Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2005-11-03 do 2009-10-28
Wersja archiwalna od 2005-11-03 do 2009-10-28
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 30 września 2004 r.
w sprawie nadania statutu Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2005 r., Nr 205, poz. 1697)
Na podstawie art. 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych (Dz. U. Nr 156, poz. 777 oraz z 2001 r. Nr 128, poz. 1403) zarządza się, co następuje:
§ 1.Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych nadaje się statut, stanowiący załącznik [1] do rozporządzenia.
§ 2.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 30 września 2004 r. (poz. 2205)
STATUT POLSKIEGO INSTYTUTU SPRAW MIĘDZYNARODOWYCH
§ 1. 1. Do szczegółowego zakresu działania Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, zwanego dalej „Instytutem", należy:
1) prowadzenie interdyscyplinarnych i porównawczych badań naukowych w zakresie stosunków wielostronnych i dwustronnych Rzeczypospolitej Polskiej z podmiotami prawa międzynarodowego, w tym w szczególności Organizacją Traktatu Północnoatlantyckiego i państwami sąsiednimi, a także z Unią Europejską, oraz polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej i zagadnień globalizacji;
2) sporządzanie analiz, ekspertyz i prognoz w zakresie spraw międzynarodowych, z inicjatywy własnej albo z inicjatywy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Rady Ministrów, ministra właściwego do spraw gospodarki, Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw zagranicznych oraz - w miarę możliwości - innych ministrów, Sekretarza Komitetu Integracji Europejskiej, komisji sejmowych i senackich oraz klubów poselskich i senatorskich;
3) upowszechnianie wiedzy z dziedziny stosunków międzynarodowych oraz polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w tym problematyki integracji europejskiej - w szczególności za pośrednictwem Internetu i innych środków masowego przekazu oraz seminariów, konwersatoriów, odczytów, wykładów i publikacji własnych;
4) gromadzenie specjalistycznego księgozbioru i dokumentacji naukowej, w szczególności w zakresie, o którym mowa w pkt 1, a także prowadzenie otwartej działalności bibliotecznej w zakresie objętym działalnością Instytutu;
5) doskonalenie zawodowe pracowników wykonujących zadania w zakresie stosunków międzynarodowych i polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności pracowników urzędów obsługujących ministra właściwego do spraw gospodarki, ministra właściwego do spraw zagranicznych, Ministra Obrony Narodowej i Komitetu Integracji Europejskiej, w tym prowadzenie i organizowanie szkolenia specjalistycznego w ramach aplikacji dyplomatyczno-konsularnej;
6) współpraca ze szkołami wyższymi, ośrodkami naukowymi i innymi instytucjami krajowymi i zagranicznymi w zakresie objętym działalnością Instytutu.
2. Zadania określone w ust. 1 pkt 5 Instytut wykonuje w części dotyczącej służby zagranicznej w porozumieniu z dyrektorem generalnym służby zagranicznej.
§ 2. 1. Dyrektor Instytutu kieruje Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz.
2. Dyrektor Instytutu działa przy pomocy zastępców dyrektora.
3. Dyrektor Instytutu powoływany jest na okres 5 lat.
§ 3. Do wyłaniania kandydatów na stanowisko Dyrektora Instytutu stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Nauki z dnia 10 września 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad postępowania konkursowego przy wyłanianiu kandydatów na funkcję dyrektora jednostki badawczo-rozwojowej (Dz. U. Nr 101, poz. 1101).
§ 4. 1. Rada Instytutu, zwana dalej „Radą", jest organem opiniodawczym i doradczym Instytutu.
2. W skład Rady wchodzi 7 członków powoływanych na okres czterech lat spośród pracowników naukowych oraz ekspertów wyróżniających się wysokim poziomem wiedzy w zakresie, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1. Minister właściwy do spraw zagranicznych przed powołaniem członka Rady może zasięgnąć opinii Dyrektora Instytutu.
3. Rada przedkłada Dyrektorowi Instytutu swoje stanowisko w sprawach dotyczących Instytutu, w szczególności wobec:
1) projektu planu zadań podstawowych Instytutu;
2) projektu wniosku Dyrektora Instytutu w sprawie utworzenia zamiejscowego oddziału Instytutu;
3) wyników działania zamiejscowego oddziału Instytutu;
4) projektu rocznego sprawozdania Dyrektora Instytutu.
§ 5. W skład Instytutu wchodzą:
1) komórki organizacyjne:
a) Akademia Dyplomatyczna,
b) Biuro Badań i Analiz,
c) Biuro Informacji Publicznej,
d) Biuro Finansowo-Administracyjne,
e) Biblioteka,
f) Wydział do spraw ochrony informacji niejawnych;
2) samodzielne stanowisko pracy - audytor wewnętrzny.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 października 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadania statutu Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych (Dz.U. Nr 205, poz. 1697). Zmiana weszła w życie 3 listopada 2005 r.