Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2004-09-06 do 2010-10-01
Wersja archiwalna od 2004-09-06 do 2010-10-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU1)
z dnia 2 września 2004 r.
w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą
Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zapewnienie dochowania obowiązku szkolnego przez dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą] 1. Szkoły, zespoły szkół oraz szkolne punkty konsultacyjne przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej „szkołami", umożliwiają dzieciom obywateli polskich czasowo przebywających za granicą spełnianie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki lub uzupełnianie wykształcenia w zakresie szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum ogólnokształcącego zgodnie z uzupełniającymi planami nauczania, o których mowa w § 6 ust. 4.
2. Obowiązek szkolny oraz obowiązek nauki może być spełniany przez dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą przez:
1) uczęszczanie do szkoły realizującej ramowy plan nauczania;
2) uczestniczenie w kształceniu na odległość, prowadzonym przez szkołę, obejmującym realizację ramowego planu nauczania;
3) uczęszczanie do szkoły kraju, w którym przebywają;
4) uczęszczanie do szkoły europejskiej działającej na podstawie Konwencji o Statucie Szkół Europejskich, sporządzonej w Luksemburgu dnia 21 czerwca 1994 r., zwanej dalej „szkołą europejską".
§ 2.[Koordynacja zadań związanych z organizacją kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą] 1. Zadania związane z organizacją kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą koordynuje Zespół Szkół dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą, z siedzibą w Warszawie, zwany dalej „Zespołem".
2. Zespół jest jednostką budżetową finansowaną z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do sprawy oświaty i wychowania, zwany dalej „ministrem". Ze środków tych są także finansowane szkoły, o których mowa w § 1 ust. 1.
3. Organizację i szczegółowe zadania Zespołu określa statut nadany przez ministra.
§ 3.[Możliwość kształcenia pozostałych dzieci] 1. Do szkół mogą być przyjmowane także dzieci obywateli polskich stale zamieszkałych za granicą oraz dzieci osób niebędących obywatelami polskimi, jeżeli szkoła posiada wolne miejsca oraz odpowiednie warunki kadrowe, organizacyjne i finansowe.
2. Kształcenie w szkołach dzieci obywateli polskich czasowo przebywających lub stale zamieszkałych za granicą oraz dzieci osób pochodzenia polskiego lub narodowości polskiej niebędących obywatelami polskimi jest nieodpłatne.
3. Kształcenie w szkołach dzieci osób niebędących obywatelami polskimi, z zastrzeżeniem ust. 2 oraz art. 94a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą", jest odpłatne. Wysokość opłaty ustala dyrektor szkoły lub kierownik szkolnego punktu konsultacyjnego na podstawie kosztów kształcenia w danej szkole. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły lub kierownik szkolnego punktu konsultacyjnego może obniżyć wysokość opłaty lub zwolnić ucznia w całości od jej ponoszenia.
§ 4.[Organ zakładający, przekształcający i likwidujący szkoły] 1. Szkołę zakłada, przekształca i likwiduje minister, na wniosek dyrektora Zespołu, zaopiniowany przez kierownika przedstawicielstwa dyplomatycznego, urzędu konsularnego lub przedstawicielstwa wojskowego Rzeczypospolitej Polskiej.
2. W przypadku przekształcenia lub likwidacji szkoły nie stosuje się przepisów art. 59 ustawy.
3. Szkoła działa na podstawie statutu przygotowanego przez radę pedagogiczną i uchwalonego przez radę szkoły, a w razie jej niepowołania – przez radę pedagogiczną, z zastrzeżeniem ust. 5.
4. Dyrektor szkoły i kierownik szkolnego punktu konsultacyjnego, niezwłocznie po uchwaleniu statutu, przesyła statut dyrektorowi Zespołu w celu sprawdzenia zgodności statutu z prawem oraz kierownikowi przedstawicielstwa dyplomatycznego, urzędu konsularnego lub przedstawicielstwa wojskowego Rzeczypospolitej Polskiej – do wiadomości.
5. Szkole nowo zakładanej pierwszy statut nadaje minister.
§ 5.[Warunek utworzenia szkoły] 1. Szkoła może zostać utworzona, jeżeli zgłoszono do niej co najmniej 30 uczniów.
2. Szkoła może posiadać filię. Filię tworzy i likwiduje dyrektor Zespołu na wniosek kierownika przedstawicielstwa dyplomatycznego, urzędu konsularnego lub przedstawicielstwa wojskowego Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Filia szkoły może zostać utworzona, jeżeli zgłoszono do niej co najmniej 20 uczniów.
4. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek kierownika przedstawicielstwa dyplomatycznego, urzędu konsularnego lub przedstawicielstwa wojskowego Rzeczypospolitej Polskiej, może zostać utworzona szkoła lub filia, jeżeli liczba zgłoszonych do niej uczniów jest niższa niż określona w ust. 1 i 3.
§ 6.[Plany nauczania realizowane przez szkoły] 1. Szkoły realizują:
1) podstawę programową kształcenia ogólnego w zakresie nauczanych przedmiotów, określoną w odrębnych przepisach;
2) ramowy plan nauczania dla danego typu szkoły, określony w odrębnych przepisach;
3) uzupełniający plan nauczania, o którym mowa w ust. 4, dla uczniów uczęszczających do szkół kraju, w którym przebywają.
2. Szkoła realizująca ramowy plan nauczania prowadzi zajęcia edukacyjne przez pięć dni w tygodniu.
3. Szkoła realizująca uzupełniający plan nauczania prowadzi zajęcia edukacyjne w wybranych dniach tygodnia ustalonych w arkuszu organizacji szkoły.
4. Ustala się uzupełniające plany nauczania dla:
1) szkoły podstawowej:
l etap edukacyjny (klasy l–III) | |||
Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | ||
klasa l | klasa II | klasa III | |
Język polski | 3 | 3 | 3 |
II etap edukacyjny (klasy IV–VI) | |||
Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | ||
klasa IV | klasa V | klasa VI | |
Język polski | 4 | 3 | 3 |
Historia Polski | 1 | 1 | 1 |
Geografia Polski | – | 1 | – |
2) gimnazjum:
Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | ||
klasa l | klasa II | klasa III | |
Język polski | 3 | 3 | 4 |
Historia Polski | 1 | 1 | 1 |
Geografia Polski | 1 | – | 1 |
Wiedza o społeczeństwie | – | 1 | – |
3) liceum ogólnokształcącego:
Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo | ||
klasa l | klasa II | klasa III | |
Język polski | 3 | 3 | 4 |
Historia Polski | 1 | 1 | 1 |
Geografia Polski | – | 1 | – |
Wiedza o społeczeństwie | 1 | – | – |
5. W przypadkach uzasadnionych warunkami kadrowymi lub lokalowymi szkoła realizująca ramowy plan nauczania, za zgodą dyrektora Zespołu, może odstąpić od nauczania techniki, podstaw przedsiębiorczości, informatyki, technologii informacyjnej, plastyki, muzyki, wiedzy o kulturze, przysposobienia obronnego i wychowania fizycznego.
6. Na wniosek dyrektora szkoły lub kierownika szkolnego punktu konsultacyjnego, w których jest realizowany uzupełniający plan nauczania, dyrektor Zespołu może w arkuszu organizacji szkoły wyrazić zgodę na:
1) zwiększenie o jedną godzinę tygodniowej liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
2) prowadzenie w wymiarze jednej godziny tygodniowo dodatkowych zajęć edukacyjnych z matematyki w celu wyrównania różnic programowych.
§ 7.[Kształcenie na odległość] 1. Szkoły mogą prowadzić kształcenie na odległość obejmujące ramowy lub uzupełniający plan nauczania.
2. Zajęcia edukacyjne w kształceniu na odległość są prowadzone w formie konsultacji, w wymiarze miesięcznie:
1) kształcenie zintegrowane – do 6 godzin lekcyjnych;
2) język polski – do 4 godzin lekcyjnych;
3) matematyka – do 3 godzin lekcyjnych;
4) każde z pozostałych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym lub uzupełniającym planie nauczania – do 2 godzin lekcyjnych.
3. Dyrektor Zespołu może wyrazić zgodę na prowadzenie konsultacji z dodatkowych zajęć edukacyjnych z matematyki, o których mowa w § 6 ust. 6 pkt 2, w wymiarze do 2 godzin lekcyjnych miesięcznie.
4. Podstawą oceniania i klasyfikowania ucznia uczestniczącego w kształceniu na odległość są egzaminy klasyfikacyjne przeprowadzane zgodnie z odrębnymi przepisami.
5. Uczniowie uczestniczący w kształceniu na odległość mogą przystąpić do egzaminów klasyfikacyjnych na każdym etapie kształcenia, w szkole lub Zespole, nie rzadziej jednak niż co 2 lata.
6. Do egzaminu klasyfikacyjnego dopuszcza się ucznia, który wykonał wszystkie prace kontrolne i uzyskał z nich średnią ocen co najmniej dopuszczającą.
7. Liczbę i zakres prac kontrolnych z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych w każdej klasie oraz terminy ich wykonania ustala dyrektor Zespołu.
8. Ocenianie prac kontrolnych należy do zadań nauczycieli zatrudnionych w Zespole.
9. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek dyrektora szkoły lub kierownika szkolnego punktu konsultacyjnego, dyrektor Zespołu może wyrazić zgodę na ocenianie prac kontrolnych przez nauczycieli zatrudnionych w szkole lub szkolnym punkcie konsultacyjnym, w ramach obowiązującego ich czasu pracy.
10. Uczniowie, którzy ukończyli liceum ogólnokształcące w kształceniu na odległość, mogą przystąpić do egzaminu maturalnego, przeprowadzanego zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 8.[Obowiązkowe zajęcia edukacyjne] 1. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne w szkołach realizujących ramowy lub uzupełniający plan nauczania są prowadzone oddzielnie dla każdej klasy, jeżeli klasa liczy co najmniej 5 uczniów.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, na wniosek dyrektora szkoły lub kierownika szkolnego punktu konsultacyjnego, dyrektor Zespołu może wyrazić zgodę na prowadzenie obowiązkowych zajęć edukacyjnych w klasie liczącej mniej niż 5 uczniów.
3. Jeżeli klasa liczy mniej niż 5 uczniów i dyrektor Zespołu nie wyrazi zgody, o której mowa w ust. 2, obowiązkowe zajęcia edukacyjne są prowadzone w klasach łączonych lub w systemie kształcenia na odległość, zgodnie z zatwierdzonym przez dyrektora Zespołu arkuszem organizacji szkoły.
§ 9.[Oddziały przedszkolne dla dzieci sześcioletnich] 1. W szkołach podstawowych nie organizuje się oddziałów przedszkolnych dla dzieci sześcioletnich.
2. W szkołach podstawowych i gimnazjach nie przeprowadza się sprawdzianu i egzaminu, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy.
§ 10.[Świadectwo szkolne] Uczniowie i absolwenci szkół otrzymują świadectwa szkolne wydawane zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 11.[Księgozbiór biblioteczny] Szkoły są obowiązane gromadzić i udostępniać księgozbiór biblioteczny wspomagający realizację programów nauczania oraz samokształcenie uczniów i doskonalenie nauczycieli.
§ 12.[Nadzór pedagogiczny] Dyrektor Zespołu sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do dyrektorów szkół i kierowników szkolnych punktów konsultacyjnych oraz nadzór nad działalnością szkół w zakresie spraw finansowych i administracyjnych we współpracy z kierownikami przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych lub przedstawicielstw wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 13.[Kierownictwo szkoły i filii] 1. Szkołą kieruje dyrektor, a szkolnym punktem konsultacyjnym i filią – kierownik, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W filii można nie tworzyć stanowiska kierownika filii, jeżeli jej działalnością kieruje dyrektor lub wicedyrektor szkoły, której filia jest podporządkowana.
§ 14.[Kompetencje Ministra i dyrektora Zespołu] 1. Minister powierza stanowisko dyrektora Zespołu i stanowiska dyrektorów szkół, a także odwołuje z tych stanowisk. Do odwołania dyrektora szkoły nie stosuje się przepisów art. 38 ustawy.
2. Dyrektor Zespołu, po zasięgnięciu opinii lub na wniosek kierownika przedstawicielstwa dyplomatycznego, urzędu konsularnego lub przedstawicielstwa wojskowego Rzeczypospolitej Polskiej, powierza stanowiska kierowników szkolnych punktów konsultacyjnych i kierowników filii, a także odwołuje z tych stanowisk.
§ 15.[Wymogi dotyczące kandydatów na stanowisko dyrektora Zespołu i dyrektora szkoły] 1. Stanowisko dyrektora Zespołu i stanowisko dyrektora szkoły może zostać powierzone również nauczycielowi kontraktowemu.
2. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek kierownika przedstawicielstwa dyplomatycznego, urzędu konsularnego lub przedstawicielstwa wojskowego Rzeczypospolitej Polskiej, za zgodą ministra, stanowisko kierownika szkolnego punktu konsultacyjnego może zostać powierzone osobie niebędącej nauczycielem.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, dyrektor Zespołu powierza sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w tym szkolnym punkcie konsultacyjnym dyrektorowi szkoły lub kierownikowi szkolnego punktu konsultacyjnego, funkcjonujących w danym kraju.
4. Kwalifikacje wymagane od dyrektorów szkół określają odrębne przepisy.
5. Kandydata na stanowisko dyrektora szkoły wyłania się w drodze konkursu.
6. Minister powołuje komisję konkursową oraz ustala jej skład i regulamin działania. Przepisu art. 36a ust. 5 ustawy nie stosuje się.
§ 16.[Umowa o pracę] 1. Dyrektor Zespołu zatrudnia osobę, której ma być powierzone stanowisko dyrektora szkoły albo stanowisko kierownika szkolnego punktu konsultacyjnego lub kierownika filii, na podstawie umowy o pracę na czas określony równy okresowi powierzenia stanowiska.
2. Dyrektorzy szkół oraz kierownicy szkolnych punktów konsultacyjnych zatrudniają nauczycieli w tych szkołach i punktach. Nauczyciele, za zgodą dyrektora Zespołu, mogą być oddelegowani do pracy w sekcjach polskich funkcjonujących w szkołach kraju pobytu.
3. Dyrektor Zespołu, na wniosek dyrektora szkoły, może powierzyć nauczycielowi zatrudnionemu w szkole realizującej ramowy plan nauczania stanowisko wicedyrektora, jeżeli szkoła liczy co najmniej 12 oddziałów lub są jej podporządkowane co najmniej 2 filie, a także może odwołać go z tego stanowiska.
§ 17.[Podstawa rozwiązania umowy o pracę] Odwołanie ze stanowiska dyrektora szkoły i cofnięcie mu skierowania do pracy za granicą stanowi podstawę rozwiązania umowy o pracę za wypowiedzeniem.
§ 18.[Odesłanie] Obowiązkowy wymiar zajęć, zasady wynagradzania dyrektorów i nauczycieli szkół oraz przysługujące im świadczenia określają odrębne przepisy.
§ 19.[Odesłanie do postanowień Konwencji o Statucie Szkół Europejskich] Zasady przyjmowania dzieci obywateli polskich do szkół europejskich, zasady odpłatności za naukę, programy i plany nauczania w tych szkołach określają postanowienia Konwencji o Statucie Szkół Europejskich.
§ 20.[Skierowanie do pracy w szkole europejskiej] 1. Do pracy w szkołach europejskich kieruje nauczycieli minister.
2. O skierowanie do pracy w szkole europejskiej mogą ubiegać się nauczyciele dyplomowani, posiadający kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela, biegle znający co najmniej jeden z następujących języków: angielski, francuski lub niemiecki oraz posiadający aktualne zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do pracy w określonym kraju.
3. Kandydatów na nauczycieli w szkołach europejskich wyłania się w drodze konkursu.
4. Minister powołuje komisję konkursową oraz ustala jej skład i regulamin działania.
§ 21.[Forma zatrudnienia nauczycieli skierowanych do pracy w szkole europejskiej] 1. Dyrektor Zespołu zatrudnia nauczycieli skierowanych do pracy w szkole europejskiej na podstawie umowy o pracę na czas określony równy okresowi skierowania.
2. Umowa, o której mowa w ust. 1, określa w szczególności szkołę europejską, do której nauczyciel został skierowany, czas trwania umowy oraz sposób wypłacania wynagrodzenia.
§ 22.[Nadzór pedagogiczny nad nauczycielami skierowanymi do pracy w szkole europejskiej] Nadzór pedagogiczny nad nauczycielami skierowanymi do pracy w szkole europejskiej jest sprawowany z uwzględnieniem postanowień Konwencji o Statucie Szkół Europejskich.
§ 23.[Wyposażenie nauczyciela skierowanego do pracy w szkole europejskiej] Zespół jest obowiązany wyposażyć nauczyciela kierowanego do pracy w szkole europejskiej w podręczniki, środki dydaktyczne, literaturę metodyczną i pomoce niezbędne w procesie nauczania, chyba że szkoła europejska zapewnia te środki we własnym zakresie.
§ 24.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 6 września 2004 r.3)
Minister Edukacji Narodowej i Sportu: M. Sawicki
|
1) Minister Edukacji Narodowej i Sportu kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. U. Nr 134, poz. 1426).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683, z 2003 r. Nr 6, poz. 65, Nr 128, poz. 1176, Nr 137, poz. 1304 i Nr 203, poz. 1966 oraz z 2004 r. Nr 69, poz. 624, Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 109, poz. 1161, Nr 145, poz. 1532, Nr 162, poz. 1690 i Nr 173, poz. 1808.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 27 marca 2002 r. w sprawie zasad organizowania kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą, wspomagania nauczania historii, geografii i języka polskiego wśród Polonii oraz zakresu świadczeń przysługujących nauczycielom polskim skierowanym w tym celu do pracy za granicą (Dz. U. Nr 44, poz. 409), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na podstawie art. 21 pkt 1 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 137, poz. 1304), w zakresie dotyczącym organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.