Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2011-11-05 do 2013-08-27
Wersja archiwalna od 2011-11-05 do 2013-08-27
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 14 września 2009 r.
w sprawie nadania statutu Bankowemu Funduszowi Gwarancyjnemu
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2011 r., Nr 226, poz. 1360)
Na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 711 i Nr 144, poz. 1176) zarządza się, co następuje:
§ 1.Bankowemu Funduszowi Gwarancyjnemu nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 2.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
|
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 lutego 1995 r. w sprawie nadania statutu Bankowemu Funduszowi Gwarancyjnemu (Dz. U. Nr 21, poz. 113, z 1997 r. Nr 126, poz. 808, z 2000 r. Nr 12, poz. 137, z 2001 r. Nr 16, poz. 174 oraz z 2008 r. Nr 192, poz. 1183).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 14 września 2009 r. (poz. 1308)
STATUT BANKOWEGO FUNDUSZU GWARANCYJNEGO [1]
I. Postanowienia ogólne
§ 1. Bankowy Fundusz Gwarancyjny, zwany dalej „Funduszem”, działa na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, zwanej dalej „ustawą”, oraz na podstawie postanowień niniejszego statutu.
§ 2. Siedzibą Funduszu jest Warszawa.
§ 3. Fundusz posiada osobowość prawną.
II. Organizacja Funduszu
§ 4. Organami Funduszu są Rada Funduszu i Zarząd Funduszu.
§ 5. Skład i tryb powoływania i odwoływania Rady Funduszu oraz wygaśnięcia mandatu jej członków określa ustawa.
§ 6. 1. Rada Funduszu podejmuje uchwały na posiedzeniach w trybie określonym w ustawie.
2. Uchwały w sprawie odwołania Zarządu Funduszu lub poszczególnych jego członków, a także w sprawach, o których mowa w § 12 pkt 2 i 3, Rada Funduszu podejmuje w głosowaniu tajnym.
§ 7. 1. Przewodniczący i członkowie Rady Funduszu są powoływani i odwoływani w trybie określonym w ustawie.
2. Powołanie członków Rady Funduszu przez Związek Banków Polskich następuje w sposób zapewniający reprezentację całego sektora bankowego, z uwzględnieniem jego struktury kapitałowej. Związek Banków Polskich powołuje i odwołuje członków Rady Funduszu na Walnym Zgromadzeniu w głosowaniu tajnym. Uchwały w sprawie powołania i odwołania członków Rady Funduszu są podejmowane zwykłą większością głosów.
3. Przewodniczący i członkowie Rady Funduszu nie pozostają z Funduszem w stosunku pracy.
§ 8. 1. Członkowie Zarządu Funduszu pozostają w stosunku pracy z Funduszem.
2. Rada Funduszu w formie uchwały określa regulamin wynagradzania członków Zarządu.
§ 9. Prezes Zarządu Funduszu jest uprawniony do dokonywania wszelkich czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników Funduszu.
§ 10. 1. Rada Funduszu i Zarząd Funduszu wykonują swoje funkcje przy pomocy Biura Funduszu.
2. Do zakresu działania Biura Funduszu należy:
1) zapewnienie merytorycznej i technicznej obsługi organów Funduszu w związku z realizacją gwarancji, udzielaniem pomocy bankom oraz koordynacją wykonywania zadań Funduszu;
2) gromadzenie i analizowanie informacji, w szczególności dotyczących podmiotów objętych systemem gwarantowania;
3) prowadzenie obsługi prawnej, między innymi opiniowanie czynności prawnych dokonywanych przez Fundusz, reprezentowanie Funduszu w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi;
4) prowadzenie spraw administracyjnych i spraw personalnych pracowników Funduszu;
5) prowadzenie gospodarki finansowej oraz rachunkowości Funduszu;
6) opracowywanie analiz i prognoz dotyczących podmiotów objętych systemem gwarantowania;
7) działalność informacyjno-promocyjna w zakresie związanym z funkcjonowaniem Funduszu;
8) działalność w zakresie współpracy międzynarodowej, w tym z zagranicznymi instytucjami systemu gwarantowania depozytów.
3. Regulamin organizacyjny Biura Funduszu, ustalający strukturę organizacyjną oraz zasady działania Biura Funduszu, określa uchwałą Zarząd Funduszu w uzgodnieniu z Radą Funduszu.
III. Szczegółowe zadania organów Funduszu
§ 11. Zadania Funduszu realizują jego organy w ramach uprawnień nadanych ustawowo oraz szczegółowo określonych w niniejszym statucie.
Rada Funduszu
§ 12. Wykonując nadzór nad działalnością Funduszu, Rada Funduszu może:
1) uchwalać zalecenia dla Zarządu Funduszu, w szczególności w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wykonaniu przez Zarząd jego zadań;
2) zawiesić wykonanie albo uchylić uchwałę Zarządu Funduszu sprzeczną z prawem lub uchwałą Rady Funduszu;
3) zawieszać w czynnościach członków Zarządu Funduszu.
§ 13. Wykonując kontrolę nad działalnością Funduszu, Rada Funduszu i poszczególni jej członkowie działający z upoważnienia Rady Funduszu badają pełny zakres działalności Funduszu, w szczególności:
1) sprawdzają akta i dokumentację;
2) dokonują kontroli majątku Funduszu i kontroli finansowej;
3) wydają polecenia złożenia przez pracowników Funduszu sprawozdań i wyjaśnień;
4) uczestniczą w posiedzeniach Zarządu Funduszu.
§ 14. Informacje uzyskane przez członków Rady Funduszu przy pełnieniu przez nich obowiązków stanowią tajemnicę służbową.
§ 15. 1. Rada Funduszu, na wniosek Zarządu Funduszu, określa na dany rok wysokość stawki obowiązkowej opłaty rocznej, zgodnie z art. 13 i 14 ustawy.
2. Rada Funduszu, na wniosek Zarządu Funduszu, ustala stawkę określającą wysokość funduszy ochrony środków gwarantowanych, o których mowa w art. 25 ustawy, tworzonych przez podmioty objęte systemem gwarantowania.
3. Wysokość stawek, o których mowa w ust. 1 i 2, na dany rok kalendarzowy jest określana przez Radę Funduszu do dnia 30 listopada poprzedniego roku kalendarzowego i podawana do wiadomości podmiotom objętym systemem gwarantowania w terminie 14 dni od dnia podjęcia uchwały przez Radę Funduszu.
4. Rada Funduszu, podając do wiadomości wysokość stawki opłaty rocznej, określa dzień, na który suma wymogów kapitałowych z tytułu poszczególnych rodzajów ryzyka oraz wymogów kapitałowych z tytułu przekroczenia limitów i naruszenia innych norm określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z późn. zm.1)) stanowi podstawę do wyliczenia opłaty rocznej, oraz termin, do którego podmioty objęte obowiązkowym systemem gwarantowania środków pieniężnych są obowiązane do jej wniesienia.
§ 16. Rada Funduszu określa uchwałą formy, warunki i tryb udzielania pomocy finansowej bankom, zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy oraz z ustawy z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających (Dz. U. Nr 119, poz. 1252, z późn. zm.2)), zwanej dalej „ustawą o funkcjonowaniu banków spółdzielczych”.
§ 16a. Rada Funduszu, na wniosek Zarządu Funduszu, podejmuje decyzję, w formie uchwały, o dokonaniu wypłat środków gwarantowanych z funduszy własnych w przypadkach, o których mowa w art. 16a ust. 2–4 ustawy.
§ 17. 1. Rada Funduszu sprawuje nadzór nad umownym systemem gwarantowania środków pieniężnych.
2. Rada Funduszu zatwierdza, w formie uchwały, umowę o utworzeniu umownego funduszu gwarantowania środków pieniężnych i zasadach jego działania.
Zarząd Funduszu
§ 18. Zarząd Funduszu na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 5 ustawy, corocznie, nie później niż do dnia 15 listopada każdego roku kalendarzowego, przedstawia Radzie Funduszu wnioski w sprawie ustalenia na rok następny wysokości stawki stosowanej do obliczania obowiązkowej opłaty rocznej, o której mowa w art. 13 i 14 ustawy, oraz stawki określającej wysokość funduszy ochrony środków gwarantowanych, o których mowa w art. 25 ustawy.
§ 19. Zarząd Funduszu sprawdza prawidłowość naliczenia opłaty rocznej przez podmioty objęte obowiązkowym systemem gwarantowania środków pieniężnych, w oparciu o dane umożliwiające taką weryfikację, przekazane przez Narodowy Bank Polski i Komisję Nadzoru Finansowego, oraz podmioty objęte obowiązkowym systemem gwarantowania środków pieniężnych.
§ 20. Zarząd Funduszu występuje z wnioskiem o ustanowienie Funduszu kuratorem w sytuacji, o której mowa w art. 20a ust. 2 ustawy.
§ 21. Zarząd Funduszu występuje z wnioskiem o przedłużenie terminu wypłat środków gwarantowanych w sytuacjach, o których mowa w art. 22 ust. 4 ustawy.
§ 22. Zarząd Funduszu, w formie uchwały, określa dzień utworzenia funduszu ochrony środków gwarantowanych w sytuacji, o której mowa w art. 25 ust. 1a zdanie trzecie ustawy. W porozumieniu z instytucją, o której mowa w art. 2b ust. 3 ustawy, Zarząd Funduszu, w formie uchwały, określa warunki przystąpienia oddziału instytucji kredytowej do systemu gwarantowania środków pieniężnych.
§ 23. Zarząd Funduszu, w formie uchwały, określa sposób przekazywania informacji, o których mowa w art. 26 ust. 4 ustawy, oraz wzory formularzy sprawozdań przesyłanych przez podmioty objęte obowiązkowym systemem gwarantowania środków pieniężnych.
§ 24. (uchylony).
§ 25. (uchylony).
§ 26. Zarząd Funduszu podejmuje decyzję, w formie uchwały, o wystąpieniu do Narodowego Banku Polskiego z wnioskiem o udzielenie Funduszowi kredytu krótkoterminowego, zgodnie z art. 16a ust. 5 ustawy, po zatwierdzeniu wniosku przez Radę Funduszu, zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 4 ustawy.
§ 27. 1. Zarząd jest obowiązany do bieżącego gromadzenia i analizowania informacji dotyczących sytuacji finansowej podmiotów objętych obowiązkowym systemem gwarantowania środków pieniężnych.
2. Porozumienia w sprawie zakresu, trybu i form przekazywania informacji określone w art. 38 ust. 5 ustawy wymagają, przed zawarciem przez Zarząd Funduszu, opinii Rady Funduszu.
§ 28. Zarząd Funduszu decyduje o wystąpieniu z żądaniem udzielenia informacji przez podmioty objęte obowiązkowym systemem gwarantowania środków pieniężnych, korzystające z pomocy finansowej Funduszu, na podstawie art. 20b ustawy.
§ 29. Zarząd Funduszu, po uzgodnieniu z Radą Funduszu zakresu informacji niezbędnych do wykonywania ustawowych zadań Funduszu, występuje do Prezesa Narodowego Banku Polskiego z wnioskiem przewidzianym w art. 38 ust. 7 ustawy.
§ 30. 1. Udzielenie pomocy finansowej podmiotom objętym systemem gwarantowania następuje na podstawie uchwały Zarządu Funduszu, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Udzielenie pomocy finansowej ze środków:
1) funduszu pomocowego w wysokości przekraczającej równowartość w złotych kwoty 6 000 000 euro,
2) funduszu restrukturyzacji banków spółdzielczych w wysokości przekraczającej równowartość w złotych kwoty 2 000 000 euro
– następuje po uprzednim uzyskaniu opinii Rady Funduszu.
3. Do wyliczenia wartości euro w złotych przyjmuje się kurs średni ogłaszany przez Narodowy Bank Polski, obowiązujący w dniu wystąpienia Zarządu Funduszu o wyrażenie opinii, o której mowa w ust. 2.
§ 31. 1. Zarząd Funduszu kontroluje prawidłowość wykorzystania pomocy udzielonej podmiotowi objętemu obowiązkowym systemem gwarantowania środków pieniężnych oraz realizację programu postępowania naprawczego banku, z punktu widzenia celowości i efektywności wykorzystania środków oraz zgodności z prawem i postanowieniami umów, na podstawie których Fundusz udzielił pomocy.
2. Zarząd Funduszu monitoruje sytuację ekonomiczno-finansową i system zarządzania banku korzystającego z pomocy finansowej, udzielonej na podstawie ustawy.
3. Zasady wykonywania kontroli, o której mowa w ust. 1, określa Zarząd Funduszu w formie uchwały.
IV. Zasady gospodarki finansowej
§ 32. 1. Fundusz tworzy następujące fundusze własne:
1) fundusz statutowy;
2) fundusz pomocowy;
3) fundusz restrukturyzacji banków spółdzielczych;
4) fundusz zapasowy;
5) fundusz z aktualizacji wyceny;
6) fundusz środków odzyskanych z mas upadłości.
2. Rada Funduszu, na wniosek Zarządu Funduszu, podejmuje uchwałę o utworzeniu innych funduszy, jeżeli obowiązek ich tworzenia wynika z innych ustaw.
§ 33. 1. Fundusz statutowy jest tworzony w celu zapewnienia środków na nabycie rzeczowego majątku trwałego Funduszu oraz wypłatę środków gwarantowanych, zgodnie z art. 16a ust. 4 ustawy.
2. Na fundusz statutowy składają się środki pochodzące z następujących źródeł:
1) wpłat Narodowego Banku Polskiego i ministra właściwego do spraw instytucji finansowych, o których mowa w art. 45 ustawy;
2) dotacji udzielonych, na wniosek Funduszu, z budżetu państwa na zasadach określonych w przepisach o finansach publicznych;
3) nadwyżki bilansowej, o której mowa w art. 16 ust. 2 ustawy – w części określonej uchwałą Rady Funduszu, przewidzianą w § 42 ust. 4, z uwzględnieniem zastrzeżeń, o których mowa w art. 16 ust. 2a i 2b ustawy.
§ 34. 1. Fundusz pomocowy jest tworzony w celu zapewnienia środków na finansowanie zadań Funduszu w zakresie udzielania pomocy podmiotom objętym systemem gwarantowania oraz na wypłatę środków gwarantowanych, zgodnie z art. 16a ust. 3 ustawy.
2. Na fundusz pomocowy składają się środki pochodzące z:
1) wpłat podmiotów objętych obowiązkowym systemem gwarantowania środków pieniężnych z tytułu opłat rocznych, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy;
2) funduszu zapasowego – w części określonej uchwałą Rady Funduszu, przewidzianą w § 36 ust. 4.
3. Dla celów ewidencyjnych fundusz pomocowy dzieli się na fundusz pomocowy do wykorzystania i fundusz pomocowy wykorzystany.
4. Udzielone przez Fundusz pożyczki, zrealizowane gwarancje, poręczenia i nabyte wierzytelności zmniejszają stan funduszu pomocowego do wykorzystania, powiększając jego część wykorzystaną.
5. Spłata pożyczek oraz kwoty uzyskane z tytułu wierzytelności wynikających z udzielonych gwarancji i poręczeń, a także ze sprzedaży nabytych uprzednio wierzytelności, zwiększają stan funduszu pomocowego do wykorzystania, zmniejszając część funduszu pomocowego wykorzystanego.
6. W celu zabezpieczenia należności uznanych za zagrożone z tytułu udzielonych pożyczek, gwarancji i poręczeń, a także nabytych wierzytelności. Fundusz tworzy rezerwy, zmniejszające stan funduszu pomocowego.
7. Rozwiązanie rezerw, o których mowa w ust. 6, zwiększa stan funduszu pomocowego do wykorzystania.
8. Wypłata środków funduszu pomocowego następuje zgodnie z umową zawartą z podmiotem objętym systemem gwarantowania na podstawie uchwały Zarządu Funduszu o udzieleniu pomocy finansowej, o której mowa w § 30.
§ 35. 1. Fundusz restrukturyzacji banków spółdzielczych jest tworzony do zapewnienia środków finansowych na cele określone w art. 35 ust. 3 ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych.
2. Na fundusz restrukturyzacji banków spółdzielczych składają się środki wraz z odsetkami, pochodzące z następujących źródeł:
1) zlikwidowanego Funduszu Rozwoju Banków Spółdzielczych, o którym mowa w art. 32 ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych;
2) wypłacone z budżetu państwa środki z tytułu wykupu obligacji, określonych w art. 33 ust. 1, 3 i 4 ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych.
3. Przepisy § 34 ust. 3–8 stosuje się odpowiednio.
§ 36. 1. Fundusz zapasowy jest tworzony w celu zapewnienia środków na pokrycie ewentualnych strat bilansowych, a także na bieżącą realizację zadań statutowych Funduszu w przypadkach, o których mowa w art. 16a ust. 4 ustawy.
2. Fundusz zapasowy jest tworzony z nadwyżki bilansowej, przekazanej zgodnie z art. 16 ust. 2b ustawy.
3. Fundusz zapasowy może być wykorzystany na:
1) pokrycie straty bilansowej;
2) wypłaty środków gwarantowanych;
3) zasilenie funduszu pomocowego.
4. Decyzję o wykorzystaniu funduszu zapasowego na cele określone w ust. 3 podejmuje, na wniosek Zarządu Funduszu, Rada Funduszu w formie uchwały.
5. (uchylony).
§ 37. 1. Fundusz z aktualizacji wyceny służy do ewidencji zmian wartości środków trwałych na skutek aktualizacji ich wyceny, przeprowadzanych w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy.
2. Fundusz z aktualizacji wyceny ulega zwiększeniu każdorazowo w wyniku podwyższenia wartości środków trwałych.
3. Fundusz z aktualizacji wyceny ulega zmniejszeniu o część różnic z aktualizacji wyceny środków trwałych – uprzednio stanowiących majątek Funduszu, a następnie zbywanych, objętych darowiznami lub zlikwidowanych.
4. Zmiany, o których mowa w ust. 3, dotyczą także zwiększenia funduszu zapasowego.
§ 38. 1. Fundusz środków odzyskanych z mas upadłości jest tworzony na potrzeby ewidencjonowania środków finansowych wykorzystywanych w celach określonych w art. 16a ust. 2 ustawy.
2. Na fundusz środków odzyskanych z mas upadłości składają się środki pochodzące z sum odzyskanych z mas upadłości banków, których deponentom Fundusz wypłacił środki gwarantowane, oraz środki wyegzekwowane przez Fundusz w związku z niedokonaniem w terminie wpłat z funduszy ochrony środków gwarantowanych przez podmioty objęte obowiązkowym systemem gwarantowania.
§ 39. Środki pieniężne oraz papiery wartościowe Funduszu są przechowywane w Narodowym Banku Polskim na rachunku bieżącym, rachunkach lokat jednodniowych i innych lokat terminowych, wyodrębnionym rachunku specjalnym rozliczeń gwarancyjnych, w Rejestrze Papierów Wartościowych Narodowego Banku Polskiego oraz w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych S. A. lub w wybranej przez Fundusz firmie inwestycyjnej.
§ 40. 1. W celu realizacji zadań w zakresie funkcjonowania obowiązkowego systemu gwarantowania Fundusz tworzy wyodrębniony rachunek specjalny rozliczeń gwarancyjnych w Narodowym Banku Polskim.
2. Na rachunek specjalny rozliczeń gwarancyjnych wpływają środki, o których mowa w art. 16a ust. 1–5 i art. 26c ustawy, a w szczególności:
1) wpłaty z funduszy ochrony środków gwarantowanych dokonywane przez podmioty objęte systemem gwarantowania na podstawie uchwały Zarządu Funduszu, o której mowa w art. 26l ust. 1 pkt 4 ustawy;
2) środki odzyskane przez Fundusz z masy upadłości w przypadkach, o których mowa w art. 16a ust. 2 ustawy;
3) środki z funduszy własnych, o których mowa w art. 16a ust. 3 i 4 ustawy;
4) środki uzyskane zgodnie z art. 15 pkt 5 i 6a oraz art. 16a ust. 5 ustawy.
3. Podstawą przekazania środków z rachunku specjalnego rozliczeń gwarancyjnych zarządowi komisarycznemu, podmiotowi uprawnionemu do reprezentacji lub podmiotowi, z którym Zarząd Funduszu zawrze umowę o dokonanie wypłat środków gwarantowanych, jest uchwała Zarządu Funduszu, o której mowa w art. 26l ust. 1 pkt 3 ustawy.
4. Zanim wpłaty z funduszy ochrony środków gwarantowanych zostaną dokonane przez podmioty objęte systemem gwarantowania, rachunek specjalny rozliczeń gwarancyjnych może być zasilany środkami z rachunku bieżącego Funduszu. Środki przekazane przez Fundusz na rachunek specjalny rozliczeń gwarancyjnych podlegają zwrotowi na rachunek bieżący Funduszu po wpłacie środków przez podmioty objęte systemem gwarantowania.
§ 41. 1. Podstawą gospodarki finansowej Funduszu jest roczny plan finansowy, sporządzany przez Zarząd Funduszu i uchwalany przez Radę Funduszu w terminie do końca roku obrotowego poprzedzającego rok, którego dotyczy.
2. Plan finansowy powinien posiadać wyodrębnione części dotyczące:
1) planowanej wysokości funduszu ochrony środków gwarantowanych;
2) planowanej wysokości funduszu pomocowego, z uwzględnieniem spłat pożyczek i przewidywanego jego wykorzystania;
3) planowanego wyniku finansowego, z uwzględnieniem:
a) przychodów z działalności statutowej,
b) kosztów realizacji zadań statutowych,
c) wyniku na operacjach finansowych,
d) kosztów działalności Funduszu,
e) innych przychodów, kosztów, zysków i strat Funduszu;
4) planowanego stanu aktywów i pasywów Funduszu.
§ 42. 1. Koszty ponoszone i przychody otrzymane z tytułu działalności Funduszu są odnoszone bezpośrednio na rachunek zysków i strat i wykazywane oddzielnie: koszty, przychody, zyski i straty nadzwyczajne – w układzie rodzajowym.
2. Kwoty odpowiadające przedawnionym roszczeniom, o których mowa w art. 23 ust. 5 ustawy, są wykazywane jako pozostałe przychody operacyjne Funduszu.
3. Nadwyżka bilansowa, jako dodatni wynik finansowy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 i Nr 157, poz. 1241), powiększa fundusz pomocowy. Przeznaczenie nadwyżki bilansowej na fundusz statutowy lub fundusz zapasowy może nastąpić w przypadkach określonych w art. 16 ust. 2a i 2b ustawy.
4. Decyzję o sposobie podziału nadwyżki bilansowej, a także o wykorzystaniu funduszu zapasowego na pokrycie straty bilansowej zgodnie z § 36, podejmuje Rada Funduszu w formie uchwały podjętej na wniosek Zarządu Funduszu, po zatwierdzeniu przez Radę Ministrów rocznego sprawozdania finansowego.
§ 43. Fundusz prowadzi księgi rachunkowe na zasadach ogólnych, z uwzględnieniem szczególnych zasad rachunkowości Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (Dz. U. Nr 236, poz. 1631).
§ 44. Kwartalne sprawozdanie z działalności Funduszu przygotowuje Zarząd Funduszu i przedstawia je Radzie Funduszu w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału roku kalendarzowego, za który sprawozdanie zostało sporządzone.
§ 45. Rada Funduszu podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia kwartalnego sprawozdania z działalności Funduszu i przedkłada je ministrowi właściwemu do spraw instytucji finansowych. Przewodniczącemu Komisji Nadzoru Finansowego i Prezesowi Narodowego Banku Polskiego w terminie określonym w art. 7 ust. 2 pkt 3a ustawy.
§ 46. 1. Sprawozdanie z działalności Funduszu i sprawozdanie finansowe wraz z wynikami badania, o którym mowa w art. 17 ust. 2 ustawy, przygotowuje Zarząd Funduszu.
2. Sprawozdanie finansowe jest przedstawiane Radzie Funduszu w terminie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy.
3. Rada Funduszu podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Funduszu oraz zbadanego sprawozdania finansowego i zwraca się z wnioskiem do ministra właściwego do spraw instytucji finansowych o wyrażenie opinii, o której mowa w art. 17 ust. 3 ustawy.
4. Do dnia 30 czerwca każdego roku Rada Funduszu przedkłada uchwałę wraz z opinią ministra właściwego do spraw instytucji finansowych do zatwierdzenia Radzie Ministrów.
§ 47. Rokiem obrotowym Funduszu jest rok kalendarzowy.
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 126, poz. 1070, Nr 141, poz. 1178, Nr 144, poz. 1208, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1385 i 1387 i Nr 241, poz. 2074, z 2003 r. Nr 50, poz. 424, Nr 60, poz. 535, Nr 65, poz. 594, Nr 228, poz. 2260 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 64, poz. 594, Nr 68, poz. 623, Nr 91, poz. 870, Nr 96, poz. 959, Nr 121, poz. 1264, Nr 146, poz. 1546 i Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 83, poz. 719, Nr 85, poz. 727, Nr 167, poz. 1398 i Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 104, poz. 708, Nr 157, poz. 1119, Nr 190, poz. 1401 i Nr 245, poz. 1775, z 2007 r. Nr 42, poz. 272 i Nr 112, poz. 769, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056, Nr 192, poz. 1179, Nr 209, poz. 1315 i Nr 231, poz. 1546 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 42, poz. 341, Nr 65, poz. 545, Nr 71, poz. 609, Nr 127, poz. 1045, Nr 131, poz. 1075 i Nr 144, poz. 1176.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 111, poz. 1195, z 2002 r. Nr 141, poz. 1178 i Nr 216, poz. 1824, z 2003 r. Nr 137, poz. 1303 i Nr 228, poz. 2260, z 2004 r. Nr 91, poz. 870, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119, z 2007 r. Nr 52, poz. 344, z 2008 r. Nr 209, poz. 1315 oraz z 2009 r. Nr 127, poz. 1050.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 217, poz. 2125, z 2004 r. Nr 91, poz. 870 i 871, Nr 96, poz. 959, Nr 121, poz. 1264, Nr 146, poz. 1546, Nr 173, poz. 1808 i Nr 210, poz. 2135, z 2005 r. Nr 94, poz. 785, Nr 183, poz. 1538 i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 47, poz. 347, Nr 133, poz. 935 i Nr 157, poz. 1119, z 2007 r. Nr 123, poz. 850 i Nr 179, poz. 1279, z 2008 r. Nr 96, poz. 606, Nr 116, poz. 731 i Nr 234, poz. 1572 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 341, Nr 53, poz. 434, Nr 85, poz. 716 i Nr 131, poz. 1075.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 października 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadania statutu Bankowemu Funduszowi Gwarancyjnemu (Dz.U. Nr 226, poz. 1360). Zmiana weszła w życie 5 listopada 2011 r.