Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2007-05-25 do 2009-03-13
Wersja archiwalna od 2007-05-25 do 2009-03-13
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU1)
z dnia 25 kwietnia 2007 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej
Na podstawie art. 35 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94) zarządza się, co następuje:
§ 1.W rozporządzeniu Ministra Transportu z dnia 30 maja 2006 r. w sprawie warunków dostępu i korzystania z infrastruktury kolejowej (Dz. U. Nr 107, poz. 737) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 2:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) pociąg utrzymaniowo-naprawczy - pociąg lub pojazd zarządcy oraz przedsiębiorcy działającego na jego zlecenie wykonujący przejazd w celu utrzymania infrastruktury kolejowej, nadzoru lub usuwania awarii;”,
b) w pkt 7 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 8 i 9 w brzmieniu:
„8) pociąg do przewozów pojazdów samochodowych - pociąg w przewozach intermodalnych do przewozu na platformach kolejowych pojazdów samochodowych wykonujących transport drogowy: samochodów ciężarowych, przyczep, naczep z jednostką ciągnącą lub bez jednostki ciągnącej;
9) pojazd kolejowy luzem - lokomotywa, pojazd trakcyjny zaliczany do taboru specjalnego lub pojazd pomocniczy bez dołączonych wagonów lub kolejowych pojazdów trakcyjnych i pomocniczych w stanie nieczynnym.”;
2) w § 7 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Opłata podstawowa jest sumą opłat ustalonych dla poszczególnych odcinków linii kolejowej składających się na przydzieloną trasę pociągu; opłata podstawowa dla odcinka linii jest ustalana jako iloczyn liczby zrealizowanych pociągokilometrów i stawki jednostkowej właściwej dla odcinka określonej kategorii linii kolejowej, rodzaju pociągu oraz parametrów pociągu określonych w przydzielonej trasie pociągu.”;
3) w § 8 w ust. 1:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) pociągów towarowych;”,
b) w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
„4) pojazdów kolejowych luzem.”;
4) w § 9 ust. 4-6 otrzymują brzmienie:
„4. Jednostkowy koszt stały jednego pociągokilometra przyjęty do obliczania stawki, o której mowa w § 8 ust. 2, różnicuje się zależnie od standardu odcinka określonej kategorii linii kolejowej, wyrażonego dopuszczalną prędkością techniczną tego odcinka z uwzględnieniem ograniczeń stałych; koszty jednostkowe rosną wraz ze wzrostem standardu linii lub jej odcinka.
5. Jednostkowy koszt zmienny jednego pociągokilometra, o którym mowa w § 8 ust. 2, przyjęty do obliczania stawek, różnicuje się zależnie od całkowitej masy brutto pociągu oraz od dopuszczalnych prędkości technicznych dla odcinków linii kolejowej z uwzględnieniem ograniczeń stałych.
6. Stawki jednostkowe opłaty podstawowej przedstawia się w zestawieniu, podając w poszczególnych jego wierszach całkowite masy brutto pociągów, a w poszczególnych jego kolumnach dopuszczalne prędkości techniczne dla odcinków linii kolejowej z uwzględnieniem ograniczeń stałych, odrębnie dla pociągów, o których mowa w § 8 ust. 1; przedziały różnicujące dopuszczalną prędkość techniczną odcinków linii kolejowej oraz masę brutto pociągu dla obliczania jednostkowego kosztu zmiennego określa zarządca infrastruktury w przedziałach wartości.”;
5) w § 10 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) pkt 1 - nie może przekroczyć 25% tej opłaty;”;
6) w § 12 w pkt 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„niezwłocznie po zatwierdzeniu przez Prezesa UTK:”;
7) w § 14 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Opłat podstawowych i dodatkowych nie nalicza się za przejazdy pociągów naprawczo-utrzymaniowych.”;
8) w § 16 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Zarządca pobiera opłatę rezerwacyjną za zamówioną i przyznaną zdolność przepustową, która nie została przez przewoźnika wykorzystana, w wysokości:
1) 2% sumy kosztów przyjętych do ustalenia opłaty podstawowej za przejazd planowanego pociągu na przyznanej trasie w przypadku rezygnacji z tego przejazdu nie później niż 3 miesiące przed planowym terminem jego realizacji;
2) 20% sumy kosztów przyjętych do ustalenia opłaty podstawowej za przejazd planowanego pociągu na przyznanej trasie w przypadku rezygnacji z tego przejazdu nie później niż 72 godziny przed planowym terminem jego realizacji;
3) 50 % sumy kosztów przyjętych do ustalenia opłaty podstawowej za przejazd planowanego pociągu na przyznanej trasie w przypadku rezygnacji z tego przejazdu w terminie poniżej 72 godzin przed planowym terminem jego realizacji bądź niewykorzystania przyznanej trasy.”.
§ 2.Zarządcy infrastruktury wprowadzą zmiany wynikające z niniejszego rozporządzenia:
1) w regulaminach przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych obowiązujących od dnia wejścia w życie rozkładu jazdy pociągów 2007/2008,
2) w cennikach stawek jednostkowych opłaty podstawowej, zgodnie z art. 33 ust. 9a ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
- w terminie dwóch miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§ 3.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Transportu: J. Polaczek
|
1) Minister Transportu kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu (Dz. U. Nr 131, poz. 923).