Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-03-19
Wersja aktualna od 2009-03-19
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 19 lutego 2009 r.
w sprawie programów szkoleń oraz wzoru świadectwa przeszkolenia oficera ochrony armatora i oficera ochrony obiektu portowego
Na podstawie art. 52 ust. 6 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich (Dz. U. Nr 171, poz. 1055) zarządza się, co następuje:
§ 1.Rozporządzenie określa wzór świadectwa przeszkolenia CSO i PFSO oraz programy szkoleń CSO i PFSO.
§ 2.1. Program szkolenia CSO określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Program szkolenia PFSO określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. Wzór świadectwa przeszkolenia CSO określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
4. Wzór świadectwa przeszkolenia PFSO określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§ 3.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: C. Grabarczyk
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 19 lutego 2009 r. (poz. 269)
Załącznik nr 1
PROGRAM SZKOLENIA CSO
Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | |
W1) | C2) | ||
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Wprowadzenie-przedstawienie celu i programu szkolenia | 0,5 | - |
2 | Rozwój polityki bezpieczeństwa i ochrony na morzu: | 1 | - |
1) Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) |
|
| |
2) prawo międzynarodowe i krajowe (polskie) | |||
3) definicje dotyczące bezpieczeństwa i ochrony żeglugi | |||
4) podejmowanie działań prawnych w sytuacjach zagrożenia | |||
3 | Konwencja SOLAS - relacja między Kodeksem ISM i Kodeksem ISPS | 1,5 | - |
4 | Terroryzm - dzieje, istota, motywy: | 2 | - |
1) historia | |||
2) definicje | |||
3) rodzaje | |||
4) terroryzm morski - specyfika i przykłady | |||
5 | Rozpoznawanie, identyfikacja i sposoby postępowania z przedmiotami niebezpiecznymi (broń, materiały wybuchowe, niebezpieczne narzędzia, narkotyki): | 1 | 1 |
1) podział | |||
2) ogólna charakterystyka | |||
3) zasady działania | |||
4) potencjalne zagrożenia | |||
6 | Poziomy ochrony: | 1 | - |
1) definicje poziomów ochrony | |||
2) wymagane procedury | |||
3) wprowadzanie procedur ochrony | |||
7 | Ocena stanu ochrony statku: | 1 |
|
1) metody oceny ryzyka | |||
2) narzędzia oceny ryzyka | |||
3) przegląd statku | |||
4) wyposażenie statku i systemy ochrony na statku | |||
5) ograniczenia operacyjne | |||
6) testowanie, kalibracja i utrzymanie systemów na statku, w szczególności pożarowego, wodnego, balastowego | |||
8 | Plan ochrony obiektu portowego, utrzymywanie ochrony na statku na styku statek-obiekt portowy | 1 | - |
9 | Rodzaje aktualnych zagrożeń w żegludze morskiej: | 1 | - |
1) porwania | |||
2) nielegalni pasażerowie | |||
3) piractwo | |||
4) podłożenia ładunków wybuchowych | |||
5) użycie statku jako środka ataku terrorystycznego | |||
6) procedury ewakuacji na statku |
1 | 2 | 3 | 4 | |
10 | Zachowania ludzkie: | 1 | - | |
1) typy zachowań | ||||
2) rozpoznawanie w sposób niedyskryminujący osób potencjalnie zagrażających ochronie | ||||
3) zarządzanie tłumem | ||||
4) syndrom sztokholmski | ||||
11 | Stosunki interpersonalne, komunikacja: | 1 | - | |
1) negocjacje | ||||
2) komunikacja niewerbalna | ||||
3) przykładowe postawy terrorysty i negocjatora | ||||
4) ćwiczenia z komunikacji niewerbalnej | ||||
5) przeprowadzanie rozmów negocjacyjnych | ||||
12 | Przeszukiwanie różnych rodzajów statków, pomieszczeń i osób - postępowanie: | 1 | 1 | |
1) ogólne zasady przeprowadzania przeszukiwań | ||||
2) plan przeszukiwania statku | ||||
3) zasady przeszukiwania osób | ||||
4) przeszukiwanie pomieszczeń | ||||
5) kontrolowanie osób | ||||
6) zasady obezwładniania osób niebezpiecznych | ||||
13 | Organizacja ochrony, zakres obowiązków i odpowiedzialność na poszczególnych stanowiskach: | 2 | - | |
1) zasady ogólne | ||||
2) kraje-sygnatariusze | ||||
3) wskazane instytucje działające w imieniu państwa flagi | ||||
4) armator statku | ||||
5) kapitan statku | ||||
6) oficer ochrony armatora | ||||
7) oficer ochrony portu morskiego | ||||
8) oficer ochrony obiektu portowego | ||||
9) oficer ochrony statku | ||||
14 | Procedury administracyjne dotyczące ochrony: | 1 | - | |
1) weryfikacje i inspekcje w zakresie ochrony | ||||
2) dokumentacja | ||||
3) raportowanie wyników kontroli zabezpieczenia | ||||
4) nadzór i kontrola | ||||
15 | Plan ochrony statku i ocena planu ochrony statku: | 1 | 3 | |
1) właściwości | ||||
2) zawartość | ||||
3) zabezpieczenie, stopień tajności | ||||
4) wprowadzenie planu ochrony statku | ||||
5) utrzymanie i modyfikacja planu ochrony statku | ||||
| RAZEM: 23 | 17 | 6 |
Objaśnienia:
1) Wykład.
2) „Ćwiczenia.
Załącznik nr 2
PROGRAM SZKOLENIA PFSO
Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | |
W1) | C2) | ||
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Wprowadzenie - przedstawienie celu i programu szkolenia, rodzaje aktualnych zagrożeń w żegludze | 1 | - |
2 | Rozwój polityki bezpieczeństwa i ochrony na morzu: | 2 | - |
1) Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) | |||
2) prawo międzynarodowe i krajowe (polskie) | |||
3) definicje dotyczące bezpieczeństwa i ochrony żeglugi | |||
4) postępowanie z tajnymi informacjami oraz prowadzenie łączności dotyczącej ochrony żeglugi | |||
5) podejmowanie działań prawnych w sytuacjach zagrożenia | |||
3 | Konwencja SOLAS - relacja między Kodeksem ISM i Kodeksem ISPS 1 | 1 | - |
4 | Terroryzm - dzieje, istota, motywy | 2 | - |
1) historia | |||
2) definicje | |||
3) rodzaje | |||
4) terroryzm morski - specyfika i przykłady | |||
5 | Rozpoznawanie, identyfikacja i sposoby postępowania z przedmiotami niebezpiecznymi (broń, materiały wybuchowe, niebezpieczne narzędzia, narkotyki): | 1 | 1 |
1) podział | |||
2) ogólna charakterystyka | |||
3) zasady działania | |||
4) potencjalne zagrożenia | |||
6 | Ocena stanu ochrony portu i obiektu portowego, środki ochrony: | 1,5 | - |
1) metody oceny ryzyka | |||
2) narzędzia oceny ryzyka | |||
3) przegląd ochrony portu i obiektu portowego | |||
4) wyposażenie i systemy ochrony portu i obiektu portowego | |||
5) ograniczenie operacyjne | |||
6) testowanie, kalibracja i utrzymanie systemów (w szczególności pożarowego) oraz urządzeń do wykrywania przedmiotów niebezpiecznych. | |||
7 | Zachowania ludzkie: | 1 | - |
1) typy zachowań | |||
2) rozpoznawanie w sposób niedyskryminujący osób potencjalnie zagrażających ochronie | |||
3) zarządzanie tłumem | |||
4) syndrom sztokholmski | |||
8 | Stosunki interpersonalne, komunikacja: | 1 | 1 |
1) negocjacje | |||
2) komunikacja niewerbalna | |||
3) przykładowe postawy terrorysty i negocjatora | |||
4) ćwiczenia z komunikacji niewerbalnej | |||
5) przeprowadzanie rozmów negocjacyjnych |
1 | 2 | 3 | 4 |
9 | Przeszukiwanie portu morskiego, pomieszczeń i osób: | 1 | 1 |
1) ogólne zasady przeprowadzania przeszukiwań | |||
2) plan przeszukiwania portu morskiego | |||
3) plan przeszukiwania statku | |||
4) zasady przeszukiwania osób | |||
5) przeszukiwanie pomieszczenia | |||
6) zasady obezwładniania osób niebezpiecznych | |||
10 | Działania w celu zapewnienia ochrony na statku: | 1,5 | - |
1) działania wymagane przez różne poziomy ochrony | |||
2) utrzymywanie ochrony na styku obiekt portowy-statek | |||
3) zastosowanie deklaracji ochrony | |||
4) implementacje procedur ochrony | |||
11 | Organizacja ochrony, zakresy obowiązków i odpowiedzialność na poszczególnych stanowiskach: | 1 | 3 |
1) zasady ogólne | |||
2) kraje-sygnatariusze | |||
3) armator | |||
4) port | |||
5) statek | |||
6) oficer ochrony armatora | |||
7) oficer ochrony portu | |||
8) oficer ochrony obiektu portowego | |||
9) oficer ochrony statku | |||
10) personel portowy z wyznaczonymi obowiązkami w zakresie ochrony | |||
12 | Plan ochrony portu i obiektu portowego oraz ocena stanu ochrony portu i obiektu portowego: | 1 | - |
1) właściwości | |||
2) zawartość | |||
3) zabezpieczenie, stopień tajności | |||
4) wprowadzenie planu ochrony portu i obiektu portowego | |||
5) utrzymanie i modyfikacja planu ochrony portu i obiektu portowego | |||
6) plan ochrony statku i ocena stanu ochrony statku | |||
13 | Gotowość w sytuacjach awaryjnych, ćwiczenia oraz próby efektywności: | 1 | - |
1) planowanie wariantów sytuacyjnych | |||
2) ćwiczenia i próby efektywności | |||
3) ocena ćwiczeń i prób efektywności | |||
14 | Procedury administracyjne dotyczące ochrony: | 1 | - |
1) weryfikacje i inspekcje w zakresie ochrony | |||
2) dokumentacja | |||
3) raportowanie wyników kontroli zabezpieczenia | |||
4) nadzór i kontrola |
|
| |
| RAZEM: 23 | 17 | 6 |
Objaśnienia:
1) Wykład.
2) Ćwiczenia.
Załącznik nr 3
WZÓR ŚWIADECTWA PRZESZKOLENIA CSO
Załącznik nr 4
WZÓR ŚWIADECTWA PRZESZKOLENIA PFSO