ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI1)
z dnia 21 czerwca 2006 r.
w sprawie ryzyk związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego
Na podstawie art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. Nr 169, poz. 1420) zarządza się, co następuje:
§ 1.Rozporządzenie określa:
1) rodzaje ryzyk związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego;
2) podział ryzyk między podmiot publiczny i partnera prywatnego;
3) wpływ ryzyk na poziom długu publicznego oraz deficytu sektora finansów publicznych.
§ 2.Do rodzajów ryzyk związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego należą w szczególności:
1) ryzyka związane z budową - ryzyka powodujące zmiany kosztów i terminów związanych z realizacją budowy, przebudowy lub rozbudowy w ramach przedsięwzięcia, jak również z funkcjonowaniem udostępnionych już składników majątkowych, w szczególności ryzyko:
a) opóźnienia w zakończeniu robót budowlanych,
b) niezgodności z warunkami dotyczącymi ustalonych standardów wykonania robót,
c) wzrostu kosztów,
d) wystąpienia nieścisłości w specyfikacji wyboru partnera prywatnego,
e) związane z wpływem czynników zewnętrznych,
f) wystąpienia nieadekwatnych do celu przedsięwzięcia rozwiązań w dokumentacji projektowej,
g) związane z pojawieniem się lub zastosowaniem do realizacji przedsięwzięcia nowych technologii,
h) wystąpienia wad fizycznych lub prawnych zmniejszających wartość lub użyteczność składnika majątkowego;
2) ryzyka związane z dostępnością - ryzyka wpływające na sposób, jakość lub ilość dostarczanych w ramach realizacji umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym usług, w szczególności ryzyko:
a) związane z niemożliwością dostarczenia zakontraktowanej ilości usług,
b) związane z niemożliwością dostarczenia usług o określonej jakości,
c) braku zgodności z normami bezpieczeństwa lub innymi normami branżowymi,
d) wzrostu kosztów,
e) związane ze sposobem i jakością prac wykonywanych w celu dostarczenia usług,
f) nieodpowiedniej kwalifikacji pracowników,
g) związane z dostępnością i jakością nakładów lub składników majątkowych potrzebnych do realizacji przedsięwzięcia,
h) wystąpienia zmian technologicznych;
3) ryzyka związane z popytem - ryzyka powodujące zmianę popytu na określone usługi, w szczególności ryzyko:
a) związane z pojawieniem się konkurencji,
b) cykliczności popytu,
c) zmiany cen,
d) zastosowania przestarzałych technologii,
e) pojawienia się nowych trendów rynkowych;
4) ryzyka związane z przygotowaniem przedsięwzięcia - ryzyka wpływające na koszt i czas trwania procesu przetargowego, w szczególności ryzyko:
a) związane z dostępnością informacji dotyczących planowanej realizacji przedsięwzięcia,
b) wprowadzania zmian do specyfikacji wyboru partnera prywatnego,
c) związane ze sposobem i jakością prowadzenia postępowania o wybór partnera prywatnego,
d) rezygnacji z realizacji przedsięwzięcia;
5) ryzyka rynkowe związane z dostępnością nakładów na realizację przedsięwzięcia - ryzyka wpływające na koszt, ilość, jakość i terminy dostarczania nakładów niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia, w szczególności ryzyko:
a) związane z niemożliwością pozyskania nakładów o określonej jakości,
b) związane z niemożliwością pozyskania nakładów w określonej ilości,
c) związane z niemożliwością pozyskania nakładów w określonym terminie,
d) zmiany cen,
e) związane z pojawieniem się konkurencji,
f) związane z logistyką,
g) związane z rynkiem pracy;
6) ryzyko o charakterze politycznym - ryzyko wystąpienia zmian w sferze polityki, której kierunki związane są z rozwojem przedsięwzięć realizowanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego;
7) ryzyko o charakterze legislacyjnym - ryzyko wystąpienia zmian w przepisach prawnych, mających wpływ na realizację przedsięwzięć w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego;
8) ryzyka makroekonomiczne - ryzyka wpływające na sytuację ekonomiczną, w szczególności ryzyko:
a) inflacji,
b) zmian wysokości stóp procentowych,
c) kursowe,
d) zmian demograficznych,
e) związane z tempem wzrostu gospodarczego;
9) ryzyko regulacyjne - ryzyko wystąpienia zmian w regulacjach dotyczących systemów opłat w ramach danej dziedziny usług użyteczności publicznej, które mają wpływ na koszty realizacji przedsięwzięcia lub w wyniku których zmianie ulegnie zakres praw i obowiązków stron w ramach przedsięwzięcia;
10) ryzyka związane z przychodami z przedsięwzięcia - ryzyka mające wpływ na poziom przychodów uzyskiwanych w ramach realizacji przedsięwzięcia, w szczególności ryzyko:
a) związane z funkcjonowaniem wynagradzania partnera prywatnego w ramach przedsięwzięcia,
b) zmian w obowiązującym mechanizmie cenowym,
c) związane z wdrożeniem mechanizmu poboru opłat związanych z przedsięwzięciem;
11) ryzyko związane z wystąpieniem siły wyższej;
12) ryzyka związane z rozstrzyganiem sporów - ryzyka, których wystąpienie wpływa na sposób i efektywność rozstrzygnięcia sporu powstałego na tle realizacji umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym;
13) ryzyka związane ze stanem środowiska naturalnego - ryzyka powodujące powstanie obowiązku podjęcia działań, mających na celu poprawę stanu środowiska naturalnego przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia, lub ryzyka pogorszenia się stanu środowiska naturalnego w wyniku realizacji przedsięwzięcia;
14) ryzyka związane z lokalizacją przedsięwzięcia - ryzyka wpływające na dostępność terenu przeznaczonego do realizacji przedsięwzięcia, w szczególności ryzyko:
a) związane ze stanem prawnym nieruchomości,
b) odkryć archeologicznych lub innych związanych z dziedzictwem kulturowym,
c) wynikające z właściwości istniejącej infrastruktury,
d) dostępności siły roboczej;
15) ryzyka związane z przekazywaniem składników majątkowych - ryzyka wpływające na warunki i terminy przekazywania składników majątkowych w ramach realizacji przedsięwzięcia, w szczególności ryzyko:
a) związane ze stanem składników majątkowych przed ich przekazaniem,
b) związane z przepływem informacji dotyczących składników majątkowych zaangażowanych w przedsięwzięcie,
c) związane z wykonaniem obowiązków i egzekucją praw związanych z dokonaniem przekazania,
d) wystąpienia wierzytelności lub innego prawa związanego z danym składnikiem majątkowym,
e) konieczności transferu siły roboczej;
16) ryzyko związane z końcową wartością składników majątkowych - ryzyko wartości materialnej składników majątkowych na dzień zakończenia realizacji umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym;
17) ryzyko związane z brakiem społecznej akceptacji - ryzyko protestów i sprzeciwów społeczności lokalnych, w szczególności podczas wdrażania i realizacji projektów infrastrukturalnych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
§ 3.Podział ryzyk, o których mowa w § 2, między partnera prywatnego i podmiot publiczny - strony umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym, zwane dalej „stronami”, powinien być dokonany z zastosowaniem zasady optymalnej alokacji danego ryzyka, uwzględniającej możliwości i umiejętności zarządzania ryzykiem przez strony, w celu osiągnięcia jak największej wartości dodanej analizowanego przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
§ 4.Zobowiązania wynikające z umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym mają wpływ na poziom długu publicznego oraz deficytu sektora finansów publicznych w przypadku, gdy podmiot publiczny:
1) ponosi większość ryzyk związanych z budową, o których mowa w § 2 pkt 1, albo
2) ponosi większość ryzyk związanych z dostępnością i większość ryzyk związanych z popytem, o których mowa w § 2 pkt 2 i 3.
§ 5.1. Ustalenie przez podmiot publiczny, czy będzie miał miejsce podział ryzyk, o którym mowa w § 4, następuje w oparciu o wyniki analizy jakościowej tych ryzyk, z zastrzeżeniem ust. 3.
2. W wyniku analizy jakościowej ryzyk należy określić:
1) podział ryzyk pomiędzy strony umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym;
2) prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyk oraz
3) wpływ ryzyk na realizowane przedsięwzięcie.
3. Jeżeli na podstawie analizy, o której mowa w ust. 1:
1) nie jest możliwe ustalenie podziału ryzyk, pozwalającego stwierdzić, która ze stron umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym ponosi większość ryzyk związanych z budową, dostępnością i popytem, wymienionych w § 2 pkt 1-3, lub
2) gdy przynajmniej jedno spośród ryzyk wymienionych w § 2 pkt 1-3 charakteryzuje się wysokim prawdopodobieństwem wystąpienia lub wysokim wpływem na przedsięwzięcie i będzie je ponosił podmiot publiczny
- niezbędne jest przeprowadzenie analizy wartościowej ryzyk, w wyniku której wartości wszystkich ryzyk, w ramach tych rodzajów, zostaną wyrażone liczbowo, w oparciu o prawdopodobieństwo ich wystąpienia i ich wpływ na przedsięwzięcie.
4. Wartości liczbowe ryzyk, o których mowa w ust. 3, zostaną określone na podstawie wyników analizy rodzajów ryzyka, o której mowa w § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie niezbędnych elementów analizy przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (Dz. U. Nr 125, poz. 866).
§ 6.1. W przypadku gdy podział ryzyk, o których mowa w § 2 pkt 1-3, nie pozwala na ustalenie, która ze stron ponosi większość tych ryzyk, ustalenie, czy zobowiązania wynikające z umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym mają wpływ na dług publiczny oraz deficyt sektora finansów publicznych, następuje z uwzględnieniem podziału ryzyka związanego z końcową wartością składników majątkowych, o którym mowa w § 2 pkt 16.
2. W przypadku gdy podmiot publiczny będzie ponosił ryzyko związane z końcową wartością składników majątkowych lub podział tego ryzyka pomiędzy strony nie będzie przejrzysty co do tego, kto ponosi większość tego ryzyka, zobowiązania wynikające z umowy o partnerstwie publiczo-prywatnym będą miały wpływ na poziom długu publicznego oraz deficytu sektora finansów publicznych.
§ 7.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Gospodarki: P. G. Woźniak
|
1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 220, poz. 1888).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00