Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2007-10-13 do 2012-08-11
Wersja archiwalna od 2007-10-13 do 2012-08-11
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 12 października 2005 r.
w sprawie zakresu badań koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji typów budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typów pojazdów kolejowych2)
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2007 r., Nr 179, poz. 1276)
Na podstawie art. 23 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Zakresem badań koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji, zwanych dalej „badaniami koniecznymi", objęte są typy budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typy pojazdów kolejowych, określone w przepisach w sprawie wykazu typów budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typów pojazdów kolejowych, na które wydawane są świadectwa dopuszczenia do eksploatacji.
§ 2.[Zakres badań koniecznych typów budowli] 1. Zakres badań koniecznych typów budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego obejmuje:
1) badanie zgodności z wymaganiami określonymi w odpowiednich, dla danego typu budowli, polskich lub europejskich normach;
2) badanie zgodności z warunkami technicznymi, określonymi w przepisach o warunkach technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie;
3) badanie zgodności z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, zwanej dalej „ustawą"
4) analizę wyników prób eksploatacyjnych.
2. Zakres badań koniecznych sieci jezdnej wchodzącej w skład sieci trakcyjnej, oprócz badań, o których mowa w ust. 1, obejmuje dodatkowo:
1) badanie statyczne z konstrukcjami wsporczymi polegające na sprawdzeniu zgodności parametrów z wymaganiami technicznymi, w tym:
a) zawieszenia przewodów jezdnych, ich wysokości, pochylenia oraz odsuwu od osi toru,
b) parametrów geometrycznych sieci jezdnej,
c) naciągu przewodów jezdnych i lin nośnych w różnych warunkach atmosferycznych, z uwzględnieniem zmian temperatury i oblodzenia;
2) badanie dynamiczne w trakcie prób eksploatacyjnych, w tym:
a) badanie uniesienia przewodów jezdnych w punkcie podwieszenia przy najwyższej dopuszczalnej prędkości jazdy na linii kolejowej,
b) sprawdzenie współpracy odbieraka prądu z siecią jezdną, w szczególności czasu trwania przerw stykowych i zmienności wartości siły stykowej,
c) pomiar odsuwu przewodów jezdnych w czasie jazdy pojazdów kolejowych,
d) sprawdzenie wartości prędkości krytycznej,
e) badanie przemieszczeń i przyspieszeń ślizgacza pod wpływem ruchu.
3. Zakres badań koniecznych trzeciej szyny w metrze, oprócz badań, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, obejmuje dodatkowo sprawdzenie zgodności jej parametrów z wymaganiami technicznymi, dotyczącymi w szczególności:
1) parametrów geometrycznych trzeciej szyny;
2) współpracy odbieraka prądu z trzecią szyną;
3) układu mocowania;
4) oceny skuteczności ochrony przeciwporażeniowej.
4. Zakres badań koniecznych sieci powrotnej, oprócz badań, o których mowa w ust. 1, obejmuje dodatkowo ocenę skuteczności ochrony przeciwporażeniowej.
§ 3.[Zakres badań koniecznych urządzeń] Zakres badań koniecznych urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego obejmuje:
1) dla typów urządzeń sterowania i zabezpieczenia ruchu kolejowego:
a) badanie zgodności z wymaganiami określonymi w odpowiednich, dla danego typu urządzeń, polskich lub europejskich normach,
b) badanie zgodności z warunkami technicznymi oraz z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy,
c) badanie funkcjonalne w warunkach normalnych, w tym sprzętu i programowania,
d) badanie funkcjonalne w warunkach oddziaływania uszkodzeń przy:
– oddziaływaniu uszkodzeń pojedynczych,
– niezależności elementów sprzętowych,
– wykrywaniu uszkodzeń pojedynczych,
– reakcji na wykryte uszkodzenie pojedyncze i zdolności pozostawania w stanie bezpiecznym,
– oddziaływaniu uszkodzeń wielokrotnych,
– zmiennych wartościach parametrów napięcia, prądu i częstotliwości,
e) badanie funkcjonalne w warunkach oddziaływania zewnętrznego poprzez:
– badanie klimatyczne,
– badanie na oddziaływania mechaniczne,
– badanie na oddziaływania elektryczne, w tym kompatybilności elektromagnetycznej,
– zabezpieczenie przed nieautoryzowanym dostępem,
– badanie wytrzymałościowe,
f) badanie bezpieczeństwa działania w warunkach rzeczywistego zastosowania urządzenia,
g) wykonanie następujących testów kwalifikacyjnych ich systemów:
– test funkcjonalności,
– test niezawodności,
– test bezpieczeństwa;
2) dla typów urządzeń telekomunikacji kolejowej:
a) badanie zgodności z przepisami telekomunikacyjnymi wymaganymi dla urządzeń telekomunikacji kolejowej,
b) badanie zgodności z warunkami technicznymi, w tym badanie:
– funkcjonalne i niezawodnościowe,
– kompatybilności elektromagnetycznej,
– środowiskowe, w szczególności współpracy z istniejącymi systemami i urządzeniami,
c) badanie zgodności z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy,
d) analizę wyników prób eksploatacyjnych.
§ 4.[Zakres badań koniecznych typów pojazdów kolejowych] Zakres badań koniecznych typów pojazdów kolejowych obejmuje:
1) dla typu pojazdu trakcyjnego oraz jego typowego zespołu, podzespołu i elementu odpowiednio:
a) sprawdzenie zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi wykonania i odbioru, dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla pojazdów trakcyjnych, ich zespołów, podzespołów i elementów,
b) sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c) sprawdzenie pojazdu trakcyjnego w zakresie:
– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości.
– przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu,
– przejazdu przez górkę wzorcową,
– bezpieczeństwa pracownika manewrowego,
d) pomiar masy własnej całkowitej i nacisków kół na szynę pojazdu trakcyjnego,
e) ocenę własności dynamicznych pojazdu trakcyjnego, w szczególności w zakresie:
– określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q,
– określenia sił między kołem a szyną,
– spokojności biegu i komfortu jazdy,
– minimalnego promienia łuku przy dopuszczalnym przyspieszeniu dośrodkowym,
f) sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów, w tym:
– wytrzymałości pudła i zamocowania urządzeń,
– przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby poligonowej lub obliczeń symulacyjnych,
– wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,
– charakterystyki urządzeń cięgłowo-zderznych i ich próby zmęczeniowe,
– odporności szyb czołowych i bocznych kabiny maszynisty na uderzenie i zmiany ciśnienia,
g) badanie układów hamulcowych w zakresie:
– oceny zastosowanego systemu hamulców,
– działania hamulca pneumatycznego i hamulca bezpieczeństwa,
– działania innych systemów hamulca – hamulca elektropneumatycznego, elektrodynamicznego i szynowego,
– działania hamulca postojowego,
– pomiarów dróg hamowania,
– określenia masy hamującej pojazdu trakcyjnego,
– działania urządzeń przeciwpoślizgowych,
h) sprawdzenie charakterystyk trakcyjnych pojazdu trakcyjnego w zakresie:
– wyznaczenia linii przyczepności na obwodzie kół napędnych,
– wyznaczenia linii siły pociągowej w funkcji prędkości,
– wyznaczenia czasu zadziałania urządzeń przeciwpoślizgowych i eliminowania poślizgu,
i) sprawdzenie odbieraka prądu i jego współpracy z siecią trakcyjną,
j) badanie i ocenę urządzeń bezpieczeństwa ruchu, w tym: czuwaka aktywnego (CA), urządzeń samoczynnego hamowania pociągu (SHP), urządzeń radiołączności kolejowej z funkcją radio-stop, urządzeń systemu kontroli prowadzenia pociągów,
k) sprawdzenie urządzeń rejestrujących przebieg pracy pojazdu trakcyjnego,
l) sprawdzenie działania urządzeń zabezpieczających przeciwzwarciowych i przeciwporażeniowych zainstalowanych na pojeździe trakcyjnym,
m) sprawdzenie urządzeń zabezpieczających przed skutkami zwarć oraz porażeniem prądem elektrycznym, w tym złącz ochronnych uszyniających oraz zabezpieczeń przed urazami elektrycznymi obsługi wagonów i pasażerów pojazdu trakcyjnego,
n) sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji czoła i końca pojazdu trakcyjnego,
o) badanie oddziaływania na otoczenie w zakresie hałasu emitowanego na zewnątrz pojazdu trakcyjnego oraz toksyczności spalin,
p) sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego pojazdu trakcyjnego poprzez badanie:
– materiałów i wyrobów, w tym przewodów elektrycznych użytych w konstrukcji i wyposażeniu pod względem palności, toksyczności i właściwości dymowych, przy paleniu i rozprzestrzenianiu się płomienia,
– zainstalowanego wyposażenia przeciwpożarowego,
r) badanie pojazdu trakcyjnego w zakresie:
– emitowanych na zewnątrz i wewnątrz zakłóceń radioelektrycznych i elektromagnetycznych,
– zakłóceń w sieci trakcyjnej w wyniku działań urządzeń impulsowych,
– odporności wyposażenia na zewnętrzne pola elektromagnetyczne,
– wpływu zakłóceń generowanych na urządzenia sterowania ruchem kolejowym,
s) sprawdzenie sygnałów dźwiękowych pojazdu trakcyjnego,
t) sprawdzenie warunków pracy maszynisty w kabinie maszynisty pojazdu trakcyjnego, w zakresie:
– ergonomii stanowiska pracy, pola widzenia szlaku, oceny fotela maszynisty, oświetlenia kabiny i przyrządów,
– poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki i komfort jazdy,
– poziomu hałasu infradźwiękowego, słyszalnego i ultradźwiękowego,
– indukcyjności pola magnetycznego,
– mikroklimatu kabiny maszynisty oraz zmian ciśnienia wewnętrznego,
u) sprawdzenie warunków podróżowania pasażerów w zespołach trakcyjnych, wagonach silnikowych i autobusach szynowych, w zakresie:
– poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki i komfort jazdy,
– poziomu hałasu słyszalnego,
– ergonomii siedzisk i pomieszczeń dla pasażerów,
– mikroklimatu pomieszczeń dla pasażerów,
– oświetlenia pomieszczeń dla pasażerów,
– odporności szyb okiennych na uderzenie,
w) sprawdzenie w pojeździe trakcyjnym zamocowania stopni, poręczy, osłon części wirujących oraz szerokości przejść,
x) sprawdzenie kompletności badań i prób wyposażenia pojazdu trakcyjnego podlegającego dozorowi technicznemu,
y) potwierdzenie poprawności zastosowanych w pojeździe trakcyjnym rozwiązań, decydujących o bezpieczeństwie ruchu, bezpieczeństwie przewozu osób i rzeczy oraz ochrony środowiska, w trakcie prób eksploatacyjnych;
2) dla typu wagonu pasażerskiego oraz jego typowego zespołu, podzespołu i elementu odpowiednio:
a) sprawdzenie zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi wykonania i odbioru, dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla wagonów pasażerskich, ich zespołów, podzespołów i elementów,
b) sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c) sprawdzenie wagonu pasażerskiego w zakresie:
– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
– przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu i przez rampę promową,
– bezpieczeństwa pracownika manewrowego,
– przejazdu przez górkę wzorcową,
d) pomiar masy własnej całkowitej i nacisków kół na szynę wagonu pasażerskiego,
e) ocenę własności dynamicznych wagonu pasażerskiego, w szczególności w zakresie:
– określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q,
– określenia sił między kołem a szyną,
– spokojności biegu i komfortu jazdy,
– minimalnego promienia łuku przy dopuszczalnym przyspieszeniu dośrodkowym,
f) sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów, w tym:
– wytrzymałości pudła i zamocowania urządzeń,
– przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby poligonowej lub obliczeń symulacyjnych,
– wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,
– charakterystyki urządzeń cięgłowo-zderznych i próby zmęczeniowe,
– odporności szyb na uderzenie i zmiany ciśnienia,
g) badanie układów hamulcowych w zakresie:
– badania stacjonarnego właściwości wagonu pasażerskiego pod względem hamowania, w zakresie skuteczności działania zastosowanego systemu hamulców,
– badania stacjonarnego i ruchowego właściwości wagonu pasażerskiego pod względem hamowania, w zakresie działania hamulca dodatkowego, postojowego i bezpieczeństwa,
– badania ruchowego właściwości wagonu pasażerskiego pod względem hamowania, w zakresie określenia skuteczności hamulca,
– badania ruchowego właściwości wagonu pasażerskiego pod względem hamowania, w zakresie działania urządzeń przeciwpoślizgowych,
h) badanie urządzeń zewnętrznych wagonu pasażerskiego, w tym:
– połączeń międzywagonowych, mostków przejściowych i wałków gumowych,
– stopni, uchwytów i tablic informacyjnych,
– w zakresie malowania i napisów,
i) badanie urządzeń wewnętrznych wagonu pasażerskiego, w tym:
– okien, drzwi wejściowych czołowych,
– urządzeń sanitarnych,
j) badanie urządzeń sterowania i blokady drzwi wejściowych wagonu pasażerskiego,
k) badanie ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji wagonu pasażerskiego,
I) badanie układu zasilania wagonu pasażerskiego, w tym:
– przetwornicy statycznej,
– urządzeń wybiorczo-przełączających WN,
– badanie wpływu zakłóceń generowanych przez wagon pasażerski na urządzenia sterowania ruchem kolejowym,
m) sprawdzenie działania urządzeń zabezpieczających przeciwzwarciowych i przeciwporażeniowych, zainstalowanych w wagonie pasażerskim,
n) sprawdzenie urządzeń zabezpieczających przed skutkami zwarć oraz porażeniem prądem elektrycznym, w tym złącz ochronnych uszyniających oraz zabezpieczeń przed urazami elektrycznymi obsługi wagonów i pasażerów wagonu pasażerskiego,
o) sprawdzenie urządzeń radiołączności kolejowej i instalacji rozgłoszeniowej wagonu pasażerskiego,
p) sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego wagonu pasażerskiego poprzez badanie:
– materiałów i wyrobów, w tym przewodów elektrycznych użytych w konstrukcji i wyposażeniu wagonu pasażerskiego pod względem palności, toksyczności i właściwości dymowych, przy paleniu i rozprzestrzenianiu się płomienia,
– zainstalowanego w wagonie pasażerskim wyposażenia przeciwpożarowego;
r) sprawdzenie poziomu zakłóceń radioelektrycznych, emitowanych wewnątrz i na zewnątrz wagonu pasażerskiego,
s) sprawdzenie zainstalowanego w wagonie pasażerskim systemu diagnostycznego i transmisji danych diagnostycznych,
t) sprawdzenie warunków podróżowania pasażerów, w tym:
– poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki i komfort jazdy,
– poziomu hałasu słyszalnego,
– ergonomii siedzisk i pomieszczeń dla pasażerów,
– oświetlenia pomieszczeń dla pasażerów,
u) sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji końca pociągu,
w) sprawdzenie kompletności badań i prób wyposażenia wagonu pasażerskiego, podlegającego dozorowi technicznemu,
x) potwierdzenie poprawności rozwiązań zastosowanych w wagonie pasażerskim, decydujących w sprawach bezpieczeństwa ruchu, bezpieczeństwa przewozu osób oraz ochrony środowiska, w trakcie prób eksploatacyjnych,
y) badanie impedancji zestawu kołowego wagonu pasażerskiego;
3) dla typu wagonu towarowego oraz jego typowego zespołu, podzespołu i elementu odpowiednio:
a) sprawdzenie zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi wykonania i odbioru, dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla wagonów towarowych, ich zespołów, podzespołów i elementów.
b) sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c) sprawdzenie wagonu towarowego w zakresie:
– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
– przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu i przez rampę promową,
– bezpieczeństwa pracownika manewrowego,
– przejazdu przez górkę wzorcową,
d) pomiar masy własnej całkowitej, nacisków kół na szynę i rozkładu nacisków w wagonie towarowym,
e) ocenę własności dynamicznych wagonu towarowego, w szczególności w zakresie:
– określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q,
– określenia sił między kołem a szyną,
– spokojności biegu,
f) sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów, w tym:
– wytrzymałości pudła, ostoi i zamocowań urządzeń wyposażenia,
– przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby poligonowej lub obliczeń symulacyjnych,
– charakterystyki urządzeń cięgłowo-zderznych i ich próby zmęczeniowe,
g) badanie układów hamulcowych, w zakresie:
– badania stacjonarnego właściwości wagonu towarowego pod względem hamowania, w zakresie skuteczności działania zastosowanego systemu hamulców,
– badania stacjonarnego i ruchowego właściwości wagonu towarowego pod względem hamowania, w zakresie działania hamulca dodatkowego, postojowego i bezpieczeństwa,
– badania ruchowego właściwości wagonu towarowego pod względem hamowania, w zakresie określenia skuteczności hamulca,
h) badanie materiałów i wyrobów użytych w konstrukcji i wyposażeniu, pod względem palności, toksyczności i właściwości dymowych,
i) sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji końca pociągu,
j) sprawdzenie kompletności badań i prób wyposażenia wagonu towarowego, podlegającego dozorowi technicznemu,
k) potwierdzenie poprawności rozwiązań zastosowanych w wagonie towarowym, decydujących o bezpieczeństwie ruchu, bezpieczeństwie przewozu osób i rzeczy oraz ochronie środowiska w trakcie prób eksploatacyjnych;
4) dla typowego pojazdu specjalnego oraz jego typowego zespołu, podzespołu i elementu odpowiednio:
a) sprawdzenie zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi dotyczącymi wykonania i odbioru, dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla pojazdów specjalnych, ich zespołów, podzespołów i elementów,
b) sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c) sprawdzenie pojazdu specjalnego w zakresie:
– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
– przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu,
– bezpieczeństwa pracownika manewrowego,
– przejazdu przez górkę wzorcową,
d) pomiar masy własnej całkowitej i nacisków kół na szynę pojazdu specjalnego,
e) ocenę własności dynamicznych pojazdu specjalnego, w szczególności w zakresie:
– określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q,
– bezpieczeństwa jazdy, układu biegowego i oddziaływania na tor oraz spokojność biegu,
f) sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów, w tym:
– wytrzymałości pudła, ostoi i zamocowań urządzeń wyposażenia,
– przejmowania energii zderzenia czołowego,
– wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,
– charakterystyki urządzeń cięgłowo-zderznych,
– odporności szyb na uderzenie i zmiany ciśnienia,
g) badanie układów hamulcowych w zakresie:
– badania stacjonarnego właściwości pojazdu specjalnego pod względem hamowania, w zakresie skuteczności działania zastosowanego systemu hamulców,
– badania stacjonarnego i ruchowego właściwości pojazdu specjalnego pod względem hamowania, w zakresie działania hamulca dodatkowego, postojowego i bezpieczeństwa,
– badania ruchowego właściwości pojazdu specjalnego pod względem hamowania, w zakresie określenia skuteczności hamulca,
h) sprawdzenie odbieraka prądu i jego współpracy z siecią trakcyjną,
i) badanie i ocenę urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
j) sprawdzenie urządzeń rejestrujących przebieg pracy pojazdu specjalnego,
k) sprawdzenie urządzeń zabezpieczających przed skutkami zwarć oraz porażeniem prądem elektrycznym, w tym złącz ochronnych uszyniających oraz zabezpieczeń przed urazami elektrycznymi obsługi pojazdu specjalnego,
I) sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji czoła i końca pojazdu specjalnego,
m) badanie oddziaływania na otoczenie w zakresie hałasu emitowanego na zewnątrz pojazdu specjalnego oraz toksyczności spalin,
n) sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego pojazdu specjalnego poprzez badanie:
– wyrobów użytych w konstrukcji pojazdu specjalnego pod względem palności, toksyczności oraz właściwości dymowych przy paleniu i rozprzestrzenianiu się płomienia,
– zainstalowanego wyposażenia przeciwpożarowego,
o) badanie w zakresie zakłóceń elektrycznych, elektromagnetycznych i radioelektromagnetycznych emitowanych na zewnątrz i wewnątrz pojazdu specjalnego,
p) sprawdzenie sygnałów dźwiękowych pojazdu specjalnego,
r) sprawdzenie, w pojeździe specjalnym, warunków pracy maszynisty i innych pracowników obsługi, w szczególności w zakresie:
– ergonomii stanowiska pracy, pola widzenia szlaku, oświetlenia kabiny i przyrządów,
– poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki,
– poziomu hałasu,
– mikroklimatu kabiny maszynisty oraz zmian ciśnienia wewnętrznego,
s) sprawdzenie, w pojeździe specjalnym, zamocowania stopni, poręczy, osłon części wirujących tablic informacyjnych, zabezpieczeń przed urazami mechanicznymi i szerokości przejść,
t) ocenę skuteczności zabezpieczenia w pojeździe specjalnym elementów roboczych mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu w czasie jazdy transportowej,
u) sprawdzenie kompletności badań i prób wyposażenia pojazdu specjalnego podlegającego dozorowi technicznemu,
w) potwierdzenie poprawności zastosowanych rozwiązań, decydujących o bezpieczeństwie ruchu oraz ochronie środowiska, w trakcie prób eksploatacyjnych pojazdu specjalnego,
x) badanie impedancji zestawu kołowego,
y) badanie wpływu zakłóceń generowanych przez pojazd specjalny na urządzenia sterowania ruchem kolejowym;
5) dla typu pojazdu pomocniczego oraz jego typowego zespołu, podzespołu i elementu odpowiednio:
a) sprawdzenie zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi dotyczącymi wykonania i odbioru, z dokumentacją konstrukcyjną oraz wymaganiami określonymi w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla pojazdów pomocniczych, ich zespołów, podzespołów i elementów,
b) sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c) sprawdzenie pojazdu pomocniczego w zakresie:
– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
– przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu,
– bezpieczeństwa obsługi pracownika manewrowego,
– przejazdu przez górkę wzorcową,
d) pomiar masy własnej całkowitej i nacisków kół na szynę pojazdu pomocniczego,
e) ocenę własności dynamicznych pojazdu pomocniczego,
f) sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów,
g) badanie układów hamulcowych, w tym skuteczności hamowania,
h) badanie i ocenę urządzeń bezpieczeństwa ruchu zainstalowanych w pojeździe pomocniczym,
i) sprawdzenie urządzeń rejestrujących przebieg pracy pojazdu pomocniczego,
j) sprawdzenie działania urządzeń zabezpieczających przeciwzwarciowych i przeciwporażeniowych, zainstalowanych w pojeździe pomocniczym,
k) sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji czoła i końca pojazdu pomocniczego,
l) badanie oddziaływania na otoczenie w zakresie hałasu emitowanego na zewnątrz pojazdu pomocniczego oraz toksyczności spalin,
m) sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego pojazdu pomocniczego poprzez badanie:
– wyrobów użytych w jego konstrukcji pod względem palności, toksyczności oraz właściwości dymowych przy paleniu i rozprzestrzenianiu się płomienia,
– zainstalowanego wyposażenia przeciwpożarowego,
n) sprawdzenie sygnałów dźwiękowych pojazdu pomocniczego,
o) sprawdzenie warunków pracy maszynisty i innych pracowników obsługi pojazdu pomocniczego,
p) sprawdzenie zamocowania, w pojeździe pomocniczym, stopni, poręczy, osłon części wirujących i szerokości przejść,
r) ocenę skuteczności zabezpieczenia, w pojeździe pomocniczym, elementów roboczych mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu w czasie jazdy transportowej,
s) sprawdzenie kompletności badań i prób wyposażenia pojazdu pomocniczego, podlegającego dozorowi technicznemu,
t) potwierdzenie poprawności rozwiązań zastosowanych w pojeździe pomocniczym, decydujących o bezpieczeństwie ruchu oraz ochronie środowiska, w trakcie prób eksploatacyjnych,
u) badanie wpływu zakłóceń generowanych przez pojazd pomocniczy na urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
§ 5.[Wymagania w zależności od przeznaczenia pojazdu kolejowego] Zakres badań koniecznych typów pojazdów kolejowych, o których mowa w § 4, w zależności od przeznaczenia pojazdu kolejowego, powinien ponadto obejmować wymagania określone odpowiednio:
1) we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy;
2) w Regulaminie dla międzynarodowego przewozu kolejami wagonów prywatnych (RIP), stanowiącym Aneks II do Przepisów ujednoliconych o umowie międzynarodowego przewozu towarów kolejami (CIM), będącym załącznikiem B do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonej w Bernie dnia 9 maja 1980 r. (Dz. U. z 1985 r. Nr 34, poz. 158 i 159, z 1997 r. Nr 37, poz. 225 i 226 oraz z 1998 r. Nr 33, poz. 177);
3) w Regulaminie międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID), stanowiącym Aneks I do Przepisów ujednoliconych o umowie międzynarodowego przewozu towarów kolejami (CIM), będących załącznikiem B do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonej w Bernie dnia 9 maja 1980 r.
§ 6.[Przypadki uzasadnione względami bezpieczeństwa eksploatacji kolei] W przypadkach uzasadnionych względami bezpieczeństwa eksploatacji kolei oprócz badań, o których mowa w § 2–5, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego może zażądać przeprowadzenia dodatkowych badań.
§ 7.[Ograniczenie zakresu badań koniecznych] [1] Zakresy badań koniecznych, określone w § 2–4, mogą być ograniczone przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, w przypadku gdy typy budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typy pojazdów kolejowych:
1) spełniają następujące warunki:
a) posiadają certyfikaty uprawnionych jednostek badawczych krajowych lub zagranicznych,
b) były badane zgodnie z zakresem wymienionym w rozporządzeniu i są eksploatowane w innych krajach,
c) posiadają pozytywne opinie użytkowników z dotychczasowej eksploatacji
albo
2) są eksploatowane i były dopuszczone do eksploatacji w kraju przed dniem 14 listopada 1997 r. oraz posiadają pozytywne opinie użytkowników z dotychczasowej eksploatacji uwzględniające ich stan techniczny.
§ 8.[Wejście w życie] [2] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.4)
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).
2) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 20 czerwca 2005 r. pod numerem 2005/284/PL zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża dyrektywę 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, z późn. zm.).
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 170, poz. 1652 i Nr 203, poz. 1966, z 2004 r. Nr 92, poz. 883, Nr 96, poz. 959, Nr 97, poz. 962 i Nr 173, poz. 1808 oraz z 2005 r. Nr 157, poz. 1314, Nr 163, poz. 1362 i Nr 169, poz. 1420.
4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 20 lipca 2000 r. w sprawie zakresu badań koniecznych do uzyskania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz świadectwa dopuszczenia do eksploatacji każdego typu pojazdu szynowego (Dz. U. Nr 69, poz. 813), które utraciło moc z dniem 1 stycznia 2005 r. na podstawie art. 76 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789, Nr 170, poz. 1652 i Nr 203, poz. 1966, z 2004 r. Nr 92, poz. 883, Nr 96, poz. 959, Nr 97, poz. 962 i Nr 173, poz. 1808 oraz z 2005 r. Nr 157, poz. 1314, Nr 163, poz. 1362 i Nr 169, poz. 1420).
[1] § 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 września 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu badań koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji typów budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typów pojazdów kolejowych (Dz.U. Nr 179, poz. 1276). Zmiana weszła w życie 13 października 2007 r.
[2] Rozporządzenie wchodzi w życie 12 listopada 2005 r.