ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW
z dnia 28 grudnia 2004 r.
w sprawie szczegółowych zasad obsługi centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa, zakresu informacji dotyczących wykonania budżetu państwa oraz terminów ich udostępniania w ramach obsługi centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa
Na podstawie art. 107 ust. 5 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe zasady obsługi centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa;
2) zakres informacji dotyczących wykonania budżetu państwa oraz terminy ich udostępniania w ramach obsługi centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa.
§ 2.Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie o finansach publicznych - należy przez to rozumieć przepisy ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych;
2) dysponentach części budżetowych - należy przez to rozumieć dysponentów części wymienionych w rozporządzeniu Ministra Finansów wydanym na podstawie art. 68 ust. 2 ustawy o finansach publicznych;
3) dysponentach środków budżetu państwa - należy przez to rozumieć dysponentów części budżetowych i kierowników podległych tym dysponentom państwowych jednostek budżetowych;
4) rachunkach bieżących państwowych jednostek budżetowych - należy przez to rozumieć rachunki bieżące dysponentów: głównych, drugiego stopnia i trzeciego stopnia;
5) dochodach własnych - należy przez to rozumieć gromadzone przez państwowe jednostki budżetowe dochody uzyskiwane ze źródeł, o których mowa w art. 18a ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych;
6) zakładach budżetowych, gospodarstwach pomocniczych - należy przez to rozumieć państwowe zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze państwowych jednostek budżetowych;
7) podległych państwowych jednostkach budżetowych - należy przez to rozumieć państwowe jednostki budżetowe podległe dysponentowi głównemu, a w przypadku gdy dysponentem głównym jest wojewoda - także jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872, z późn. zm.2)), będące państwowymi jednostkami budżetowymi;
8) państwowych jednostkach budżetowych - należy przez to rozumieć jednostki budżetowe, o których mowa w art. 18 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych;
9) placówkach - należy przez to rozumieć placówki, o których mowa w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 32 ustawy o finansach publicznych;
10) państwowych jednostkach - należy przez to rozumieć państwowe jednostki budżetowe oraz państwowe osoby prawne działające w formie agencji, które otrzymują środki na prefinansowanie zadań realizowanych ze środków z budżetu Unii Europejskiej;
11) prefinansowaniu - należy przez to rozumieć rozchody budżetu państwa wymienione w art. 4 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych.
Rozdział 2
Rachunki bankowe tworzące centralny rachunek bieżący budżetu państwa i szczegółowe zasady jego obsługi
§ 3. 1. Do obsługi centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa prowadzone są rachunki bankowe dla:
1) budżetu państwa dla wpływów budżetowych, odrębnie dla każdego rodzaju dochodów, z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, od osób fizycznych, podatków pośrednich, podatku akcyzowego, dochodów pobranych przez państwowe jednostki budżetowe oraz pozostałych dochodów;
2) budżetu państwa dla obciążeń budżetowych z tytułu przekazywania dysponentom części budżetowych środków na dokonywanie wydatków;
3) budżetu państwa dla przychodów i rozchodów, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3 i 4, art. 4 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, oraz przyjętych depozytów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych;
4) budżetu państwa dla środków finansowych na wydatki, o których mowa w art. 102 ust. 5 ustawy o finansach publicznych;
5) państwowych jednostek budżetowych, odrębne dla dochodów i wydatków, z wyłączeniem placówek;
6) państwowych jednostek dla środków na prefinansowanie;
7) urzędów skarbowych do gromadzenia dochodów budżetowych, z wyodrębnieniem rachunków dla: wpływów z podatku dochodowego od osób prawnych, wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych, wpływów z podatków pośrednich oraz pozostałych dochodów;
8) izb celnych do gromadzenia dochodów budżetowych z podatku akcyzowego.
2. Podmiotem prowadzącym obsługę centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa jest Narodowy Bank Polski.
3. Obsługa rachunków bankowych, o których mowa w ust. 1, prowadzona jest na podstawie umów rachunku bankowego i obowiązujących norm prawnych.
4. Suma sald rachunków bankowych, o których mowa w ust. 1, stanowi stan środków budżetu państwa. Szczegółowe zasady ustalania stanu środków budżetu państwa określa porozumienie zawarte pomiędzy Narodowym Bankiem Polskim a Ministerstwem Finansów.
§ 4.Rachunki bankowe budżetu państwa, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-4, służą do:
1) gromadzenia dochodów budżetu państwa pobieranych przez:
a) urzędy skarbowe,
b) państwowe jednostki budżetowe,
c) urzędy celne i izby celne;
2) przekazywania środków budżetu państwa na sfinansowanie wydatków budżetu państwa, ujętych w planach finansowych dysponentów głównych i podległych im dysponentów drugiego i trzeciego stopnia, oraz przyjmowania zwrotów środków budżetu państwa w danym roku budżetowym przez dysponentów głównych i podległych im dysponentów niższego stopnia;
3) przeprowadzania operacji finansowych związanych z finansowaniem potrzeb pożyczkowych budżetu państwa w zakresie:
a) sprzedaży i wykupu papierów wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa na rynku krajowym i zagranicznym,
b) zaciągania i spłaty pożyczek oraz kredytów na rynku krajowym i zagranicznym,
c) innych operacji związanych z zarządzaniem długiem Skarbu Państwa;
4) obsługi niewygasających wydatków budżetu państwa, o których mowa w art. 102 ust. 5 ustawy o finansach publicznych;
5) przyjmowania wpływów z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa;
6) obsługi operacji związanych z udzielonymi z budżetu państwa oprocentowanymi pożyczkami krajowymi i zagranicznymi i ich spłatą, w zakresie ustalonym w ustawie budżetowej;
7) przekazywania udziałów w dochodach budżetu państwa jednostkom samorządu terytorialnego, w terminach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
8) przekazywania środków na rachunki urzędów skarbowych, izb celnych i państwowych jednostek budżetowych, na wniosek kierowników tych jednostek, w celu zapewnienia realizacji zwrotów wynikających z rozliczeń pobranych dochodów;
9) obsługi operacji związanych z prefinansowaniem i z realizacją innych przychodów i rozchodów wynikających z ustawy budżetowej.
§ 5.1. Rachunki bieżące urzędów skarbowych i izb celnych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 7 i 8, służą do gromadzenia wpływów budżetowych z tytułu podatkowych i niepodatkowych należności budżetowych.
2. Z rachunków bieżących, o których mowa w ust. 1, nie mogą być dokonywane wypłaty, z wyjątkiem:
1) zwrotów nadpłat i oprocentowania tych nadpłat, na podstawie odrębnych przepisów;
2) przekazywania pobieranych przez urzędy skarbowe dochodów jednostkom samorządu terytorialnego oraz należnych tym jednostkom udziałów w dochodach budżetu państwa, w terminach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
3) przekazywania środków z tytułu potrąceń z dochodów, ustalonych na podstawie odrębnych przepisów.
§ 6.1. Rachunkami bieżącymi państwowych jednostek budżetowych dysponują dysponenci środków budżetu państwa.
2. Rachunki bieżące państwowych jednostek budżetowych służą do rozliczeń operacji finansowych związanych z realizacją dochodów i wydatków budżetu państwa.
§ 7.1. Na rachunki bieżące dochodów państwowych jednostek budżetowych przyjmowane są:
1) dochody budżetowe państwowych jednostek budżetowych, wpłaty nadwyżek środków obrotowych zakładów budżetowych, nadwyżek dochodów własnych państwowych jednostek budżetowych oraz części zysku gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych;
2) wpływy z tytułu zwrotu wydatków, jeżeli zwrot następuje po upływie roku budżetowego, w którym wydatku dokonano;
3) wpływy z tytułu oprocentowania środków zgromadzonych na rachunkach pomocniczych państwowych jednostek budżetowych, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
2. Z rachunków bieżących dochodów państwowych jednostek budżetowych dokonywane są:
1) zwroty nadpłat i zwroty kwot nienależnie pobranych wraz z oprocentowaniem uregulowanym odrębnymi przepisami;
2) przelewy zrealizowanych dochodów budżetowych na odpowiedni rachunek bankowy budżetu państwa.
§ 8.1. Na rachunki bieżące wydatków państwowych jednostek budżetowych przyjmowane są:
1) wpływy środków pieniężnych od dysponenta wyższego stopnia;
2) zwrot środków pieniężnych z rachunków bieżących wydatków dysponenta niższego stopnia;
3) wpływy z tytułu zwrotu wydatków dokonanych w tym samym roku, w którym poniesiono wydatki.
2. Z rachunków bieżących wydatków państwowych jednostek budżetowych dokonywane są:
1) wydatki bieżące i inwestycyjne;
2) przekazania (przelewy) dotacji i subwencji dla jednostek samorządu terytorialnego;
3) przekazania (przelewy) pozostałych dotacji, ujętych w ustawie budżetowej;
4) przelewy środków pieniężnych do dysponentów niższego stopnia;
5) zwroty środków niewykorzystanych w danym roku budżetowym, na rachunek bieżący wydatków dysponenta wyższego stopnia;
6) przekazania (przelewy) środków dla placówek oraz na opłacanie składek do organizacji międzynarodowych.
§ 9.1. Kierownik państwowej jednostki, w porozumieniu z właściwym dysponentem części budżetowej, otwiera w Narodowym Banku Polskim rachunek bankowy, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 6, do prefinansowania zadań realizowanych z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej.
2. Na rachunek, o którym mowa w ust. 1, przekazywane są z rachunku budżetu państwa środki finansowe, w trybie i terminach określonych w umowie pożyczki na prefinansowanie.
3. Wykorzystanie środków, o których mowa w ust. 2, następuje z rachunku bankowego państwowej jednostki w wyniku dyspozycji właściciela rachunku bankowego lub jego pełnomocnika, ustanowionych zgodnie z umową rachunku bankowego na cele wskazane w umowie pożyczki.
4. W przypadku występowania kosztów prowadzenia rachunku bankowego państwowe jednostki budżetowe finansują je ze środków na wydatki budżetowe, a pozostałe jednostki ze środków własnych, a uzyskane z tytułu prowadzenia tego rachunku dochody - odprowadzają na dochody budżetu państwa, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.
5. Polecenie przelewu środków finansowych z rachunku budżetu państwa na rachunek bankowy państwowej jednostki, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać w polu „tytułem” numer umowy pożyczki na prefinansowanie.
6. Państwowe jednostki zobowiązane są do stosowania w polu „tytułem” polecenia przelewu, numeru umowy pożyczki na prefinansowanie przy zwrocie niewykorzystanych środków finansowych na rachunek budżetu państwa.
7. Przepisów ust. 1-6 nie stosuje się do pożyczek na prefinansowanie zadań Wspólnej Polityki Rolnej.
§ 10.1. Państwowe jednostki budżetowe mające siedzibę poza miastem, w którym Narodowy Bank Polski prowadzi obsługę kasową, mogą korzystać, po uzgodnieniu z Narodowym Bankiem Polskim, z zastępczej obsługi kasowej (wpłaty i wypłaty gotówkowe) w najbliżej położonych oddziałach innych banków.
2. Realizacja wypłat gotówkowych następuje do wysokości środków zgromadzonych na rachunku bieżącym jednostki, o której mowa w ust. 1, na podstawie czeków podpisanych zgodnie z kartą wzorów podpisów potwierdzoną przez oddział Narodowego Banku Polskiego prowadzący rachunek bieżący tej jednostki.
3. Dyspozycje rozliczeń bezgotówkowych jednostka, o której mowa w ust. 1, przesyła bezpośrednio do oddziału Narodowego Banku Polskiego prowadzącego jej rachunek bieżący.
4. Urzędy skarbowe i urzędy celne mające siedzibę poza miastem, w którym Narodowy Bank Polski prowadzi obsługę kasową, mogą korzystać z zastępczej obsługi kasowej (wpłaty gotówkowe) w najbliżej położonych oddziałach innych banków w zakresie wpłat gotówkowych z tytułu wpływów podatkowych i niepodatkowych należności budżetowych, odpowiednio do kas urzędów skarbowych lub kas urzędów celnych.
Rozdział 3
Zakres informacji dotyczących wykonania budżetu państwa oraz terminy ich udostępniania w ramach obsługi centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa
§ 11. 1. W ramach obsługi centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa Narodowy Bank Polski:
1) sporządza codzienne sprawozdanie z wykonania budżetu państwa, według rachunków, o których mowa w § 3 ust. 1;
2) sporządza informacje o stanach środków na:
a) rachunkach bieżących poszczególnych państwowych jednostek budżetowych, z wyodrębnieniem rachunków dochodów i wydatków budżetowych,
b) rachunkach państwowych jednostek na prefinansowanie,
c) rachunkach bieżących poszczególnych urzędów skarbowych do gromadzenia dochodów budżetowych, z wyodrębnieniem rachunków,
d) rachunkach bieżących izb celnych do gromadzenia dochodów z podatku akcyzowego.
2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, wraz z informacją o stanie środków na rachunkach Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, w podziale na rodzaje funduszy, Narodowy Bank Polski przekazuje do Ministerstwa Finansów codziennie, po upływie dnia, którego sprawozdanie dotyczy.
3. Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 2, Narodowy Bank Polski sporządza według szczegółowości:
1) dysponentów głównych;
2) dysponentów głównych z wyszczególnieniem stanów środków na rachunkach bieżących dochodów i wydatków, podległych im państwowych jednostek budżetowych;
3) państwowych jednostek;
4) urzędów skarbowych i izb celnych.
4. Informacje sporządzone w szczegółowości wymienionej:
1) w ust. 3 pkt 1 Narodowy Bank Polski przekazuje:
a) Ministerstwu Finansów codziennie, po upływie dnia, którego informacja dotyczy,
b) Najwyższej Izbie Kontroli, na jej wniosek - według stanu na dzień i w terminie określonym we wniosku;
2) w ust. 3 pkt 2-4 wraz z informacją o stanach środków na rachunkach bieżących poszczególnych państwowych funduszy celowych według szczegółowości dysponentów tych funduszy Narodowy Bank Polski przekazuje Ministerstwu Finansów, Najwyższej Izbie Kontroli oraz dysponentom środków budżetu państwa w zakresie podległych im jednostek, na ich wniosek, w którym określają dzień, którego informacja dotyczy, i termin jej przekazania.
5. Informacje, o których mowa w ust. 3, są przekazywane w formie pisemnej lub elektronicznej.
Rozdział 4
Przepis końcowy
§ 12. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2005 r.3)
Minister Finansów: w z. E. Suchocka-Roguska
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611 i Nr 189, poz. 1851 oraz z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 93, poz. 890, Nr 121, poz. 1264, Nr 123, poz. 1291, Nr 210, poz. 2135 i Nr 273, poz. 2703.
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 6, poz. 70, Nr 12, poz. 136, Nr 17, poz. 228, Nr 19, poz. 239, Nr 52, poz. 632, Nr 95, poz. 1041 i Nr 122, poz. 1312 oraz z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 100, poz. 1084, Nr 111, poz. 1194 i Nr 145, poz. 1623.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa i szczegółowych zasad obsługi rachunków bankowych budżetu państwa oraz zakresu i terminów sporządzania przez Narodowy Bank Polski informacji i sprawozdań z wykonania budżetu państwa w ramach obsługi bankowej budżetu państwa (Dz. U. Nr 122, poz. 1335 oraz z 2003 r. Nr 153, poz. 1501).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00