ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO
z dnia 16 maja 2007 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy na zatrudnienie w ramach programu operacyjnego – Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004–2006
Na podstawie art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb udzielania pomocy na zatrudnienie w ramach programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006, przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 (Dz. U. Nr 189, poz. 1948) oraz Uzupełnienia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006, przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 21 września 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 (Dz. U. Nr 214, poz. 2172 oraz z 2006 r. Nr 37, poz. 257), zwanych dalej „Programem EQUAL".
2. Pomoc na zatrudnienie, zwana dalej „pomocą", jest udzielana zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2204/2002 z dnia 12 grudnia 2002 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa w zakresie zatrudnienia (Dz. Urz. WE L 337 z 13.12.2002, str. 3; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t. 4, str. 273, z późn. zm.).
§ 2.Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do pomocy:
1) udzielanej w sektorze górnictwa węgla i budownictwa okrętowego;
2) udzielanej na tworzenie nowych miejsc pracy w sektorze transportu;
3) udzielanej w zakresie działalności związanej z eksportem, jeżeli pomoc jest bezpośrednio związana z ilością eksportowanych produktów, utworzeniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności eksportowej;
4) uwarunkowanej pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej.
§ 3.Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) Administratorze - należy przez to rozumieć Administratora w rozumieniu Programu EQUAL;
2) beneficjencie ostatecznym - należy przez to rozumieć beneficjenta ostatecznego w rozumieniu Programu EQUAL;
3) beneficjencie pomocy - należy przez to rozumieć beneficjenta pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404);
4) dużym projekcie inwestycyjnym - należy przez to rozumieć duży projekt inwestycyjny w rozumieniu § 4 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz. U. Nr 190, poz. 1402);
5) mikroprzedsiębiorcy, małym i średnim przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorcę spełniającego warunki określone w załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001, str. 33; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 141, z późn. zm.);
6) osobach doświadczających dyskryminacji i nierówności na rynku pracy - należy przez to rozumieć osoby objęte wsparciem w ramach Programu EQUAL, z wyłączeniem osób ubiegających się o status uchodźcy;
7) Partnerstwie na rzecz Rozwoju - należy przez to rozumieć grupę podmiotów realizujących Działanie 2 na podstawie umowy o Partnerstwie na rzecz Rozwoju, o której mowa w Programie EQUAL;
8) Partnerze - należy przez to rozumieć podmiot będący stroną umowy o Partnerstwie na rzecz Rozwoju;
9) podmiocie ubiegającym się o pomoc - należy przez to rozumieć Administratora, Partnera oraz beneficjenta ostatecznego prowadzącego działalność gospodarczą, bez względu na formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania;
10) podmiocie udzielającym pomocy - należy przez to rozumieć podmiot udzielający pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
11) pracowniku niepełnosprawnym - należy przez to rozumieć pracownika niepełnosprawnego w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776, z późn. zm.2));
12) pracowniku znajdującym się w szczególnie niekorzystnej sytuacji - należy przez to rozumieć osobę, o której mowa w art. 2 lit. f rozporządzenia Komisji (WE) nr 2204/2002 z dnia 12 grudnia 2002 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa w zakresie zatrudnienia;
13) wniosku o dofinansowanie Działania 2 - należy przez to rozumieć wniosek o dofinansowanie Działania 2, którego wzór jest określony przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego.
§ 4.Pomoc jest udzielana na:
1) tworzenie miejsc pracy;
2) rekrutację pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji;
3) rekrutację pracowników niepełnosprawnych;
4) pokrycie podwyższonych kosztów zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych.
§ 5.1. Pomoc jest udzielana beneficjentowi pomocy, jeżeli wraz z inną pomocą na zatrudnienie, bez względu na jej formę i źródło, otrzymywaną przez niego w okresie kolejnych trzech lat od dnia przyznania pomocy, nie przekroczy równowartości w złotych kwoty 15 mln euro brutto.
2. Pomoc przekraczająca kwotę, o której mowa w ust. 1, jest pomocą indywidualną podlegającą notyfikacji w rozumieniu przepisów o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Rozdział 2
Szczegółowe warunki udzielania pomocy na tworzenie miejsc pracy
§ 6. Pomoc na tworzenie miejsc pracy jest udzielana pod warunkiem, że:
1) na utworzonym miejscu pracy zostaną zatrudnione osoby doświadczające dyskryminacji i nierówności na rynku pracy, które nigdy nie pracowały, straciły pracę lub są w okresie wypowiedzenia umowy o pracę;
2) działania związane z tworzeniem miejsc pracy zostały uwzględnione we wniosku o dofinansowanie Działania 2 oraz w umowie o Partnerstwie na rzecz Rozwoju;
3) zatrudnienie dodatkowych pracowników stanowi wzrost netto liczby pracowników, zarówno w zakładzie, jak i w danym przedsiębiorstwie, w odniesieniu do przeciętnego zatrudnienia w okresie ostatnich 12 miesięcy;
4) beneficjent pomocy utrzyma stan zatrudnienia na poziomie nie niższym niż w dniu zawarcia umowy z podmiotem udzielającym pomocy oraz utrzyma miejsca pracy utworzone w związku z udzieloną pomocą przez okres 3 lat, a w przypadku gdy jest mikroprzedsiębiorcą, małym albo średnim przedsiębiorcą - 2 lat od dnia zawarcia umowy o udzielenie pomocy.
§ 7.1. Maksymalna intensywność pomocy na tworzenie miejsc pracy, liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, nie może przekroczyć:
1) 50 % - na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, małopolskiego, lubuskiego, łódzkiego, kujawsko-pomorskiego;
2) 40 % - na obszarach należących do województw: pomorskiego, zachodniopomorskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego, śląskiego oraz mazowieckiego, z wyłączeniem miasta stołecznego Warszawy;
3) 30 % - na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy.
2. Maksymalną intensywność pomocy, o której mowa w ust. 1, zwiększa się o 20 punktów procentowych brutto w przypadku mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy oraz o 10 punktów procentowych brutto w przypadku średniego przedsiębiorcy.
3. Pomoc na tworzenie miejsc pracy jest udzielana jedynie w przypadku, gdy udział własny beneficjenta pomocy w finansowaniu wynosi przynajmniej 25 %. Przez udział własny należy rozumieć środki, które nie zostały uzyskane przez beneficjenta pomocy w związku z otrzymaną wcześniej pomocą publiczną, w szczególności w formie kredytów preferencyjnych, dopłat do oprocentowania kredytów, gwarancji lub poręczeń udzielonych na warunkach korzystniejszych niż oferowane na rynku.
4. Obszary, o których mowa w ust. 1, zostały określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2000 r. w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) (Dz. U. Nr 58, poz. 685, z późn. zm.3)).
§ 8.1. Pomoc na tworzenie miejsc pracy udzielana na podstawie rozporządzenia podlega sumowaniu z:
1) pomocą udzielaną we wszystkich formach i ze wszystkich źródeł, w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą na tworzenie miejsc pracy,
2) każdą pomocą przeznaczoną na nową inwestycję, z którą jest związane tworzenie tych miejsc pracy,
i nie może przekroczyć maksymalnych intensywności pomocy, o których mowa w § 7 ust. 1 i 2.
2. Jeżeli podmiot ubiegający się o pomoc oraz beneficjent pomocy korzysta jednocześnie z pomocy na nową inwestycję oraz na tworzenie miejsc pracy związanych z tą inwestycją, maksymalną dopuszczalną wielkość pomocy oblicza się jako iloczyn maksymalnej intensywności, o której mowa w § 7 ust. 1 i 2, i wyższej kwoty kosztów: nowej inwestycji albo dwuletnich kosztów zatrudnienia nowych pracowników.
3. Pomoc na tworzenie miejsc pracy związanych z nową inwestycją jest udzielana pod warunkiem, że:
1) miejsca pracy zostaną utworzone w ciągu trzech lat od zakończenia inwestycji;
2) wniosek o dofinansowanie Działania 2 oraz umowa o Partnerstwie na rzecz Rozwoju zostały zatwierdzone w trybie określonym w Programie EQUAL przed rozpoczęciem realizacji nowej inwestycji.
4. Jeżeli tworzenie miejsc pracy jest związane z realizacją dużego projektu inwestycyjnego, to pomoc na tworzenie miejsc pracy przewidziana w rozporządzeniu, łącznie z inną pomocą uzyskaną przez podmiot ubiegający się o pomoc oraz przez beneficjenta pomocy w związku z tym projektem inwestycyjnym, nie może przekroczyć maksymalnej wielkości pomocy ustalonej dla tego projektu zgodnie z obowiązującą mapą pomocy regionalnej określoną w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej.
§ 9.1. Koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą na tworzenie miejsc pracy obejmują koszty faktycznie poniesione przez beneficjenta pomocy, w okresie dwóch lat od dnia zawarcia umowy, o której mowa w § 16 ust. 2, z tytułu zatrudnienia na utworzone miejsca pracy osób, o których mowa w § 6 pkt 1.
2. Do kosztów, o których mowa w ust. 1, zalicza się koszty:
1) płacy brutto;
2) obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne.
Rozdział 3
Szczegółowe warunki udzielania pomocy na rekrutację pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji lub pracowników niepełnosprawnych
§ 10. Pomoc na rekrutację pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji lub pracowników niepełnosprawnych, zwana dalej „pomocą na rekrutację", jest udzielana pod warunkiem, że:
1) działania związane z rekrutacją na istniejące miejsca pracy zostały uwzględnione we wniosku o dofinansowanie Działania 2 oraz w umowie o Partnerstwie na rzecz Rozwoju;
2) rekrutacja niestanowiąca wzrostu netto liczby pracowników w danym zakładzie dotyczy stanowiska lub stanowisk, które zostały zwolnione w następstwie:
a) rozwiązania umowy o pracę na mocy porozumienia stron albo rozwiązania umowy o pracę za wypowiedzeniem przez pracownika,
b) rozwiązania umowy o pracę z upływem czasu, na który była zawarta, a pracownik odrzucił propozycję pracodawcy zawarcia kolejnej umowy o pracę,
c) rozwiązania umowy o pracę w związku z przejściem pracownika na emeryturę,
d) obniżenia wymiaru czasu pracy na mocy porozumienia stron,
e) rozwiązania umowy o pracę przez pracodawcę w związku z naruszeniem przez pracownika podstawowych obowiązków pracowniczych
i nie w wyniku rozwiązania umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika;
3) z pracownikiem lub pracownikami będą zawarte umowy o pracę na okres nie krótszy niż 12 miesięcy, a beneficjent pomocy może rozwiązać umowę o pracę tylko w przypadku naruszenia przez pracownika podstawowych obowiązków pracowniczych.
§ 11.1. Intensywność pomocy na rekrutację, liczona jako stosunek wartości pomocy brutto do kosztów wynagrodzenia brutto pracownika wraz z obowiązkowymi składkami na ubezpieczenie społeczne, ponoszonych przez okres jednego roku od dnia zakończenia rekrutacji, nie może przekroczyć:
1) 50 % - w odniesieniu do pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji;
2) 60 % - w odniesieniu do pracowników niepełnosprawnych.
2. Pomoc na rekrutację podlega sumowaniu z inną pomocą udzielaną we wszystkich formach i ze wszystkich źródeł, która odnosi się do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, i nie może przekroczyć 100 % kosztów zatrudnienia w okresie, w którym pracownik lub pracownicy są zatrudnieni.
Rozdział 4
Szczegółowe warunki udzielania pomocy na pokrycie podwyższonych kosztów zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych
§ 12. Pomoc na pokrycie podwyższonych kosztów zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych jest udzielana pod warunkiem, że:
1) beneficjent pomocy ponosi podwyższone koszty zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych;
2) działania związane z zatrudnieniem pracowników niepełnosprawnych zostały uwzględnione we wniosku o dofinansowanie Działania 2 oraz w umowie o Partnerstwie na rzecz Rozwoju.
§ 13.1. Przez podwyższone koszty zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych rozumie się:
1) obciążenia wynikające z niższej produktywności pracowników niepełnosprawnych:
a) zwiększony czas wykonywania czynności pracy przez pracowników niepełnosprawnych,
b) dodatkowy urlop wypoczynkowy i skrócony czas pracy,
c) zwolnienia od pracy w celu uczestniczenia w turnusie rehabilitacyjnym,
d) 15-minutowa przerwa w pracy na gimnastykę usprawniającą lub wypoczynek,
e) zwolnienia od pracy w celu wykonania badań specjalistycznych, zabiegów leczniczych lub usprawniających, a także w celu uzyskania zaopatrzenia ortopedycznego lub jego naprawy, jeżeli czynności te nie mogą być wykonane poza godzinami pracy,
f) zwiększona absencja z powodu choroby,
g) zwiększone zużycie materiałów i surowców,
2) koszty zatrudnienia pracowników dotyczące czasu przeznaczonego wyłącznie na pomoc w pracy pracownikowi lub pracownikom niepełnosprawnym,
3) koszty adaptacji pomieszczeń,
4) koszty adaptacji lub nabycia urządzeń przeznaczonych do użytku pracowników niepełnosprawnych
- które są kosztami podwyższonymi względem kosztów, które beneficjent pomocy poniósłby, jeżeli zatrudniałby pracowników niebędących pracownikami niepełnosprawnymi, przez okres, podczas którego pracownik lub pracownicy niepełnosprawni są zatrudnieni.
2. Przez podwyższone koszty zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych rozumie się dodatkowo koszty:
1) budowy, instalacji lub rozbudowy danego zakładu,
2) administracyjne,
3) transportowe
- które wynikają z zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych w przypadku beneficjenta pomocy, u którego przynajmniej 50 % pracowników stanowią pracownicy niepełnosprawni, którzy nie są w stanie podjąć zatrudnienia na otwartym rynku pracy.
3. Koszty, o których mowa w ust. 2, mogą być pokrywane wyłącznie w przypadku, gdy są one zgodne z zasadami kwalifikowalności wydatków określonych w Programie EQUAL.
4. Koszty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, podmiot ubiegający się o pomoc oraz beneficjent pomocy wylicza odrębnie w odniesieniu do każdego zatrudnionego pracownika niepełnosprawnego, którego dotyczą podwyższone koszty.
5. Koszty, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4 i ust. 2, podmiot ubiegający się o pomoc oraz beneficjent pomocy wylicza ogółem w odniesieniu do pracownika niepełnosprawnego lub pracowników niepełnosprawnych, których dotyczą podwyższone koszty.
§ 14.Maksymalna intensywność pomocy nie może przekroczyć 100 % rzeczywistych podwyższonych kosztów, o których mowa w § 13.
§ 15.Pomoc, o której mowa w § 12, jest udzielana łącznie z inną pomocą w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz z pomocą pochodzącą ze źródeł wspólnotowych, przeznaczoną na pokrycie podwyższonych kosztów zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych, pod warunkiem, że łączna wartość pomocy nie przekroczy 100 % wartości tych kosztów.
Rozdział 5
Tryb udzielania pomocy
§ 16. 1. Pomoc jest udzielana podmiotowi ubiegającemu się o pomoc po zatwierdzeniu wniosku o dofinansowanie Działania 2 oraz umowy o Partnerstwie na rzecz Rozwoju w trybie określonym w Programie EQUAL.
2. Po zatwierdzeniu wniosku oraz umowy, o których mowa w ust. 1, podmiot ubiegający się o pomoc zawiera umowę z podmiotem udzielającym pomocy, którym jest:
1) Administrator - w przypadku podmiotu ubiegającego się o pomoc będącego Partnerem;
2) Krajowa Struktura Wsparcia - w przypadku podmiotu ubiegającego się o pomoc będącego Administratorem;
3) Administrator albo Partner - w przypadku podmiotu ubiegającego się o pomoc będącego beneficjentem ostatecznym.
3. Umowę, o której mowa w ust. 2, zawiera się w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
4. Umowa, o której mowa w ust. 2, zawiera w szczególności:
1) imię i nazwisko lub nazwę beneficjenta pomocy, adres siedziby i miejsce prowadzenia działalności;
2) numer identyfikacyjny nadany w krajowym rejestrze podmiotów gospodarki narodowej REGON beneficjenta pomocy, o ile beneficjentowi pomocy został nadany ten numer;
3) numer identyfikacji podatkowej NIP beneficjenta pomocy, o ile beneficjentowi pomocy został nadany ten numer;
4) oznaczenie formy działalności prowadzonej przez beneficjenta pomocy;
5) liczbę pracowników oraz okres ich zatrudnienia;
6) rodzaj i miejsce zadań wykonywanych przez pracowników;
7) szczegółową kalkulację kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą;
8) terminy i wysokość refundowanych ze środków Programu EQUAL kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą;
9) zobowiązanie beneficjenta pomocy do utrzymania zatrudnienia przez okres określony w § 6 pkt 4 oraz § 10 pkt 3;
10) zobowiązanie beneficjenta pomocy do informowania podmiotu udzielającego pomocy o przypadkach wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę;
11) zobowiązanie beneficjenta pomocy do zwrotu dokonanej refundacji wraz z odsetkami ustawowymi, w przypadku naruszenia warunków, określonych w rozporządzeniu, dotyczących udzielanej pomocy lub wykorzystania środków niezgodnie z umową.
5. Do umowy, o której mowa w ust. 2, beneficjent pomocy dołącza oświadczenie o spełnieniu warunków określonych w rozporządzeniu oraz dokumenty potwierdzające spełnienie tych warunków.
§ 17.Rozliczenie ze środków Programu EQUAL kosztów ponoszonych przez beneficjenta pomocy jest dokonywane na podstawie umowy, o której mowa w § 16 ust. 2.
Rozdział 6
Przepisy końcowe
§ 18. Rozporządzenie obowiązuje do dnia 31 marca 2008 r.
§ 19.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2007 r.
Minister Rozwoju Regionalnego: G. Gęsicka
|
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 90, poz. 759 i Nr 267, poz. 2251 oraz z 2006 r. Nr 149, poz. 1074 i Nr 249, poz. 1832.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 160, poz. 1082, z 1998 r. Nr 99, poz. 628, Nr 106, poz. 668, Nr 137, poz. 887, Nr 156, poz. 1019 i Nr 162, poz. 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 49, poz. 486, Nr 90, poz. 1001, Nr 95, poz. 1101 i Nr 111, poz. 1280, z 2000 r. Nr 48, poz. 550 i Nr 119, poz. 1249, z 2001 r. Nr 39, poz. 459, Nr 100, poz. 1080, Nr 125, poz. 1368, Nr 129, poz. 1444 i Nr 154, poz. 1792 i 1800, z 2002 r. Nr 169, poz. 1387, Nr 200, poz. 1679 i 1683 i Nr 241, poz. 2074, z 2003 r. Nr 7, poz. 79, Nr 90, poz. 844, Nr 223, poz. 2217 i Nr 228, poz. 2262, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r. Nr 44, poz. 422, Nr 132, poz. 1110, Nr 163, poz. 1362, Nr 164, poz. 1366 i Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 63, poz. 440, Nr 94, poz. 651 i Nr 170, poz. 1217 oraz z 2007 r. Nr 23, poz. 144.
3) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 12, poz. 101, z 2002 r. Nr 34, poz. 311, Nr 177, poz. 1458 i Nr 191, poz. 1594, z 2003 r. Nr 208, poz. 2021, z 2004 r. Nr 98, poz. 998 i Nr 254, poz. 2534, z 2005 r. Nr 206, poz. 1705 oraz z 2006 r. Nr 34, poz. 237 i Nr 214, poz. 1576.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00