Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2009-06-09 do 2013-01-19
Wersja archiwalna od 2009-06-09 do 2013-01-19
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 8 maja 2009 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów
Na podstawie art. 115 ust. 1 pkt 1-4 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 27 października 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów (Dz. U. Nr 217, poz. 1834, z 2006 r. Nr 3, poz. 24 oraz z 2008 r. Nr 215, poz. 1362) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 25 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) A1, A, B1, B, C1, C, D1 lub D, jeżeli posiada wydane prawo jazdy kategorii A1, A, B1, B, C1, C, D1 lub D z ograniczeniem do prowadzenia pojazdów wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów."
2) w § 27 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Przed wyznaczeniem terminu egzaminu ośrodek egzaminowania sprawdza złożone dokumenty pod względem kompletności, ważności i poprawności wypełnienia."
3) w § 28 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Jeżeli osoba egzaminowana uzyskała negatywny wynik egzaminu teoretycznego lub praktycznego albo nie przystąpiła do egzaminu w wyznaczonym terminie, ośrodek egzaminowania na jej wniosek wyznacza kolejny termin egzaminu po uiszczeniu opłaty za egzamin. Osobie takiej wskazuje się pierwszy wolny termin egzaminu."
4) w § 29:
a) w ust. 1 w pkt 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„okazanie przez osobę egzaminowaną jednego z dokumentów potwierdzających jej tożsamość w postaci:",
b) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) uzyskanie przez osobę egzaminowaną pozytywnego wyniku z egzaminu teoretycznego, przy czym od dnia uzyskania tego wyniku nie może upłynąć okres dłuższy niż 6 miesięcy - do okresu tego nie wlicza się okresu, o którym mowa w § 30 ust. 7 pkt 1.",
c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Zachowaniem osoby egzaminowanej świadczącym o możliwości stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego jest:
1) działanie mogące skutkować stworzeniem zagrożenia dla zdrowia lub życia osób;
2) przejechanie kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;
3) najechanie albo potrącenie pachołka lub tyczki;
4) dwukrotne nieprawidłowe wykonanie zadania ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu."
5) w § 30:
a) w ust. 3 w pkt 2 lit. c otrzymuje brzmienie:
„c) nie spełnia warunków wynikających z wpisanych w orzeczeniu lekarskim kodów ograniczeń w korzystaniu z uprawnień do kierowania pojazdami ze względu na stan zdrowia;",
b) w ust. 4 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) zachowanie osoby egzaminowanej narusza przepisy ruchu drogowego w sposób określony w tabeli nr 12 załącznika nr 5 do rozporządzenia;"
6) w § 31 dodaje się ust. 9 w brzmieniu:
„9. Właściwy organ nadzoru przesyła do dyrektora ośrodka egzaminowania informację o sposobie załatwienia złożonej skargi lub zastrzeżenia."
7) w § 38 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. W pracach komisji może brać udział, w charakterze obserwatora, przedstawiciel wojewody."
8) w § 40:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Komisja, o której mowa w ust. 1, działa w składzie:
1) przewodniczący komisji;
2) co najmniej 3 członków komisji;
3) sekretarz komisji.",
b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. W przypadku kiedy przeprowadzana jest wyłącznie część teoretyczna egzaminu skład komisji, o której mowa w ust. 1, może zostać ograniczony do przewodniczącego komisji, 1 członka komisji i sekretarza komisji.",
c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. W skład komisji powinni wchodzić członkowie posiadający:
1) uprawnienia egzaminatora w zakresie prawa jazdy kategorii A, B i C lub instruktora nauki jazdy w zakresie prawa jazdy kategorii A, B, C i C+E, wyższe wykształcenie, prawo jazdy kategorii A, B, C i C+E oraz co najmniej 5-letnią praktykę w szkoleniu lub egzaminowaniu kandydatów na kierowców - co najmniej 1 osoba;
2) uprawnienia instruktora w zakresie prawa jazdy kategorii A, B, C, D, B+E, C+E, D+E i T - co najmniej 1 osoba;
3) wyższe wykształcenie pedagogiczne - co najmniej 1 osoba."
9) w § 54 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. W przypadku kiedy przeprowadzana jest wyłącznie część teoretyczna egzaminu weryfikacyjnego skład komisji weryfikacyjnej, o której mowa w ust. 1, może zostać ograniczony do przewodniczącego komisji, 2 członków komisji i sekretarza komisji."
10) w § 56 w ust. 1:
a) wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Przed przystąpieniem do egzaminu osoba ubiegająca się o wpis do ewidencji egzaminatorów składa do organu ewidencyjnego właściwego ze względu na stałe miejsce zamieszkania następujące dokumenty:",
b) uchyla się pkt 2;
11) w § 61 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. W przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii A zadania egzaminacyjne, określone w tabeli 1 w załączniku nr 17 do rozporządzenia, przeprowadza się w następującej kolejności: poz. 1, poz. 6, poz. 5, poz. 15, poz. 16."
12) w § 62:
a) w ust. 1 dodaje się pkt 4-6 w brzmieniu:
„4) zachowanie osoby egzaminowanej, kierującej pojazdem, narusza przepisy ruchu drogowego w sposób określony w tabeli nr 12 załącznika nr 5 do rozporządzenia;
5) zachowanie osoby egzaminowanej, kierującej pojazdem lub prowadzącej egzamin, świadczy o możliwości stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego;
6) osoba egzaminowana zaproponowała członkom komisji przyjęcie korzyści majątkowej lub osobistej w zamian za uzyskanie pozytywnego wyniku egzaminu.",
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Zachowaniem osoby egzaminowanej świadczącym o możliwości stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego jest:
1) działanie mogące skutkować stworzeniem zagrożenia dla zdrowia lub życia osób - w przypadku osoby egzaminowanej kierującej pojazdem lub prowadzącej egzamin;
2) przejechanie kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk - w przypadku osoby egzaminowanej kierującej pojazdem;
3) najechanie albo potrącenie pachołka lub tyczki - w przypadku osoby egzaminowanej kierującej pojazdem."
13) w załączniku nr 3 do rozporządzenia w § 3 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) w zakresie kategorii C, C1, D lub D1 prawa jazdy, to określona w ust. 1 pkt 2 liczba godzin zajęć praktycznych ulega:
a) zmniejszeniu o 10 - przy kategorii C1 lub C, jeżeli posiada odpowiednio prawo jazdy kategorii D1 lub D albo zaświadczenie o uzyskaniu pozytywnego wyniku egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy odpowiednio kategorii D1 lub D,
b) zmniejszeniu o 20 - przy kategorii D, jeżeli posiada prawo jazdy odpowiednio kategorii C1 lub C albo zaświadczenie o uzyskaniu pozytywnego wyniku egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy odpowiednio kategorii C1 lub C;"
14) w załączniku nr 5 do rozporządzenia:
a) w § 2:
- w ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) przygotowanie przez osobę, o której mowa w § 19 pkt 3 rozporządzenia, pojazdu egzaminacyjnego;",
- w ust. 5 w pkt 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„listy, o której mowa w ust. 3 pkt 3 lit. a, bezpośrednio po zakończeniu dla określonej osoby egzaminu, przez umieszczenie w odpowiednich rubrykach litery:",
- w ust. 7 w pkt 2 lit. b otrzymuje brzmienie:
„b) zawartych w listach, o których mowa w ust. 3 pkt 3 lit. a - przekazanych przez egzaminatorów",
b) w § 3 w ust. 1 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) notatki, o których mowa w § 2 ust. 8 - przez okres 6 miesięcy.",
c) w § 9
- w ust. 1:
- - w pkt 3 lit. b otrzymuje brzmienie:
„b) w czasie nie mniejszym niż określono w tabeli 8, z zastrzeżeniem pkt 4;",
- - dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
„4) w przypadku egzaminu przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B1 lub B, egzaminator może zakończyć egzamin po upływie 25 minut, jeżeli został wykonany program egzaminacyjny i wynik egzaminu jest pozytywny.",
- w ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) na której prowadzony jest egzamin w zakresie prawa jazdy kategorii A1, A, B1 lub T, określa ośrodek egzaminowania w porozumieniu z właściwym organem nadzoru; plan z przebiegiem tych tras wywiesza się w ogólnie dostępnym miejscu ośrodka egzaminowania, tak aby osoby egzaminowane mogły się zapoznać z jej przebiegiem. W przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii B1 przeprowadzanego pojazdem umożliwiającym przebywanie egzaminatora w pojeździe nie stosuje się wyznaczonych tras egzaminacyjnych.",
d) w tabeli 2 poz. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
1 | Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy | Wszystkie |
2 | Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu | B, B1, C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E |
e) w tabeli 4:
- poz. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
1 | 1 | 1) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego - osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić 2 wybrane losowo elementy z następujących: |
a) poziom oleju w silniku, | ||
b) poziom płynu chłodzącego, | ||
c) poziom płynu hamulcowego, | ||
d) poziom płynu w spryskiwaczach, | ||
e) działanie sygnału dźwiękowego, | ||
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych, | ||
g) działanie świateł mijania, | ||
h) działanie świateł drogowych, | ||
i) działanie świateł hamowania „STOP", | ||
j) działanie świateł cofania, | ||
k) działanie świateł kierunkowskazów, | ||
I) działanie świateł awaryjnych, | ||
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych, | ||
- jeżeli występuje, | ||
Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut. Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe. W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub j, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego. Losowy dobór elementów części pierwszej zadania dla każdej osoby egzaminowanej dokonywany jest przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego. Urządzenie losuje 1 element spomiędzy elementów określonych w lit. a-e oraz 1 element spomiędzy elementów określonych w lit. f-m. W przypadku jeżeli ośrodek egzaminowania nie dysponuje odpowiednim urządzeniem komputerowym, losowego doboru elementów części pierwszej zadania dokonuje każda osoba egzaminowana, przed przystąpieniem do wykonania zadania, z zachowaniem podziału losowanych elementów zadania jak dla losowania komputerowego. |
|
| 2) właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte, |
- w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem, | ||
- w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem, | ||
- w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem, | ||
- zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy, | ||
- jeżeli występuje, | ||
3) dodatkowo dla kategorii A, A1: | ||
a) sprawdzenie stanu łańcucha (w przypadku jeżeli pojazd jest w niego wyposażony), | ||
b) zdjęcie z podpórki i przemieszczenie go na odległość 5 m bez pomocy silnika, | ||
c) podparcie motocykla na podpórce, | ||
4) dodatkowo dla kategorii T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E: | ||
a) sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych), elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia ładunku, | ||
b) sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym (sytuacja wyjściowa - pojazd silnikowy obok przyczepy) - na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 10 min, | ||
Czynności wykonywane w trakcie sprzęgania: | ||
- podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę, | ||
- cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia, | ||
- regulacja wysokości zaczepu przyczepy (w przypadku gdy konstrukcja przyczepy to umożliwia), - dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z hakiem lub zaczepu pojazdu silnikowego oraz zabezpieczenie przed rozłączeniem, - podłączenie do pojazdu silnikowego: przewodów elektrycznych przyczepy (silnik pojazdu wyłączony), przewodów hamulcowych przyczepy, sprawdzenie działania świateł przyczepy, zwolnienie hamulca postojowego, jeżeli przyczepa jest w niego wyposażona. | ||
5) dodatkowo dla kategorii D, D+E, D1, D1+E sprawdzenie nadwozia, drzwi, wyjść awaryjnych, wymaganego wyposażenia. | ||
2 | 2 | 1) pozycja początkowa pojazdu określona w instrukcji w tabeli 9, |
2) upewnienie się o możliwości jazdy, | ||
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, | ||
b) ocena sytuacji wokół pojazdu, | ||
3) płynne ruszenie | ||
a) opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego - w przypadku kiedy jest uruchomiony, | ||
b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika, | ||
4) dla kategorii B, B1, C, C1, D1 - płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w przypadku kategorii B i B1 w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka), | ||
5) dla kategorii T, B+E, C+E, C1+E, D, D+E, D1+E: | ||
a) płynna jazda do przodu pasem ruchu, | ||
b) cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut, | ||
6) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (w przypadku kategorii B1 i B nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu), | ||
7) nienajeżdżanie oraz niepotrącanie pachołków lub tyczek, | ||
8) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu: | ||
a) w przypadku kategorii B i B1 w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu, | ||
b) w przypadku pozostałych kategorii w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas | ||
- w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii T, B+E, C+E, C1+E, D, D+E, D1+E dopuszcza się jedno opuszczenie pojazdu w czasie wykonywania zadania. |
- poz. 7 otrzymuje brzmienie:
7 | 8 | 1) upewnienie się o możliwości jazdy: |
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, | ||
b) ocena sytuacji wokół pojazdu, | ||
c) płynne ruszenie - łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika, | ||
2) 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8 i 2-krotny przejazd pomiędzy 5 pachołkami bez podpierania się nogami, najeżdżania na linie, potrącania pachołków, | ||
3) upewnianie się o możliwości skręcenia. |
f) w tabeli 7:
- poz. 6 otrzymuje brzmienie:
6 | W przypadku egzaminu dla kategorii B i B1 prawa jazdy wykonanie: |
a) jednego z następujących manewrów parkowania: | |
- prostopadłe - wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego, | |
- skośne - wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego, | |
- równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany, jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania - możliwa jedna korekta toru jazdy) - wjazd tyłem - wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2-krotność długości pojazdu egzaminacyjnego; w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy; po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; w przypadku kiedy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik, | |
b) manewru zawracania na drodze jednojezdniowej - dwukierunkowej - możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.) - zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego | |
- miejsce do zawracania wyznacza egzaminator. | |
W przypadku błędnego wykonania manewru parkowania możliwe jest wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez egzaminatora, a w razie braku możliwości znalezienia miejsca do wykonania manewru dopuszcza się zamiennie wykonanie innego manewru parkowania. |
- poz. 9 otrzymuje brzmienie:
9 | Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania) - manewr nie dotyczy kategorii T prawa jazdy. |
g) § 11 otrzymuje brzmienie:
„§ 11. Podczas egzaminu praktycznego:
1) na placu manewrowym zadania egzaminacyjne powinny być wykonywane w kolejności określonej w tabeli 2 lub 5, z zastrzeżeniem pkt 5;
2) w ruchu drogowym w zakresie prawa jazdy kategorii A1 lub A egzaminator ocenia wykonanie zadań egzaminacyjnych z innego pojazdu egzaminacyjnego, jadącego za osobą egzaminowaną, mając zapewnioną możliwość porozumiewania się z nią drogą radiową;
3) egzaminator przekazuje osobie egzaminowanej polecenia dotyczące kierunku jazdy lub wykonania określonego zadania egzaminacyjnego; polecenia te nie mogą być sprzeczne z obowiązującymi na drodze zasadami ruchu lub stwarzać możliwości zagrożenia jego bezpieczeństwa;
4) w przypadku kiedy pojazd egzaminacyjny dla kategorii B1 prawa jazdy nie umożliwia przebywania egzaminatora w pojeździe, egzamin ten przeprowadza się w sposób określony w pkt 2;
5) w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii A1 lub A zadania egzaminacyjne, określone w tabeli 2, przeprowadza się w następującej kolejności: poz. 1, poz. 8, poz. 7;
6) egzaminator informuje osobę egzaminowaną o nieprawidłowym wykonaniu zadania egzaminacyjnego; w przypadku dwukrotnego nieprawidłowego wykonania tego samego zadania egzaminacyjnego lub przerwania egzaminu egzaminator informuje osobę egzaminowaną o negatywnym wyniku egzaminu praktycznego;
7) egzaminator wypełnia arkusz przebiegu egzaminu praktycznego, określony we wzorze nr 7.",
h) w § 12:
- ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W trakcie egzaminu przeprowadza się sprawdzenie odpowiednio umiejętności wykonania wszystkich zadań, o których mowa w § 9.",
- w ust. 4 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) przekazuje jej wypełniony arkusz przebiegu egzaminu praktycznego, jeżeli wynik tego egzaminu jest pozytywny albo negatywny. Kopię arkusza dołącza się do listy osób zakwalifikowanych na egzamin.",
i) w tabeli 12:
- tytuł otrzymuje brzmienie:
„Zachowania osoby egzaminowanej skutkujące przerwaniem egzaminu państwowego na prawo jazdy",
- poz. 8-10 otrzymują brzmienie:
8. | Niezastosowanie się do: |
8.1 sygnałów świetlnych, | |
8.2 sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym, | |
8.3 sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kontroli ruchu drogowego. | |
9. | Niezastosowanie się do znaków: |
9.1 „stop", | |
9.2 „zakaz wjazdu", | |
9.3 „zakaz wjazdu ...",*) | |
9.4 „zakaz ruchu w obu kierunkach", | |
9.5 „zakaz skręcania w lewo", | |
9.6 „zakaz skręcania w prawo", | |
9.7 „nakaz jazdy...",*) | |
9.8 „linia podwójna ciągła", | |
9.9 „powierzchnia wyłączona". | |
*) Odpowiednio do znaków umieszczonych na trasie egzaminu. | |
10. | Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu: |
10.1 na skrzyżowaniu w sytuacji równorzędnej, | |
10.2 na skrzyżowaniu oznaczonym znakami określającymi pierwszeństwo przejazdu, | |
10.3 pojazdom szynowym, | |
10.4 rowerzystom, | |
10.5 podczas zmiany pasa ruchu, | |
10.6 w razie przecinania się poza skrzyżowaniem kierunków ruchu lub torów jazdy pojazdów poruszających się po tej samej drodze, | |
10.7 podczas włączania się do ruchu, | |
10.8 podczas cofania. |
- poz. 14 otrzymuje brzmienie:
14. | Naruszenie zakazu wyprzedzania: |
14.1 na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi, | |
14.2 przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia, | |
14.3 na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi, | |
14.4 na skrzyżowaniach, | |
14.5 na przejazdach kolejowych i bezpośrednio przed nimi, | |
14.6 na przejazdach tramwajowych i bezpośrednio przed nimi. |
j) wzór nr 7 otrzymuje brzmienie:
ARKUSZ PRZEBIEGU EGZAMINU PRAKTYCZNEGO
15) w załączniku nr 6 do rozporządzenia w § 1 w ust. 1 uchyla się pkt 1;
16) w załączniku nr 17 do rozporządzenia:
a) w tabeli 1 poz. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
1 | Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy. | A, B, C, D |
2 | Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu. | B, C, D |
b) w tabeli 2:
- poz. 1-4 otrzymują brzmienie:
1 | 1 | 1) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego - osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić następujące elementy: |
|
| a) poziom oleju w silniku, |
|
| b) poziom płynu chłodzącego, |
|
| c) poziom płynu hamulcowego, |
|
| d) poziom płynu w spryskiwaczach, |
|
| e) działanie sygnału dźwiękowego, |
|
| f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych, |
|
| g) działanie świateł mijania, |
|
| h) działanie świateł drogowych, |
|
| i) działanie świateł hamowania „STOP”, |
|
| j) działanie świateł cofania, |
|
| k) działanie świateł kierunkowskazów, |
|
| I) działanie świateł awaryjnych, |
|
| m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych |
|
| - jeżeli występuje, |
|
| Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 10 minut. Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe. W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub lit. j, osoba egzaminowana może poprosić drugą osobę egzaminowaną, występującą w roli egzaminatora, o potwierdzenie działania światła zewnętrznego. |
|
| 2) właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte: |
|
| - w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem, |
|
| - w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem, |
|
| - w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem, |
|
| - zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy |
|
| - jeżeli występuje, |
|
| 3) dodatkowo dla kategorii A: |
|
| a) sprawdzenie stanu łańcucha (w przypadku jeżeli pojazd jest w niego wyposażony), |
|
| b) zdjęcie z podpórki i przemieszczenie go na odległość 5 m bez pomocy silnika, |
|
| c) podparcie motocykla na podpórce, |
|
| 4) dodatkowo dla kategorii D sprawdzenie nadwozia, drzwi, wyjść awaryjnych, wymaganego wyposażenia. |
2 | 2 | 1) pozycja początkowa pojazdu określona w instrukcji w tabeli 9 załącznika nr 5, |
|
| 2) upewnienie się o możliwości jazdy, |
|
| a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, |
|
| b) ocena sytuacji wokół pojazdu, |
|
| 3) płynne ruszenie |
|
| a) opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego - w przypadku kiedy jest uruchomiony. |
|
| b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika. |
|
| 4) dla kategorii B, C - płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w przypadku kategorii B w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka). |
|
| 5) dla kategorii D i T: |
|
| a) płynna jazda do przodu pasem ruchu, |
|
| b) cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut. |
|
| 6) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (w przypadku kat. B nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu). |
|
| 7) nienajeżdżanie oraz niepotrącanie pachołków lub tyczek, |
|
| 8) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu: |
|
| a) w przypadku kategorii B w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu, |
|
| b) w przypadku pozostałych kategorii w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas ruchu |
|
| - w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii D i T dopuszcza się jedno opuszczenie pojazdu w czasie wykonywania zadania. |
3 | 3 | 1) pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli 10 załącznika nr 5, |
|
| 2) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy, |
|
| 3) w czasie wykonania zadania pojazd nie może: |
|
| - wyjechać poza określony obszar wjazdu. |
|
| - naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko, |
|
| - potrącić pachołków lub tyczek. |
|
| 4) płynne wykonanie parkowania, |
|
| 5) pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska. |
4 | 4 | 1) pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli 10 załącznika nr 5, |
|
| 2) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy, |
|
| 3) w czasie wykonania zadania pojazd nie może: |
|
| - wyjechać poza określony obszar wjazdu, |
|
| - naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko, |
|
| - potrącić pachołków lub tyczek, |
|
| 4) płynne wykonanie parkowania, |
|
| 5) pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska. |
- poz. 6 otrzymuje brzmienie:
6 | 6 | 1) upewnienie się o możliwości jazdy: |
|
| a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym. |
|
| b) ocena sytuacji wokół pojazdu, |
|
| c) płynne ruszenie - łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika. |
|
| 2) 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8 i 2-krotny przejazd pomiędzy 5 pachołkami bez podpierania się nogami, najeżdżania na linie, potrącania pachołków, |
|
| 3) upewnianie się o możliwości skręcenia. |
§ 2.W stosunku do osób, którym wyznaczono termin egzaminu weryfikacyjnego, o którym mowa w art. 110 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, do czasu przystąpienia przez nie do tego egzaminu, nie stosuje się przepisu § 1 pkt 10 lit. a.
§ 3.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia z wyjątkiem przepisu § 1 pkt 12, który wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: C. Grabarczyk
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r. Nr 17, poz. 141, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410 i Nr 235, poz. 1701, z 2007 r. Nr 52, poz. 343, Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz. 661, Nr 123, poz. 845 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 37, poz. 214, Nr 100, poz. 649, Nr 163, poz. 1015, Nr 209, poz. 1320, Nr 220, poz. 1411 i 1426, Nr 223, poz. 1461 i 1462 i Nr 234, poz. 1573 i 1574 oraz z 2009 r. Nr 3, poz. 11 i Nr 18, poz. 97.