Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2006-06-27 do 2007-06-07
Wersja archiwalna od 2006-06-27 do 2007-06-07
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI I PRACY1)
z dnia 22 września 2004 r.
w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2006 r., Nr 107, poz. 729) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 47 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.Rozporządzenie określa:
1) tryb, terminy i zakres sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju w odniesieniu do projektów, działań i programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju;
2) tryb rozliczeń w odniesieniu do projektów, działań i programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju;
3) tryb kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju.
§ 2.[1] Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) rok - rok kalendarzowy;
2) półrocze - półrocze kalendarzowe;
3) kwartał - kwartał kalendarzowy;
4) dzień - dzień kalendarzowy;
5) okres sprawozdawczy - okres, którego dotyczy sprawozdanie.
Rozdział 2
Sprawozdawczość
§ 3.[2] Sprawozdania, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju, zwanej dalej „ustawą”, sporządza się za półrocze.
§ 4.Zakres sprawozdania, określony w art. 49 ust. 1 pkt 1-3 ustawy, obejmuje:
1) informacje ogólne o realizowanych w okresie sprawozdawczym programach i kontraktach wojewódzkich, zwanych dalej „kontraktami"
2) informacje dotyczące przebiegu rzeczowego realizacji Narodowego Planu Rozwoju, zwanego dalej „Planem", w tym w szczególności informacje dotyczące zgłoszonych do realizacji projektów, podpisanych umów, stanu realizacji poszczególnych programów i kontraktów, stopnia osiągania założonych wartości wskaźników monitorujących, wyodrębniając informacje dotyczące wszystkich realizowanych w jego ramach programów;
3) informacje dotyczące przebiegu realizacji planu finansowego Planu, w tym w szczególności zestawienie poniesionych wydatków oraz ocenę poziomu wykorzystania publicznych środków wspólnotowych;
4) (uchylony);
5) informację na temat przestrzegania polityk Wspólnoty przy realizacji Planu;
6) informację na temat wypełniania zobowiązań w zakresie informacji i promocji realizowanych w okresie sprawozdawczym;
7) informacje na temat działań podjętych przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego i Komitet Monitorujący Plan w celu zapewnienia prawidłowości i sprawności realizacji Planu;
8) informacje o napotkanych problemach, przeprowadzonych kontrolach oraz stwierdzonych nieprawidłowościach.
§ 5.1. Wojewoda sporządza sprawozdania, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy, wyodrębniając informacje dotyczące programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, a w ich ramach - priorytetów oraz działań, a także ze względu na źródło pochodzenia środków finansowych, i przekazuje je właściwemu komitetowi monitorującemu kontrakt wojewódzki, a po ich zatwierdzeniu ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego i marszałkowi województwa.
2. [3] Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, po zatwierdzeniu przez właściwy komitet monitorujący kontrakt wojewódzki, przekazywane są w formie pisemnej i elektronicznej:
1) właściwej instytucji zarządzającej programem;
2) instytucji zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty;
3) instytucji płatniczej.
3. (uchylony).
4. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, przekazuje się w następujących terminach:
1) [4] okresowe - do 50 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
2) roczne - do dnia 15 marca roku następującego po roku realizacji Planu;
3) końcowe - do 75 dni od zakończenia programu, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy.
5. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1) informacje ogólne o programach, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy;
2) informacje dotyczące przebiegu rzeczowego realizacji programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, w tym w szczególności informacje dotyczące zgłoszonych do realizacji projektów, podpisanych umów, stanu realizacji priorytetów i działań, stopnia osiągania wartości wskaźników monitorujących założonych w programach, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 6;
3) informacje dotyczące przebiegu realizacji planu finansowego programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, w tym w szczególności zestawienie poniesionych wydatków;
4) (uchylony);
5) prognozę przebiegu realizacji programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, w kolejnym okresie sprawozdawczym, z zastrzeżeniem ust. 7;
6) informację na temat przestrzegania polityk Wspólnoty przy realizacji programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy;
7) informację na temat stopnia wypełniania zobowiązań w zakresie informacji i promocji programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy;
8) informacje na temat sprawności systemu realizacji programów, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy;
9) informacje o napotkanych problemach, przeprowadzonych kontrolach oraz stwierdzonych nieprawidłowościach.
6. Sprawozdanie okresowe, po uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego, może nie zawierać informacji dotyczących stopnia osiągania wartości wskaźników monitorujących rezultatu i oddziaływania określonych w programach, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy.
7. Sprawozdanie końcowe nie zawiera informacji, o których mowa w ust. 5 pkt 5.
§ 6.1. Instytucja zarządzająca sporządza sprawozdania, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy, wyodrębniając informacje dotyczące realizowanych priorytetów i działań.
2. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, instytucja zarządzająca przekazuje:
1) do zatwierdzenia właściwemu komitetowi monitorującemu program;
2) instytucji zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty, w formie pisemnej i elektronicznej;
3) (uchylony).
3. Po zatwierdzeniu sprawozdania przez komitet monitorujący program instytucja zarządzająca przekazuje zatwierdzone sprawozdanie:
1) ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego;
2) właściwej jednostce monitorująco-kontrolnej;
3) instytucji płatniczej;
4) instytucji zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty.
4. (uchylony).
5. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, przekazuje się przed zatwierdzeniem sprawozdania przez komitet monitorujący program, z zastrzeżeniem ust. 11, w następujących terminach:
1) [5] okresowe - do 60 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
2) roczne - do 150 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
3) końcowe - do 150 dni od zakończenia programu.
6. [6] Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, zatwierdzone w drodze uchwały przez komitet monitorujący program, należy przekazać najpóźniej 25 dni po upływie terminów, o których mowa w ust. 5.
7. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1) informacje ogólne o programie;
2) informacje dotyczące przebiegu rzeczowego realizacji programu, a w szczególności informacje dotyczące zgłoszonych do realizacji projektów, podpisanych umów lub podjętych decyzji, stanu realizacji poszczególnych priorytetów i działań, stopnia osiągania założonych w programie i uzupełnieniu programu wartości wskaźników monitorujących lub wartości osiągniętych przez wskaźniki monitorujące, z zastrzeżeniem ust. 8 i 10;
3) informacje dotyczące postępu finansowego programu według źródeł pochodzenia środków, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12, zawierające w szczególności zestawienie poniesionych wydatków, poświadczonych wydatków oraz zrealizowanych płatności;
4) (uchylony);
5) prognozę przebiegu realizacji programu w kolejnym okresie sprawozdawczym, z zastrzeżeniem ust. 9;
6) informacje na temat przestrzegania polityk Wspólnoty przy realizacji programu;
7) informację na temat wypełniania zobowiązań w zakresie informacji i promocji programu;
8) informacje na temat działań podjętych przez instytucję zarządzającą i komitet monitorujący w celu zapewnienia prawidłowości i sprawności realizacji programu;
9) informacje o napotkanych problemach, przeprowadzonych kontrolach oraz stwierdzonych nieprawidłowościach.
8. Sprawozdanie okresowe może nie zawierać informacji dotyczących stopnia osiągania wartości wskaźników monitorujących rezultatu i oddziaływania określonych w programie.
9. [7] Prognoza wydatków w ramach prognozy przebiegu realizacji programu, o której mowa w ust. 7 pkt 5, obejmuje dla sprawozdań okresowych - cztery kolejne kwartały, dla sprawozdań rocznych - dwa kolejne okresy sprawozdawcze. Sprawozdanie końcowe nie zawiera prognozy, o której mowa w ust. 7 pkt 5.
10. Sprawozdania okresowe, roczne i końcowe zawierają informacje dotyczące stanu realizacji projektów w układzie wojewódzkim oraz informacje o realizacji wskaźników postępu rzeczowego w układzie wojewódzkim, z zastrzeżeniem ust. 10a.
10a. W przypadkach uzasadnionych specyfiką programu sprawozdania okresowe, roczne i końcowe mogą nie zawierać informacji o realizacji wskaźników postępu rzeczowego w układzie wojewódzkim.
11. W przypadku informacji, o których mowa w ust. 7 pkt 3, prezentowanych w sprawozdaniach rocznych i końcowych, dane finansowe przedstawia się dodatkowo w układzie wojewódzkim.
12. [8] Informacje, o których mowa w ust. 7 pkt 3, dotyczące zestawienia poświadczonych wydatków i zrealizowanych płatności oraz prognoza wydatków w ramach prognozy przebiegu realizacji programu, o której mowa w ust. 7 pkt 5, przekazywane są instytucji płatniczej, instytucji zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty oraz właściwej jednostce monitorująco-kontrolnej na jej wniosek w terminie do 15 dni po upływie okresu sprawozdawczego.
13. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, przygotowuje się na podstawie sprawozdań, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy, sporządzanych przez instytucje określone w art. 47 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy.
§ 7.1. Instytucja pośrednicząca sporządza sprawozdania, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy, zawierając w nich informacje, o których mowa w § 6 ust. 7, z zastrzeżeniem § 6 ust. 8-10a.
2. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, instytucja pośrednicząca przekazuje w formie pisemnej i elektronicznej właściwej instytucji zarządzającej do akceptacji.
3. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, przekazuje się, z zastrzeżeniem ust. 5 , w następujących terminach:
1) [9] okresowe - do 50 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
2) roczne - do dnia 15 marca roku następującego po roku realizacji programu;
3) końcowe - do 75 dni od zakończenia programu.
4. W przypadku braku akceptacji instytucji zarządzającej dla sprawozdania przygotowanego przez instytucję pośredniczącą, instytucja pośrednicząca postępuje według wytycznych instytucji zarządzającej.
5. [10] Informacje, o których mowa w § 6 ust. 7 pkt 3, dotyczące zestawienia poświadczonych wydatków i zrealizowanych płatności oraz prognoza wydatków w ramach prognozy przebiegu realizacji programu, o której mowa w § 6 ust. 7 pkt 5, przekazywane są instytucji zarządzającej w terminie do 12 dni po upływie okresu sprawozdawczego.
§ 8.1. Instytucja wdrażająca sporządza sprawozdania, o których mowa w art. 46 ust. 1 ustawy, w formie pisemnej i elektronicznej i przekazuje je właściwej instytucji zarządzającej lub instytucji pośredniczącej oraz właściwej jednostce monitorująco-kontrolnej na jej wniosek.
2. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, przekazuje się, z zastrzeżeniem ust. 7, w następujących terminach:
1) [11] okresowe - do 30 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
2) roczne - do 50 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
3) końcowe - do 50 dni od zakończenia działania.
3. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1) informacje ogólne dotyczące działania, którego sprawozdanie dotyczy;
2) informacje dotyczące przebiegu rzeczowego realizacji działania, w tym w szczególności informacje dotyczące zgłoszonych do realizacji projektów, podpisanych umów, stanu realizacji działania, stopnia osiągania założonych w uzupełnieniu programu wartości wskaźników monitorujących lub wartości osiągniętych przez wskaźniki monitorujące, z zastrzeżeniem ust. 4 i 6;
3) informacje dotyczące postępu finansowego działania według źródeł pochodzenia środków, zawierające w szczególności zestawienie poniesionych wydatków, poświadczonych wydatków oraz zrealizowanych płatności, z zastrzeżeniem ust. 7;
4) (uchylony);
5) prognozę przebiegu realizacji działania w kolejnym okresie sprawozdawczym, z zastrzeżeniem ust. 5;
6) informacje na temat przestrzegania polityk Wspólnoty przy realizacji działania;
7) informację na temat wypełniania zobowiązań w zakresie informacji i promocji działania;
8) informacje na temat sprawności systemu realizacji;
9) informacje o napotkanych problemach, przeprowadzonych kontrolach oraz stwierdzonych nieprawidłowościach.
4. Sprawozdanie okresowe może nie zawierać informacji dotyczących stopnia osiągania wartości wskaźników monitorujących rezultatu i oddziaływania określonych w uzupełnieniu programu.
5. [12] Prognoza wydatków w ramach prognozy przebiegu realizacji działania, o której mowa w ust. 3 pkt 5, obejmuje dla sprawozdań okresowych - cztery kolejne kwartały, dla sprawozdań rocznych - dwa kolejne okresy sprawozdawcze. Sprawozdanie końcowe nie zawiera prognozy, o której mowa w ust. 3 pkt 5.
6. Sprawozdania okresowe, roczne i końcowe zawierają informacje dotyczące stanu realizacji projektów w układzie wojewódzkim oraz informacje o realizacji wskaźników postępu rzeczowego w układzie wojewódzkim, z zastrzeżeniem ust. 6a.
6a. W przypadkach uzasadnionych specyfiką programu sprawozdania okresowe, roczne i końcowe mogą nie zawierać informacji o realizacji wskaźników postępu rzeczowego w układzie wojewódzkim.
7. [13] Informacje, o których mowa w ust. 3 pkt 3, dotyczące zestawienia poświadczonych wydatków i zrealizowanych płatności oraz prognoza wydatków w ramach prognozy przebiegu realizacji programu, o której mowa w ust. 5, przekazywane są instytucji pośredniczącej, a w przypadku jej braku instytucji zarządzającej, w terminie do 9 dni po zakończeniu okresu sprawozdawczego.
§ 9.1. Beneficjent sporządza sprawozdania okresowe, roczne i końcowe z realizacji projektu po zakończeniu okresu sprawozdawczego i przekazuje je instytucji wymienionej w decyzji lub umowie o dofinansowanie projektu w formie pisemnej i elektronicznej.
2. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, przekazuje się w następujących terminach:
1) okresowe - do 10 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
2) roczne - do 25 dni od upływu okresu sprawozdawczego;
3) końcowe - do 25 dni od zakończenia projektu.
3. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1) informacje ogólne dotyczące projektu;
2) informacje dotyczące przebiegu realizacji projektu oraz realizacji planu rzeczowego, z zastrzeżeniem ust. 4;
3) informacje dotyczące postępu realizacji planu finansowego projektu;
4) prognozę przebiegu realizacji projektu w kolejnym okresie sprawozdawczym, z zastrzeżeniem ust. 5;
5) informację na temat przestrzegania polityk Wspólnoty przy realizacji projektu, z zastrzeżeniem ust. 4;
6) informację na temat wypełnienia zobowiązań w zakresie promocji projektu;
7) informacje o napotkanych problemach oraz przeprowadzonych u beneficjenta kontrolach.
4. Beneficjent może nie umieścić w sprawozdaniach, o których mowa w ust. 1, informacji, o których mowa w ust. 3 pkt 5, oraz informacji dotyczących stopnia osiągania wartości wskaźników monitorujących rezultatu i oddziaływania, o ile instytucja zarządzająca tak postanowi.
5. Sprawozdanie końcowe nie zawiera informacji, o których mowa w ust. 3 pkt 4.
§ 10.1. Instytucja zarządzająca, właściwa instytucja pośrednicząca lub instytucja wdrażająca może, pod warunkiem zachowania zdolności agregacji danych monitoringowych, zwolnić beneficjenta z obowiązku sporządzania sprawozdania okresowego lub rocznego z realizacji projektu w przypadku, gdy czas realizacji projektu zgodnie z umową lub decyzją o dofinansowanie projektu nie przekracza dwóch okresów sprawozdawczych.
2. W przypadku gdy realizacja projektu rozpoczęła się przed podpisaniem umowy lub decyzji o dofinansowanie projektu, beneficjent sporządza pierwsze sprawozdanie za cały dotychczasowy okres realizacji projektu.
Rozdział 3
Tryb kontroli realizacji Planu
§ 11.1. Kontrola realizacji projektu, będąca podstawą dla dokonania oceny prawidłowości i skuteczności realizacji projektów przez beneficjentów, o której mowa w art. 52 ust. 1 pkt 4 i art. 53 ust. 1 pkt 4 ustawy, przeprowadzana jest w trakcie oraz na zakończenie realizacji projektu.
2. Kontroli, o której mowa w ust. 1, podlegają wszyscy beneficjenci w zakresie realizowanych projektów.
§ 12a.1. Kontrolę w trakcie realizacji projektu, o której mowa w § 11 ust. 1, przeprowadza instytucja zarządzająca, właściwa instytucja pośrednicząca lub instytucja wdrażająca upoważniona w umowie, o której mowa w art. 21 ust. 5 ustawy.
2. Kontrola, o której mowa w ust. 1, może przybrać formę:
1) sprawdzenia dokumentacji poświadczającej poniesienie wydatków, przedkładanej w ramach wniosku o płatność;
2) weryfikacji faktyczności poniesienia wydatków, postępów i efektów realizacji projektu w miejscu jego realizacji.
3. Kontrola, o której mowa w ust. 2 pkt 1, dotyczy całości wydatków przedkładanych w ramach wniosków o płatność. W szczególnie uzasadnionych przypadkach kontrola, o której mowa w ust. 2 pkt 1, może być przeprowadzona na próbie wydatków określonej przez instytucję zarządzającą.
4. Kontrola, o której mowa w ust. 2 pkt 1, odbywa się zgodnie z cyklem przedkładania wniosków o płatność przed refundacją wydatków, poniesionych przez beneficjenta w ramach realizacji projektu, o której mowa w § 31 ust. 1.
5. Kontrola, o której mowa w ust. 2 pkt 2, dotyczy wszystkich projektów. W uzasadnionych przypadkach kontrola może być przeprowadzana na próbie projektów, której wielkość jest dobierana w oparciu o metodologię określoną przez instytucję zarządzającą w rocznym planie kontroli, o którym mowa w § 14 ust. 3.
6. Metodologia, o której mowa w ust. 5, uzgadniana jest z instytucją płatniczą w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok, którego dotyczy plan, o którym mowa w § 14 ust. 3. W przypadku braku uzgodnienia metodologii w tym terminie, stosuje się metodologię w wersji określonej przez instytucję zarządzającą.
§ 13.1. Kontrola na zakończenie realizacji projektu, o której mowa w § 11 ust. 1, przeprowadzana jest niezwłocznie po przedstawieniu przez beneficjenta wniosku o płatność końcową.
2. Kontrola, o której mowa w ust. 1, obejmuje sprawdzanie kompletności dokumentacji zgromadzonej dla potwierdzenia przebiegu realizacji projektu. Kontrola może również objąć sprawdzanie faktycznego efektu rzeczowego w miejscu realizacji projektu.
3. Wyniki kontroli, o której mowa w ust. 1, i wyniki kontroli przeprowadzonych w trakcie realizacji projektu, potwierdzające prawidłową realizację projektu lub usunięcie nieprawidłowości wskazanych w informacji pokontrolnej, o której mowa w § 27, oraz zatwierdzenie sprawozdania końcowego z realizacji projektu są warunkami dokonania płatności końcowej na rzecz beneficjenta, o której mowa w § 32 ust. 1 pkt 2.
4. W przypadku gdy system finansowania projektu zakłada przekazywanie środków beneficjentowi przed dokonaniem wydatków, wyniki kontroli potwierdzające prawidłową realizację projektu oraz zatwierdzenie sprawozdania końcowego z realizacji projektu nie stanowią warunków dokonania płatności końcowej na rzecz beneficjenta, o której mowa w § 32 ust. 1 pkt 2.
§ 14.1. W odniesieniu do instytucji podległych w ramach systemu realizacji programu kontrolę realizacji programu, o której mowa w art. 52 ust. 1 pkt 1-3 ustawy, przeprowadza instytucja zarządzająca lub właściwa instytucja pośrednicząca. Wyniki kontroli przekazuje się do wiadomości instytucji płatniczej, właściwej komórki organizacyjnej w Ministerstwie Finansów odpowiedzialnej za wydanie deklaracji zamknięcia pomocy oraz właściwej komórki organizacyjnej w Ministerstwie Finansów odpowiedzialnej za kontrolę przewidzianą w art. 10 rozporządzenia nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w zakresie zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 072 z 11.03.2004), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 438/2001”.
1a. Kontrolę, o której mowa w ust. 1, przeprowadzać może instytucja wdrażająca upoważniona przez instytucję zarządzającą w umowie, o której mowa w art. 21 ust. 5 ustawy.
1b. Kontrola realizacji programu polega na sprawdzeniu w szczególności:
1) przestrzegania procedur wyboru projektów przeznaczonych do współfinansowania w programie, w tym podpisywania umów lub decyzji o dofinansowanie projektów;
2) przestrzegania procedur w zakresie sprawozdawczości, monitorowania i oceny wdrażania projektów, działań i programu;
3) przestrzegania realizacji procedur kontrolnych oraz weryfikacji wydatków przedkładanych przez beneficjentów projektów w programie, w tym weryfikacji kwalifikowalności wydatków;
4) przestrzegania wymogów promocji funduszy strukturalnych;
5) przestrzegania zgodności realizowanych projektów, działań i programu z politykami horyzontalnymi Wspólnoty;
6) przestrzegania zasad dokumentowania i archiwizacji dokumentacji w procesie wdrażania funduszy strukturalnych.
2. Kontrola, o której mowa w ust. 1, może w szczególności przybrać formę:
1) badania dokumentacji związanej z realizacją programu;
2) badania realizacji zadań w instytucjach, o których mowa w ust. 1, w trakcie kontroli w ich siedzibach.
3. Kontrola realizacji programu odbywa się w oparciu o roczny plan kontroli sporządzany przez instytucję zarządzającą w uzgodnieniu z instytucją zarządzającą Podstawami Wsparcia Wspólnoty i przekazywany do wiadomości instytucji płatniczej oraz właściwej komórki organizacyjnej w Ministerstwie Finansów odpowiedzialnej za kontrolę przewidzianą w art. 10 rozporządzenia nr 438/2001.
4. Plan kontroli, o którym mowa w ust. 3, sporządza się i uzgadnia w terminie do końca listopada roku poprzedzającego rok, którego dotyczy plan.
5. Plan kontroli, o którym mowa w ust. 3, zawiera w szczególności:
1) informacje o układzie chronologiczno-tematycznym kontroli w danym roku;
2) informacje na temat struktury i organizacji kontroli opisanych w planie;
3) metodologię doboru próby, o której mowa w § 12a ust. 5.
§ 15.1. Wyniki kontroli, o których mowa w § 11 i 14:
1) stanowią podstawę do sporządzenia przez właściwe instytucje informacji o nieprawidłowościach w programie;
2) stanowią podstawę do poświadczenia przez instytucję zarządzającą wniosku o refundację, o którym mowa w § 37.
2. Wyniki kontroli, o których mowa w § 14 i 16, wskazujące na nieprawidłowości w realizacji programu i Planu, stanowią podstawę dla instytucji wykonujących kontrole na podstawie art. 50 ustawy do wydania w porozumieniu z instytucją zarządzającą polecenia dotyczącego w szczególności:
1) dostosowania lub zmiany procedur;
2) wstrzymania realizacji płatności na rzecz jednostki kontrolowanej, wynikających z zestawienia wydatków, o którym mowa w § 36;
3) zawieszenia udziału jednostki kontrolowanej w realizacji programu.
§ 16.1. Instytucje odpowiedzialne za zarządzanie i realizację programów operacyjnych oraz kontraktów podlegają kontroli w zakresie realizacji Planu, o której mowa w art. 51 ustawy.
1a. Kontrolę, o której mowa w ust. 1, przeprowadza minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, jako instytucja zarządzająca Podstawami Wsparcia Wspólnoty.
2. Kontrola realizacji Planu, wykonywana przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, może w szczególności przybrać formę:
1) badania dokumentacji związanej z realizacją Planu;
2) badania realizacji zadań w instytucjach, o których mowa w ust. 1, w trakcie kontroli w ich siedzibach.
3. (uchylony).
§ 16a.1. [14] Instytucje odpowiedzialne za zarządzanie i realizację programów operacyjnych podlegają kontroli wykonywanej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych w odniesieniu do publicznych środków wspólnotowych.
2. Instytucje odpowiedzialne za zarządzanie i realizację strategii wykorzystania Funduszu Spójności podlegają w tym zakresie kontroli wykonywanej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
3. Kontrola wykonywana przez ministra do spraw finansów publicznych może w szczególności przybrać formę:
1) badania dokumentacji związanej z realizacją Planu;
2) badania realizacji zadań w instytucjach, o których mowa w ust. 1, w trakcie kontroli w ich siedzibach.
§ 16b.1. Instytucje pośredniczące oraz instytucje, o których mowa w art. 19 ust. 3 ustawy, odpowiedzialne za zarządzanie i realizację strategii wykorzystania Funduszu Spójności podlegają kontroli w zakresie realizacji Planu, o której mowa w art. 51 ustawy. Kontrola ta obejmuje kontrolę systemów zarządzania i kontroli.
2. Beneficjenci podlegają kontroli w odniesieniu do projektów realizowanych w ramach strategii wykorzystania Funduszu Spójności, o której mowa w art. 54 ust. 1 ustawy. Kontrola ta obejmuje kontrolę realizacji projektów.
3. Instytucja zarządzająca koordynuje postępowania kontrolne w ramach strategii wykorzystania Funduszu Spójności.
4. Do prowadzenia kontroli, o których mowa w ust. 1 lub 2, uprawnione są:
1) instytucja zarządzająca - w instytucjach pośredniczących, instytucjach, o których mowa w art. 19 ust. 3 ustawy, lub u beneficjentów;
2) instytucje pośredniczące - w instytucjach, o których mowa w art. 19 ust. 3 ustawy, lub u beneficjentów;
3) instytucje, o których mowa w art. 19 ust. 3 ustawy, u beneficjentów.
5. Kontrola, o której mowa w ust. 1 i 2, może przybrać formę:
1) badania - w jednostce kontrolującej - dokumentacji związanej z realizacją strategii wykorzystania Funduszu Spójności lub projektów;
2) badania realizacji zadań przez podmioty, o których mowa w ust. 4, w ich siedzibach lub w trakcie kontroli na miejscu realizacji projektów.
6. Kontrola, o której mowa w ust. 1, przeprowadzana jest w oparciu o roczny plan kontroli sporządzany przez instytucję zarządzającą.
7. [15] Kontrola, o której mowa w ust. 2, przeprowadzana jest w oparciu o roczne plany kontroli sporządzane przez instytucje pośredniczące i zatwierdzane przez instytucję zarządzającą. Instytucje pośredniczące przesyłają projekty planów kontroli w terminie do końca listopada roku poprzedzającego rok, którego dotyczy plan. Instytucja zarządzająca zatwierdza plany kontroli w terminie do dnia 20 grudnia roku poprzedzającego rok, którego dotyczy plan.
8. [16] Plany kontroli, o których mowa w ust. 6 i 7, sporządza się w terminie do końca grudnia roku poprzedzającego rok, którego dotyczy plan.
9. [17] Instytucje pośredniczące, do dnia 5 stycznia roku, którego dotyczy plan, przesyłają plany kontroli do instytucji zarządzającej. Instytucja zarządzająca w terminie do dnia 10 stycznia przekazuje plany kontroli, o których mowa w ust. 6 i 7, do wiadomości instytucji płatniczej oraz właściwej komórki organizacyjnej w Ministerstwie Finansów odpowiedzialnej za kontrolę, o której mowa w art. 9 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1386/2002 z dnia 29 lipca 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1164/94 w zakresie systemów zarządzania i kontroli pomocy przyznanej z Funduszu Spójności i procedury dokonywania korekt finansowych (Dz. Urz. WE L 201 z 31.07.2002).
11. Wyniki kontroli, o której mowa w ust. 1 lub 2, mogą stanowić dla jednostek kontrolujących podstawę, w szczególności do:
1) wydania polecenia dostosowania lub zmiany procedur;
2) sporządzenia raportu o nieprawidłowościach.
§ 16c.1. Jednostki monitorująco-kontrolne właściwych funduszy przeprowadzają kontrolę przestrzegania ustanowionych zasad i systemów korzystania z funduszy strukturalnych, o której mowa w art. 43 ust. 2 pkt 3 ustawy. Kontroli podlegają instytucja zarządzająca programem, instytucje pośredniczące oraz instytucje wdrażające w programach z zakresu funduszu właściwego dla jednostki monitorująco-kontrolnej.
2. Wyniki kontroli, o których mowa w ust. 1, wskazujące na nieprawidłowości w realizacji programu i Planu, stanowią podstawę do podjęcia przez instytucję zarządzającą Podstawami Wsparcia Wspólnoty działań mających na celu:
1) dostosowanie lub zmianę procedur;
2) zawieszenie udziału jednostki kontrolowanej w realizacji programu.
3. Wyniki kontroli, o których mowa w ust. 1, są przekazywane do wiadomości instytucji zarządzającej oraz instytucji zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty.
§ 17.1. Informacje o niewłaściwej realizacji projektu, programu lub strategii wykorzystania Funduszu Spójności mogą stanowić podstawę do przeprowadzenia kontroli, o których mowa w § 11, 14 i 16-16c, w trybie doraźnym.
2. Przedmiotem kontroli w trybie doraźnym jest w szczególności weryfikacja zgodności uzyskanych informacji, o których mowa w ust. 1, ze stanem faktycznym.
3. Kontrole, o których mowa w § 11, 14 i 16-16c, mogą być przeprowadzane w trybie doraźnym, również jeśli jest to uzasadnione efektywnością realizacji tych kontroli.
§ 18.1. Kontrole, o których mowa w § 11 ust. 1, przeprowadzane na miejscu realizacji projektu, kontrole, o których mowa w § 14 ust. 2 pkt 2, w § 16 ust. 2 pkt 2, w § 16a ust. 3 pkt 2 i w § 16b ust. 5 pkt 2, przeprowadzane są na podstawie wydanego przez jednostkę kontrolującą pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia tych czynności.
2. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera:
1) oznaczenie jednostki przeprowadzającej kontrolę;
2) podstawę prawną przeprowadzenia kontroli;
3) imię i nazwisko kierownika zespołu kontrolującego;
4) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład zespołu kontrolującego;
5) nazwę i adres podmiotu kontrolowanego;
6) temat i zakres kontroli;
7) termin ważności upoważnienia.
3. Do kontroli spraw, przy których zachodzi konieczność zapoznania się z informacjami niejawnymi, kontrolujący musi posiadać poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych, uzyskane na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631).
§ 19.1. W przypadku kontroli, o której mowa w § 12a ust. 2 pkt 2, 14, 16-16c, podmiot kontrolowany zawiadamiany jest na piśmie co najmniej na 5 dni przed rozpoczęciem kontroli o zakresie i terminie planowanej kontroli.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku kontroli przeprowadzanych w trybie doraźnym, o których mowa w § 17.
§ 20.Kontrole, o których mowa w § 14 ust. 2 pkt 2, § 16 ust. 2 pkt 2, § 16a ust. 3 pkt 2 oraz § 16b ust. 5 pkt 2, przeprowadza się w oparciu o program kontroli, uwzględniający w szczególności badanie:
1) przestrzegania procedur wyboru wniosków o dofinansowanie realizacji projektów z publicznych środków wspólnotowych;
2) przestrzegania procedur podpisywania umów lub wydawania decyzji o przyznaniu pomocy z publicznych środków wspólnotowych;
3) przestrzegania procedur w zakresie monitorowania i oceny wdrażania projektów, działań i programów;
4) przestrzegania zasad archiwizacji dokumentów związanych z wdrażaniem projektów współfinansowanych z publicznych środków wspólnotowych;
5) przestrzegania procedur w zakresie sprawozdawczości, kontroli i rozliczeń finansowych, w tym poprawności kwalifikowania wydatków oraz sprawdzania rzetelności sprawozdań, o których mowa w § 6-9;
6) przestrzegania zgodności realizacji projektów, działań i programu z politykami Wspólnoty.
§ 21.1. Osoby przeprowadzające kontrolę na miejscu realizacji projektu lub w siedzibie jednostki kontrolowanej, zwane dalej „kontrolującymi”, są upoważnione do:
1) swobodnego poruszania się po terenie jednostki kontrolowanej, z wyjątkiem miejsc podlegających szczególnej ochronie z uwagi na tajemnicę państwową;
2) wglądu oraz tworzenia kopii i odpisów dokumentów związanych z działalnością jednostki kontrolowanej w zakresie dotyczącym tematu kontroli;
3) przeprowadzenia oględzin obiektów i składników majątkowych w zakresie dotyczącym tematu kontroli;
4) żądania od pracowników jednostki kontrolowanej ustnych i pisemnych wyjaśnień;
5) zabezpieczania materiałów dowodowych;
6) sprawdzania przebiegu określonych czynności, w zakresie dotyczącym tematu kontroli.
2. Kontrolujący podlegają przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z materiałami i dokumentami ustawowo chronionymi, obowiązującym w jednostce kontrolowanej.
3. Podmiot kontrolowany zapewnia kontrolującym warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
§ 22.1. Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, na wniosek lub z urzędu, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego praw lub obowiązków albo praw lub obowiązków jego małżonka lub osoby pozostającej z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia albo osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Powody wyłączenia kontrolującego trwają mimo ustania małżeństwa, wspólnego pożycia, przysposobienia, opieki lub kurateli.
2. Kontrolujący podlega wyłączeniu również w razie zaistnienia w toku kontroli okoliczności mogących wywołać uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
3. O wyłączeniu decyduje jednostka kontrolująca.
§ 23.1. Kontrolujący dokonują ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranych w toku kontroli dowodów.
2. Dowodami są w szczególności: dokumenty i inne nośniki informacji, zabezpieczone rzeczy, opinie biegłych, wyniki oględzin, jak również pisemne wyjaśnienia i oświadczenia.
3. Zebrane w toku postępowania kontrolnego materiały dowodowe kontrolujący odpowiednio zabezpieczają.
4. Kontrolujący mogą zabezpieczyć materiały, o których mowa w ust. 3, w szczególności poprzez:
1) oddanie na przechowanie, za pokwitowaniem, kierownikowi lub upoważnionemu pracownikowi jednostki kontrolowanej;
2) przechowanie w jednostce kontrolowanej w oddzielnym, zamkniętym pomieszczeniu.
§ 24.1. W razie potrzeby ustalenia stanu obiektu, innych składników majątkowych albo przebiegu określonych czynności, kontrolujący mogą przeprowadzić oględziny.
2. Oględziny przeprowadza się w obecności kierownika komórki jednostki kontrolowanej, odpowiedzialnego za obiekt lub składniki majątkowe poddane oględzinom, a w razie jego nieobecności - osoby wyznaczonej przez kierownika jednostki kontrolowanej.
§ 25.1. W przypadku uzasadnionych wątpliwości kontrolujących co do treści przedstawionych im w toku kontroli dokumentów zgodność odpisów i wyciągów oraz zestawień i obliczeń sporządzanych na potrzeby kontroli potwierdza kierownik jednostki kontrolowanej lub osoba przez niego upoważniona.
2. W przypadku odmowy dokonania czynności, o której mowa w ust. 1, kontrolujący sporządzają adnotację w tym zakresie, którą zamieszczają w informacji pokontrolnej, o której mowa w § 27.
§ 26.W razie ujawnienia w toku kontroli okoliczności wskazujących na popełnienie przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamiają na piśmie kierownika jednostki kontrolującej, który zawiadamia o tym fakcie organ powołany do ścigania przestępstw.
§ 27.1. [18] W terminie 14 dni od zakończenia kontroli jest sporządzana w formie pisemnej informacja pokontrolna w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach - jeden dla kierownika jednostki kontrolowanej i jeden dla kontrolującego.
2. Informację pokontrolną podpisują kontrolujący oraz kierownik jednostki kontrolowanej, a w razie jego nieobecności - osoba przez niego upoważniona.
3. Kierownikowi jednostki kontrolowanej lub osobie pełniącej jego obowiązki przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem informacji pokontrolnej, uzasadnionych zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w informacji pokontrolnej.
4. W terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji pokontrolnej należy przesłać do jednostki kontrolującej podpisaną przez osobę upoważnioną w jednostce kontrolowanej informację pokontrolną lub zgłosić zastrzeżenia na piśmie.
5. W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 3, kontrolujący są obowiązani dokonać ich analizy i, w miarę potrzeby, podjąć dodatkowe czynności kontrolne. W przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń kontrolujący są obowiązani zmienić lub uzupełnić odpowiednią część informacji pokontrolnej.
6. W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń, w całości lub w części, kontrolujący przekazują na piśmie stanowisko zgłaszającemu zastrzeżenia.
§ 28.1. Kierownik jednostki kontrolowanej lub osoba przez niego upoważniona może odmówić podpisania informacji pokontrolnej, składając, w terminie do 7 dni od dnia jej otrzymania, pisemne wyjaśnienie tej odmowy.
2. O odmowie podpisania informacji pokontrolnej i złożeniu wyjaśnienia kontrolujący zamieszczają wzmiankę w informacji pokontrolnej.
3. Odmowa podpisania informacji pokontrolnej przez osobę, o której mowa w ust. 1, nie wstrzymuje podpisania informacji pokontrolnej przez kontrolujących i realizacji ustaleń kontroli.
§ 29.1. Kierownik jednostki kontrolującej, w razie potrzeby, formułuje zalecenia pokontrolne, które przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej.
2. Zalecenia pokontrolne zawierają ocenę kontrolowanej działalności, wynikającą z ustaleń opisanych w informacji pokontrolnej, a także uwagi i wnioski zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
3. Kierownik jednostki kontrolowanej jest obowiązany, w terminie wyznaczonym w zaleceniach pokontrolnych, do poinformowania kierownika jednostki kontrolującej o sposobie wykorzystania uwag i wykonania zaleceń pokontrolnych oraz podjętych działaniach lub przyczynach niepodjęcia tych działań.
§ 30.Informacja pokontrolna wraz z zaleceniami pokontrolnymi przechowywana jest z dokumentacją związaną z realizacją projektu, programu lub strategii wykorzystania Funduszu Spójności.
Rozdział 4
Tryb rozliczeń
§ 31.1. [19] Refundacja wydatków poniesionych przez beneficjenta następuje z publicznych środków wspólnotowych lub innych środków publicznych na podstawie wniosku o płatność, złożonego przez beneficjenta wraz z załączonymi kopiami dokumentów poświadczonych za zgodność z oryginałem, potwierdzających poniesione wydatki, z zastrzeżeniem ust. 1c.
1a. Przepis ust. 1 nie wyklucza możliwości dokonania płatności na podstawie umowy o dofinansowanie, o ile przepisy odrębne tak stanowią.
1b. Złożony przez beneficjenta wniosek o płatność wraz z załączonymi dokumentami, o których mowa w ust. 1, jest przedmiotem kontroli, o której mowa w § 12a ust. 2 pkt 1.
1c. [20] W przypadku projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, na wniosek instytucji wdrażającej poprzedzony wnioskiem beneficjenta, instytucja zarządzająca, w porozumieniu z instytucją płatniczą, może wyrazić zgodę na załączenie przez beneficjenta do wniosku o płatność jedynie zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione wydatki.
1d. [21] Zgoda, o której mowa w ust. 1c, może być wyrażona w stosunku do beneficjentów, którzy spełniają łącznie następujące warunki:
1) posiadają minimum dwuletnie doświadczenie w realizacji projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego;
2) kontrole przeprowadzone u beneficjenta zgodnie z § 12a ust. 2 pkt 1 i 2 nie wykazały nieprawidłowości.
2. Wzór wniosku beneficjenta o płatność określa załącznik [22] do rozporządzenia. Wniosek jest sporządzany w formie pisemnej i elektronicznej. Instytucja płatnicza może ustalić format wersji elektronicznej wniosku beneficjenta o płatność oraz sposób jej przekazywania.
3. Dokumentami potwierdzającymi poniesione wydatki są:
1) zapłacone faktury lub dokumenty księgowe o równoważnej wartości dowodowej wraz z dowodami zapłaty;
2) inne dokumenty, określone przez instytucję zarządzającą, poświadczające wkład własny beneficjenta, jeżeli poniesione wydatki nie mogą być potwierdzone dokumentami, o których mowa w pkt 1.
3a. [23] Oryginały dokumentów przechowywane przez beneficjenta stanowią przedmiot kontroli, o której mowa w § 11 ust. 1, w jego siedzibie.
4. Instytucja zarządzająca określa sposób potwierdzenia za zgodność z oryginałem kopii dokumentów, o których mowa w ust. 1.
5. Przepis ust. 1 nie wyklucza możliwości przekazywania publicznych środków wspólnotowych w formie premii.
6. Refundacja wydatków poniesionych przez beneficjenta z tytułu realizacji projektu, w części określonej w umowie lub decyzji o dofinansowanie projektu, następuje w możliwie najkrótszym terminie. Szczegółowe zasady, tryb i terminy przekazywania beneficjentom środków określa umowa lub decyzja o dofinansowanie projektu.
7. Jeżeli system finansowania projektu zakłada przekazywanie środków beneficjentowi przed dokonaniem wydatków, refundacja, o której mowa w ust. 1, oznacza rozliczenie otrzymanych środków.
§ 32.1. Wniosek beneficjenta o płatność może dotyczyć:
1) płatności pośredniej - kwoty wydatków kwalifikowalnych poniesionych w miarę postępu realizacji projektu;
2) płatności końcowej - kwoty obejmującej wszystkie poniesione wydatki kwalifikowalne na realizację projektu lub ostatniej kwoty poniesionych wydatków kwalifikowalnych.
2. Wniosek beneficjenta o płatność może również dotyczyć pierwszej płatności oraz premii, o której mowa w § 31 ust. 5.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, nie wymaga przedstawienia kopii dokumentów, o których mowa w § 31 ust. 1.
4. Wniosek beneficjenta o płatność końcową jest składany wraz ze sprawozdaniem końcowym z realizacji projektu, o którym mowa w § 9, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. Instytucja zarządzająca, pośrednicząca lub wdrażająca, upoważniona przez instytucję zarządzającą w porozumieniu lub umowie, o których mowa odpowiednio w art. 19 ust. 1 i art. 21 ust. 5 ustawy, może w szczególnych przypadkach przedłużyć okres złożenia wniosku o płatność końcową.
§ 33.1. Jeżeli złożony przez beneficjenta wniosek o płatność zawiera błędy formalno-rachunkowe, instytucja przyjmująca wniosek wzywa beneficjenta do uzupełnienia lub poprawienia wniosku.
2. [24] W przypadku stwierdzenia błędów formalno-rachunkowych przepis ust. 1 nie wyklucza możliwości uzupełnienia lub poprawienia wniosku przez pracownika instytucji przyjmującej wniosek.
3. [25] O każdym uzupełnieniu lub poprawieniu wniosku, o których mowa w ust. 1, beneficjent powinien być niezwłocznie poinformowany w formie pisemnej przez instytucję przyjmującą wniosek.
4. [26] Instytucja przyjmująca wniosek nie może poprawiać lub uzupełniać:
1) zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione wydatki objęte wnioskiem, o ile nie dotyczy to oczywistych omyłek pisarskich i omyłek rachunkowych;
2) załączonych kserokopii dokumentów, o których mowa w § 31 ust. 3 pkt 1.
5. [27] W przypadku, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, instytucja przyjmująca może jedynie stwierdzić, czy kopie tych dokumentów zawierają dane zgodne z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.).
§ 35.1. W wyniku kontroli, o której mowa w § 12a ust. 2 pkt 1, instytucja zarządzająca, instytucja pośrednicząca lub instytucja wdrażająca, upoważniona przez instytucję zarządzającą w porozumieniu lub umowie, o których mowa odpowiednio w art. 19 ust. 1 i art. 21 ust. 5 ustawy, poświadcza kwotę wydatków kwalifikowalnych.
2. Poświadczona kwota wydatków kwalifikowalnych jest pomniejszana o wykazany przez beneficjenta przychód, zgodnie z zasadą nr 2 rozporządzenia nr 448/2004/WE z dnia 10 marca 2004 r. zmieniającego rozporządzenie nr 1685/2000/WE ustanawiające szczegółowe zasady wprowadzenia rozporządzenia nr 1260/1999/WE w sprawie kwalifikowania wydatków związanych z projektami współfinansowanymi z funduszy strukturalnych i uchylające rozporządzenie nr 1145/2003/WE (Dz. Urz. WE L 72 z 11.03.2004).
3. Po dokonaniu poświadczenia, o którym mowa w ust. 1, instytucja zarządzająca, upoważniona przez nią instytucja pośrednicząca lub instytucja wdrażająca zatwierdza do wypłaty na rzecz beneficjenta określoną kwotę z publicznych środków wspólnotowych objętych decyzją lub umową o dofinansowanie. Kwota do wypłaty pomniejszana jest o korekty - kwoty niewłaściwie wydatkowane, a przekazane na podstawie wcześniej zrealizowanych wniosków beneficjenta o płatność. Zatwierdzając kwoty do wypłaty uwzględnia się wielkość dokonanych wypłat celem zachowania poziomu refundacji ustalonego w decyzji lub umowie o dofinansowanie projektu.
4. Płatność końcowa dokonywana jest przy spełnieniu warunków, o których mowa w § 13 ust. 3.
5. Informacja o kwocie środków zatwierdzonych do wypłaty przekazywana jest beneficjentowi, niezwłocznie po zatwierdzeniu kwoty do wypłaty, o którym mowa w ust. 3. Dodatkowo do informacji załącza się uzasadnienie w przypadku rozbieżności między kwotą środków zatwierdzonych do wypłaty a kwotą wnioskowaną przez beneficjenta.
§ 36.1. Instytucje właściwe w zakresie weryfikacji wniosków beneficjenta o płatność lub wypłacania środków z publicznych środków wspólnotowych na rzecz beneficjentów, sporządzają zestawienia wydatków poświadczonych i zrefundowanych beneficjentom w ramach realizacji poszczególnych działań, w formie określonej przez instytucję zarządzającą. Zestawienie jest sporządzane w formie pisemnej i elektronicznej.
2. Zestawienie wydatków, o którym mowa w ust. 1, przekazywane jest do instytucji zarządzającej.
2a. Przed przekazaniem do instytucji zarządzającej oraz przed przekazaniem, o którym mowa w ust. 3, zestawienie wydatków wymaga poświadczenia przez instytucję właściwą w zakresie weryfikacji wniosków beneficjenta o płatność, w oparciu o przeprowadzone kontrole realizacji projektów i programu, o których mowa w § 11 i 14.
3. W przypadku gdy instytucja właściwa w zakresie wypłacania środków z publicznych środków wspólnotowych na rzecz beneficjentów nie jest instytucją właściwą w zakresie weryfikacji wniosków beneficjenta o płatność, instytucja właściwa w zakresie weryfikacji wniosków beneficjenta o płatność przekazuje zestawienie wydatków instytucji właściwej w zakresie wypłacania środków z publicznych środków wspólnotowych na rzecz beneficjentów.
§ 37.1. Instytucja zarządzająca w ramach realizacji całego programu i poszczególnych działań sporządza nie rzadziej niż raz na kwartał poświadczenie i zestawienie wydatków oraz wniosek o refundację.
1a. Podstawą do sporządzenia poświadczenia i zestawienia wydatków oraz wniosku o refundację, o którym mowa w ust. 1, są w szczególności: poświadczone zgodnie z § 36 ust. 2a zestawienia wydatków, o których mowa w § 36 ust. 1, oraz wyniki przeprowadzonych przez instytucję zarządzającą kontroli realizacji projektów i programu, o których mowa w § 11 i 14.
2. Dla programów współfinansowanych ze środków kilku funduszy strukturalnych zestawienie wydatków jest sporządzane osobno dla każdego z funduszy.
3. Poświadczenie i zestawienie wydatków oraz wniosek o refundację, o których mowa w ust. 1, przekazywane są nie rzadziej niż raz na kwartał do instytucji płatniczej i do wiadomości instytucji zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty.
4. W przypadku gdy poświadczenie i zestawienie wydatków oraz wniosek o refundację, o których mowa w ust. 1, wskazują na wyższy poziom współfinansowania działania z publicznych środków wspólnotowych niż określony w uzupełnieniu programu, którego wniosek o refundację dotyczy, instytucja zarządzająca przekazuje razem z poświadczeniem i zestawieniem wydatków oraz wnioskiem o refundację uzasadnienie przyczyn wyższego poziomu współfinansowania działania.
5. Instytucja płatnicza może wstrzymać certyfikację zestawienia wydatków, o którym mowa w ust. 1, w sytuacji gdy nie zaakceptuje uzasadnienia, o którym mowa w ust. 4.
6. W przypadku braku akceptacji, o którym mowa w ust. 5, instytucja zarządzająca zobowiązana jest uzgodnić z instytucją płatniczą sposób zapewnienia poziomu współfinansowania działania z publicznych środków wspólnotowych określonego w uzupełnieniu programu.
§ 38.1. Instytucja płatnicza dokonuje weryfikacji poświadczenia i zestawienia wydatków oraz wniosku o refundację, o których mowa w § 37 ust. 1, przedstawionych przez instytucje zarządzające i na tej podstawie certyfikuje poniesione wydatki wobec Komisji Europejskiej.
1a. Certyfikacja wydatków, o której mowa w ust. 1, następuje w szczególności w przypadku gdy:
1) poświadczenie i zestawienie wydatków oraz wniosek o refundację są poprawne pod względem formalnym;
2) wyniki kontroli realizacji programu, stanowiące realizację obowiązków wynikających z art. 4 i 10 rozporządzenia nr 438/2001 oraz wyniki kontroli innych organów upoważnionych do tego na podstawie odrębnych przepisów nie wskazują na rażące nieprawidłowości w wydatkowaniu środków;
3) instytucja zarządzająca składająca wniosek powiadomiła na piśmie instytucję płatniczą o zmianie procedur w części dotyczącej zarządzania i kontroli finansowej, jeśli takie zmiany miały miejsce w okresie od przekazania ostatniego wniosku o refundację, a instytucja płatnicza w terminie 7 dni od otrzymania powiadomienia nie zgłosiła na piśmie zastrzeżeń do tych zmian.
2. (uchylony).
3. Instytucja płatnicza niezwłocznie przekazuje na rachunek programowy instytucji zarządzającej lub pośredniczącej środki otrzymane z Komisji Europejskiej tytułem refundacji.
4. Instytucja płatnicza przekazuje właściwej instytucji zarządzającej oraz instytucji zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty do 10 dnia miesiąca informacje o wydatkach poświadczonych w miesiącu poprzednim wobec Komisji Europejskiej oraz o środkach otrzymanych w miesiącu poprzednim z Komisji Europejskiej tytułem refundacji i przekazanych na rachunek programowy instytucji zarządzającej lub pośredniczącej.
§ 39.1. Instytucja płatnicza po otrzymaniu płatności zaliczkowej, o której mowa w art. 32 ust. 2 rozporządzenia nr 1260/1999/WE z dnia 21 czerwca 1999 r. wprowadzającego ogólne przepisy dotyczące funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 161 z 26.06.1999), przekazuje środki z tej płatności na rachunek instytucji zarządzającej lub innej instytucji, określonej w programie operacyjnym.
2. Instytucja płatnicza przekazuje środki, o których mowa w ust. 1, na wniosek instytucji zarządzającej. Wnioskowana kwota wyliczana jest na podstawie prognozy płatności zawartej w sprawozdaniach, o których mowa w § 6, na kolejny okres sprawozdawczy.
2a. Instytucja zarządzająca programem przekazuje do instytucji płatniczej wniosek o zaliczkę na realizację płatności przewidzianych w danym kwartale do końca drugiego miesiąca tego kwartału.
3. Jeżeli stan środków na rachunku bankowym instytucji zarządzającej lub innej instytucji określonej w programie umożliwia realizację bieżących zobowiązań, zgodnie z prognozą wydatków, o której mowa w ust. 2, instytucja płatnicza może wstrzymać przekazanie wnioskowanej kwoty zaliczki lub zrealizować wniosek w części.
4. Instytucje zarządzające i instytucje pośredniczące są zobowiązane, na żądanie instytucji płatniczej, do przekazania w terminie 10 dni od otrzymania pisemnego żądania od instytucji płatniczej kopii wyciągu bankowego potwierdzającego stan rachunku programowego.
5. Instytucja płatnicza może, w przypadkach uzasadnionych koniecznością zapewnienia płynności finansowej programu, wystąpić z żądaniem zwrotu środków do instytucji zarządzającej i instytucji pośredniczących, jeśli nie wykorzystają środków z zaliczki przekazanej na realizację płatności przewidzianych w danym kwartale. W takim przypadku, instytucja zarządzająca i instytucje pośredniczące są zobowiązane do zwrotu niewykorzystanych środków na żądanie instytucji płatniczej w terminie 10 dni od otrzymania pisemnego żądania od instytucji płatniczej.
Rozdział 5
Przepisy końcowe
§ 40.1. Bieg terminów dotyczących sprawozdawczości nie dotyczy sprawozdawczości za drugi kwartał 2004 r.
2. Termin sporządzenia planu kontroli, określony w § 14 ust. 4, nie odnosi się do 2004 r.
§ 41.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
|
1) Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy
z dnia 22 września 2004 r. (poz. 2206)
[1] § 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.
[2] § 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.
[3] § 5 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.
[4] § 5 ust. 4 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.
[5] § 6 ust. 5 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.
[6] § 6 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.
[7] § 6 ust. 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.
[8] § 6 ust. 12 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. d) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.
[9] § 7 ust. 3 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.
[10] § 7 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.
[11] § 8 ust. 2 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.
[12] § 8 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.
[13] § 8 ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 lit. c) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.
[14] § 16a ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.
[15] § 16b ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.
[16] § 16b ust. 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.
[17] § 16b ust. 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.
[18] § 27 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.
[19] § 31 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 lit. a) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.
[20] § 31 ust. 1c dodany przez § 1 pkt 9 lit. b) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.
[21] § 31 ust. 1d dodany przez § 1 pkt 9 lit. b) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.
[22] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.
[23] § 31 ust. 3a dodany przez § 1 pkt 9 lit. c) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.
[24] § 33 ust. 2 dodany przez § 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.
[25] § 33 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.
[26] § 33 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.
[27] § 33 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 czerwca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu rozliczeń (Dz.U. Nr 107, poz. 729). Zmiana weszła w życie 27 czerwca 2006 r.