Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2009-06-09 do 2012-08-11
Wersja archiwalna od 2009-06-09 do 2012-08-11
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 14 maja 2009 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego2)
Na podstawie art. 23 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§ 1.W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego (Dz. U. Nr 103, poz. 1090 oraz z 2006 r. Nr 2, poz. 13) wprowadza się następujące zmiany:
1) § 5 otrzymuje brzmienie:
„§ 5. Wykaz upoważnionych jednostek, o których mowa w § 2-4, oraz badania, jakie mogą być przeprowadzane przez te jednostki, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.”;
2) § 6 otrzymuje brzmienie:
„§ 6. 1. Do wniosków, o których mowa w § 2, należy również dołączyć dokumentację techniczną, w tym:
1) warunki techniczne wykonania i odbioru;
2) dokumentację techniczną dla budowli;
3) w przypadku nowych typów budowli lub konieczności przeprowadzenia prób eksploatacyjnych - porozumienie w sprawie wykonania prób eksploatacyjnych, którego wzór określa załącznik nr 1 a do rozporządzenia, wraz z ich programem;
4) w przypadku typów budowli po przeprowadzonych próbach eksploatacyjnych
- opinię techniczną wydaną przez zarządcę infrastruktury lub użytkownika bocznicy kolejowej;
5) opinię upoważnionej jednostki.
2. Do wniosków, o których mowa w § 3, należy również dołączyć dokumentację techniczną, w tym:
1) warunki techniczne wykonania i odbioru;
2) dokumentację techniczno-ruchową;
3) w przypadku urządzeń sterowania ruchem kolejowym - dowód bezpieczeństwa lub weryfikację tego dowodu;
4) w przypadku nowych typów urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego lub konieczności przeprowadzenia prób eksploatacyjnych - porozumienie w sprawie wykonania prób eksploatacyjnych, którego wzór określa załącznik nr 1a do rozporządzenia, wraz z ich programem;
5) w przypadku typów urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego po przeprowadzonych próbach eksploatacyjnych - opinię techniczną wydaną przez zarządcę infrastruktury kolejowej lub użytkownika bocznicy kolejowej;
6) opinię upoważnionej jednostki.
3. Do wniosków, o których mowa w § 4, należy również dołączyć dokumentację techniczną, w tym:
1) warunki techniczne wykonania i odbioru;
2) dokumentację techniczno-ruchową;
3) w przypadku nowych typów pojazdów kolejowych lub konieczności przeprowadzenia prób eksploatacyjnych - porozumienie w sprawie wykonania prób eksploatacyjnych, którego wzór określa załącznik nr 1a do rozporządzenia, wraz z ich programem;
4) w przypadku typów pojazdów kolejowych po przeprowadzonych próbach eksploatacyjnych - opinię techniczną wydaną odpowiednio przez zarządcę infrastruktury, przewoźnika kolejowego lub użytkownika bocznicy kolejowej;
5) opinię upoważnionej jednostki.
4. Do wniosku o wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego, które są eksploatowane i były dopuszczone do eksploatacji w kraju przed dniem 14 listopada 1997 r., należy dołączyć wyłącznie następujące dokumenty:
1) opis techniczny lub dokumentację techniczną;
2) pozytywną opinię użytkownika z dotychczasowej eksploatacji, uwzględniającą aktualny stan techniczny”;
3) w § 7 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
„2. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego może odstąpić od wymogu załączania wyników badań, o których mowa w § 2-4, w przypadku typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego, które są eksploatowane i były dopuszczone do eksploatacji w kraju przed dniem 14 listopada 1997 r.”;
4) § 9 otrzymuje brzmienie:
„§ 9. 1. Świadectwa dopuszczenia do eksploatacji, o których mowa w § 2-4, wydaje się na czas nieokreślony, a w przypadku nowych typów lub konieczności przeprowadzenia prób eksploatacyjnych, na czas określony, przewidziany na przeprowadzenie tych prób.
2. Próby, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się zgodnie z programem prób eksploatacyjnych, opracowanym przez upoważnioną jednostkę w porozumieniu z Urzędem Transportu Kolejowego.”;
5) załącznik nr 1 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
6) po załączniku nr 1 do rozporządzenia dodaje się załącznik nr 1a do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.
§ 2.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: C. Grabarczyk
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 30 grudnia 2008 r. pod numerem 2008/0601/PL zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża dyrektywę 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr 191, poz. 1374, z 2008 r. Nr 59, poz. 359, Nr 144, poz. 902, Nr 206, poz. 1289 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 3, Nr 18, poz. 97 i Nr 19, poz. 100.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 14 maja 2009 r. (poz. 654)
Załącznik nr 1
WYKAZ UPOWAŻNIONYCH JEDNOSTEK ORAZ BADANIA, JAKIE MOGĄ BYĆ PRZEPROWADZANE PRZEZ TE JEDNOSTKI
Do przeprowadzania badań koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji upoważnione są następujące jednostki zgodnie z przedstawionym zakresem ich działania:
1. Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa
ul. Chłopickiego 50
04-275 Warszawa
2. Moyares Polska Sp. z o. o.
ul. Świętojerska 5/7
00-236 Warszawa
3. Politechnika Warszawska
Plac Politechniki 1
00-661 Warszawa
4. Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
ul. Warszawska 24
31-155 Kraków
5. Politechnika Śląska
Instytut Transportu
ul. Krasińskiego 8
40-019 Katowice
6. Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego
ul. Malczewskiego 29
26-600 Radom
7. Politechnika Poznańska
pl. M. Skłodowskiej-Curie 5
60-965 Poznań
8. Politechnika Gdańska
ul. Narutowicza 11/12
80-952 Gdańsk
9. Instytut Pojazdów Szynowych „Tabor”
ul. Warszawska 181
61-055 Poznań
10. Instytut Badawczy Dróg i Mostów
ul. Jagiellońska 80
03-215 Warszawa
11. Instytut Elektrotechniki
ul. Pożaryskiego 28
04-703 Warszawa
Nazwa | Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa | Movares Polska Sp. z o.o. | Politechnika Warszawska | Politechnika Krakowska | Politechnika Śląska | Politechnika Radomska | Politechnika Poznańska | Politechnika Gdańska | Instytut Pojazdów Szynowych | Instytut Badawczy Dróg | Instytut Elektrotechniki |
Nazwa badania * | |||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
| Badanie typów budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego | ||||||||||
Badania zgodności z wymaganiami określonymi w odpowiednich, dla danego typu budowli, polskich lub europejskich normach | X |
| X | X |
|
|
| X |
| X |
|
Badania zgodności z warunkami technicznymi, określonymi w przepisach o warunkach technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie | X |
| X | X |
|
|
| X | X | X |
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Badania zgodności z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym | X |
| X | X |
|
|
| X |
| X |
|
Analiza wyników prób eksploatacyjnych | X |
| X | X |
|
|
| X |
| X |
|
| Badanie sieci jezdnej wchodzącej w skład sieci trakcyjnej | ||||||||||
Badania zgodności z wymaganiami określonymi w odpowiednich, polskich lub europejskich normach | X |
|
| X |
|
|
| X |
|
| X |
Badania zgodności z warunkami technicznymi, określonymi w przepisach o warunkach technicznych | X |
|
| X |
|
|
| X |
|
| X |
Badania zgodności z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym | X |
|
| X |
|
|
| X |
|
| X |
Analiza wyników prób eksploatacyjnych | X |
|
| X |
|
|
| X |
|
| X |
Badania statyczne z konstrukcjami wsporczymi polegające na sprawdzeniu zgodności parametrów z wymaganiami technicznymi, w tym: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a) zawieszenia przewodów jezdnych, ich wysokości, pochylenia oraz odsuwu od osi toru, | X |
|
| X | X |
|
|
|
|
|
|
b) parametrów geometrycznych sieci jezdnej, | X |
|
| X | X |
|
|
|
|
|
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
c) naciągu przewodów jezdnych i lin nośnych w różnych warunkach atmosferycznych, z uwzględnieniem zmian temperatury i oblodzenia | X |
|
| X | X |
|
|
|
|
|
|
Badania dynamiczne w trakcie prób eksploatacyjnych, w tym |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a) badanie uniesienia przewodów jezdnych w punkcie podwieszenia przy najwyższej dopuszczalnej prędkości jazdy na linii kolejowej, | X |
|
| X |
|
| X |
|
|
|
|
b) sprawdzenie współpracy odbieraka prądu z siecią jezdną, w szczególności czasu trwania przerw stykowych i zmienności wartości siły stykowej, | X |
|
| X |
|
| X |
|
|
|
|
c) pomiar odsuwu przewodów jezdnych w czasie jazdy pojazdów kolejowych, | X |
|
| X |
|
| X |
|
|
|
|
d) sprawdzenie wartości prędkości krytycznej, badanie przemieszczeń i przyspieszeń ślizgacza pod wpływem ruchu, | X |
|
| X |
|
| X |
|
|
|
|
e) przewodów jezdnych w punkcie podwieszenia przy najwyższej dopuszczalnej prędkości jazdy na linii kolejowej, | X |
|
| X |
|
| X |
|
|
|
|
| Badanie trzeciej szyny w metrze | ||||||||||
Badania zgodności z wymaganiami określonymi w odpowiednich, polskich lub europejskich normach | X |
|
| X | X |
|
|
|
|
| X |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Badania zgodności z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym | X |
|
| X | X |
|
|
|
|
| X |
Badania zgodności parametrów z wymaganiami technicznymi, w tym: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a) badania parametrów geometrycznych trzeciej szyny, | X |
|
| X | X |
|
|
|
|
| X |
b) badania współpracy odbieraka prądu z trzecią szyną | X |
|
| X | X |
|
|
|
|
| X |
c) badania układu mocowania, | X |
|
| X | X |
|
|
|
|
| X |
d) badania oceny skuteczności ochrony przeciwporażeniowej | X |
|
| X | X |
|
|
|
|
| X |
| Badanie sieci powrotnej | ||||||||||
Badania zgodności z wymaganiami określonymi w odpowiednich, dla danego typu budowli, polskich lub europejskich normach | X |
|
| X |
|
|
|
|
|
|
|
Badania zgodności z warunkami technicznymi, określonymi w przepisach o warunkach technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie | X |
|
| X |
|
|
|
|
|
|
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
Badania zgodności z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r o transporcie kolejowym | X |
|
| X |
|
|
|
|
|
|
| |
Analiza wyników prób eksploatacyjnych |
|
|
| X |
|
|
|
|
|
|
| |
Ocena skuteczności ochrony przeciwporażeniowej | X |
|
| X |
|
|
|
|
|
| X | |
| Badania urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego | |||||||||||
Badania typów urządzeń sterowania i zabezpieczenia ruchu kolejowego |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
a) badanie zgodności z wymaganiami określonymi w odpowiednich, dla danego typu urządzeń, polskich lub europejskich normach, | X | X | X | X | X | X |
|
| X |
| X | |
b) badanie zgodności z warunkami technicznymi oraz z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, | X | X | X | X | X | X |
|
| X |
|
| |
c) badanie funkcjonalne w warunkach normalnych, w tym sprzętu i programowania, | X | X | X | X | X | X |
|
| X |
|
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
d) badanie funkcjonalne w warunkach oddziaływania uszkodzeń, w tym: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- oddziaływania uszkodzeń pojedynczych, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- niezależności elementów sprzętowych, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- wykrywania uszkodzeń pojedynczych, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- reakcji na wykryte uszkodzenie pojedyncze i zdolności pozostawania w stanie bezpiecznym, | X | X | X | X | X | X |
|
| X |
|
|
- oddziaływania uszkodzeń wielokrotnych, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- przy zmiennych wartościach parametrów napięcia, prądu i częstotliwości, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
e) badanie funkcjonalne w warunkach oddziaływania zewnętrznego poprzez: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- badanie klimatyczne, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- badanie na oddziaływania mechaniczne, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- badanie na oddziaływania elektryczne, w tym kompatybilności ektromagnetycznej, | X | X | X | X | X | X |
|
| X |
| X |
- zabezpieczenie przed nieautoryzowanym dostępem, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- badanie wytrzymałościowe, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
f) badanie bezpieczeństwa działania w warunkach rzeczywistego zastosowania urządzenia, | X | X | X | X | X | X |
|
| X |
|
|
g) wykonanie następujących testów kwalifikacyjnych ich systemów: | X | X | X | X | X | X | X |
| X |
|
|
- test funkcjonalności, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- test niezawodności, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- test bezpieczeństwa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Badanie typów urządzeń telekomunikacji kolejowej: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a) badanie zgodności z przepisami telekomunikacyjnymi wymaganymi dla urządzeń telekomunikacji kolejowej, | X | X | X | X | X | X |
|
| X |
|
|
b) badanie zgodności z warunkami technicznymi, w tym badanie: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- funkcjonalne i niezawodnościowe, | X | X | X | X | X | X | X |
| X |
|
|
- kompatybilności elektromagnetycznej, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- środowiskowe, w szczególności współpracy z istniejącymi systemami i urządzeniami, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
c) badanie zgodności z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, | X | X | X | X | X |
|
|
| X |
|
|
d) analizę wyników prób eksploatacyjnych | X | X | X | X | X |
|
|
| X |
|
|
| Badania typów pojazdów kolejowych | ||||||||||
Sprawdzenie zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi wykonania i odbioru, dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla pojazdów kolejowych, ich zespołów, podzespołów i elementów | X | X | X | X | X |
|
|
| X |
|
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały | X | X | X | X | X |
|
|
| X |
|
|
Sprawdzenie pojazdu kolejowego w zakresie: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- zachowania skrajni taboru i wymiaru długości, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu, | X |
| X | X | X |
|
|
| X |
|
|
- przejazdu przez górkę wzorcową |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- bezpieczeństwa pracownika manewrowego |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pomiar masy własnej całkowitej, nacisków kół pojazdu na szynę | X |
|
| X | X |
|
|
| X |
|
|
Ocena własności dynamicznych pojazdu trakcyjnego, w szczególności w zakresie: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- określenia sił między kołem a szyną, | X |
|
|
| X |
| X |
| X |
|
|
- spokojności biegu i komfortu jazdy, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- minimalnego promienia łuku przy dopuszczalnym przyspieszeniu dośrodkowym, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów, w tym: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- wytrzymałości pudła i zamocowania urządzeń, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie obliczeń symulacyjnych, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
- charakterystyki urządzeń cięgłowo-zderznych i ich próby zmęczeniowe, | X |
|
| X |
|
|
|
| X |
|
|
- odporności szyb czołowych i bocznych kabiny maszynisty na uderzenie i zmiany ciśnienia, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- odporności szyb czołowych i bocznych kabiny maszynisty na uderzenie i zmiany ciśnienia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Badanie układów hamulcowych w zakresie: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- oceny zastosowanego systemu hamulców, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- działania hamulca pneumatycznego i hamulca bezpieczeństwa, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- działania innych systemów hamulca, | X |
|
|
| X |
| X |
| X |
|
|
- działania hamulca elektropneumatycznego, elektrodynamicznego i szynowego, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- działania hamulca postojowego, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- pomiarów dróg hamowania, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- określenia masy hamującej pojazdu trakcyjnego, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- działania urządzeń przeciwpoślizgowych |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sprawdzenie charakterystyk trakcyjnych pojazdu w zakresie: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- wyznaczenia linii przyczepności na obwodzie kół napędnych, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- wyznaczenia linii siły pociągowej w funkcji prędkości, | X |
|
|
|
|
| X |
| X |
|
|
- wyznaczenia czasu zadziałania urządzeń przeciwpoślizgowych i eliminowania poślizgu, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Sprawdzenie odbieraka prądu i jego współpracy z siecią trakcyjną | X |
|
|
| X |
|
|
| X |
|
|
Badanie i ocena urządzeń bezpieczeństwa ruchu, w tym: czuwaka aktywnego (CA), urządzeń samoczynnego hamowania pociągu (SHP), urządzeń radiołączności kolejowej z funkcją radio-stop, urządzeń systemu kontroli prowadzenia pociągów | X | X |
| X | X |
|
|
| X |
|
|
Sprawdzenie urządzeń rejestrujących przebieg pracy pojazdu | X | X |
| X | X |
|
|
| X |
|
|
Sprawdzenie działania urządzeń zabezpieczających przeciwzwarciowych i przeciwporażeniowych | X |
| X | X | X |
|
|
| X |
|
|
Sprawdzenie urządzeń zabezpieczających przed skutkami zwarć oraz porażeniem prądem elektrycznym, w tym złącz ochronnych uszyniających oraz zabezpieczeń przed urazami elektrycznymi obsługi wagonów i pasażerów pojazdu | X |
| X | X |
|
|
|
| X |
|
|
Sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji czoła i końca pojazdu | X |
|
| X | X |
|
|
| X |
|
|
Badanie oddziaływania na otoczenie w zakresie: - | X |
| X | X | X |
| X |
| X |
| X |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego pojazdu trakcyjnego poprzez badanie: | X |
|
| X |
|
|
|
| X |
|
|
- materiałów i wyrobów, w tym przewodów elektrycznych użytych w konstrukcji i wyposażeniu pod względem palności, toksyczności i właściwości dymowych, przy paleniu i rozprzestrzenianiu się płomienia, | |||||||||||
- zainstalowanego wyposażenia przeciwpożarowego | |||||||||||
Badanie pojazdu w zakresie: | X |
| X | X | X |
|
|
| X |
| X |
- emitowanych na zewnątrz i wewnątrz zakłóceń radioelektrycznych i elektromagnetycznych, | |||||||||||
- zakłóceń w sieci trakcyjnej w wyniku działań urządzeń impulsowych, | |||||||||||
- odporności wyposażenia na zewnętrzne pola elektromagnetyczne, | |||||||||||
- wpływu zakłóceń generowanych na urządzenia sterowania ruchem kolejowym | |||||||||||
Sprawdzenie sygnałów dźwiękowych pojazdu | X | X | X | X | X |
|
|
| X |
| X |
Sprawdzenie warunków pracy maszynisty i innych pracowników obsługi w kabinie maszynisty pojazdu, w zakresie: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- ergonomii stanowiska pracy, pola widzenia szlaku, oceny fotela maszynisty, oświetlenia kabiny i przyrządów, | |||||||||||
- poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki i komfort jazdy, | X |
| X | X | X |
| X |
| X |
|
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
- poziomu hałasu infradźwiękowego, słyszalnego i ultradźwiękowego, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- indukcyjności pola magnetycznego, | |||||||||||
- mikroklimatu kabiny maszynisty oraz zmian ciśnienia wewnętrznego | |||||||||||
Sprawdzenie warunków podróżowania pasażerów w zespołach trakcyjnych, wagonach silnikowych i autobusach szynowych, w zakresie: | X |
| X | X | X |
| X |
| X |
|
|
- poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki i komfort jazdy, | |||||||||||
- poziomu hałasu słyszalnego, | |||||||||||
- ergonomii siedzisk i pomieszczeń dla pasażerów, | |||||||||||
- mikroklimatu pomieszczeń dla pasażerów, | |||||||||||
- oświetlenia pomieszczeń dla pasażerów, | |||||||||||
- odporności szyb okiennych na uderzenie | |||||||||||
Badanie urządzeń zewnętrznych wagonu pasażerskiego, w tym: | X |
| X | X | X |
|
|
| X |
|
|
- połączeń międzywagonowych, mostków przejściowych i wałków gumowych, | |||||||||||
- stopni, uchwytów i tablic informacyjnych, | |||||||||||
- w zakresie malowania i napisów |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Badanie urządzeń wewnętrznych wagonu pasażerskiego, w tym: | X |
| X | X |
|
|
|
| X |
|
|
- okien, drzwi wejściowych czołowych, | |||||||||||
- urządzeń sanitarnych | |||||||||||
Badanie ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji wagonu | X |
| X | X | X |
|
|
| X |
|
|
Badanie impedancji zestawu kołowego | X |
| X | X | X |
|
|
| X |
|
|
Badanie układu zasilania wagonu pasażerskiego, w tym: | X |
| X | X |
|
|
|
| X |
| X |
- przetwornicy statycznej, | |||||||||||
- urządzeń wybiorczo-przełączających WN | |||||||||||
Sprawdzenie urządzeń radiołączności kolejowej i instalacji rozgłoszeniowej wagonu pasażerskiego | X |
| X | X |
|
|
|
|
|
|
|
Sprawdzenie zainstalowanego w wagonie pasażerskim systemu diagnostycznego i transmisji danych diagnostycznych | X |
| X | X |
|
|
|
| X |
|
|
Sprawdzenie w pojeździe zamocowania stopni, poręczy, osłon części wirujących, szerokości przejść, tablic informacyjnych | X |
| X | X | X |
|
|
| X |
|
|
Ocena skuteczności zabezpieczenia, w pojeździe, elementów roboczych mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu w czasie jazdy transportowej | X |
| X | X |
|
|
|
| X |
|
|
Sprawdzenie kompletności badań i prób wyposażenia pojazdu podlegającego dozorowi technicznemu | X |
| X | X | X |
|
|
| X |
|
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Potwierdzenie poprawności zastosowanych w pojeździe rozwiązań, decydujących o bezpieczeństwie ruchu, bezpieczeństwie przewozu osób i rzeczy oraz ochrony środowiska, w trakcie prób eksploatacyjnych | X |
| X | X | X |
|
|
| X |
|
|
* Uwaga: Symbol X umieszczony w tabeli oznacza, że dana jednostka badawcza jest upoważniona do przeprowadzania badań określonych w danym wierszu.
Załącznik nr 2
POROZUMIENIE W SPRAWIE WYKONANIA PRÓB EKSPLOATACYJNYCH