Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2011-07-01 do 2012-04-28
Wersja archiwalna od 2011-07-01 do 2012-04-28
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 26 sierpnia 2004 r.
w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych2)
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2011 r., Nr 135, poz. 794)
Na podstawie art. 29 ustawy z dnia 31 marca 2004 r. o przewozie koleją towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 97, poz. 962) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) procedury oceny zgodności ciśnieniowych urządzeń transportowych;
2) procedury ponownej oceny zgodności ciśnieniowych urządzeń transportowych;
3) procedury okresowych badań;
4) towary niebezpieczne innych klas niż klasa 2 przewożone ciśnieniowymi urządzeniami transportowymi;
5) sposób oznakowania ciśnieniowych urządzeń transportowych;
6) wzór znaku P.
§ 2.[Stosowanie rozporządzenia] 1. Rozporządzenie stosuje się do ciśnieniowych urządzeń transportowych – naczyń i cystern, określonych w ustawie z dnia 31 marca 2004 r. o przewozie koleją towarów niebezpiecznych i w ustawie z dnia 28 października 2002 r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 199, poz. 1671 oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 97, poz. 962 i Nr 173, poz. 1808), przeznaczonych do transportu gazów klasy 2 oraz do transportu towarów niebezpiecznych innych klas niż klasa 2.
2. Wykaz towarów niebezpiecznych innych klas niż klasa 2 przewożonych ciśnieniowymi urządzeniami transportowymi określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 3.[Definicja wymagań] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o „wymaganiach”, rozumie się przez to wymagania techniczne określone w:
1) Regulaminie międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID) stanowiącym Aneks l do Przepisów ujednoliconych o umowie międzynarodowego przewozu towarów kolejami (CIM), będących załącznikiem B do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonej w Bernie dnia 9 maja 1980 r. (Dz. U. z 1985 r. Nr 34, poz. 158 i 159, z 1997 r. Nr 37, poz. 225 i 226 oraz z 1998 r. Nr 33, poz. 177),
2) umowie europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzonej w Genewie dnia 30 września 1957 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 194, poz. 1629 oraz z 2003 r. Nr 207, poz. 2013 i 2014)
– które powinny spełniać ciśnieniowe urządzenia transportowe wprowadzane do obrotu oraz znajdujące się w obrocie (wprowadzone do obrotu).
Rozdział 2
Procedury oceny zgodności
§ 4.[Ocena zgodności przed wprowadzeniem do obrotu] [1] Producent przed wprowadzeniem ciśnieniowego urządzenia transportowego do obrotu powinien poddać je odpowiednim procedurom oceny zgodności, stosowanym w sposób określony odpowiednio w umowie ADR lub regulaminie RID.
§ 5.[2] (uchylony).
§ 6.[3] (uchylony).
§ 7.[4] (uchylony).
§ 8.[5] (uchylony).
Rozdział 3
Procedury ponownej oceny zgodności
§ 9.[Procedura ponownej oceny zgodności] 1. [6] Procedura ponownej oceny zgodności obejmuje metody zmierzające do zapewnienia spełniania wymagań przez ciśnieniowe urządzenia transportowe wprowadzone do obrotu w terminach, o których mowa w art. 58 ustawy z dnia 31 marca 2004 r. o przewozie koleją towarów niebezpiecznych i art. 38a ustawy z dnia 28 października 2002 r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 199, poz. 1671, z późn. zm.).
2. Właściciel lub użytkownik udostępnia wybranej jednostce notyfikowanej dokumenty dotyczące ciśnieniowych urządzeń transportowych, które umożliwiłyby tej jednostce dokładną identyfikację urządzenia, w tym w szczególności: stwierdzenie pochodzenia urządzenia i zasad jego projektowania, a dla butli do acetylenu – szczegółowe dane dotyczące masy porowatej.
3. Właściciel lub użytkownik powinien poinformować jednostkę notyfikowaną o wszelkich ograniczeniach użytkowania, możliwych uszkodzeniach lub przeprowadzonych naprawach, jeżeli dotyczą one ciśnieniowego urządzenia transportowego.
4. Jednostka notyfikowana powinna sprawdzić, czy zawory lub inne wyposażenie mające bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo zapewniają poziom bezpieczeństwa odpowiedni do wymagań, o których mowa w art. 16 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 31 marca 2004 r. o przewozie koleją towarów niebezpiecznych oraz w art. 19f ust. 2 i 3 ustawy z dnia 28 października 2002 r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych.
5. Jednostka notyfikowana powinna sprawdzić, czy ciśnieniowe urządzenia transportowe znajdujące się w obrocie zapewniają przynajmniej taki sam poziom bezpieczeństwa jak ciśnieniowe urządzenia transportowe wprowadzane do obrotu.
6. [7] Sprawdzenie przeprowadza się na podstawie dokumentów, o których mowa w ust. 2, oraz, jeżeli to konieczne, dodatkowych badań.
6a. [8] Jednostka notyfikowana wydaje świadectwo ponownej oceny zgodności zawierające co najmniej:
1) dane identyfikacyjne jednostki notyfikowanej wydającej świadectwo oraz numer identyfikacyjny jednostki notyfikowanej odpowiedzialnej za ponowną ocenę zgodności zgodnie z ust. 5, jeżeli są to różne jednostki;
2) nazwę i adres właściciela lub użytkownika;
3) dane identyfikacyjne ciśnieniowego urządzenia transportowego, które opatrzono znakiem zgodności Π, w tym co najmniej jego numer lub numery seryjne;
4) datę wydania.
7. Jeśli wyniki ponownej oceny zgodności są zadowalające, ciśnieniowe urządzenie transportowe podlega badaniom okresowym zgodnie z przepisami rozdziału 4.
Rozdział 4
Procedury okresowych badań
§ 10.[Badanie okresowe wyrobu] [9] 1. Badanie okresowe wyrobu jest procedurą, poprzez którą właściciel lub użytkownik zapewnia, że urządzenia nadal spełniają wymagania.
2. Właściciel lub użytkownik powinien podejmować takie działania, aby warunki użytkowania lub utrzymania ciśnieniowego urządzenia transportowego zapewniały jego stałą zgodność z wymaganiami, które dotyczą tego urządzenia. Ciśnieniowe urządzenie transportowe powinno być w szczególności:
1) wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem;
2) napełniane w odpowiednich punktach napełniania;
3) poddawane odpowiednim pracom konserwacyjnym i naprawczym;
4) poddawane odpowiednim badaniom okresowym.
3. Właściciel lub użytkownik powinien rejestrować podejmowane czynności, o których mowa w ust. 2, w dokumentacji przechowywanej do wglądu organów uprawnionych do kontroli.
§ 11.[Przeprowadzanie badań i prób urządzeń] [10] Jednostka notyfikowana przeprowadza odpowiednie badania i próby każdego urządzenia w celu sprawdzenia zgodności ciśnieniowego urządzenia transportowego z wymaganiami odpowiednimi dla tego urządzenia w sposób określony odpowiednio w umowie ADR lub regulaminie RID.
§ 11a.[Stosowanie poszczególnych przepisów rozporządzenia] [11] Przepisy § 10 i 11 stosuje się odpowiednio do badań pośrednich i nadzwyczajnych, o których mowa w umowie ADR lub regulaminie RID.
Rozdział 5
Oznakowanie zgodności P
§ 12.[Oznakowanie znakiem zgodności ∏] [12] 1. Ciśnieniowe urządzenia transportowe spełniające wymagania powinny być przed wprowadzeniem do obrotu oznakowane przez producenta znakiem zgodności ∏ oraz numerem identyfikacyjnym jednostki notyfikowanej.
2. W przypadku ponownej oceny zgodności ciśnieniowych urządzeń transportowych oraz w przypadku butli do gazów oznakowanych znakiem zgodności ε 1, ε 2, ε 3, znak zgodności ∏ jest umieszczany przez jednostkę notyfikowaną lub pod jej nadzorem.
3. Umieszczenie znaku ∏ w ramach ponownej oceny zgodności wskazuje, że właściciel lub użytkownik przyjmuje na siebie odpowiedzialność za zgodność ciśnieniowego urządzenia transportowego ze wszystkimi obowiązującymi wymaganiami określonymi w wymaganiach i rozporządzeniu.
4. Oznakowanie znakiem zgodności ∏ należy umieścić w sposób czytelny i trwały w widocznym miejscu na urządzeniu transportowym lub jego tablicy znamionowej oraz na demontowalnych częściach ciśnieniowych urządzeń transportowych, które umożliwiają ich ponowne napełnienie i spełniają bezpośrednio funkcję bezpieczeństwa. Numer identyfikacyjny jednostki notyfikowanej, która przeprowadziła procedurę oceny zgodności lub ponownej oceny zgodności ciśnieniowych urządzeń transportowych, umieszcza się obok oznakowania ∏.
§ 13.[Oznakowanie zaworów oraz innego wyposażenia ciśnieniowych urządzeń transportowych] 1. Nowe zawory oraz inne wyposażenie ciśnieniowych urządzeń transportowych związane bezpośrednio z bezpieczeństwem powinny posiadać oznakowanie znakiem zgodności P albo znakiem CE zgodnie z przepisami w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń ciśnieniowych i zespołów urządzeń ciśnieniowych, w przypadku braku wymagań, o których mowa w § 3.
2. Przy oznakowaniu, o którym mowa w ust. 1, nie jest konieczne umieszczenie numeru identyfikacyjnego jednostki notyfikowanej, która przeprowadziła ocenę zgodności zaworów oraz innego wyposażenia.
3. Zawory i wyposażenie, inne niż określone w ust. 1, nie podlegają wymaganiom w zakresie oznaczania.
§ 14.[Butle do gazów] Butle do gazów oznakowane znakiem zgodności Î 1, Î 2, Î 3 po przeprowadzeniu pierwszego badania okresowego powinny zostać oznakowane znakiem zgodności P oraz numerem identyfikacyjnym jednostki wykonującej to badanie.
§ 15.[Sposób oznakowania numerem identyfikacyjnym] [13] W przypadku przeprowadzenia oceny zgodności, ponownej oceny zgodności, a także badań ciśnieniowych urządzeń transportowych, numer identyfikacyjny jednostki notyfikowanej powinien być umieszczony na jej odpowiedzialność w sposób trwały przez tę jednostkę lub producenta.
§ 15a.[Oznakowanie daty badania okresowego lub pośredniego] [14] Oznakowanie daty badania okresowego lub badania pośredniego umieszcza się obok numeru identyfikacyjnego jednostki notyfikowanej odpowiedzialnej za badanie okresowe.
§ 16.[Wzór znaku zgodności П] Wzór znaku zgodności P określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
Rozdział 6
Przepisy końcowe
§ 17.[Stosowanie przepisów rozporządzenia] Przepisy rozporządzenia stosuje się do ciśnieniowych urządzeń transportowych innych niż butle od dnia 1 lipca 2005 r.
§ 17a.[Stosowanie przepisów rozporządzenia] [15] Przepisy niniejszego rozporządzenia stosuje się do naczyń ciśnieniowych, ich zaworów i innego wyposażenia, przeznaczonych do przewozu towarów niebezpiecznych o numerach UN 1745, UN 1746 i UN 2495 od dnia 1 lipca 2013 r.
§ 18.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia dyrektywy 1999/36/EC z dnia 29 kwietnia 1999 r. w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych (Dz. Urz. WE L138 z 1.06.1999).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 26 sierpnia 2004 r. (poz. 2054)
Załącznik nr 1
WYKAZ TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH INNYCH KLAS NIŻ KLASA 2 PRZEWOŻONYCH CIŚNIENIOWYMI URZĄDZENIAMI TRANSPORTOWYMI [16]
Numer UN | Klasa | Towar niebezpieczny |
1051 | 6.1 | CYJANOWODÓR, STABILIZOWANY zawierający mniej niż 3% wody |
1052 | 8 | FLUOROWODÓR, BEZWODNY |
1745 | 5.1 | PIĘCIOFLUOREK BROMU z wyjątkiem przewozu w cysternach |
1746 | 5.1 | TRÓJFLUOREK BROMU z wyjątkiem przewozu w cysternach |
1790 | 8 | KWAS FLUOROWODOROWY zawierający więcej niż 85% fluorowodoru |
2495 | 5.1 | PIĘCIOFLUOREK JODU z wyjątkiem przewozu w cysternach |
Załącznik nr 2
(uchylony). [17]
Załącznik nr 3
WZÓR ZNAKU ZGODNOŚCI ∏ [18]
W przypadku pomniejszenia lub powiększenia znaku ∏ należy zachować proporcje podane na powyższym rysunku. Kratka nie stanowi części znaku.
Elementy znaku powinny posiadać taką samą wysokość, która nie może być mniejsza niż 5 mm. W przypadku ciśnieniowych urządzeń transportowych o średnicy do 140 mm minimalna wysokość wynosi 2,5 mm.
[1] § 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych (Dz.U. Nr 135, poz. 794). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2011 r.
[2] § 5 uchylony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych (Dz.U. Nr 135, poz. 794). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2011 r.
[3] § 6 uchylony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych (Dz.U. Nr 135, poz. 794). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2011 r.
[4] § 7 uchylony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych (Dz.U. Nr 135, poz. 794). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2011 r.
[5] § 8 uchylony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych (Dz.U. Nr 135, poz. 794). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2011 r.
[6] § 9 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych (Dz.U. Nr 135, poz. 794). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2011 r.
[7] § 9 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych (Dz.U. Nr 135, poz. 794). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2011 r.
[8] § 9 ust. 6a dodany przez § 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych (Dz.U. Nr 135, poz. 794). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2011 r.
[9] § 10 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych (Dz.U. Nr 135, poz. 794). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2011 r.
[10] § 11 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych (Dz.U. Nr 135, poz. 794). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2011 r.
[11] § 11a dodany przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych (Dz.U. Nr 135, poz. 794). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2011 r.
[12] § 12 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych (Dz.U. Nr 135, poz. 794). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2011 r.
[13] § 15 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych (Dz.U. Nr 135, poz. 794). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2011 r.
[14] § 15a dodany przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych (Dz.U. Nr 135, poz. 794). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2011 r.
[15] § 17a dodany przez § 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych (Dz.U. Nr 135, poz. 794). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2011 r.
[16] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych (Dz.U. Nr 135, poz. 794). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2011 r.
[17] Załącznik nr 2 uchylony przez § 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych (Dz.U. Nr 135, poz. 794). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2011 r.
[18] Załącznik nr 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 czerwca 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych (Dz.U. Nr 135, poz. 794). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2011 r.