Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2009-05-20 do 2009-07-09
Wersja archiwalna od 2009-05-20 do 2009-07-09
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 10 lutego 2009 r.
w sprawie ustalenia Programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego na rok 2009
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2009 r., Nr 75, poz. 637) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 39g ust. 1 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1.Ustala się Program rzeczowo-finansowy dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego na rok 2009, stanowiący załącznik [1] do rozporządzenia.
§ 2.Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 lutego 2008 r. w sprawie ustalenia Programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego na rok 2008 (Dz. U. Nr 30, poz. 176, Nr 203, poz. 1269 i Nr 236, poz. 1621).
§ 3.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2009 r.
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 155, poz. 1297 i Nr 172, poz. 1440, z 2006 r. Nr 12, poz. 61, z 2007 r. Nr 23, poz. 136 i Nr 99, poz. 666, z 2008 r. Nr 218, poz. 1391 oraz z 2009 r. Nr 3, poz. 11 i Nr 19, poz. 101.
Załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 10 lutego 2009 r. (poz. 191)
Część 1
Wykaz poszczególnych projektów inwestycyjnych realizowanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, ze wskazaniem przewidywanej wysokości ich finansowania, w tym ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na 2009 r. w tys. zł
Lp. | Zadania inwestycyjne | Lata realizacji finansowej | Wartość kosztorysowa | Długość (km)/ | Dotychczasowe nakłady | program KFD 2009 | ||||
ogółem | w tym. | środki KFD ogółem | budżet | inne **) | ogółem | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Plan ogółem, w tym: | 3 124 984,7 | 1 458 154,4 | 3 095 342,9 | 1 599 526,5 | 8 210,0 | 4 703 079,4 | ||||
| I. AUTOSTRADY | 1 310 400,4 | 777 796,2 | 150 756,9 | 1 599 526,5 | 8 210,0 | 1 758 493,4 | |||
1 | Budowa autostrady A2 węzeł „Stryków II” - węzeł „Stryków 1” wraz z łącznikiem do drogi Nr 14 | 2007 | 190 691,2 | km | 161 599,2 | 135 006,7 | 27 844,7 |
|
| 27 844,7 |
2 | Budowa autostrady A1 | 2005 | 3 554 619,8 | km | 1 003 107,4 | 595 847,0 | 52 912,2 | 1 599 526,5 | 8210,0 | 1 660 648,7 |
3 | Budowa autostrady A2 | 2009 | 5 773 584,1 | km | 145 693,8 | 45 942,5 | 70 000,0 |
|
| 70 000,0 |
| II. DROGI EKSPRESOWE | 186 940,3 | 52 528,1 | 338 586,0 | 0,0 | 0,0 | 338 586,0 | |||
4 | Budowa dróg S5 i S10 | 2004 | 547 614,0 | km | 186 940,3 | 52 528,1 | 338 586,0 |
|
| 338 586,0 |
| III. WZMOCNIENIA I REHABILITACJA | 1 627 644,0 | 627 830,1 | 540 000,0 | 0,0 | 0,0 | 540 000,0 | |||
5 | Wzmocnienia i rehabilitacja | 2006 | 2 316 000,0 | km | 1 627 644,0 | 627 830,1 | 540 000,0 |
|
| 540 000,0 |
IV. Dofinansowanie nabywania nieruchomości pod drogi krajowe, prace przygotowawcze pod drogowe projekty inwestycyjne, w tym m.in.: prace przygotowawcze do budowy systemu elektronicznej opłaty drogowej, usługi doradcze dla tych projektów oraz dla zadań zakończonych, regulacja stanów prawnych nieruchomości, wykonanie dokumentacji i pomiarów dla ochrony środowiska, instalacja urządzeń ochrony środowiska, opłaty za korzystanie ze środowiska oraz nadzory gwarancyjne i pogwarancyjne |
|
| 50 000,0 |
|
| 50 000,0 | ||||
V. Zadania ujęte w kredytach Europejskiego Banku Inwestycyjnego w ramach „Projektu Budowy Autostrad w Polsce” |
|
| 2 016 000,0 |
|
| 2 016 000,0 |
*) Dotychczasowe nakłady wskazane w lp. 3 dotyczą wydatków przed inwestycyjnych (nieujętych w wartości kosztorysowej) na pozyskanie gruntów w 2007 i 2008 r. w kwocie 143 429,5 tys. zł oraz w 2007 r. na prace archeologiczne i dokumentację w wysokości 2 264,3 tys. zł.
**) Inne: środki Funduszu Spójności (FS) NA A1 Sośnica–Gorzyczki – 8 210,8 tys. zł, w tym: FS – 67,8 tys. zł, odsetki FS – 8 143,0 tys. zł.
Część 2
Przewidywana wysokość pożyczek lub kredytów wymaganych do zaciągnięcia przez Bank Gospodarstwa Krajowego lub emisji obligacji na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego w roku 2009, w zakresie niezbędnym do realizacji zadań rzeczowych określonych w części 1
W roku 2009 planowane jest:
1) wyemitowanie obligacji przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego na łączną kwotę do 600 mln zł, zabezpieczonych gwarancją Skarbu Państwa;
2) uruchomienie przez Bank Gospodarstwa Krajowego pozostałej części pierwszego kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego udzielonego na podstawie umowy finansowej „Projekt Budowy Autostrad w Polsce – A” pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym i Bankiem Gospodarstwa Krajowego w wysokości 280 mln euro;
3) zaciągnięcie przez Bank Gospodarstwa Krajowego drugiego kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego w ramach „Projektu Budowy Autostrad w Polsce” na podstawie umowy finansowej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym i Bankiem Gospodarstwa Krajowego do wysokości 200 mln euro.
W roku 2009 planowane jest ponadto zaciągnięcie przez Bank Gospodarstwa Krajowego kredytów lub emisja obligacji na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego w zakresie wymaganym do finansowania zadania pod nazwą „Budowa autostrady A2 Stryków – Konotopa” w latach 2009–2012.
Część 3
Wykaz drogowych projektów inwestycyjnych przewidzianych do realizacji przez spółki, które zawarły umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad
1. Wykaz drogowych projektów inwestycyjnych przewidzianych do realizacji przez spółki, które zawarły umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad:
1 | A1 Gdańsk – Grudziądz | w trakcie realizacji przez spółkę Gdańsk Transport Company S.A. na podstawie Umowy o Budowę i Eksploatację Autostrady A1, zawartej w dniu 31 sierpnia 2004 r. pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Infrastruktury a Gdańsk Transport Company S.A., zmienionej umową z dnia 17 lutego 2005 r. i umową z dnia 28 lipca 2005 r.1) |
2 | A1 Grudziądz – Toruń | Umowa o Budowę i Eksploatację Autostrady A12) zawarta w dniu 30 września 2008 r. pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Infrastruktury a Gdańsk Transport Company S.A. |
3 | A1 Stryków – Pyrzowice | Umowa o Budowę i Eksploatację Autostrady Płatnej A1 zawarta w dniu 22 stycznia 2009 r. pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Infrastruktury ze spółką Autostrada Południe S.A. |
4 | A2 Świecko – Nowy Tomyśl | Umowa zawarta w dniu 30 sierpnia 2008 r. na realizację II odcinka przez spółkę Autostrada Wielkopolska S.A.; zawarcie ostatecznej umowy, pod warunkiem uzyskania finansowania przez stronę prywatną, planowane jest do końca I kwartału 2009 r. |
5 | A2 Stryków – Konotopa | realizowany III etap postępowania przetargowego. |
2. W 2009 r. przewiduje się wypłatę z Krajowego Funduszu Drogowego w wysokości do 264 mln zł dla spółki Gdańsk Transport Company S.A. w związku z eksploatacją autostrady A1 odcinek Gdańsk – Grudziądz (węzeł Rusocin – węzeł Nowe Marzy) z tytułu wynagrodzenia za dostępność oraz z tytułu dopłat pokrywających różnicę pomiędzy gwarantowanym przychodem z opłat określonym w umowie, o której mowa w poz. 1 tabeli w pkt 1, a przychodem z opłat za przejazd pobieranych przez spółkę.
Część 4
Łączna kwota przewidywanych wypłat z tytułu zdarzeń określonych w umowach o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad, za które odpowiedzialność odszkodowawczą przyjmuje Skarb Państwa
Na rok 2009 w Krajowym Funduszu Drogowym zwiększa się rezerwę utworzoną w poprzednim okresie programowania do wysokości 193 mln zł jako zabezpieczenie środków na wypłaty z tytułu:
1) zdarzeń odszkodowawczych określonych w umowach o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad oraz
2) innych płatności na rzecz spółek, które zawarły umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrad.
Część 5
Zakres i termin gwarancji i poręczeń Skarbu Państwa dla wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego wynikających z umowy o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady
1. W dniu 26 lipca 2005 r. Rada Ministrów uchwałą nr 194/2005 udzieliła gwarancji Skarbu Państwa dla wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na rzecz spółki Gdańsk Transport Company S.A. wynikających z Umowy o Budowę i Eksploatację autostrady A1 zawartej dnia 31 sierpnia 2004 r. pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Infrastruktury oraz Gdańsk Transport Company S.A., zmienionej umową z dnia 17 lutego 2005 r. oraz umową z dnia 28 lipca 2005 r., ujednoliconą umową z dnia 30 września 2008 r., zmienioną i ujednoliconą umową z dnia 12 grudnia 2008 r. dla odcinka autostrady A1 Gdańsk – Grudziądz (węzeł Rusocin – węzeł Nowe Marzy).
Uchwała Rady Ministrów nr 194/2005 objęła gwarancją Skarbu Państwa wypłaty ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na rzecz spółki Gdańsk Transport Company S.A. przeznaczone na spłatę kredytów zaciąganych przez spółkę na realizację budowy, według zgodnej z umową następującej specyfikacji:
Kredytodawca | Zakres kredytu | Zakres gwarancji | Termin gwarancji |
Europejski Bank Inwestycyjny | 500 mln euro | 600 mln euro | 31 stycznia 2040 r. |
Nordycki Bank Inwestycyjny | 140 mln euro | 168 mln euro | 31 stycznia 2040 r. |
Łączna maksymalna kwota gwarancji wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na rzecz spółki Gdańsk Transport Company S.A. nie może przekroczyć kwoty 768 mln euro dla odcinka autostrady A1 Gdańsk – Grudziądz (węzeł Rusocin – węzeł Nowe Marzy).
2. W 2009 r. przewiduje się udzielenie gwarancji Skarbu Państwa dla wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na rzecz spółki Gdańsk Transport Company S.A. wynikających z Umowy o Budowę i Eksploatację Autostrady A1 z dnia 30 września 2008 r. zawartej pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Infrastruktury a Gdańsk Transport Company S.A., stanowiącej zmienioną i ujednoliconą Umowę o Budowę i Eksploatację Autostrady A1 z dnia 31 sierpnia 2004 r., zmienioną umowami z dnia 17 lutego 2005 r. i 28 lipca 2005 r., ujednoliconą umową z dnia 30 września 2008 r. oraz zmienioną i ujednoliconą umową z dnia 12 grudnia 2008 r. („Umowa Koncesyjna”) – w odniesieniu do Etapu II (zaprojektowanie, budowa, finansowanie i eksploatacja odcinka autostrady A1 Grudziądz – Toruń, węzeł Nowe Marzy – węzeł Czerniewice).
Przewiduje się, że gwarancją Skarbu Państwa, zgodnie z Umową Koncesyjną (§ 66.3), zostaną objęte wypłaty ze środków Krajowego Funduszu Drogowego w zakresie Wynagrodzenia Podstawowego w odniesieniu do Etapu II oraz Zobowiązań z umów o finansowanie Etapu II (Gdańsk Transport Company S.A. w dniu 12 grudnia 2008 r. zawarła Umowy o Finansowanie z: Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, Nordyckim Bankiem Inwestycyjnym, AB Svensk ExportKredit (publ), dalej zwanych „Bankami”), stanowiących zgodnie z Umową Koncesyjną kwoty w wysokości koniecznej do całkowitej spłaty wszystkich zobowiązań Gdańsk Transport Company S.A. wobec Banków. Przewiduje się, że wszelkie prawa wynikające z gwarancji Skarbu Państwa będą zbywalne i zostaną przelane przez Gdańsk Transport Company S.A. na Banki zgodnie z postanowieniami Umowy Przelewu Gwarancji Skarbu Państwa, która byłaby zawarta pomiędzy Gdańsk Transport Company S.A. oraz Bankami.
Maksymalne kwoty gwarancji nie przekroczą wskazanych poniżej limitów:
Kredytodawca | Zakres kredytu | Zakres gwarancji | Termin gwarancji |
Europejski Bank Inwestycyjny | 575 000 000 euro | 690 000 000 euro | 30 czerwca 2043 r. |
Nordycki Bank Inwestycyjny | 150 000 000 euro | 180 000 000 euro | 30 czerwca 2043 r. |
AB Svensk ExportKredit (publ) | 345 000 000 euro | 414 000 000 euro | 30 czerwca 2043 r. |
Łączna maksymalna kwota gwarancji wypłat ze środków Krajowego Funduszu Drogowego na rzecz spółki Gdańsk Transport Company S.A. nie może przekroczyć kwoty 1 284 000 000 euro w odniesieniu do Etapu II.
|
1) Umowa o Budowę i Eksploatację Autostrady A1 pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra Infrastruktury a Gdańsk Transport Company S.A. zawarta w dniu 31 sierpnia 2004 r., zmieniona umową z dnia 17 lutego 2005 r. oraz umową z dnia 28 lipca 2005 r., ujednolicona umową z dnia 30 września 2008 r., zmieniona i ujednolicona umową z dnia 12 grudnia 2008 r.
2) Zmieniona i ujednolicona umową z dnia 12 grudnia 2008 r.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 maja 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustalenia Programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego na rok 2009 (Dz.U. Nr 75, poz. 637). Zmiana weszła w życie 20 maja 2009 r.