Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2006-04-25 do 2009-03-07
Wersja archiwalna od 2006-04-25 do 2009-03-07
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 13 kwietnia 2006 r.
w sprawie szczegółowego trybu przeprowadzania kontroli podmiotów podlegających nadzorowi Komisji Papierów Wartościowych i Giełd
Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym (Dz. U. Nr 183, poz. 1537) zarządza się, co następuje:
§ 1.Rozporządzenie określa szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli przez Komisję Papierów Wartościowych i Giełd, w tym formę, sposób i terminy wykonywania czynności związanych z przeprowadzaniem kontroli oraz wydawaniem zaleceń na podstawie wyników kontroli.
§ 2.Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym;
2) Komisji - należy przez to rozumieć Komisję Papierów Wartościowych i Giełd;
3) zarządzającym kontrolę - należy przez to rozumieć dyrektora lub zastępcę dyrektora komórki organizacyjnej urzędu Komisji, do zadań której należy przeprowadzanie kontroli;
4) kontrolowanym - należy przez to rozumieć podmiot podlegający kontroli, wymieniony w art. 26 ust. 1 ustawy;
5) czynnościach kontrolnych - należy przez to rozumieć czynności podejmowane przez kontrolerów w trakcie przeprowadzania kontroli.
§ 3.Zarządzający kontrolę, w przypadkach uzasadnionych charakterem kontroli, może, nie wcześniej niż na 3 dni przed planowanym rozpoczęciem kontroli, pisemnie powiadomić o tym kontrolowanego, wskazując przedmiot i zakres kontroli, celem umożliwienia kontrolowanemu sprawnego zgromadzenia lub przygotowania dokumentów i zebrania innych danych i informacji niezbędnych do przeprowadzenia kontroli, w tym zapewnienia obecności, w trakcie przeprowadzania kontroli, osób upoważnionych do reprezentowania kontrolowanego.
§ 4.1. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli oraz legitymację lub dokument potwierdzający tożsamość okazuje się, przed podjęciem czynności kontrolnych, osobie upoważnionej do reprezentowania kontrolowanego oraz niezwłocznie informuje się tę osobę o prawach i obowiązkach kontrolowanego, a także poucza o skutkach prawnych utrudniania lub uniemożliwiania przeprowadzenia czynności kontrolnych oraz o odpowiedzialności za złożenie nieprawdziwych wyjaśnień lub zatajenie prawdy.
2. O dokonaniu pouczenia, o którym mowa w ust. 1, umieszcza się wzmiankę na okazanym upoważnieniu. Osoba upoważniona do reprezentowania kontrolowanego potwierdza własnoręcznym podpisem odebranie pouczenia.
3. W przypadku odmowy potwierdzenia odebrania pouczenia, o którym mowa w ust. 2, wzmiankę o tym umieszcza się na okazanym upoważnieniu, z podaniem przyczyn odmowy.
4. Na żądanie osoby, której okazano upoważnienie, kontrolerzy pozostawiają kopię upoważnienia, co osoba ta potwierdza na oryginale upoważnienia.
5. W przypadku nieobecności osoby upoważnionej do reprezentowania kontrolowanego lub jeżeli pomimo jej obecności, osoba ta jest niedostępna ze względów uzasadnionych okolicznościami, upoważnienie do przeprowadzenia kontroli może być okazane w pierwszej kolejności kierownikowi jednostki organizacyjnej kontrolowanego, z której zadaniami zakres kontroli jest związany, lub jego zastępcy, albo osobie zatrudnionej na stanowisku kierownika komórki nadzoru wewnętrznego kontrolowanego lub na samodzielnym stanowisku do spraw nadzoru wewnętrznego, lub na stanowisku o zbliżonym do wymienionych stanowisk zakresie obowiązków, a w dalszej kolejności innemu pracownikowi kontrolowanego lub osobie czynnej w miejscu kontroli.
§ 5.1. Na żądanie kontrolera, w terminie określonym w żądaniu, osoby wchodzące w skład statutowych organów kontrolowanego lub osoby pozostające z kontrolowanym w stosunku pracy, zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze:
1) sporządzają i przekazują, na koszt kontrolowanego, kopie dokumentów lub innych nośników informacji;
2) udzielają pisemnych lub ustnych wyjaśnień.
2. Kopie dokumentów i innych nośników informacji, podlegających badaniu w trakcie przeprowadzania kontroli, kontrolerzy mogą sporządzać samodzielnie, zgodnie z art. 32 ust. 6 zdanie drugie ustawy.
3. Kontrolerzy mogą żądać od kontrolowanego sporządzenia zestawień określonych danych i informacji na podstawie tych dokumentów i nośników, wyznaczając odpowiedni termin do ich przekazania.
4. Z przekazania kontrolerowi materiałów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i ust. 3, oraz pobrania materiałów, o których mowa w ust. 2, sporządza się protokół w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kontrolowany. Kontroler oraz osoba przekazująca materiały podpisują protokół oraz parafują każdą jego stronę.
5. W przypadku odmowy podpisania protokołu, o którym mowa w ust. 4, wzmiankę o tym umieszcza się w protokole, z podaniem przyczyn odmowy.
6. Przeprowadzenie kontroli nie powinno, w miarę możliwości, zakłócać wykonywania zadań kontrolowanego.
§ 6.1. Jeżeli sporządzenie materiałów, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 3, jest utrudnione w trakcie przeprowadzanych czynności kontrolnych w siedzibie lub jednostkach organizacyjnych kontrolowanego z przyczyn obiektywnych, kontroler może w formie pisemnej wskazać sposób i termin dostarczenia dokumentów przez kontrolowanego kontrolerom. W takim przypadku kontrolowany dołącza spis materiałów wraz z liczbą przekazanych kart, parafuje każdą stronę spisu oraz przekazanych materiałów, poświadcza za zgodność z oryginałem kopie dokumentów lub innych nośników informacji, w sposób określony w § 7 ust. 2 i 3, oraz numeruje je.
2. Z przekazania materiałów, o których mowa w ust. 1, nie sporządza się protokołu, o którym mowa w § 5 ust. 4.
§ 7.1. Informacje pisemne, sporządzane przez kontrolowanego na potrzeby przeprowadzanej kontroli, powinny być podpisane przez osoby upoważnione do ich sporządzenia. W przypadku odmowy ich podpisania kontroler sporządza stosowną adnotację na protokole przekazania materiałów.
2. Zgodność z oryginałem kopii dokumentów potwierdza osoba uprawniona do reprezentowania kontrolowanego lub pozostająca z kontrolowanym w stosunku pracy.
3. Potwierdzenie, o którym mowa w ust. 2, zawiera klauzulę „za zgodność z oryginałem” i podpis osoby dokonującej potwierdzenia. Zgodność z oryginałem kopii danych umieszczonych w systemach informatycznych lub kopie danych utrwalonych na nośnikach informacji innych niż dokumenty potwierdza się na piśmie, ze wskazaniem zawartości nośnika oraz jego rodzaju.
§ 8.1. Z odebrania ustnych wyjaśnień sporządza się protokół w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kontrolowany. Kontroler oraz osoba składająca ustne wyjaśnienia podpisują protokół oraz parafują każdą jego stronę.
2. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez osobę składającą ustne wyjaśnienia, wzmiankę o tym umieszcza się w protokole, z podaniem przyczyn odmowy.
3. Wyjaśnienia udzielane ustnie przez osoby, o których mowa w art. 32 ust. 5 ustawy, mogą być utrwalane przy wykorzystaniu urządzenia rejestrującego, po uprzednim poinformowaniu osoby składającej wyjaśnienia. W czynnościach ma prawo uczestniczyć osoba upoważniona do reprezentowania kontrolowanego. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się.
§ 9.1. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół. Protokół kontroli zawiera w szczególności:
1) firmę (nazwę) i adres kontrolowanego;
2) wskazanie jednostek organizacyjnych kontrolowanego, objętych kontrolą;
3) imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe kontrolerów;
4) numer i datę upoważnienia do przeprowadzenia kontroli oraz wzmiankę o jego zmianach;
5) określenie przedmiotu i zakresu kontroli;
6) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
7) imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób składających oświadczenia oraz udzielających informacji i wyjaśnień w toku kontroli;
8) wzmiankę o pouczeniu, o którym mowa w § 4 ust. 1;
9) opis dokonanych czynności kontrolnych oraz ustalenia dotyczące stanu faktycznego, ze wskazaniem dokumentów lub innych informacji i materiałów, na jakich ustalenia te zostały oparte, jak również opis stwierdzonych nieprawidłowości, ich zakresu i przyczyn;
10) wykaz materiałów zgromadzonych w toku kontroli, z podaniem nazwy każdego z nich;
11) miejsce i datę sporządzenia protokołu kontroli;
12) wzmiankę o udzieleniu zaleceń w trybie art. 36 ust. 6 ustawy.
2. Materiałami, o których mowa w ust. 1 pkt 10, są w szczególności:
1) protokoły sporządzone w toku kontroli;
2) pisemne oświadczenia i wyjaśnienia;
3) zarządzenia Przewodniczącego Komisji wydane w toku kontroli;
4) spis materiałów, przekazanych w trybie § 6 ust. 1.
§ 10.1. Po sporządzeniu protokołu kontroli, w dwóch egzemplarzach, kontroler parafuje każdą jego stronę oraz podpisuje protokół.
2. Jeden egzemplarz protokołu oraz, dodatkowo, jego kopię doręcza się kontrolowanemu bezpośrednio lub w postaci przesyłki, za potwierdzeniem odbioru.
3. Osoba upoważniona do reprezentowania kontrolowanego podpisuje protokół kontroli i jego kopię, jak również parafuje każdą ich stronę, a następnie przekazuje podpisaną kopię do Komisji, w terminie 14 dni od doręczenia protokołu, z zastrzeżeniem ust. 5-7.
4. W przypadku zgłoszenia przez kontrolowanego zastrzeżeń do protokołu kontroli, o których mowa w art. 36 ust. 3 ustawy, bieg terminu, o którym mowa w ust. 3, rozpoczyna się następnego dnia po dniu otrzymania przez kontrolowanego aneksu lub stanowiska, o których mowa w art. 36 ust. 4 ustawy.
5. Osoba upoważniona do reprezentowania kontrolowanego może odmówić podpisania protokołu kontroli, wyjaśniając na piśmie przyczyny odmowy. Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 3, odmowę podpisania protokołu kontroli uważa się za dokonaną z upływem ostatniego dnia tego terminu, chyba że kontrolowany zgłosi zastrzeżenia do protokołu kontroli.
6. Kontroler umieszcza na egzemplarzu protokołu kontroli, który otrzymuje Komisja, wzmiankę o odmowie jego podpisania, załączając wyjaśnienia, o których mowa w ust. 5, jeżeli zostały złożone.
7. Odmowa podpisania protokołu kontroli nie zwalnia kontrolowanego z wykonania zaleceń, o których mowa w art. 36 ust. 5 i 6 ustawy, o czym zarządzający kontrolę pisemnie informuje kontrolowanego.
§ 11.1. Zmiany protokołu w formie aneksu, o którym mowa w art. 36 ust. 4 pkt 1 ustawy, doręcza się kontrolowanemu w sposób określony w § 10 ust. 2. Przepisy § 10 ust. 3 i 5-7 stosuje się odpowiednio.
2. Stanowisko, o którym mowa w art. 36 ust. 4 pkt 2 ustawy, oraz w przypadku zgłoszenia zaleceń usunięcia przez kontrolowanego nieprawidłowości stwierdzonych na podstawie wyników kontroli, o których mowa w art. 36 ust. 5 i 6 ustawy, doręcza się kontrolowanemu bezpośrednio lub w postaci przesyłki, za potwierdzeniem odbioru.
§ 12.1. Aneks do protokołu kontroli zawiera w szczególności dane, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1-5, oraz wskazanie zakresu zmiany protokołu kontroli.
2. Po doręczeniu protokołu kontroli lub aneksu do protokołu nie dokonuje się w nich żadnych poprawek i dopisków, z wyjątkiem dotyczących odmowy podpisania przez kontrolowanego protokołu lub aneksu do protokołu.
3. Kontroler dokonuje sprostowania oczywistych omyłek pisarskich lub rachunkowych. Zarządzający kontrolę niezwłocznie pisemnie informuje kontrolowanego o dokonanych sprostowaniach.
§ 13.Do dokumentacji dotyczącej przeprowadzonej kontroli dołącza się:
1) protokół kontroli wraz z materiałami, o których mowa w § 9 ust. 2;
2) materiały, na których zostały utrwalone dane z systemu informatycznego kontrolowanego;
3) nośnik, na którym zostały utrwalone ustne wyjaśnienia, w przypadku, o którym mowa w § 8 ust. 3;
4) treść zastrzeżeń - w przypadku zgłoszenia przez kontrolowanego zastrzeżeń do protokołu kontroli;
5) stanowisko albo aneks, o których mowa w art. 36 ust. 4 ustawy;
6) treść zaleceń, o których mowa w art. 36 ust. 5 i 6 ustawy, o ile zostały zgłoszone;
7) informację o sposobie uwzględnienia zaleceń, o której mowa w art. 36 ust. 8 ustawy.
§ 14.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 25 kwietnia 2006 r.2)
Minister Finansów: Z. Gilowska
|
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 220, poz. 1887).
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu przeprowadzania kontroli podmiotów, których działalność podlega nadzorowi Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (Dz. U. Nr 94, poz. 903), które utraciło moc zgodnie z art. 56 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym (Dz. U. Nr 183, poz. 1537).