego obszaru, objętego terytorialnym zasięgiem działania właściwego naczelnika urzędu celnego.
§ 20.Do zgłoszenia o wznowieniu działalności, o którym mowa w art. 34 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, stosuje się odpowiednio przepisy § 15-19.
§ 21.1. Podmiot urządzający i prowadzący gry liczbowe, wideoloterie i grę telebingo sporządza i przesyła informacje o ilości wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, zawierające numery i serie zaświadczeń, wysokości wygranych i daty wystawienia zaświadczeń.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, przesyła się za okresy kwartalne w terminie jednego miesiąca od zakończenia kwartału, którego informacja dotyczy.
§ 22.1. Podmiot urządzający loterię pieniężną przesyła, co najmniej na 14 dni przed planowanym zakończeniem loterii, informację o planowanym terminie jej zakończenia.
2. Podmiot urządzający loterię pieniężną, w terminie 30 dni od dnia zakończenia loterii pieniężnej, sporządza i przesyła informacje dotyczące przeprowadzonej loterii pieniężnej, zawierające:
1) określenie sumy wpływów uzyskanych ze sprzedaży losów lub innych dowodów udziału w loterii;
2) zestawienie ilości i wysokości uzyskanych wygranych;
3) zestawienie ilości wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, zawierające numery i serie zaświadczeń, wysokości wygranych i daty wystawienia zaświadczeń.
§ 23.Podmiot urządzający loterie fantowe lub gry bingo fantowe, w terminie 30 dni od dnia zakończenia loterii fantowej lub gry bingo fantowe, sporządza i przesyła informacje dotyczące przeprowadzonej loterii fantowej lub gry bingo fantowe, zawierające:
1) zestawienie ilości i wysokości uzyskanych wygranych;
2) określenie wysokości kwot przekazanego dochodu z gry na cele społecznie użyteczne;
3) zestawienie ilości wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, zawierające numery i serie zaświadczeń, wysokości wygranych i daty wystawienia zaświadczeń.
§ 24.Podmiot urządzający loterię promocyjną lub loterię audioteksową, w terminie 30 dni od dnia zakończenia loterii promocyjnej lub loterii audioteksowej, sporządza i przesyła informacje dotyczące przeprowadzonej loterii promocyjnej lub loterii audioteksowej, zawierające:
1) wykaz wydanych nagród z określeniem ich wartości;
2) zestawienie ilości wystawionych i anulowanych imiennych zaświadczeń o uzyskanej wygranej, zawierające numery i serie zaświadczeń, wysokości wygranych i daty wystawienia zaświadczeń.
§ 25.Zgłoszenia i informacje, o których mowa w § 13-24, oraz załączniki do nich, mogą być przesyłane w formie elektronicznej po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o przesyłaniu ich w formie elektronicznej.
§ 26.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.3)
Minister Finansów: w z. E. Suchocka-Roguska
|
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 132, poz. 1111 i Nr 178, poz. 1479, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 192, poz. 1380 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 168, poz. 1323.
3) Niniejsze rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598, z 2005 r. Nr 96, poz. 811 i Nr 254, poz. 2136, z 2006 r. Nr 72, poz. 498 i Nr 238, poz. 1727, z 2007 r. Nr 196, poz. 1415 oraz z 2009 r. Nr 32, poz. 225 i Nr 167, poz. 1320), które w części dotyczącej gier w kasynach gry oraz na automatach i na automatach o niskich wygranych traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 5 listopada 2009 r. (poz. 1459)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
Załącznik nr 5
Załącznik nr 6
Załącznik nr 7
Załącznik nr 8
Załącznik nr 9
Załącznik nr 10