Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2007-06-05 do 2013-12-07
Wersja archiwalna od 2007-06-05 do 2013-12-07
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU1)
z dnia 27 kwietnia 2007 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych2)
Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§ 1.W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. Nr 139, poz. 1333) wprowadza się następujące zmiany:
1) § 2 otrzymuje brzmienie:
„§ 2. Ze względu na charakterystykę i przeznaczenie statki powietrzne dzielą się na:
1) statki powietrzne objęte obowiązkiem uzyskania certyfikatu typu oraz świadectwa zdatności do lotu zgodnie z rozporządzeniem (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1592/2002 z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (Dz. Urz. WE L 240 z 07.09.2002; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 7, str. 30, z późn. zm.4));
2) statki powietrzne kategorii specjalnej, o których mowa w załączniku II do rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1592/2002 z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, objęte obowiązkiem uzyskania pozwolenia na lot, w tym:
a) bezpilotowe statki powietrzne - statki powietrzne bez pilota, nieprzeznaczone do celów sportowych lub rekreacyjnych, zdolne do lotu autonomicznego programowanego lub zdalnie sterowanego,
b) modele latające o masie większej niż 25 kg;
3) ultralekkie statki powietrzne i urządzenia objęte obowiązkiem uzyskania innego niż świadectwo zdatności do lotu dokumentu dopuszczającego do wykonywania lotu, skoku lub użycia, ustanowionym przepisami wydanymi na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze:
a) urządzenia latające - przeznaczone w szczególności do celów sportowych, rekreacyjnych, pokazowych lub edukacyjnych,
b) spadochrony;
4) pozostałe statki powietrzne - nieobjęte obowiązkiem uzyskania dokumentu zdatności do lotu:
a) modele latające - niezdolne do uniesienia człowieka, przeznaczone do celów sportowych, rekreacyjnych, pokazowych, kolekcjonerskich lub edukacyjnych:
- o masie startowej nie większej niż 25 kg - dla modeli latających cięższych od powietrza,
- o masie wszystkich składników, bez gazu nośnego, nie większej niż 25 kg - dla modeli latających lżejszych od powietrza,
b) latawce - statki powietrzne bez napędu, cięższe od powietrza, unoszące się w opływającym je powietrzu na uwięzi połączonej ze stałym lub ruchomym punktem podłoża, niezdolne do uniesienia człowieka i przeznaczone do celów sportowych, rekreacyjnych, pokazowych lub edukacyjnych.”;
2) w § 5:
a) w pkt 1 w lit. a tiret trzecie otrzymuje brzmienie:
„- balony, w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest gaz lżejszy od powietrza i ogrzane powietrze,”,
b) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) balony wolne z napędem - balony wolne z zamontowanym zespołem napędowym, umożliwiającym lot poziomy, wznoszący lub zniżanie w masie powietrza, z liczbą miejsc dla pilota i pasażerów nie większą niż 5, które dzieli się, ze względu na czynnik zapewniający wyporność, w sposób następujący:
- balony wolne z napędem - gazowe, w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest gaz lżejszy od powietrza,
- balony wolne z napędem - na ogrzane powietrze, w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest ogrzane powietrze,
- balony wolne z napędem - mieszane, w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest gaz lżejszy od powietrza i ogrzane powietrze;”,
c) w pkt 3:
- w lit. a tiret trzecie otrzymuje brzmienie:
„- sterowce - w których czynnikiem zapewniającym wyporność jest gaz lżejszy od powietrza i ogrzane powietrze,”,
- uchyla się lit. b;
3) w § 6:
a) w pkt 4 w lit. a tiret czwarte i piąte otrzymują brzmienie:
„- samoloty lekkie kategorii akrobacyjnej, w rozumieniu wymagań CS - 23 „Samoloty kategorii normalnej, użytkowej, akrobacyjnej i transportu lokalnego”, wprowadzonych do stosowania decyzją nr 2003/14/RM Dyrektora Wykonawczego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego z dnia 14 listopada 2003 r. w sprawie specyfikacji certyfikacyjnych, obejmujących przepisy zdatności do lotu i akceptowalne sposoby spełnienia dla samolotów kategorii normalnej, użytkowej, akrobacyjnej i transportu lokalnego wydaną na podstawie rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1592/2002 z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego,
- samoloty lekkie kategorii użytkowej w rozumieniu wymagań CS - 23 „Samoloty kategorii normalnej, użytkowej, akrobacyjnej i transportu lokalnego”, wprowadzonych do stosowania decyzją nr 2003/14/RM Dyrektora Wykonawczego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego z dnia 14 listopada 2003 r. w sprawie specyfikacji certyfikacyjnych, obejmujących przepisy zdatności do lotu i akceptowalne sposoby spełnienia dla samolotów kategorii normalnej, użytkowej, akrobacyjnej i transportu lokalnego wydaną na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w tiret czwartym,”,
b) w pkt 8 lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) ze względu na charakterystyki ogólne:
- śmigłowce małe kategorii A,
- śmigłowce małe kategorii B,
- śmigłowce duże kategorii A,
- śmigłowce duże kategorii B
w rozumieniu przepisów „CS-Definicje” wprowadzonych do stosowania decyzją nr 2003/11/RM Dyrektora Wykonawczego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego z dnia 5 listopada 2003 r. w sprawie definicji i skrótów stosowanych w specyfikacjach certyfikacyjnych dla wyrobów, części i wyposażenia wydaną na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w pkt 4 lit. a tiret czwarte,
- śmigłowce bardzo lekkie - o masie startowej nie większej niż 600 kg,
- śmigłowce kategorii specjalnej,”,
c) pkt 13 otrzymuje brzmienie:
„13) spadochrony - urządzenia cięższe od powietrza, które wskutek oddziaływania powietrza na ich powierzchnie wytwarzają siłę aerodynamiczną częściowo równoważącą ciężar całkowity (własny i podwieszony) i zmniejszają ich prędkość opadania, które dzieli się w sposób następujący:
a) spadochrony osobowe - spadochrony przeznaczone do wykonywania skoków:
- główne - przewidziane jako zasadniczy środek spowalniania opadania osób,
- zapasowe - przeznaczone do spowalniania opadania osób w razie niezadziałania lub nieprawidłowego zadziałania spadochronu głównego,
- ratownicze - przeznaczone do ratowania załogi i innych osób znajdujących się na pokładzie statku powietrznego,
b) spadochrony innego przeznaczenia - spadochrony nieprzeznaczone do wykonywania skoków:
- spadochronowe systemy ratownicze - przeznaczone do ratowania statków powietrznych i innych urządzeń lub ich części z załogą lub bez,
- towarowe - przeznaczone do spowalniania opadania rzeczy,
- inne, niesklasyfikowane, w tym także spadochrony wynoszone w powietrze za pomocą holowania;”,
d) pkt 14-16 otrzymują brzmienie:
„14) paralotnie - urządzenia latające bez napędu, o powierzchniach nośnych pozbawionych elementów zapewniających im sztywność;
15) paralotnie z napędem - paralotnie wyposażone w zespół napędowy, przeznaczone do startu pieszego;
16) motoparalotnie - paralotnie wyposażone w zespół napędowy i podwozie,”,
e) po pkt 16 dodaje się pkt 16a w brzmieniu:
„16a) paraplany - motoparalotnie o masie pustego statku powietrznego powyżej 70 kg, wyposażone w skrzydło, nieprzeznaczone do startu pieszego;”,
f) pkt 17-19 otrzymują brzmienie:
„17) lotnie - urządzenia latające bez napędu, o powierzchniach nośnych zamocowanych do elementów zapewniających im sztywność, przeznaczone do startu pieszego;
18) lotnie z napędem - urządzenia latające z zespołem napędowym, o powierzchniach nośnych zamocowanych do elementów zapewniających im sztywność, przeznaczone do startu pieszego;
19) motolotnie - urządzenia latające mające ruchome powierzchnie nośne, w których podstawowym sposobem sterowania jest przemieszczanie środka masy względem płata, wyposażone w podwozie i co najmniej jeden zespół napędowy;”;
4) w załączniku nr 1 do rozporządzenia:
a) kolumna Śmigłowiec otrzymuje brzmienie:
Śmigłowiec | Mały kategorii A |
Mały kategorii B | |
Duży kategorii A | |
Duży kategorii B | |
Bardzo lekki | |
Specjalna |
b) kolumna Spadochron otrzymuje brzmienie:
Spadochron | Osobowy | Główny |
Zapasowy | ||
Ratowniczy | ||
Innego przeznaczenia | Spadochronowy system ratowniczy | |
Towarowy | ||
Inny niesklasyfikowany |
c) kolumna Sportowe urządzenie latające otrzymuje brzmienie:
Urządzenie latające | Paralotnia | Jednoosobowa |
Dwuosobowa | ||
Paralotnia z napędem | Jednoosobowa | |
Dwuosobowa | ||
Motoparalotnia | Jednoosobowa | |
Dwuosobowa | ||
Paraplan | Jednoosobowy | |
Dwuosobowy | ||
Lotnia | Jednoosobowa | |
Dwuosobowa | ||
Lotnia z napędem | Jednoosobowa | |
Dwuosobowa | ||
Motolotnia | Jednoosobowa | |
Dwuosobowa |
5) załącznik nr 2 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie:
SCHEMAT KLASYFIKACJI PODSTAWOWEJ STATKÓW POWIETRZNYCH
Statek powietrzny | Aerostat | Balon | Gazowy | Na uwięzi |
Wolny | ||||
Z napędem | ||||
Na ogrzane powietrze | Na uwięzi | |||
Wolny | ||||
Z napędem | ||||
Gazowy i na ogrzane | Na uwięzi | |||
Wolny | ||||
Z napędem | ||||
Sterowiec | Gazowy | |||
Na ogrzane powietrze | ||||
Gazowy i na ogrzane powietrze | ||||
Aerodyna | Stałopłat | Bez napędu | Szybowiec | |
Z napędem | Motoszybowiec | |||
Samolot | ||||
Wiropłat | Bez napędu | Wiroszybowiec | ||
Z napędem | Wiatrakowiec | |||
Śmigłowiec |
§ 2.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Transportu: J. Polaczek
|
1) Minister Transportu kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu (Dz. U. Nr 131, poz. 923).
2) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 22 stycznia 2007 r. pod numerem 2007/0041/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża postanowienia dyrektywy 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (Dz. Urz. WE L 204 z 22.07.1998, str. 37; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337, z późn. zm.).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829 oraz z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558.
4) Zmiany niniejszego rozporządzenia zostały wprowadzone rozporządzeniem nr 1643/2003/WE z dnia 22 lipca 2003 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 (Dz. Urz. WE L 245 z 29.09.2003; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 7, str. 530) oraz rozporządzeniem nr 1701/2003/WE z dnia 24 września 2003 r. dostosowującym art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 (Dz. Urz. WE L 243 z 27.09.2003; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 7, str. 455).