Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 2009 nr 94 poz. 772
Wersja archiwalna od 2009-06-18 do 2015-08-27
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2009 nr 94 poz. 772
Wersja archiwalna od 2009-06-18 do 2015-08-27
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW

z dnia 15 czerwca 2009 r.

w sprawie szczegółowych warunków i sposobu dokonywania pierwszej oceny w służbie cywilnej

Na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.Bezpośredni przełożony pracownika służby cywilnej podlegającego pierwszej ocenie w służbie cywilnej, zwanego dalej „ocenianym”, w terminie 21 dni od nawiązania z ocenianym stosunku pracy przeprowadza z nim rozmowę, podczas której:

1) zapoznaje ocenianego ze sposobem dokonywania pierwszej oceny w służbie cywilnej, zwanej dalej „pierwszą oceną”, w szczególności z elementami oceny postawy ocenianego, jego zaangażowania i relacji ze współpracownikami;

2) wyznacza termin na złożenie przez ocenianego sprawozdania dotyczącego zadań realizowanych przez ocenianego, zwanego dalej „sprawozdaniem”.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.1. Sprawozdanie obejmuje przepracowany przez ocenianego okres nie krótszy niż 7 miesięcy.

2. W sprawozdaniu oceniany opisuje w szczególności:

1) dominujące zadania z opisu stanowiska pracy i ewentualnie inne istotne zadania, które wykonywał w trakcie przepracowanego okresu;

2) problemy, z którymi spotkał się przy wykonywaniu zadań, i sposób ich rozwiązania;

3) zakres i przedmiot samodzielnych zadań;

4) zdobyte nowe umiejętności i wiedzę;

5) wnioski dotyczące usprawnienia sposobu wykonywania zadań.

3. Wzór formularza sprawozdania jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

4. Termin na złożenie przez ocenianego sprawozdania ustala się w taki sposób, aby dokonanie pierwszej oceny mogło nastąpić w terminie określonym w art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, zwanej dalej „ustawą”.

5. W uzasadnionych przypadkach bezpośredni przełożony wyznacza nowy termin na złożenie sprawozdania w związku z usprawiedliwioną nieobecnością w pracy ocenianego albo wykonywaniem przez niego obowiązków służbowych poza miejscem pracy, przedłużając dotychczasowy termin o okres tej nieobecności albo wykonywania obowiązków służbowych poza miejscem pracy.

6. Bezpośredni przełożony wyznacza nowy termin na złożenie sprawozdania w przypadku przedłużenia okresu trwania umowy o pracę w okolicznościach wskazanych w art. 35 ust. 4 ustawy.

7. Bezpośredni przełożony wyznacza nowy termin na złożenie sprawozdania, o którym mowa w ust. 5 lub 6, w taki sposób, aby dokonanie pierwszej oceny mogło nastąpić nie później niż miesiąc przed zakończeniem umowy o pracę.

8. O wyznaczeniu nowego terminu na złożenie sprawozdania bezpośredni przełożony niezwłocznie zawiadamia ocenianego na piśmie.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.1. Dokonanie pierwszej oceny polega na:

1) przeprowadzeniu z ocenianym rozmowy, podczas której bezpośredni przełożony omawia:

a) postawę ocenianego, jego zaangażowanie i relacje ze współpracownikami,

b) postępy w pracy i terminowość wykonywania zadań,

c) wynik egzaminu ze służby przygotowawczej, jeżeli oceniany był obowiązany do przystąpienia do tego egzaminu,

d) sprawozdanie złożone przez ocenianego,

e) kierunki dalszego rozwoju zawodowego i potrzeby szkoleniowe ocenianego;

2) przyznaniu ocen cząstkowych za postawę ocenianego, jego zaangażowanie i relacje ze współpracownikami, z uwzględnieniem elementów oceny oraz przykładów zachowań skutecznych i nieskutecznych, które są określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia;

3) ustaleniu oceny łącznej za postawę ocenianego, jego zaangażowanie i relacje ze współpracownikami;

4) przyznaniu oceny za postępy w pracy i terminowość wykonywania zadań - odpowiednio do poziomu realizacji zadań wynikających w szczególności z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego;

5) przyznaniu pozytywnej lub negatywnej pierwszej oceny.

2. Pierwsza ocena jest dokonywana na arkuszu pierwszej oceny, którego wzór jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.1. Rozmowę, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, bezpośredni przełożony przeprowadza niezwłocznie po upływie terminu wyznaczonego na złożenie sprawozdania.

2. W rozmowie może uczestniczyć kierownik komórki organizacyjnej, w której oceniany jest zatrudniony.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.Oceny, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 i 4, przyznaje się według skali punktowej:

1) 1 punkt - znacznie poniżej oczekiwań;

2) 2 punkty - poniżej oczekiwań;

3) 3 punkty - na poziomie oczekiwań;

4) 4 punkty - powyżej oczekiwań;

5) 5 punktów - znacznie powyżej oczekiwań.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.1. Przyznane oceny cząstkowe, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, i przyznaną ocenę, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 4, bezpośredni przełożony wpisuje do arkusza pierwszej oceny wraz z uzasadnieniem ich przyznania.

2. Ocena łączna, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych przyznanych za postawę ocenianego, jego zaangażowanie i relacje ze współpracownikami.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.1. Warunkiem przyznania pozytywnej pierwszej oceny jest:

1) zaliczenie egzaminu ze służby przygotowawczej;

2) złożenie sprawozdania w wyznaczonym terminie;

3) uzyskanie nie więcej niż jednej oceny cząstkowej, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, w wysokości 2 punktów i nieuzyskanie oceny cząstkowej w wysokości 1 punktu;

4) uzyskanie ocen, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 i 4, nie niższych niż 3 punkty.

2. Negatywną pierwszą ocenę przyznaje się w przypadku niespełnienia warunków określonych w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 3.

3. Warunku określonego w ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do ocenianego będącego:

1) absolwentem Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, który nie złożył wniosku o mianowanie w służbie cywilnej;

2) pracownikiem służby cywilnej, który na podstawie art. 192 ust. 2 ustawy wyraził zgodę na zastosowanie wobec niego zasad dokonywania pierwszej oceny przewidzianych w art. 37 ustawy;

3) pracownikiem służby cywilnej zatrudnionym w celu zastępstwa nieobecnego członka korpusu służby cywilnej, podlegającym pierwszej ocenie na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy.

4. W przypadku przyznania pozytywnej pierwszej oceny bezpośredni przełożony w porozumieniu z kierującym komórką organizacyjną, w której oceniany jest zatrudniony, sporządza w arkuszu pierwszej oceny wnioski dotyczące rozwoju zawodowego ocenianego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.1. Bezpośredni przełożony niezwłocznie umożliwia ocenianemu zapoznanie się z pierwszą oceną.

2. Po dokonaniu czynności, o której mowa w ust. 1, oryginał arkusza pierwszej oceny wraz ze sprawozdaniem i pismami dotyczącymi zmienianych terminów włącza się do akt osobowych ocenianego, a kopię arkusza pierwszej oceny doręcza się ocenianemu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.1. W przypadku dokonywania pierwszej oceny ocenianego będącego pracownikiem służby cywilnej, który na podstawie art. 192 ust. 2 ustawy wyraził zgodę na zastosowanie wobec niego zasad dokonywania pierwszej oceny przewidzianych w art. 37 ustawy - termin przeprowadzenia rozmowy, o którym mowa w § 1, liczy się od dnia wyrażenia zgody przez ocenianego.

2. W przypadku dokonywania pierwszej oceny ocenianego zatrudnionego na podstawie umowy o pracę nawiązanej w okresie między dniem wejścia w życie ustawy a dniem wejścia w życie rozporządzenia albo ocenianego będącego pracownikiem służby cywilnej, który na podstawie art. 192 ust. 2 ustawy w tym samym okresie wyraził zgodę na zastosowanie wobec niego zasad dokonywania pierwszej oceny przewidzianych w art. 37 ustawy - termin przeprowadzenia rozmowy, o którym mowa w § 1, liczy się od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Prezes Rady Ministrów: D. Tusk

Załączniki do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 czerwca 2009 r. (poz. 772)

Załącznik nr 1

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika


Załącznik nr 2

ELEMENTY OCENY POSTAWY OCENIANEGO, JEGO ZAANGAŻOWANIA I RELACJI ZE WSPÓŁPRACOWNIKAMI ORAZ PRZYKŁADY ZACHOWAŃ SKUTECZNYCH I NIESKUTECZNYCH

Elementy oceny

Przykłady

zachowań skutecznych

zachowań nieskutecznych

1. PODEJMOWANIE DECYZJI I ODPOWIEDZIALNOŚĆ, w tym umiejętność określenia, kiedy i jaką decyzję należy podjąć w oparciu o obiektywną analizę dostępnych informacji i rozwiązań. Ponoszenie odpowiedzialności za rezultaty.

- Przekłada decyzje i zadania na poziom operacyjny.

- Bierze odpowiedzialność za skutki podjętych decyzji.

- Jest gotowy ponownie przemyśleć decyzję i przyznać się do błędu.

- Podejmuje niezależne decyzje na podstawie wiarygodnej i dokładnej analizy informacji.

- Potrafi uzasadnić i obronić swoje decyzje.

- Podejmuje decyzje w odpowiednim czasie.

- Podejmuje decyzje w granicach i na podstawie przepisów prawa.

- Wykazuje się rzetelnością, bezstronnością, profesjonalizmem i etyczną postawą.

- Wykazuje samodzielność w rozwiązywaniu problemów w ramach strategii.

- Potrafi rozpoznać istotę problemu oraz określić jego przyczynę.

- Unika podejmowania decyzji, przenosi na innych odpowiedzialność za podejmowanie decyzji.

- Trwa przy złych decyzjach.

- Podejmuje pochopne decyzje w oparciu o subiektywną analizę informacji.

- Nie analizuje następstw decyzji.

2. ORGANIZACJA PRACY I OSIĄGANIE REZULTATÓW, w tym planowanie, organizowanie i nadzorowanie realizacji zadań przez określenie priorytetów i celów przy optymalnym wykorzystaniu posiadanych zasobów.

- Planuje pracę, określając swoje priorytetowe zadania.

- Przygotowuje harmonogramy oraz plany działania.

- Efektywnie zarządza czasem.

- Śledzi postęp w realizacji planów działania w celu osiągnięcia wysokiej jakości rezultatów.

- Określa i pozyskuje zasoby oraz narzędzia potrzebne do realizacji celów.

- Potrafi ocenić, kiedy należy szukać wsparcia i angażować innych.

- Ocenia pracę pod kątem zakładanych rezultatów.

- Planuje na wypadek sytuacji kryzysowych.

- Pracę wykonuje zgodnie z planem, zachowując terminy i wypracowując jednocześnie rezultaty wysokiej jakości.

- Potrafi dokonać korekty planów w związku ze zmieniającą się sytuacją.

- Wykorzystuje nowe technologie w celu poprawy skuteczności.

- Nie potrafi prawidłowo określać priorytetów w realizowaniu zadań.

- Nie planuje i nie organizuje pracy w celu osiągnięcia rezultatów, skupiając się na bieżących problemach, a nie na rozwiązaniach.

- W obliczu trudności zbyt łatwo przesuwa terminy.

- Nie przewiduje możliwości modyfikacji planów ze względu na zmieniającą się sytuację.

- Nie określa lub błędnie określa i nie pozyskuje zasobów potrzebnych do wykonania zadań.

1

2

3

3. KOMUNIKACJA I BUDOWANIE STOSUNKÓW PRZEZ WSPÓŁPRACĘ, w tym efektywne pozyskiwanie i przetwarzanie informacji oraz przekazywanie ich w jasny i rzetelny sposób. Skuteczna argumentacja na rzecz swoich racji. Otwartość na kontakty z innymi. Dążenie do współpracy.

- Komunikuje się poprawnie pod względem językowym zarówno w formie pisemnej, jak i ustnej.

- Przekazuje informacje jasno, w sposób precyzyjny, ale zwięzły.

- Jest otwarty na kontakty z innymi, aktywnie poszukuje zdania innych.

- Dzieli się wiedzą i informacjami oraz tworzy z innymi pozytywne relacje, sprzyjające współpracy.

- Próbuje zrozumieć opinie, argumenty i pomysły innych.

- Przedstawia konkretne argumenty na poparcie swojego zdania, umiejętnie przekonuje.

- Jest uprzejmy i okazuje szacunek.

- Traktuje współpracowników jako ważnych klientów wewnętrznych.

- Dobiera styl komunikacji do odbiorców oraz wykorzystuje różne metody komunikacji, w tym technologie informatyczne.

- Buduje współpracę, wypowiada swoje zdanie stanowczo, ale z szacunkiem dla innych.

- Wykazuje otwarty stosunek do klienta, okazuje chęć pomocy.

- Komunikuje się niejasno, niepoprawnie pod względem językowym, rozwlekle lub w sposób wywołujący zamieszanie.

- Nie przejawia zainteresowania poglądami innych i nie szuka ich opinii.

- Blokuje przepływ informacji i nie dzieli się informacjami/opiniami.

- Krytykuje pracownika w obecności innych.

- Wykazuje brak szacunku wobec innych.

- Wykazuje nadmienię emocje, nie zgadza się z opiniami innych osób w sposób mogący zburzyć stosunki z innymi.

- Nie dopasowuje języka komunikacji do odbiorców.

- Argumentuje w sposób nielogiczny i nieprzekonywający, nie ma siły perswazji.

- Jest niecierpliwy i nieprzyjazny w stosunku do klienta, nie okazuje chęci pomocy.

4. DOSKONALENIE ZAWODOWE, w tym wzbogacanie własnej wiedzy i doświadczenia w celu uzyskiwania coraz lepszych wyników pracy.

- Śledzi postęp w obszarze związanym z wykonywaną przez niego pracą.

- Podąża za trendami wynikającymi z najlepszych praktyk dotyczących jego dziedziny.

- Potrafi zidentyfikować swoje mocne i słabe strony oraz określić obszary, w których potrzebuje uzupełnienia lub rozwinięcia kwalifikacji zawodowych.

- Planuje swój rozwój zawodowy,

- Nie wykazuje zainteresowania szkoleniami i rozwojem zawodowym.

- Nie śledzi na bieżąco zmian w obszarze wykonywanej przez siebie pracy.

- Wykazuje nadmierną pewność swojej wiedzy i umiejętności.

- Nie pracuje aktywnie nad karierą zawodową.

- Blokuje innym możliwość rozwoju zawodowego.

- Nie potrafi zastosować w praktyce nabytej wiedzy lub najlepszych praktyk.

1

2

3

- Uczy się na podstawie wiedzy i doświadczenia innych.

- Aktywnie dzieli się wiedzą i doświadczeniem z innymi.

- Wyciąga wnioski i uczy się na błędach swoich oraz innych.

- Wdraża w życie wiedzę nabytą podczas szkolenia.

- Korzysta z okazji angażowania się w nowe projekty, aby podnieść swoje kwalifikacje zawodowe.

- Wyciąga wnioski z konstruktywnej krytyki i oceny swojego działania.

- Postrzega szkolenia raczej jako koszt niż inwestycję.

- Nie wyciąga wniosków i nie uczy się na błędach.

- Odrzuca jakiekolwiek uwagi co do swojej pracy, nie wyciąga wniosków z oceny.

- Usprawiedliwia swój brak kwalifikacji zawodowych zewnętrznymi okolicznościami.

- Niechętnie podejmuje się nowych zadań, które mogłyby przyczynić się do jego rozwoju zawodowego.


Załącznik nr 3

infoRgrafika

1) Rozmowa powinna odbyć się w terminie 21 dni od nawiązania stosunku pracy z ocenianym pracownikiem służby cywilnej albo od dnia wyrażenia - na podstawie art. 192 ust. 2 ustawy 7. dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227. poz. 1505) - zgody przez ocenianego będącego pracownikiem służby cywilnej na zastosowanie wobec niego zasad dokonywania pierwszej oceny, przewidzianych w art. 37 wskazanej ustawy albo od dnia wejścia w życie rozporządzenia - jeżeli oceniany został zatrudniony na podstawie umowy o prace nawiązanej w okresie między dniem wejścia w życie wskazanej ustawy a dniem wejścia w życie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu dokonywania pierwszej oceny w służbie cywilnej (Dz. U. Nr 94, poz. 772) lub w tym samym okresie na podstawie art. 192 ust. 2 wskazanej ustawy wyraził zgodę na zastosowanie wobec niego zasad dokonywania pierwszej oceny.

2) Należy wpisać termin, o którym mowa w § I pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu dokonywania pierwszej oceny w służbie cywilnej.

infoRgrafika

3) Opis poszczególnych elementów oceny oraz przykładowych zachowań skutecznych i nieskutecznych jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu dokonywania pierwszej oceny w służbie cywilnej.

infoRgrafika

infoRgrafika

4) Pozytywną pierwszą ocenę należy przyznać ocenianemu, który łącznie spełnił następujące warunki: 1) zaliczył egzamin ze służby przygotowawczej, chyba że nie dotyczył go obowiązek przystąpienia do tego egzaminu, 2) złożył sprawozdanie w wyznaczonym terminie, 3) nie uzyskał żadnej oceny cząstkowej za postawę, zaangażowanie i relacje ze współpracownikami w wysokości 1 punktu, 4) uzyskał nie więcej niż jedną ocenę cząstkową za postawę, zaangażowanie i relacje ze współpracownikami w wysokości 2 punktów, 5) uzyskał ocenę łączną za postawę, zaangażowanie i relacje ze współpracownikami nie niższą niż 3 punkty oraz 6) uzyskał ocenę za postępy w pracy i terminowość wykonywania zadań nie niższą niż 3 punkty.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00