ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO1)
z dnia 26 lutego 2007 r.
w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu i zakresu rozliczeń
(Dz.U. z 2008 r., Nr 228, poz. 1518;ostatnia zmiana: Dz.U. z 2009 r., Nr 110, poz. 917)
Na podstawie art. 47 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.Rozporządzenie określa:
1) tryb, terminy i zakres sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju w odniesieniu do projektów, działań i programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1–3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju, zwanej dalej „ustawą”;
2) tryb i zakres rozliczeń w odniesieniu do projektów, działań i programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1–3 ustawy.
§ 2.Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) rok – rok kalendarzowy;
2) półrocze – półrocze kalendarzowe;
3) kwartał – kwartał kalendarzowy;
4) dzień – dzień kalendarzowy;
5) okres sprawozdawczy – okres, którego dotyczy sprawozdanie.
Rozdział 2
Sprawozdawczość
§ 3.Sprawozdania, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1 ustawy, sporządza się za półrocze.
§ 4.Zakres sprawozdania, określony w art. 49 ust. 1 pkt 1–3 ustawy, obejmuje:
1) informacje ogólne o realizowanych w okresie sprawozdawczym programach i kontraktach wojewódzkich, zwanych dalej „kontraktami”;
2) informacje dotyczące przebiegu rzeczowego realizacji Narodowego Planu Rozwoju, zwanego dalej „Planem”, w tym w szczególności informacje dotyczące zgłoszonych do realizacji projektów, podpisanych umów, stanu realizacji poszczególnych programów i kontraktów, stopnia osiągania założonych wartości wskaźników monitorujących, wyodrębniając informacje dotyczące wszystkich realizowanych w jego ramach programów;
3) informacje dotyczące przebiegu realizacji planu finansowego Planu, w tym w szczególności zestawienie poniesionych wydatków oraz ocenę poziomu wykorzystania publicznych środków wspólnotowych;
4) informację na temat przestrzegania polityk Wspólnoty przy realizacji Planu;
5) informację na temat wypełniania zobowiązań w zakresie informacji i promocji realizowanych w okresie sprawozdawczym;
6) informacje na temat działań podjętych przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego i Komitet Monitorujący Plan w celu zapewnienia prawidłowości i sprawności realizacji Planu;
7) informacje o napotkanych problemach, przeprowadzonych kontrolach oraz stwierdzonych nieprawidłowościach.
§ 5.1. Wojewoda sporządza sprawozdania, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy, wyodrębniając informacje dotyczące programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, a w ich ramach – priorytetów oraz działań, a także ze względu na źródło pochodzenia środków finansowych, i przekazuje je właściwemu komitetowi monitorującemu kontrakt wojewódzki, a po ich zatwierdzeniu ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego i marszałkowi województwa.
2. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, po zatwierdzeniu przez właściwy komitet monitorujący kontrakt wojewódzki, przekazywane są w formie pisemnej i elektronicznej:
1) właściwej instytucji zarządzającej programem;
2) Instytucji Zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty;
3) instytucji płatniczej.
3. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, przekazuje się w następujących terminach:
1) okresowe – do 50 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
2) roczne – do 75 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
3) końcowe – do 75 dni od zakończenia programu, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy.
4. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1) informacje ogólne o programach, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy;
2) informacje dotyczące przebiegu rzeczowego realizacji programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, w tym w szczególności informacje dotyczące zgłoszonych do realizacji projektów, podpisanych umów, stanu realizacji priorytetów i działań, stopnia osiągania wartości wskaźników monitorujących założonych w programach, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 5;
3) informacje dotyczące przebiegu realizacji planu finansowego programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, w tym w szczególności zestawienie poniesionych wydatków;
4) prognozę przebiegu realizacji programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, w kolejnym okresie sprawozdawczym, z zastrzeżeniem ust. 6;
5) informację na temat przestrzegania polityk Wspólnoty przy realizacji programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy;
6) informację na temat stopnia wypełniania zobowiązań w zakresie informacji i promocji programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy;
7) informacje na temat sprawności systemu realizacji programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy;
8) informacje o napotkanych problemach, przeprowadzonych kontrolach oraz stwierdzonych nieprawidłowościach.
5. Sprawozdanie okresowe, po uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego, może nie zawierać informacji dotyczących stopnia osiągania wartości wskaźników monitorujących rezultatu i oddziaływania określonych w programach, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy.
6. Sprawozdanie końcowe nie zawiera informacji, o których mowa w ust. 4 pkt 4.
§ 6.1. Instytucja zarządzająca sporządza sprawozdania, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy, wyodrębniając informacje dotyczące realizowanych priorytetów i działań.
1a. [1] Sprawozdania, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy, podlegają zatwierdzeniu przez właściwy komitet monitorujący program.
2. [2] Sprawozdania okresowe i roczne, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, instytucja zarządzająca przekazuje, przed zatwierdzeniem przez komitet monitorujący program, Instytucji Zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty, w formie pisemnej i elektronicznej, do zaopiniowania, w terminach, o których mowa odpowiednio w ust. 4 pkt 1 i 2.
2a. [3] Sprawozdania końcowe, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 3 ustawy, instytucja zarządzająca przekazuje w formie pisemnej i elektronicznej, przed zatwierdzeniem przez komitet monitorujący program, do zaopiniowania, w terminie, o którym mowa w ust. 4 pkt 3, do:
1) Instytucji Zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty;
2) instytucji płatniczej;
3) instytucji właściwej do spraw wystawienia deklaracji zamknięcia pomocy.
3. [4] Instytucja Zarządzająca Podstawami Wsparcia Wspólnoty przekazuje swoją opinię dotyczącą sprawozdań okresowych i rocznych, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, do właściwej instytucji zarządzającej w terminie do 20 dni od dnia otrzymania sprawozdania.
3a. [5] Instytucje, o których mowa w ust. 2a, przekazują swoje opinie dotyczące sprawozdań końcowych, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 3 ustawy, do właściwej instytucji zarządzającej w terminie do 40 dni od dnia otrzymania sprawozdania.
4. [6] Sprawozdania, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy, przekazuje się przed zatwierdzeniem sprawozdania przez komitet monitorujący program, z zastrzeżeniem ust. 12, w następujących terminach:
1) okresowe – do 60 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
2) roczne – do 140 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
3) końcowe – do 300 dni od zakończenia programu.
4a. [7] (uchylony).
5. [8] Sprawozdania okresowe i roczne, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy, zatwierdzone w drodze uchwały przez komitet monitorujący program, przekazuje się do instytucji, o których mowa w ust. 2a, w terminie do 35 dni od dnia upływu terminów, o których mowa odpowiednio w ust. 4 pkt 1 i 2.
5a. [9] Sprawozdania końcowe, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 3 ustawy, zatwierdzone w drodze uchwały przez komitet monitorujący program, przekazuje się do instytucji, o których mowa w ust. 2a, w terminie do 75 dni od dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 4 pkt 3.
6. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1) informacje ogólne o programie;
2) informacje dotyczące przebiegu rzeczowego realizacji programu, a w szczególności informacje dotyczące i głoszonych do realizacji projektów, podpisanych umów lub podjętych decyzji, stanu realizacji poszczególnych priorytetów i działań, stopnia osiągania założonych w programie i uzupełnieniu programu wartości wskaźników monitorujących lub wartości osiągniętych przez wskaźniki monitorujące, z zastrzeżeniem ust. 7 i 9;
3) informacje dotyczące postępu finansowego programu według źródeł pochodzenia środków, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12, zawierające w szczególności zestawienie poniesionych wydatków, poświadczonych wydatków oraz zrealizowanych płatności;
4) prognoz wydatków w programie w kolejnym okresie sprawozdawczym, z zastrzeżeniem ust. 8;
5) informacje na temat przestrzegania polityk Wspólnoty przy realizacji programu;
6) informacje na temat wypełniania zobowiązań w zakresie informacji i promocji programu;
7) informacje na temat działań podjętych przez instytucję zarządzającą i komitet monitorujący w celu zapewnienia prawidłowości i sprawności realizacji programu;
8) informacje o napotkanych problemach, przeprowadzonych kontrolach oraz stwierdzonych nieprawidłowościach;
9) informację o wielkości udzielonej pomocy publicznej w ramach programu.
7. Sprawozdanie okresowe może nie zawierać informacji dotyczących stopnia osiągania wartości wskaźników monitorujących rezultatu i oddziaływania określonych w programie.
8. Prognoza wydatków w programie, o której mowa w ust. 6 pkt 4, obejmuje dla sprawozdań okresowych – cztery kolejne kwartały, dla sprawozdań rocznych – dwa kolejne okresy sprawozdawcze. Sprawozdanie końcowe nie zawiera prognozy, o której mowa w ust. 6 pkt 4.
8a. [10] Dla programów, w przypadku których instytucje zarządzające, działając na podstawie decyzji Komisji nr COM (2006)3424 z dnia 1 sierpnia 2006 r. w sprawie przyjęcia Wytycznych dotyczących zamknięcia pomocy (2000–2006) finansowanej z funduszy strukturalnych, nie przesłały do Komisji Europejskiej sprawozdania rocznego z realizacji programu za ostatni pełny rok kalendarzowy jego wdrażania, sprawozdanie końcowe z realizacji programu zawiera dodatkowo informację o przebiegu realizacji programu w tym roku.
9. Sprawozdania okresowe, roczne i końcowe zawierają informacje dotyczące stanu realizacji projektów w układzie wojewódzkim oraz informacje o realizacji wskaźników postępu rzeczowego w układzie wojewódzkim.
10. W przypadkach uzasadnionych specyfiką programu sprawozdania okresowe, roczne i końcowe mogą nie zawierać informacji o realizacji wskaźników postępu rzeczowego w układzie wojewódzkim.
11. W przypadku informacji, o których mowa w ust. 6 pkt 3, zawartych w sprawozdaniach rocznych i końcowych, dane finansowe przedstawia się dodatkowo w układzie wojewódzkim.
12. Informacje, o których mowa w ust. 6 pkt 3, dotyczące zestawienia poświadczonych wydatków i zrealizowanych płatności oraz prognoza wydatków w programie, o której mowa w ust. 6 pkt 4, przekazywane są do instytucji płatniczej i Instytucji Zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty w terminie do 20 dni po upływie okresu sprawozdawczego.
13. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, przygotowuje się na podstawie sprawozdań sporządzanych przez instytucje pośredniczące i instytucje wdrażające, o których mowa w § 7 ust. 1 i § 8 ust. 1.
§ 7.1. Instytucja pośrednicząca sporządza sprawozdania, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy, zawierając w nich informacje, o których mowa w § 6 ust. 6, z zastrzeżeniem § 6 ust. 7–10.
2. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, instytucja pośrednicząca przekazuje w formie pisemnej i elektronicznej właściwej instytucji zarządzającej do akceptacji.
3. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, przekazuje się, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, w następujących terminach:
1) okresowe – do 50 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
2) roczne – do 75 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
3) [11] końcowe – do 150 dni od zakończenia programu.
4. W przypadku braku akceptacji instytucji zarządzającej dla sprawozdania przygotowanego przez instytucję pośredniczącą, instytucja pośrednicząca postępuje według wytycznych instytucji zarządzającej.
5. Informacje, o których mowa w § 6 ust. 6 pkt 3, dotyczące zestawienia poświadczonych wydatków i zrealizowanych płatności oraz prognoza wydatków w programie, o której mowa w § 6 ust. 6 pkt 4, przekazywane są instytucji zarządzającej w terminie do 12 dni po upływie okresu sprawozdawczego.
6. Instytucja zarządzająca programem operacyjnym może w uzasadnionym przypadku podjąć decyzję o przedłużeniu terminu przekazywania przez instytucję pośredniczącą:
1) informacji, o których mowa w § 6 ust. 6 pkt 3, dotyczących zestawienia poświadczonych wydatków i zrealizowanych płatności oraz prognozy wydatków w programie, o której mowa w § 6 ust. 6 pkt 4;
2) sprawozdań, o których mowa w ust. 1.
§ 8.1. Instytucja wdrażająca sporządza sprawozdania, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy, w formie pisemnej i elektronicznej i przekazuje je właściwej instytucji zarządzającej lub instytucji pośredniczącej.
2. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, przekazuje się, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9, w następujących terminach:
1) okresowe – do 30 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
2) roczne – do 50 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
3) [12] końcowe – do 100 dni od zakończenia działania.
3. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1) informacje ogólne dotyczące działania, którego sprawozdanie dotyczy;
2) informacje dotyczące przebiegu rzeczowego realizacji działania, w tym w szczególności informacje dotyczące zgłoszonych do realizacji projektów, podpisanych umów, stanu realizacji działania, stopnia osiągania założonych w uzupełnieniu programu wartości wskaźników monitorujących lub wartości osiągniętych przez wskaźniki monitorujące, z zastrzeżeniem ust. 4 i 6;
3) informacje dotyczące postępu finansowego działania według źródeł pochodzenia środków, zawierające w szczególności zestawienie poniesionych wydatków, poświadczonych wydatków oraz zrealizowanych płatności, z zastrzeżeniem ust. 8;
4) prognozę wydatków w działaniu w kolejnym okresie sprawozdawczym, z zastrzeżeniem ust. 5;
5) informacje na temat przestrzegania polityk Wspólnoty przy realizacji działania;
6) informację na temat wypełniania zobowiązań w zakresie informacji i promocji działania;
7) informacje na temat sprawności systemu realizacji
8) informacje o napotkanych problemach, przeprowadzonych kontrolach oraz stwierdzonych nieprawidłowościach
9) informację o wielkości udzielonej pomocy publicznej w ramach działania.
4. Sprawozdanie okresowe może nie zawierać informacji dotyczących stopnia osiągania wartości wskaźników monitorujących rezultatu i oddziaływania określonych w uzupełnieniu programu.
5. Prognoza wydatków w działaniu, o której mowa w ust. 3 pkt 4, obejmuje dla sprawozdań okresowych – cztery kolejne kwartały, dla sprawozdań rocznych – dwa kolejne okresy sprawozdawcze. Sprawozdanie końcowe nie zawiera prognozy, o której mowa w ust. 3 pkt 4.
6. Sprawozdania okresowe, roczne i końcowe zawierają informacje dotyczące stanu realizacji projektów w układzie wojewódzkim oraz informacje o realizacji wskaźników postępu rzeczowego w układzie wojewódzkim.
7. W przypadkach uzasadnionych specyfiką programu sprawozdania okresowe, roczne i końcowe mogą nie zawierać informacji o realizacji wskaźników postępu rzeczowego w układzie wojewódzkim.
8. Informacje, o których mowa w ust. 3 pkt 3, dotyczące zestawienia poświadczonych wydatków i zrealizowanych płatności oraz prognoza wydatków w działaniu, o której mowa w ust. 3 pkt 4, przekazywane są instytucji pośredniczącej, a w przypadku jej braku instytucji zarządzającej, w terminie do 9 dni po zakończeniu okresu sprawozdawczego.
9. Instytucja zarządzająca programem operacyjnym może w uzasadnionym przypadku podjąć decyzję o przedłużeniu terminu przekazywania przez instytucję wdrażającą sprawozdań, o których mowa w ust. 1.
§ 9.1. Beneficjent sporządza sprawozdania okresowe, roczne i końcowe z realizacji projektu po zakończeniu okresu sprawozdawczego i przekazuje je instytucji określonej w decyzji lub umowie o dofinansowanie projektu w formie pisemnej i elektronicznej.
2. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, przekazuje się w następujących terminach:
1) okresowe – do 10 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
2) roczne – do 25 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
3) końcowe – do 25 dni od zakończenia projektu.
3. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1) informacje ogólne dotyczące projektu;
2) informacje dotyczące przebiegu realizacji projektu oraz realizacji planu rzeczowego;
3) informacje dotyczące postępu realizacji planu finansowego projektu;
4) prognozę przebiegu realizacji projektu w kolejnym okresie sprawozdawczym, z zastrzeżeniem ust. 5;
5) informację na temat przestrzegania polityk Wspólnoty przy realizacji projektu, z zastrzeżeniem ust. 4;
6) informację na temat wypełnienia zobowiązań w zakresie promocji projektu;
7) informacje o napotkanych problemach oraz przeprowadzonych u beneficjenta kontrolach.
4. Beneficjent może nie umieścić w sprawozdaniach, o których mowa w ust. 1, informacji, o których mowa w ust. 3 pkt 5, oraz informacji dotyczących stopnia osiągania wartości wskaźników monitorujących rezultatu i oddziaływania, wynikających z ust. 3 pkt 2, o ile instytucja zarządzająca tak postanowi.
5. Sprawozdanie końcowe nie zawiera informacji, o których mowa w ust. 3 pkt 4.
§ 10.1 Instytucja zarządzająca, właściwa instytucja pośrednicząca lub instytucja wdrażająca może, pod warunkiem zachowania zdolności agregacji danych monitoringowych, zwolnić beneficjenta z obowiązku sporządzania sprawozdania okresowego lub rocznego realizacji projektu w przypadku, gdy czas realizacji projektu zgodnie z umową lub decyzją o dofinansowanie projektu nie przekracza dwóch okresów sprawozdawczych.
2. W przypadku gdy realizacja projektu rozpoczęła się przed podpisaniem umowy lub decyzji o dofinansowanie projektu, beneficjent sporządza pierwsze sprawozdanie za cały dotychczasowy okres realizacji projektu.
Rozdział 3
Tryb i zakres rozliczeń
§ 11.1 Refundacja wydatków poniesionych przez beneficjenta następuje z publicznych środków wspólnotowych lub innych środków publicznych na podstawie wniosku beneficjenta o płatność, złożonego przez beneficjenta wraz z załączonymi kopiami dokumentów poświadczonych za zgodność z oryginałem, potwierdzających poniesione wydatki, z zastrzeżeniem ust. 4.
2. Przepis ust. 1 nie wyklucza możliwości dokonania płatności na podstawie umowy o dofinansowanie, o ile przepisy odrębne tak stanowią.
3. Złożony przez beneficjenta wniosek beneficjenta o płatność wraz z załączonymi kopiami dokumentów, o których mowa w ust. 1, jest przedmiotem kontroli, o której mowa w art. 52 ust. 1 ustawy.
4. W przypadku projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, na wniosek instytucji wdrażającej poprzedzony wnioskiem beneficjenta, instytucja zarządzająca, w porozumieniu z instytucją płatniczą, może wyrazić zgodę na załączenie przez beneficjenta do wniosku beneficjenta o płatność jedynie zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione wydatki.
5. Zgoda, o której mowa w ust. 4, może być wyrażona w stosunku do beneficjentów, którzy spełniają łącznie następujące warunki:
1) posiadają minimum dwuletnie doświadczenie w realizacji projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego;
2) kontrole przeprowadzone u beneficjenta na podstawia art. 52 ust. 1 ustawy nie wykazały nieprawidłowości.
6. Wzór wniosku beneficjenta o płatność określa załącznik do rozporządzenia. Wniosek jest sporządzany w formie pisemnej i elektronicznej. Instytucja płatnicza może ustalić format wersji elektronicznej wniosku beneficjenta o płatność oraz sposób jej przekazywania.
7. Dokumentami potwierdzającymi poniesione wydatki są:
1) zapłacone faktury lub dokumenty księgowe o równoważnej wartości dowodowej wraz z dowodami zapłaty;
2) inne dokumenty, określone przez instytucję zarządzającą, poświadczające wkład własny beneficjenta, jeżeli poniesione wydatki nie mogą być potwierdzone dokumentami, o których mowa w pkt 1.
8. Oryginały dokumentów, o których mowa w ust. 7, przechowywane przez beneficjenta stanowią przedmiot kontroli, o której mowa w art. 52 ust. 1 ustawy.
9. Instytucja zarządzająca określa sposób potwierdzenia za zgodność z oryginałem kopii dokumentów, o których mowa w ust. 1.
10. Przepis ust. 1 nie wyklucza możliwości przekazywania publicznych środków wspólnotowych w formie premii.
11. Refundacja wydatków poniesionych przez beneficjenta z tytułu realizacji projektu, w części określonej w umowie lub decyzji o dofinansowanie projektu, następuje w możliwie najkrótszym terminie. Szczegółowe zasady, tryb i terminy przekazywania beneficjentom środków określa umowa lub decyzja o dofinansowanie projektu.
12. Jeżeli system finansowania projektu zakłada przekazywanie środków beneficjentowi przed dokonaniem wydatków, refundacja, o której mowa w ust. 1, oznacza rozliczenie otrzymanych środków.
§ 12.1. Wniosek beneficjenta o płatność może dotyczyć:
1) płatności pośredniej – kwoty wydatków kwalifikowalnych poniesionych w miarę postępu realizacji projektu;
2) płatności końcowej – kwoty obejmującej wszystkie poniesione wydatki kwalifikowalne na realizację projektu lub ostatniej kwoty poniesionych wydatków kwalifikowalnych.
2. Wniosek beneficjenta o płatność może również dotyczyć pierwszej płatności oraz premii, o której mowa w § 11 ust. 10.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, nie wymaga przedstawienia kopii dokumentów, o których mowa w § 11 ust. 1.
4. Wniosek beneficjenta o płatność końcową jest składany wraz ze sprawozdaniem końcowym z realizacji projektu, o którym mowa w § 9, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. Instytucja zarządzająca, pośrednicząca lub wdrażająca, upoważniona przez instytucję zarządzającą w porozumieniu lub umowie, o których mowa odpowiednio w art. 19 ust. 1 i art. 21 ust. 5 ustawy, może w szczególnych przypadkach przedłużyć okres złożenia wniosku beneficjenta o płatność końcową.
§ 13.1. Jeżeli złożony przez beneficjenta wniosek beneficjenta o płatność zawiera błędy formalno-rachunkowe, instytucja przyjmująca wniosek wzywa beneficjenta do uzupełnienia lub poprawienia wniosku.
2. W przypadku stwierdzenia błędów formalno-rachunkowych przepis ust. 1 nie wyklucza możliwości uzupełnienia lub poprawienia wniosku przez pracownika instytucji przyjmującej wniosek.
3. O każdym uzupełnieniu lub poprawieniu wnioski, o których mowa w ust. 1, beneficjent powinien być niezwłocznie poinformowany w formie pisemnej przez instytucję przyjmującą wniosek.
4. Instytucja przyjmująca wniosek nie może poprawiać lub uzupełniać:
1) zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione wydatki objęte wnioskiem, o ile nie dotyczy to oczywistych omyłek pisarskich i omyłek rachunkowych;
2) załączonych kserokopii dokumentów, o których mowa w § 11 ust. 7.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, instytucja przyjmująca może wyłącznie stwierdzić, czy kopie tych dokumentów zawierają dane zgodne z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.3)).
§ 14.1. W wyniku kontroli, o której mowa w art. 52 ust. 1 ustawy, instytucja zarządzająca, instytucja pośrednicząca lub instytucja wdrażająca, upoważniona przez instytucję zarządzającą w porozumieniu lub umowie, o których mowa odpowiednio w art. 19 ust. 1 i art. 21 ust. 5 ustawy, poświadcza kwotę wydatków kwalifikowalnych.
2. Poświadczona kwota wydatków kwalifikowalnych jest pomniejszana o wykazany przez beneficjenta przychód, zgodnie z zasadą nr 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1685/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wprowadzenia rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w sprawie kwalifikowania wydatków związanych z projektami współfinansowanymi z funduszy strukturalnych i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1145/2003 (Dz. Urz. WE L 72 z 11.03.2004).
3. Po dokonaniu poświadczenia, o którym mowa w ust. 1, instytucja zarządzająca, upoważniona przez nią instytucja pośrednicząca lub instytucja wdrażająca zatwierdza do wypłaty na rzecz beneficjenta określoną kwotę z publicznych środków wspólnotowych objętych decyzją lub umową o dofinansowanie. Kwota do wypłaty pomniejszana jest o korekty – kwoty niewłaściwie wydatkowane, a przekazane na podstawie wcześniej zrealizowanych wniosków beneficjenta o płatność. Zatwierdzając kwoty do wypłaty, uwzględnia się wielkość dokonanych wypłat celem zachowania poziomu refundacji ustalonego w decyzji lub umowie o dofinansowanie projektu.
4. Płatność końcowa jest dokonywana po spełnieniu łącznie następujących warunków:
1) wyniki kontroli, o której mowa w art. 52 ust. 1 ustawy, przeprowadzonej na zakończenie realizacji projektu, potwierdzają prawidłową realizację projektu lub usunięcie nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli przeprowadzonych w trakcie realizacji projektu;
2) zatwierdzone zostało sprawozdanie końcowe z realizacji projektu;
3) brak jest informacji wskazujących na negatywne wyniki kontroli, o których mowa w art. 55 ust. 1 ustawy.
5. Informacja o kwocie środków zatwierdzonych do wypłaty przekazywana jest beneficjentowi, niezwłocznie po zatwierdzeniu kwoty do wypłaty, o którym mowa w ust. 3. Dodatkowo do informacji załącza się uzasadnienie w przypadku rozbieżności między kwotą środków zatwierdzonych do wypłaty a kwotą wnioskowaną przez beneficjenta.
§ 15.1. Instytucje właściwe w zakresie weryfikacji wniosków beneficjenta o płatność lub wypłacania środków z publicznych środków wspólnotowych na rzecz beneficjentów sporządzają zestawienia wydatków poświadczonych i zrefundowanych beneficjentom w ramach realizacji poszczególnych działań, w formie określonej przez instytucję zarządzającą. Zestawienie jest sporządzane w formie pisemnej i elektronicznej.
2. Zestawienie wydatków, o którym mowa w ust. 1, przekazywane jest do instytucji zarządzającej.
3. Przed przekazaniem do instytucji zarządzającej oraz przed przekazaniem, o którym mowa w ust. 4, zestawienie wydatków wymaga poświadczenia przez instytucję właściwą w zakresie weryfikacji wniosków beneficjenta o płatność, w oparciu o przeprowadzone kontrole realizacji projektów i programu, o których mowa w art. 52 i 53 ustawy.
4. W przypadku gdy instytucja właściwa w zakresie wypłacania środków z publicznych środków wspólnotowych na rzecz beneficjentów nie jest instytucją właściwą w zakresie weryfikacji wniosków beneficjenta o płatność, instytucja właściwa w zakresie weryfikacji wniosków beneficjenta o płatność przekazuje zestawienie wydatków instytucji właściwej w zakresie wypłacania środków z publicznych środków wspólnotowych na rzecz beneficjentów.
§ 16.1. Instytucja zarządzająca w ramach realizacji całego programu i poszczególnych działań sporządza nie rzadziej niż raz na kwartał poświadczenie i zestawienie wyjątków oraz wniosek o refundację.
2. Podstawą do sporządzenia poświadczenia i zestawienia wydatków oraz wniosku o refundację, o którym mowa w ust. 1, są w szczególności: poświadczone zgodnie z § 15 ust. 3 zestawienia wydatków, o których mowa: w § 15 ust. 1, oraz wyniki przeprowadzonych przez instytucję zarządzającą kontroli realizacji projektów programu, o których mowa w art. 52 i 53 ustawy.
3. Dla programów współfinansowanych ze środków kilku funduszy strukturalnych zestawienie wydatków jest sporządzane osobno dla każdego z funduszy.
4. Poświadczenie i zestawienie wydatków oraz wniosek o refundację, o których mowa w ust. 1, przekazywane są nie rzadziej niż raz na kwartał do instytucji płatniczej.
5. W przypadku gdy poświadczenie i zestawienie wydatków oraz wniosek o refundację, o których mowa w ust. 1, wskazują na wyższy poziom współfinansowania działania z publicznych środków wspólnotowych niż określony w uzupełnieniu programu, którego wniosek o refundację dotyczy, instytucja zarządzająca przekazuje razem z poświadczeniem i zestawieniem wydatków oraz wnioskiem o refundację uzasadnienie przyczyn wyższego poziomu współfinansowania działania.
6. Instytucja płatnicza może wstrzymać certyfikację zestawienia i wydatków, o którym mowa w ust. 1, w sytuacji gdy nie zaakceptuje uzasadnienia, o którym mowa w ust. 5.
7. W przypadku braku akceptacji, o którym mowa w ust. 6, instytucja zarządzająca zobowiązana jest uzgodnić z instytucją płatniczą sposób zapewnienia poziomu współfinansowania działania z publicznych środków wspólnotowych określonego w uzupełnieniu programu.
§ 17.1. Instytucja płatnicza dokonuje weryfikacji poświadczenia i zestawienia wydatków oraz wniosku o refundację, o których mowa w § 16 ust. 1, przedstawionych przez instytucje zarządzające i na tej podstawie certyfikuje poniesione wydatki wobec Komisji Europejskiej.
2. Certyfikacja wydatków, o której mowa w ust. 1, następuje w szczególności w przypadku, gdy:
1) poświadczenie i zestawienie wydatków oraz wniosek o refundację są poprawne pod względem formalnym;
2) wyniki kontroli realizacji programu, stanowiące realizację obowiązków wynikających z art. 4 i 10 rozporządzenia Komisji (WE) nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach Funduszy Strukturalnych (Dz. Urz. WE L 63 z 3.03.2001, L 351 z 28.12.2002; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 14, t. 1, str. 132 oraz 187) oraz wyniki kontroli innych organów upoważnionych do tego na podstawie odrębnych przepisów nie wskazują na rażące nieprawidłowości w wydatkowaniu środków;
3) Instytucja zarządzająca, składająca wniosek, powiadomiła na piśmie instytucję płatniczą o zmianie procedur w części dotyczącej zarządzania i kontroli finansowej, jeśli takie zmiany miały miejsce w okresie od przekazania ostatniego wniosku o refundację, a instytucja płatnicza w terminie 7 dni od otrzymania powiadomienia nie zgłosiła na piśmie zastrzeżeń do tych zmian.
3. Instytucja płatnicza niezwłocznie przekazuje na rachunek programowy instytucji zarządzającej środki otrzymane z Komisji Europejskiej tytułem refundacji. Instytucja płatnicza przekazuje na rachunek instytucji pośredniczących środki otrzymane z Komisji Europejskiej tytułem refundacji na podstawie wniosków o przekazanie środków na realizację bieżących płatności, składanych przez instytucje pośredniczące. Wnioski wraz z zestawieniem bieżących płatności przekazywane są nie częściej niż raz w miesiącu do instytucji zarządzającej, która dokonuje weryfikacji wniosków i przekazuje je do instytucji płatniczej.
4. Instytucja płatnicza przekazuje właściwej instytucji zarządzającej oraz Instytucji Zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty do 10. dnia miesiąca informacje o wydatkach poświadczonych w miesiącu poprzednim wobec Komisji Europejskiej oraz o środkach otrzymanych w miesiącu poprzednim z Komisji Europejskiej tytułem refundacji i przekazanych na rachunek programowy instytucji zarządzającej lub pośredniczącej.
§ 18.1. Instytucja płatnicza po otrzymaniu płatności zaliczkowej, o której mowa w art. 32 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. wprowadzającego ogólne przepisy dotyczące funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 161 z 26.06.19994)), przekazuje środki z tej płatności na rachunek instytucji zarządzającej lub innej instytucji, określonej w programie operacyjnym.
2. Instytucja płatnicza przekazuje środki, o których mowa w ust. 1, na wniosek instytucji zarządzającej lub instytucji pośredniczącej zaakceptowany przez instytucję zarządzającą. Wnioskowana kwota wyliczana jest na podstawie prognozy wydatków zawartej w sprawozdaniach, o których mowa w § 6, na kolejny okres sprawozdawczy.
3. Instytucja zarządzająca programem przekazuje do instytucji płatniczej wniosek o zaliczkę na realizację płatności przewidzianych w danym kwartale do końca drugiego miesiąca tego kwartału.
4. Jeżeli stan środków na rachunku bankowym instytucji zarządzającej lub innej instytucji określonej w programie umożliwia realizację bieżących zobowiązań, zgodnie z prognozą wydatków, o której mowa w ust. 2, instytucja płatnicza może wstrzymać przekazanie wnioskowanej kwoty zaliczki lub zrealizować wniosek w części.
5. Instytucje zarządzające i instytucje pośredniczące są zobowiązane, na żądanie instytucji płatniczej, do przekazania w terminie 10 dni od otrzymania pisemnego żądania od instytucji płatniczej kopii wyciągu bankowego potwierdzającego stan rachunku programowego.
6. Instytucja płatnicza może, w przypadkach uzasadnionych koniecznością zapewnienia płynności finansowej programu, wystąpić z żądaniem zwrotu środków do instytucji zarządzającej i instytucji pośredniczących, jeśli nie wykorzystają środków z zaliczki przekazanej na realizację płatności przewidzianych w danym kwartale. W takim przypadku instytucja zarządzająca i instytucje pośredniczące są zobowiązane do zwrotu niewykorzystanych środków na żądanie instytucji płatniczej w terminie 10 dni od otrzymania pisemnego żądania od instytucji płatniczej.
Rozdział 4
Przepis końcowy
§ 19.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.5)
|
1) Minister Rozwoju Regionalnego kieruje działem administracji rządowej – rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra R zwoju Regionalnego (Dz. U. Nr 131, poz. 916).
2) Zmiany w mienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 90, poz. 759 i Nr 267, poz. 2251 oraz z 2006 r. Nr 149, poz. 1074 i Nr 249, poz. 1832.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 60, poz. 535, Nr 124, poz. 1152, Nr 139, poz. 1324 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 145, poz. 1535, Nr 146, poz. 1546 i Nr 213, poz. 2155, z 2005 r. Nr 10, poz. 66, Nr 184, poz. 1539 i Nr 267, poz. 2252 oraz z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 i Nr 208, poz. 1540.
4) Zgodnie z art. 107 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 z dniem 1 stycznia 2007 r., rozporządzenie Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające ogólne przepisy w sprawie funduszy strukturalnych utraciło moc obowiązującą. Jednakże rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 może być nadal stosowane w zakresie określonym w art. 105 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006.
5) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 22 września 2004 r. w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz. U. Nr 216, poz. 2206, z 2005 r. Nr 224, poz. 1926 oraz z 2006 r. Nr 107, poz. 729), które w zakresie § 1 pkt 1 i 2 rozdziału 2 oraz rozdziału 4 utraciło moc obowiązującą z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o zmianie ustawy o Narodowym Planie Rozwoju oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 149, poz. 1074).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego
z dnia 26 lutego 2007 r. (poz. 283)
[1] § 6 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 30 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu i zakresu rozliczeń (Dz.U. Nr 110, poz. 917). Zmiana weszła w życie 14 lipca 2009 r.
[2] § 6 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 30 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu i zakresu rozliczeń (Dz.U. Nr 110, poz. 917). Zmiana weszła w życie 14 lipca 2009 r.
[3] § 6 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 30 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu i zakresu rozliczeń (Dz.U. Nr 110, poz. 917). Zmiana weszła w życie 14 lipca 2009 r.
[4] § 6 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. d) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 30 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu i zakresu rozliczeń (Dz.U. Nr 110, poz. 917). Zmiana weszła w życie 14 lipca 2009 r.
[5] § 6 ust. 3a dodany przez § 1 pkt 1 lit. e) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 30 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu i zakresu rozliczeń (Dz.U. Nr 110, poz. 917). Zmiana weszła w życie 14 lipca 2009 r.
[6] § 6 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. f) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 30 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu i zakresu rozliczeń (Dz.U. Nr 110, poz. 917). Zmiana weszła w życie 14 lipca 2009 r.
[7] § 6 ust. 4a uchylony przez § 1 pkt 1 lit. g) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 30 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu i zakresu rozliczeń (Dz.U. Nr 110, poz. 917). Zmiana weszła w życie 14 lipca 2009 r.
[8] § 6 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. h) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 30 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu i zakresu rozliczeń (Dz.U. Nr 110, poz. 917). Zmiana weszła w życie 14 lipca 2009 r.
[9] § 6 ust. 5a dodany przez § 1 pkt 1 lit. i) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 30 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu i zakresu rozliczeń (Dz.U. Nr 110, poz. 917). Zmiana weszła w życie 14 lipca 2009 r.
[10] § 6 ust. 8a w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. j) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 30 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu i zakresu rozliczeń (Dz.U. Nr 110, poz. 917). Zmiana weszła w życie 14 lipca 2009 r.
[11] § 7 ust. 3 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 30 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu i zakresu rozliczeń (Dz.U. Nr 110, poz. 917). Zmiana weszła w życie 14 lipca 2009 r.
[12] § 8 ust. 2 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 30 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu i zakresu rozliczeń (Dz.U. Nr 110, poz. 917). Zmiana weszła w życie 14 lipca 2009 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00