Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 2005 nr 219 poz. 1856
Wersja archiwalna od 2005-10-31 do 2006-12-31
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2005 nr 219 poz. 1856
Wersja archiwalna od 2005-10-31 do 2006-12-31
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI I PRACY

z dnia 21 października 2005 r.

w sprawie udzielania pomocy na wspieranie inwestycji w dziedzinie turystyki

Na podstawie art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 759) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb udzielania pomocy publicznej na wspieranie inwestycji w dziedzinie turystyki w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745), zwanej dalej „pomocą”.

2. Pomoc może być udzielana na realizację nowych inwestycji.

3. Przez nową inwestycję rozumie się inwestycję związaną z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa, jak również z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian wyrobu lub usługi, w tym także zmian w zakresie sposobu świadczenia usług.

4. Za nową inwestycję nie uznaje się inwestycji prowadzącej jedynie do odtworzenia zdolności produkcyjnych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.1. Pomoc może być udzielana na następujące nowe inwestycje:

1) adaptację zabytków techniki i architektury w celu zwiększenia atrakcyjności turystycznej regionu;

2) rozwój i modernizację infrastruktury noclegowej i innej infrastruktury turystycznej;

3) rozwój i modernizację infrastruktury gastronomicznej;

4) opracowanie i utworzenie systemów i centrów informacji turystycznej, w tym nowoczesnej, interaktywnej sieci informacji internetowej;

5) rozwój i modernizację infrastruktury służącej rozwojowi aktywnych form turystyki, w tym budowę i modernizację obiektów sportowych i rekreacyjnych;

6) projekty inwestycyjne gmin uzdrowiskowych związane z rozwojem funkcji leczniczo-wypoczynkowych.

2. Pomocy nie udziela się na:

1) nowe inwestycje, których wydatki kwalifikowalne, rozumiane jako wydatki na środki trwałe, poniesione w okresie 3 lat przez jednego lub więcej przedsiębiorców realizujących te inwestycje oraz środki trwałe powiązane ze sobą fizycznie lub funkcjonalnie, służące do realizacji ściśle określonego celu, w szczególności produkcji konkretnego produktu lub różnych produktów wytwarzanych przy wykorzystaniu takich samych produktów, są wyższe niż równowartość w złotych kwoty 50 000 000 euro;

2) nowe inwestycje realizowane w sektorze rybołówstwa, hutnictwa żelaza i stali, górnictwa węgla, budownictwa okrętowego, włókien syntetycznych oraz w sektorze transportu;

3) nowe inwestycje realizowane w związku z produkcją, przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów, o których mowa w załączniku I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz. Urz. WE C 325 z 24.12.2002).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.1. Pomoc może być udzielana na działania określone w załączniku „Uzupełnienie Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006” do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051, z późn. zm.1)):

1) w ramach działania 1.4:

a) regionalnym organizacjom turystycznym niedziałającym w celu osiągnięcia zysku,

b) organizacjom pozarządowym niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, w tym stowarzyszeniom, fundacjom, kościołom i związkom wyznaniowym,

c) jednostkom zaliczanym do sektora finansów publicznych, w tym turystycznym, sportowym i kulturalnym instytucjom, dla których organem założycielskim są organy administracji rządowej lub samorządowej,

d) spółkom prawa handlowego niedziałającym w celu osiągnięcia zysku lub przeznaczającym zyski na cele statutowe, w których większość udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki, porozumienia i stowarzyszenia,

2) w ramach działania 3.1:

a) organizacjom pozarządowym niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, w tym stowarzyszeniom, fundacjom, kościołom i związkom wyznaniowym,

b) jednostkom zaliczanym do sektora finansów publicznych,

c) spółkom prawa handlowego oraz innym jednostkom organizacyjnym niedziałającym w celu osiągnięcia zysku lub przeznaczającym zyski na cele statutowe, w których większość udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki, porozumienia i stowarzyszenia,

d) podmiotom wykonującym usługi publiczne na podstawie umowy zawartej z jednostką samorządu terytorialnego, w których większość udziałów lub akcji posiada gmina lub powiat,

e) podmiotom wybranym w wyniku postępowania przeprowadzonego na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych, świadczącym usługi publiczne na podstawie umowy zawartej z jednostką samorządu terytorialnego;

3) w ramach działania 3.2:

a) organizacjom pozarządowym niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, w tym stowarzyszeniom, fundacjom, kościołom i związkom wyznaniowym,

b) jednostkom zaliczanym do sektora finansów publicznych,

c) spółkom prawa handlowego oraz innym jednostkom organizacyjnym niedziałającym w celu osiągnięcia zysku lub przeznaczającym zyski na cele statutowe, w których większość udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki, porozumienia i stowarzyszenia,

d) podmiotom wykonującym usługi publiczne na podstawie umowy zawartej z jednostką samorządu terytorialnego, w których większość udziałów lub akcji posiada gmina lub powiat,

e) podmiotom wybranym w wyniku postępowania przeprowadzonego na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych, świadczącym usługi publiczne na podstawie umowy zawartej z jednostką samorządu terytorialnego,

4) w ramach działania 3.3:

a) organizacjom pozarządowym niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, w tym stowarzyszeniom, fundacjom, kościołom i związkom wyznaniowym,

b) jednostkom zaliczanym do sektora finansów publicznych,

c) spółkom prawa handlowego oraz innym jednostkom organizacyjnym niedziałającym w celu osiągnięcia zysku lub przeznaczającym zyski na cele statutowe, w których większość udziałów lub akcji posiada gmina, miasto na prawach powiatu, samorząd województwa lub ich związki, porozumienia i stowarzyszenia,

d) podmiotom wykonującym usługi publiczne na podstawie umowy zawartej z jednostką samorządu terytorialnego, w których większość udziałów lub akcji posiada gmina lub miasto na prawach powiatu,

e) podmiotom wybranym w wyniku postępowania przeprowadzonego na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych, świadczącym usługi publiczne na podstawie umowy zawartej z jednostką samorządu terytorialnego,

f) szkołom wyższym, zwanym dalej „beneficjentami”.

2. Pomoc jest udzielana w formie dotacji przeznaczonej na refinansowanie części poniesionych przez beneficjenta wydatków kwalifikowalnych.

3. Do wydatków kwalifikowalnych w ramach realizacji nowej inwestycji zalicza się wydatki dotyczące inwestowania w niezabudowane nieruchomości, budynki, maszyny lub urządzenia, w tym koszty:

1) prac przygotowawczych, polegających na:

a) przygotowaniu projektu, w szczególności prac studialnych, ekspertyz, badań geologicznych,

b) przygotowaniu dokumentacji technicznej,

c) przygotowaniu studium wykonalności, oceny wpływu na środowisko, ekspertyz i opinii konserwatorskich,

d) pracach projektowych

- jeżeli są rozliczane zgodnie z przepisami o rachunkowości;

2) nabycia niezabudowanych nieruchomości, bezpośrednio związanych z realizacją inwestycji, nie więcej jednak niż 10 % całkowitych wydatków kwalifikowalnych;

3) prac związanych z procesem inwestycyjnym, obejmujące:

a) przygotowanie terenu pod budowę, w tym prace geodezyjne i kartograficzne,

b) prace ziemne,

c) prace budowlano-montażowe,

d) prace instalacyjne,

e) prace wykończeniowe,

f) nadzór sprawowany w imieniu inwestora w zakresie prawidłowości realizacji inwestycji,

g) zakup sprzętu bezpośrednio związanego z użytkowaniem inwestycji.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.1. Intensywność pomocy udzielanej w związku z realizacją nowej inwestycji, liczonej jako stosunek ekwiwalentu dotacji netto do wydatków kwalifikowalnych, nie może przekraczać:

1) 30 % - w przypadku nowej inwestycji realizowanej w podregionach oznaczonych numerami statystycznymi 22 i 42;

2) 40 % - w przypadku nowej inwestycji realizowanej w podregionach oznaczonych numerami statystycznymi 4, 17 i 30;

3) 50 % - w przypadku nowej inwestycji realizowanej w pozostałych podregionach.

2. Podregiony, o których mowa w ust. 1, określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2000 r. w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) (Dz. U. Nr 58, poz. 685, z późn. zm.2)).

3. Pomoc na nową inwestycję może zostać udzielona, jeżeli beneficjent:

1) zapewni pokrycie z wkładu własnego co najmniej 25 % kosztów projektu, przy czym wkład własny beneficjenta nie może zawierać żadnych środków uzyskanych w ramach pomocy publicznej, oraz

2) utrzyma inwestycję przez okres co najmniej 5 lat od dnia przekazania inwestycji do użytkowania.

4. Jeśli beneficjent korzysta jednocześnie z pomocy na nową inwestycję oraz na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z daną inwestycją, dopuszczalną intensywność pomocy oblicza się jako iloczyn maksymalnej dopuszczalnej intensywności i wyższej kwoty wydatków kwalifikowalnych rozumianych jako koszty nowej inwestycji albo dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników.

5. Intensywność pomocy, o której mowa w ust. 1, może zostać odpowiednio podwyższona o 15 punktów procentowych brutto, jeżeli beneficjent spełnia:

1) kryteria małego lub średniego przedsiębiorstwa, określone w załączniku I do rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001, str. 33; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 08, t. 2, str. 141, z późn. zm.3)) oraz

2) kryteria określone w załączniku I do zalecenia Komisji 361/2003 z dnia 6 maja 2003 r. dotyczącego definicji przedsiębiorstw mikro, małych i średnich (Dz. Urz. WE L 124 z 20.05.2003, str. 36).

6. Podwyższenia intensywności pomocy, o którym mowa w ust. 5, nie stosuje się w odniesieniu do podmiotów spełniających kryteria określone w art. 3 ust. 4 załącznika I do zalecenia Komisji, o którym mowa w ust. 5 pkt 2.

7. Pomoc podlega sumowaniu z:

1) pomocą udzielaną we wszystkich formach i ze wszystkich źródeł, w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych w ramach danej inwestycji, bez względu na jej formę i źródło pochodzenia, w tym ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, oraz

2) każdą pomocą na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z daną inwestycją.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.1. Beneficjent składa do marszałka województwa, właściwego ze względu na lokalizację inwestycji, wniosek o dofinansowanie projektu sporządzony zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 10 listopada 2004 r. w sprawie trybu składania i wzorów wniosków o dofinansowanie realizacji projektów w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 257, poz. 2575 oraz z 2005 r. Nr 37, poz. 335 i Nr 102, poz. 853).

2. Wniosek składa się przed rozpoczęciem prac nad danym projektem.

3. Wniosek podlega ocenie:

1) formalnej;

2) merytorycznej, przeprowadzanej przez niezależnych ekspertów specjalizujących się w dziedzinie będącej przedmiotem oceny;

3) regionalnego komitetu sterującego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.Pomoc jest udzielana na podstawie zawartej przez wojewodę z beneficjentem umowy o dofinansowanie projektu sporządzonej zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 1 lub 4 do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wzorów umów o dofinansowanie projektów realizowanych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 137, poz. 1153).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.Przepisy niniejszego rozporządzenia stosuje się również do jednostek organizacyjnych wykonujących zadania jednostek samorządu terytorialnego, które złożyły wniosek do dnia 18 maja 2005 r.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.1. [1] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

2. Rozporządzenie obowiązuje do dnia 31 grudnia 2006 r.

Minister Gospodarki i Pracy: w z. M. Ostrowska

1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 Nr 238, poz. 2402 oraz z 2005 r. Nr 87, poz. 745, Nr 113, poz. 958 i Nr 198, poz. 1644.

2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 12, poz. 101, z 2002 r. Nr 34, poz. 311, Nr 177, poz. 1458 i Nr 191, poz. 1594, z 2003 r. Nr 208, poz. 2021, z 2004 r. Nr 98, poz. 998 i Nr 254, poz. 2534 oraz z 2005 r. Nr 206, poz. 1705.

3) Zmiana wymienionego rozporządzenia została ogłoszona w Dz. Urz. WE L 63 z 28.02.2004, str. 22; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 08, t. 3, str. 64.

[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 31 października 2005 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00