Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2006-01-01 do 2011-02-01
Wersja archiwalna od 2006-01-01 do 2011-02-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 20 grudnia 2005 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT
Na podstawie art. 98 ust. 2 i art. 100 ust. 3 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne (Dz. U. Nr 68, poz. 622 i Nr 273, poz. 2703) zarządza się, co następuje:
§ 1.W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie zgłoszeń INTRASTAT (Dz. U. Nr 89, poz. 846 i Nr 282, poz. 2809) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 10 pkt 14 i 15 otrzymują brzmienie:
„14) 17 - „Masa netto (w kg)” - w odniesieniu do towarów, dla których Scalona Nomenklatura (CN) nie przewiduje uzupełniającej jednostki miary;
15) 18 - „Ilość w uzupełniającej jednostce miary” - w odniesieniu do towarów, dla których Scalona Nomenklatura (CN) przewiduje uzupełniającą jednostkę miary;”;
2) w § 23 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Korekty zgłoszenia INTRASTAT nie dokonuje się w przypadku, gdy:
1) pierwotnie podana wartość w polu nr 19 lub 20 zgłoszenia zmieniłaby się w wyniku korekty nie więcej niż o równowartość 1 000 euro lub
2) pierwotnie podane w polu 17 lub 18 zgłoszenia dane zmieniłyby się w wyniku korekty nie więcej niż o 5 %, lub
3) dane, które miałyby podlegać korekcie w polach 10-18 zgłoszenia, dotyczą towaru, dla którego w polu 19 lub 20 zgłoszenia wskazano wartość równą albo niższą od równowartości 1 000 euro, lub
4) korekta miałaby dotyczyć pól: 1-9 lub 21 zgłoszenia INTRASTAT.”;
3) załącznik nr 3 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§ 2.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2006 r., z wyjątkiem § 1 pkt 1, który wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2006 r.
Minister Finansów: w z. E. Suchocka-Roguska
|
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 220, poz. 1887).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 20 grudnia 2005 r. (poz. 2154)
INSTRUKCJA WYPEŁNIANIA FORMULARZA - DEKLARACJA INTRASTAT ORAZ DOKONYWANIA ZGŁOSZEŃ INTRASTAT
Część I
Uwagi ogólne
1. Formularze „DEKLARACJA INTRASTAT - PRZYWÓZ” i „DEKLARACJA INTRASTAT -WYWÓZ” mogą zostać wykorzystane do:
1) dokonania zgłoszenia INTRASTAT;
2) dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT, która może polegać na:
a) zamianie zgłoszenia INTRASTAT, powodującej zastąpienie w całości uprzednio dokonanego zgłoszenia INTRASTAT,
b) zmianie poszczególnych danych w pozycji lub pozycjach zgłoszenia INTRASTAT,
c) dodaniu nowych pozycji w zgłoszeniu INTRASTAT,
d) anulowaniu pozycji zgłoszenia INTRASTAT.
2. Do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w przywozie należy posłużyć się formularzem „DEKLARACJA INTRASTAT - PRZYWÓZ”, zaś do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w wywozie należy posłużyć się formularzem „DEKLARACJA INTRASTAT - WYWÓZ”. Niedopuszczalne jest wykorzystanie formularza „DEKLARACJA INTRASTAT - PRZYWÓZ” do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w wywozie. Niedopuszczalne jest również wykorzystanie formularza „DEKLARACJA INTRASTAT - WYWÓZ” do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w przywozie.
3. Korekta zgłoszenia INTRASTAT w przywozie powinna zostać dokonana na formularzu „DEKLARACJA INTRASTAT - PRZYWÓZ”, zaś korekta zgłoszenia INTRASTAT w wywozie powinna zostać dokonana na formularzu „DEKLARACJA INTRASTAT - WYWÓZ”. Niedopuszczalne jest wykorzystanie formularza DEKLARACJA INTRASTAT - PRZYWÓZ do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT w wywozie. Niedopuszczalne jest również wykorzystanie formularza „DEKLARACJA INTRASTAT - WYWÓZ” do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT w przywozie.
4. Deklaracje INTRASTAT powinny być wypełnione czytelnie, pismem maszynowym lub komputerowo. Dopuszczalne jest ręczne wypełnienie deklaracji INTRASTAT długopisem w kolorze czarnym lub niebieskim, dużymi drukowanymi literami. W polach, w których zostały zamieszczone linie pomocnicze, wpisy powinny zostać dokonane z uwzględnieniem tych linii. W przypadku gdy deklarowane wartości w polach nr 6, 7, 17, 18, 19 i 20 są liczbowo większe niż ilość przewidzianych miejsc wyznaczonych przez linie pomocnicze, wpisów należy dokonać bez uwzględnienia tych linii.
5. Zapisy w poszczególnych polach deklaracji INTRASTAT nie mogą być wycierane lub zamalowywane. Ewentualne zmiany należy wprowadzać po skreśleniu nieprawidłowych danych, jednakże nowe wpisy muszą być czytelne. Każdą zmianę powinna potwierdzić podpisem osoba wypełniająca deklarację.
6. W przypadku użycia komputerowych wydruków formularzy, powinny one być sporządzone na białym papierze do maszynopisania o gramaturze przynajmniej 70 g/m2. Formularze powinny mieć format 210 x 297 mm, przy czym dopuszczalne są odchylenia w długości od -5 do +8 mm. Nadruk powinien być dokonany w odcieniach szarości.
7. W polach 4 i 5 dopuszcza się stosowanie odpowiednich stempli i pieczęci, przy czym powinny one czytelnie wskazywać NIP i REGON danej osoby.
8. Jeżeli wartość dokonanych przez osobę zobowiązaną przywozów lub wywozów towarów nie przekroczyła statystycznego progu szczegółowego odpowiednio w przywozie lub w wywozie, przy dokonywaniu zgłoszenia INTRASTAT lub jego korekty możliwe jest wypełnienie pól, które w tych przypadkach nie są wymagane.
9. Jeżeli deklaracja INTRASTAT służy do dokonania zgłoszenia INTRASTAT lub do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT, polegającej na zamianie zgłoszenia INTRASTAT, a przedmiotem przywozów albo wywozów były więcej niż cztery pozycje towarowe, dla zadeklarowania kolejnych pozycji należy posłużyć się dodatkowymi odpowiednimi deklaracjami INTRASTAT. W takim przypadku poszczególne pozycje należy numerować kolejno bez żadnych przerw (pole nr 9), a łączna liczba pozycji musi być wpisana w polu nr 8 na pierwszej stronie kompletu deklaracji stanowiącej zgłoszenie INTRASTAT lub korektę, polegającą na zamianie zgłoszenia INTRASTAT, przy czym liczba ta nie może być większa niż 9999. Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do zadeklarowania w zgłoszeniu INTRASTAT pozycji od 5 do 9999, wówczas należy wypełnić pole nr 1 oraz pole nr 4 dodatkowych formularzy, a także pola od nr 9 do nr 20. Pola nr 2-3, 5-8 i 21 należy w tym przypadku na dodatkowych formularzach pozostawić niewypełnione.
10. Jeżeli formularz „DEKLARACJA INTRASTAT - PRZYWÓZ” lub „DEKLARACJA INTRASTAT - WYWÓZ” służy do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT, polegającej na:
1) zamianie zgłoszenia INTRASTAT - deklarację INTRASTAT należy wypełnić w sposób, w jaki wypełnia się zgłoszenie INTRASTAT;
2) zmianie poszczególnych danych w pozycji lub pozycjach zgłoszenia INTRASTAT - należy wypełnić pola od nr 1 do nr 4, pole nr 5 - w przypadku dokonywania korekty przez przedstawiciela, oraz pola od nr 9 do nr 21; pola od nr 6 do nr 8 należy pozostawić w tym przypadku niewypełnione;
3) dodaniu nowych pozycji w zgłoszeniu INTRASTAT - należy wypełnić pola od nr 1 do nr 4, pole nr 5 - w przypadku dokonywania korekty przez przedstawiciela, oraz pola od nr 9 do nr 21; pola od nr 6 do nr 8 należy pozostawić w tym przypadku niewypełnione;
4) anulowaniu pozycji zgłoszenia INTRASTAT - należy wypełnić pola od nr 1 do nr 4, pole nr 5 - w przypadku dokonywania korekty przez przedstawiciela, oraz pola od nr 9 do nr 21; pola od nr 6 do nr 8 oraz od nr 10 do nr 20 należy w tym przypadku pozostawić niewypełnione.
11. Jeżeli deklaracja INTRASTAT służy do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT, polegającej na zmianie, anulowaniu lub dodaniu pozycji w zgłoszeniu INTRASTAT, i istnieje konieczność zadeklarowania więcej niż 4 korygowanych pozycji, należy posłużyć się dodatkowymi odpowiednimi deklaracjami INTRASTAT. W tym przypadku na dodatkowych deklaracjach służących do zadeklarowania kolejnych korygowanych pozycji należy wypełnić pola nr: 1, 2, 4, 9, zaś pola od nr 10 do nr 20 należy wypełnić lub pozostawić niewypełnione, w zależności od rodzaju dokonywanej korekty. Pole nr 3, pola od nr 5 do nr 8 i pole nr 21 należy w tym przypadku na dodatkowych formularzach pozostawić niewypełnione.
12. Jeżeli w miesiącu sprawozdawczym osoba zobowiązana do dokonania zgłoszenia INTRASTAT nie dokonała żadnych przywozów lub wywozów towarów, należy dokonać zgłoszenia INTRASTAT w postaci „tzw. zgłoszenia zerowego”, tzn. zgłoszenia, w którym po wypełnieniu pól identyfikacji podmiotu (pola od nr 1 do nr 4 i pole nr 5 - w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez przedstawiciela) należy wstawić cyfrę „0” w polu nr 6 (Łączna wartość fakturowa w PLN), w polu nr 8 (Łączna liczba pozycji) oraz - w przypadku osób, których wartość przywozów lub wywozów przekroczyła próg szczegółowy - w polu nr 7 (Łączna wartość statystyczna w PLN). Pozostałe pola, oprócz pola nr 21 (Wypełniający), należy pozostawić niewypełnione.
13. Do zgłoszenia INTRASTAT nie należy dołączać dokumentów, na podstawie których deklarowane są dane (np. kopii faktur lub dokumentów wysyłkowych).
14. Zgłoszenia INTRASTAT nie dokonuje się w przypadku, gdy przedmiotem przywozu lub wywozu są towary wymienione w Aneksie „A” do Instrukcji.
15. Okresem sprawozdawczym jest miesiąc kalendarzowy, w trakcie którego dokonano przywozu lub wywozu towarów.
16. Wartość zrealizowanego przywozu i wywozu towarów, którą osoba zobowiązana porównuje z wysokością progów statystycznych w celu określenia charakteru swojego obowiązku sprawozdawczego, określana jest następująco:
1) za wartość transakcji zaliczanych do przywozu w systemie INTRASTAT, będących jednocześnie wewnątrz wspólnotowymi nabyciami w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, uznaje się KWotę będącą podstawą ich opodatkowania podatkiem VAT (tj. bez KWoty samego podatku). Jeśli do podstawy opodatkowania wliczony jest podatek akcyzowy, nie należy go uwzględniać przy wyznaczaniu wartości tych transakcji;
2) za wartość transakcji zaliczanych do wywozu w systemie INTRASTAT, będących jednocześnie wewnątrzwspólnotowymi dostawami w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, uznaje się KWotę będącą podstawą ich opodatkowania podatkiem VAT (tj. bez KWoty samego podatku). Jeśli do podstawy opodatkowania wliczony jest podatek akcyzowy, nie należy go uwzględniać przy wyznaczaniu wartości tych transakcji;
3) za wartość pozostałych transakcji zaliczanych do wywozu lub przywozu w systemie INTRASTAT uznaje się oszacowaną przez podmiot aktualną wartość samych towarów, która byłaby ustalona w ramach zwykłej transakcji kupna/sprzedaży. W przypadku towarów przywożonych/wywożonych po uszlachetnianiu, do ich wartości fakturowej należy doliczyć wartość usługi uszlachetniania.
17. W przypadku posługiwania się niniejszą Instrukcją do sporządzania elektronicznych zgłoszeń INTRASTAT należy uwzględnić również informacje i wytyczne zawarte w specyfikacji elektronicznych zgłoszeń INTRASTAT w standardzie XML.
Część II
Szczególne przypadki postępowania
1. Informacje dotyczące kilku przywozów lub wywozów towarów sklasyfikowanych pod jednym kodem CN, realizowanych w obrębie Wspólnoty w jednym okresie sprawozdawczym, powinny być komasowane (sumowane) w jednej pozycji, o ile dane dotyczące: kodu kraju wysyłki [w przywozie] / kodu kraju przeznaczenia [w wywozie] (pole nr 11), kodu warunków dostawy (pole nr 12), kodu rodzaju transakcji (pole nr 13), kodu rodzaju transportu (pole nr 15) oraz kodu kraju pochodzenia [tylko w przywozie] (pole nr 16) są identyczne, tzn. jeżeli każde z tych pojedynczych pól zawiera to samo oznaczenie kodu.
2. W przypadku przywozów lub wywozów towarów, których suma wartości jest równa lub mniejsza niż równowartość 200 euro i które zostały dokonane w ciągu jednego okresu sprawozdawczego z/lub do jednego państwa członkowskiego Wspólnoty, przywozy albo wywozy można ująć łącznie w jednej pozycji zgłoszenia (odrębnie w przywozie i odrębnie w wywozie), wypełniając w niej pola: nr 9 (Nr pozycji), nr 11 (Kod kraju wysyłki/Kod kraju przeznaczenia), nr 19 (Wartość fakturowa) oraz pole nr 14 (Kod towaru) podając w nim następujący kod towarowy: 99 50 00 00. Kod ten w całym okresie sprawozdawczym może zostać zastosowany jednokrotnie w zgłoszeniu INTRASTAT (zgłoszeniach częściowych) w przywozie oraz jednokrotnie w zgłoszeniu INTRASTAT (zgłoszeniach częściowych) w wywozie, w odniesieniu do przywozów towarów realizowanych z jednego kraju wysyłki lub wywozów towarów realizowanych do jednego kraju przeznaczenia.
3. Wywóz lub przywóz towarów w stanie rozmontowanym lub niezmontowanym dla celów transportu lub z przyczyn handlowych, ale załadowanych na kilka środków transportu, należy zadeklarować pod jedną pozycją towarową i wpisać ogólną (łączną) wartość towarów. Jeżeli przesyłki te zostały dokonane w kilku okresach sprawozdawczych, zgłoszenia INTRASTAT należy dokonać tylko raz - za miesiąc sprawozdawczy, w którym dokonano odbioru lub wysyłki ostatniej partii towaru. Jeżeli w takich przypadkach transport dokonywał się przy pomocy różnych środków transportu, należy podać ten środek transportu, którym dokonano największego przywozu lub wywozu pod względem masy lub wartości przesyłki.
4. W przypadku gdy pojedyncza przesyłka zawiera różne części do pojazdów mechanicznych lub statków powietrznych, może być ujęta pod jedną pozycją towarową i zaklasyfikowana pod kodem towarowym, który odnosi się do towaru obejmującego ponad 50 % wartości przywożonych lub wywożonych części. Z takiego uproszczonego sposobu deklarowania wyłączone są: nadwozia, podwozia i silniki do pojazdów mechanicznych lub statków powietrznych.
5. Towary przywożone lub wywożone w celu uszlachetniania powinny być zgłaszane do systemu INTRASTAT z podaniem wartości powierzonego surowca. Towary przywożone lub wywożone po uszlachetnianiu powinny być zgłaszane do systemu INTRASTAT z podaniem wartości powierzonego surowca i kosztu usługi. Uszlachetnianie towarów oznacza działania, których celem jest stworzenie nowego lub w znacznym stopniu ulepszonego towaru. Nie musi to oznaczać zmiany w klasyfikacji towaru. Do działań będących uszlachetnianiem towarów zalicza się w szczególności: przetworzenie, budowę, montaż, udoskonalenie, renowację oraz pomalowanie towaru uprzednio niepomalowanego. Przywóz lub wywóz towarów w celu uszlachetniania powinien być zgłaszany pod kodem rodzaju transakcji „41”, zaś przywóz lub wywóz towarów po uszlachetnianiu powinien być zgłaszany pod kodem transakcji „51”.
6. Towary przywożone lub wywożone w celu naprawy lub po naprawie nie podlegają zgłoszeniu w systemie INTRASTAT. Naprawa towaru stanowi przywrócenie towaru do jego pierwotnej funkcji lub stanu. Celem tej operacji jest utrzymanie towaru w stanie pozwalającym na jego użytkowanie; może to oznaczać pewną przebudowę, ale nie zmienia w żaden sposób charakteru towaru.
7. W przypadku wywozu towarów przeznaczonych na zaopatrzenie statków wodnych lub powietrznych zakres informacyjny zgłoszenia INTRASTAT może zostać ograniczony do następujących pól: nr 9 (Nr pozycji), nr 11 (Kod kraju przeznaczenia), nr 14 (Kod towaru), nr 20 (Wartość statystyczna w PLN) wraz z zastosowaniem następujących kodów towarowych i oznaczeń:
1) w zakresie kodów towarowych:
99 30 24 00 | - towary wymienione w działach od 1 do 24 Scalonej Nomenklatury (CN), |
99 30 27 00 | - towary wymienione w dziale 27 Scalonej Nomenklatury (CN), |
99 30 99 00 | - towary wymienione w pozostałych działach Scalonej Nomenklatury (CN); |
2) w zakresie kodu kraju przeznaczenia można zastosować kod: QR.
8. W przypadku przywozu lub wywozu towarów przeznaczonych dla operatorów obsługujących instalacje morskie i towarów niezbędnych do działania silników, maszyn i innego sprzętu działających na tych instalacjach, zakres informacyjny zgłoszenia INTRASTAT może zostać ograniczony do następujących pól: nr 9 (Nr pozycji), nr 11 (Kod kraju wysyłki/Kraju przeznaczenia), nr 14 (Kod towaru), nr 20 (Wartość statystyczna w PLN) wraz z zastosowaniem następujących kodów towarowych i oznaczeń:
1) w zakresie kodów towarowych:
99 31 24 00 | - dla towarów wymienionych w działach od 1 do 24 Scalonej Nomenklatury (CN), |
99 31 27 00 | - dla towarów wymienionych w dziale 27 Scalonej Nomenklatury (CN), |
99 31 99 00 | - dla towarów wymienionych w pozostałych działach Scalonej Nomenklatury (CN); |
2) w zakresie kodu kraju wysyłki/przeznaczenia można zastosować kod: QV;
9. Realizowany na podstawie umów o prenumeratę przywóz lub wywóz czasopism, objętych jedną fakturą, należy ująć w zgłoszeniu INTRASTAT zbiorczo za cały okres prenumeraty. Jeżeli przesyłki czasopism zostały dokonane w kilku okresach sprawozdawczych, zgłoszenia INTRASTAT należy dokonać tylko raz - za miesiąc sprawozdawczy, w którym dokonano odbioru lub wysyłki ostatniej partii czasopism.
10. Przekazywanie towarów w ramach leasingu finansowego jest traktowane w systemie INTRASTAT jako sprzedaż, w związku z czym przywóz lub wywóz takich towarów włączony jest do systemu INTRASTAT. Dla celów zgłoszeń INTRASTAT leasing finansowy rozumiany jest jako przemieszczenie towarów do leasingobiorcy na okres dłuższy niż jeden rok z zamiarem przeniesienia na leasingobiorcę praw własności do tych towarów z chwilą wygaśnięcia umowy leasingu. Towary są traktowane jako będące w leasingu finansowym, gdy leasingobiorca przejmuje prawa, ryzyko, korzyści oraz odpowiedzialność związane z towarami będącymi przedmiotem leasingu i z ekonomicznego punktu widzenia może być uważany faktycznie za właściciela tych towarów. Płatności leasingowe są obliczane w taki sposób, aby pokrywały one całkowitą lub prawie całkowitą wartość towaru. W przypadku leasingu finansowego okresem sprawozdawczym jest miesiąc kalendarzowy, w którym nastąpił przywóz lub wywóz towarów. Leasing finansowy powinien być zgłaszany pod kodem rodzaju transakcji „15”.
11. Przekazywanie towarów w ramach leasingu operacyjnego lub dzierżawy nie podlega zgłoszeniu do systemu INTRASTAT pod warunkiem, że przewidywany umowny okres użytkowania tych towarów nie jest dłuższy niż 24 miesiące. Jeżeli przewidywany okres użytkowania takich towarów jest dłuższy niż 24 miesiące, przywóz lub wywóz tych towarów należy zgłosić do systemu INTRASTAT. W tym przypadku okresem sprawozdawczym jest miesiąc kalendarzowy, w którym nastąpił wywóz lub przywóz towarów. W przypadku gdy przewidywany okres użytkowania nie był dłuższy niż 24 miesiące, a towary nie zostały wywiezione lub przywiezione po okresie 24 miesięcy od momentu ich przywozu lub wywozu, należy je zgłosić do systemu INTRASTAT za okres sprawozdawczy, w którym upłynął termin 24 miesięcy od dnia przywozu/wywozu towarów. Leasing operacyjny i dzierżawa powinny być zgłaszane pod kodem rodzaju transakcji „90”.
12. W przypadku gdy przewidywany okres użytkowania towarów przywiezionych lub wywiezionych czasowo, w tym w ramach leasingu operacyjnego i dzierżawy, nie był dłuższy niż 24 miesiące i towary te korzystały ze zwolnienia z obowiązku zgłoszenia do systemu INTRASTAT, a przed upływem tego terminu nastąpiło zbycie lub nabycie towarów, przywóz albo wywóz takich towarów należy zgłosić do systemu INTRASTAT za okres sprawozdawczy, w którym nastąpiło zbycie lub nabycie towarów.
13. Oprogramowanie komputerowe jest klasyfikowane pod kodem Nomenklatury Scalonej jako nośnik informacji. W przypadku przywozu lub wywozu sprzętu komputerowego dostarczanego razem z oprogramowaniem i licencjami należy podać całkowitą wartość towaru, tj. obejmującą wartość sprzętu komputerowego łącznie z wartością oprogramowania i licencji na oprogramowanie. W przypadku przywozu lub wywozu produkowanego masowo ogólnodostępnego oprogramowania komputerowego oraz dołączonych do niego podręczników należy podać całkowitą wartość towaru, tj. wartość oprogramowania łącznie z wartością nośników i podręczników. Zgłoszeń INTRASTAT nie dokonuje się w sytuacjach niezwiązanych z fizycznym przemieszczeniem towaru (przesłanie oprogramowania drogą elektroniczną, sprzedaż dodatkowych licencji lub praw ujęta na fakturze za uprzednio dostarczone oprogramowanie) oraz w przypadkach określonych w Aneksie „A” do Instrukcji.
14. W przypadku zwrotu towarów uprzednio zgłoszonych do systemu INTRASTAT przy ich przywozie lub wywozie, w polu nr 19 (Wartość fakturowa) oraz - jeżeli jest ono wypełniane - w polu nr 20 (Wartość statystyczna) deklaracji INTRASTAT należy zadeklarować wartość, która została zadeklarowana przy przywozie lub wywozie tych towarów.
15. W przypadku towarów zgłoszonych do systemu INTRASTAT, które następnie utraciły wartość handlową wskutek zniszczenia, należy dokonać korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia INTRASTAT, podając w polach nr 17 (Masa netto w kg) albo 18 (Ilość w uzupełniającej jednostce miary) oraz nr 19 (Wartość fakturowa) i - jeżeli jest ono wypełniane - nr 20 (Wartość statystyczna) dane odnoszące się tylko do towaru, który nie uległ zniszczeniu. Jeżeli zniszczeniu uległ cały towar, w polach tych należy zadeklarować „0”, zaś w polu nr 13 (Kod rodzaju transakcji) należy wpisać kod „90”. W przypadku towarów przywożonych lub wywożonych w miejsce towarów zniszczonych przywóz lub wywóz należy zgłosić do systemu INTRASTAT, wraz z podaniem w polu nr 13 (Kod rodzaju transakcji) deklaracji INTRASTAT kodu „23”.
Część III
Wypełnianie pól formularza
„DEKLARACJA INTRASTAT - PRZYWÓZ”
POLE 1 - Okres sprawozdawczy
Pole to składa się z 4 części: miesiąc sprawozdawczy, rok sprawozdawczy, nr zgłoszenia w okresie sprawozdawczym i nr wersji zgłoszenia.
PIERWSZA CZĘŚĆ POLA: MIESIĄC SPRAWOZDAWCZY
Należy wpisać dwucyfrowe oznaczenie miesiąca kalendarzowego, do którego odnosi się deklaracja, w postaci dwóch cyfr arabskich, odpowiednio od 01 dla stycznia, 02 dla lutego, 03 dla marca ....12 dla grudnia.
DRUGA CZĘŚĆ POLA: ROK SPRAWOZDAWCZY
Należy wpisać dwucyfrowe oznaczenie roku kalendarzowego, do którego odnosi się deklaracja, w postaci dwóch cyfr arabskich, np. 06 - dla roku 2006, 07 - dla roku 2007.
TRZECIA CZĘŚĆ POLA: NUMER ZGŁOSZENIA W OKRESIE SPRAWOZDAWCZYM
Należy podać numer zgłoszenia INTRASTAT w przywozie w okresie sprawozdawczym. Niedopuszczalne jest powtórzenie tego numeru w danym okresie sprawozdawczym. Liczb nie należy poprzedzać zerami.
CZWARTA CZĘŚĆ POLA: NUMER WERSJI ZGŁOSZENIA
Należy podać numer kolejny wersji zgłoszenia INTRASTAT, określonego w podpolu „Numer zgłoszenia w okresie sprawozdawczym”.
Każdy kolejny dokument odnoszący się do danego okresu sprawozdawczego (zgłoszenie INTRASTAT lub korekta zgłoszenia INTRASTAT) będzie tworzył kolejną wersję zgłoszenia INTRASTAT (odrębnie dla przywozu i odrębnie dla wywozu). Jeżeli jest to pierwsze (pierwotnie składane) zgłoszenie INTRASTAT w okresie sprawozdawczym, posiada ono w tym podpolu oznaczenie „1”. Każdy następny dokument odnoszący się do tego zgłoszenia w okresie sprawozdawczym powinien mieć kolejny numer.
Liczb nie należy poprzedzać zerem.
POLE 2 - Rodzaj deklaracji
W tym polu należy zaznaczyć znakiem X umieszczonym w odpowiednim KWadracie, czy formularz jest używany do dokonania zgłoszenia INTRASTAT, korekty polegającej na zamianie zgłoszenia INTRASTAT, czy do korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu.
Korekta polegająca na zamianie zgłoszenia INTRASTAT powoduje zastąpienie w całości dotychczasowego, uprzednio złożonego zgłoszenia INTRASTAT (nawet korygowanego).
Korekta zgłoszenia INTRASTAT może odnosić się tylko do aktualnej wersji tego zgłoszenia.
POLE 3 - Kod izby celnej, do której adresowana jest deklaracja INTRASTAT
Należy podać, zgodnie z wykazem stanowiącym Aneks „B” do Instrukcji, sześciocyfrowy kod izby celnej właściwej miejscowo ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę osoby zobowiązanej do dokonania zgłoszenia INTRASTAT lub do jego korekty.
POLE 4 - Odbiorca
Należy podać imię i nazwisko lub nazwę oraz pełny adres osoby zobowiązanej do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w przywozie oraz 10-cyfrowy Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP), poprzedzony kodem PL, i 14-cyfrowy statystyczny numer identyfikacyjny podmiotu zarejestrowanego w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON. Jeżeli podmiot ten posiada 9-cyfrowy numer REGON, wówczas dla pięciu ostatnich cyfr przeznaczonych dla tego numeru należy podać cyfrę „0”.
Jeżeli osoba zobowiązana do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w przywozie nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania w Polsce, ale jest zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT UE, w tym polu należy wpisać jej pełny adres oraz numer NIP. W tym przypadku numeru REGON nie podaje się.
Pole to należy wypełnić w każdym przypadku, niezależnie od faktu wypełnienia pola nr 5 - Przedstawiciel.
POLE 5 - Przedstawiciel
Należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT lub korekty zgłoszenia INTRASTAT przez przedstawiciela.
Należy podać imię i nazwisko lub nazwę oraz pełny adres podmiotu składającego deklarację w imieniu osoby zobowiązanej do dokonania zgłoszenia INTRASTAT oraz 10-cyfrowy Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) i 14-cyfrowy statystyczny numer identyfikacyjny podmiotu zarejestrowanego w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON tego podmiotu. Jeżeli podmiot ten posiada 9-cyfrowy numer REGON, wówczas dla pięciu ostatnich cyfr przeznaczonych dla tego numeru należy podać cyfrę „0”.
Jeżeli przedstawicielem jest pracownik osoby zobowiązanej, pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 6 - Łączna wartość fakturowa w PLN
Należy wpisać sumę wartości w PLN określonych w polu nr 19 ze wszystkich pozycji kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT.
Pole należy wypełnić jedynie na pierwszej stronie kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT. Na kolejnych stronach deklaracji pole to należy pozostawić niewypełnione.
W przypadku braku obrotów w okresie sprawozdawczym należy wpisać wartość „0”.
Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 7 - Łączna wartość statystyczna w PLN
Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez osobę, której wartość dokonanych przywozów towarów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w przywozie.
Należy wpisać sumę wartości w PLN określonych w polu nr 20 ze wszystkich pozycji kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT.
Pole należy wypełnić jedynie na pierwszej stronie kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT. Na kolejnych stronach deklaracji pole należy pozostawić niewypełnione.
W przypadku braku obrotów w okresie sprawozdawczym należy wpisać wartość „0”.
Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 8 - Łączna liczba pozycji
Jeżeli deklaracja INTRASTAT służy do dokonania zgłoszenia INTRASTAT należy wpisać łączną ilość pozycji towarowych. Łączna ilość pozycji towarowych nie może być większa od 9999. Liczb nie należy poprzedzać zerami.
Łączna ilość pozycji podana w tym polu musi zgadzać się z ostatnim numerem pozycji wpisanym w polu nr 9 kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT.
Pole należy wypełnić jedynie na pierwszej stronie kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT. Na kolejnych stronach zgłoszenia INTRASTAT pole należy pozostawić niewypełnione.
W przypadku braku obrotów w okresie sprawozdawczym należy wpisać wartość „0”.
Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 9 - Nr pozycji
Jeżeli formularz deklaracja INTRASTAT wykorzystywany jest do dokonania zgłoszenia INTRASTAT, należy wpisać kolejny numer danej pozycji towarowej. Łączna ilość pozycji towarowych w jednym zgłoszeniu INTRASTAT nie może być większa niż liczba 9999 i ostatni zadeklarowany numer pozycji musi być zgodny z łączną liczbą pozycji wpisaną w polu 8.
Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji lub pozycjach zgłoszenia lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, w polu należy wpisać numer korygowanej pozycji zgłoszenia INTRASTAT. Jeżeli korekta zgłoszenia INTRASTAT ma polegać na dodaniu nowej pozycji w zgłoszeniu INTRASTAT, w polu tym należy wpisać numer dopisywanej pozycji, który powinien być następnym lub kolejnym numerem, po numerze ostatniej pozycji w korygowanym zgłoszeniu INTRASTAT.
Niedopuszczalne jest wpisanie w tym polu więcej niż jednej korygowanej pozycji albo wpisanie zakresu pozycji.
POLE 10 - Opis towaru
Należy wpisać zwyczajową nazwę handlową danego towaru w sposób umożliwiający jego identyfikację. Opis ten musi umożliwiać klasyfikację towaru według kodu Scalonej Nomenklatury (CN).
Jeżeli zwyczajowa nazwa handlowa nie pozwala na jednoznaczne określenie, jakiego rodzaju jest dany towar i do której pozycji CN należy go przypisać, nazwę tę należy uzupełnić o informacje dotyczące rodzaju materiału, sposobu obróbki, celu wykorzystania lub innych kryteriów służących do KWalifikacji towaru według kodu CN.
POLE 11 - Kod kraju wysyłki
Należy wpisać, zgodnie z wykazem zamieszczonym w Aneksie „C” do Instrukcji, dwuliterowy kod kraju, w którym opuszczające go towary stały się przedmiotem wywozu do Polski jako kraju przeznaczenia towarów. Jeżeli państwo członkowskie wysyłki nie jest znane, należy wpisać kod kraju członkowskiego zakupu lub nabycia towarów. Krajem członkowskim, w którym dokonano zakupu lub nabycia towaru, jest kraj, w którym mieści się siedziba partnera umowy (sprzedającego lub zbywcy), z którym została zawarta umowa (z wyjątkiem typowych umów o przewóz towarów), na podstawie której realizowany jest przywóz towarów do kraju.
W przypadku przywozu towarów przeznaczonych dla operatorów obsługujących instalacje morskie i towarów niezbędnych do działania silników, maszyn i innego sprzętu, działających na tych instalacjach, można wpisać kod „QV”.
POLE 12 - Kod warunków dostawy
Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez podmiot, którego suma wartości dokonanych przywozów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w przywozie.
Należy wpisać zgodny z umową literowy kod warunków dostaw wg INCOTERMS 2000, zgodnie z wykazem zamieszczonym w Aneksie „D” do Instrukcji.
Jeżeli ze względów handlowych umowa zawarta jest na innych warunkach niż określone w INCOTERMS 2000, należy wpisać symbol INCOTERMS 2000 najbardziej zbliżony do warunków zawartych w umowie.
POLE 13 - Kod rodzaju transakcji
Należy podać kod rodzaju transakcji związanej z danym przywozem towarów, zgodnie z Aneksem „E” do Instrukcji.
POLE 14 - Kod towaru
Należy wpisać ośmiocyfrowy kod towaru opisanego w polu 10 (Opis towaru), zgodnie z kodem określonym w Scalonej Nomenklaturze CN, stanowiącej załącznik nr I do rozporządzenia Rady EWG nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 7.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) albo - w przypadkach szczególnych - kod towarowy określony w części II ust. 2 oraz ust. 8 Instrukcji.
POLE 15 - Kod rodzaju transportu
Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez podmiot, którego suma wartości dokonanych przywozów towarów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w przywozie.
Należy wpisać jednocyfrowy kod rodzaju transportu, zgodnie z wykazem zamieszczonym w Aneksie „F” do Instrukcji. Rodzaj transportu jest to aktywny rodzaj transportu, przy użyciu którego towar został wprowadzony na terytorium statystyczne kraju.
W przypadku transportu kombinowanego aktywnym środkiem transportu jest ten, który porusza cały zestaw (np. „ciężarówka na statku morskim” - aktywnym środkiem transportu jest statek, w przypadku „ciągnika z naczepą” aktywnym środkiem jest ciągnik).
POLE 16 - Kod kraju pochodzenia
Należy wpisać dwuliterowy kod kraju, zgodnie z wykazem zamieszczonym w Aneksie „G” do Instrukcji, w którym towar został całkowicie uzyskany lub wyprodukowany. Towar, w produkcję którego zaangażowany jest więcej niż jeden kraj, jest uznawany za pochodzący z kraju, w którym został poddany ostatniej istotnej, ekonomicznie uzasadnionej, obróbce lub przetworzeniu, które spowodowało wytworzenie nowego produktu lub stanowiło istotny etap wytwarzania w przedsiębiorstwie przystosowanym do tego celu.
Jeżeli kraj pochodzenia nie jest znany, należy podać kod kraju członkowskiego Unii Europejskiej będącego krajem wysyłki towarów.
POLE 17 - Masa netto (w kg)
Od dnia 1 KWietnia 2006 r. - pole należy wypełnić, jeżeli dla danego kodu towarowego obowiązująca wersja Scalonej Nomenklatury (CN) nie przewiduje dodatkowej (uzupełniającej) jednostki miary (w przeciwnym razie pola tego nie należy wypełniać).
Należy podać masę netto towaru opisanego w polu nr 10 (Opis towaru), wyrażoną w pełnych kilogramach. Przez masę netto rozumie się masę towaru bez opakowania.
W przypadku gdy masa towaru wynosi mniej niż 0,50 kilograma, należy wpisać „0”. Jeżeli masa wynosi 0,50 kilograma lub więcej, lecz nie przekracza 1 kilograma, należy wpisać „1”. Dla mas większych od 1 kilograma wartości po przecinku należy zaokrąglać według zasad matematycznych.
Do 31 marca 2006 r. - wypełnienie tego pola nie jest wymagane dla kodów towarowych określonych w Aneksie „H” do Instrukcji.
POLE 18 - Ilość w uzupełniającej jednostce miary
Należy podać ilość towaru w liczbach całkowitych, wyrażoną w jednostce miary wskazanej dla danej pozycji towarowej w obowiązującej wersji Scalonej Nomenklatury (CN), jeżeli dla danego kodu towarowego przewiduje ona dodatkową jednostkę miary (w przeciwnym razie pola tego nie należy wypełniać).
Wartości po przecinku należy zaokrąglać zgodnie z zasadami matematycznymi, np. w przypadku gdy ilość towaru podanego w litrach wynosi mniej niż 0,50 litra, należy wpisać „0”. Jeżeli ilość towaru wynosi 0,50 litra lub więcej, należy wpisać „1”.
POLE 19 - Wartość fakturowa w PLN
Należy wpisać wartość fakturową netto wszystkich transakcji objętych jedną pozycją (tj. bez uwzględnienia podatku VAT i podatku akcyzowego).
Wartość fakturowa jest to KWota, która stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Jeżeli na fakturze, oprócz wartości towaru, wyszczególnione są pozostałe koszty (opłaty transportowe, koszty opakowania, opłaty za dokowanie, inne) i suma tych wartości stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to w polu „Wartość fakturowa w PLN” należy podać wartość łączną, tj. wartość towaru łącznie z wartością pozostałych kosztów.
W przypadku towarów przywożonych w celu uszlachetniania należy podać wartość powierzonego surowca. Natomiast w przypadku towarów przywożonych po uszlachetnianiu należy podać wartość powierzonego surowca i koszt usługi.
W przypadku towarów, które po ich przywozie są instalowane lub montowane przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz, należy zadeklarować wyłącznie wartość przywożonych towarów, bez uwzględnienia kosztu montażu lub instalacji.
W odniesieniu do towarów otrzymywanych bezpłatnie lub towarów, które nie zostały zafakturowane fakturą handlową, należy podać wartość, która byłaby zafakturowana, gdyby towary podlegały dowolnej transakcji kupna-sprzedaży.
W przypadku zwrotu towarów uprzednio zgłoszonych do systemu INTRASTAT przy ich wywozie należy zadeklarować wartość, która została zadeklarowana przy wywozie tych towarów.
Wartość fakturową podaje się w pełnych złotych polskich. Zaokrąglenie do pełnych złotych następuje w ten sposób, że końcówki poniżej 50 groszy pomija się, a końcówki wynoszące 50 groszy i więcej podnosi się do pełnych złotych.
Jeżeli wartość na fakturze podana jest w innej walucie niż PLN, KWotę faktury należy przeliczyć na złote polskie. Przeliczenie powinno nastąpić na podstawie kursu waluty ustalonego według zasad określonych dla celów podatku od towarów i usług albo zasad określonych dla celów związanych z cłem.
POLE 20 - Wartość statystyczna w PLN
Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez podmiot, którego suma wartości dokonanych przywozów towarów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w przywozie oraz w pozycji towarowej, której przedmiotem jest towar przywieziony w celu uszlachetnienia lub po uszlachetnieniu, niezależnie od rodzaju przekroczonego przez osobę zobowiązaną progu statystycznego.
Wartością statystyczną w przywozie (wartość CIF) jest wartość towarów w miejscu i czasie wprowadzenia na polski obszar statystyczny.
Wartość tę oblicza się:
- w przypadku rodzaju transakcji o kodzie 11 (kupno/sprzedaż) - na podstawie wartości towarów z faktury,
- w pozostałych przypadkach - na podstawie KWoty/wartości, która byłaby zafakturowana w przypadku rodzaju transakcji o kodzie 11 (kupno/sprzedaż).
Wartość statystyczna uwzględnia dodatkowe koszty dotyczące tej części przewozu, która odbywa się poza polskim obszarem statystycznym. Należy więc włączyć poniesione poza polskim obszarem statystycznym:
- koszty opakowania,
- opłaty transportowe,
- opłaty za dokowanie,
- opłaty za załadunek i magazynowanie,
- wszelkie koszty, zyski i wydatki, łącznie z ubezpieczeniem i prowizją, powstałe do miejsca przekroczenia granicy polskiego obszaru statystycznego (dostawy towarów na pokład statku lub samolotu).
Jeżeli wartość fakturowa zawiera wyodrębnione koszty frachtu i ubezpieczenia poniesione na polskim obszarze statystycznym, to kosztów tych nie należy ujmować w wartości statystycznej.
Wartość statystyczna nie obejmuje podatków i opłat należnych w przywozie, takich jak: VAT, akcyza i inne opłaty o podobnym charakterze.
W przypadku towarów będących przedmiotem uszlachetniania wartość statystyczna jest ustalana tak, jakby towary były w całości wytworzone w kraju przetworzenia, tj. z podaniem wartości powierzonego materiału oraz usługi.
W przypadku towarów stanowiących nośniki informacji (np. dyskietki, taśmy komputerowe, filmy, kasety audio i video, CD-ROM) przywożonych w celu dostarczenia informacji, wartość statystyczna powinna opierać się na całości kosztów towarów, tzn. powinna uwzględniać nie tylko wartość nośnika, ale i przekazywanej informacji.
W przypadku zwrotów towarów wartość statystyczna jest równa wartości, która została podana przy wywozie towaru.
Jeżeli wartość fakturową ustalono na bazie dostawy CPT, CIP, DDU lub DDP, a miejsce przeznaczenia zlokalizowane jest na polskim obszarze statystycznym, wartość tę uważa się za wartość ustaloną na bazie CIF, o ile koszty frachtu i ubezpieczenia ponoszone na polskim obszarze statystycznym przez dostawcę zagranicznego nie zostały wyodrębnione na fakturze.
Wartość statystyczną pozycji towarowej należy podać w pełnych złotych polskich (PLN), bez miejsc po przecinku. Zaokrąglenie do pełnych złotych następuje w ten sposób, że końcówki poniżej 50 groszy pomija się, a końcówki wynoszące 50 i więcej groszy podnosi się do pełnych złotych.
POLE 21 - Wypełniający
Należy wpisać czytelnie imię, nazwisko, telefon, faks i e-mail osoby odpowiedzialnej za wypełnienie deklaracji INTRASTAT oraz miejscowość i datę wypełnienia deklaracji.
Jeżeli wypełniającym jest agent celny, obok informacji o imieniu i nazwisku osoba ta podaje dodatkowo numer wpisu na listę agentów celnych.
Osoba odpowiedzialna za wypełnienie deklaracji potwierdza zadeklarowane dane czytelnym podpisem.
Część IV
Wypełnianie pól formularza
„DEKLARACJA INTRASTAT - WYWÓZ”
POLE 1 - Okres sprawozdawczy
Pole to składa się z 4 części: miesiąc sprawozdawczy, rok sprawozdawczy, nr zgłoszenia w okresie sprawozdawczym i nr wersji zgłoszenia.
PIERWSZA CZĘŚĆ POLA: MIESIĄC SPRAWOZDAWCZY
Należy wpisać dwucyfrowe oznaczenie miesiąca kalendarzowego, do którego odnosi się deklaracja, w postaci dwóch cyfr arabskich, odpowiednio od 01 dla stycznia, 02 dla lutego, 03 dla marca ....12 dla grudnia.
DRUGA CZĘŚĆ POLA: ROK SPRAWOZDAWCZY
Należy wpisać dwucyfrowe oznaczenie roku kalendarzowego, do którego odnosi się deklaracja, w postaci dwóch cyfr arabskich, np. 06 - dla roku 2006, 07 - dla roku 2007.
TRZECIA CZĘŚĆ POLA: NUMER ZGŁOSZENIA W OKRESIE SPRAWOZDAWCZYM
Należy podać numer zgłoszenia INTRASTAT w wywozie w okresie sprawozdawczym. Niedopuszczalne jest powtórzenie tego numeru w danym okresie sprawozdawczym. Liczb nie należy poprzedzać zerami.
CZWARTA CZĘŚĆ POLA: NUMER WERSJI ZGŁOSZENIA
Należy podać numer kolejny wersji zgłoszenia INTRASTAT, określonego w podpolu „Numer zgłoszenia w okresie sprawozdawczym”.
Każdy kolejny dokument odnoszący się do danego okresu sprawozdawczego (zgłoszenie INTRASTAT lub korekta zgłoszenia INTRASTAT) będzie tworzył kolejną wersję zgłoszenia INTRASTAT (odrębnie dla przywozu i odrębnie dla wywozu). Jeżeli jest to pierwsze (pierwotnie składane) zgłoszenie INTRASTAT w okresie sprawozdawczym, posiada ono w tym polu oznaczenie „1”. Każdy następny dokument odnoszący się do tego zgłoszenia w okresie sprawozdawczym powinien mieć kolejny numer.
Liczb nie należy poprzedzać zerem.
POLE 2 - Rodzaj deklaracji
W tym polu należy zaznaczyć znakiem X umieszczonym w odpowiednim KWadracie, czy formularz jest używany do dokonania zgłoszenia INTRASTAT, korekty polegającej na zamianie zgłoszenia INTRASTAT, czy do korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu.
Korekta polegająca na zamianie zgłoszenia INTRASTAT powoduje zastąpienie w całości dotychczasowego, uprzednio złożonego zgłoszenia INTRASTAT.
Korekta zgłoszenia INTRASTAT może odnosić się tylko do aktualnej wersji tego zgłoszenia.
POLE 3 - Kod izby celnej, do której adresowana jest deklaracja INTRASTAT
Należy podać, zgodnie z wykazem stanowiącym Aneks „B” do Instrukcji, sześciocyfrowy kod izby celnej właściwej miejscowo ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę osoby zobowiązanej do dokonania zgłoszenia INTRASTAT lub do jego korekty.
POLE 4 - Nadawca
Należy podać imię i nazwisko lub nazwę oraz pełny adres osoby zobowiązanej do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w wywozie oraz 10-cyfrowy Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP), poprzedzony kodem PL, i 14-cyfrowy statystyczny numer identyfikacyjny podmiotu zarejestrowanego w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON. Jeżeli podmiot ten posiada 9-cyfrowy numer REGON, wówczas dla pięciu ostatnich cyfr przeznaczonych dla tego numeru należy podać cyfrę „0”.
Jeżeli osoba zobowiązana do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w wywozie nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania w Polsce, ale jest zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT UE, w tym polu należy wpisać jej pełny adres oraz numer NIP. W tym przypadku numeru REGON nie podaje się.
Pole to należy wypełnić w każdym przypadku, niezależnie od faktu wypełnienia pola nr 5 - Przedstawiciel.
POLE 5 - Przedstawiciel
Należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT lub korekty zgłoszenia INTRASTAT przez przedstawiciela.
Należy podać imię i nazwisko lub nazwę oraz pełny adres podmiotu składającego deklarację w imieniu osoby zobowiązanej do dokonania zgłoszenia INTRASTAT oraz 10-cyfrowy Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) i 14-cyfrowy statystyczny numer identyfikacyjny podmiotu zarejestrowanego w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON tego podmiotu. Jeżeli podmiot ten posiada 9-cyfrowy numer REGON, wówczas dla pięciu ostatnich cyfr przeznaczonych dla tego numeru należy podać cyfrę „0”.
Jeżeli przedstawicielem jest pracownik osoby zobowiązanej, pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 6 - Łączna wartość faktur w PLN
Należy wpisać sumę wartości w PLN określonych w polu nr 19 z wszystkich pozycji kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT.
Pole należy wypełnić jedynie na pierwszej stronie kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT. Na kolejnych stronach deklaracji pole to należy pozostawić niewypełnione.
W przypadku braku obrotów w okresie sprawozdawczym należy wpisać wartość „0”.
Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 7 - Łączna wartość statystyczna w PLN
Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez osobę, której wartość dokonanych wywozów towarów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w wywozie.
Należy wpisać sumę wartości w PLN określonych w polu nr 20 z wszystkich pozycji kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT.
Pole należy wypełnić jedynie na pierwszej stronie kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT. Na kolejnych stronach deklaracji pole należy pozostawić niewypełnione.
W przypadku braku obrotów w okresie sprawozdawczym należy wpisać wartość „0”.
Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 8 - Łączna liczba pozycji
Jeżeli deklaracja INTRASTAT służy do dokonania zgłoszenia INTRASTAT, należy wpisać łączną ilość pozycji towarowych. Łączna ilość pozycji towarowych nie może być większa od 9999. Liczb nie należy poprzedzać zerami.
Łączna ilość pozycji podana w tym polu musi zgadzać się z ostatnim numerem pozycji wpisanym w polu nr 9 kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT.
Pole należy wypełnić jedynie na pierwszej stronie kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT. Na kolejnych stronach zgłoszenia INTRASTAT pole należy pozostawić niewypełnione.
W przypadku braku obrotów w okresie sprawozdawczym należy wpisać wartość „0”.
Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 9 - Nr pozycji
Jeżeli formularz deklaracja INTRASTAT wykorzystywany jest do dokonania zgłoszenia INTRASTAT, należy wpisać kolejny numer danej pozycji towarowej. Łączna ilość pozycji towarowych w jednym zgłoszeniu INTRASTAT nie może być większa niż liczba 9999 i ostatni zadeklarowany numer pozycji musi być zgodny z łączną liczbą pozycji wpisaną w polu 8.
Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji lub pozycjach zgłoszenia lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, w polu należy wpisać numer korygowanej pozycji zgłoszenia INTRASTAT. Jeżeli korekta zgłoszenia INTRASTAT ma polegać na dodaniu nowej pozycji w zgłoszeniu INTRASTAT, w polu tym należy wpisać numer dopisywanej pozycji, który powinien być następnym lub kolejnym numerem po numerze ostatniej pozycji w korygowanym zgłoszeniu INTRASTAT.
Niedopuszczalne jest wpisanie w tym polu więcej niż jednej korygowanej pozycji albo wpisanie zakresu pozycji.
POLE 10 - Opis towaru
Należy wpisać zwyczajową nazwę handlową danego towaru w sposób umożliwiający jego identyfikację. Opis ten musi umożliwiać klasyfikację towaru według kodu Scalonej Nomenklatury (CN).
Jeżeli zwyczajowa nazwa handlowa nie pozwala na jednoznaczne określenie, jakiego rodzaju jest dany towar i do której pozycji CN należy go przypisać, nazwę tę należy uzupełnić o informacje dotyczące rodzaju materiału, sposobu obróbki, celu wykorzystania lub innych kryteriów służących do KWalifikacji towaru według kodu CN.
POLE 11 - Kod kraju przeznaczenia
Należy wpisać, zgodnie z wykazem zamieszczonym w Aneksie „C” do Instrukcji, dwuliterowy kod kraju, w którym towary wywożone z Polski zostaną dopuszczone do konsumpcji, zużyte, poddane obróbce lub przetworzeniu. Jeśli kraj przeznaczenia nie jest znany, uważa się, że krajem przeznaczenia jest ostatni znany w momencie wywozu kraj członkowski, na którego terytorium towary zostały fizycznie wprowadzone.
W przypadku wywozu towarów przeznaczonych na zaopatrzenie statków wodnych lub powietrznych można wpisać kod „QR”.
W przypadku wywozu towarów przeznaczonych dla operatorów obsługujących instalacje morskie i towarów niezbędnych do działania silników, maszyn i innego sprzętu, działających na tych instalacjach, można wpisać kod „QV”.
POLE 12 - Kod warunków dostawy
Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez podmiot, którego suma wartości dokonanych wywozów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w wywozie.
Należy wpisać zgodny z umową literowy kod warunków dostaw wg INCOTERMS 2000, zgodnie z wykazem zamieszczonym w Aneksie „D” do Instrukcji.
Jeżeli ze względów handlowych umowa zawarta jest na innych warunkach niż określone w INCOTERMS 2000, należy wpisać symbol INCOTERMS 2000 najbardziej zbliżony do warunków zawartych w umowie.
POLE 13 - Kod rodzaju transakcji
Należy podać kod rodzaju transakcji związanej z danym wywozem towarów, zgodnie z Aneksem „E” do Instrukcji.
POLE 14 - Kod towaru
Należy wpisać ośmiocyfrowy kod towaru opisanego w polu 10 (Opis towaru), zgodnie z kodem określonym w Scalonej Nomenklaturze CN, stanowiącej załącznik nr I do rozporządzenia Rady EWG nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 7.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.), albo - w przypadkach szczególnych - kod towarowy określony w części II ust. 2 oraz ust. 7 i 8 Instrukcji.
POLE 15 - Kod rodzaju transportu
Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez podmiot, którego suma wartości dokonanych wywozów towarów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w wywozie.
Należy wpisać jednocyfrowy kod rodzaju transportu, zgodnie z wykazem zamieszczonym w Aneksie „F” do Instrukcji. Rodzaj transportu jest to aktywny rodzaj transportu, przy użyciu którego towar opuścił terytorium statystyczne kraju.
W przypadku transportu kombinowanego aktywnym środkiem transportu jest ten, który porusza cały zestaw (np. „ciężarówka na statku morskim” - aktywnym środkiem transportu jest statek, w przypadku „ciągnika z naczepą” aktywnym środkiem jest ciągnik).
POLE 16 - Kod kraju pochodzenia
Pole należy pozostawić niewypełnione.
POLE 17 - Masa netto (w kg)
Od dnia 1 KWietnia 2006 r. - pole należy wypełnić, jeżeli dla danego kodu towarowego obowiązująca wersja Scalonej Nomenklatury (CN) nie przewiduje dodatkowej (uzupełniającej) jednostki miary (w przeciwnym razie pola tego nie należy wypełniać).
Należy podać masę netto towaru opisanego w polu nr 10 (opis towaru), wyrażoną w pełnych kilogramach. Przez masę netto rozumie się masę towaru bez opakowania.
W przypadku gdy masa towaru wynosi mniej niż 0,50 kilograma, należy wpisać „0”. Jeżeli masa wynosi 0,50 kilograma lub więcej, lecz nie przekracza 1 kilograma, należy wpisać „1”. Dla mas większych od 1 kilograma wartości po przecinku należy zaokrąglać według zasad matematycznych.
Do 31 marca 2006 r. - wypełnienie tego pola nie jest wymagane dla kodów towarowych określonych w Aneksie „H” do Instrukcji.
POLE 18 - Ilość w uzupełniającej jednostce miary
Należy podać ilość towaru w liczbach całkowitych, wyrażoną w jednostce miary wskazanej dla danej pozycji towarowej w obowiązującej wersji Scalonej Nomenklatury (CN), jeżeli dla danego kodu towarowego przewiduje ona dodatkową jednostkę miary (w przeciwnym razie pola tego nie należy wypełniać).
Wartości po przecinku należy zaokrąglać zgodnie z zasadami matematycznymi, np. w przypadku gdy ilość towaru podanego w litrach wynosi mniej niż 0,50 litra, należy wpisać „0”. Jeżeli ilość towaru wynosi 0,50 litra lub więcej, należy wpisać „1”.
POLE 19 - Wartość fakturowa w PLN
Należy wpisać wartość fakturową netto wszystkich transakcji objętych jedną pozycją (tj. bez uwzględnienia podatku VAT i podatku akcyzowego).
Wartość fakturowa jest to KWota, która stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Jeżeli na fakturze, oprócz wartości towaru, wyszczególnione są pozostałe koszty (opłaty transportowe, koszty opakowania, opłaty za dokowanie, inne) i suma tych wartości stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to w polu „Wartość fakturowa w PLN” należy podać wartość łączną, tj. wartość towaru łącznie z wartością pozostałych kosztów.
W przypadku towarów wywożonych w celu uszlachetniania należy podać wartość powierzonego surowca. Natomiast w przypadku towarów wywożonych po uszlachetnianiu należy podać wartość powierzonego surowca i koszt usługi.
W przypadku towarów, które po ich wywozie są instalowane lub montowane przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz, należy zadeklarować wyłącznie wartość wywożonych towarów, bez uwzględnienia kosztu montażu lub instalacji.
W odniesieniu do towarów przekazywanych bezpłatnie lub towarów, które nie zostały zafakturowane fakturą handlową, należy podać wartość, która byłaby zafakturowana, gdyby towary podlegały dowolnej transakcji kupna-sprzedaży.
W przypadku zwrotu towarów uprzednio zgłoszonych do systemu INTRASTAT przy ich przywozie należy zadeklarować wartość, która została zadeklarowana przy przywozie tych towarów.
Wartość fakturową podaje się w pełnych złotych polskich. Zaokrąglenie do pełnych złotych następuje w ten sposób, że końcówki poniżej 50 groszy pomija się, a końcówki wynoszące 50 groszy i więcej podnosi się do pełnych złotych.
Jeżeli wartość na fakturze podana jest w innej walucie niż PLN, KWotę faktury należy przeliczyć na złote polskie. Przeliczenie powinno nastąpić na podstawie kursu waluty ustalonego według zasad określonych dla celów podatku od towarów i usług albo zasad określonych dla celów związanych z cłem.
POLE 20 - Wartość statystyczna w PLN
Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez podmiot, którego suma wartości dokonanych wywozów towarów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w wywozie oraz w pozycji towarowej, której przedmiotem jest towar wywieziony w celu uszlachetnienia lub po uszlachetnieniu, niezależnie od rodzaju przekroczonego przez osobę zobowiązaną progu statystycznego.
Wartością statystyczną w wywozie (wartość FOB) jest wartość towarów w miejscu i czasie, w którym towary opuszczają polski obszar statystyczny.
Wartość tę oblicza się:
- w przypadku rodzaju transakcji o kodzie 11 (kupno/sprzedaż) - na podstawie wartości towarów z faktury,
- w pozostałych przypadkach - na podstawie KWoty/wartości, która byłaby zafakturowana w przypadku rodzaju transakcji o kodzie 11 (kupno/sprzedaż).
Wartość statystyczna uwzględnia dodatkowe koszty dotyczące tej części przewozu, która odbywa się na polskim obszarze statystycznym. Należy więc włączyć:
- koszty opakowania,
- krajowe opłaty transportowe,
- opłaty za dokowanie,
- opłaty za załadunek i magazynowanie.
- wszelkie koszty, zyski i wydatki, łącznie z ubezpieczeniem i prowizją, powstałe do miejsca przekroczenia granicy polskiego obszaru statystycznego (dostawy towarów na pokład statku lub samolotu).
Jeżeli wartość fakturowa zawiera wyodrębnione koszty frachtu i ubezpieczenia poniesione poza polskim obszarem statystycznym, to kosztów tych nie należy ujmować w wartości statystycznej.
Wartość statystyczna nie obejmuje podatków i opłat należnych w wywozie, takich jak: VAT, akcyza i inne opłaty o podobnym charakterze.
W przypadku towarów będących przedmiotem uszlachetniania wartość statystyczna jest ustalana tak, jakby towary były w całości wytworzone w kraju przetworzenia, tj. z podaniem wartości powierzonego materiału oraz usługi.
W przypadku towarów stanowiących nośniki informacji (np. dyskietki, taśmy komputerowe, filmy, kasety audio i video, CD-ROM) wysyłanych w celu dostarczenia informacji, wartość statystyczna powinna opierać się na całości kosztów towarów, tzn. powinna uwzględniać nie tylko wartość nośnika, ale i przekazywanej informacji.
W przypadku zwrotów towarów wartość statystyczna jest równa wartości, która została podana przy przywozie towaru.
Przypadki ustalenia wartości fakturowej na bazie warunków dostaw: EXW, FCA i FAS z podaną miejscowością polską uważa się za równoważne z zastosowaniem warunków FOB.
Wartość statystyczną pozycji towarowej należy podać w pełnych złotych polskich (PLN), bez miejsc po przecinku. Zaokrąglenie do pełnych złotych następuje w ten sposób, że końcówki poniżej 50 groszy pomija się, a końcówki wynoszące 50 i więcej groszy podnosi się do pełnych złotych.
POLE 21 - Wypełniający
Należy wpisać czytelnie imię, nazwisko, telefon, faks i e-mail osoby odpowiedzialnej za wypełnienie deklaracji INTRASTAT oraz miejscowość i datę wypełnienia deklaracji.
Jeżeli wypełniającym jest agent celny, obok informacji o imieniu i nazwisku, osoba ta podaje dodatkowo numer wpisu na listę agentów celnych.
Osoba odpowiedzialna za wypełnienie deklaracji potwierdza zadeklarowane dane czytelnym podpisem.
Aneks „A” do Instrukcji wypełniania formularza - deklaracja INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT
Wykaz towarów, których przywóz lub wywóz nie jest objęty obowiązkiem sprawozdawczości w ramach systemu INTRASTAT
1) środki płatnicze będące legalnymi środkami płatniczymi oraz papiery wartościowe;
2) złoto monetarne;
3) nadzwyczajna pomoc dla obszarów klęsk żywiołowych;
4) towary korzystające z immunitetu dyplomatycznego, konsularnego lub podobnego;
5) towary przeznaczone do użytku czasowego, jeśli spełnione są następujące warunki:
a) nie zaplanowano ani nie wykonano uszlachetniania,
b) oczekiwany okres trwania użytku czasowego jest nie dłuższy niż 24 miesiące,
c) wywóz/przywóz nie musi być deklarowany jako dostawa/nabycie dla celów podatkowych;
6) towary używane jako nośniki informacji, takie jak dyskietki, taśmy komputerowe, filmy, plany, taśmy audio i wideo, CD-ROM, przechowujące oprogramowanie komputerowe, stworzone na zamówienie konkretnego klienta lub niebędące przedmiotem transakcji handlowej, a także towary uzupełniające poprzednią dostawę, np. uaktualnienia lub towary, na które odbiorca nie otrzymuje faktury;
7) pod warunkiem, że nie są przedmiotem transakcji handlowej:
a) materiały reklamowe,
b) próbki handlowe;
8) towary do i po naprawie oraz części zamienne używane do naprawy; naprawa pociąga za sobą przywrócenie towarów do ich pierwotnej funkcji lub stanu; celem tej operacji jest utrzymanie towaru w stanie pozwalającym na użytkowanie; może to oznaczać ich przebudowę lub udoskonalenie, ale nie zmienia w żaden sposób charakteru towaru;
9) towary wysłane do krajowych sił zbrojnych stacjonujących poza terytorium statystycznym, jak również towary otrzymane z innego państwa członkowskiego, które zostały przewiezione poza terytorium statystyczne przez krajowe siły zbrojne, a także towary, które zostały nabyte lub rozprowadzone na terytorium statystycznym państwa członkowskiego przez siły zbrojne innego państwa członkowskiego tam stacjonujące;
10) wyrzutnie statków kosmicznych, podczas wywozu i przywozu poprzedzającego wystrzelenie w przestrzeń kosmiczną, a także podczas wystrzelenia w przestrzeń kosmiczną;
11) sprzedaż nowych środków transportu przez osoby fizyczne lub prawne będące podatnikami VAT na rzecz osób prywatnych z innych państw członkowskich;
12) energia elektryczna - kod CN: 27160000;
13) gaz ziemny - kody CN: 27111100 oraz 27112100.
Aneks „B” do Instrukcji wypełniania formularza - deklaracja INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT
Wykaz kodów izb celnych, do których mogą być adresowane deklaracje INTRASTAT
Nazwa izby celnej | Kod identyfikacyjny |
Izba Celna w Białej Podlaskiej | 300000 |
Izba Celna w Białymstoku | 310000 |
Izba Celna w Gdyni | 320000 |
Izba Celna w Katowicach | 330000 |
Izba Celna w Kielcach | 340000 |
Izba Celna w Krakowie | 350000 |
Izba Celna w Łodzi | 360000 |
Izba Celna w Olsztynie | 370000 |
Izba Celna w Opolu | 380000 |
Izba Celna w Poznaniu | 390000 |
Izba Celna w Przemyślu | 400000 |
Izba Celna w Rzepinie | 410000 |
Izba Celna w Szczecinie | 420000 |
Izba Celna w Toruniu | 430000 |
Izba Celna w Warszawie | 440000 |
Izba Celna we Wrocławiu | 450000 |
Aneks „C” do Instrukcji wypełniania formularza - deklaracja INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT
Wykaz kodów stosowanych w polu nr 11 deklaracji INTRASTAT
Kod | Nazwa |
AT | Austria |
BE | Belgia |
CY | Cypr |
CZ | Republika Czeska |
DK | Dania |
EE | Estonia |
Fl | Finlandia |
FR | Francja |
GR | Grecja |
ES | Hiszpania |
IE | Irlandia |
LT | Litwa |
LU | Luksemburg |
LV | Łotwa |
MT | Malta |
NL | Niderlandy |
DE | Niemcy |
PT | Portugalia |
SK | Słowacja |
Sl | Słowenia |
SE | Szwecja |
HU | Węgry |
GB | Wielka Brytania |
IT | Włochy |
QR | Zapasy i zaopatrzenie statków w ramach handlu wewnątrzwspólnotowego |
QV | Kraje i terytoria niewyszczególnione w ramach handlu wewnątrzwspólnotowego |
Aneks „D” do Instrukcji wypełniania formularza - deklaracja INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT
Symbole warunków dostaw według INCOTERMS 2000
Kod Incoterms | Znaczenie Incoterms 2000 |
EXW | z zakładu ... (oznaczone miejsce) |
FCA | franco przewoźnik ... (oznaczone miejsce) |
FAS | franco wzdłuż burty statku ... (oznaczony port załadunku) |
FPB | franco statek ... (oznaczony port załadunku) |
CFR | koszt i fracht... (oznaczony port przeznaczenia) |
CIF | koszt, ubezpieczenie i fracht... (oznaczony port przeznaczenia) |
CPT | przewoźne opłacone do ... (oznaczone miejsce przeznaczenia) |
CIP | przewoźne i ubezpieczenie opłacone do ... (oznaczone miejsce przeznaczenia) |
DAF | dostarczone na granicę ... (oznaczone miejsce) |
DES | dostarczone statek ... (oznaczony port przeznaczenia) |
DEQ | dostarczone nabrzeże ... (oznaczony port przeznaczenia) |
DDU | dostarczone (cło nieopłacone) ... (oznaczone miejsce przeznaczenia) |
DDP | dostarczone (cło opłacone) ... (oznaczone miejsce przeznaczenia) |
Aneks „E” do Instrukcji wypełniania formularza - deklaracja INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT
Kody rodzajów transakcji
Kolumna A | Kod transakcji | Kolumna B |
1. Transakcje z przeniesieniem prawa własności (rzeczywistym lub zamierzonym) w zamian za płatność lub inne świadczenie (finansowe, w naturze lub inne), z wyjątkiem transakcji wymienionych pod kodami 2, 7, 8 kolumny A, z uwzględnieniem uwag (1) (2) (3) | 11 | 1. Kupno/sprzedaż za zapłatą(2) |
12 | 2. Dostawy z zamiarem sprzedaży po akceptacji, obejrzeniu lub wypróbowaniu oraz transakcje komisowe | |
13 | 3. Transakcje powodujące zapłatę w naturze (w tym handel barterowy) | |
15 | 5. Leasing finansowy(3) | |
2. Zwroty towarów zarejestrowanych uprzednio pod kodem 1 kolumny A(4), dostawy rekompensacyjne nieodpłatne(4) | 21 | 1. Zwrot towarów |
22 | 2. Rekompensata za zwrócone towary | |
23 | 3. Rekompensata za towary, które nie podlegają zwrotowi (np. w ramach gwarancji) | |
3. Dostawy bezpłatne, nie na czas oznaczony, z przeniesieniem prawa własności | 31 | 1. Dostawy towarów w ramach programów pomocy (całkowicie lub częściowo prowadzonych bądź finansowanych przez Wspólnotę Europejską) |
32 | 2. Inne dostawy towarów w ramach pomocy rządowej | |
33 | 3. Inne dostawy towarów w ramach pomocy (od osób fizycznych lub organizacji pozarządowych) | |
34 | 4. Inne transakcje dotyczące dostaw bezpłatnych | |
4. Dostawy towarów w celu uszlachetniania w ramach kontraktu,(5) z wyjątkiem transakcji wymienionych pod kodem 7 kolumny A | 41 |
|
5. Dostawy towarów po uszlachetnieniu w ramach kontraktu,(5) z wyjątkiem transakcji wymienionych pod kodem 7 kolumny A | 51 |
|
7. Wysyłki towarów w ramach wspólnych programów obronnych lub innych międzyrządowych programów produkcyjnych (np. Airbus) | 70 |
|
8. Dostawy materiałów budowlanych, wyposażenia i sprzętu w ramach realizacji umowy budowlanej lub inżynieryjnej, stanowiącej część umowy generalnej(6) | 80 |
|
9. Inne rodzaje transakcji(7) | 90 |
|
Uwagi:
(1) Ujmowana jest tu większość przywozów i wywozów, tj. transakcji, w przypadku których:
- następuje przeniesienie prawa własności pomiędzy osobami zamieszkałymi na stałe na danym terytorium (rezydentami) a osobami niezamieszkałymi na stałe na danym terytorium (nierezydentami) oraz
- następuje lub nastąpi zapłata lub inne świadczenie (zapłata w naturze).
Dotyczy to również dostaw towarów przesyłanych pomiędzy powiązanymi ze sobą przedsiębiorstwami oraz towarów przesyłanych z/do centrów dystrybucyjnych, nawet jeśli nie towarzyszy temu natychmiastowa zapłata.
(2) Zawiera dostawy części zamiennych lub towarów rekompensacyjnych w formie odpłatnej.
(3) Leasing finansowy: płatności leasingowe są obliczane w taki sposób, aby pokrywały one całkowitą lub prawie całkowitą wartość towaru. Korzyści i ryzyka wynikające z prawa własności towarów przechodzą na leasingobiorcę. Po zakończeniu umowy leasingobiorca staje się prawowitym właścicielem towaru.
(4) Wysyłki zwrotne i dostawy rekompensacyjne towarów, które uprzednio zarejestrowano pod kodami od 3 do 9 kolumny A, należy rejestrować pod tymi samymi kodami.
(5) Obrót uszlachetniający obejmuje działania (przetworzenie, budowę, montaż, udoskonalenie, renowację), których celem jest stworzenie nowego lub w znacznym stopniu ulepszonego towaru. Nie musi to oznaczać zmiany w klasyfikacji towaru. Pod tym kodem nie należy ujmować uszlachetniania dokonywanego przez uszlachetniającego na rachunek własny, które należy ująć pod kodem 1 kolumny A.
Towary przeznaczone do uszlachetniania muszą być rejestrowane jako przywozy i wywozy.
Naprawa nie powinna być rejestrowana pod tym kodem. Naprawa towaru stanowi przywrócenie towaru do jego pierwotnej funkcji lub stanu. Celem tej operacji jest utrzymanie towaru w stanie używalności; może to oznaczać pewną przebudowę lub udoskonalenie, ale nie zmienia charakteru towaru. Towary do i po naprawie są wyłączone ze statystyki obrotu towarowego między państwami członkowskimi.
(6) Pod kodem 8 kolumny A należy ujmować jedynie takie transakcje, w przypadku których faktura nie jest wystawiana na poszczególne dostawy, lecz jedna faktura obejmuje łączną wartość prac. Jeżeli tak nie jest, należy transakcje te ująć pod kodem 1.
(7) Ujmowany jest tu również przywóz lub wywóz towarów przekazywanych w ramach leasingu operacyjnego lub dzierżawy, których przewidywany okres użytkowania jest dłuższy niż 24 miesiące od momentu przywozu/wywozu albo jeżeli po tym okresie towary te nie zostają przywiezione/wywiezione.
Aneks „F” do Instrukcji wypełniania formularza - deklaracja INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT
Kody rodzajów transportu
Kod | Oznaczenie |
1 | Transport morski |
2 | Transport kolejowy |
3 | Transport drogowy |
4 | Transport lotniczy |
5 | Przesyłki pocztowe |
7 | Stałe instalacje przesyłowe (np. gazociągi, wodociągi, ropociągi, koleje linowe itp.) |
8 | Żegluga śródlądowa |
9 | Własny napęd (towarem jest np. statek czy samolot poruszający się o własnym napędzie) |
Aneks „G” do Instrukcji wypełniania formularza - deklaracja INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT
Wykaz kodów krajów
KOD | NAZWA |
|
AF | Afganistan |
|
AL | Albania |
|
DZ | Algieria |
|
AD | Andora |
|
AO | Angola |
|
Al | Anguilla |
|
AQ | Antarktyda |
|
AG | Antigua i Barbuda |
|
AN | Antyle Niderlandzkie |
|
SA | Arabia Saudyjska |
|
AR | Argentyna |
|
AM | Armenia |
|
AW | Aruba |
|
AU | Australia |
|
AT | Austria |
|
AZ | Azerbejdżan |
|
BS | Bahamy |
|
BH | Bahrajn |
|
BD | Bangladesz |
|
BB | Barbados |
|
BE | Belgia |
|
BZ | Belize |
|
BJ | Benin |
|
BM | Bermudy |
|
BT | Bhutan |
|
BY | Białoruś |
|
BO | Boliwia |
|
BA | Bośnia i Hercegowina |
|
BW | Botswana |
|
BR | Brazylia |
|
BN | Brunei Darussalam |
|
IO | Brytyjskie Terytorium Oceanu Indyjskiego |
|
BG | Bułgaria |
|
BF | Burkina Faso |
|
Bl | Burundi |
|
XC | Ceuta |
|
HR | Chorwacja |
|
CL | Chile |
|
CN | Chiny |
|
CY | Cypr |
|
TD | Czad |
|
XM | Czarnogóra |
|
DK | Dania |
|
DM | Dominika |
|
DO | Dominikana |
|
DJ | Dżibuti |
|
EG | Egipt |
|
EC | Ekwador |
|
ER | Erytrea |
|
EE | Estonia |
|
ET | Etiopia |
|
FK | Falklandy |
|
FJ | Fidżi Republika |
|
PH | Filipiny |
|
Fl | Finlandia |
|
FR | Francja (włącznie z Monaco (MC) i francuskimi departamentami zamorskimi [Gujana Francuska (GF), Gwadelupa (GP), Martynika (MQ) i Reunion (RE)] |
|
TF | Francuskie Terytoria Południowe |
|
GA | Gabon |
|
GM | Gambia |
|
GH | Ghana |
|
Gl | Gibraltar |
|
GR | Grecja |
|
GD | Grenada |
|
GL | Grenlandia |
|
GE | Gruzja |
|
GU | Guam |
|
GY | Gujana |
|
GT | Gwatemala |
|
GN | Gwinea |
|
GW | Gwinea-Bissau |
|
GQ | Gwinea Równikowa |
|
HT | Haiti |
|
ES | Hiszpania |
|
HN | Honduras |
|
HK | Hongkong |
|
IN | Indie |
|
ID | Indonezja |
|
IQ | Irak |
|
IR | Iran |
|
IE | Irlandia |
|
IS | Islandia |
|
IL | Izrael |
|
JM | Jamajka |
|
JP | Japonia |
|
YE | Jemen |
|
JO | Jordania |
|
KY | Kajmany |
|
KH | Kambodża |
|
CM | Kamerun |
|
CA | Kanada |
|
QA | Katar |
|
KZ | Kazachstan |
|
KE | Kenia |
|
KG | Kirgistan |
|
Kl | Kiribati |
|
CO | Kolumbia |
|
KM | Komory |
|
CG | Kongo |
|
CD | Kongo (d. Zair) |
|
Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna |
| |
XK | Kosowo |
|
CR | Kostaryka |
|
cu | Kuba |
|
Kuwejt |
| |
LA | Laos |
|
LS | Lesotho |
|
LB | Liban |
|
LR | Liberia |
|
LY | Libia |
|
LI | Liechtenstein |
|
LT | Litwa |
|
LU | Luksemburg |
|
LV | Łotwa |
|
MK | Macedonia |
|
MG | Madagaskar |
|
YT | Majotta |
|
MO | Makau |
|
MW | Malawi |
|
MV | Malediwy |
|
MY | Malezja |
|
ML | Mali |
|
MT | Malta |
|
MA | Maroko [włącznie z Saharą Zachodnią (EH)] |
|
MR | Mauretania |
|
MU | Mauritius |
|
MP | Mariany Północne |
|
MX | Meksyk |
|
XL | Melilla |
|
FM | Mikronezja |
|
UM | Minor (Powiernicze Wyspy Pacyfiku Stanów Zjednoczonych) |
|
MD | Mołdowa |
|
MN | Mongolia |
|
MS | Montserrat |
|
MZ | Mozambik |
|
MM | Myanmar (Burma) |
|
NA | Namibia |
|
NR | Nauru |
|
NP | Nepal |
|
NL | Niderlandy |
|
DE | Niemcy |
|
NE | Niger |
|
NG | Nigeria |
|
NI | Nikaragua |
|
NU | Niue |
|
NF | Norfolk |
|
NO | Norwegia [włącznie z Svalbard i Jan Meyen (SJ)] |
|
NC | Nowa Kaledonia |
|
NZ | Nowa Zelandia |
|
OM | Oman |
|
PS | Okupowane Terytorium Palestyny |
|
PK | Pakistan |
|
PW | Palau |
|
PA | Panama |
|
PG | Papua Nowa Gwinea |
|
PY | Paragwaj |
|
PE | Peru |
|
PN | Pitcairn |
|
PF | Polinezja Francuska |
|
PL | Polska |
|
GS | Południowa Georgia i Południowe Wyspy Sandwich |
|
PT | Portugalia |
|
CZ | Republika Czeska |
|
KR | Republika Korei |
|
ZA | Republika Południowej Afryki |
|
CF | Republika Środkowoafrykańska |
|
RU | Rosja |
|
RO | Rumunia |
|
RW | Ruanda |
|
St. Kitts i Nevis |
| |
LC | St. Lucia |
|
PM | St. Pierre i Miquelon |
|
VC | St. Vmcent i Grenadyny | |
SV | Salwador | |
AS | Samoa Amerykańskie | |
WS | Samoa | |
SM | San Marino | |
SN | Senegal | |
XS | Serbia | |
SC | Seszele | |
SL | Sierra Leone | |
SG | Singapur | |
SK | Słowacja | |
Sl | Słowenia | |
SO | Somalia | |
LK | Sri Lanka | |
US | Stany Zjednoczone Ameryki [włącznie z Portoryko (PR)] | |
SD | Sudan | |
SR | Surinam | |
SZ | Suazi | |
SY | Syria | |
SE | Szwecja | |
CH | Szwajcaria | |
SH | Święta Helena | |
TJ | Tadżykistan | |
TH | Tajlandia | |
TW | Tajwan | |
TZ | Tanzania | |
TG | Togo | |
TK | Tokelau | |
TO | Tonga | |
TT | Trynidad i Tobago | |
TN | Tunezja | |
TR | Turcja | |
TM | Turkmenistan | |
TC | Turks i Caicos | |
TV | Tuvalu | |
UG | Uganda | |
UA | Ukraina | |
UY | Urugwaj | |
UZ | Uzbekistan | |
VU | Vanuatu | |
WF | Wallis i Futuna | |
VA | Watykan | |
VE | Wenezuela | |
HU | Węgry | |
GB | Wielka Brytania | |
VN | Wietnam | |
IT | Włochy | |
TL | Wschodni Timor | |
Cl | Wybrzeże Kości Słoniowej | |
BV | Wyspa Bouveta | |
CX | Wyspa Bożego Narodzenia | |
CK | Wyspy Cooka | |
VI | Wyspy Dziewicze - USA | |
VG | Wyspy Dziewicze - Wielka Brytania | |
HM | Wyspy Heard i McDonald | |
CC | Wyspy Kokosowe (Keelinga) | |
MH | Wyspy Marshalla | |
FO | Wyspy Owcze | |
ST | Wyspy Św. Tomasza i Książęca | |
ZM | Zambia | |
CV | Zielony Przylądek | |
ZW | Zimbabwe | |
AE | Zjednoczone Emiraty Arabskie |
Aneks „H” do Instrukcji wypełniania formularza - deklaracja INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT
Lista kodów towarów wg Scalonej Nomenklatury CN, dla których do 31 marca 2006 r. podanie masy netto jest fakultatywne