Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2009-03-13 do 2014-01-19
Wersja archiwalna od 2009-03-13 do 2014-01-19
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 20 lutego 2009 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych
Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 26, poz. 232) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Rozporządzenie określa warunki i tryb przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych, dla dzieci i młodzieży oraz dla dorosłych, a także przechodzenia z jednych typów szkół do innych.”;
2) w § 7 dodaje się ust. 6 i 7 w brzmieniu:
„6. Do ponadgimnazjalnych szkół specjalnych oraz do oddziałów specjalnych w szkołach ponadgimnazjalnych, o których mowa w ust. 1-3, przyjmowani są absolwenci posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w ust. 5.
7. Do integracyjnych szkół ponadgimnazjalnych oraz do oddziałów integracyjnych w szkołach ponadgimnazjalnych, o których mowa w ust. 1-3, przyjmowani są:
1) absolwenci posiadający orzeczenie, o którym mowa w ust. 5;
2) pełnosprawni absolwenci, na warunkach określonych w § 8-10 i 13.”;
3) w § 8:
a) w ust. 1 pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2) osiągnięcia ucznia:
a) ukończenie gimnazjum z wyróżnieniem,
b) szczególne osiągnięcia ucznia wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum;
3) liczbę punktów możliwych do uzyskania za oceny z języka polskiego i trzech wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz za osiągnięcia ucznia, o których mowa w pkt 2;”,
b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Liczba punktów możliwych do uzyskania za wyniki egzaminu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, powinna być równa liczbie punktów możliwych do uzyskania za oceny z języka polskiego i trzech wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz za osiągnięcia ucznia, o których mowa w ust. 1 pkt 2.”;
4) uchyla się § 15;
5) w § 17 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W celu przeprowadzenia rekrutacji do klasy pierwszej (na semestr pierwszy) szkół, o których mowa w § 8 ust. 1, § 12 i § 13 ust. 1, dyrektor szkoły powołuje szkolną komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną, wyznacza jej przewodniczącego i określa zadania członków komisji.”;
6) w § 19 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) w szkole podstawowej, gimnazjum oraz szkole ponadgimnazjalnej przyjmuje się ucznia na podstawie:
1) świadectwa ukończenia klasy programowo niższej (wpisu w indeksie potwierdzającego ukończenie semestru programowo niższego) w szkole publicznej lub szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł;
2) pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych, przeprowadzanych zgodnie z przepisami w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, w przypadku przyjmowania:
a) do szkoły podstawowej lub gimnazjum ucznia spełniającego obowiązek szkolny poza szkołą, na podstawie art. 16 ust. 8 ustawy,
b) do szkoły ponadgimnazjalnej ucznia spełniającego obowiązek nauki poza szkołą, na podstawie art. 16 ust. 8 ustawy,
c) do klasy programowo wyższej, niż to wynika z ostatniego świadectwa szkolnego ucznia zmieniającego typ szkoły albo przedmiot realizowany w zakresie rozszerzonym,
d) do szkoły ponadgimnazjalnej ucznia przechodzącego ze szkoły niepublicznej nieposiadającej uprawnień szkoły publicznej;
3) świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce, na podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia.”;
7) w § 20:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Do przyjmowania kandydatów na semestr pierwszy wszystkich typów szkół dla dorosłych stosuje się odpowiednio przepisy § 7 ust. 4 i 5, § 13 ust. 1, 3-5 i 8, § 14, 17 i 18.”,
b) uchyla się ust. 4-6;
8) w § 22:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Dyrektor szkoły:
1) decyduje o przyjęciu uczniów do wszystkich klas szkoły podstawowej i gimnazjum oraz do klas programowo wyższych (na semestry programowo wyższe) szkoły ponadgimnazjalnej;
2) decyduje o przyjęciu uczniów do klasy pierwszej (na semestr pierwszy) szkoły ponadgimnazjalnej, w przypadku gdy:
a) uczeń powraca z zagranicy,
b) liczba kandydatów do klasy pierwszej (na semestr pierwszy) jest mniejsza lub równa liczbie wolnych miejsc, którymi dysponuje szkoła, i nie powołano szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej,
c) kandydat do szkoły lub oddziału dwujęzycznego ukończył klasę wstępną;
3) decyduje o przyjęciu słuchaczy na semestr pierwszy szkoły ponadgimnazjalnej dla dorosłych, w przypadku gdy nie powołano szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej, oraz na semestry programowo wyższe tej szkoły.”,
b) w ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) w przypadku przeprowadzania dodatkowej rekrutacji dla absolwentów gimnazjów, którzy przystąpili do egzaminu, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 4, w późniejszym terminie, ogłasza termin dodatkowej rekrutacji, która jest przeprowadzana po dniu 20 sierpnia każdego roku;”;
9) w § 23:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) ustala terminy rekrutacji do gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, a także określa terminy składania dokumentów do szkoły, a w przypadku szkół ponadgimnazjalnych, o których mowa w § 8 ust. 1, ustala także termin, nie krótszy niż 2 dni, w ciągu którego kandydaci umieszczeni na listach kandydatów przyjętych do szkół są obowiązani potwierdzić wolę podjęcia nauki w danej szkole;”,
b) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) organizuje punkty informacyjne o wolnych miejscach w szkołach ponadgimnazjalnych;”;
10) § 24 otrzymuje brzmienie:
„§ 24. 1. Jednostki samorządu terytorialnego prowadzące szkoły:
1) ustalają, w porozumieniu z dyrektorami szkół, liczbę oddziałów klas pierwszych oraz liczbę uczniów przyjmowanych do klas pierwszych, w tym w odniesieniu do szkół i oddziałów sportowych, szkół mistrzostwa sportowego, szkół i oddziałów dwujęzycznych, szkół i oddziałów dla mniejszości narodowych lub etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, szkół i oddziałów integracyjnych oraz szkół i oddziałów specjalnych, a także przekazują te ustalenia kuratorowi oświaty;
2) upowszechniają informacje dla kandydatów do wszystkich typów szkół, w szczególności o planowanych profilach kształcenia ogólnozawodowego i zawodach, w których będzie realizowane kształcenie, oraz o liczbie miejsc w poszczególnych typach szkół.
2. Minister właściwy do spraw rolnictwa i minister właściwy do spraw środowiska w odniesieniu do prowadzonych szkół:
1) ustalają, w porozumieniu z dyrektorami tych szkół, liczbę oddziałów klas pierwszych oraz liczbę uczniów przyjmowanych do klas pierwszych;
2) przekazują, za pośrednictwem dyrektorów szkół, informacje kandydatom, kuratorom oświaty i jednostkom samorządu terytorialnego o planowanych zawodach, w których będzie realizowane kształcenie, oraz o liczbie miejsc w poszczególnych typach szkół.”.
§ 2.W przypadku kandydatów ubiegających się o przyjęcie do klasy pierwszej szkół ponadgimnazjalnych: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, na rok szkolny 2009/2010-2011/2012, do liczby punktów, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia wymienionego w § 1 niniejszego rozporządzenia, nie wlicza się liczby punktów możliwych do uzyskania za część trzecią egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, dotyczącą wiadomości i umiejętności z zakresu języka obcego nowożytnego.
§ 3.W przypadku kandydatów ubiegających się o przyjęcie do klasy pierwszej szkół ponadgimnazjalnych: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, na rok szkolny 2009/2010, kryteria, o których mowa w § 8 ust. 1, oraz warunki, o których mowa w § 8 ust. 2 i 3 rozporządzenia wymienionego w § 1 niniejszego rozporządzenia, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, dyrektor szkoły podaje kandydatom do wiadomości nie później niż do dnia 16 marca 2009 r. Termin ten nie dotyczy szkół nowo tworzonych.
§ 4.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Edukacji Narodowej: K. Hall
|
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 216, poz. 1591).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618 oraz z 2009 r. Nr 6, poz. 33 i Nr 31, poz. 206.