Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2007-03-01 do 2009-03-24
Wersja archiwalna od 2007-03-01 do 2009-03-24
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 30 stycznia 2007 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty
Na podstawie art. 44 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993 i Nr 144, poz. 1043 oraz z 2007 r. Nr 21, poz. 125) zarządza się, co następuje:
§ 1.W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2000 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz. U. Nr 112, poz. 1182 oraz z 2003 r. Nr 56, poz. 500) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 1 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Do wniosku załącza się dwie aktualne, wyraźne i jednakowe fotografie o wymiarach 35 x 45 mm, przedstawiające osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy, dowód uiszczenia opłaty za wydanie dowodu osobistego oraz:
1) odpis skrócony aktu urodzenia - w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek małżeński,
2) odpis skrócony aktu małżeństwa wraz z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku,
3) na żądanie organu - poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument potwierdzający posiadanie polskiego obywatelstwa, jeżeli dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwość co do obywatelstwa osoby.”;
2) w § 2:
a) po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:
„5a. W sytuacji szczególnej, gdy brak jest możliwości sporządzenia w gminie formularza, o którym mowa w ust. 1, wniosek o wydanie dowodu osobistego wraz z załącznikami organ gminy przekazuje do centrum personalizacji dokumentów w celu sporządzenia dokumentu elektronicznego i wyprodukowania na podstawie danych w nim zawartych dowodu osobistego. Przekazanie wniosku o wydanie dowodu osobistego wraz z załącznikami powinno nastąpić w sposób zapewniający ochronę danych zamieszczonych w tych dokumentach.”,
b) po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
„6a. W przypadku, o którym mowa w ust. 5a, wnioskodawca otrzymuje nieodpłatnie zaświadczenie potwierdzające złożenie wniosku.”,
c) po ust. 7 dodaje się ust. 7a w brzmieniu:
„7a. W przypadku, o którym mowa w ust. 5a, centrum personalizacji dokumentów poza wyprodukowanym dowodem osobistym zwraca do wystawcy wniosek o wydanie dowodu osobistego wraz z załącznikami w sposób określony w ust. 7.”,
d) po ust. 9 dodaje się ust. 9a w brzmieniu:
„9a. W przypadku, o którym mowa w ust. 6a, przy odbiorze dowodu osobistego wnioskodawca zwraca zaświadczenie.”;
3) w § 3 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Przy odbiorze dowodu osobistego cudzoziemiec, który nabył obywatelstwo polskie, zwraca dokument potwierdzający legalność jego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wydany przez właściwy organ na podstawie odrębnych przepisów.”;
4) w § 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Dowód osobisty ma formę spersonalizowanej przy użyciu wielkich liter karty identyfikacyjnej o wymiarach 54 x 85 mm, wykonanej z tworzywa sztucznego, zawierającej dane osobowe, adres, zdjęcie i podpis posiadacza, trzyliterową serię i sześciocyfrowy numer dowodu osobistego, nazwę organu wydającego dowód osobisty, datę wydania i termin ważności oraz elementy zabezpieczające dokument przed podrobieniem i sfałszowaniem.”;
5) w § 8 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Kierownik urzędu stanu cywilnego w obecności osoby zgłaszającej zgon unieważnia dowód osobisty w sposób określony w § 5 ust. 3a i niezwłocznie zwraca go do wystawcy.”;
6) użyte w załączniku nr 1 do rozporządzenia w różnej liczbie i różnym przypadku wyrazy „ponad 2 miesiące” lub „ponad dwa miesiące” zastępuje się użytymi w odpowiedniej liczbie i odpowiednim przypadku wyrazami „ponad 3 miesiące”.
§ 2.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: J. Kaczyński