Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2007-12-03
Wersja aktualna od 2007-12-03
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO
z dnia 7 listopada 2007 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie przyjęcia programu operacyjnego – Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004–2006
Na podstawie art. 17 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1.W rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 (Dz. U. Nr 189, poz. 1948) w załączniku „Program operacyjny - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006” wprowadza się następujące zmiany:
1) w rozdziale I „Wstęp i streszczenie założeń Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL”:
a) w pkt 1.2 „Relacja z procesu programowania” akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:
„Do prac nad Programem EQUAL w grudniu 2002 r. Departament Programów Przedakcesyjnych i Strukturalnych (obecnie: Departament Zarządzania EFS w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, DZF) powołał Grupę Roboczą do spraw EQUAL. Grupa ta składała się z przedstawicieli Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Departamentu Polityki Rynku Pracy, Departamentu Pomocy Społecznej, Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, Departamentu Analiz i Prognoz Ekonomicznych, Departamentu Prawa Pracy), Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu (obecnie: Ministerstwo Edukacji Narodowej), Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Sekretariatu Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Statusu Kobiet i Mężczyzn (obecnie: minister właściwy do spraw rodziny), Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Związku Harcerstwa Polskiego, Polskiej Akcji Humanitarnej, Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców (obecnie: Urząd do Spraw Cudzoziemców), Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Prace Grupy koordynował Departament Zarządzania EFS. Do prac nad Programem EQUAL zostali zaproszeni również przedstawiciele organizacji pozarządowych. Organizacje pozarządowe w Grupie Roboczej: Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych oraz Związek Harcerstwa Polskiego zostały wytypowane przez Grupę Kontaktową działającą przy Ministrze Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej mającą na celu ułatwienie współpracy z organizacjami pozarządowymi.”,
b) w pkt I.3 „Proces konsultacyjny” akapit trzeci otrzymuje brzmienie:
„W celu konsultacji zakresu i struktury dokumentu przed przekazaniem do Komisji Europejskiej projekt Programu EQUAL we wrześniu 2003 r. został przekazany do członków Grupy Roboczej oraz do:
l Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej, Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (obecnie: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego),
l Departamentu Obsługi Funduszy Pomocowych, Ministerstwa Finansów,
l 16 wojewódzkich urzędów pracy,
l Konfederacji Pracodawców Polskich,
l Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
l Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
l Business Centre Club,
l Związku Rzemiosła Polskiego,
l Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego,
l Związku Gmin Wiejskich RP,
l Związku Powiatów Polskich,
l Forum Związków Zawodowych,
l Krajowej Rady Spółdzielczej,
l Stowarzyszenia na rzecz Forum Inicjatyw Pozarządowych,
l Przedstawicielstwa Polskich Organizacji Pozarządowych w Brukseli.”,
c) pkt 1.4 „Czas trwania niniejszego Programu” otrzymuje brzmienie:
„I.4. Czas trwania Programu
Program EQUAL będzie wdrażany w Polsce w latach 2004-2008. Okres kwalifikowalności wydatków będzie trwał do 31 grudnia 2008 r. Okres ten przedłuża się do 30 kwietnia 2009 r. dla wydatków poniesionych przez Instytucję Zarządzającą.”;
2) w rozdziale II „Diagnoza sytuacji społeczno-gospodarczej” w pkt II.2.4 „Równość szans kobiet i mężczyzn” w części „Dotychczasowe działania” akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:
„Działania związane z zapewnieniem równego statusu kobiet i mężczyzn zostały skoncentrowane poprzez powołanie w 2001 r. w ramach Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Statusu Kobiet i Mężczyzn (obecnie: minister właściwy do spraw rodziny), którego zadaniem było podejmowanie działań zmierzających do przeciwdziałania dyskryminacji. Działania te skupiają się przede wszystkim na obszarze promocyjno-edukacyjnym i polegają na inspirowaniu działań na rzecz kobiet w różnych środowiskach, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wiejskiego, gdzie sytuacja kobiet może uchodzić za najtrudniejszą z uwagi na tradycyjny i stereotypowy podział ról społecznych, bezrobocie strukturalne (rejestrowane i ukryte), braki w infrastrukturze i trudności w dostępie do informacji.”;
3) w rozdziale III „Kontekst polityczny do podjęcia działań w ramach EQUAL”:
a) w pkt III.2.1 „Europejska Strategia Zatrudnienia” akapit drugi otrzymuje brzmienie:
„W 2002 r. realizacja ESZ została poddana ocenie przez Komisję Europejską. Obok pozytywnych efektów, np. zmiany w podejściu do polityki zatrudnienia w państwach członkowskich, docenienie kluczowej roli partnerów społecznych w określaniu i wdrażaniu polityki zatrudnienia, ocena Komisji identyfikowała wyzwania, które należy uwzględniać w trakcie reorientacji procesu luksemburskiego. W wyniku debaty na wszystkich szczeblach instytucji europejskich na temat przyszłości ESZ, w czerwcu 2003 r. ogłoszono nowe wytyczne w sprawie Zatrudnienia pn. Europejska strategia na rzecz pełnego zatrudnienia i lepszych miejsc pracy dla wszystkich2). Zgodnie z nowymi wytycznymi, przy opracowywaniu i wdrażaniu polityk zatrudnienia Państwa Członkowskie są obowiązane przyjąć trzy podstawowe cele:
l pełne zatrudnienie,
l poprawa jakości i produktywności pracy,
l wzmocnienie integracji i spójności.”,
b) w pkt III.4.1.2 „Projekt Phare 2001 Rozwój kompetencji w zakresie programowania i zarządzania EFS oraz Phare 2002 Rozwój umiejętności zarządzania EFS” akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:
„We wdrażanie projektów wsparcia instytucjonalnego w zakresie rozwoju zasobów ludzkich zaangażowany był Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwa Gospodarki i Pracy (obecnie w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego). Pierwszy z tych projektów - projekt Phare 2001 Rozwój kompetencji w zakresie programowania i zarządzania EFS realizowany był w latach 2002-2004 w ramach umowy twinningowej z konsorcjum Ministerstwa Pracy Finlandii oraz Ministerstwa Pracy i Świadczeń Emerytalnych Wielkiej Brytanii.”;
4) w rozdziale V „Naczelne zasady EQUAL” w pkt V.7 „Zintegrowana strategia osiągania równości płci” akapit siódmy otrzymuje brzmienie:
„Nad prawidłową realizacją działań Partnerstw na rzecz Rozwoju oraz przestrzeganiem zasady równości szans czuwać będzie Komitet Monitorujący EQUAL. Równy udział kobiet i mężczyzn w jego składzie będzie również odzwierciedlał priorytetowe znaczenie równości szans. Ponadto, udział przedstawiciela właściwego departamentu Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w pracach Komitetu Monitorującego ma na celu zagwarantowanie zgodności Partnerstw na rzecz Rozwoju z polityką równych szans.”;
5) w rozdziale VI „Priorytety programowe”:
a) w pkt VI.1.5 „Temat I: Pomoc w społecznej i zawodowej integracji osób ubiegających się o status uchodźcy” w części „Uzasadnienie” akapit szósty otrzymuje brzmienie:
„Nawet jeśli działania w ramach tematu I na rzecz osób ubiegających się o status uchodźcy są do pewnego stopnia zbieżne z działaniem planowanym do realizacji w ramach Europejskiego Funduszu Uchodźczego w Polsce, nie będą się one bezpośrednio pokrywać, dzięki odmiennym zasadom EQUAL, tzn.: innowacyjność, zaangażowanie grup dyskryminowanych, partnerstwo, współpraca ponadnarodowa. Ponadto, w celu uniknięcia podwójnego finansowania projektów dotyczących uchodźców i osób ubiegających się o status uchodźcy, na etapie wyboru Partnerstw na rzecz Rozwoju występować będzie koordynacja między Ministerstwem Gospodarki i Pracy (obecnie Ministerstwem Rozwoju Regionalnego), Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Urzędem do Spraw Cudzoziemców.”,
b) w pkt VI.5 „Finansowa alokacja” tabela 10 „Alokacja finansowa Programu EQUAL” otrzymuje brzmienie:
„Tabela 10. Alokacja finansowa Programu EQUAL
Temat | Całkowita alokacja finansowa w % | Alokacja EFS | Krajowe współ finansowanie publiczne w EUR (MRR) |
Temat A | 34,96 % | 46 830 475 | 15 610 158 |
Temat D | 25,88 % | 34 661 392 | 11 553 798 |
Temat F | 23,37 % | 31 296 586 | 10 432 195 |
Temat G | 8,51 % | 11 397 963 | 3 799 321 |
Temat I | 1,28% | 1 715 499 | 571 833 |
Pomoc techniczna | 6,0 % | 8 036 291 | 2 678 764 |
RAZEM | 100 | 133 938 206 | 44 646 069” |
6) w rozdziale VII „Działania w ramach Programu EQUAL”:
a) w pkt Vll.2 „Ustanawianie Partnerstwa na rzecz Rozwoju oraz współpraca ponadnarodowa (Działanie 1)” akapit siódmy otrzymuje brzmienie:
„Zakłada się, że podjęte działania w fazie wstępnej będą kontynuowane tak długo, jak będzie to konieczne w celu stworzenia efektywnego Partnerstwa na rzecz Rozwoju oraz budżet tego Działania będzie wynosić ok. 4 % ogólnej wartości środków dostępnych w ramach programu.”,
b) w pkt Vll.3 „Wdrażanie programów działania Partnerstwa na rzecz Rozwoju (Działanie 2)” akapit trzeci otrzymuje brzmienie:
„Budżet na finansowanie realizacji Działania 2 nie powinien przekroczyć 85 % ogólnego budżetu przyznanego na realizację programu.”,
c) w pkt VII.4.3 „Włączanie rezultatów do głównego nurtu polityki (ang. mainstreaming)”:
- w części „Poziom krajowy” akapit czwarty otrzymuje brzmienie:
„Organizacje i instytucje biorące udział we wdrażaniu głównych programów EFS powinny być zaangażowane w proces włączania rezultatów Programu EQUAL do głównego nurtu polityki poprzez podjęcie następujących działań:
l organizowanie wspólnego forum dla członków Komitetów Monitorujących, w szczególności SPO RZL oraz ZPORR z członkami Komitetu Monitorującego EQUAL,
l organizowanie corocznych seminariów EFS,
l udział w sieciach tematycznych,
l zapewnienie szczegółowych informacji na potrzeby Krajowych Planów Działania.”,
- w części „Poziom europejski” akapit drugi otrzymuje brzmienie:
„Maksymalny udział środków dostępnych dla Partnerstw na rzecz Rozwoju w ramach Działania 3 wyniesie ok. 5 % ogólnej kwoty Programu EQUAL.”,
d) w pkt Vll.5 „Pomoc techniczna” tabela 12 „Kategorie pomocy technicznej” otrzymuje brzmienie:
„Tabela 12. Kategorie pomocy technicznej
Kategoria wydatków | Rodzaj działań | Indykatywny budżet |
Działania wspierające właściwe wdrażanie Programu EQUAL zgodnie z rozporządzeniem nr 1145/2003/WE; zasada 11.2 | 4,5 % | |
- wydatki związane z przygotowaniem, selekcją, oceną oraz monitorowaniem pomocy oraz działań (z wyłączeniem pozyskiwania i instalacji systemów komputerowych dla celów zarządzania, monitorowania oraz ewaluacji), | - stworzenie systemu monitoringu dla Programu EQUAL, |
|
- organizowanie spotkań Komitetu Monitorującego oraz grup roboczych w ramach Komitetu Monitorującego, obsługa sekretariatu i ekspertyzy, |
| |
- wspieranie obsługi wniosków, procesu ich oceny oraz prac Komisji Wyboru Wniosków (sekretariat oraz ekspertyzy), |
| |
- wydatki dotyczące spotkań komitetów monitorujących oraz podkomitetów związanych z wdrażaniem programu wsparcia. Wydatki te mogą również obejmować koszty ekspertów oraz innych uczestników prac w tych komisjach, włącznie z uczestnikami z krajów trzecich, gdy przewodniczący komisji uznają obecność tych uczestników za niezbędną dla efektywnego wdrażania pomocy, | - szkolenia dla Partnerstw na rzecz Rozwoju związane z zarządzaniem i wdrażaniem ich programów działania, |
|
- przygotowanie metodologicznych narzędzi dla Partnerstwa na rzecz Rozwoju związanych z zarządzaniem, wdrażaniem, monitorowaniem, włączaniem rezultatów do głównego nurtu polityki i współpracą ponadnarodową, |
| |
- wsparcie dla Partnerstwa na rzecz Rozwoju w tworzeniu partnerstw oraz realizacji kolejnych etapów wdrażania ich planów pracy, |
| |
- wsparcie Partnerstw na rzecz Rozwoju w tworzeniu partnerstw ponadnarodowych oraz efektywnej współpracy ponadnarodowej, |
| |
- wydatki związane z doradztwem i wsparciem poszczególnych Partnerstw na rzecz Rozwoju w sprawach technicznych, metodologicznych oraz tematycznych (merytorycznych), - wydatki związane z audytem oraz kontrolami działań na miejscu. | - wsparcie dla Partnerstw na rzecz Rozwoju w opracowywaniu strategii, planowaniu, monitorowaniu i samoocenie działań oraz rezultatów, |
|
- wsparcie dla Partnerstw na rzecz Rozwoju w aspekcie organizacyjnym i finansowym, |
| |
- wsparcie dla Partnerstw na rzecz Rozwoju w procesie włączania rezultatów horyzontalnym i wertykalnym, |
|
| - weryfikacja wniosków o płatność, |
|
| - audyt i kontrole na miejscu, |
|
| - przygotowywanie wezwań do udziału w przetargach dla zewnętrznych dostawców usług, |
|
| - przygotowywanie raportów rocznych dla Komisji, |
|
| - gromadzenie wniosków o udzielenie informacji przez Komisję i administrację krajową. |
|
Inne działania pomocy technicznej zgodnie z rozporządzeniem nr 1145/2003/WE; zasada 11.3 | 1,5 % | |
- studia, seminaria, działania informacyjne, zbieranie, wydawanie informacji oraz upowszechnianie doświadczeń i rezultatów, | - przygotowanie i upowszechnianie informacji ogólnych o EQUAL poprzez seminaria, publikacje, media; zgodnie ze strategią informacyjną EQUAL, |
|
- opracowanie poradników i materiałów pomocniczych dla Partnerstw na rzecz Rozwoju, |
| |
- wspieranie współpracy w ramach tematycznych sieci współpracy, upowszechnianie działań oraz ustanawianie mechanizmów wpływu na politykę, | - wspieranie rozwoju, monitorowanie i wdrażanie krajowych strategii włączania rezultatów do głównego nurtu polityki, |
|
- organizacja seminariów, warsztatów i konferencji związanych z identyfikowaniem, sprawdzaniem i upowszechnianiem dobrych praktyk, |
| |
- współpraca w ramach tematycznych sieci współpracy na poziomie wspólnotowym oraz zapewnienie wymiany wszystkich istotnych informacji z innymi Państwami Członkowskimi oraz Komisją Europejską, | - wspieranie tworzenia i prowadzenia krajowych sieci tematycznych, |
|
- organizacja konferencji nt. procesu włączania rezultatów do głównego nurtu polityki, |
| |
- udział w spotkaniach europejskich, |
| |
- ocena, | - organizacja spotkań i wizyt informacyjnych na poziomie krajowym i ponadnarodowym, |
|
- zakup oraz instalacja systemów komputerowych dla celów zarządzania, monitorowania oraz ewaluacji. | - wspieranie komparatywnej oceny rezultatów, organizacja analiz porównawczych (ang. Peer reviews), pomoc w sporządzaniu analiz porównawczych (ang. benchmarking), |
|
| - zewnętrzna ocena programu (przetarg), |
|
| - nabywanie i instalacja programów oraz sprzętu komputerowego niezbędnego do zarządzania, monitoringu i ewaluacji. |
|
Środki przeznaczone na działania pomocy technicznej będą wynosić około 6 % całkowitego budżetu Programu EQUAL.”;
7) w rozdziale VIII „System wdrażania Programu EQUAL”:
a) w pkt VIII.1.1 „Instytucja Zarządzająca”:
- akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:
„Zgodnie z art. 9 rozporządzenia nr 1260/993), funkcję Instytucji Zarządzającej dla Programu EQUAL pełni Minister Rozwoju Regionalnego.”,
- w akapicie drugim tiret szesnaste otrzymuje brzmienie:
„l zagwarantowanie prawidłowości operacji finansowych w ramach Programu EQUAL, w szczególności poprzez wdrożenie systemu zarządzania (w zakresie finansowym zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów) (art. 34 ust. 1 lit. f rozporządzenia nr 1260/1999/WE3) oraz rozdziału II rozporządzenia nr 438/2001/WE z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady nr 1260/99/WE3) dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 063 z 03.03.2001)4), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 438/2001”, zmienionego przez rozporządzenie nr 2355/2002/WE z dnia 27 grudnia 2002 r. zmieniające rozporządzenie Komisji nr 438/2001/WE4) ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady nr 1260/1999/WE3) dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 351 z 28.12.2002), zwane dalej „rozporządzeniem nr 2355/2002”,”,
- w akapicie drugim tiret dziewiętnaste otrzymuje brzmienie:
„l przygotowywanie raportów o nieprawidłowościach, które następnie są przekazywane do właściwej komórki organizacyjnej w Ministerstwie Finansów, odpowiedzialnej za przedstawianie raportów o nieprawidłowościach do Komisji Europejskiej, a także do Instytucji Zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty oraz Instytucji Płatniczej,”,
- w akapicie drugim tiret dwudzieste drugie otrzymuje brzmienie:
„l wdrożenie systemów zarządzania i kontroli w oparciu o procedury opisane w art. 4 rozporządzenia nr 438/20014), zmienionego rozporządzeniem nr 2355/2002. Systemy te powinny pozwolić na weryfikację wniosków płatniczych, łącznie z wszystkimi formami współfinansowania, ich zatwierdzanie oraz przekazanie do Instytucji Płatniczej wraz ze stosownymi adnotacjami kwalifikowalności wydatków,”,
- w akapicie drugim tiret dwudzieste trzecie otrzymuje brzmienie:
„l zapewnienie prawidłowości operacji finansowych związanych z Programem EQUAL poprzez wprowadzenie odpowiedniego systemu zarządzania i kontroli (w zakresie finansowym, zgodnie ze wskazówkami Ministerstwa Finansów i wnioskami Komitetu Monitorującego o podjęcie działań naprawczych); system ten musi spełnić wymagania określone w rozdz. II rozporządzenia nr 438/20014), zmienionego rozporządzeniem nr 2355/2002,”,
- w akapicie drugim tiret dwudzieste czwarte otrzymuje brzmienie:
„l zapewnienie istnienia odpowiedniej ścieżki audytu dla wszystkich wydatków i współfinansowania we wszystkich właściwych instytucjach, zgodnie z art. 7 rozporządzenia nr 438/20014), zmienionego rozporządzeniem nr 2355/2002,”,
b) w pkt VIII.1.2 „Instytucja Płatnicza” w akapicie drugim tiret piąte otrzymuje brzmienie:
„l prowadzenie rachunku kwot możliwych do odzyskania z płatności dokonywanych w ramach pomocy wspólnotowej, a także przygotowywanie raportów na temat nieprawidłowości finansowych, zgodnie z art. 8 rozporządzenia nr 438/20014) zmienionego rozporządzeniem nr 2355/2002,”,
c) w pkt Vlll.1.3 „Komitet Monitorujący dla EQUAL” akapit drugi otrzymuje brzmienie:
„KM EQUAL zostanie powołany zgodnie z zasadą partnerstwa i określi własny zakres obowiązków, który znajdzie odzwierciedlenie w regulaminie KM EQUAL. Regulamin Komitetu Monitorującego zostanie ustalony podczas pierwszego spotkania. Komitetowi przewodniczyć będzie Minister Rozwoju Regionalnego lub wskazana przez niego osoba. Sekretariat Komitetu zapewni Departament Zarządzania EFS, który odpowiedzialny będzie za organizowanie posiedzeń Komitetu, przygotowywanie materiałów na posiedzenia Komitetu oraz sporządzanie sprawozdań z tych posiedzeń.”,
d) w pkt VIII.1.4.1 „Uzgodnienia dotyczące wyboru Krajowej Struktury Wsparcia” akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:
„Na podstawie art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm.5)), Minister Gospodarki i Pracy powierzył Fundacji Fundusz Współpracy funkcję Krajowej Struktury Wsparcia (KSW), której przyznane zostało wyłączne prawo do realizacji szczególnych działań związanych z Pomocą Techniczną opisaną powyżej, z wyjątkiem zewnętrznej ewaluacji programu, zgodnie z postanowieniami administracyjnymi zgodnymi z Traktatem. Analogiczna umowa została zawarta przez Ministra Rozwoju Regionalnego i Fundację Fundusz Współpracy w dniu 5 czerwca 2006 r. na mocy art. 131 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.6))7), zwanej dalej „ustawą o finansach publicznych”.”,
e) w pkt VIII.1.4.2 „Zadania KSW” w lit. a „wsparcie dla IZ EQUAL poprzez:” tiret czternaste otrzymuje brzmienie:
„l przygotowywanie raportu z realizacji Tematów w ramach Programu EQUAL i przedkładanie go IZ EQUAL,”,
f) pkt VIII.1.5 „Ustalenia dotyczące kontroli” - pkt VIII.1.9 „Kwestia poświadczenia zamknięcia pomocy w ramach Programu EQUAL” otrzymują brzmienie:
„Vlll.1.5. Ustalenia dotyczące kontroli
Realizacja Programu EQUAL jest kontrolowana zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu nr 1260/993), rozporządzeniu nr 438/20014) zmienionym rozporządzeniem nr 2355/2002 i rozporządzeniu nr 448/2001/WE z dnia 2 marca 2001 r.8) ustanawiającym szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady nr 1260/993) w zakresie dotyczącym procedury dokonywania korekt finansowych pomocy przyznawanej w ramach funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 064 z 06.03.2001), zwanym dalej „rozporządzeniem nr 448/2001”. IZ EQUAL oraz KSW opisze swoje systemy zarządzania i kontroli w dokumencie, który powinien być złożony zgodnie z art. 5 rozporządzenia nr 438/20014) zmienionego rozporządzeniem nr 2355/2002.
VIII. 1.6. Rola Instytucji Płatniczej
Do zadań Instytucji Płatniczej należy przygotowywanie wytycznych dotyczących zarządzania finansowego i kontroli finansowej oraz nadzorowanie i kontrolowanie ich realizacji w IZ EQUAL i w zarządzaniu programem. Rozwiązania te zapewniają, że środki z EFS docierają do Partnerstw na rzecz Rozwoju w możliwie najkrótszym czasie (art. 32 ust. 1 rozporządzenia nr 1260/993) i art. 9 rozporządzenia nr 438/20014) zmienionego rozporządzeniem nr 2355/2002).
VIII. 1.7. Kontrola pogłębiona
Kontrolę pogłębioną w rozumieniu art. 10-12 rozporządzenia nr 438/20014), zmienionego rozporządzeniem nr 2355/2002, przeprowadza kontrola skarbowa. Kontrola pogłębiona obejmuje między innymi:
l sprawdzanie skuteczności zastosowanych systemów zarządzania i kontroli,
l kontrolę 5 % wydatków kwalifikowanych na podstawie analizy ryzyka na różnych szczeblach.
Kontrola pogłębiona będzie prowadzona przez 16 Urzędów Kontroli Skarbowej (UKS). Za jej koordynację, w tym wybór reprezentatywnej próby (dokonywany na podstawie kryteriów określonych w art. 10 ust. 3 rozporządzenia nr 438/20014), zmienionego rozporządzeniem nr 2355/2002), metodologię kontroli, systematyzowanie wyników i przekazywanie ich odpowiednim instytucjom krajowym oraz Komisji Europejskiej, odpowiedzialna jest właściwa komórka organizacyjna w Ministerstwie Finansów.
VIII. 1.8. Właściwa komórka organizacyjna w Ministerstwie Finansów odpowiedzialna za kontrolę przewidzianą w art. 10 rozporządzenia nr 438/20014) zmienionego rozporządzeniem nr 2355/2002, oraz za przygotowanie raportów o nieprawidłowościach
Właściwa komórka organizacyjna w Ministerstwie Finansów (MF) odpowiada za opracowanie ogólnego planu kontroli dla wszystkich UKS.
Ogólny plan kontroli zawiera podstawowy zakres sprawdzenia oraz wytyczne co do sposobu wykonywania przez UKS kontroli co najmniej 5 % wszystkich kwalifikowanych wydatków. Kontrola odbywa się na podstawie badania reprezentatywnej próbki zatwierdzonych operacji. MF nadzoruje kontrolę 5 % wszystkich kwalifikowanych wydatków oraz przeprowadzenie kontroli doraźnych, oraz jest odbiorcą informacji uzyskanych w wyniku kontroli przeprowadzonych przez UKS.
UKS zwracają się z wnioskami o interpretację w zakresie kwalifikowalności wydatków do MF. Zweryfikowana informacja o kwalifikowalności jest przekazywana wszystkim UKS. Wyżej opisana zasada ma na celu zapewnienie stosowania jednolitej wykładni w zakresie kwalifikowalności przez wszystkie UKS.
MF przekazuje do Komisji Europejskiej informacje o stwierdzonych nieprawidłowościach, na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65, z późn. zm.9)). MF odpowiadać będzie za spójność standardów i procedur kontroli wykonywanej przez UKS.
Urzędy Kontroli Skarbowej (UKS)
W ramach UKS zadania związane z kontrolą realizują wyodrębnione komórki do spraw kontroli środków z Unii Europejskiej. Jednostki zaangażowane w przepływ i zarządzanie środkami z funduszy strukturalnych w poszczególnych regionach są kontrolowane przez UKS w danych województwach.
Koordynacja kontroli oraz ich nadzór należy do zadań właściwej komórki organizacyjnej w Ministerstwie Finansów.
UKS przeprowadzają kontrolę co najmniej 5% kwalifikowanych wydatków na próbie operacji wybranej za pomocą metod statystycznych lub na podstawie analizy ryzyka. Czynności kontrolne są przeprowadzane na podstawie art. 10 i 11 rozporządzenia nr 438/20014), zmienionego rozporządzeniem nr 2355/2002.
UKS przeprowadzają zlecone im przez właściwą komórkę organizacyjną w Ministerstwie Finansów kontrole, zgodnie z opracowanym programem kontroli.
We wdrażaniu Programu EQUAL bezpośredniej kontroli podlegają: IP EQUAL, IZ EQUAL, KSW oraz beneficjenci Programu. UKS sprawdzają prawidłowość funkcjonowania systemu zarządzania i kontroli.
Każdorazowo przy kontroli 5 % wydatków UKS sprawdzają w szczególności, czy wydatki obejmują wyłącznie wydatki kwalifikowane, tj.:
l rzeczywiście poniesione w okresie realizacji określonym w decyzji,
l poparte fakturami lub innymi dokumentami księgowymi o równoważnej wartości dowodowej,
l poniesione w działaniach wybranych do finansowania w ramach określonego projektu zgodnie z kryteriami i procedurami ich wyboru.
VIII. 1.9. Kwestia poświadczenia zamknięcia pomocy w ramach Programu EQUAL
Wydawanie na podstawie art. 38 ust. 1 lit. f rozporządzenia nr 1260/993) poświadczenia zamknięcia pomocy (ang. declaration on winding-up of the assistance) w odniesieniu do Programu EQUAL jest kompetencją Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej, będącego organem niezależnym od IP EQUAL, IZ EQUAL i KSW. Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej wykonuje to zadanie za pomocą komórki organizacyjnej Ministerstwa Finansów odpowiedzialnej za wydanie deklaracji zamknięcia pomocy z Unii Europejskiej - komórki do spraw poświadczenia zamknięcia pomocy, zwanej dalej „komórką poświadczającą”.
Komórka poświadczająca wystawia poświadczenie na podstawie:
l oceny systemów zarządzania i kontroli w instytucjach zaangażowanych w proces zarządzania i wdrażania Programu EQUAL,
l wyników kontroli co najmniej 5 % wydatków kwalifikowanych,
l w uzasadnionych przypadkach dalszych kontroli wybranych transakcji (zgodnie z art. 15 i 16 rozporządzenia nr 438/20014), zmienionego rozporządzeniem nr 2355/2002).
Wzór poświadczenia wystawionego przez komórkę poświadczającą przedstawia Załącznik III do rozporządzenia nr 438/20014), zmienionego rozporządzeniem nr 2355/2002.
Komórka poświadczająca podejmuje działania prowadzące do uzyskania zapewnienia, że zatwierdzone zestawienia wydatków są prawidłowe i że transakcje dokonane były zgodnie z prawem. Komórka poświadczająca wystawia poświadczenie wraz z raportem zawierającym istotne informacje w celu uzasadnienia poświadczenia. Jeżeli istnienie istotnych błędów w systemie zarządzania i kontroli lub nieprawidłowości uniemożliwia wystawienie pozytywnego poświadczenia, komórka poświadczająca odnosi się do tych okoliczności, szacując przy tym zakres problemu i jego skutki finansowe.
Komórka poświadczająca na żądanie Komisji Europejskiej przeprowadza dodatkowe prace, postępując zgodnie z zaleceniami Komisji Europejskiej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na skorygowanie nieprawidłowości w określonym terminie.
Komórka poświadczająca dokonuje kontroli operacji na wybranej próbie, ze szczególnym uwzględnieniem:
l zaprojektowanych systemów zarządzania i kontroli stosowanych w instytucjach zaangażowanych w proces wdrażania Programu EQUAL,
l kontroli próby potwierdzonych wydatków na różnych poziomach wdrażania.
Przy wyborze próby transakcji do badania komórka poświadczająca uwzględnia:
l transakcje różnego typu i o różnej wartości,
l czynniki ryzyka wynikające z przeprowadzonych kontroli 5 % wydatków kwalifikowanych,
l koncentrację operacji w niektórych instytucjach w sposób zapewniający sprawdzenie IZ EQUAL, KSW oraz każdego Partnerstwa na rzecz Rozwoju przynajmniej raz przed zamknięciem pomocy.
Realizując audyty, komórka poświadczająca m.in. sprawdza:
l praktyczne funkcjonowanie oraz skuteczność systemów zarządzania i kontroli,
l zgodność danych z poświadczonymi dokumentami przechowywanymi przez IZ EQUAL, KSW, Partnerstwa na rzecz Rozwoju oraz pozostałe podmioty dokonujące operacji,
l istnienie wystarczającej ścieżki audytu,
l czy charakter wydatków oraz okres, w którym zostały poniesione, są zgodne z przepisami Wspólnoty oraz czy odpowiadają zatwierdzonym wymaganiom dla danej operacji, a także czy mają swoje odzwierciedlenie w rzeczowym wykonaniu zadania,
l współfinansowanie krajowe,
l czy operacje były dokonywane zgodnie z art. 12 rozporządzenia nr 1260/993).
Prace przeprowadzane przez komórkę poświadczającą powinny wykazać, czy wykryte problemy mają charakter systemowy oraz czy pociągają za sobą ryzyko dla innych operacji realizowanych w ramach Programu EQUAL.
Komórka poświadczająca bada również przyczyny zaistniałych sytuacji oraz potrzebę ewentualnych dalszych badań lub dokonania zasadniczych zmian, czy też zastosowania działań zabezpieczających.
Zakres raportu z audytu jest szerszy od zakresu poświadczenia i zawiera dodatkowe oświadczenie w sprawie tego, czy komórka poświadczająca uzyskała racjonalne zapewnienie, że mechanizmy kontrolne są poprawnie zaprojektowane oraz że funkcjonują poprawnie w praktyce. Raport powinien przedstawiać materiał dowodowy uzyskany przez komórkę poświadczającą, wskazujący na to, że przez cały okres objęty audytem systemy zarządzania i kontroli funkcjonowały poprawnie, dotyczyły wszystkich zamierzonych transakcji, oraz że spowodowały skorygowanie ewentualnych błędów. Raport powinien zwracać uwagę na wszelkie poważne słabości ujawnione w funkcjonowaniu mechanizmów kontroli, ze szczególnym odniesieniem do tych czynników, które mogą zmniejszać skuteczność zaprojektowanych mechanizmów kontrolnych. Czynniki te zostaną określone przez komórkę poświadczającą.”,
g) w pkt VIII.2 „Partnerstwa na rzecz Rozwoju” w akapicie piątym ppkt 2 „zarządzanie i administracja Partnerstwa na rzecz Rozwoju” otrzymuje brzmienie:
„2) zarządzanie i administracja Partnerstwa na rzecz Rozwoju:
Kompleksowy i innowacyjny charakter EQUAL wymaga zaangażowania w proces realizacji Programu EQUAL instytucji i organizacji posiadających zdolności i doświadczenie w dziedzinie zarządzania i administracji finansów publicznych, monitoringu i kontroli. Uwzględniając te warunki, należy zwrócić szczególną uwagę na zapewnienie udziału m.in. następujących organizacji: rządowych jednostek budżetowych, samorządów regionalnych i lokalnych, władz miejskich i jednostek zależnych, publicznych służb zatrudnienia, organizacji pozarządowych, małych i średnich przedsiębiorstw, partnerów społecznych, organizacji edukacyjnych i szkoleniowych.
Na etapie składania wniosków o finansowanie Partnerstwa na rzecz Rozwoju w ramach Programu EQUAL, projektodawca Partnerstwa na rzecz Rozwoju musi uzgodnić i przedstawić strukturę zarządzania i administracji publicznymi środkami finansowymi, a także wyznaczyć instytucję odpowiedzialną za zadania administracyjne, zwaną dalej „Administratorem”. Administrator musi wykazać swoje kompetencje w zakresie zarządzania finansami publicznymi zgodnie z ustawą o finansach publicznych7).
Zadania Administratora obejmują:
l reprezentowanie Partnerstwa na rzecz Rozwoju wobec IZ EQUAL i KSW,
l podpisywanie umowy finansowania w imieniu Partnerstwa na rzecz Rozwoju,
l zapewnianie prawidłowości operacji finansowanych, w szczególności poprzez wprowadzenie systemu zarządzania i kontroli na poziomie Partnerstwa na rzecz Rozwoju (zgodnie ze wskazówkami Ministerstwa Finansów i zaleceniami KM EQUAL dotyczącymi działań naprawczych),
l składanie do KSW i zatwierdzanie wniosków o płatność (sprawozdań o wydatkach),
l przygotowywanie raportu na temat postępów wdrażania projektu w ramach Programu EQUAL i jego składanie do KSW,
l zbieranie informacji o zaistniałych nieprawidłowościach i zgłaszanie ich do KSW; przygotowywanie rocznego raportu o nieprawidłowościach w realizacji działań Partnerstwa na rzecz Rozwoju,
l przygotowywanie rocznej prognozy wydatków (płatności) z EFS i przekazywanie jej do KSW.”,
h) w pkt Vlll.3 „Zgodność z ustawodawstwem o pomocy publicznej”:
- część „Ogólne podstawy” otrzymuje brzmienie:
„Ogólne podstawy
W ramach Programu EQUAL działania są prowadzone przez Partnerstwa na rzecz Rozwoju, stanowiące konsorcja lub podmioty prawne składające się z szeregu partnerów, którzy mogą obejmować również prywatne przedsiębiorstwa, bądź też indywidualnych partnerów Partnerstw na rzecz Rozwoju. W ramach Funduszy Strukturalnych Partnerstwa na rzecz Rozwoju są beneficjentami końcowymi w rozumieniu rozporządzenia nr 1260/993).
Art. 87 Traktatu zabrania udzielania pomocy przez Państwo Członkowskie lub ze środków państwowych w jakiejkolwiek formie, która faktycznie lub potencjalnie stanowiłaby zagrożenie dla konkurencji poprzez faworyzowanie pewnych przedsięwzięć lub produkcji pewnych towarów. Traktat przewiduje pewne wyjątki od zakazu udzielania pomocy publicznej, jeżeli proponowane programy pomocy mogą mieć korzystny wpływ z punktu widzenia całej Unii.
Dlatego też, zgodnie z art. 12, 17 ust. 1 i art. 19 ust. 2 rozporządzenia nr 1260/993), IZ EQUAL odpowiedzialna jest za zapewnienie zgodności wszystkich operacji finansowanych w ramach Programu EQUAL z postanowieniami Traktatu w zakresie dotyczącym pomocy publicznej.
Należy zauważyć, że pomoc udzielana na rzecz przedsięwzięć realizowanych w ramach Programu EQUAL w większości przypadków nie stanowi pomocy publicznej w rozumieniu art. 87 Traktatu, ponieważ są to niewielkie sumy, a takie objęte są zasadą „de minimis”10). W przypadku, gdy pomoc ta stanowi pomoc publiczną, ponieważ jest przeznaczona na ułatwianie dostępu do pracy, czy redukcję ryzyka utraty zatrudnienia dla osób dyskryminowanych, jest zwykle klasyfikowana w ramach zwolnienia blokowego dla MSP11), pomocy na rzecz zatrudnienia12) lub pomocy szkoleniowej13).
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz. U. Nr 190, poz. 1402) maksymalna intensywność brutto pomocy publicznej udzielanej na zatrudnienie wynosi:
1) 50 % - na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, małopolskiego, lubuskiego, łódzkiego, kujawsko-pomorskiego;
2) 40 % - na obszarach należących do województw: pomorskiego, zachodniopomorskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego, śląskiego oraz mazowieckiego, z wyłączeniem miasta stołecznego Warszawy;
3) 30 % - na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy.
W przypadku udzielania pomocy mikroprzedsiębiorcom, małym lub średnim przedsiębiorcom14), z wyłączeniem prowadzących działalność w sektorze transportu, maksymalną intensywność pomocy podwyższa się o:
1) 20 punktów procentowych brutto w przypadku mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców;
2) 10 punktów procentowych brutto w przypadku średnich przedsiębiorców.”,
- tabela 14 „Zgodność z ustawodawstwem o pomocy publicznej” otrzymuje brzmienie:
„Tabela 14. Zgodność z ustawodawstwem o pomocy publicznej
Zwolnienie z notyfikacji do KE (podstawa prawna) | Charakterystyka | Zakres i wyłączone działania charakterystyczne dla EQUAL | Maksymalny zwolniony poziom pomocy w ramach Programu EQUAL w Polsce | Maksymalna zwolniona kwota pomocy | Pozostałe warunki zwolnienia |
Zasada | Wszystkie spółki; | Bez ograniczeń | 100% | 100 000 EUR | Nie ma potrzeby informowania |
Pomoc szkoleniowa | Wszystkie spółki | Działania szkoleniowe, które faworyzują firmy poprzez redukcję kosztów szkolenia ich pracowników w nabywaniu nowych umiejętności. Koszty objęte pomocą: koszty personelu instruktorów, koszty podróży instruktorów i uczestników, | Szkolenie specjalistyczne: | 1 mln EUR | Komisja powinna być poinformowana |
|
| inne bieżące wydatki (materiały, dostawy itd.), amortyzacja narzędzi i sprzętu wykorzystywanego wyłącznie do wyżej wymienionego szkolenia, doradztwo i poradnictwo, a także koszty personelu uczestników | Pracownicy |
|
|
Pomoc na rzecz zatrudnienia | Wszystkie spółki | Tworzenie miejsc pracy, rekrutacja osób w niekorzystnej sytuacji lub osób niepełnosprawnych, zatrudnianie osób niepełnosprawnych (wyłącznie koszty dodatkowe) | Tworzenie miejsc pracy: regionalny maksymalny pułap pomocy | 15 mln EUR | Komisja powinna być poinformowana |
|
|
|
|
|
|
Pomoc dla mikroprzedsiębiorstw, małych i średnich przedsiębiorstw | Mikroprzedsiębior-stwa, małe i średnie przedsiębiorstwa zatrudniające mniej niż 250 pracowników | Inwestycje rzeczowe (grunty, budynki, zakład/maszyny) | Usługi świadczone przez zewnętrznych konsultantów i udział w targach: do 50% |
| Komisja powinna być poinformowana |
8) w rozdziale IX „Kwestie finansowe” pkt IX.1 „Plan finansowy” i pkt IX.2 „Finansowanie Partnerstw na rzecz Rozwoju i opis przepływów finansowych” otrzymują brzmienie:
„IX.1. Plan finansowy
IX. 1.1. Plan finansowy Programu EQUAL
Kwota 178,5 mln EUR została zaplanowana na wdrożenie działań w ramach Programu EQUAL, zaprogramowanych na okres 2004-2006 (zobowiązania). 133,9 mln EUR z tej kwoty pochodzić będzie z EFS, a 44,6 mln EUR z krajowego finansowania publicznego. W ramach Priorytetu 1 - Zwalczanie dyskryminacji i nierówności na rynku pracy, budżet podzielony jest według tych samych proporcji między poszczególne Tematy: 75 % zostanie pokryte przez EFS, a 25 % przez krajowe finansowanie publiczne. Temat A ma największą alokację finansową - prawie 35 % budżetu ogółem. Tematy D i F będą stanowiły, odpowiednio, 25,88 % i 23,37 % budżetu Programu EQUAL. Tematy G i I będą miały najmniejszą alokację finansową: 8,51 % i 1,28 %. Pomoc techniczna stanowić będzie około 6 % środków zaplanowanych dla Programu EQUAL.
Plan finansowy dla Programu EQUAL przedstawiono w Załączniku nr 1.
IX. 1.2. Środki z Programu EQUAL w polskim systemie finansów publicznych
Polskie prawodawstwo mające zastosowanie do Programu EQUAL można streścić w następujący sposób:
1. Status środków pomocowych w myśl ustawy o finansach publicznych7):
l środki z funduszy strukturalnych są środkami publicznymi,
l środki te są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych, które na podstawie umowy będą otwierane w Narodowym Banku Polskim.
2. Kontrolę wykorzystania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej sprawuje Minister Finansów.
3. Sposób przedstawienia w ustawie budżetowej.
W odniesieniu do pomocy strukturalnej, prezentacja Programu EQUAL w ustawie budżetowej następuje w formie załączników. Do ustawy budżetowej będzie włączane zestawienie programów i projektów realizowanych ze środków w podziale na poszczególne okresy realizacji źródła pochodzenia środków na ich realizację; w odniesieniu do programów zestawienie sporządza się według kategorii interwencji funduszy strukturalnych.
4. Podstawowe zasady wydatkowania środków pomocy strukturalnej:
l wydatkowanie wyłącznie na z góry określony cel,
l zgodnie z obowiązującymi procedurami.
5. Sankcje przewidziane za naruszenie obowiązujących zasad:
l zwrot środków wraz z odsetkami,
l niemożność ubiegania się o przyznanie pomocy przez kolejne trzy lata,
l zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych według art. 5 ust. 1 pkt 4 i art. 13 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 79, poz. 551).
Dla środków Programu EQUAL prowadzona będzie odrębna księgowość i sprawozdawczość.
IX. 1.3. Planowanie środków na wdrożenie Programu EQUAL, łącznie ze środkami na współfinansowanie, oraz schemat przepływu środków z funduszy strukturalnych w ramach Programu EQUAL
Podstawowe elementy systemu:
1. Komisja Europejska wydaje decyzję o zatwierdzeniu Programu EQUAL i przyznaniu środków z funduszy strukturalnych (art. 31 ust. 1 rozporządzenia nr 1260/993)).
2. Po wydaniu decyzji następuje wypłata zaliczki w wysokości 10 % i 6 % środków z funduszy dla danej pomocy - na rzecz Instytucji Płatniczej. Zasadniczo zaliczka może zostać podzielona na nie więcej niż 2 lata budżetowe - w zależności od dostępności środków budżetowych.
Zaliczka jest przekazywana na rachunki IP EQUAL, utworzone odpowiednio dla każdego funduszu zaliczanego do funduszy strukturalnych. Ministerstwo Finansów dysponuje także drugą grupą rachunków, na których gromadzone są środki na realizację programów operacyjnych i Inicjatyw Wspólnotowych.
3. Minister Finansów, na podstawie porozumienia zawartego z IZ EQUAL, przekazuje środki z rachunku Programu EQUAL Ministerstwa Finansów na rachunek IZ EQUAL. Rachunek ten zostanie utworzony na podstawie umowy rachunku bankowego zawartej pomiędzy Ministerstwem Rozwoju Regionalnego a Narodowym Bankiem Polskim. Rachunek ten będzie odrębny od rachunków służących obsłudze środków budżetu państwa.
4. Środki pochodzące z zaliczki, przekazane na rachunek IZ EQUAL, służą jak najszybszej refundacji wydatków poniesionych przez Partnerstwa na rzecz Rozwoju.
5. IZ EQUAL zawiera umowy finansowania z Partnerstwami na rzecz Rozwoju. W umowie określona zostanie m.in. wartość umowy, w tym wielkość środków Unii Europejskiej, w podziale na poszczególne okresy realizacji (zgodnie z harmonogramem realizacji działań Partnerstwa na rzecz Rozwoju), wysokość współfinansowania krajowego oraz program pracy. Umowa zawarta z Partnerstwem na rzecz Rozwoju powinna także zawierać warunki wykorzystania i rozliczania przyznanych środków pochodzących z Unii Europejskiej. Partnerstwa na rzecz Rozwoju są obowiązane do szczegółowego rozliczenia tych środków. Niezbędny krajowy wkład do EQUAL zostanie zagwarantowany w budżecie państwa. Ponadto, istnieje opcja, by Partnerstwa na rzecz Rozwoju udostępniły swoje własne środki na działania Partnerstw - prywatne lub publiczne - jeżeli przewidują działania wymagające prywatnego wkładu finansowego lub partnerów pochodzących z sektora publicznego, którzy zamierzają zaangażować swoje własne środki. IZ EQUAL zapewni, że udział środków EFS wyniesie 75 % ogółu kwalifikowanych wydatków z funduszy publicznych faktycznie poniesionych przez Partnerstwa na rzecz Rozwoju w ramach Programu EQUAL.
6. IZ EQUAL dokonuje płatności na rzecz Partnerstw na rzecz Rozwoju. Szczegóły dotyczące przepływów finansowych do Partnerstw z IZ EQUAL przedstawia podrozdział IX.2. Finansowanie Partnerstw na rzecz Rozwoju i opis przepływów finansowych. Wypłata refundacji następuje po zatwierdzeniu wniosku płatniczego przez KSW, a następnie przez IZ EQUAL.
7. Kwestie związane z dokonywaniem płatności pomiędzy Komisją Europejską a Instytucją Płatniczą reguluje art. 32 rozporządzenia nr 1260/993), natomiast sposób poświadczania wydatków - art. 9 rozporządzenia nr 438/20014), zmienionego rozporządzeniem nr 2355/2002.
Rachunki w Narodowym Banku Polskim prowadzone są w EUR, co pozwala na ograniczenie wysokości ewentualnych strat wynikających z różnic kursowych, które powstawałyby przy przechodzeniu środków w złotówkach przez system rachunków. Rozliczenia z Komisją Europejską dokonywane będą w EUR, zgodnie z wymogami określonymi w art. 33 rozporządzenia nr 1260/993).
IX.2. Finansowanie Partnerstw na rzecz Rozwoju i opis przepływów finansowych
Powyższy wykres ilustruje przepływ wniosków o płatność i faktycznych płatności. Płatności na rzecz Partnerstw na rzecz Rozwoju uzgadniane są w następujący sposób:
1. Z chwilą gdy Partnerstwo na rzecz Rozwoju zakończy wykonywanie konkretnego działania, wypełnia specjalny formularz - zestawienie wydatków i wniosek płatniczy - a następnie przedkłada je do KSW. Partnerstwa na rzecz Rozwoju składają kopie dokumentów potwierdzających wydatki do KSW.
2. KSW sprawdza wnioski Partnerstw na rzecz Rozwoju z formalnego i technicznego punktu widzenia (kwalifikowalność wydatków). KSW agreguje zweryfikowane wnioski Partnerstw na rzecz Rozwoju w specjalnym dokumencie - poświadczenie i zestawienie wydatków oraz wniosek o płatność z KSW do IZ EQUAL - a następnie przedkłada dokument do IZ EQUAL.
3. IZ EQUAL, na podstawie wniosku złożonego przez KSW, przekazuje Partnerstwom na rzecz Rozwoju środki finansowane z dwóch odrębnych źródeł krajowych: prefinansowania (75 % funduszy przeznaczonych do refundacji przez EFS - patrz IV) i współfinansowania (25 % funduszy z budżetu państwa). Dla każdego z nich jest ustanawiana specjalna procedura przez Ministerstwo Finansów. Płatności na rzecz Partnerstw na rzecz Rozwoju są pokrywane zarówno z EFS, jak i z krajowych środków publicznych.
Partnerstwa na rzecz Rozwoju uwzględnią udział instytucji finansowanych z budżetu państwa w finansowaniu Partnerstwa w celu pokrycia płatności na poziomie określonym w planie finansowym Partnerstwa na rzecz Rozwoju. IZ EQUAL wypłaca transze dotacji na rzecz organizacji wyznaczonych do administrowania funduszami publicznymi (IZ EQUAL określa wytyczne dotyczące wyznaczania takich organizacji). KSW również wykorzystuje fundusze otrzymane z IZ EQUAL podczas realizacji zadań z zakresu pomocy technicznej.
4. IZ EQUAL przedstawia Instytucji Płatniczej wnioski o refundację na podstawie wniosków KSW. Instytucja Płatnicza dokonuje refundacji z rachunku EFS EQUAL na rachunek programowy IZ EQUAL.
Płatności z Komisji Europejskiej na rachunek EFS EQUAL w Ministerstwie Finansów są realizowane w następujący sposób:
I. IZ EQUAL przedkłada specjalny dokument - poświadczenie i zestawienie wydatków oraz wniosek o refundację złożonych od Instytucji Zarządzającej do Instytucji Płatniczej. Dokument ten agreguje wnioski o płatność KSW i określa kwotę wydatków faktycznie zrefundowanych z EFS, a także kwotę krajowego współfinansowania.
II. Instytucja Płatnicza, w oparciu m.in. o wniosek o refundację IZ EQUAL, składa wniosek końcowy do Komisji Europejskiej.
III. Komisja Europejska, po zatwierdzeniu wniosku, przekazuje fundusze EFS do Instytucji Płatniczej.
IV. Instytucja Płatnicza przekazuje fundusze EFS na rachunek EFS EQUAL (Narodowy Bank Polski, rachunek w dyspozycji MRR).”;
9) w pkt XI.2 „Ocena bieżąca” akapit dziewiąty otrzymuje brzmienie:
„Szczegółowe informacje na temat metodologii, organizacji i finansowania procesu ewaluacji zostaną opisane w Strategii Ewaluacji Programu EQUAL. Strategia, która zostanie utworzona we współpracy z Krajową Jednostką Oceny, przy Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, stanowić będzie główny element wzmocnienia polskich zdolności ewaluacji i podlegać będzie zatwierdzeniu przez KM EQUAL”;
10) załącznik nr 1 „Szacunkowy plan finansowy w podziale na priorytet operacyjny/tematy dla Programu EQUAL na lata 2004-2006 (w EUR)” otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§ 2.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Rozwoju Regionalnego: w z. J. Kwieciński
|
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 90, poz. 759 i Nr 267, poz. 2251 oraz z 2006 r. Nr 149, poz. 1074 i Nr 249, poz. 1832.
2) Decyzja Rady nr 578/2003/WE z dnia 22 lipca 2003 r. w sprawie wytycznych polityk zatrudnienia Państw Członkowskich (Dz. Urz. UE L 197 z 05.08.2003, str. 13; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 4, str. 329).
3) Zgodnie z art. 107 rozporządzenia Rady nr 1083/2006/WE z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie Rady nr 1260/1999/WE (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 25, z późn. zm.) z dniem 1 stycznia 2007 r. rozporządzenie Rady nr 1260/1999/WE z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 161 z 26.06.1999, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 14, t. 1, str. 31, z późn. zm.) utraciło moc obowiązującą. Jednakże rozporządzenie nr 1260/1999/WE może być nadal stosowane w zakresie określonym w art. 105 rozporządzenia Rady nr 1083/2006/WE.
4) Zgodnie z art. 54 rozporządzenia Komisji nr 1828/2006/WE z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady nr 1083/2006/WE ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia nr 1080/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Dz. Urz. UE L 371 z 27.12.2006, str. 1) z dniem 16 stycznia 2007 r. rozporządzenie Komisji nr 438/2001/WE z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady nr 1260/1999/WE dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 63 z 03.03.2001, str. 21; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 14, t. 1, str. 132) utraciło moc obowiązującą. Jednakże rozporządzenie nr 438/2001/WE może być nadal stosowane w zakresie określonym w art. 54 rozporządzenia Komisji nr 1828/2006/WE.
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611 i Nr 189, poz. 1851, z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 93, poz. 890, Nr 121, poz. 1264, Nr 123, poz. 1291, Nr 210, poz. 2135 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 14, poz. 114, Nr 64, poz. 565, Nr 180, poz. 1495 i Nr 267, poz. 2259.
6) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832 oraz z 2007 r. Nr 82, poz. 560, Nr 88, poz. 587, Nr 115, poz. 791 i Nr 140, poz. 984.
7) W brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832) - stosownie do postanowień art. 20 tej ustawy.
8) Zgodnie z art. 54 rozporządzenia Komisji nr 1828/2006/WE z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady nr 1083/2006/WE ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1080/2006/WE w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Dz. Urz. UE L 371 z 27.12.2006, str. 1) z dniem 16 stycznia 2007 r. rozporządzenie Komisji nr 448/2001/WE z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady nr 1260/1999/WE dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 63 z 06.03.2001, str. 13; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 14, t. 1, str. 155) utraciło moc obowiązującą. Jednakże rozporządzenie Komisji nr 448/2001/WE może być nadal stosowane w zakresie określonym w art. 54 rozporządzenia Komisji nr 1828/2006/WE.
9) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 594, Nr 91, poz. 868, Nr 171, poz. 1800 i Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 132, poz. 1110 i Nr 183, poz. 1537, z 2006 r. Nr 66, poz. 470, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 157, poz. 1119, Nr 191, poz. 1413 i Nr 217, poz. 1590 oraz z 2007 r. Nr 171, poz. 1207.
10) Rozporządzenie Komisji nr 69/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady „de minimis” (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001, str. 30; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 138) i rozporządzenie Komisji nr 1998/2006/WE z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy „de minimis” (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5).
11) Rozporządzenie Komisji nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001, str. 33; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 141), zmienione rozporządzeniem Komisji nr 364/2004/WE z dnia 25 lutego 2004 r. zmieniającym rozporządzenie nr 70/2001/WE i rozszerzającym jego zakres w celu włączenia pomocy dla badań i rozwoju (Dz. Urz. UE L 63 z 28.02.2004, str. 20; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 3, str. 62) oraz rozporządzeniem nr 1976/2006/WE z dnia 20 grudnia 2006 r. zmieniającym rozporządzenia nr 2204/2002/WE, nr 70/2001/WE oraz nr 68/2001/WE w odniesieniu do przedłużenia okresu stosowania (Dz. Urz. UE L 368 z 23.12.2006, str. 85).
12) Rozporządzenie Komisji nr 2204/2002/WE z dnia 12 grudnia 2002 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa na rzecz zatrudnienia (Dz. Urz. WE L 337 z 13.12.2002, str. 3; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 4, str. 273), zmienione rozporządzeniem nr 1976/2006/WE z dnia 20 grudnia 2006 r. zmieniającym rozporządzenia nr 2204/2002/WE, nr 70/2001/WE oraz nr 68/2001/WE w odniesieniu do przedłużenia okresu stosowania (Dz. Urz. UE L 368 z 23.12.2006, str. 85).
13) Rozporządzenie Komisji nr 68/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy szkoleniowej (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001, str. 20; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 138), zmienione rozporządzeniem Komisji nr 363/2004/WE z dnia 25 lutego 2004 r. zmieniającym rozporządzenie nr 68/2001/WE w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy szkoleniowej (Dz. Urz. WE L 63 z 28.02.2004, str. 20; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 3, str. 62) oraz rozporządzeniem nr 1976/2006/WE z dnia 20 grudnia 2006 r. zmieniającym rozporządzenia nr 2204/2002/WE, nr 70/2001/WE oraz nr 68/2001/WE w odniesieniu do przedłużenia okresu stosowania (Dz. Urz. UE L 368 z 23.12.2006, str. 85).
14) W rozumieniu art. 2 załącznika I do rozporządzenia Komisji nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001, str. 33; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 141) w brzmieniu nadanym rozporządzeniem Komisji nr 364/2004/WE z dnia 25 lutego 2004 r. zmieniającym rozporządzenie nr 70/2001/WE i rozszerzającym jego zakres w celu włączenia pomocy dla badań i rozwoju (Dz. Urz. UE L 63 z 28.02.2004, str. 22; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 3, str. 64).
15) 25 pkt proc. + 10 pkt proc. (art.87 ust. 3 lit. a Traktatu
Załącznik do rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego
z dnia 7 listopada 2007 r. (poz. 1666)
„Załącznik nr 1. Szacunkowy plan finansowy w podziale na priorytet operacyjny/tematy dla Programu EQUAL na lata 2004-2006 (w EUR)
Priorytet/ | Publiczne | Prywatne | Dochód | ||||||
Wydatki publiczne | EFS | Krajowy Wkład Publiczny | |||||||
Razem | Krajowy | Regionalny | Lokalny | Pozostałe | |||||
| 1 (2+3) | 2 | 3 (4+5+6+7) | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Priorytet 1 | 62 440 633 | 46 830 475 | 15 610 158 | 15 610 158 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2004 | 14 330 087 | 10 747 565 | 3 582 522 | 3 582 522 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2005 | 20 199 451 | 15 149 588 | 5 049 863 | 5 049 863 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2006 | 27 911 095 | 20 933 322 | 6 977 773 | 6 977 773 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Priorytet 1 | 46 215 190 | 34 661 392 | 11553 798 | 11 553 798 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2004 | 11 616 697 | 8 712 523 | 2 904 174 | 2 904 174 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2005 | 16 374 701 | 12 281 026 | 4 093 675 | 4 093 675 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2006 | 18 223 792 | 13 667 843 | 4 555 949 | 4 555 949 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Priorytet 1 | 41 728 781 | 31 296 586 | 10 432 195 | 10 432 195 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2004 | 8 945 704 | 6 709 278 | 2 236 426 | 2 236 426 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2005 | 12 609 716 | 9 457 287 | 3 152 429 | 3 152 429 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2006 | 20 173 361 | 15 130 021 | 5 043 340 | 5 043 340 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Priorytet 1 | 15 197 284 | 11 397 963 | 3 799 321 | 3 799 321 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2004 | 3 815 703 | 2 861 777 | 953 926 | 953 926 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2005 | 5 378 552 | 4 033 914 | 1 344 638 | 1 344 638 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2006 | 6 003 029 | 4 502 272 | 1 500 757 | 1 500 757 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 1 (2+3) | 2 | 3 (4+5+6+7) | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Priorytet 1 | 2 287 332 | 1 715 499 | 571 833 | 571 833 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2004 | 720 744 | 540 558 | 180 186 | 180 186 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2005 | 1 015 948 | 761 961 | 253 987 | 253 987 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2006 | 550 640 | 412 980 | 137 660 | 137 660 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Priorytet 1 | 10 715 055 | 8 036 291 | 2 678 764 | 2 678 764 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2004 | 2 967 768 | 2 225 826 | 741 942 | 741 942 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2005 | 4 183 317 | 3 137 488 | 1 045 829 | 1 045 829 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2006 | 3 563 970 | 2 672 977 | 890 993 | 890 993 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Razem | 178 584 275 | 133 938 206 | 44 646 069 | 44 646 069 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2004 | 42 396 703 | 31 797 527 | 10 599 176 | 10 599 176 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2005 | 59 761 685 | 44 821 264 | 14 940 421 | 14 940 421 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2006 | 76 425 887 | 57 319 415 | 19 106 472 | 19 106 472 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wkład środków prywatnych, jeżeli jest on konieczny, zgodnie z zasadami obowiązującymi dla pomocy publicznej, zostanie określony w zależności od wybranych Partnerstw na rzecz Rozwoju indywidualnie dla poszczególnych Partnerstw na rzecz Rozwoju.