Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2007-05-03 do 2009-06-03
Wersja archiwalna od 2007-05-03 do 2009-06-03
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 5 kwietnia 2007 r.
w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej
Na podstawie art. 52 ust. 5 ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 170, poz. 1218, Nr 218, poz. 1592 i Nr 249, poz. 1832 oraz z 2007 r. Nr 25, poz. 162) zarządza się, co następuje:
§ 1.1. Ocena urzędnika służby cywilnej, zwana dalej „oceną”, jest sporządzana na podstawie kryteriów obowiązkowych i kryteriów wybranych przez bezpośredniego przełożonego, zwanego dalej „oceniającym”.
2. Wykaz kryteriów obowiązkowych i kryteriów do wyboru stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. Oceniający wybiera z wykazu nie mniej niż 3 i nie więcej niż 5 kryteriów oceny najistotniejszych dla prawidłowego wykonywania obowiązków na stanowisku pracy zajmowanym przez urzędnika służby cywilnej, zwanego dalej „ocenianym”.
4. Oceniający wybiera kryteria oceny po uprzednim omówieniu z ocenianym głównych obowiązków wynikających z opisu jego stanowiska pracy, wykonywanych w okresie podlegającym ocenie, a także celów do osiągnięcia w tym okresie oraz sposobu ich realizacji.
§ 2.1. Oceniający wyznacza termin sporządzenia oceny na piśmie, określając miesiąc i rok.
2. Wybrane kryteria i informację o terminie sporządzenia oceny na piśmie oceniający wpisuje do arkusza oceny urzędnika służby cywilnej, zwanego dalej „arkuszem”, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. Oceniany potwierdza podpisem zapoznanie się z kryteriami i terminem sporządzenia oceny na piśmie.
4. Po dokonaniu czynności, o których mowa w ust. 2 i 3, oryginał arkusza niezwłocznie włącza się do akt osobowych ocenianego. Kopię arkusza oceniający przekazuje ocenianemu.
§ 3.1. Czynności, o których mowa w § 1 ust. 3 i 4 oraz § 2, oceniający dokonuje nie później niż w ciągu 30 dni od dnia sporządzenia na piśmie poprzedniej oceny lub 60 dni od dnia mianowania w przypadku sporządzania oceny po raz pierwszy.
2. W przypadku zmiany stanowiska pracy przez ocenianego wiążącej się z istotną zmianą zakresu obowiązków, jeżeli od dnia ostatniej oceny upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy, oceniający dokonuje ponownie czynności, o których mowa w § 1 ust. 3 i 4 oraz § 2, w ciągu 30 dni od dnia zmiany stanowiska pracy.
§ 4.1. Oceniający zmienia termin sporządzenia oceny na piśmie w przypadku usprawiedliwionej nieobecności w pracy ocenianego uniemożliwiającej przeprowadzenie oceny.
2. Oceniający może zmienić termin oceny w każdym czasie, w szczególności w przypadku:
1) zmiany na stanowisku oceniającego w trakcie okresu, w którym oceniany podlega ocenie;
2) przewidywanej, dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności w pracy ocenianego, która może uniemożliwić przeprowadzenie oceny;
3) przewidywanej, dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności w pracy oceniającego, która może utrudnić przeprowadzenie oceny;
4) złożenia przez ocenianego wniosku o zmianę terminu przeprowadzenia oceny.
3. Oceniający niezwłocznie powiadamia ocenianego pisemnie o nowym terminie sporządzenia oceny na piśmie. Kopię pisma dołącza się do arkusza.
§ 5.W przypadku zmiany na stanowisku oceniającego w trakcie okresu, w którym oceniany podlega ocenie, ocena jest sporządzana na podstawie wybranych wcześniej kryteriów.
§ 6.Oceniający przed sporządzeniem oceny na piśmie przeprowadza z ocenianym rozmowę, podczas której omawia z nim:
1) główne obowiązki wykonywane przez ocenianego w okresie podlegającym ocenie oraz sposób ich realizacji, z uwzględnieniem spełniania przez ocenianego ustalonych kryteriów oceny, zgodnie z § 1 ust. 4;
2) trudności napotykane przez ocenianego w trakcie realizacji zadań;
3) kierunki dalszego rozwoju i potrzeby szkoleniowe ocenianego.
§ 7.1. Sporządzenie oceny na piśmie następuje nie później niż w ciągu 7 dni od rozmowy, o której mowa w § 6.
2. Sporządzenie oceny na piśmie polega na:
1) wpisaniu do arkusza opinii dotyczącej sposobu wykonywania obowiązków przez ocenianego w okresie, w którym podlegał on ocenie, uwzględniającej w szczególności wnioski z rozmowy, o której mowa w § 6;
2) określeniu poziomu wykonywania obowiązków przez ocenianego (celujący, bardzo dobry, dobry, zadowalający lub niezadowalający);
3) przyznaniu oceny pozytywnej, w przypadku celującego, bardzo dobrego, dobrego lub zadowalającego poziomu wykonywania obowiązków przez ocenianego, albo przyznaniu oceny negatywnej;
4) wpisaniu do arkusza wniosków dotyczących indywidualnego programu rozwoju zawodowego ocenianego na podstawie przeprowadzonej oceny i z uwzględnieniem jego przyszłych obowiązków.
3. W przypadku przyznania oceny pozytywnej oceniający może zamieścić w wyznaczonym miejscu arkusza umotywowany wniosek o przyznanie ocenianemu kolejnego stopnia służbowego.
§ 8.1. Oceniający niezwłocznie umożliwia ocenianemu zapoznanie się z oceną sporządzoną na piśmie i poucza go o przysługującym mu prawie złożenia sprzeciwu do dyrektora generalnego urzędu w ciągu 7 dni od doręczenia oceny.
2. Niezwłocznie po dokonaniu czynności, o których mowa w ust. 1, oryginał arkusza włącza się do akt osobowych ocenianego. Kopię arkusza oceniający doręcza ocenianemu.
§ 9.Pierwsza ocena ocenianego może zostać sporządzona nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wyboru kryteriów, o których mowa w § 1 ust. 3.
§ 10.Do sporządzenia oceny ocenianego rozpoczętej przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§ 11.Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 maja 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej (Dz. U. Nr 69, poz. 633).
§ 12.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: J. Kaczyński
Załączniki do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 5 kwietnia 2007 r. (poz. 453)
Załącznik nr 1
WYKAZ KRYTERIÓW OBOWIĄZKOWYCH I KRYTERIÓW DO WYBORU
Kryteria obowiązkowe |
|
Kryterium | Opis kryterium |
1. Rzetelność i terminowość | Dbałość o przedstawianie wiarygodnych danych, faktów i informacji po wnikliwym rozpoznaniu sytuacji z wykorzystaniem dostępnych źródeł. Dbałość o przestrzeganie terminów określonych przepisami dotyczących wykonywanych zadań. Wywiązywanie się z zadań w wyznaczonym przez przełożonego terminie i bez zbędnej zwłoki. |
2. Wiedza specjalistyczna i umiejętność jej wykorzystania | Posiadanie wiedzy z konkretnej dziedziny, warunkującej odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań. Umiejętność zastosowania posiadanych informacji w praktyce, przy wykonywaniu obowiązków. Umiejętność doboru odpowiednich narzędzi i technologii w celu wykonania zadania. Znajomość przepisów niezbędnych do właściwej realizacji obowiązków. Umiejętność wyszukania i zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin. |
3. Zorientowanie na osiąganie celów | Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Umiejętność identyfikacji celów, określania ram czasowych działania, przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji zadań i wywiązywanie się z zobowiązań. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu. Opracowywanie szczegółowych i możliwych do realizacji planów. Planowanie sposobu osiągnięcia celów, sprawdzanie realizacji działań z planem. Dostosowanie planów i organizacji pracy do zmieniających się okoliczności. Wykazywanie zaangażowania w realizację celów. |
4. Doskonalenie zawodowe | Nastawienie na własny rozwój i podnoszenie kwalifikacji. Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę i odpowiednie umiejętności. Wykazywanie zainteresowania rozwijaniem swoich kompetencji, w szczególności poprzez samodoskonalenie, szkolenia, uczenie się od innych czy rozwiązywanie problemów. |
5. Postawa etyczna | Wykonywanie obowiązków w uczciwy sposób, niebudzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Postępowanie zgodne z etyką zawodową. |
|
|
Kryteria do wyboru |
|
Kryterium | Opis kryterium |
1. Umiejętność obsługi urządzeń technicznych | Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego, urządzeń biurowych oraz innego sprzętu specjalistycznego. |
2. Znajomość języka obcego | Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań, pozwalająca na: |
| - czytanie i rozumienie dokumentów, |
| - pisanie dokumentów, |
| - rozumienie ze słuchu, |
| - mówienie w języku obcym. |
3. Skuteczna komunikacja | Komunikacja werbalna |
| Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie przez: |
| - wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny, |
| - dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi odpowiednio do słuchaczy, |
| - udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi nawet na trudne pytania, krytykę lub zaskakujące argumenty, |
| - wyrażanie poglądów w sposób przekonujący, |
| - posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju wykonywanych spraw/wykonywanej pracy, |
| - umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami. |
| Komunikacja pisemna |
| Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie przez: |
| - stosowanie przyjętych form prowadzenia korespondencji, |
| - przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły, |
| - dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism, budowanie zdań poprawnych ortograficznie, gramatycznie i logicznie. |
4. Umiejętność współpracy | Umiejętność pracy w grupie, budowania kontaktu z inną osobą przez okazywanie poszanowania drugiej stronie, próbę aktywnego zrozumienia jej racji, okazanie zainteresowania jej opiniami. Realizacja zadań w zespole przez: |
| - pomoc i doradzanie współpracownikom w razie potrzeby, |
| - dostrzeganie i docenianie wkładu pracy innych, |
| - przekazywanie posiadanych informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji, osobom, dla których informacje te będą stanowiły istotną pomoc w realizowanych przez nie zadaniach, |
| - zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowania zadań, |
| - współpracę, a nie rywalizację z pozostałymi członkami zespołu, |
| - zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających pracę zespołu, |
| - aktywne słuchanie innych, budowanie zaufania, |
| - uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których mają one istotne znaczenie. |
5. Pozytywne podejście do obywatela | Zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska pracy, okazywanie szacunku, służenie pomocą, właściwa i sprawna obsługa klienta wewnętrznego i zewnętrznego, przejrzyste działanie, tworzenie przyjaznej atmosfery. |
|
|
Kryterium | Opis kryterium |
6. Umiejętność negocjowania | Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych dzięki: |
| - dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób, |
| - przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w celu wsparcia swojego stanowiska, |
| - przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub zmiany stanowiska, |
| - rozpoznawaniu najlepszych propozycji, |
| - stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł konfliktów, |
| - ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej, |
| - tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań. |
7. Zarządzanie zasobami | Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów poprzez: |
| - określanie i pozyskiwanie zasobów, |
| - alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny pod względem czasu, kosztów i jakości, |
| - kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do efektywnego działania. |
| Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożądanych efektów, w szczególności przez: |
| - tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów kontroli działania, sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań, |
| - modyfikowanie planów w razie konieczności. |
| Umiejętne zarządzanie zmianą poprzez: |
| - określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian, |
| - wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian, |
| - skupianie się na sprawach kluczowych związanych z wprowadzanymi zmianami, |
| - wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć pozytywne rezultaty, |
| - monitorowanie i analizowanie rezultatów wprowadzanych zmian. |
8. Zarządzanie personelem | Motywowanie pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy przez: |
| - zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie realnych terminów ich wykonania oraz określenie oczekiwanego efektu działania, |
| - komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości ich pracy, |
| - dostrzeganie różnicy zdań i poglądów, skuteczne rozwiązywanie konfliktów w zespole, |
| - szacunek dla prywatności pracowników i zachowywanie dyskrecji odnośnie do ich osobistych spraw, |
| - zachowywanie opanowania i spokoju w sytuacji stresu, ochronę pracowników przed niedopuszczalnymi naciskami, |
| - traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny sposób, z szacunkiem, zachęcanie ich do wyrażania własnych opinii oraz włączanie ich w proces podejmowania decyzji, |
| - traktowanie pracowników indywidualnie i niedyskryminowanie nikogo, |
| - rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników, wspieranie ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy, |
| - stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia kwalifikacji, określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych oraz dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników dotyczących własnego rozwoju do potrzeb urzędu, |
| - bezstronną ocenę osiągnięć pracowników, |
| - wykorzystywanie możliwości wynikających z systemu wynagrodzeń oraz motywującej roli awansu w celu zachęcenia pracowników do uzyskiwania jak najlepszych wyników, |
| - inspirowanie i zdobywanie zaangażowania pracowników w realizację celów. |
|
|
Kryterium | Opis kryterium |
9. Podejmowanie decyzji i odpowiedzialność | Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny, w szczególności poprzez rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego przyczyn. |
| Podejmowanie decyzji: |
- na podstawie i w granicach przepisów prawa, | |
| - na podstawie sprawdzonych informacji, |
| - po rozważeniu krótko- i długoterminowych skutków, |
| - w odpowiednim czasie. |
| Nieunikanie podejmowania decyzji w złożonych lub obarczonych pewnym ryzykiem sprawach. Podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat. Przyjmowanie odpowiedzialności za skutki podjętych decyzji. Gotowość do ponownego przeanalizowania decyzji i umiejętność przyznania się do błędu. |
10. Radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych | Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów przez: |
| - wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji kryzysowych, |
| - szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu, |
| - dostosowywanie działania do zmieniających się warunków, |
| - wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i zapobieganie ich skutkom, |
| - informowanie wszystkich, na których będzie oddziaływać sytuacja kryzysowa, |
| - wyciąganie wniosków (nauki) z sytuacji kryzysowych tak, żeby można było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji, |
| - skuteczne działanie (także) w okresach przejściowych lub wprowadzania zmian. |
11. Samodzielność i inicjatywa | Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania zleconego zadania. Umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających zmian i informowanie o nich. Inicjowanie działań i podejmowanie odpowiedzialności za nie. Mówienie o występujących problemach, badanie źródeł ich powstania. |
12. Kreatywność | Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy przez: |
| - rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między sytuacjami, |
| - wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu tworzenia nowych, |
| - otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych koncepcji i metod, |
| - inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub sposobów działania, |
| - badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie dostępnego wyposażenia technicznego, |
| - zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i doskonalenia nowych rozwiązań. |
13. Planowanie i myślenie strategiczne | Tworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje przez: |
| - umiejętność identyfikacji priorytetów, |
| - zauważanie trendów i powiązań między różnymi informacjami, |
| - identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb i kierunków działania, |
| - przewidywanie konsekwencji w dłuższym okresie, |
| - przewidywanie długoterminowych skutków podjętych działań i decyzji, |
| - planowanie rozwiązywania problemów i pokonywania przeszkód, |
| - ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków działania, |
| - analizowanie okoliczności i zagrożeń. |
|
|
Kryterium | Opis kryterium |
14. Umiejętności analityczne | Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, w tym: |
| - rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych, |
| - dokonywanie systematycznych porównań różnych aspektów, |
| - interpretowanie danych pochodzących z dokumentów, opracowań i raportów, |
| - samodzielne wyszukiwanie potrzebnych informacji, |
| - dostrzeganie, na jakim etapie wymagane jest wsparcie, |
| - przyjęcie logicznego podejścia do analizy poprzez rozbicie problemu na części, którymi można zarządzać, |
| - zauważanie relacji i powiązań między informacjami, umiejętne wyciąganie wniosków z posiadanych informacji, |
| - stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania danych odpowiadających stawianym problemom, |
| - prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków z przeprowadzonej analizy, |
| - dobieranie odpowiednich narzędzi i technologii (włącznie z aplikacjami komputerowymi) w celu rozwiązania problemu/zadania. |
Załącznik nr 2