Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2011-01-01 do 2014-12-09
Wersja archiwalna od 2011-01-01 do 2014-12-09
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 24 marca 2005 r.
w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia usługi powszechnej oraz wymagań dotyczących świadczenia usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu dla jednostek uprawnionych
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2010 r., Nr 65, poz. 410)
Na podstawie art. 81 ust. 6 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 i Nr 273, poz. 2703) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Wskaźniki dostępności i jakości usługi powszechnej] 1. Ustala się następujące wskaźniki dostępności i jakości usługi powszechnej:
1) czas oczekiwania na przyłączenie do sieci – czas od dnia złożenia wniosku o zawarcie umowy do dnia rozpoczęcia świadczenia usług;
2) liczba uszkodzeń przypadających na 100 łączy abonenckich – liczba zgłoszonych przez abonentów w ciągu roku przypadków braku świadczenia usług lub przypadków świadczenia ich niewłaściwie przypadająca na każde 100 łączy abonenckich, które powstały z przyczyn leżących po stronie przedsiębiorcy wyznaczonego;
3) czas usunięcia uszkodzenia – czas oczekiwania abonenta na przywrócenie możliwości korzystania z usług, liczony od momentu zgłoszenia uszkodzenia; wskaźnik nie obejmuje przypadków, w których uszkodzenie nastąpiło na skutek siły wyższej;
4) stopa nieskutecznych wywołań – procentowy udział wywołań, które nie spowodowały zestawienia żądanego połączenia w ogólnej liczbie wywołań w określonym przedziale czasu; wskaźnik ten oblicza się oddzielnie dla połączeń krajowych oraz międzynarodowych;
5) czas zestawienia połączenia – czas od momentu otrzymania przez sieć informacji adresowej niezbędnej do zestawienia połączenia do momentu otrzymania przez wywołującego użytkownika końcowego zwrotnego sygnału wywołania, sygnału zajętości lub innego sygnału odpowiedzi;
6) czas oczekiwania na uzyskanie połączenia z numerami usług świadczonych z udziałem personelu – czas od momentu otrzymania przez sieć informacji adresowej wymaganej do zestawienia połączenia do momentu zgłoszenia się personelu w celu świadczenia usługi żądanej przez wywołującego użytkownika końcowego; wskaźnik nie obejmuje usług realizowanych w sposób całkowicie automatyczny;
7) czas oczekiwania na zgłoszenie się informacji o numerach telefonicznych – czas od momentu otrzymania przez sieć informacji adresowej wymaganej do zestawienia połączenia do momentu zgłoszenia się personelu lub automatycznego systemu odpowiedzi w celu udzielenia wywołującemu użytkownikowi końcowemu informacji na temat żądanego numeru;
8) wskaźnik sprawnych aparatów publicznych – odsetek aparatów publicznych w pełni sprawnych, to jest umożliwiających użytkownikowi końcowemu skorzystanie z usług określonych jako dostępne;
9) wskaźnik reklamacji faktur – odsetek zakwestionowanych w trybie reklamacji faktur w stosunku do wszystkich wystawionych faktur;
10) wskaźnik jakości transmisji danych w paśmie fonicznym za pomocą modemów – przepływność łącza pomiędzy zakończeniem stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej u użytkownika końcowego i dostawcy usług internetowych.
2. Wskaźniki, o których mowa w ust. 1, stosuje się w sposób następujący do poszczególnych usług wchodzących w skład usługi powszechnej:
1) do usługi przyłączenia pojedynczego zakończenia sieci w głównej lokalizacji abonenta, z wyłączeniem ISDN, stosuje się wskaźnik, o którym mowa w ust. 1 pkt 1;
2) do usługi utrzymania łącza abonenckiego z pojedynczym zakończeniem sieci w głównej lokalizacji abonenta w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych stosuje się wskaźniki, o których mowa w ust. 1 pkt 2 oraz 3;
3) do usługi połączeń telefonicznych krajowych i międzynarodowych, w tym do sieci ruchomych, obejmujących także zapewnienie transmisji dla faksu oraz transmisji danych, w tym połączeń do sieci Internet, stosuje się wskaźniki, o których mowa w ust. 1 pkt 4–6 oraz 10;
4) do usługi polegającej na udzielaniu informacji o numerach telefonicznych za pomocą telefonicznego biura numerów stosuje się wskaźnik, o którym mowa w ust. 1 pkt 7;
5) do usługi świadczenia usług telefonicznych za pomocą aparatów publicznych stosuje się wskaźnik, o którym mowa w ust. 1 pkt 8.
3. Wskaźnik, o którym mowa w ust. 1 pkt 9, oblicza się ogólnie dla usług wchodzących w skład usługi powszechnej świadczonych przez danego przedsiębiorcę wyznaczonego.
4. Do usługi przyłączenia do sieci w celu zapewnienia korzystania z usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu dla jednostek uprawnionych stosuje się odpowiednio wskaźniki, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 9.
5. Usługa przyłączenia do sieci w celu zapewnienia korzystania z usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu dla jednostek uprawnionych powinna być świadczona z zachowaniem wartości wskaźników jakości i dostępności nie gorszych niż określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§ 2.[Obliczanie wartości wskaźników] 1. Do obliczania wartości wskaźników, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1–9, stosuje się opisy wskaźników oraz metody obliczeń określone w dokumencie normalizacyjnym ETSI EG 201 769-1 V1.1.1.
2. Do obliczania wartości wskaźnika, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 10, stosuje się opis wskaźnika oraz metody obliczeń określone w pkt 5.5 dokumentu normalizacyjnego ETSI EG 202 057-2 V1.1.1.
3. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 2, są dostępne na stronach internetowych Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych ETSI oraz nieodpłatnie udostępniane w siedzibie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw łączności.
4. W przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 2, zawierają alternatywne metody pomiaru wskaźników, wyboru metody pomiaru dokonuje przedsiębiorca wyznaczony, informując o dokonanym wyborze Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty w terminie, o którym mowa w art. 94 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne.
§ 3.[Udzielanie informacji o numerach telefonicznych] 1. Usługi polegające na udzielaniu informacji o numerach telefonicznych powinny być świadczone przez przedsiębiorcę wyznaczonego całodobowo przez 7 dni w tygodniu za pomocą telefonicznego biura numerów.
2. Podczas jednorazowego połączenia do telefonicznego biura numerów przedsiębiorcy wyznaczonego użytkownik końcowy jest uprawniony do uzyskania informacji o maksymalnie 4 numerach telefonicznych.
3. Realizacja usługi polegającej na udzielaniu informacji o numerach telefonicznych za pomocą telefonicznego biura numerów powinna być poprzedzona każdorazowo informacją głosową o wysokości opłaty za połączenie, z wyszczególnieniem ceny brutto i netto, przy czym w przypadku połączeń do telefonicznego biura numerów realizowanych z aparatów publicznych opłata za połączenie może być podana w przeliczeniu na jednostki rozliczeniowe. Za czas udzielania tej informacji nie pobiera się opłat.
§ 4.[Spisy abonentów] Spisy abonentów powinny być udostępniane przez przedsiębiorcę wyznaczonego na żądanie użytkownika końcowego w placówce obsługującej użytkowników przedsiębiorcy wyznaczonego.
§ 5.[Wymagania dotyczące udogodnień dla osób niepełnosprawnych] Ustala się następujące wymagania dotyczące udogodnień dla osób niepełnosprawnych:
1) w placówce obsługującej użytkowników przedsiębiorcy wyznaczonego wydziela się stanowisko przystosowane do obsługi również osób niepełnosprawnych, oznaczone znakiem, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia, wyposażone w urządzenie przekazu tekstu (komputer), umożliwiające kontakt z osobą niesłyszącą lub niemówiącą, oznaczone znakiem, którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia;
2) placówki, o których mowa w pkt 1, powinny być dostępne dla osób niepełnosprawnych ruchowo;
3) w placówkach, o których mowa w pkt 1, oraz na stronie internetowej przedsiębiorcy wyznaczonego udostępnia się informacje o miejscach zainstalowania aparatów publicznych tego przedsiębiorcy przystosowanych do używania przez osoby niepełnosprawne; informacje te powinny być aktualizowane nie rzadziej niż raz na kwartał;
4) na żądanie osoby niewidomej oraz słabowidzącej informacje o danych zawartych na fakturze wraz z podstawowym wykazem wykonanych usług telekomunikacyjnych powinny być sporządzane w alfabecie Braille'a lub przy użyciu dużej czcionki albo powinny być one wysyłane pocztą elektroniczną w formacie tekstowym; żądanie powinno być potwierdzone okazaniem przez osobę niepełnosprawną dokumentu potwierdzającego niepełnosprawność, z tym że w przypadku zgłoszenia żądania:
a) przed rozpoczęciem lub w trakcie okresu rozliczeniowego, za który będzie wystawiona faktura – żądanie realizuje się niezwłocznie po wystawieniu faktury,
b) dotyczącego okresu rozliczeniowego, za który została już wystawiona faktura – żądanie realizuje się w terminie 31 dni od dnia jego zgłoszenia;
5) w placówce obsługującej użytkowników przedsiębiorcy wyznaczonego na żądanie osoby niewidomej oraz słabowidzącej powinien być udostępniany cennik i regulamin świadczenia usługi powszechnej sporządzone przy użyciu dużej czcionki albo w formie elektronicznej w formacie tekstowym;
6) na żądanie osoby niewidomej lub słabowidzącej szczegółowy wykaz wykonanych usług telekomunikacyjnych powinien być sporządzany przy użyciu dużej czcionki albo powinien być przekazywany pocztą elektroniczną w formacie tekstowym.
§ 6.[Obowiązki przedsiębiorcy wyznaczonego] Przedsiębiorca wyznaczony:
1) oferuje osobie niepełnosprawnej, przy zawieraniu umowy o świadczenie usługi powszechnej oraz na każde żądanie tej osoby, urządzenie końcowe niezbędne do zapewnienia jej dostępu do usługi powszechnej oraz przystosowane, w zakresie określonym w załączniku nr 4 do rozporządzenia, do używania przez osoby niepełnosprawne;
2) zakłada aparaty publiczne przystosowane, w zakresie określonym w załączniku nr 5 do rozporządzenia, do używania przez osoby niepełnosprawne;
3) umieszcza aparaty publiczne, o których mowa w pkt 2, w sposób i w miejscu umożliwiającym korzystanie z nich osobie niepełnosprawnej, poruszającej się na wózku inwalidzkim lub korzystającej z aparatu słuchowego;
4) znakuje aparaty publiczne, o których mowa w pkt 2, w sposób umożliwiający korzystanie z nich przez osoby słabowidzące poprzez:
a) stosowanie kontrastowych kolorów do najważniejszych elementów funkcjonalnych tych aparatów,
b) umieszczanie napisów prostą czcionką w kolorze wyraźnie różniącym się od koloru tła;
5) oznacza aparaty publiczne, o których mowa w pkt 2, znakiem, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia;
6) znakuje karty telefoniczne w sposób pozwalający na samodzielne posługiwanie się nimi przez osoby niewidome oraz słabowidzące.
§ 7.[Wymagana przepływność łącza] [1] Wymagana przepływność łącza dla usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu dla jednostek uprawnionych wynosi nie mniej niż 2 Mbit/s do jednostki uprawnionej i 1 Mbit/s od jednostki uprawnionej.
§ 8.[Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 stycznia 2004 r. w sprawie katalogu usług powszechnych oraz szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia usług powszechnych (Dz. U. Nr 16, poz. 158) oraz rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu realizacji obowiązku zapewnienia osobom niepełnosprawnym dostępu do usług powszechnych (Dz. U. Nr 237, poz. 2010).
§ 9.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – łączność, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 24 marca 2005 r. (poz. 592)
Załącznik nr 1
WARTOŚCI WSKAŹNIKÓW JAKOŚCI I DOSTĘPNOŚCI ŚWIADCZENIA USŁUGI PRZYŁĄCZENIA DO SIECI W CELU ZAPEWNIENIA KORZYSTANIA Z USŁUGI SZEROKOPASMOWEGO DOSTĘPU DO INTERNETU DLA JEDNOSTEK UPRAWNIONYCH
Nazwa wskaźnika | Jednostki | Wartość |
Czas oczekiwania na przyłączenie do sieci | miesiące | 2,5 |
Wskaźnik reklamacji faktur | % | 1 |
Załącznik nr 2
WZÓR OZNAKOWANIA STANOWISK W PLACÓWKACH OBSŁUGUJĄCYCH UŻYTKOWNIKÓW PRZEDSIĘBIORCY WYZNACZONEGO, PRZYSTOSOWANYCH DO OBSŁUGI OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH ORAZ APARATÓW PUBLICZNYCH PRZYSTOSOWANYCH DO UŻYWANIA PRZEZ OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE
Załącznik nr 3
WZÓR OZNAKOWANIA URZĄDZEŃ PRZEKAZU TEKSTU W PLACÓWKACH OBSŁUGUJĄCYCH UŻYTKOWNIKÓW PRZEDSIĘBIORCY WYZNACZONEGO, UMOŻLIWIAJĄCYCH KONTAKT Z OSOBĄ NIESŁYSZĄCĄ LUB NIEMÓWIĄCĄ
Załącznik nr 4
ZAKRES PRZYSTOSOWANIA URZĄDZENIA KOŃCOWEGO DO UŻYWANIA PRZEZ OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE
Urządzenie końcowe przystosowane do używania przez osoby niepełnosprawne powinno posiadać:
1) wzmacniacz słuchawkowy z możliwością regulacji wzmocnienia;
2) pętlę indukcyjną w słuchawce;
3) klawiaturę wybiorczą co najmniej z jednym przyciskiem wyróżnionym w sposób umożliwiający jego rozpoznanie przez osoby niewidome i słabowidzące (w przypadku wyróżnienia tylko jednego przycisku, powinien to być przycisk oznaczony cyfrą pięć).
Załącznik nr 5
ZAKRES PRZYSTOSOWANIA APARATÓW PUBLICZNYCH DO UŻYWANIA PRZEZ OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE
Aparaty publiczne przystosowane do korzystania z nich przez osoby niepełnosprawne powinny posiadać:
1) wzmacniacz słuchawkowy z możliwością regulacji wzmocnienia;
2) pętlę indukcyjną w słuchawce;
3) klawiaturę wybiorczą co najmniej z jednym przyciskiem wyróżnionym w sposób umożliwiający jego rozpoznanie przez osoby niewidome i słabowidzące (w przypadku wyróżnienia tylko jednego przycisku, powinien to być przycisk oznaczony cyfrą pięć);
4) wlot karty lub monety, a także wylot karty, oznaczone w sposób umożliwiający identyfikację jego położenia przez osoby niewidome i słabowidzące;
5) zapowiedzi słowne informacji sygnalizowanych sygnałami świetlnymi lub na wyświetlaczu aparatu.
[1] § 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 kwietnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia usługi powszechnej oraz wymagań dotyczących świadczenia usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu dla jednostek uprawnionych (Dz.U. Nr 65, poz. 1410). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2011 r.