Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2006-09-23 do 2007-08-29
Wersja archiwalna od 2006-09-23 do 2007-08-29
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 18 sierpnia 2006 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
Na podstawie art. 7 ust. 7 ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 264, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.1. Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwanej dalej „Agencją”.
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;
2) rocznym planie finansowym - należy przez to rozumieć plan finansowy, o którym mowa w art. 34 ust. 2 i 3 oraz w art. 41 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319 i Nr 104, poz. 708) oraz w art. 7 ust. 3 ustawy;
3) wolnych środkach - należy przez to rozumieć środki pieniężne, które w danej chwili nie są wykorzystywane przez Agencję na realizację zadań ustawowych.
§ 2.Projekt planu finansowego na następny rok budżetowy, o którym mowa w art. 99 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, opracowuje Prezes Agencji, z uwzględnieniem terminów określanych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych dla materiałów do projektu ustawy budżetowej.
§ 3.1. Agencja prowadzi gospodarkę finansową na podstawie rocznych planów finansowych.
2. Roczny plan finansowy Agencji obejmuje swym zakresem przychody, w tym dotacje z budżetu państwa, oraz koszty, w tym koszty krajowej działalności pomocowej oraz koszty utrzymania Agencji.
3. Roczny plan finansowy nie obejmuje swym zakresem przychodów i kosztów oraz zwiększeń i zmniejszeń funduszy wynikających z realizacji programów pomocowych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej i Rybackiej, Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) oraz Sektorowych Programów Operacyjnych, które są realizowane na podstawie odrębnych przepisów oraz akredytowanych procedur.
4. Roczny plan finansowy jest ustalany na okres roku kalendarzowego.
§ 4.Roczny plan finansowy Agencji składa się z:
1) części tabelarycznej, sporządzonej zgodnie z wzorem formularza określającego wybrane elementy planu finansowego Agencji, ustalonym w załączniku do rozporządzenia wydanego na podstawie art. 120 ust. 5 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych;
2) części opisowej, zawierającej szczegółowe uzasadnienie dla poszczególnych wielkości przychodów oraz kosztów Agencji.
§ 5.1. Do planu, o którym mowa w § 4, załącza się szczegółowe zestawienie, stanowiące integralną część planu, obejmujące:
1) planowane wpływy z poszczególnych tytułów, odrębnie dla realizacji zadań ustawowych i zleconych;
2) planowane wydatki, odrębnie dla realizacji zadań ustawowych i zleconych;
3) planowane wydatki na pokrycie kosztów utrzymania Agencji, w podziale na Centralę Agencji i na oddziały regionalne łącznie z biurami powiatowymi znajdującymi się w danym województwie, z wyodrębnieniem wydatków na wynagrodzenia osobowe, pochodne od wynagrodzeń, pozostałe wydatki bieżące z wyszczególnieniem poszczególnych tytułów oraz wydatki majątkowe;
4) stan środków pieniężnych na początek i na koniec roku kalendarzowego;
5) szczegółowe pisemne uzasadnienie poszczególnych wielkości wpływów i wydatków.
2. Planowane wydatki, z wyłączeniem wydatków wymienionych w ust. 3, przedstawia się w podziale na:
1) wydatki do poniesienia w roku, na który sporządzony jest plan, wynikające z zobowiązań powstałych w latach poprzednich;
2) wydatki do poniesienia w roku, na który sporządzony jest plan, wynikające z zobowiązań powstałych w roku bieżącym;
3) zobowiązania roku bieżącego, z których wydatki zostaną poniesione w latach następnych.
3. Planowane wydatki w zakresie krajowej działalności pomocowej przedstawia się w podziale na:
1) wydatki do poniesienia w roku, na który sporządzony jest plan, wynikające z zobowiązań powstałych w latach poprzednich;
2) wydatki do poniesienia w roku, na który sporządzony jest plan, wynikające z zobowiązań powstałych w roku bieżącym, na podstawie złożonych wniosków oraz umów zawartych w latach poprzednich;
3) wydatki do poniesienia w roku, na który sporządzony jest plan, wynikające z zobowiązań powstałych w roku bieżącym, na podstawie złożonych wniosków oraz umów zawartych w roku bieżącym;
4) zobowiązania roku bieżącego, z których wydatki zostaną poniesione w latach następnych.
4. Użyty w ust. 2 i 3 termin „zobowiązania” oznacza zapisy operacji gospodarczych, ujęte w księgach rachunkowych Agencji, wynikające z zewidencjonowania w księgach rachunkowych dowodów księgowych.
§ 6.Realizacja zadań ustawowych i zleconych oraz wydatkowanie środków publicznych przez Agencję następuje z zachowaniem przepisów ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.
§ 7.1. Realizacja poszczególnych tytułów kosztów powinna być dokonywana w granicach kwot ustalonych w rocznym planie finansowym.
2. Zobowiązania z tytułu umów wieloletnich mogą być zaciągane w wypadku, gdy umowy te są uzasadnione odpowiednimi programami prac. Zobowiązania mogą być również zaciągane z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania Agencji i prawidłowej realizacji zadań w okresach przyszłych, a płatności wynikające z tych umów nastąpią w części w roku następnym.
3. Wykaz planowanych do zawarcia w danym roku umów wieloletnich, z których płatności wystąpią w roku następnym, w podziale na lata odniesienia kosztów z nich wynikających, jest zamieszczany w części opisowej rocznego planu finansowego.
§ 8.Zwiększenie kosztów w poszczególnych tytułach może nastąpić po uprzednim zatwierdzeniu zmiany rocznego planu finansowego.
§ 9.1. Agencja może lokować okresowo wolne środki, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, uwzględniając, iż lokowanie wolnych środków nie może powodować opóźnień w realizacji zadań Agencji, zaś dokonywanie krótkoterminowych lokat okresowo wolnych środków finansowych powinno odbywać się przy zapewnieniu rentowności i bezpieczeństwa lokat.
2. Wyboru banków, w których Agencja będzie lokować okresowo wolne środki, Agencja dokonuje zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.
§ 10.Agencja przesyła ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych oraz ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi, w okresach kwartalnych, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po zakończeniu każdego kwartału, informację zawierającą dane o kwotach ulokowanych wolnych środków, terminach zapadalności lokat, uzyskanych warunkach oprocentowania dla każdej z lokat w poszczególnych bankach w podziale na lokaty długoterminowe i lokaty krótkoterminowe oraz warunkach oprocentowania rachunków bieżących w każdym z banków.
§ 11.Fundusz statutowy zwiększa się o wygospodarowany zysk netto, a zmniejsza się o stratę netto.
§ 12.Księgi rachunkowe, o których mowa w art. 7 ust. 6a ustawy, oraz księgi rachunkowe dla środków przeznaczonych na realizację zadań, o których mowa w art. 3b ustawy, są prowadzone wyłącznie w siedzibie Agencji.
§ 13.Środki pochodzące z funduszy, o których mowa w art. 3a ust. 1 ustawy, są gromadzone, wydatkowane i ewidencjonowane w sposób określony w szczególności w umowach międzynarodowych.
§ 14.1. Wyboru podmiotu uprawnionego do badania rocznego sprawozdania finansowego Agencji dokonuje Prezes Agencji, zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.
2. Koszty postępowania o zamówienie publiczne oraz koszty badania rocznego sprawozdania finansowego Agencji ponosi Agencja.
§ 15.1. Roczne sprawozdanie finansowe Agencji Prezes Agencji przedkłada, wraz z opinią i raportem z przeprowadzonego badania tego sprawozdania, do zaopiniowania ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi.
2. Roczne sprawozdanie finansowe Agencji wraz z opinią i raportem z przeprowadzonego badania tego sprawozdania oraz opinią ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, o której mowa w ust. 1, Prezes Agencji przedkłada do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
§ 16.Przepisy § 3 ust. 2 i 3, § 4 i § 5 mają zastosowanie po raz pierwszy do sporządzania i wykonywania rocznego planu finansowego na 2007 r.
§ 17.Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 maja 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr 85, poz. 783 oraz z 2005 r. Nr 266, poz. 2234).
§ 18.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Finansów: w z. E. Suchocka-Roguska
|
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 131, poz. 908).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 132, poz. 1110, Nr 150, poz. 1259, Nr 163, poz. 1362 i Nr 184, poz. 1539 oraz z 2006 r. Nr 92, poz. 638 i Nr 144, poz. 1040.