ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 1 lutego 2007 r.
w sprawie ramowego programu kursów nauki języka polskiego dla uchodźców
Na podstawie art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.Ustala się ramowy program kursów nauki języka polskiego dla uchodźców, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 2.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Edukacji Narodowej: R. Giertych
|
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 131, poz. 907).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 99, poz. 1001 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 94, poz. 788, Nr 164, poz. 1366, Nr 179, poz. 1487 i Nr 180, poz. 1493 oraz z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 186, poz. 1380, Nr 249, poz. 1831 i Nr 251, poz. 1844.
Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 1 lutego 2007 r. (poz. 221)
RAMOWY PROGRAM KURSÓW NAUKI JĘZYKA POLSKIEGO DLA UCHODŹCÓW
I. Założenia programowe.
Cel: umiejętność komunikowania się w języku polskim przez uchodźców na poziomie podstawowym.
Ramowy program obejmuje słownictwo wykraczające poza treści znajdujące się zwykle w programach dla rozpoczynających naukę języka polskiego, które ma umożliwić uchodźcom rozpoznawanie miejsc oraz dokumentów, które organizują ich życie w Polsce.
W początkowym okresie należy wprowadzić naukę pisania wyrazów, których pisownia oparta jest na zasadzie fonetycznej. Przyswajane wyrazy powinny należeć do słownictwa podstawowego.
Zagadnienia gramatyczno-składniowe obejmują podstawowe problemy gramatyczne i składniowe, których opanowanie jest konieczne do porozumiewania się w języku polskim na poziomie podstawowym.
Nauczanie materiału gramatycznego powinno przebiegać bez objaśniania reguł gramatyki. Wprowadzając zdanie np. Mieszkam w Katowicach, nie należy objaśniać, że nazwa miasta jest użyta w miejscowniku.
Każdy wprowadzany systematycznie problem gramatyczny powinien pojawiać się w tekstach z wyprzedzeniem, np. wprowadzenie miejscownika powinno być poprzedzone wielokrotnym pojawianiem się miejscownika nazw miejscowych. Ćwiczenia gramatyczne powinny odwoływać się zawsze do tekstów, których znajomość jest uchodźcom przydatna w praktyce.
Zagadnienia gramatyczno-składniowe korespondują z wykazem funkcji i pojęć językowych, wykazem tematycznym, a także słownictwem.
Wykaz tematyczny zawiera 15 tematów niezbędnych w codziennej komunikacji z rodzimymi użytkownikami języka. Poszczególne tematy należy skorelować z odpowiednimi funkcjami językowymi oraz regułami gramatycznymi.
Wykaz funkcji i pojęć językowych obejmuje podstawowe funkcje pojęciowe i intencje, które uchodźcy powinni umieć wyrażać w języku polskim (znajomość w mowie i piśmie). Ich znajomość i umiejętność zastosowania odpowiednio do sytuacji umożliwi nawiązanie kontaktu z rodzimymi użytkownikami języka.
II. Bloki tematyczne.
Lp. | Blok tematyczny | Liczba godzin dla grupy języków słowiańskich | Liczba godzin dla innych grup językowych |
1 | Alfabet polski i zagadnienia fonetyczne | 35 | 40 |
2 | Zagadnienia gramatyczno-składniowe | 60 | 90 |
3 | Wykaz tematyczny | 45 | 65 |
4 | Wykaz funkcji i pojęć językowych | 40 | 65 |
5 | Zagadnienia obyczajowo-kulturowe | 20 | 40 |
| Łącznie | 200 | 300 |
1. Alfabet polski i zagadnienia fonetyczne:
1) praktyczne zapoznanie z alfabetem, pisanie liter, relacja między głoską i literą, łączenie liter w sylaby, pisanie wyrazów; struktura polskiego systemu fonologicznego (ćwiczenie słuchu fonologicznego);
2) wstępne ćwiczenia artykulacyjne; rozpoznanie problemów fonetycznych uchodźców; różnice w wymawianiu głosek fonetycznie bliskich, ale nietożsamych, w opozycji do dziąsłowych oraz zębowych; znak zmiękczający stosowany przed spółgłoską lub na końcu wyrazu; zmiękczenie oznaczone literą i:
a) przed samogłoską,
b) w przypadku roli zgłoskotwórczej,
c) w przypadku końcówki fleksyjnej;
3) spółgłoski dźwięczne i bezdźwięczne; charakterystyczne dla języka polskiego ubezdźwięcznianie spółgłosek na końcu wyrazu, jeżeli bezpośrednio po nim nie następuje następny wyraz; przykłady tego zjawiska; wyjątki - głoski: r, I, ł, j, m, n (oraz ich ewentualne warianty miękkie i zmiękczone);
4) głoski dźwięczne i bezdźwięczne i wiążące się z tym zjawiskiem różnice znaczeniowe;
5) głoski twarde, miękkie i zmiękczone; różnicowanie znaczenia;
6) trudności w opanowaniu przez obcokrajowców wymiany głosek, dokonującej się w wielu rzeczownikach występujących w miejscowniku; wymiany regularne:
a) w miejscowniku dla rzeczowników wszystkich rodzajów,
b) dla rzeczowników rodzaju żeńskiego;
7) rozróżnianie i wymawianie samogłoski i oraz y,
8) występowanie samogłosek nosowych w języku polskim; przykłady końcówek w wybranych przypadkach rzeczowników (np. końcówka -ę: rękę, dziewczynę, mamę), przymiotników i zaimków (np. końcówka -ą, dobrą, moją, twoją) oraz czasowników (końcówka -ę w 1 osobie liczby pojedynczej, np. robię, myślę, końcówka -ą w 3 osobie liczby mnogiej, np. czytają, mają, uczą się, tańczą); połączenie fonetyki z formami morfologicznymi; uczenie zapisywania końcówek -ą lub -om z wykorzystaniem poznawanych form;
9) nauka czytania, unikanie tzw. wymowy literowej; upraszczanie w wymowie określonych grup głosek, wymawianie samogłosek nosowych w zależności od sąsiedztwa fonetycznego, zamiana głosek dźwięcznych na bezdźwięczne;
10) wymowa samogłosek nosowych wewnątrz wyrazu:
a) przed spółgłoskami szczelinowymi,
b) przed spółgłoskami zwartymi i zwartoszczelinowymi;
11) wymowa samogłosek nosowych ę i ą na końcu wyrazu; osłabienie nosowości lub też całkowite odnosowienie samogłoski ę, np. 1 osoba liczby pojedynczej czasowników;
12) zasady akcentowania wyrazów w języku polskim; zasady akcentowania połączeń wyrazów występujących po wyrazie akcentowanym oraz wyrazów nieakcentowanych pojawiających się przed wyrazem akcentowanym;
13) fonetyczne procesy wewnątrzwyrazowe; upodobnienia i uproszczenia grup spółgłoskowych (np. otsłonić/ocsłonić, ojcofski/ojcoski); sposoby wymawiania na przykładzie liczebników;
14) upodobnienia międzywyrazowe: możliwość wymawiania udźwięczniającego lub ubezdźwięczniającego połączeń wyrazowych; sposób wymawiania połączeń przyimków z wyrazami pełnoznacznymi (najczęściej rzeczownikami i przymiotnikami); połączenia z przyimkami.
2. Zagadnienia gramatyczno-składniowe:
1) rodzaje gramatyczne - typowe końcówki rzeczowników w mianowniku liczby pojedynczej, rodzaj gramatyczny przymiotnika; mianownik liczby pojedynczej rzeczowników wprowadzany w sposób systematyczny, tj. z objaśnieniem podstawowych reguł; ćwiczenia łączliwości rzeczowników z zaimkami dzierżawczymi i wskazującymi oraz przymiotnikami;
2) odmiana czasownika być; wprowadzenie jednocześnie formy 1 osoby czasu przyszłego i przeszłego: będę, byłem / byłam;
3) narzędnik rzeczowników liczby pojedynczej wprowadzany w sposób leksykalny przy przedstawianiu się, np. Jestem Kurdem. Jestem stolarzem. Czy jest pan studentem? Ona jest lekarką.; problem ten jest rozwijany w ramach tematu: Człowiek - informacje podstawowe;
4) zaimki osobowe w obu liczbach oraz formy grzecznościowe pani, pan; wyrazy pani, pan w funkcji zaimków osobowych jako formalny odpowiednik zaimka ty, a nie 3 osoby liczby pojedynczej;
5) zaimki pytajne: kto?, co?, czyj?, który?, jaki?;
6) zaimki dzierżawcze: mój, twój, nasz, jego, jej, ich oraz wyrazy pana, pani; temat wprowadzający: np. Rodzina, znajomi, pracodawcy;
7) odmiana czasownika nazywać się (III koniugacja); pytanie: Jak się pani/ pan nazywa? Jak się nazywasz? Jak się nazywa to miasto?; temat wprowadzający: np. Rodzina, znajomi, pracodawcy;
8) zdania proste, np. To jest mieszkanie. Mieszkanie jest małe. Ona ma na imię Ewa. Ona tu nie mieszka; neutralny szyk zdania prostego; zdania złożone typu: Nie wiem, gdzie jest mój klucz oraz zdania połączone spójnikami a, i, ale, albo;
9) odmiana czasowników z przyrostkiem -ować; temat wprowadzający: np. Praca i wynagrodzenie;
10) odmiana czasowników I koniugacji, np. czuć się; temat wprowadzający: np. Zdrowie, pomoc medyczna;
11) nieregularne stopniowanie przysłówków, np. dobrze, źle; temat wprowadzający: np. Zdrowie, pomoc medyczna lub Praca i wynagrodzenie;
12) biernik rzeczowników w liczbie pojedynczej wprowadzany w sposób systematyczny; temat wprowadzający: np. Rutyna dnia codziennego - posiłki (np. Proszę kurczaka. Proszę kawę. Proszę ciastko.); wykazywanie funkcjonalności biernika wynikającej z rekcji często używanych czasowników, np. pisać, znać, czytać (np. Piszę list do domu. Znam ten film. Co czytasz?); rozwinięcie problemu stanowi np. temat Rodzina, znajomi, pracodawcy (np. Mam brata. Mam siostrę.). Inne problemy gramatyczne wynikające z zastosowania biernika wprowadzane w sposób leksykalny (np. Mam pięciu braci.);
13) odmiana czasownika mieć; temat wprowadzający: np. Rodzina, znajomi, pracodawcy;
14) dopełniacz rzeczowników w liczbie pojedynczej wprowadzany w sposób systematyczny, na prostych przykładach (np. zdania typu: Idę do domu. Nie mam czasu. Nie ma tu Urszuli.); zamiana biernika występującego w zdaniach niezaprzeczonych na dopełniacz w zdaniach zaprzeczonych;
15) podstawowe przyimki łączące się z dopełniaczem: do, od, obok, bez, dla; temat wprowadzający: np. Dom i jego otoczenie lub Ulica, komunikacja miejska;
16) pytanie o drogę; sformułowania typu: Jak dojść do...? Na prawo, na lewo;
17) odmiana w czasie teraźniejszym czasowników iść i jechać; temat wprowadzający: np. Rutyna dnia codziennego lub Cele i plany życiowe, przyszłość w Polsce;
18) dopełniacz rzeczowników liczby mnogiej (np. Proszę kilo jabłek. Proszę dziesięć deka cukierków.); temat wprowadzający: np. Zakupy, pieniądze;
19) opozycja znaczeniowa czasowników chodzić i iść; temat wprowadzający: np. Rutyna dnia codziennego;
20) wprowadzenie narzędnika po czasowniku jechać; temat wprowadzający: np. Ulica, komunikacja miejska lub Rutyna dnia codziennego;
21) odmiana czasowników II koniugacji w czasie teraźniejszym, trybie oznajmującym (np. mówić, lubić, robić); połączenie czasownika lubić z bezokolicznikiem opisujące np. sposób spędzania wolnego czasu; temat wprowadzający: np. Czas wolny, rozrywki;
22) wprowadzenie przysłówka typu: po polsku, po angielsku; temat wprowadzający: np. Edukacja i wykształcenie;
23) wydawanie polecenia poprzez użycie konstrukcji: proszę i bezokolicznik (np. Proszę siadać! Proszę powtórzyć! Proszę mówić wolno!);
24) czas przyszły złożony z formą bezokolicznika (np. będę czytać, będziesz pisać); temat wprowadzający: np. Cele i plany życiowe, przyszłość w Polsce;
25) czas przeszły czasowników regularnych; końcówki czasownikowe i brak konieczności użycia zaimka osobowego (np. Urodziłam się w Albanii. Przyjechałem do Polski 2 miesiące temu. Pracowałem jako nauczyciel.); temat wprowadzający: np. Człowiek - informacje podstawowe; czasownik iść i pójść w czasie teraźniejszym, przyszłym i przeszłym w połączeniu z odpowiednimi przyimkami, np. na, do, po; temat wprowadzający: np. Czas wolny, rozrywki;
26) czasowniki modalne: chcieć, móc, musieć, temat wprowadzający: np. Zakupy, pieniądze;
27) okoliczniki czasu: jutro, wczoraj, kiedyś, pojutrze, za dwa dni, za rok, rok temu, dwa dni temu; temat wprowadzający: np. Człowiek - informacje podstawowe lub Cele i plany życiowe, przyszłość w Polsce;
28) zdanie złożone współrzędnie połączone spójnikami i, a, ale, albo;
29) zdanie podrzędne dopełnieniowe, wprowadzające mowę zależną; temat wprowadzający: np. Praca i wynagrodzenie;
30) przyimki przestrzenne łączące się z narzędnikiem: nad, za, przed; temat wprowadzający: np. Czas wolny, rozrywki;
31) liczebniki porządkowe; określanie czasu;
32) celownik zaimków osobowych w konstrukcjach typu: Jest mi zimno. Jest mi gorąco. Nie podoba mi się tu.; temat wprowadzający: np. Podstawowe informacje o Polsce;
33) miejscownik rzeczowników liczby pojedynczej; wprowadzenie w sposób systematyczny w połączeniu z przyimkami na, w i po; temat wprowadzający: np. Człowiek - informacje podstawowe lub Rutyna dnia codziennego;
34) regularne stopniowanie przymiotników; temat wprowadzający: np. Rodzina, znajomi, pracodawcy;
35) nieregularne stopniowanie przymiotników (np. dobry, mały, duży); temat wprowadzający: np. Dom i jego otoczenie;
36) czasowniki bezosobowe: można, trzeba, (nie) wolno; temat wprowadzający: np. Zakupy, pieniądze;
37) czasownik wolno w połączeniu z zaimkiem osobowym w celowniku; temat wprowadzający: np. Zdrowie, pomoc medyczna;
38) spójnik jeśli wprowadzający zdanie warunkowe; temat wprowadzający: np. Cele i plany życiowe, przyszłość w Polsce.
3. Wykaz tematyczny:
1) człowiek - informacje podstawowe:
a) imię, nazwisko, płeć, wiek, data i miejsce urodzenia,
b) kraj pochodzenia, język,
c) rodzina, dzieci,
d) zawód, wykształcenie;
2) dom i jego otoczenie:
a) rodzaje pomieszczeń,
b) wyposażenie pokoju, łazienki, kuchni, mieszkania,
c) miejsce pobytu, miejscowość,
d) współmieszkańcy, sąsiedzi, personel ośrodka dla uchodźców;
3) rutyna dnia codziennego:
a) toaleta i zabiegi higieniczne,
b) środki czystości dla dorosłych i dla dzieci,
c) przedmioty codziennego użytku,
d) posiłki,
e) artykuły spożywcze,
f) napoje,
g) potrawy,
h) organizacja dnia,
i) określenia czasu, zegar,
j) obowiązki i czas wolny;
4) rodzina, znajomi, pracodawcy:
a) relacje rodzinne, stopnie pokrewieństwa,
b) relacje towarzyskie,
c) kontakty oficjalne i nieoficjalne;
5) zakupy, pieniądze:
a) sklepy i zakupy,
b) ceny, pieniądze,
c) miary i ilości;
6) ulica, komunikacja miejska:
a) orientacja w przestrzeni,
b) pytanie o drogę, informacja,
c) środki transportu,
d) dworzec kolejowy,
e) rodzaje biletów;
7) praca i wynagrodzenie:
a) umiejętności i kwalifikacje, zawody,
b) umowa o pracę, czas pracy, urlop,
c) wynagrodzenie i podatki;
8) edukacja i wykształcenie:
a) typy szkół, system edukacyjny,
b) szkolenia, kursy zawodowe,
c) stowarzyszenia, organizacje;
9) zdrowie, pomoc medyczna:
a) samopoczucie, choroba, części ciała,
b) opieka zdrowotna,
c) pierwsza pomoc, wypadek,
d) apteka;
10) urzędy i instytucje:
a) poczta,
b) bank,
c) policja,
d) kościół;
11) życie publiczne, prawa i obowiązki uchodźcy:
a) podstawowe nakazy i zakazy,
b) dokumenty i zaświadczenia,
c) rodzaje pomocy,
d) urzędy administracji publicznej;
12) podstawowe informacje o Polsce:
a) podział administracyjny, ważniejsze miasta,
b) klimat i pogoda, pory roku,
c) święta państwowe i religijne, dni wolne od pracy,
d) święta rodzinne;
13) poziom życia w Polsce:
a) koszty utrzymania,
b) ubezpieczenia, opieka zdrowotna, zapomoga, wynagrodzenie za pracę;
14) czas wolny, rozrywki:
a) sport,
b) hobby, zainteresowania,
c) prasa, radio, telewizja, Internet;
15) cele i plany życiowe, przyszłość w Polsce:
a) wyjazd za granicę,
b) powrót do kraju,
c) emigracja,
d) pobyt legalny,
e) praca zarobkowa,
f) nauka, studia.
4. Wykaz funkcji i pojęć językowych:
1) kontakty międzyludzkie:
a) nawiązywanie kontaktu i reakcja drugiej osoby,
b) przedstawianie się lub przedstawianie kogoś i reakcja drugiej osoby,
c) powitanie oraz pytanie o samopoczucie i reakcja drugiej osoby,
d) pożegnanie i reakcja drugiej osoby,
e) składanie życzeń i reakcja drugiej osoby,
f) podziękowanie i reakcja drugiej osoby,
g) przepraszanie i reakcja drugiej osoby.
h) komplementy i reakcja drugiej osoby,
i) zapraszanie i reakcja drugiej osoby;
2) informowanie:
a) informowanie o faktach,
b) uzasadnianie (dlaczego?),
c) określanie celu czynności (po co?),
d) relacjonowanie wypowiedzi,
e) obiecywanie;
3) elementy rozmowy:
a) rozpoczynanie rozmowy,
b) kontrolowanie przebiegu rozmowy,
c) kończenie rozmowy,
d) akceptowanie czyjejś wypowiedzi,
e) nieakceptowanie czyjejś wypowiedzi;
4) wyrażanie opinii:
a) myślę, że ...,
b) według mnie ...,
c) wydaje mi się, że ...,
d) nie jestem pewien/pewna, czy ...;
5) wyrażanie uczuć:
a) sympatia i antypatia, upodobania,
b) nadzieja i obawa,
c) chęci,
d) radość i żal, zadowolenie i niezadowolenie,
e) obojętność,
f) rozczarowanie;
6) próba wywołania reakcji:
a) w mówieniu,
b) w działaniu,
c) prośby, nakazy i zakazy,
d) doradzanie i odradzanie;
7) wypowiedzi ogólne:
a) cechy, stany (jaki?, jaka?, jakie?, jak?),
b) posiadanie (czyj?, czyja?, czyje?),
c) relacje przestrzenne,
d) relacje czasowe,
e) sposób (jak?),
f) możliwość i konieczność,
g) porównywanie.
5. Zagadnienia obyczajowo-kulturowe:
1) obyczaje i kultura kraju pochodzenia uchodźcy; przykładowe zwroty i słownictwo;
2) obyczaje i kultura Polski; przykładowe zwroty i słownictwo;
3) różnice kulturowe;
4) rodzina języków słowiańskich - historia języka polskiego w zarysie.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00