Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2005-05-10
Wersja aktualna od 2005-05-10
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 16 lutego 2005 r.
w sprawie sposobu numeracji i ewidencji dróg publicznych, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów oraz rejestru numerów nadanych drogom, obiektom mostowym i tunelom
Na podstawie art. 10 ust. 12 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086 i Nr 273, poz. 2703) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) sposób numeracji dróg publicznych, zwanych dalej „drogami”, obiektów mostowych i tuneli;
2) zakres, treść i sposób prowadzenia ewidencji dróg, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów, zwanej dalej „ewidencją”;
3) treść i sposób prowadzenia rejestru numerów nadanych drogom oraz rejestru jednolitych numerów inwentarzowych (JNI) nadanych obiektom mostowym i tunelom.
§ 2.[Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) systemie referencyjnym – rozumie się przez to tworzący sieć drogową zbiór pomierzonych pod względem długości odcinków drogowych (odcinków referencyjnych), których początki i końce stanowią punkty referencyjne;
2) kilometrażu – rozumie się przez to odległość danego miejsca na drodze od początku tej drogi;
3) kilometrażu lokalnym – rozumie się przez to odległość danego miejsca na drodze od określonego punktu referencyjnego;
4) przekrojach charakterystycznych drogi – rozumie się przez to przekroje poprzeczne w miejscach, gdzie następuje zmiana parametrów technicznych drogi;
5) klasie drogi – rozumie się przez to klasę drogi, o której mowa w § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430);
6) wyróżniku województwa – rozumie się przez to wyróżnik województwa, o którym mowa w § 22 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz. U. Nr 133, poz. 1123 i Nr 167, poz. 1379, z 2003 r. Nr 161, poz. 1564 oraz z 2004 r. Nr 110, poz. 1169).
§ 3.[Numer drogi] 1. Każdej drodze nadaje się numer, zwany dalej „numerem drogi”.
2. Numer drogi nadawany jest na potrzeby oznaczania przebiegu drogi na mapach oraz oznakowania dróg zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z późn. zm.2)).
§ 4.[Sposób numeracji dróg] 1. Ustala się następujący sposób numeracji dróg:
1) drogi krajowe – liczba jedno- lub dwucyfrowa, z możliwością poprzedzenia liczby literą A na odcinkach dróg o parametrach autostrady lub literą S na odcinkach dróg o parametrach drogi ekspresowej;
2) drogi wojewódzkie – liczba trzycyfrowa;
3) drogi powiatowe – liczba czterocyfrowa i wyróżnik województwa;
4) drogi gminne – liczba sześciocyfrowa i wyróżnik województwa.
2. Numery dróg krajowych i wojewódzkich powinny być niepowtarzalne na obszarze kraju i niezmienne w przypadku ciągu komunikacyjnego przekraczającego granice administracyjne województw.
3. Numery dróg powiatowych i gminnych powinny być niepowtarzalne na obszarze województwa i niezmienne w przypadku ciągu komunikacyjnego przekraczającego granice administracyjne powiatów lub gmin.
§ 5.[Numer ewidencyjny drogi] 1. Zarządca drogi ustala numer ewidencyjny odcinka zarządzanej drogi, zwany dalej „numerem ewidencyjnym drogi”.
2. Numer ewidencyjny drogi składa się:
1) dla dróg krajowych:
a) autostrad i dróg ekspresowych – odpowiednio, z litery A lub S, numeru drogi poprzedzonego zerami do uzyskania formatu sześciocyfrowego, dwucyfrowego identyfikatora województwa, określonego w przepisach o statystyce publicznej, trzech zer oraz liczby dwucyfrowej,
b) dróg krajowych w miastach na prawach powiatu – z litery K, numeru drogi poprzedzonego zerami do uzyskania formatu sześciocyfrowego oraz siedmiocyfrowego identyfikatora miasta, określonego w przepisach o statystyce publicznej,
c) pozostałych dróg krajowych – z litery K, numeru drogi poprzedzonego zerami do uzyskania formatu sześciocyfrowego, dwucyfrowego identyfikatora województwa, określonego w przepisach o statystyce publicznej, trzech zer oraz liczby dwucyfrowej;
2) dla dróg wojewódzkich:
a) dróg wojewódzkich w miastach na prawach powiatu – z litery W, numeru drogi poprzedzonego zerami do uzyskania formatu sześciocyfrowego oraz siedmiocyfrowego identyfikatora miasta, określonego w przepisach o statystyce publicznej,
b) pozostałych dróg wojewódzkich – z litery W, numeru drogi poprzedzonego zerami do uzyskania formatu sześciocyfrowego, dwucyfrowego identyfikatora województwa, określonego w przepisach o statystyce publicznej, oraz pięciu zer;
3) dla dróg powiatowych:
a) dróg powiatowych w miastach na prawach powiatu – z litery P, numeru drogi poprzedzonego zerami do uzyskania formatu sześciocyfrowego oraz siedmiocyfrowego identyfikatora miasto, określonego w przepisach o statystyce publicznej,
b) pozostałych dróg powiatowych – z litery P, numeru drogi poprzedzonego zerami do uzyskania formatu sześciocyfrowego, czterocyfrowego identyfikatora powiatu, określonego w przepisach o statystyce publicznej, oraz trzech zer;
4) dla dróg gminnych:
a) dróg gminnych w miastach na prawach powiatu – z litery G, numeru drogi zapisanego w formacie sześciocyfrowym oraz siedmiocyfrowego identyfikatora miasta, określonego w przepisach o statystyce publicznej,
b) pozostałych dróg gminnych – z litery G, numeru drogi zapisanego w formacie sześciocyfrowym oraz siedmiocyfrowego identyfikatora gminy, określonego w przepisach o statystyce publicznej.
§ 6.[Numer ewidencyjny dla obiektów mostowych i tuneli] 1. Zarządca drogi ustala numer ewidencyjny dla obiektów mostowych i tuneli.
2. Numerem ewidencyjnym dla obiektów mostowych i tuneli jest JNI.
3. JNI nadaje Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad na podstawie zgłoszenia właściwego zarządcy drogi:
1) nowym obiektom mostowym i tunelom, po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na ich użytkowanie;
2) obiektom mostowym i tunelom użytkowanym przed dniem wejścia w życie rozporządzenia – w trakcie zakładania ewidencji.
4. JNI jest liczbą ośmiocyfrową.
5. JNI nie ulega zmianie w okresie użytkowania obiektu mostowego i tunelu.
6. Obiekty mostowe przedzielone podłużną szczeliną zarówno w przęsłach, jak i na podporach, stanowią w ewidencji oddzielne obiekty mostowe, o ile każdy z wydzielonych obiektów będzie budowlą stanowiącą całość techniczno-użytkową.
7. Obiekty mostowe o różnych rodzajach konstrukcji przęseł w ciągu tej samej drogi opartych na wspólnych podporach stanowią w ewidencji jeden obiekt.
8. Tunele prowadzące niezależne jezdnie tej samej drogi, połączone między sobą tunelami poprzecznymi, stanowią w ewidencji jeden obiekt.
§ 7.[Numer ewidencyjny dla przepustów i promów] 1. Zarządca drogi ustala numer ewidencyjny dla przepustów i promów.
2. Numer ewidencyjny dla przepustów i promów składa się z jednoliterowego wyróżnika województwa, numeru drogi poprzedzonego zerami do uzyskania formatu sześciocyfrowego oraz numeru przepustu i promu poprzedzonego zerami do uzyskania formatu w zapisie pięciocyfrowym.
§ 8.[Jednolity sposób lokalizacji] 1. Dla celów ewidencyjnych prowadzi się jednolity sposób lokalizacji w ciągu drogi:
1) elementów drogi;
2) zmian parametrów technicznych drogi;
3) drogowych obiektów inżynierskich;
4) promów;
5) urządzeń technicznych związanych z prowadzeniem i zabezpieczeniem ruchu i innych urządzeń niezwiązanych z funkcjonowaniem drogi.
2. Jednolity sposób lokalizacji, o którym mowa w ust. 1, określa się poprzez:
1) system referencyjny – dla dróg, na których ten system został wprowadzony, oraz:
2) kilometraż – dla wszystkich kategorii dróg;
3) kilometraż lokalny – na tych odcinkach dróg, dla których został wprowadzony.
§ 9.[Ewidencja] 1. Ewidencja obejmuje następujące dokumenty ewidencyjne:
1) książkę drogi, której wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) dziennik objazdu dróg, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3) mapę techniczno-eksploatacyjną dróg, sporządzaną z zastosowaniem znaków umownych określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
4) książki obiektów mostowych oraz tuneli, których wzory określa załącznik nr 4 do rozporządzenia;
5) kartę obiektu mostowego, której wzór określa załącznik nr 5 do rozporządzenia;
6) wykazy obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów, których wzory określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
2. Dokumenty ewidencyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, prowadzi się do czasu rozbiórki, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016, z późn. zm.3)), drogi, obiektu mostowego, tunelu, przepustu.
3. Dokumenty ewidencyjne promu prowadzi się do czasu wycofania promu z eksploatacji.
§ 10.[Książka drogi] Książkę drogi prowadzi właściwy zarządca drogi oddzielnie dla każdego odcinka drogi.
§ 11.[Dziennik objazdu dróg] Dziennik objazdu dróg prowadzi właściwy zarządca drogi oddzielnie dla każdej kategorii drogi.
§ 12.[Mapa techniczno-eksploatacyjna dróg] 1. Mapę techniczno-eksploatacyjną dróg sporządza się i prowadzi:
1) w skali 1: 25000 lub większej – dla dróg powiatowych oraz wszystkich kategorii dróg publicznych w granicach miast na prawach powiatu, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, z zastrzeżeniem ust. 2;
2) w skali 1: 100000 – dla dróg wojewódzkich i krajowych.
2. Nie sporządza się map techniczno-eksploatacyjnych dla dróg gminnych.
3. Zarządcy dróg przekazują między sobą informacje niezbędne do prowadzenia mapy techniczno-eksploatacyjnej dróg, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 lutego 2005 r. w sprawie trybu sporządzania informacji oraz gromadzenia i udostępniania danych o sieci dróg publicznych, obiektach mostowych, tunelach oraz promach (Dz. U. Nr 67, poz. 583).
4. Mapę techniczno-eksploatacyjną dróg, zawierającą w swej treści rozmieszczenie państwowych rezerw mobilizacyjnych, zakłada się, przechowuje i przekazuje, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95, z późn. zm.4)).
§ 13.[Książki obiektu mostowego i tunelu] Książki obiektu mostowego oraz tunelu sporządza się w jednym egzemplarzu i prowadzi się osobno dla każdego obiektu mostowego oraz tunelu.
§ 14.[Karta obiektu mostowego] 1. Kartę obiektu mostowego sporządza się i prowadzi w pięciu egzemplarzach, osobno dla: mostów, wiaduktów i estakad, gdy rozpiętość teoretyczna przynajmniej jednego z przęseł jest większa niż 20 m lub całkowita długość obiektu jest równa 50 m lub większa.
2. Kartę obiektu mostowego przekazuje się zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 lutego 2005 r. w sprawie trybu sporządzania informacji oraz gromadzenia i udostępniania danych o sieci dróg publicznych, obiektach mostowych, tunelach oraz promach.
§ 15.[Wykaz obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów] 1. Wykaz obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów prowadzi się dla wszystkich obiektów mostowych, tuneli, promów i przepustów o świetle otworu równym lub większym niż 150 cm.
2. Wykaz obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów sporządza się kategoriami dróg, zgodnie z ich rosnącą numeracją i kilometrażem, osobno dla:
1) mostów, wiaduktów, estakad i kładek dla pieszych;
2) tuneli;
3) przejść podziemnych;
4) przepustów;
5) promów.
§ 16.[Aktualizacja ewidencji] Aktualizowania ewidencji dokonuje się na bieżąco, nie później niż do końca pierwszego kwartału każdego roku kalendarzowego za rok kalendarzowy bezpośrednio poprzedzający.
§ 17.[Prowadzenie ewidencji] 1. Ewidencję prowadzi się w formie pisemnej lub elektronicznej.
2. Prowadzenie ewidencji w formie elektronicznej wymaga stosowania odpowiednich zabezpieczeń przed utratą danych.
§ 18.[Rejestr numerów nadanych drogom] 1. Rejestr numerów nadanych drogom prowadzą:
1) Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad odrębnie dla dróg krajowych i wojewódzkich;
2) zarządy województw odrębnie dla dróg powiatowych i gminnych.
2. Rejestr numerów nadanych drogom powinien zawierać numer drogi i przebieg drogi.
3. Aktualizowania rejestru numerów nadanych drogom dokonuje się na wniosek właściwego zarządcy drogi.
§ 19.[Rejestr JNI] 1. Rejestr JNI nadanych obiektom mostowym i tunelom powinien zawierać:
1) określenie rodzaju obiektu;
2) numer drogi;
3) kilometraż;
4) kod jednostki administracji drogowej;
5) kod jednostki administracji publicznej;
6) nazwę miejscowości położonej najbliżej obiektu;
7) datę nadania JNI.
2. Aktualizowania rejestru JNI dokonuje się na wniosek zarządcy drogi.
§ 20.[Prowadzenie rejestrów] 1. Rejestry, o których mowa w § 18 i 19, prowadzi się w formie pisemnej lub elektronicznej.
2. Prowadzenie rejestrów w formie elektronicznej wymaga stosowania odpowiednich zabezpieczeń przed utratą danych.
§ 21.[Ewidencja na podstawie dotychczasowych przepisów] 1. Dla dróg, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów użytkowanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, nieobjętych ewidencją na podstawie dotychczasowych przepisów, należy założyć ewidencję zgodnie z przepisami rozporządzenia, w terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
2. Ewidencja założona i prowadzona dla dróg, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów, użytkowanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia na podstawie dotychczasowych przepisów, stanowi integralną część ewidencji prowadzonej zgodnie z przepisami rozporządzenia.
3. Aktualizacji ewidencji założonej i prowadzonej dla dróg, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów na podstawie dotychczasowych przepisów należy dokonać w terminie 36 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§ 22.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.5)
Minister Infrastruktury: K. Opawski
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152, Nr 130, poz. 1190, Nr 137, poz. 1302, Nr 149, poz. 1451 i 1452, Nr 162, poz. 1568, Nr 200, poz. 1593 i Nr 210, poz. 2036, z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 54, poz. 535, Nr 92, poz. 884, Nr 121, Moz. 1264, Nr 173, poz. 1808 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 25, poz. 202.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 6, poz. 41, Nr 92, poz. 881, Nr 93, poz. 888 i Nr 96, poz. 959.
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 39, poz. 462, z 2001 r. Nr 22, poz. 247, Nr 27, poz. 298, Nr 56, poz. 580, Nr 110, poz. 1189, Nr 123, poz. 1353 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804 i Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 17, poz. 155 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257.
5) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 28 lutego 2000 r. w sprawie numeracji i ewidencji dróg oraz obiektów mostowych (Dz. U. Nr 32, poz. 393, z 2001 r. Nr 69, poz. 722 oraz z 2003 r. Nr 5, poz. 54), które zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 200, poz. 1953 oraz z 2004 r. Nr 273, poz. 2703) utraciło moc z dniem 9 grudnia 2004 r.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 16 lutego 2005 r. (poz. 582)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 5
Załącznik nr 6