Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2005-10-25 do 2012-08-11
Wersja archiwalna od 2005-10-25 do 2012-08-11
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 22 września 2005 r.
w sprawie form kontroli bezpieczeństwa przeprowadzanej w zasięgu terytorialnym przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej przez funkcjonariuszy Straży Granicznej
Na podstawie art. 11 ust. 7a ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1399, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa formy kontroli bezpieczeństwa przeprowadzanej przez funkcjonariuszy Straży Granicznej w zasięgu terytorialnym przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej, właściwych dla danego rodzaju przejścia.
§ 2.[Definicje] Użyte w rozporządzeniu określenia i skróty oznaczają:
1) bagaż bez właściciela – bagaż przyjęty do przewozu w luku bagażowym statku powietrznego, na pokładzie którego nie znajduje się pasażer, który zgłosił go do odprawy;
2) bagaż kabinowy – bagaż przeznaczony do przewozu w kabinie pasażerskiej statku powietrznego;
3) bagaż rejestrowany – bagaż przeznaczony do przewożenia w luku bagażowym statku powietrznego;
4) członek załogi statku powietrznego – osobę wykonującą pracę na pokładzie statku powietrznego podczas odbywania przez niego lotu;
5) członek załogi statku morskiego – osobę wpisaną na listę załogi statku morskiego i wykonującą pracę na jego pokładzie;
6) ładunek – towar, pocztę lub przedmiot transportowany środkiem komunikacji międzynarodowej;
7) ładunek lotniczy – ładunek transportowany na pokładzie statku powietrznego;
8) poczta – wysyłkę korespondencji i innych przesyłek przewożonych lub przeznaczonych do dostarczenia przez operatorów świadczących usługi pocztowe;
9) poczta służbowa i materiały przewoźnika – przesyłki zawierające korespondencję i materiały, takie jak dokumentacja, zapasy żywności, części zapasowe, środki czyszczące oraz inne artykuły przeznaczone dla własnych lub współpracujących podmiotów;
10) strefa zastrzeżona – teren przejścia granicznego, do którego dostęp, ze względów bezpieczeństwa, mają wyłącznie osoby uprawnione;
11) zapasy statkowe – zaopatrzenie techniczne i żywność dostarczane na statek morski w czasie jego postoju w porcie.
Rozdział II
Formy kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym lotniczego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji lotniczej
§ 3.[Rodzaje form kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym lotniczego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji lotniczej] Ze względu na osobę, przedmiot lub środek komunikacji, w stosunku do którego jest przeprowadzana kontrola bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym lotniczego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji lotniczej, wyróżnia się formy kontroli bezpieczeństwa:
1) podróżnych oraz członków załóg statków powietrznych;
2) bagażu kabinowego;
3) bagażu rejestrowanego;
4) bagażu bez właściciela;
5) ładunków lotniczych;
6) poczty służbowej i materiałów przewoźnika;
7) osób zatrudnionych na lotnisku i innych osób wchodzących do stref zastrzeżonych przez punkty kontroli bezpieczeństwa oraz wnoszonych przez nie przedmiotów;
8) statków powietrznych.
§ 4.[Formy kontroli bezpieczeństwa podróżnych oraz członków załóg statków powietrznych] Formami kontroli bezpieczeństwa podróżnych oraz członków załóg statków powietrznych są:
1) kontrola manualna;
2) kontrola przy zastosowaniu bramki magnetycznej do wykrywania metalu;
3) kontrola manualna z wykorzystaniem ręcznego detektora metalu;
4) sprawdzenie za pomocą innego sprzętu specjalistycznego;
5) kontrola osobista.
§ 5.[Formy kontroli bezpieczeństwa bagażu kabinowego] Formami kontroli bezpieczeństwa bagażu kabinowego są:
1) kontrola manualna zawartości bagażu;
2) prześwietlenie przy użyciu konwencjonalnego urządzenia rentgenowskiego;
3) prześwietlenie przy użyciu urządzenia rentgenowskiego wysokiej rozdzielczości, wyposażonego w oprogramowanie umożliwiające projekcję wirtualnych obrazów zagrożeń;
4) kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych.
§ 6.[Formy kontroli bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego] 1. Formami kontroli bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego są:
1) kontrola manualna;
2) prześwietlenie przy użyciu konwencjonalnego urządzenia rentgenowskiego;
3) kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych;
4) sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.
2. W przypadku konieczności sprawdzenia zawartości bagażu rejestrowanego kontrolę przeprowadza się w obecności właściciela lub przedstawiciela przewoźnika, w wyznaczonym pomieszczeniu.
3. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że w bagażu rejestrowanym znajdują się urządzenia lub materiały wybuchowe, poddaje się go rozpoznaniu pirotechnicznemu.
§ 7.[Formy kontroli bezpieczeństwa bagażu bez właściciela] Formami kontroli bezpieczeństwa bagażu bez właściciela są:
1) prześwietlenie urządzeniem rentgenowskim, wyposażonym w automatyczny system wykrywania materiałów wybuchowych;
2) prześwietlenie przy użyciu konwencjonalnego urządzenia rentgenowskiego, pod dwoma różnymi kątami;
3) kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych;
4) sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.
§ 8.[Formy kontroli bezpieczeństwa ładunków lotniczych] 1. Formami kontroli bezpieczeństwa ładunków lotniczych są:
1) kontrola manualna;
2) prześwietlenie przy użyciu konwencjonalnego urządzenia rentgenowskiego;
3) badanie w komorze symulacyjnej;
4) kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych;
5) sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych;
6) poddanie czasowemu składowaniu.
2. Przeprowadzenie kontroli bezpieczeństwa ładunku lotniczego lub przesyłki potwierdza się poprzez zamieszczenie na liście przewozowym oraz opakowaniu odbitki stempla, a w przypadku gdy odciśnięcie stempla jest niemożliwe, poprzez umieszczenie nalepki.
3. Wzór stempla i nalepki, o których mowa w ust. 2, określają odrębne przepisy w sprawie szczegółowego sposobu dokonywania kontroli bezpieczeństwa przez funkcjonariuszy Straży Granicznej.
§ 9.[Formy kontroli bezpieczeństwa poczty służbowej i materiałów przewoźnika] Formami kontroli bezpieczeństwa poczty służbowej i materiałów przewoźnika są:
1) kontrola manualna;
2) prześwietlenie przy użyciu konwencjonalnego urządzenia rentgenowskiego;
3) badanie w komorze symulacyjnej;
4) kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych;
5) sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.
§ 10.[Formy kontroli bezpieczeństwa osób zatrudnionych na lotnisku i innych osób wchodzących do stref zastrzeżonych lotniska przez punkty kontroli bezpieczeństwa oraz wnoszonych przedmiotów] Formami kontroli bezpieczeństwa osób zatrudnionych na lotnisku i innych osób wchodzących do stref zastrzeżonych lotniska przez punkty kontroli bezpieczeństwa oraz wnoszonych przedmiotów są formy określone w § 4 i 5.
§ 11.[Formy kontroli bezpieczeństwa statku powietrznego] Formami kontroli bezpieczeństwa statku powietrznego są:
1) kontrola manualna;
2) kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych;
3) sprawdzenie przy wykorzystaniu innego sprzętu specjalistycznego;
4) sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.
§ 12.[Koordynacja działań w zakresie kontroli bezpieczeństwa] Komendant placówki Straży Granicznej koordynuje działania innych organów i instytucji działających w lotniczym przejściu granicznym, w zakresie kontroli bezpieczeństwa, w szczególności poprzez opiniowanie i uzgadnianie planów ochrony przygotowywanych przez te organy i instytucje.
Rozdział III
Formy kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym morskiego przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej
§ 13.[Rodzaje form kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym morskiego przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej] Ze względu na osobę, przedmiot lub środek komunikacji, w stosunku do którego jest przeprowadzana kontrola bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym morskiego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji morskiej, wyróżnia się formy kontroli bezpieczeństwa:
1) pasażerów oraz członków załóg statków morskich i ich bagażu;
2) osób zatrudnionych w przejściu granicznym i innych osób wchodzących na teren morskiego przejścia granicznego oraz wnoszonych przez nie przedmiotów;
3) ładunków;
4) zapasów statkowych;
5) pojazdów;
6) statków morskich.
§ 14.[Formy kontroli bezpieczeństwa pasażerów, członków załóg statków morskich, osób zatrudnionych w morskim przejściu granicznym i innych osób wchodzących na teren tego przejścia] Formami kontroli bezpieczeństwa pasażerów oraz członków załóg statków morskich, a także osób zatrudnionych w morskim przejściu granicznym i innych osób wchodzących na teren tego przejścia są formy określone w § 4 pkt 1, 2 i 4.
§ 15.[Formy kontroli bezpieczeństwa bagażu i innych przedmiotów wnoszonych] Formami kontroli bezpieczeństwa bagażu pasażerów oraz członków załóg statków morskich, a także przedmiotów wnoszonych przez osoby zatrudnione w morskim przejściu granicznym, i innych osób wchodzących na teren tego przejścia są formy określone w § 6 ust. 1.
§ 16.[Formy kontroli bezpieczeństwa ładunków, zapasów statkowych, pojazdów i statków morskich] Formami kontroli bezpieczeństwa ładunków, zapasów statkowych, pojazdów i statków morskich są:
1) kontrola manualna;
2) kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych;
3) sprawdzenie przy wykorzystaniu innego sprzętu specjalistycznego;
4) sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.
§ 17.[Współdziałanie i koordynacja działań w zakresie kontroli bezpieczeństwa] 1. W trakcie przeprowadzania kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym morskiego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji morskiej funkcjonariusze współdziałają z organami i służbami realizującymi zadania zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Komendant placówki Straży Granicznej koordynuje działania innych organów i instytucji działających w morskim przejściu granicznym, w zakresie kontroli bezpieczeństwa, w szczególności poprzez opiniowanie i uzgadnianie planów ochrony przygotowywanych przez te organy i instytucje.
Rozdział IV
Formy kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym drogowego, kolejowego i rzecznego przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej
§ 18.[Rodzaje form kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym drogowego, kolejowego i rzecznego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji] Ze względu na osobę, przedmiot lub środek komunikacji, w stosunku do którego jest przeprowadzana kontrola bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym drogowego, kolejowego i rzecznego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji drogowej, kolejowej i rzecznej, wyróżnia się formy kontroli bezpieczeństwa:
1) osób;
2) bagażu;
3) ładunków;
4) środków komunikacji międzynarodowej, właściwych dla danego rodzaju przejścia granicznego.
§ 19.[Formy kontroli bezpieczeństwa osób i bagażu] Formami kontroli bezpieczeństwa osób i bagażu są formy określone w § 4 i 5.
§ 20.[Formy kontroli bezpieczeństwa ładunków i środków komunikacji międzynarodowej] Formami kontroli bezpieczeństwa ładunków i środków komunikacji międzynarodowej, właściwych dla danego rodzaju przejścia granicznego, są formy określone w § 8 ust. 1.
§ 21.[Koordynacja działań w zakresie kontroli bezpieczeństwa] Organizowanie i realizację kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym drogowego, kolejowego i rzecznego przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej koordynuje komendant właściwej miejscowo placówki Straży Granicznej.
§ 22.[Wejście w życie] [1] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: R. Kalisz
|
1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 134, poz. 1436 i Nr 283, poz. 2818 oraz z 2005 r. Nr 19, poz. 164).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070, Nr 128, poz. 1175, Nr 137, poz. 1302, Nr 166, poz. 1609 i Nr 210, poz. 2036, z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 171, poz. 1800, Nr 172, poz. 1805, Nr 210, poz. 2135 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 757.
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 25 października 2005 r.