Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2009-01-01 do 2009-06-10
Wersja archiwalna od 2009-01-01 do 2009-06-10
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 19 grudnia 2008 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie opłat za przejazd po drogach krajowych2)
Na podstawie art. 42 ust. 7 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§ 1.W rozporządzeniu Ministra Transportu z dnia 8 sierpnia 2006 r. w sprawie opłat za przejazd po drogach krajowych (Dz. U. Nr 151, poz. 1089 oraz z 2007 r. Nr 195, poz. 1412) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 3:
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Dowód uiszczenia opłaty stanowi łącznie przedziurkowany odcinek kontrolny i prze-dziurkowana winieta o tym samym numerze i serii umieszczona w sposób, o którym mowa w ust. 2 pkt 1.”,
b) w ust. 4 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) odcinek kontrolny nieprzedziurkowany lub winieta nieprzedziurkowana bądź winieta nieumieszczona trwale w sposób, o którym mowa w ust. 2 pkt 1;”,
c) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Wzory kart opłat określają załączniki nr 10-12, nr 13-16, nr 17-20, nr 21-24 i nr 25-26 do rozporządzenia.”;
2) w § 5 w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) dowód zakupu karty opłaty i odcinek kontrolny tej karty, a w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, dowód zakupu karty opłaty i winietę samoprzylepną;”;
3) w § 7 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku jednostka dokonuje zwrotu za niewykorzystaną opłatę roczną. Sumę zwrotu stanowi kwota obliczona w oparciu o wysokość opłaty obowiązującą w dniu zakupu karty opłaty oraz liczbę pełnych miesięcy pozostałych do końca okresu, za który opłata została uiszczona, począwszy od dnia złożenia wniosku, pomniejszona o koszty manipulacyjne w wysokości 20 % tej kwoty.”;
4) załącznik nr 1 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
5) uchyla się załączniki nr 2-9, 12a, 16a, 20a i 24a do rozporządzenia;
6) załącznik nr 26 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.
§ 2.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
Minister Infrastruktury: C. Grabarczyk
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy nr 2006/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. zmieniającej dyrektywę 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe (Dz. Urz. UE L 157 z 09.06.2006, str. 8).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr 192, poz. 1381 oraz z 2008 r. Nr 218, poz. 1391, Nr 227, poz. 1505 i Nr 234, poz. 1574.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 19 grudnia 2008 r. (poz. 1598)
Załącznik nr 1
WYSOKOŚCI OPŁAT UISZCZANYCH ZA PRZEJAZD PO DROGACH KRAJOWYCH
Rodzaj pojazdu samochodowego | Stawka opłaty w zł | |||||||
dobowa | siedmiodniowa | miesięczna | roczna | |||||
Klasy pojazdów EURO w zależności od limitów emisji spalin* | ||||||||
EURO 0 lub 1 | EURO 2 | EURO | EURO 2 | EURO | EURO 2 | EURO | EURO 2 | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Pojazdy i zespoły pojazdów inne niż autobusy o dmc** co najmniej 12 t | 38 | 38 | 130 | 110 | 400 | 360 | 3150 | 2600 |
Autobusy o dmc** co najmniej 12 t | 16 | 14 | 59 | 52 | 156 | 140 | 1040 | 910 |
|
* Zgodnie z przepisami określonymi w załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. Nr 238, poz. 2010, z późn. zm.).
** Dopuszczalna masa całkowita łącznie z dopuszczalną masą całkowitą przyczepy (naczepy).
Załącznik nr 2
OPIS KART OPŁAT WRAZ Z OPISEM ICH ZABEZPIECZEŃ ORAZ SPOSOBU ZAZNACZANIA NA KARCIE POJAZDU CZASU PRZEJAZDU PO DROGACH KRAJOWYCH
1. Format: 54 x 85 mm (format rysunku), 91 x 60 mm (format użytku).
2. Odcinek kontrolny:
Podłoże:
1) papier ze znakiem wodnym;
2) włókna zabezpieczające, widoczne w świetle UV i VIS;
3) zabezpieczenie chemiczne.
Druk:
1) tło giloszowe;
2) mikrodruk;
3) farba specjalna zabezpieczająca;
4) element wykonany techniką stalorytniczą.
Rewers:
Odcinek kontrolny przechowywany jest w pojeździe samochodowym i okazywany na żądanie osób uprawnionych do kontroli karty opłaty.
Counter-foil is kept inside a vehicle and shown on demand of a person entitled to control charge card.
3. Winieta:
Podłoże:
1) folia samoprzylepna.
Druk:
1) tło giloszowe;
2) mikrodruk;
3) farby specjalne zabezpieczające.
Rewers:
Winieta samoprzylepna umieszczana jest w sposób trwały wewnątrz pojazdu samochodowego w prawym dolnym rogu przedniej szyby pojazdu.
Self-adhesive vignette is durably affixed at a lower right corner of a windscreen inside a vehicle.
4. Kolorystyka zależy od rodzaju karty:
1) dobowa - różowo-żółta;
2) siedmiodniowa - zielono-żółta;
3) miesięczna - fioletowa;
4) roczna - brązowo-żółta.
5. Napisy w kolorze granatowym - awers, a w kolorze czarnym - rewers.
6. Seria - dwie litery, numeracja - siedem cyfr.
7. Zaznaczenie czasu przejazdu po drogach krajowych następuje poprzez przedziurkowanie określonych pól w następujący sposób:
1) dobowa karta opłaty ważna jest wyłącznie w dniu określonym przez przedziurkowanie;
2) siedmiodniowa karta opłaty ważna jest w dniu przedziurkowania oraz przez kolejne sześć dni po dniu przedziurkowania;
3) miesięczna karta opłaty ważna jest w dniu przedziurkowania, a jej termin kończy się z upływem dnia w następnym miesiącu, który datą odpowiada dacie przedziurkowania, a gdyby takiego dnia w następnym miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca;
4) roczna karta opłaty ważna jest w dniu przedziurkowania, a jej termin kończy się z upływem dnia w następnym roku, który datą odpowiada dacie przedziurkowania, a gdyby takiego dnia w następnym roku nie było - w ostatnim dniu danego miesiąca.
8. Średnica otworu powstałego w wyniku przedziurkowania karty opłaty powinna wynosić nie więcej niż 5 mm i nie mniej niż 3 mm.