Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2004-09-29 do 2010-07-29
Wersja archiwalna od 2004-09-29 do 2010-07-29
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 25 sierpnia 2004 r.
w sprawie szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do wykonywania prac podwodnych
Na podstawie art. 26 ustawy z dnia 17 października 2003 r. o wykonywaniu prac podwodnych (Dz. U. Nr 199, poz. 1936) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) tryb i kryteria uznawania szkoleń prowadzonych przez ośrodek szkoleniowy, cofania uznania oraz przeprowadzania kontroli i oceny tych szkoleń;
2) ramowe programy szkoleń i wymagań egzaminacyjnych;
3) tryb, sposób i terminy przeprowadzania egzaminów przez Komisję Kwalifikacyjną dla Nurków, zwaną dalej „komisją”;
4) kryteria przyznawania uprawnień do wykonywania zawodu osobom posiadającym uprawnienia płetwonurka;
5) kryteria, którym powinni odpowiadać kandydaci na przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego, sekretarza i członków komisji.
§ 2.[Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 17 października 2003 r. o wykonywaniu prac podwodnych;
2) ośrodku – należy przez to rozumieć ośrodek szkoleniowy, o którym mowa w art. 24 ustawy, prowadzący szkolenia w zakresie wykonywania zawodów, o których mowa w art. 19 ust. 1 ustawy;
3) dyrektorze urzędu – należy przez to rozumieć Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni.
Rozdział 2
Tryb i kryteria uznawania szkoleń prowadzonych przez ośrodek, cofania uznania oraz przeprowadzania kontroli i oceny tych szkoleń
§ 3.[Kontrola, ocena i uznanie szkoleń] 1. Szkolenia, po przeprowadzeniu ich kontroli i oceny, uznaje się, jeżeli ośrodek:
1) posiada udokumentowany system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy przy wykonywaniu prac podwodnych, potwierdzony certyfikatem, o którym mowa w art. 4 ustawy;
2) prowadzi szkolenia na podstawie szczegółowych programów, zgodnych z ramowymi programami szkolenia i wymagań egzaminacyjnych, określonymi w załącznikach nr 1–7 do rozporządzenia;
3) prowadzi dzienniki zajęć i ćwiczeń;
4) prowadzi rejestr wydawanych zaświadczeń o ukończeniu szkolenia;
5) dysponuje bazą prac podwodnych, sprzętem nurkowym oraz urządzeniami technicznymi, które są niezbędne do realizacji ćwiczeń, oraz posiada zezwolenie na wykonywanie prac podwodnych na akwenie, na którym będą prowadzone ćwiczenia, a wykłady prowadzone są w sali wykładowej wyposażonej w pomoce dydaktyczne;
6) zapewnia wykładowców i instruktorów prowadzących wykłady i ćwiczenia, posiadających co najmniej wykształcenie średnie, kwalifikacje w zakresie metodyki prowadzenia zajęć i dyplom nurka II klasy lub kierownika prac podwodnych II klasy, albo wykształcenie wyższe o kierunku zgodnym z tematyką prowadzonych zajęć, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Osoba posiadająca wykształcenie wyższe, a nieposiadająca dyplomu nurka lub kierownika prac podwodnych powinna posiadać co najmniej 5-letnią praktykę w zakresie związanym z tematyką prowadzonych zajęć lub ćwiczeń.
§ 4.[Kontrola, ocena i uznanie szkoleń na wniosek] 1. Kontrolę, ocenę i uznanie szkoleń w zawodach, o których mowa w art. 19 ust. 1 ustawy, przeprowadza się na wniosek ośrodka.
2. Wniosek powinien zawierać:
1) nazwę i adres ośrodka;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer identyfikacyjny REGON;
3) kopię zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół lub niepublicznych placówek oświatowych;
4) określenie rodzaju szkoleń, o których uznanie ubiega się ośrodek;
5) szczegółowe programy tych szkoleń;
6) imienny wykaz wykładowców i instruktorów, z wyszczególnieniem tematyki prowadzonych przez nich zajęć lub ćwiczeń, posiadanego wykształcenia, okresu praktyki zawodowej oraz uprawnień dydaktycznych;
7) kopię certyfikatu systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy przy wykonywaniu prac podwodnych.
3. Do wniosku można dołączyć wniosek o wydanie decyzji, o której mowa w art. 24 ustawy.
4. Ośrodek do wniosku może załączyć kopie rekomendacji instytucji, stowarzyszeń lub osób dotyczące prowadzonych szkoleń lub inne dokumenty mogące mieć znaczenie dla oceny szkoleń prowadzonych przez ośrodek.
§ 5.[Przebieg kontroli, oceny i uznawania szkoleń] 1. Kontrolę i ocenę szkoleń przeprowadzają co najmniej dwaj członkowie komisji. Wyniki kontroli i ocenę komisja przekazuje dyrektorowi urzędu, uznającemu szkolenia i ośrodek. Kopię oceny pozostawia się w kontrolowanym ośrodku.
2. Podstawą uznania szkoleń jest pozytywna ocena, potwierdzająca spełnienie kryteriów określonych w § 3.
3. O uznaniu lub nieuznaniu szkolenia dyrektor urzędu informuje pisemnie kierownika ośrodka.
4. W przypadku nieuznania szkolenia kierownik ośrodka może podjąć działania naprawcze w celu usunięcia stwierdzonych niezgodności i wystąpić z wnioskiem do dyrektora urzędu o przeprowadzenie ponownej kontroli i oceny szkoleń.
§ 6.[Kontrola uznanych szkoleń] Na polecenie dyrektora urzędu, jednak nie rzadziej niż raz na dwa lata, komisja przeprowadza kontrolę uznanych szkoleń prowadzonych przez ośrodek. W przypadku stwierdzenia, że szkolenia nie spełniają kryteriów, o których mowa w § 3, dyrektor urzędu cofa ich uznanie.
§ 7.[Podanie do publicznej wiadomości adresów ośrodków, których szkolenia zostały uznane] Adresy ośrodków, których szkolenia zostały uznane przez dyrektora urzędu, podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie informacji w siedzibie dyrektora urzędu oraz zamieszczenie na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Gdyni.
Rozdział 3
Ramowe programy szkoleń i wymagań egzaminacyjnych
§ 8.[Ramowe programy szkoleń i wymagań egzaminacyjnych] 1. Ustala się ramowe programy szkoleń i wymagań egzaminacyjnych w zawodach, o których mowa w art. 19 ust. 1 ustawy.
2. Ramowy program szkolenia i wymagania egzaminacyjne dla nurka III klasy określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. Ramowy program szkolenia i wymagania egzaminacyjne dla nurka II klasy określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
4. Ramowy program szkolenia i wymagania egzaminacyjne dla nurka l klasy określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
5. Ramowy program szkolenia i wymagania egzaminacyjne dla nurka saturowanego określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
6. Ramowy program szkolenia i wymagania egzaminacyjne dla kierownika prac podwodnych II klasy określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
7. Ramowy program szkolenia i wymagania egzaminacyjne dla kierownika prac podwodnych l klasy określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
8. Ramowy program szkolenia i wymagania egzaminacyjne dla operatora systemów nurkowych określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
Rozdział 4
Tryb, sposób i terminy przeprowadzania egzaminów
§ 9.[Przeprowadzanie egzaminów] 1. Egzaminy przeprowadza komisja na pisemny wniosek zainteresowanej osoby.
2. Zainteresowana osoba, lub z jej upoważnienia ośrodek prowadzący szkolenie, składa w sekretariacie dyrektora urzędu lub przesyła pocztą wniosek o przeprowadzenie egzaminu.
3. Wniosek powinien zawierać imię i nazwisko osoby ubiegającej się o dopuszczenie do egzaminu, datę i miejsce urodzenia oraz adres do korespondencji lub numer telefonu.
4. Do wniosku należy załączyć:
1) kopie dokumentów potwierdzających spełnienie wymagań określonych odpowiednio w art. 20 ustawy;
2) zaświadczenie o ukończeniu szkolenia uznanego przez dyrektora urzędu;
3) kopię dokumentu potwierdzającego uiszczenie opłaty egzaminacyjnej.
5. Do egzaminu dla nurków II i l klasy, nurków saturowanych oraz dla kierowników prac podwodnych II i l klasy dopuszcza się osoby, które przedłożą dokumenty potwierdzające posiadanie co najmniej 75 % okresu wymaganej praktyki zawodowej, określonej w art. 20 ustawy.
6. W przypadku złożenia niekompletnego wniosku, przewodniczący komisji odmawia dopuszczenia zainteresowanej osoby do egzaminu.
7. Zainteresowaną osobę powiadamia się o rozpatrzeniu wniosku i terminie egzaminu.
§ 10.[Rezygnacja zainteresowanej osoby z przystąpienia do egzaminu] 1. W przypadku rezygnacji zainteresowanej osoby z przystąpienia do egzaminu, opłata egzaminacyjna na jej wniosek podlega zwrotowi, pod warunkiem zawiadomienia przewodniczącego komisji, nie później niż na dzień przed terminem rozpoczęcia egzaminu.
2. Osoba, która z przyczyn losowych nie przystąpiła do egzaminu w wyznaczonym terminie albo przerwała egzamin, może przystąpić do egzaminu w kolejnym terminie, bez konieczności wnoszenia ponownej opłaty za egzamin.
§ 11.[Egzamin] 1. Egzamin składa się z części praktycznej i części teoretycznej. Część teoretyczna egzaminu obejmuje etap pisemny i etap ustny.
2. Warunkiem dopuszczenia do części teoretycznej egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z części praktycznej egzaminu.
3. Etap pisemny egzaminu teoretycznego przeprowadza się przed etapem ustnym.
§ 12.[Wyniki egzaminu] 1. Wyniki egzaminu ustala się, stosując następującą skalę ocen:
1) z egzaminu praktycznego – pozytywna lub negatywna;
2) z egzaminu teoretycznego – bardzo dobra, dobra, dostateczna i niedostateczna. Ocen pośrednich nie stosuje się.
2. Ocena negatywna z części praktycznej egzaminu wyklucza możliwość przystąpienia do części teoretycznej egzaminu.
3. Ocena co najmniej dobra z etapu pisemnego egzaminu teoretycznego stanowi podstawę do zwolnienia z etapu ustnego tego egzaminu.
§ 13.[Uzyskanie oceny niedostatecznej] 1. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej z egzaminu teoretycznego, zdającemu przysługuje prawo przystąpienia do egzaminu poprawkowego w następnym terminie, jednak nie wcześniej niż po upływie miesiąca.
2. Uzyskanie oceny niedostatecznej z egzaminu poprawkowego skutkuje uzyskaniem oceny niedostatecznej z egzaminu.
3. Osoba, która nie zdała egzaminu, może ponownie przystąpić do egzaminu w następnym terminie, jednak nie wcześniej niż po upływie miesiąca od dnia przeprowadzenia egzaminu.
§ 14.[Zadania i pytania egzaminacyjne] 1. Zadania i pytania egzaminacyjne opracowuje oraz przechowuje komisja w warunkach uniemożliwiających ich nieuprawnione ujawnienie.
2. Komisja opracowuje co najmniej po dwa zestawy zadań do egzaminu praktycznego oraz po dwa zestawy testów i dwa zestawy pytań do etapu pisemnego i ustnego części teoretycznej egzaminu. Integralną częścią każdego zestawu pytań testowych są zasady punktacji udzielonych odpowiedzi na pytania testu.
3. Etap pisemny egzaminu teoretycznego przeprowadza się w formie testu z pytaniami zamkniętymi lub otwartymi, zawierającego co najmniej 50 pytań testowych.
§ 15.[Zadania komisji] 1. Komisja sprawuje nadzór nad prawidłowym przebiegiem egzaminu, ustala czas trwania i sposób przeprowadzenia części praktycznej i teoretycznej egzaminu.
2. Przewodniczący komisji ogłasza wyniki egzaminu po ich zakończeniu.
3. Przed przystąpieniem do każdej części egzaminu osoba zdająca przedkłada do wglądu przewodniczącemu komisji dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość.
§ 16.[Część praktyczna egzaminu] 1. Część praktyczna egzaminu polega na zastosowaniu posiadanych umiejętności zawodowych i wykonaniu określonych czynności albo na opracowaniu sposobu rozwiązania zadanego problemu oraz uzasadnieniu przyjętego rozwiązania.
2. Część praktyczną egzaminu komisja przeprowadza przy wykorzystaniu będącego w dyspozycji ośrodka prowadzącego szkolenie wyposażenia bazy prac podwodnych w urządzenia techniczne i sprzęt nurkowy oraz zezwolenia na wykonywanie prac podwodnych.
3. Osoba przystępująca do części praktycznej egzaminu losowo wybiera temat zadania egzaminacyjnego.
4. Część praktyczną egzaminu przeprowadza się w obecności przewodniczącego i co najmniej jednego członka komisji.
5. W przypadku gdy część praktyczna egzaminu wymaga wykonania czynności pod powierzchnią wody, członkowie komisji bezpośrednio obserwują przebieg wykonywanych czynności przez egzaminowaną osobę pod powierzchnią wody lub pośrednio za pomocą urządzeń wizyjnych transmitujących na powierzchnię obraz i dźwięk spod powierzchni wody.
6. Wyniki części praktycznej egzaminu komisja wpisuje do protokołu z egzaminu, który podpisują członkowie komisji biorący w nim udział.
7. Wzór protokołu z części praktycznej egzaminu określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
§ 17.[Część teoretyczna egzaminu] 1. Część teoretyczną egzaminu przeprowadza się w obecności przewodniczącego komisji i co najmniej dwóch członków komisji.
2. Bezpośrednio przed rozpoczęciem etapu pisemnego części teoretycznej egzaminu, przewodniczący komisji w obecności członków komisji oraz osób przystępujących do egzaminu losowo wybiera jeden zestaw pytań testowych.
3. Osoby zdające etap pisemny egzaminu teoretycznego udzielają odpowiedzi na pytania testowe na arkuszach oznaczonych pieczęcią komisji. Każdy zdający, przed opuszczeniem sali egzaminacyjnej, zwraca komisji egzaminacyjnej wszystkie otrzymane arkusze.
4. Osoby uczestniczące w etapie pisemnym egzaminu teoretycznego mogą korzystać z przyrządów, tablic dekompresyjnych i innych pomocy dydaktycznych dopuszczonych przez komisję.
5. W przypadku korzystania z przyrządów, tablic lub pomocy dydaktycznych innych niż dopuszczone przez komisję, albo z pomocy innych osób, lub udzielania pomocy przez osobę zdającą innym osobom zdającym, przewodniczący unieważnia egzamin tej osoby i wyklucza ją z dalszej części egzaminu.
6. W przypadku zakłócania przez osobę zdającą przebiegu egzaminu przewodniczący komisji przerywa dalsze egzaminowanie tej osoby. Informację o wykluczeniu tej osoby z egzaminu zamieszcza się w protokole.
7. W czasie trwania etapu pisemnego części teoretycznej egzaminu zdający nie powinni opuszczać sali egzaminacyjnej. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący komisji może zezwolić na opuszczenie sali, po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się osoby zdającej z innymi osobami.
8. W czasie trwania etapu pisemnego części teoretycznej egzaminu nie urządza się przerw i nie dopuszcza się do korzystania z telefonów komórkowych.
9. Warunkiem zdania etapu pisemnego części teoretycznej egzaminu jest uzyskanie co najmniej 60 % liczby punktów możliwych do uzyskania.
§ 18.[Etap ustny części teoretycznej] 1. Etap ustny części teoretycznej egzaminu odbywa się w obecności wszystkich członków komisji egzaminacyjnej. W przypadku zgłoszenia się na egzamin więcej niż 10 osób, dopuszcza się prowadzenie tego egzaminu w składzie zastępca przewodniczącego i egzaminator.
2. Etap ustny części teoretycznej egzaminu polega na udzieleniu odpowiedzi na wylosowany przez osobę zdającą zestaw co najmniej trzech pytań z tematyki objętej programem szkolenia i wymaganiami egzaminacyjnymi.
3. Warunkiem zdania etapu ustnego części teoretycznej egzaminu jest udzielenie prawidłowej odpowiedzi na co najmniej dwa pytania.
§ 19.[Wyniki etapu pisemnego i etapu ustnego części teoretycznej] 1. Wyniki etapu pisemnego i etapu ustnego części teoretycznej egzaminu wpisuje się do protokołu, który podpisują przewodniczący oraz członkowie komisji biorący w nim udział.
2. Wzór protokołu z części teoretycznej egzaminu określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.
§ 20.[Protokoły egzaminacyjne] Protokoły egzaminacyjne z przebiegu egzaminu, a w przypadku egzaminu nurków także utrwalony zapis obrazu i dźwięku części praktycznej egzaminu, przechowuje się w archiwum dyrektora urzędu.
§ 21.[Zaświadczenie o zdaniu egzaminu] 1. Osoba, która zdała egzamin, a nie posiada pełnego okresu praktyki zawodowej, określonego w art. 20 ustawy, może wystąpić do przewodniczącego komisji o wydanie zaświadczenia o zdaniu egzaminu.
2. Wzór zaświadczenia o zdaniu egzaminu przed komisją określa załącznik nr 10 do rozporządzenia.
§ 22.[Przeprowadzenie egzaminu] 1. Egzamin przeprowadza się, jeżeli suma wniesionych opłat egzaminacyjnych zapewni pokrycie kosztów ich przeprowadzenia, a ośrodek zapewni spełnienie wymagań określonych w § 16 ust. 2.
2. Egzaminy przeprowadza się w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia spełnienia warunków, określonych w ust. 1.
3. Ośrodki zgłaszają dyrektorowi urzędu przewidywane terminy szkoleń, czas ich trwania i miejsce ich prowadzenia.
4. Informację o terminie przewidywanych szkoleń i terminach egzaminów dyrektor urzędu podaje do publicznej wiadomości, poprzez jej wywieszenie w siedzibie urzędu oraz zamieszczenie na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Gdyni.
Rozdział 5
Kryteria przyznawania uprawnień do wykonywania zawodu osobom posiadającym dokumenty potwierdzające kwalifikacje płetwonurka wydane przez stowarzyszenia kultury fizycznej lub inne stowarzyszenia
§ 23.[Rozpatrywanie wniosku o przyznanie uprawnień do wykonywania zawodu] 1. Komisja, rozpatrując wniosek zainteresowanej osoby posiadającej dokument potwierdzający kwalifikacje płetwonurka, wydany przez stowarzyszenia kultury fizycznej lub inne stowarzyszenia, uwzględnia:
1) rodzaj posiadanego dokumentu potwierdzającego kwalifikacje płetwonurka;
2) rodzaj ukończonego szkolenia praktycznego i teoretycznego w zakresie płetwonurkowania, porównując program tego szkolenia z ramowymi programami szkolenia dla nurka III klasy lub operatora systemów nurkowych, o których mowa w § 8 ust. 2 i 8;
3) posiadane dodatkowe szkolenia wpisane do książki płetwonurka;
4) posiadaną praktykę w zakresie płetwonurkowania, wpisaną do książki płetwonurka;
5) doświadczenie i praktykę w zakresie stosowania różnych czynników oddechowych, osiągniętej maksymalnej głębokości w płetwonurkowaniu i łącznego czasu pobytu tej osoby pod powierzchnią wody, wpisaną do książki płetwonurka.
2. Wniosek zainteresowanej osoby ubiegającej się o przyznanie uprawnień do wykonywania zawodu powinien zawierać imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia oraz adres dla korespondencji lub numer telefonu.
3. Do wniosku należy załączyć:
1) dokument potwierdzający kwalifikacje płetwonurka;
2) książkę płetwonurka;
3) kopię dokumentu potwierdzającego wykształcenie;
4) kopię dowodu o uiszczeniu opłaty egzaminacyjnej.
Rozdział 6
Kryteria, jakim powinni odpowiadać kandydaci na przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego, sekretarza i członków komisji
§ 24.[Wymagania dla członków komisji] 1. Przewodniczącym komisji może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie, dyplom nurka l klasy i kierownika prac podwodnych II klasy oraz co najmniej 6 lat praktyki w zakresie wykonywania prac podwodnych w charakterze nurka lub kierownika prac podwodnych.
2. Zastępcą przewodniczącego komisji może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie, dyplom nurka l klasy albo kierownika prac podwodnych II klasy oraz co najmniej 4 lata praktyki w charakterze nurka lub kierownika prac podwodnych.
3. Członkiem komisji może być osoba, z zastrzeżeniem ust. 5, będąca specjalistą w zakresie tematów zajęć edukacyjnych, z których przeprowadza egzamin i posiadająca:
1) wykształcenie wyższe oraz co najmniej 3 lata praktyki w zakresie wykonywania prac podwodnych w charakterze nurka III klasy lub kierownika prac podwodnych II klasy, albo
2) wykształcenie wyższe oraz co najmniej 5 lat praktyki w charakterze wykładowcy, albo
3) wykształcenie średnie oraz co najmniej 5 lat praktyki w zakresie wykonywania prac podwodnych w charakterze nurka II klasy lub kierownika prac podwodnych II klasy.
4. Sekretarz komisji powinien posiadać co najmniej średnie wykształcenie.
5. Członek komisji uczestniczący w egzaminie powinien posiadać uprawnienia co najmniej równorzędne z uprawnieniami, o uzyskanie których ubiegają się osoby przystępujące do egzaminu.
Rozdział 7
Przepisy końcowe
§ 25.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: w z. J. R. Kurylczyk
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 25 sierpnia 2004 r. (poz. 2053)
Załącznik nr 1
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA l WYMAGANIA EGZAMINACYJNE DLA NURKA III KLASY
WYMAGANIA EGZAMINACYJNE
Załącznik nr 2
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA I WYMAGANIA EGZAMINACYJNE DLA NURKA II KLASY
Załącznik nr 3
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA I WYMAGANIA EGZAMINACYJNE DLA NURKA I KLASY
Załącznik nr 4
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA I WYMAGANIA EGZAMINACYJNE DLA NURKA SATUROWANEGO
Załącznik nr 5
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA I WYMAGANIA EGZAMINACYJNE DLA KIEROWNIKA PRAC PODWODNYCH II KLASY
Załącznik nr 6
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA I WYMAGANIA EGZAMINACYJNE DLA KIEROWNIKA PRAC PODWODNYCH I KLASY
Załącznik nr 7
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA I WYMAGANIA EGZAMINACYJNE DLA OPERATORA SYSTEMÓW NURKOWYCH
Załącznik nr 8
Załącznik nr 9
Załącznik nr 10