Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2011-04-01
Wersja aktualna od 2011-04-01
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 31 sierpnia 2007 r.
w sprawie szczegółowego sposobu sprawowania nadzoru nad podmiotami, które wykonują jako delegowane zadania instytucji zarządzającej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2011 r., Nr 53, poz. 276) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 7 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427) zarządza się, co następuje:
§ 1.Rozporządzenie określa szczegółowy sposób sprawowania nadzoru przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, zwanego dalej „Ministrem", nad podmiotami wdrażającymi w zakresie wykonywanych przez te podmioty zadań instytucji zarządzającej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013, zwanego dalej „Programem".
§ 2.Kontrola przeprowadzana w ramach nadzoru, o którym mowa w § 1, zwana dalej „kontrolą", polega na sprawdzeniu w szczególności:
1) prawidłowości i terminowości wykonywania zadań instytucji zarządzającej;
2) przestrzegania wytycznych i poleceń instytucji zarządzającej;
3) przestrzegania przyjętych przez podmioty wdrażające procedur wdrażania Programu;
4) zgodności procedur wdrażania Programu z przepisami prawa;
5) efektywności i skuteczności wdrażania działań Programu;
6) wykonania zaleceń pokontrolnych.
§ 3.1. Kontrola może być przeprowadzana w siedzibie podmiotu wdrażającego lub w miejscu wykonywania przez ten podmiot zadań instytucji zarządzającej.
2. Kontrola polegająca na sprawdzeniu dokumentów lub informacji przekazanych przez podmiot wdrażający może być również przeprowadzana w urzędzie obsługującym Ministra.
§ 4.1. Kontrolę w siedzibie podmiotu wdrażającego lub w miejscu wykonywania przez ten podmiot zadań instytucji zarządzającej przeprowadza się po uprzednim zawiadomieniu na piśmie tego podmiotu o zakresie i terminie kontroli, w terminie 5 dni roboczych przed jej rozpoczęciem.
2. W przypadku powzięcia wiadomości o niewłaściwym wykonywaniu przez podmiot wdrażający zadań instytucji zarządzającej, kontrolę w siedzibie podmiotu wdrażającego lub w miejscu wykonywania przez ten podmiot zadań instytucji zarządzającej można przeprowadzić bez wcześniejszego powiadomienia go o zakresie i terminie kontroli.
3. Czynności w ramach kontroli w siedzibie podmiotu wdrażającego lub w miejscu wykonywania przez ten podmiot zadań instytucji zarządzającej są przeprowadzane, na podstawie wydanego przez Ministra upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, przez osoby wskazane w tym upoważnieniu, zwane dalej „kontrolującymi".
4. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera:
1) datę i miejsce wystawienia;
2) wskazanie podstawy prawnej przeprowadzenia kontroli;
3) imiona i nazwiska kontrolujących, w tym ich kierownika;
4) nazwę i adres jednostki kontrolowanej;
5) określenie zakresu kontroli;
6) podpis osoby udzielającej upoważnienia i informację o zajmowanym przez tę osobę stanowisku lub pełnionej funkcji;
7) termin ważności upoważnienia.
§ 5.1. Kontrolujący, w siedzibie podmiotu wdrażającego lub w miejscu wykonywania przez ten podmiot zadań instytucji zarządzającej, ma prawo w zakresie kontroli w szczególności do:
1) swobodnego poruszania się po terenie jednostki kontrolowanej;
2) wglądu do dokumentów związanych z działalnością jednostki kontrolowanej oraz tworzenia ich kopii i odpisów;
3) przeprowadzenia oględzin obiektów i składników majątkowych jednostki kontrolowanej;
4) żądania od pracowników jednostki kontrolowanej ustnych i pisemnych wyjaśnień;
5) zabezpieczenia dowodów.
2. Kontrolujący o ujawnionych w toku kontroli okolicznościach wskazujących na popełnienie przestępstwa niezwłocznie zawiadamia na piśmie Ministra.
3. Kontrolujący podlegają przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z materiałami i dokumentami ustawowo chronionymi, obowiązującym w jednostce kontrolowanej.
4. Jednostka kontrolowana zapewnia kontrolującym warunki i środki techniczne niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
§ 6.1. Kontrolujący dokonują ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranych w toku kontroli dowodów.
2. Zebrane w toku kontroli dowody w razie potrzeby kontrolujący odpowiednio zabezpieczają, w szczególności przez:
1) oddanie na przechowanie za pokwitowaniem kierownikowi jednostki kontrolowanej lub upoważnionemu pracownikowi jednostki kontrolowanej;
2) przechowanie w jednostce kontrolowanej w oddzielnym i zamkniętym pomieszczeniu.
§ 7.1. W razie potrzeby ustalenia stanu obiektu, innych składników majątkowych jednostki kontrolowanej albo przebiegu określonych czynności, kontrolujący mogą przeprowadzać oględziny.
2. Oględziny przeprowadza się w obecności kierownika komórki organizacyjnej jednostki kontrolowanej odpowiedzialnej za obiekt lub składniki majątkowe poddane oględzinom lub osoby przez niego upoważnionej.
§ 8.1. Z kontroli w siedzibie podmiotu wdrażającego lub w miejscu wykonywania przez ten podmiot zadań instytucji zarządzającej jest sporządzana w formie pisemnej informacja pokontrolna w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej, a drugi zatrzymują kontrolujący. Informację pokontrolną wysyła się do jednostki kontrolowanej w terminie 30 dni roboczych od dnia zakończenia kontroli.
2. Jeżeli sporządzenie informacji pokontrolnej wymaga dodatkowych wyjaśnień lub zasięgnięcia przez kontrolujących opinii, termin, o którym mowa w ust. 1, zostaje wydłużony o czas niezbędny do uzyskania tych wyjaśnień lub otrzymania opinii.
3. O zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 2, jest informowany na piśmie kierownik jednostki kontrolowanej.
4. Informację pokontrolną podpisują kontrolujący oraz kierownik jednostki kontrolowanej, a jeżeli jest nieobecny – osoba przez niego upoważniona.
5. Jednostka kontrolowana przesyła Ministrowi podpisaną informację pokontrolną w terminie 14 dni roboczych od dnia jej otrzymania.
§ 9.1. Kierownik jednostki kontrolowanej albo osoba przez niego upoważniona przed podpisaniem informacji pokontrolnej może zgłosić na piśmie uzasadnione zastrzeżenia co do ustaleń zawartych w tej informacji w terminie 14 dni roboczych od dnia jej otrzymania.
2. Jeżeli zostały zgłoszone zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, kontrolujący dokonują ich analizy i, gdy to konieczne, podejmują dodatkowe czynności kontrolne.
3. Jeżeli zgłoszone zastrzeżenia są zasadne, w całości albo w części, kontrolujący zmieniają lub uzupełniają w tym zakresie informację pokontrolną. Do zmiany i uzupełniania informacji pokontrolnej przepisy § 8 stosuje się odpowiednio.
4. Jeżeli zastrzeżenia nie zostaną uwzględnione, w całości albo w części, kontrolujący przekazują zgłaszającemu zastrzeżenia pisemną informację zawierającą wskazanie przyczyn nieuwzględnienia tych zastrzeżeń.
§ 10.1. Kierownik jednostki kontrolowanej albo osoba przez niego upoważniona może odmówić podpisania informacji pokontrolnej, składając w terminie 14 dni roboczych od dnia otrzymania tej informacji albo od dnia otrzymania stanowiska, o którym mowa w § 9 ust. 4, pisemne wyjaśnienie tej odmowy.
2. O odmowie podpisania informacji pokontrolnej i złożeniu wyjaśnienia kontrolujący umieszczają wzmiankę w informacji pokontrolnej.
3. Odmowa podpisania informacji pokontrolnej nie wstrzymuje realizacji zaleceń pokontrolnych.
§ 11.1. Minister, w razie potrzeby, formułuje zalecenia pokontrolne, które przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej.
2. Zalecenia pokontrolne zawierają ocenę kontrolowanej działalności, wynikającą z ustaleń opisanych w informacji pokontrolnej, a także uwagi i wnioski zmierzające w szczególności do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
3. Kierownik jednostki kontrolowanej jest obowiązany, w terminie wyznaczonym w zaleceniach pokontrolnych, do poinformowania Ministra o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych oraz podjętych działaniach mających w szczególności na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości lub przyczynach niepodjęcia tych działań.
§ 12.Minister przekazuje na piśmie, do wiadomości agencji płatniczej, informację o wynikach przeprowadzonych kontroli w siedzibie podmiotu wdrażającego lub w miejscu wykonywania przez ten podmiot zadań instytucji zarządzającej.
§ 13.1. W przypadku kontroli, o której mowa w § 3 ust. 2, podmioty wdrażające przekazują instytucji zarządzającej wszelkie informacje i dokumenty w formie, zakresie i terminie określonym przez Ministra.
2. Minister przekazuje na piśmie wyniki kontroli wskazujące na niewłaściwe wykonywanie zadań przez podmioty wdrażające tym podmiotom, a do wiadomości – agencji płatniczej.
3. Minister, w razie potrzeby, formułuje zalecenia pokontrolne, które przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej, dołączając do nich wyniki kontroli.
4. Kierownik jednostki kontrolowanej jest obowiązany, w terminie wyznaczonym w zaleceniach pokontrolnych, do poinformowania Ministra o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych oraz podjętych działaniach mających na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości lub przyczynach niepodjęcia tych działań.
§ 14.Minister wydając wytyczne, o których mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, może zasięgać opinii agencji płatniczej.
§ 16.1. [1] Podmioty wdrażające, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, przekazują Ministrowi oraz agencji płatniczej deklarację gotowości wykonywania zadań instytucji zarządzającej oraz poddania się przeprowadzanemu przez agencję płatniczą audytowi systemu zarządzania i kontroli.
1a. [2] Podmiot wdrażający, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy wymienionej w ust. 1, przekazuje Ministrowi deklarację gotowości wykonywania zadań instytucji zarządzającej po przeprowadzeniu audytu wewnętrznego potwierdzającego tę gotowość.
2. Deklaracja gotowości:
1) jest przekazywana, jeżeli:
a) podmiot wdrażający przyjął procedury wdrażania Programu w zakresie wykonywania zadań instytucji zarządzającej,
b) struktura organizacyjna podmiotu wdrażającego zapewnia prawidłowe wykonywanie zadań instytucji zarządzającej,
c) powierzono wykonywanie zadań instytucji zarządzającej osobom posiadającym kwalifikacje lub doświadczenie, które zapewnią ich prawidłowe, rzetelne, bezstronne, sprawne i terminowe wykonywanie,
d) zapewniono właściwe warunki techniczne wykonywania zadań instytucji zarządzającej,
e) zapewniono bezpieczeństwo informacji, danych i dokumentów związanych z wykonywaniem przez podmiot wdrażający zadań instytucji zarządzającej,
f) funkcjonuje system rejestracji i przechowywania, w formie elektronicznej, pozyskanych, zgromadzonych i opracowanych informacji i danych dotyczących wdrażania Programu, w ramach systemu monitorowania i oceny Programu,
g) jednostki organizacyjne, którym powierzono wykonywanie czynności w ramach kontroli na miejscu lub w ramach wizytacji w miejscu, spełniają warunki organizacyjne, kadrowe i techniczne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 32 pkt 2 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich;
2) może zostać przekazana przez podmiot wdrażający, który nie spełnia wymagań określonych w pkt 1 lit. c, d, e lub f, jeżeli instytucja zarządzająca zaakceptowała sporządzony przez ten podmiot harmonogram działań mających na celu doprowadzenie do spełnienia tych wymagań.
3. Podmiot wdrażający przekazuje instytucji zarządzającej oraz agencji płatniczej sprawozdanie z przeprowadzenia audytu wewnętrznego potwierdzające wykonanie działań określonych w harmonogramie, o których mowa w ust. 2 pkt 2.
§ 17.1. Podmioty wdrażające przynajmniej raz w roku przeprowadzają audyt wewnętrzny w zakresie wykonywania zadań instytucji zarządzającej.
2. Minister w uzasadnionych przypadkach może żądać, w zakresie przez niego wskazanym, przeprowadzenia przez podmiot wdrażający dodatkowego zadania audytowego.
3. Podmioty wdrażające przekazują Ministrowi, a agencji płatniczej – do wiadomości, następujące dokumenty dotyczące audytu wewnętrznego w zakresie wykonywania zadań instytucji zarządzającej:
1) [3] sprawozdanie z wykonania rocznego planu audytu wewnętrznego za rok poprzedni – do dnia 15 lutego każdego roku;
2) [4] roczny plan audytu wewnętrznego na dany rok – do dnia 15 stycznia każdego roku;
3) sprawozdanie z przeprowadzenia audytu wewnętrznego – niezwłocznie po zakończeniu danego zadania audytowego.
§ 18.1. Podmioty wdrażające opracowują i przyjmują corocznie plany, na podstawie których wykonują zadania instytucji zarządzającej w zakresie informowania i rozpowszechniania informacji o Programie, po zatwierdzeniu tych planów przez Ministra.
2. Plan jest przekazywany Ministrowi do zatwierdzenia w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok realizacji tego planu.
3. Minister może zgłosić zastrzeżenia do planu.
4. Minister zatwierdza plan w terminie do dnia 31 października roku poprzedzającego rok realizacji tego planu, a jeżeli zgłosi zastrzeżenia do tego planu – po ich uwzględnieniu.
§ 19.1. W 2007 r. plany, na podstawie których podmioty wdrażające wykonują zadania instytucji zarządzającej w zakresie informowania i rozpowszechniania informacji o Programie, obejmują okres od dnia zatwierdzenia przez Komisję Europejską Programu do dnia 31 grudnia 2007 r.
2. Plany, o których mowa w ust. 1, podmioty wdrażające przekazują Ministrowi do zatwierdzenia w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
3. Minister zatwierdza plany, o których mowa w ust. 1, w terminie 14 dni od dnia otrzymania tych planów, a jeżeli zgłosi zastrzeżenia do tych planów – po ich uwzględnieniu.
§ 20.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
|
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 131, poz. 915 oraz z 2007 r. Nr 38, poz. 244).
[1] § 16 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 lutego 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu sprawowania nadzoru nad podmiotami, które wykonują jako delegowane zadania instytucji zarządzającej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (Dz.U. Nr 53, poz. 276). Zmiana weszła w życie 1 kwietnia 2011 r.
[2] § 16 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 lutego 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu sprawowania nadzoru nad podmiotami, które wykonują jako delegowane zadania instytucji zarządzającej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (Dz.U. Nr 53, poz. 276). Zmiana weszła w życie 1 kwietnia 2011 r.
[3] § 17 ust. 3 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 lutego 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu sprawowania nadzoru nad podmiotami, które wykonują jako delegowane zadania instytucji zarządzającej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (Dz.U. Nr 53, poz. 276). Zmiana weszła w życie 1 kwietnia 2011 r.
[4] § 17 ust. 3 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 lutego 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu sprawowania nadzoru nad podmiotami, które wykonują jako delegowane zadania instytucji zarządzającej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (Dz.U. Nr 53, poz. 276). Zmiana weszła w życie 1 kwietnia 2011 r.