Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2005-10-25 do 2013-03-19
Wersja archiwalna od 2005-10-25 do 2013-03-19
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 25 lipca 2005 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych
Na podstawie art. 63 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych (Dz. U. Nr 122, poz. 1273) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 3 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Według kryteriów ogólnych lotniska dzielą się, ze względu na:
1) zakres ruchu statków powietrznych, na:
a) międzynarodowe,
b) krajowe;
2) charakter ruchu statków powietrznych, na:
a) ruchu regularnego,
b) ruchu nieregularnego;
3) dostępność dla użytkowników - zgodnie z art. 54 ustawy;
4) właściciela, na:
a) państwowe - stanowiące własność Skarbu Państwa oraz innych państwowych osób prawnych,
b) komunalne - stanowiące własność gminy oraz innych komunalnych osób prawnych,
c) prywatne - stanowiące własność osób fizycznych oraz osób prawnych innych niż państwowe i komunalne."
2) § 4 otrzymuje brzmienie:
„§ 4. 1. Według kryteriów technicznych lotniska dzielą się, ze względu na:
1) umiejscowienie, na:
a) naziemne,
b) nawodne,
c) na obiektach - w szczególności znajdujące się na budynkach, platformach lub statkach;
2) rodzaj nawierzchni wykorzystywanej do startów i lądowań, na:
a) z drogą startową o nawierzchni sztucznej,
b) bez nawierzchni sztucznej;
3) wymagania techniczne - w zależności od kodów referencyjnych lotniska określonych w załączniku nr 14;
4) rodzaj przyjmowanych statków powietrznych, na:
a) dla samolotów,
b) dla śmigłowców,
c) dla szybowców;
5) kategorię podejść do lądowania, na:
a) z drogą startową nieprzyrządową,
b) z drogą startową przyrządową z podejściem:
- nieprecyzyjnym,
- precyzyjnym kat. I,
- precyzyjnym kat. II,
- precyzyjnym kat. llla,
- precyzyjnym kat. lllb,
- precyzyjnym kat. IIIc;
6) kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska:
a) od 1 do 10 dla samolotów, określoną w tabeli nr 1,
b) od H1 do H3 dla śmigłowców, określoną w tabeli nr 2
- w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
2. Szczegółowe wymagania dotyczące kategorii lotnisk, o których mowa w ust. 1 pkt 5, określają przepisy techniczno-budowlane dotyczące lotnisk cywilnych.
3. Kategorię ochrony przeciwpożarowej lotniska, o której mowa w ust. 1 pkt 6, wyznacza się na podstawie długości całkowitych oraz maksymalnych szerokości kadłubów największych samolotów lub na podstawie całkowitych długości śmigłowców, wykonujących operacje lotnicze na danym lotnisku."
3) w § 12 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Zezwolenia Prezesa wymagają zmiany cech lotnisk dotyczące:
1) granicy lotniska;
2) lokalizacji ogrodzenia lotniska;
3) części lotniczej lotniska;
4) granicy pola wzlotów i układu pasów startowych lotniska bez nawierzchni sztucznej;
5) parametrów drogi startowej i jej zabezpieczeń, w tym powodujące zmianę kodu referencyjnego lotniska;
6) rodzajów nawierzchni w granicach pola naziemnego ruchu lotniczego;
7) likwidacji, budowy lub rozbudowy infrastruktury lotniskowej;
8) kategorii podejść do lądowania;
9) dostępności dla użytkowników;
10) kategorii ochrony przeciwpożarowej lotniska, jeżeli skutkuje to zmianą kategorii na okres dłuższy niż 7 dni;
11) powierzchni ograniczających wysokość obiektów budowlanych i naturalnych w otoczeniu lotniska."
4) w § 17 w ust. 2 pkt 11 otrzymuje brzmienie:
„11) wokół ogrodzenia lotniska użytku publicznego powinny być poprowadzone kanały techniczne umożliwiające instalowanie wzdłuż niego: nocnego oświetlenia ogrodzenia lotniska, telewizji dozorowej (CCTV) i systemów detekcji ruchu - umożliwiających wykrywanie przypadków nieuprawnionego przekraczania tych ogrodzeń."
5) dodaje się załącznik nr 4 do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§ 2.Zarządzający lotniskiem użytku publicznego, zarejestrowanym przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, powinien dostosować lotnisko do wymagań określonych w § 1 pkt 4 w terminie 48 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§ 3.[1] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: K. Opawski
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2036, z 2004 r. Nr 54, poz. 535, Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1002, Nr 172, poz. 1805, Nr 173, poz. 1808 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 757, Nr 175, poz. 1462 i Nr 180, poz. 1490.
Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 25 lipca 2005 r. (poz. 1633)
Tabela nr 1. Kategorie ochrony przeciwpożarowej lotnisk dla samolotów
Kategoria ochrony przeciwpożarowej lotniska | Całkowita długość samolotu | Maksymalna szerokość kadłuba [w metrach] |
1 | 2 | 3 |
1 | do długości mniejszej niż 9 m | 2 |
2 | od 9 m do długości mniejszej niż 12 m | 2 |
3 | od 12 m do długości mniejszej niż 18 m | 3 |
4 | od 18 m do długości mniejszej niż 24 m | 4 |
5 | od 24 m do długości mniejszej niż 28 m | 4 |
6 | od 28 m do długości mniejszej niż 39 m | 5 |
7 | od 39 m do długości mniejszej niż 49 m | 5 |
8 | od 49 m do długości mniejszej niż 61 m | 7 |
9 | od 61 m do długości mniejszej niż 76 m | 7 |
10 | od 76 m do długości mniejszej niż 90 m | 8 |
Tabela nr 2. Kategorie ochrony przeciwpożarowej lotnisk dla śmigłowców
Kategoria ochrony przeciwpożarowej lotniska | Całkowita długość śmigłowca1) |
1 | 2 |
H1 | do długości mniejszej niż 15 m |
H2 | od 15 m do długości mniejszej niż 24 m |
H3 | od 24 m do długości mniejszej niż 35 m |
|
1) Długość śmigłowca, włączając belkę ogonową oraz wirniki.
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 25 października 2005 r.