Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2010-12-31 do 2012-05-27
Wersja archiwalna od 2010-12-31 do 2012-05-27
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 21 sierpnia 2006 r.
w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2010 r., Nr 258, poz. 1761)
Na podstawie art. 5 ust. 3 oraz art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (Dz. U. Nr 167, poz. 1399) zarządza się, co następuje:
§ 1.Rozporządzenie określa:
1) wymagania, jakim powinny odpowiadać zakłady lecznictwa uzdrowiskowego;
2) wymagania eksploatacyjne, funkcjonalne i techniczne, jakim powinny odpowiadać urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego.
§ 2.Szpital uzdrowiskowy powinien odpowiadać następującym wymaganiom:
1) [1] powinien stanowić samodzielny budynek, zespół budynków lub wydzieloną część innego zakładu lecznictwa uzdrowiskowego, położony w strefie „A” ochrony uzdrowiskowej;
2) [2] (uchylony);
3) pokoje łóżkowe powinny być wyposażone w system sygnalizacji przywoławczej;
4) oddział szpitalny w szpitalu uzdrowiskowym powinien składać się z zespołów pomieszczeń pielęgnacyjnych i ogólnych; pomieszczenia ogólne mogą być wspólne dla całego szpitala;
5) w skład zespołu pomieszczeń pielęgnacyjnych w szczególności powinny wchodzić:
a) [3] pokoje pacjentów wyposażone co najmniej w umywalkę z zimną i ciepłą wodą oraz pojemnik na odpadki; wymaganie dotyczące umywalki uważa się za spełnione w przypadku, gdy przy pokoju zlokalizowane jest pomieszczenie higieniczno-sanitarne,
b) pokój lekarzy,
c) punkt pielęgniarski,
d) pokój zabiegowy,
e) [4] pomieszczenia higieniczno-sanitarne pacjentów przy pokojach łóżkowych lub zbiorowe, wyposażone co najmniej w miskę ustępową, umywalkę z baterią, dozownik z mydłem w płynie oraz pojemniki z ręcznikami jednorazowego użycia, pojemnik na zużyte ręczniki lub urządzenia do suszenia rąk oraz natrysk, przy czym przynajmniej jedno pomieszczenie na piętrze powinno być dostępne dla pacjentów niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich;
6) w skład zespołu pomieszczeń ogólnych w szczególności powinny wchodzić:
a) pokoje pracowników medycznych i administracyjnych – co najmniej jedno pomieszczenie,
b) ustęp dla personelu,
c) pomieszczenie służące do przechowywania środków czystości oraz preparatów myjąco-dezynfekcyjnych, a także przygotowywania roztworów roboczych oraz mycia i dezynfekcji sprzętu stosowanego do utrzymywania czystości, również do zbierania brudnej bielizny i odpadów, wyposażone w zlew i armaturę, zwane dalej „pomieszczeniem porządkowym”,
d) jadalnia i pomieszczenia przeznaczone do przygotowania lub dystrybucji posiłków i napojów, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych;
7) [5] (uchylony);
8) podłogi w pomieszczeniach, w których udzielane są świadczenia zdrowotne, powinny być wykonane z materiałów trwałych o powierzchniach gładkich, antypoślizgowych, zmywalnych, nienasiąkliwych i odpornych na działanie środków myjąco-dezynfekcyjnych;
9) ściany wokół umywalek i zlewozmywaków powinny być wykończone w sposób zabezpieczający ścianę przed zawilgoceniem;
10) [6] w szpitalach prowadzących leczenie w zakresie kardiologii powinno znajdować się stanowisko wzmożonego nadzoru kardiologicznego w wyodrębnionym pomieszczeniu z możliwością prowadzenia stałego nadzoru, w szczególności zapewniające pracownikom możliwość obserwacji, wyposażone w:
a) antystatyczne łóżko do intensywnej terapii dostępne z trzech stron, w tym z dwóch dłuższych,
b) zestaw do reanimacji, w skład którego wchodzą w szczególności:
– defibrylator,
– elektryczne urządzenie do ssania,
– zestaw do intubacji i wentylacji (worek samorozprężalny),
c) instalacje gazów medycznych,
d) kardiomonitor przy każdym łóżku.
11) [7] (uchylony);
12) [8] (uchylony).
§ 3.[9] Sanatorium uzdrowiskowe powinno odpowiadać wymaganiom określonym w § 2 pkt 8 i 9, a ponadto następującym wymaganiom:
1) stanowić samodzielny budynek, zespół budynków lub wydzieloną część innego zakładu lecznictwa uzdrowiskowego, położony w strefie „A” ochrony uzdrowiskowej;
2) w skład sanatorium uzdrowiskowego powinny wchodzić w szczególności następujące pomieszczenia:
a) pokoje łóżkowe wyposażone co najmniej w umywalkę z zimną i ciepłą wodą oraz pojemnik na odpadki: wymaganie dotyczące umywalki uważa się za spełnione w przypadku, gdy przy pokoju zlokalizowane jest pomieszczenie higieniczno-sanitarne,
b) pokój lekarzy,
c) punkt pielęgniarski,
d) pokój zabiegowy,
e) pomieszczenia higieniczno-sanitarne pacjentów przy pokojach łóżkowych lub zbiorowe, przy czym co najmniej jedna kabina ustępowa z umywalką oraz natrysk powinny być dostępne dla pacjentów niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich,
f) pokoje pracowników medycznych – co najmniej jedno pomieszczenie,
g) ustęp dla personelu,
h) pomieszczenie porządkowe,
i) jadalnia i pomieszczenia przeznaczone do przygotowania lub dystrybucji posiłków i napojów spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych.
§ 4.[10] Prewentorium uzdrowiskowe dla dzieci powinno odpowiadać wymaganiom określonym w § 2 pkt 4, 8 i 9, a ponadto następującym wymaganiom:
1) stanowić samodzielny budynek (zespół budynków) położony w strefie „A” ochrony uzdrowiskowej;
2) w skład prewentorium uzdrowiskowego dla dzieci powinny wchodzić w szczególności następujące pomieszczenia:
a) pokoje łóżkowe,
b) pokój lekarzy,
c) punkt pielęgniarski,
d) pokój zabiegowy,
e) izolatka,
f) pomieszczenia higieniczno-sanitarne pacjentów przy pokojach łóżkowych lub zbiorowe, przy czym co najmniej jedna kabina ustępowa z umywalką oraz natrysk powinny być dostępne dla pacjentów niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich,
g) pokoje pracowników medycznych – co najmniej jedno pomieszczenie,
h) ustęp dla personelu,
i) pomieszczenie porządkowe,
j) jadalnia i pomieszczenia przeznaczone do przygotowania lub dystrybucji posiłków i napojów spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych,
k) co najmniej:
– jedna świetlica dla dzieci,
– jedna sala szkolna,
– jeden pokój do samodzielnej pracy dla dzieci,
– jedna sala gimnastyczna,
– jeden pokój dla nauczycieli;
3) w prewentorium uzdrowiskowym dla dzieci prowadzącym leczenie w zakresie kardiologii powinno znajdować się stanowisko wzmożonego nadzoru kardiologicznego w wyodrębnionym pomieszczeniu z możliwością prowadzenia stałego nadzoru, w szczególności zapewniające pracownikom możliwość obserwacji, wyposażone w:
a) antystatyczne łóżko do intensywnej terapii dostępne z trzech stron, w tym z dwóch dłuższych,
b) zestaw do reanimacji, w skład którego wchodzą w szczególności:
– defibrylator,
– elektryczne urządzenie do ssania,
– zestaw do intubacji i wentylacji (worek samorozprężalny),
c) instalacje gazów medycznych,
d) kardiomonitor przy każdym łóżku;
4) wyposażenie prewentorium uzdrowiskowego dla dzieci, w szczególności gniazda wtykowe elektryczne, okna, krany z gorącą wodą, poręcze, powinno być odpowiednio zabezpieczone;
5) układ funkcjonalny prewentorium uzdrowiskowego dla dzieci powinien zapewniać możliwość izolowania poszczególnych oddziałów;
6) prewentorium uzdrowiskowe dla dzieci powinno posiadać wydzielony i ogrodzony teren do zajęć ruchowych.
§ 5.[11] Przychodnia uzdrowiskowa powinna odpowiadać wymaganiom określonym w § 2 pkt 8 i 9, a ponadto następującym wymaganiom:
1) stanowić samodzielny budynek lub zespół budynków lub być urządzona w budynku o innym przeznaczeniu pod warunkiem całkowitej izolacji przychodni od użytkowników w budynkach użyteczności publicznej i zamieszkania zbiorowego i innych, z wyłączeniem węzłów komunikacji pionowej i poziomej w tym budynku, wspólnych dla wszystkich użytkowników, niebędących komunikacją wewnętrzną zakładu lecznictwa uzdrowiskowego;
2) w skład przychodni uzdrowiskowej powinny w szczególności wchodzić następujące pomieszczenia:
a) gabinet badań lekarskich,
b) pokój zabiegowy.
§ 6.Zakład przyrodoleczniczy wchodzący w skład zakładu lecznictwa uzdrowiskowego powinien odpowiadać następującym wymaganiom:
1) znajdować się co najmniej na poziomie terenu urządzonego przy budynku; dopuszcza się lokalizowanie pomieszczeń zakładu przyrodoleczniczego poniżej poziomu terenu urządzonego przy budynku;
2) posiadać działy zabiegowe odpowiednie do profilu zakładu lecznictwa uzdrowiskowego;
3) w skład zakładu przyrodoleczniczego powinny wchodzić w szczególności następujące pomieszczenia:
a) pomieszczenia zabiegowe wraz z pomieszczeniami towarzyszącymi,
b) sale gimnastyczne do ćwiczeń zespołowych i sale do ćwiczeń indywidualnych,
c) co najmniej jedna sala wypoczynkowa zbiorowa lub pokoje wypoczynkowe indywidualne,
d) gabinety lekarskie i pielęgniarsko-zabiegowe zaopatrzone w leki i sprzęt do udzielania pierwszej pomocy lekarskiej, w przypadku gdy zakład przyrodoleczniczy znajduje się w odrębnym budynku,
e) [12] (uchylona);
4) w zależności od profilu leczniczego uzdrowiska oraz dostępnych naturalnych surowców leczniczych powinny znajdować się w szczególności urządzenia wykorzystywane w.
a) balneoterapii:
– baseny i wanny do kąpieli leczniczych,
– inhalatoria do inhalacji z wód mineralnych,
b) peloidoterapii,
c) hydroterapii:
– wanny,
– natryski,
– baseny rehabilitacyjne.
d) kinezyterapii,
e) termoterapii:
– sauna,
– urządzenia do parafinoterapii,
f) [13] krioterapii,
g) fototerapii:
– urządzenia do naświetlań,
– lasery,
h) fizykoterapii:
– urządzenia do jonoforezy,
– urządzenia do wytwarzania prądów diadynamicznych i prądów interferencyjnych,
– urządzenia do diatermii krótkofalowej i impulsowej,
– urządzenia do elektrostymulacji,
– urządzenia do wytwarzania mikrofali,
– urządzenia do wytwarzania ultradźwięków,
– urządzenia do magnetoterapii,
i) do masażu klasycznego;
5) w widocznym miejscu powinna być umieszczona informacja o rodzaju zabiegów wykonywanych w zakładzie i godzinach ich wykonywania;
6) odpowiednio do rodzajów i liczby stanowisk zabiegowych, wykorzystywanych przez pacjentów, którzy nie zamieszkują w budynku, w którym znajduje się zakład przyrodoleczniczy, powinna znajdować się co najmniej jedna sala wypoczynkowa zbiorowa umożliwiająca wypoczynek po zabiegach, przy uwzględnieniu następujących wskazań:
a) przy kąpielach mineralnych liczba leżanek powinna być co najmniej równa liczbie stanowisk zabiegowych,
b) przy kąpielach i zawijaniach peloidowych liczba leżanek powinna być co najmniej 1,5 raza większa od liczby stanowisk zabiegowych,
c) w zakładach, w których wykonywane są zabiegi dla kobiet i mężczyzn, sale wypoczynkowe powinny być oddzielne dla każdej płci,
d) w salach wypoczynkowych zbiorowych minimalna powierzchnia jednostkowa powinna wynosić 3,5 m2 na leżankę,
e) w zakładzie, w którym wykonywane są zabiegi niewymagające wypoczynku w pozycji leżącej, powinny znajdować się sale umożliwiające wypoczynek w pozycji siedzącej;
7) w przypadku gdy w zakładzie przyrodoleczniczym wykonywane są zabiegi wymagające sterylnych urządzeń bądź ich części, należy zapewnić ich sterylność;
8) ściany i posadzki pomieszczeń, w których odbywają się zabiegi balneoterapii, peloidoterapii i hydroterapii, powinny być wyłożone materiałem wodoszczelnym i pozwalającym na ich łatwe mycie i dezynfekcję, a posadzki również o powierzchni zabezpieczającej przed poślizgiem;
9) [14] (uchylony);
10) do pomieszczeń, w których odbywają się zabiegi balneoterapii, peloidoterapii i hydroterapii, powinna być doprowadzona do stanowisk zabiegowych woda ciepła i zimna;
11) [15] (uchylony);
12) przy wannach kąpielowych powinny być zamocowane uchwyty ułatwiające pacjentowi wejście do wanny i wyjście z wanny oraz bezwzględnie instalacja przywoławcza;
13) pomieszczenia, w których wykonywane są zabiegi, powinny być wyposażone w zegary, pozwalające na określenie czasu trwania zabiegu (zegary z dzwonkami, klepsydry i inne);
14) w zakładzie powinny znajdować się co najmniej 2 ustępy dla kobiet, 1 ustęp i 1 pisuar dla mężczyzn, licząc łącznie na 60 osób równocześnie przebywających w zakładzie, przy ustępach powinna znajdować się umywalka z bieżącą wodą ciepłą i zimną;
15) pomieszczenia zakładu przyrodoleczniczego powinny posiadać wentylację grawitacyjną;
16) posiadać wentylację nawiewno-wywiewną w:
a) kuchniach borowinowych,
b) pomieszczeniach peloidoterapii,
c) pomieszczeniach zabiegów hydroterapeutycznych,
d) pomieszczeniach zabiegów inhalacyjnych,
e) salach gimnastycznych;
17) pomieszczenia, w których w celach leczniczych wykorzystywany jest dwutlenek węgla (CO2), siarkowodór (H2S) lub radon (Rn) w postaci gazowej lub w przypadku, gdy występuje jego wydzielanie się z wód leczniczych, wyposażone są w dolne przelewy gazowe; wentylacja mechaniczna powinna posiadać wyciąg dolny;
18) w zakresie urządzeń do przygotowywania i udzielania zabiegów peloidowych:
a) pomieszczenie zabiegowe do zawijań lub kąpieli peloidowych powinno być wyposażone oprócz urządzenia zabiegowego w wannę do kąpieli oczyszczającej z baterią natryskową lub kabiną natryskową,
b) zużyta borowina powinna być odprowadzona poza obręb zakładu,
c) proces technologiczny użytkowania peloidów powinien wykluczyć możliwość używania do zabiegów peloidów zużytych (odpadowych),
d) [16] przechowywane peloidy powinny być odpowiednio zabezpieczone przed ich zanieczyszczeniem i wysuszeniem;
19) w przypadku użytkowania w zakładzie wód leczniczych, w których rozpuszczone są substancje gazowe, układ instalacji powinien zabezpieczać przed nadmiernymi stratami składników gazowych. Wysokości strat w instalacji nie powinny przekraczać, przyjmując za 100 % zawartość składników gazowych w źródle:
a) [17] dla wód szczaw – do 20 % CO2,
b) dla wód siarczkowych – 30 % H2S,
c) dla wód termalnych – do 10 % spadku temperatury,
d) dla wód radoczynnych – do 30 % Rn;
20) doprowadzenie do wanien wód leczniczych zgazowanych powinno następować „od dołu”, wykluczając rozpryskiwanie wody;
21) instalacje wody ciepłej i zimnej dla hydroterapii powinny zapewniać zasilanie w wodę o ciśnieniu co najmniej 4 atmosfery;
22) w zakresie saturatorów:
a) [18] saturatory powinny zapewniać minimalne nasycenie CO2 wody o naturalnej temperaturze w ilości 2.200 mg/l,
b) butle z CO2 zarówno pełne, jak i puste powinny być umieszczone w uchwytach;
23) [19] sprężarki stosowane do zabiegów inhalacyjnych powinny mieć czerpnię powietrza wyprowadzoną na zewnątrz zakładu i umożliwiającą pobór powietrza z zewnątrz; na przewodzie tłocznym powinien być zainstalowany filtr powietrza wymieniany zgodnie z zaleceniami producenta;
24) urządzenia mechaniczne napędzane silnikiem elektrycznym powinny posiadać izolację zapobiegającą przenoszeniu się drgań i hałasu;
25) urządzenia i instalacje w szczególności doprowadzające wody mineralne, wodę ciepłą i zimną lub gaz powinny być oznakowane w sposób umożliwiający ich rozróżnienie;
26) preparaty używane do kąpieli i sole kąpielowe powinny być przechowywane w trwałych pojemnikach chroniących przed ich zanieczyszczeniem;
27) przepisy porządkowe dla korzystających z urządzeń zakładu przyrodoleczniczego powinny być wywieszone w widocznym miejscu.
§ 7.Pijalnia uzdrowiskowa powinna spełniać następujące wymagania:
1) być dostosowana do eksploatacji całorocznej;
2) być wyposażona w:
a) [20] instalacje do wydawania wody leczniczej pacjentom, spełniające wymagania sanitarne i techniczne,
b) instalacje do podgrzewania wody do temperatury zalecanej przez lekarza,
c) urządzenia do kontrolowania temperatury wody,
d) salę spacerową o wielkości dostosowanej do liczby kuracjuszy,
e) ustępy ogólnodostępne znajdujące się bezpośrednio przy pijalni lub w odpowiedniej odległości,
f) tablice określające w formie graficznej i opisowej właściwości fizykochemiczne udostępnianych wód leczniczych oraz wskazania do ich stosowania w formie kuracji pitnej;
3) jakość wód leczniczych w trakcie pobierania z ujęcia, przesyłania za pomocą instalacji do pijalni oraz dystrybucji nie powinna ulec zmianom pod względem sanitarnohigienicznym oraz wartości terapeutycznej;
4) woda powinna być wydawana pacjentom w naczyniach jednorazowych lub wielorazowych mytych w sposób określony w przepisach odrębnych;
5) w pijalni mogą być udostępniane butelkowane wody lecznicze;
6) w widocznych miejscach przy wejściu do pijalni uzdrowiskowej powinien być umieszczony regulamin porządkowy określający sposób korzystania z pijalni uzdrowiskowej.
§ 8.Tężnia powinna spełniać następujące wymagania:
1) do wywarzania aerozolu leczniczego w tężni powinna być wykorzystywana woda uznana za leczniczą;
2) konstrukcja i rozwiązania techniczne powinny zapewniać uzyskanie aerozolu o właściwościach leczniczych, potwierdzonych wynikami badań i oceną przeprowadzonymi w trybie art. 36 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych;
3) instalacje doprowadzające solankę na pomost górny, pompa i cała armatura powinny być wykonane z materiałów odpornych na działanie chemiczne i żrące solanki oraz nie powinny reagować chemicznie z używaną wodą leczniczą;
4) powinna działać na podstawie instrukcji funkcjonalnej, określającej sposób wytwarzania aerozolu, zakres i częstotliwość monitorowania warunków sanitarnohigienicznych i funkcjonalnych, w tym jakości używanej wody i stan techniczny urządzeń;
5) wzdłuż tężni powinny być wybudowane trakty spacerowe z ławkami, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych;
6) [21] w pobliżu tężni powinny znajdować się ogólnodostępne pomieszczenia higieniczno-sanitarne;
7) w widocznych miejscach przy tężni powinien być umieszczony regulamin porządkowy określający sposób korzystania z tężni.
§ 9.Park będący urządzeniem lecznictwa uzdrowiskowego i urządzone ścieżki ruchowe powinny spełniać następujące wymagania:
1) być zlokalizowane w strefie ochronnej „A”;
2) powierzchnia parku, jego usytuowanie i rodzaj roślinności, powinny zapewniać kształtowanie korzystnych warunków środowiska uzdrowiskowego;
3) na terenie parku powinny znajdować się: ławki, pojemniki na odpady, a także odpowiednie oświetlenie;
4) na terenie parku wyznacza się ścieżki rowerowe w sposób nieutrudniający poruszania się przez osoby o obniżonej sprawności ruchowej;
5) ścieżki ruchowe powinny być wyposażone w specjalne informacje określające sposób, w jaki się z nich korzysta;
6) ścieżki ruchowe przeznaczone dla osób ze schorzeniami kardiologicznymi powinny być wytyczane po uzgodnieniu z lekarzami specjalistami w dziedzinach kardiologii oraz balneologii i medycyny fizykalnej;
7) na terenie parku powinny znajdować się ustępy ogólnodostępne;
8) w widocznych miejscach przy wejściu do parków powinien być umieszczony regulamin porządkowy określający sposób korzystania z parku.
§ 10.Urządzony odcinek wybrzeża morskiego powinien spełniać następujące wymagania:
1) być wydzielony i przygotowany do terapii ruchowej i bezpiecznego korzystania z walorów morza;
2) woda i piasek powinny spełniać wymagania dotyczące czystości mikrobiologicznej zgodnie z odrębnymi przepisami;
3) w centralnym punkcie powinien być zlokalizowany punkt dozoru zaopatrzony w sprzęt ratowniczy oraz telefon;
4) na terenie urządzonego odcinka wybrzeża morskiego powinny znajdować się:
a) przebieralnie,
b) [22] pomieszczenia higieniczno-sanitarne,
c) punkt pierwszej pomocy medycznej,
d) [23] pojemniki na odpady;
5) [24] obszar wodny przeznaczony do kąpieli powinien spełniać następujące wymagania:
a) obszar o głębokości ponad 1 m powinien być wyraźnie oznaczony,
b) dno powinno być wolne od zanieczyszczeń;
6) dojścia do urządzonego odcinka wybrzeża morskiego, jak i jego obszar powinny być zorganizowane w sposób niezagrażający środowisku naturalnemu i umocnieniom w pasie technicznym brzegu morskiego oraz umożliwiający korzystanie z nich osobom niepełnosprawnym;
7) kąpielisko powinno być zlokalizowane tak, aby miało dogodnie ukształtowany brzeg i dno oraz dobre nasłonecznienie;
8) sposób zagospodarowania terenu na obszarze pasa technicznego wymaga uzgodnienia z dyrektorem właściwego Urzędu Morskiego;
9) w widocznych miejscach przy wejściu na obszar powinien być umieszczony regulamin porządkowy określający sposób korzystania z urządzonych odcinków wybrzeża morskiego.
§ 11.Leczniczy basen uzdrowiskowy powinien spełniać następujące wymagania:
1) być wypełniony wodą leczniczą, która zachowuje swoje właściwości w czasie eksploatacji basenu;
2) woda lecznicza w basenie powinna spełniać wymagania sanitarne i jakościowe pod względem mikrobiologicznym i fizykochemicznym;
3) basen leczniczy, w którym stosuje się wody lecznicze zawierające dwutlenek węgla (CO2), radon (Rn) lub siarkowodór (H2S), powinien posiadać specjalne wyciągi dla ewakuacji tych gazów znad lustra wody;
4) eksploatacja basenu powinna odbywać się w jednym z następujących systemów:
a) otwartym – przy stałym dopływie wody leczniczej z ujęcia i odpływie wody z basenu,
b) częściowo zamkniętym przy określonym dopływie wody leczniczej z ujęcia, do wody uzdatnianej metodami fizycznymi i chemicznymi poza basenem i ponownie wprowadzanej do basenu;
5) sposób eksploatacji basenu oraz sposób monitorowania jakości wody i powietrza hali basenowej powinna określać instrukcja funkcjonalna opracowana dla każdego basenu;
6) basen powinien być wyposażony w sprzęt do ćwiczeń, w szczególności na brzegach niecki powinny zostać zamieszczone uchwyty do ćwiczeń;
7) pomieszczenia przybasenowe powinny być podzielone na strefy pacjentów „obutych” i „bosych”; poszczególne pomieszczenia, oddzielne dla kobiet i mężczyzn i zapewniające możliwość korzystania z nich przez osoby niepełnosprawne, powinny być usytuowane w następującej kolejności:
a) przebieralnie wyposażone w indywidualne przebieralnie oraz szafki na ubrania w liczbie odpowiedniej dla osób korzystających z basenu,
b) [25] pomieszczenia higieniczno-sanitarne,
c) natryski,
d) brodzik;
8) wszystkie instalacje i urządzenia basenowe powinny być wykonane z materiałów niereagujących chemicznie z używaną wodą leczniczą;
9) przy basenie, w którym stosuje się dezynfekcję wody środkami chemicznymi, powinny być pomieszczenia dla stacji uzdatniania oraz magazyny środków chemicznych; pomieszczenia te powinny być wyposażone w wentylacje i urządzenia pomiarowo-kontrolne do oznaczania chloru (Cl) pozostającego w wodzie wypełniającej basen;
10) wloty i wyloty wody oraz jej spust powinny być usytuowane w sposób zapewniający równy przepływ wody we wszystkich przekrojach niecki basenowej, ponadto powinien być co najmniej jeden spust denny umożliwiający całkowite opróżnienie basenu;
11) prędkość przepływu wody na wlotach powinna wynosić od 1,0 m/s do 0,5 m/s, na wylotach od 0,3 do 0,5 m/s; wyloty powinny być wyposażone w zawory odcinające;
12) na jedną osobę korzystającą z basenu powinno przypadać co najmniej 4 m2 lustra wody w basenie;
13) dla osób dorosłych niecka basenowa powinna być napełniona wodą na głębokość 0,7 do 1,35 m; dla dzieci 0,6 do 0,75 m;
14) wejście do basenu powinno zapewniać możliwość wejścia osobom o ograniczonej sprawności oraz niepełnosprawnym;
15) w skład instalacji basenu powinny wchodzić następujące urządzenia:
a) instalacje zasilające wodą leczniczą,
b) instalacja przelewowa wraz ze zbieraczem zanieczyszczeń – kanalikiem przelewowym wokół basenu;
16) być wyposażony w instalację spustową odprowadzającą wodę do kanalizacji;
17) powinien być wyposażony w instalację zwykłej wody ciepłej i zimnej;
18) posadzka oraz dno i ściany niecki basenu powinny być wyłożone materiałem wodoszczelnym o powierzchni zabezpieczającej przed poślizgiem i pozwalającym na ich łatwe mycie i dezynfekcję, posadzka powinna być wyposażona we wpusty ściekowe ze spadkiem posadzki w kierunku wpustów w celu zabezpieczenia przed spływem wody przelewającej się z basenu;
19) korzystanie z basenu powinno odbywać się pod nadzorem terapeuty i ratownika;
20) w widocznych miejscach przy wejściu na basen powinien być umieszczony regulamin porządkowy określający sposób korzystania z leczniczego basenu uzdrowiskowego.
§ 12.Rehabilitacyjny basen uzdrowiskowy powinien spełniać następujące wymagania:
1) być napełniany wodą spełniającą jakościowe wymagania dla wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi;
2) eksploatacja basenu może odbywać się wyłącznie w jednym z następujących systemów:
a) otwartym – przy stałym dopływie wody z ujęcia i odpływie wody z basenu,
b) częściowo zamkniętym przy określonym dopływie wody z ujęcia, do wody uzdatnianej metodami fizycznymi i chemicznymi poza basenem i ponownie wprowadzanej do basenu;
3) pomieszczenia przybasenowe powinny być podzielone na strefy pacjentów „obutych” i „bosych”; poszczególne pomieszczenia, oddzielne dla kobiet i mężczyzn i zapewniające możliwość korzystania z nich przez osoby niepełnosprawne, powinny być usytuowane w następującej kolejności:
a) przebieralnie wyposażone w indywidualne przebieralnie oraz szafki na ubrania w liczbie odpowiedniej dla osób korzystających z basenu,
b) węzły sanitarne,
c) natryski,
d) brodzik;
4) sposób eksploatacji basenu oraz sposób monitorowania jakości wody i powietrza hali basenowej powinna określać instrukcja funkcjonalna opracowana dla każdego basenu;
5) przy basenie, w którym stosuje się dezynfekcję wody środkami chemicznymi, powinny być pomieszczenia dla stacji uzdatniania oraz magazyny środków chemicznych; pomieszczenia te powinny być wyposażone w wentylacje i urządzenia pomiarowo-kontrolne do oznaczania chloru (Cl) pozostającego w wodzie wypełniającej basen;
6) wloty i wyloty wody oraz jej spust powinny być usytuowane w sposób zapewniający równy przepływ wody we wszystkich przekrojach niecki basenowej, ponadto powinien być co najmniej jeden spust denny umożliwiający całkowite opróżnienie basenu;
7) prędkość przepływu wody na wlotach powinna wynosić od 1,0 m/s do 0,5 m/s, na wylotach od 0,3 do 0,5 m/s; wyloty powinny być wyposażone w zawory odcinające;
8) dla osób dorosłych niecka basenowa powinna być napełniona wodą na głębokość 0,7 do 1,35 m; dla dzieci 0,6 do 0,75 m;
9) na jedną osobę korzystającą z basenu powinno przypadać co najmniej 6 m2 lustra wody w basenie;
10) basen powinien być wyposażony w sprzęt do ćwiczeń, w szczególności na brzegach niecki powinny zostać zamieszczone uchwyty do ćwiczeń; poręcze do ćwiczeń rehabilitacyjnych powinny zajmować minimum 50 % obwodu basenu; mogą one stanowić oddzielny element konstrukcyjny, jak też stanowić stałe części niecki basenowej;
11) wejście do basenu powinno zapewniać możliwość wejścia osobom o ograniczonej sprawności oraz niepełnosprawnym;
12) niecka basenowa powinna być wyposażona w schody i pochylnie, które powinny być usytuowane tam, gdzie głębokość jest najmniejsza; minimalna szerokość schodów powinna wynosić 1 m, pochylnia lub schody powinny być wyposażone co najmniej w jedną poręcz;
13) w skład instalacji basenu powinny wchodzić:
a) instalacja zasilająca wodą,
b) instalacja przelewowa wraz ze zbieraczem zanieczyszczeń – kanalikiem przelewowym wokół basenu,
c) instalacja spustowa odprowadzająca wodę do kanalizacji,
d) instalacja wody ciepłej i zimnej;
14) posadzka oraz dno i ściany niecki basenu powinny być wyłożone materiałem wodoszczelnym o powierzchni zabezpieczającej przed poślizgiem i pozwalającym na ich łatwe mycie i dezynfekcję, posadzka powinna być wyposażona we wpusty ściekowe ze spadkiem posadzki w kierunku wpustów w celu zabezpieczenia przed spływem wody przelewającej się z basenu;
15) korzystanie z basenu powinno odbywać się pod nadzorem terapeuty i ratownika;
16) w widocznych miejscach przy wejściu na basen powinien być umieszczony regulamin porządkowy określający sposób korzystania z rehabilitacyjnego basenu uzdrowiskowego.
§ 13.Urządzone podziemne wyrobisko górnicze powinno spełniać następujące wymagania:
1) stropy i ociosy wyrobiska powinny być zabezpieczone odpowiednią obudową drewnianą lub inną obudową zapewniającą bezpieczeństwo;
2) stropy i ociosy wyrobiska oraz stan techniczny i stateczności obudowy powinny podlegać stałej kontroli w celu zachowania bezpieczeństwa;
3) przy urządzaniu wyrobiska powinien być opracowany i zapewniony stały i niezmienny dopływ powietrza przewietrzającego rejon komór;
4) dla uzyskania optymalnych warunków skuteczności leczenia należy określić parametry dla urządzonego podziemnego wyrobiska górniczego, jakie powinien mieć mikroklimat w komorach leczniczych; dotyczy to przede wszystkim prędkości przepływu, temperatury, wilgotności oraz składu chemicznego i stopnia jonizacji powietrza;
5) posiadać rezerwowe chodniki awaryjne pozwalające na ewakuację z pomieszczeń zagospodarowanych do celów leczniczych na powierzchnię;
6) na drogach komunikacyjnych powinny być założone rezerwowe stanowiska pomiarowe;
7) prace zabezpieczające prowadzone w urządzonym podziemnym wyrobisku górniczym powinny być wykonane na podstawie:
a) pomiarów zamontowanych rozwarstwieniomierzy,
b) pomiarów konwergencji pionowej i poziomej,
c) okresowych pomiarów niwelacyjnych,
d) badań próbek pobranych z miejsc wykonywanych iniekcji skał;
8) w komorach w widocznym miejscu powinny być umieszczone tablice informacyjne o drogach ewakuacyjnych oraz instrukcje dotyczące sposobu zachowania się w sytuacjach zagrożeń;
9) komory powinny być urządzone i wyposażone w sposób zapewniający bezpieczeństwo pacjentów i personelu, w tym wyposażone w system łączności;
10) w komorach powinno być zapewnione stałe zasilanie w energię elektryczną, oświetlenie pomieszczeń musi odbywać się w sposób ciągły;
11) mikroklimat komór powinien odznaczać się właściwościami korzystnymi dla zdrowia, w tym obecnością aerozoli mineralnych, korzystną jonizacją powietrza oraz stabilnymi i optymalnymi dla zdrowia warunkami termicznymi i poziomem wilgotności;
12) [26] w odpowiedniej odległości od urządzonego podziemnego wyrobiska górniczego powinny znajdować się pomieszczenia higieniczno-sanitarne;
13) w urządzonym podziemnym wyrobisku górniczym objętym przepisami Prawa geologicznego i górniczego stosuje się również wymagania eksploatacyjne, funkcjonalne i techniczne określone w tych przepisach;
14) w widocznych miejscach przy wejściu powinien być umieszczony regulamin porządkowy określający sposób korzystania z urządzonego podziemnego wyrobiska górniczego.
§ 14.[27] Instalacje i urządzenia wentylacji mechanicznej i klimatyzacji powinny podlegać okresowemu przeglądowi lub czyszczeniu lub wymianie elementów instalacji zgodnie z zaleceniami producenta. Dokonanie tych czynności powinno być udokumentowane.
§ 15.[28] Zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego należy dostosować do wymagań, o których mowa w § 2–13 z wyłączeniem § 2 pkt 5 lit. b, c, pkt 6 lit. a, b, § 3 pkt 2 lit. b, c, f, g, § 4 pkt 2 lit. b, c, g, w terminie nie dłuższym niż do dnia 31 grudnia 2016 r.
§ 16.Rozporządzenie wchodzi w życiu po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
|
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 131, poz. 924).
[1] § 2 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[2] § 2 pkt 2 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[3] § 2 pkt 5 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[4] § 2 pkt 5 lit. e) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[5] § 2 pkt 7 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. d) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[6] § 2 pkt 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. e) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[7] § 2 pkt 11 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. f) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[8] § 2 pkt 12 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. f) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[9] § 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[10] § 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[11] § 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[12] § 6 pkt 3 lit. e) uchylona przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[13] § 6 pkt 4 lit. f) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[14] § 6 pkt 9 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[15] § 6 pkt 11 uchylony przez § 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[16] § 6 pkt 18 lit. d) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. d) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[17] § 6 pkt 19 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. e) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[18] § 6 pkt 22 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. f) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[19] § 6 pkt 23 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. g) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[20] § 7 pkt 2 lit. a) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[21] § 8 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[22] § 10 pkt 4 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[23] § 10 pkt 4 lit. d) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[24] § 10 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. b) rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[25] § 11 pkt 7 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[26] § 13 pkt 12 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[27] § 14 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.
[28] § 15 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 grudnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wymagań, jakim powinny odpowiadać zakłady i urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego (Dz.U. Nr 258, poz. 1761). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2010 r.