Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2009-04-03 do 2013-07-26
Wersja archiwalna od 2009-04-03 do 2013-07-26
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 27 lutego 2009 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie programów szkoleń i wymagań egzaminacyjnych w zakresie kwalifikacji zawodowych marynarzy
Na podstawie art. 19 ust. 10a ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2006 r. Nr 99, poz. 693, z 2007 r. Nr 107, poz. 732 i Nr 176, poz. 1238 oraz z 2008 r. Nr 171, poz. 1055) zarządza się, co następuje:
§ 1.W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 13 lipca 2005 r. w sprawie programów szkoleń i wymagań egzaminacyjnych w zakresie kwalifikacji zawodowych marynarzy (Dz. U. Nr 173, poz. 1445) w załączniku w rozdziale VIII „Szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i dodatkowe szkolenia specjalistyczne” wprowadza się następujące zmiany:
1) uchyla się pkt 8.27 oraz pkt 8.28 wraz z tabelą 8.27 i 8.28;
2) tabela 8.29 otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§ 2.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: C. Grabarczyk
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 27 lutego 2009 r. (poz. 355)
Tabela 8.29 | |||
Lp. | Zagadnienia | Liczba | |
|
| W1) | C2) |
I | II | III | IV |
1. | Wprowadzenie: | 1 | - |
1) przedstawienie celu i programu szkolenia, | |||
2) rozwój polityki bezpieczeństwa na morzu: | |||
a) Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO), | |||
b) prawo międzynarodowe i krajowe (polskie), | |||
c) definicje dotyczące bezpieczeństwa i ochrony żeglugi, | |||
d) podejmowanie działań prawnych w sytuacjach zagrożenia, | |||
3) Konwencja SOLAS - relacja pomiędzy Kodeksem ISM i Kodeksem ISPS. | |||
2. | Terroryzm - dzieje, istota, motywy: | 1 | - |
1) historia, | |||
2) definicje, | |||
3) rodzaje, | |||
4) terroryzm morski - specyfika i przykłady. | |||
3 | Rozpoznawanie, identyfikacja i sposoby postępowania z przedmiotami niebezpiecznymi (broń, materiały wybuchowe, niebezpieczne narzędzia, narkotyki): | 1 | 1 |
1) podział, | |||
2) ogólna charakterystyka, | |||
3) zasada działania, | |||
4) potencjalne zagrożenia. | |||
4. | Poziomy ochrony: | 1 | - |
1) definicje poziomów ochrony, | |||
2) wymagane procedury, | |||
3) wprowadzanie procedur ochrony. | |||
5. | Ocena stanu ochrony statku: | 1 | - |
1) metody oceny ryzyka, | |||
2) narzędzia oceny ryzyka, | |||
3) przegląd statku, | |||
4) wyposażenie statku i systemy ochrony na statku, | |||
5) ograniczenie operacyjne, | |||
6) testowanie, kalibracja i utrzymanie systemów na statku, w szczególności pożarowego, wodnego, balastowego. | |||
6. | Plan ochrony obiektu portowego, utrzymywanie ochrony na statku na styku statek-obiekt portowy. | 1 | - |
7. | Rodzaje aktualnych zagrożeń w żegludze morskiej: | 1 | - |
1) porwania, | |||
2) nielegalni pasażerowie, | |||
3) piractwo, | |||
4) podłożenia ładunków wybuchowych, | |||
5) użycie statku jako środka ataku terrorystycznego, | |||
6) procedury ewakuacji na statku. |
8. | Zachowania ludzkie: | 0,5 | 0,5 |
1) typy zachowań, | |||
2) rozpoznawanie w sposób niedyskryminujący osób potencjalnie zagrażających ochronie, | |||
3) zarządzanie tłumem, | |||
4) syndrom sztokholmski. | |||
9. | Stosunki interpersonalne, komunikacja: | 0,5 | 0,5 |
1) negocjacje, | |||
2) komunikacja niewerbalna, | |||
3) przykładowe postawy terrorysty i negocjatora, | |||
4) ćwiczenia z komunikacji niewerbalnej, | |||
5) przeprowadzanie rozmów negocjacyjnych. | |||
10. | Przeszukiwanie różnych rodzajów statków, pomieszczeń i osób - postępowanie: | 1 | 1 |
1) ogólne zasady przeprowadzania przeszukiwań, | |||
2) plan przeszukiwania statku, | |||
3) zasady przeszukiwania osób, | |||
4) przeszukiwanie pomieszczenia, | |||
5) kontrolowanie osoby, | |||
6) zasady obezwładniania osób niebezpiecznych. | |||
11. | Organizacja ochrony, zakresy obowiązków i odpowiedzialność na poszczególnych stanowiskach: | 0,5 | - |
1) zasady ogólne, | |||
2) kraje-sygnatariusze, | |||
3) wskazane instytucje działające w imieniu państwa flagi, | |||
4) armator statku, | |||
5) kapitan statku, | |||
6) oficer ochrony armatora, | |||
7) oficer ochrony portu morskiego, | |||
8) oficer ochrony obiektu portowego, | |||
9) oficer ochrony statku. | |||
12. | Procedury administracyjne dotyczące ochrony: | 1 | - |
1) weryfikacje i inspekcje w zakresie ochrony, | |||
2) dokumentacja, | |||
3) raportowanie wyników kontroli zabezpieczenia, | |||
4) nadzór i kontrola. | |||
13. | Opracowanie planu ochrony statku, jego ocena oraz aktualizacja: | - | 1,5 |
1) właściwości, | |||
2) zawartość, | |||
3) zabezpieczenie, stopień tajności, | |||
4) wprowadzenie planu ochrony, | |||
5) utrzymanie i modyfikacja planu przez SSO. | |||
| RAZEM: 15 | 10,5 | 4,5 |
Objaśnienia:
1) Wykład.
2) Ćwiczenia.