Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2008-04-14 do 2009-01-21
Wersja archiwalna od 2008-04-14 do 2009-01-21
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 13 grudnia 2007 r.
w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2008 r., Nr 61, poz. 383)
Na podstawie art. 26c ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.Rozporządzenie określa:
1) tryb przekazywania oraz rozliczania miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, zwanego dalej „dofinansowaniem”;
2) terminy składania i wzory:
a) miesięcznej informacji o wynagrodzeniach, zatrudnieniu i stopniach niepełnosprawności pracowników niepełnosprawnych, z uwzględnieniem pracowników, u których stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe lub epilepsję, oraz pracowników niewidomych, zwanej dalej „informacją”,
b) wniosku o wypłatę dofinansowania za dany miesiąc, zwanego dalej „wnioskiem”,
c) informacji o wysokości i rodzaju podwyższonych kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych, zwanej dalej „informacją o podwyższonych kosztach”;
3) wzór formularza rozliczenia dofinansowania za okres roczny;
4) wymogi, jakie muszą spełniać pracodawcy, przekazujący dokumenty w formie elektronicznej przez teletransmisję danych.
§ 2.Określa się wzory:
1) informacji, o symbolu INF-D-P, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) wniosku, o symbolu Wn-D, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3) informacji o podwyższonych kosztach, o symbolu INF-D-Kz, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia;
4) formularza rozliczenia dofinansowania za okres roczny, o symbolu INF-D-R, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§ 3.1. Pracodawca składa informację i część I wniosku w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczą.
2. Pracodawca składa część II wniosku wówczas, gdy wniosek składa po raz pierwszy lub gdy dane uległy zmianie.
§ 4.Pracodawca, w terminie 30 dni przed dniem przekazania po raz pierwszy informacji i wniosku, przesyła do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zwanego dalej „Funduszem”, w formie dokumentu pisemnego:
1) dane o pracodawcy zawierające:
a) pełną nazwę oraz jej skrót (o ile posiada),
b) numery: REGON i NIP (o ile ich nadanie wynika z przepisów prawa),
c) adres pracodawcy właściwy dla siedziby wnioskodawcy wraz z identyfikatorami jednostki podziału terytorialnego kraju (województwa, powiatu, gminy oraz miejscowości i ulicy) stosownie do przepisów dotyczących zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego,
d) adres do korespondencji wraz z identyfikatorami jednostki podziału terytorialnego kraju (województwa, powiatu, gminy oraz miejscowości i ulicy) stosownie do przepisów dotyczących zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego,
e) imię, nazwisko, numery telefonu i faksu oraz adres poczty elektronicznej (o ile posiada) osoby odpowiedzialnej za kontakty z Funduszem;
2) kopie aktualnych dokumentów potwierdzających dane, o których mowa w pkt 1 lit. a i b;
3) upoważnienie osoby przesyłającej dane lub dokumenty, o których mowa w pkt 1 i 2, do występowania w imieniu pracodawcy.
§ 5.Po otrzymaniu informacji i wniosku Fundusz:
1) sprawdza je pod względem rachunkowym i formalnym, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w terminie 5 dni od dnia otrzymania informacji lub wniosku informuje pracodawcę o stwierdzonych nieprawidłowościach i wzywa do ich usunięcia wraz z pouczeniem o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania w przypadku ich nieusunięcia;
2) ustala, czy pracodawca posiada zaległości w zobowiązaniach wobec Funduszu w wysokości przekraczającej ogółem kwotę 100 zł;
3) ustala kwotę przysługującego dofinansowania;
4) przekazuje ustaloną kwotę przysługującego dofinansowania na rachunek bankowy wskazany przez pracodawcę.
§ 6.1. Jeżeli dofinansowanie zostało wypłacone pracodawcy w wysokości wyższej od należnej, pracodawca informuje Fundusz o wysokości nienależnie pobranej kwoty dofinansowania oraz dokonuje zwrotu tej kwoty w terminie 14 dni od dnia jej ujawnienia.
2. Jeżeli dofinansowanie zostało wypłacone pracodawcy w wysokości niższej od należnej, pracodawca może poinformować Fundusz o wysokości kwoty stanowiącej różnicę pomiędzy kwotą należną a kwotą wypłaconą pracodawcy w terminie do dnia 30 września roku następującego po roku, w którym przypadał okres zatrudnienia osoby niepełnosprawnej.
3. [1] Przepis § 5 pkt 1 stosuje się odpowiednio.
§ 7.1. Pracodawca dokonuje rozliczenia dofinansowania na formularzu rozliczenia dofinansowania za okres roczny, posługując się w szczególności danymi zawartymi w informacjach i wnioskach.
2. Pracodawca będący podmiotem wykonującym działalność gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, dokonuje rozliczenia dofinansowania za okres roczny, posługując się danymi, o których mowa w ust. 1, oraz danymi zawartymi w informacji o podwyższonych kosztach.
3. [2] Przepis § 5 pkt 1 stosuje się odpowiednio.
§ 8.[3] Terminy, o których mowa w § 3 ust. 1 oraz § 6 ust. 2, podlegają przywróceniu na prośbę pracodawcy, jeżeli uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.
§ 9.1. Po przesłaniu danych lub dokumentów, o których mowa w § 4, jednak nie później niż na 14 dni przed dniem złożenia informacji i wniosku po raz pierwszy, pracodawca zamierzający składać w formie elektronicznej wnioski, informacje lub informacje o podwyższonych kosztach odbiera od Funduszu identyfikator oraz hasło dostępu do programu informatycznego udostępnionego przez Fundusz, służącego do składania Zarządowi Funduszu dokumentów w formie elektronicznej.
2. Pracodawca przekazujący odpowiednio wnioski, informacje lub informacje o podwyższonych kosztach w formie elektronicznej uwierzytelnia te dokumenty podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu, na zasadach określonych w ustawie z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.3)), albo certyfikatem dostarczonym przez Fundusz.
3. Urzędowe poświadczenie odbioru dokumentu w formie elektronicznej przesłanego za pomocą teletransmisji danych następuje zgodnie z przepisami dotyczącymi warunków organizacyjno-technicznych doręczania dokumentów elektronicznych podmiotom publicznym.
4. Pracodawca, o którym mowa w ust. 2:
1) rejestruje w programie informatycznym certyfikat, o którym mowa w ust. 2;
2) niezwłocznie informuje Fundusz o:
a) rezygnacji ze składania dokumentów w formie elektronicznej,
b) utracie lub podejrzeniu ujawnienia danych służących do składania podpisu elektronicznego.
§ 10.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2008 r.4)
|
1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej – zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 216, poz. 1598).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 160, poz. 1082, z 1998 r. Nr 99, poz. 628, Nr 106, poz. 668, Nr 137, poz. 887, Nr 156, poz. 1019 i Nr 162, poz. 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 49, poz. 486, Nr 90, poz. 1001, Nr 95, poz. 1101 i Nr 111, poz. 1280, z 2000 r. Nr 48, poz. 550 i Nr 119, poz. 1249, z 2001 r. Nr 39, poz. 459, Nr 100, poz. 1080, Nr 125, poz. 1368, Nr 129, poz. 1444 i Nr 154, poz. 1792 i 1800, z 2002 r. Nr 169, poz. 1387, Nr 200, poz. 1679 i 1683 i Nr 241, poz. 2074, z 2003 r. Nr 7, poz. 79, Nr 90, poz. 844, Nr 223, poz. 2217 i Nr 228, poz. 2262, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r. Nr 44, poz. 422, Nr 132, poz. 1110, Nr 163, poz. 1362, Nr 164, poz. 1366 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 63, poz. 440, Nr 94, poz. 651 i Nr 170, poz. 1217 oraz z 2007 r. Nr 23, poz. 144, Nr 115, poz. 791 i Nr 181, poz. 1288.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 124, poz. 1152 i Nr 217, poz. 2125, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, z 2005 r. Nr 64, poz. 565 oraz z 2006 r. Nr 145, poz. 1050.
4) Z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia traci moc rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 232, poz. 2330, z 2004 r. Nr 283, poz. 2835 oraz z 2005 r. Nr 94, poz. 793), utrzymane w mocy na podstawie art. 20 ustawy z dnia 15 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 115, poz. 791).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 13 grudnia 2007 r. (poz. 1755)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
[1] § 6 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Pacy i Polityki Społecznej z dnia 4 kwietnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 61, poz. 383). Zmiana weszła w życie 14 kwietnia 2008 r.
[2] § 7 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Pacy i Polityki Społecznej z dnia 4 kwietnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 61, poz. 383). Zmiana weszła w życie 14 kwietnia 2008 r.
[3] § 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Pacy i Polityki Społecznej z dnia 4 kwietnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 61, poz. 383). Zmiana weszła w życie 14 kwietnia 2008 r.