Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2004-12-08 do 2009-09-22
Wersja archiwalna od 2004-12-08 do 2009-09-22
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 9 listopada 2004 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach
Na podstawie art. 81 ust. 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. Nr 227, poz. 2250) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 2:
a) w ust. 1:
- pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3) dodatkowe - dotyczące pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 8 pkt 1 ustawy;
4) dodatkowe - dotyczące pojazdu skierowanego na badanie techniczne przez starostę w celu ustalenia danych pojazdu niezbędnych do jego rejestracji;",
- pkt 10 otrzymuje brzmienie:
„10) dodatkowe - dotyczące pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 8 pkt 4 ustawy;",
- dodaje się pkt 11 w brzmieniu:
„11) dodatkowe - dotyczące pojazdu sprowadzonego z zagranicy i noszącego ślady uszkodzeń lub którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.",
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 3-10, na wniosek właściciela pojazdu, diagnosta wykonuje także badanie okresowe pojazdu, z zastrzeżeniem § 3 ust. 2."
2) w § 3 w ust. 1:
a) pkt 6 i 7 otrzymują brzmienie:
„6) dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 8 pkt 1 lit. a i b ustawy - sprawdzenie i ocenę spełniania określonych warunków technicznych, dotyczących usterek określonych w skierowaniu;",
7) dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 8 pkt 1 lit. c ustawy:
a) zakres określony w pkt 1,
b) zakres poszerzony o specjalistyczne badanie, o którym mowa w pkt 11 załącznika nr 1 do rozporządzenia;",
b) pkt 11 otrzymuje brzmienie:
„11) dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 8 pkt 4 ustawy:
a) sprawdzenie i ocenę spełnienia warunków technicznych związanych z dokonaną naprawą, określonych w ustawie, rozporządzeniu o warunkach technicznych i przepisach o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, jeżeli pojazd jest przystosowany do przewozu tych towarów, albo
b) zakres, o którym mowa w pkt 7, w przypadku, kiedy dokonana naprawa wymaga specjalistycznego badania, o którym mowa w pkt 11 załącznika nr 1 do rozporządzenia;",
c) dodaje się pkt 13 i 14 w brzmieniu:
„13) dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 4 - ustalenie danych pojazdu określonych przez starostę w skierowaniu, w sposób określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia;
14) dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 11 - zakres specjalistycznego badania, o którym mowa w pkt 11 załącznika nr 1 do rozporządzenia."
3) w § 13 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. W przypadku gdy badanie techniczne dotyczy pojazdu z zamontowanym urządzeniem technicznym podlegającym dozorowi technicznemu, uprawniony diagnosta dokonujący badania technicznego pojazdu zamieszcza w rejestrze lub w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu wpis potwierdzający, że pojazd odpowiada warunkom technicznym dozoru technicznego, z podaniem numeru i daty wydania protokołu przez właściwy organ dozoru technicznego."
4) w załączniku nr 1 do rozporządzenia:
a) w tabeli w pkt 8.1.13:
- kolumna 1 otrzymuje brzmienie:
„8.1.13. Prędkościomierz, drogomierz",
- kolumna 3 otrzymuje brzmienie:
„1. Brak lub brak działania prędkościomierza i drogomierza.
2. Prędkościomierz umieszczony poza polem widzenia kierowcy.
3. Rozmiar opon inny niż przewidziany dla danego typu pojazdu.",
b) w tabeli w pkt 9.2 kolumna 3 otrzymuje brzmienie:
„1. Prędkość obrotowa biegu jałowego silnika wykracza poza zakres przewidziany dla danego pojazdu.
2. Przekroczenie wartości emisji zanieczyszczeń gazowych i współczynnika nadmiaru powietrza λ, o której mowa w rozporządzeniu o warunkach technicznych.
3. Wyraźnie zauważalne objawy spalania oleju silnikowego (nie dotyczy silników dwusuwowych).
4. Niedozwolone odprowadzenie spalin do atmosfery.
5. W pojazdach wyposażonych w pokładowy system diagnostyczny typu OBDII/EOBD występowanie zarejestrowanego kodu usterki sygnalizowanego kontrolką MIL przy jednoczesnym prawidłowym działaniu jej obwodu.
6. Nieprawidłowe działanie elementów odpowiedzialnych za ograniczenie emisji substancji szkodliwych dla środowiska, a w szczególności:
- reaktorów katalitycznych,
- czujników tlenu (sonda lambda),
- systemu powietrza wtórnego,
- systemu kontroli emisji par paliwa, w tym zamknięcia i szczelności korka wlewu paliwa,
- pozostałych czujników i systemu połączeń elektrycznych.
7. Kontrolny sygnał niesprawności układu diagnostyki pokładowej (MIL) nie działa prawidłowo.
8. W pojazdach wyposażonych w pokładowy system diagnostyczny typu OBDII/EOBD niewykonane wszystkie procedury diagnostyczne (tzw. monitory) oraz negatywny wynik testu czujników tlenu (sonda lambda), który wykonany został na podstawie zarejestrowanych wartości bieżących lub pomiaru emisji zanieczyszczeń gazowych.",
c) w tabeli w pkt 9.3 kolumna 3 otrzymuje brzmienie:
„1. Przekroczenie wartości zadymienia spalin pojazdu, o której mowa w rozporządzeniu o warunkach technicznych.",
d) w tabeli w pkt 13.1 kolumna 3 otrzymuje brzmienie:
„1. Niezgodność parametrów technicznych pojazdu z wymaganiami ustawy i rozporządzenia albo z obowiązującymi przepisami homologacyjnymi."
5) załącznik nr 9 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
6) załącznik nr 10 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia;
7) w załączniku nr 12 do rozporządzenia w objaśnieniach pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) Kategoria pojazdu przyjęta na potrzeby homologacji (odpowiednio N1, N2 lub N3 dla pojazdów samochodowych i O1, O2, O3 lub O4 dla przyczep i naczep)."
8) załącznik nr 13 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia.
§ 2.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: K. Opawski
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152, Nr 130, poz. 1190, Nr 137, poz. 1302, Nr 149, poz. 1451 i 1452, Nr 162, poz. 1568, Nr 200, poz. 1953 i Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 54, poz. 535, Nr 92, poz. 884, Nr 121, poz. 1264 i Nr 173, poz. 1808.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 9 listopada 2004 r. (poz. 2499)
Załącznik nr 1
WZÓR DOKUMENTU IDENTYFIKACYJNEGO POJAZDU ZAREJESTROWANEGO PO RAZ PIERWSZY ZA GRANICĄ LUB NOWEGO POJAZDU NOWEGO TYPU WYPRODUKOWANEGO LUB IMPORTOWANEGO W ILOŚCI JEDNEJ SZTUKI ROCZNIE
Załącznik nr 2
WZÓR OPISU ZMIAN DOKONANYCH W POJEŹDZIE
Załącznik nr 3