Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2006-01-06 do 2011-10-01
Wersja archiwalna od 2006-01-06 do 2011-10-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI I NAUKI1)
z dnia 15 grudnia 2005 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego trybu przeprowadzania czynności w przewodach doktorskim i habilitacyjnym oraz w postępowaniu o nadanie tytułu profesora
Na podstawie art. 31 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595 oraz z 2005 r. Nr 164, poz. 1365) zarządza się, co następuje:
§ 1.W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 stycznia 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu przeprowadzania czynności w przewodach doktorskim i habilitacyjnym oraz w postępowaniu o nadanie tytułu profesora (Dz. U. Nr 15, poz. 128) wprowadza się następujące zmiany:
1) § 2 otrzymuje brzmienie:
„§ 2. 1. Rada jednostki organizacyjnej:
1) powołuje komisję przeprowadzającą egzaminy doktorskie;
2) może powołać komisję do przyjęcia i przeprowadzenia obrony rozprawy doktorskiej, o której mowa w art. 14 ust. 5 ustawy, zwaną dalej „komisją doktorską”.
2. W skład komisji przeprowadzającej egzaminy doktorskie wchodzi:
1) w zakresie dyscypliny podstawowej odpowiadającej tematowi rozprawy doktorskiej - pięć osób spośród członków rady jednostki organizacyjnej posiadających tytuł profesora, stopień doktora habilitowanego lub kwalifikacje II stopnia, w zakresie danej lub pokrewnej dyscypliny naukowej lub artystycznej, oraz recenzenci rozprawy doktorskiej i promotor lub promotorzy;
2) w zakresie dyscypliny dodatkowej - jedna osoba spośród osób posiadających tytuł profesora, stopień doktora habilitowanego lub kwalifikacje II stopnia, w zakresie danej lub pokrewnej dyscypliny naukowej lub artystycznej;
3) w zakresie języka obcego nowożytnego - jedna osoba.
3. Komisję doktorską powołuje się spośród członków rady jednostki organizacyjnej posiadających tytuł profesora, stopień doktora habilitowanego lub kwalifikacje II stopnia, w zakresie danej lub pokrewnej dyscypliny naukowej lub artystycznej. W skład komisji doktorskiej wchodzą ponadto recenzenci rozprawy doktorskiej i promotor lub promotorzy.”;
2) w § 11 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) rozprawę habilitacyjną w sześciu egzemplarzach;”;
3) po § 12 dodaje się § 12a w brzmieniu:
„§ 12a. 1. Rada jednostki organizacyjnej, na podstawie dokumentów, o których mowa w § 11 i 12, podejmuje uchwały, o których mowa w art. 18 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy.
2. Po podjęciu uchwał, o których mowa w ust. 1, rada jednostki organizacyjnej występuje do Centralnej Komisji o powołanie dwóch recenzentów w przewodzie habilitacyjnym.
3. Do wystąpienia dołącza się uchwały, o których mowa w ust. 1, oraz komplet kopii dokumentów, o których mowa w § 11.
4. Kierownik jednostki organizacyjnej, po otrzymaniu z Centralnej Komisji powiadomienia o powołaniu dwóch recenzentów, niezwłocznie zleca opracowanie recenzji wszystkim recenzentom powołanym w przewodzie.”;
4) § 15 otrzymuje brzmienie:
„§ 15. 1. Rada jednostki organizacyjnej, po zapoznaniu się z rozprawą habilitacyjną oraz opiniami recenzentów, podejmuje uchwałę w sprawie dopuszczenia do kolokwium habilitacyjnego.
2. Uchwała, o której mowa w ust. 1, niezwłocznie po podjęciu jest przesyłana do recenzentów powołanych w tym przewodzie habilitacyjnym wraz z informacją o terminie posiedzenia rady jednostki, na którym ma odbyć się kolokwium habilitacyjne oraz zostać wygłoszony wykład habilitacyjny.”;
5) w § 16 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Kolokwium habilitacyjne może zostać przeprowadzone, jeśli w posiedzeniu rady jednostki organizacyjnej uczestniczy przynajmniej trzech spośród recenzentów powołanych w tym przewodzie.”;
6) po § 17 dodaje się § 17a w brzmieniu:
„§ 17a. 1. Kolokwium habilitacyjne i wykład habilitacyjny są protokołowane.
2. Protokoły z kolokwium habilitacyjnego i wykładu habilitacyjnego wraz z uchwałami, o których mowa w art. 18 ust. 2 pkt 4 i 5 ustawy, rada jednostki organizacyjnej przesyła niezwłocznie Centralnej Komisji.”;
7) po § 20 dodaje się § 20a w brzmieniu:
„§ 20a. 1. Rada jednostki organizacyjnej, na podstawie dokumentów, o których mowa w § 20 ust. 1, podejmuje uchwały, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy, oraz występuje z wnioskiem do Centralnej Komisji o powołanie przez nią recenzentów.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się uchwałę w sprawie wszczęcia postępowania o nadanie tytułu profesora i uchwałę w sprawie wyznaczenia recenzentów oraz po jednym egzemplarzu dokumentów, o których mowa w § 20 ust. 1.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej, po otrzymaniu z Centralnej Komisji powiadomienia o powołaniu dwóch recenzentów, niezwłocznie zleca opracowanie recenzji wszystkim recenzentom powołanym w postępowaniu.”;
8) w § 25 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Za wydanie oryginału wraz z odpisem, odpisu w języku obcym albo duplikatu dyplomu pobiera się opłatę w wysokości równej wysokości poniesionych kosztów, nie wyższej jednak niż dwukrotność kwoty za wydanie dyplomu ukończenia studiów, określonej w przepisach w sprawie dokumentacji przebiegu studiów.”.
§ 2.[1] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Edukacji i Nauki: M. Seweryński
|
1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. Nr 220, poz. 1886).
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 6 stycznia 2006 r.