Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 2004 nr 170 poz. 1791
Wersja archiwalna od 2010-06-24 do 2011-09-18
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2004 nr 170 poz. 1791
Wersja archiwalna od 2010-06-24 do 2011-09-18
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 20 lipca 2004 r.

w sprawie wymagań dla lądowisk

(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2010 r., Nr 100, poz. 640)  

Na podstawie art. 93 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa wymagania, jakie powinny spełniać lądowiska ze względu na bezpieczeństwo ruchu lotniczego i ochronę środowiska, i wyłącza w tym zakresie stosowanie przepisów dotyczących lotnisk.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.[Sposób utrzymania lądowiska] Lądowiska powinny być utrzymywane w sposób zapewniający ich bezpieczne użytkowanie.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.[Podłoże odpowiednie do usytuowania lądowiska] Lądowiska powinny być usytuowane na odpowiednio zagęszczonym i przygotowanym podłożu gruntowym, odwodnionym stosownie do lokalnych warunków hydrogeologicznych i ukształtowanym powierzchniowo w przedziale dopuszczalnych nachyleń.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.[Warunki usytuowania lądowiska] Usytuowanie lądowisk powinno być takie, aby:

1) dłuższy bok pasa startowego był zgodny z kierunkiem przeważających wiatrów;

2) pas startowy zapewniał wykonywanie startów i lądowań z obydwu przeciwnych kierunków;

3) starty i lądowania statków powietrznych powodowały jak najmniejszą uciążliwość dla środowiska;

4) w jego otoczeniu nie występowały przeszkody lotnicze.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.[Pas startowy] 1. Długość pasa startowego na lądowiskach powinna być taka, aby statek powietrzny (lub zespół statków powietrznych w przypadku lotów holowanych) przy bezwietrznej pogodzie, po oderwaniu się na końcu pasa mógł przejść na wysokości co najmniej 15 m ponad szczytami istniejących obiektów stałych i tymczasowych, aż do osiągnięcia wysokości 100 m ponad wzniesieniem lądowiska.

2. Pasy startowe, na lądowiskach dla samolotów i szybowców, powinny mieć rozporządzalną długość rozbiegu co najmniej o 50 % większą od długości wymaganej dla statku powietrznego korzystającego z danego lądowiska, odpowiednio skorygowaną ze względu na rodzaj i spadek nawierzchni.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.[Szerokość pasa startowego] 1. W przypadku lądowisk dla samolotów i szybowców szerokość pasa startowego nie powinna być mniejsza niż 50 m, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W przypadku lądowisk przeznaczonych wyłącznie dla samolotów ultralekkich (mikrolotów) szerokość pasa startowego powinna zostać określona w oparciu o parametry techniczne samolotu i może być mniejsza niż 50 m.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.[Pole wzlotów] W przypadku lądowisk dla śmigłowców długość i szerokość pola wzlotów nie powinna być mniejsza niż dwukrotna długość największego wymiaru śmigłowca używanego na danym lądowisku.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.[Tereny znajdujące się poza czołowymi granicami pasa startowego] Tereny znajdujące się poza czołowymi granicami pasa startowego, na lądowiskach dla samolotów i szybowców, powinny mieć powierzchnię uporządkowaną i wyrównaną, na szerokości i długości tego pasa nie mniejszej niż 50 m.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.[Nachylenie powierzchni pasa startowego] Nachylenie powierzchni pasa startowego na lądowiskach nie powinno przekraczać:

1) w kierunku podłużnym – 3,0 %;

2) w kierunku poprzecznym – 2,0 %.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.[Dopuszczalna wysokość obiektów naturalnych i sztucznych w otoczeniu lądowisk dla samolotów i szybowców] 1. Schemat powierzchni określający dopuszczalną wysokość obiektów naturalnych i sztucznych w otoczeniu lądowisk dla samolotów i szybowców z obydwu kierunków pasa startowego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, a w otoczeniu lądowisk dla śmigłowców z kierunków podejścia i wznoszenia – załącznik nr 2 do rozporządzenia, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Nachylenia powierzchni wznoszenia (podejścia) lądowisk nie mogą być większe niż:

1) 1 : 20 (na długości 2000 m) – na lądowiskach dla samolotów i szybowców;

2) 1 : 6 (na długości 600 m) – na lądowiskach dla śmigłowców.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11.[Lądowiska dla śmigłowców używane w nocy] Lądowiska dla śmigłowców używane w nocy powinny być oznakowane światłami w sposób umożliwiający ich identyfikację, bezpieczny start i lądowanie. Schemat rozmieszczenia pomocy świetlnych na lądowisku dla śmigłowców określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12.[Lądowiska dla samolotów używanych w nocy] Na lądowiskach dla samolotów, używanych w nocy, pas startowy powinien być oznakowany światłami, tak aby wskazywały one:

1) w przypadku startu – miejsce rozpoczęcia i kierunek startu oraz granice rozporządzalnego pasa;

2) w przypadku lądowania – kierunek lądowania i miejsce przyziemienia oraz granice rozporządzalnego pasa.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13.[Wskaźnik kierunku wiatru] Lądowiska powinny być wyposażone we wskaźnik kierunku wiatru.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14.[Droga dojazdowa do lądowiska] [1] 1. Lądowisko powinno posiadać przynajmniej jedną drogę dojazdową łączącą je z siecią dróg publicznych, gwarantującą przez okres użytkowania lądowiska przejezdność dla pojazdów jednostek przewidzianych do udziału w działaniu ratowniczym.

2. Na lądowisku, w trakcie startów i lądowań statków powietrznych oraz tankowania statków powietrznych, powinien być zapewniony środek łączności służący do powiadamiania jednostek, o których mowa w ust. 1.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 15.[Plan ratowniczy lądowiska] [2] 1. Zarządzający lądowiskiem opracowuje plan ratowniczy lądowiska i uzgadnia go z właściwym miejscowo komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej.

2. Plan ratowniczy lądowiska powinien zawierać co najmniej:

1) podstawowe dane o lądowisku, w tym dane techniczne lądowiska;

2) ogólną informację o podstawowych statkach powietrznych najczęściej wykonujących starty i lądowania z lądowiska;

3) instrukcję alarmowania oraz opis współdziałania jednostek, o których mowa w § 14 ust. 1;

4) zakres czynności podejmowanych przez zarządzającego lądowiskiem w przypadku zdarzenia lotniczego, do momentu przybycia jednostek, o których mowa w § 14 ust. 1;

5) opis zabezpieczenia ratowniczego i gaśniczego w trakcie wykonywania startów, lądowań, postoju oraz tankowania statków powietrznych;

6) opis terenu lądowiska, kierunków podejścia i wznoszenia, stref dla lotów, pól lądowań awaryjnych, usytuowania szpitali oraz innych mających znaczenie elementów dla skutecznego przeprowadzenia działań ratowniczych, w promieniu 3 km od punktu odniesienia lądowiska, opisanych na mapie w skali 1 : 25 000 lub większej.

3. Kopię uzgodnionego planu ratowniczego lądowiska przechowuje się we właściwej miejscowo komendzie powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej.

4. Kopię uzgodnionego planu ratowniczego lądowiska zarządzający lądowiskiem przekazuje również do właściwego miejscowo starosty.

5. Plan ratowniczy lądowiska podlega aktualizacji w przypadku zmiany danych, o których mowa w ust. 2. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 16.[Dostosowanie lądowisk do wymagań określonych w rozporządzeniu] Zarządzający lądowiskami stałymi dostosują te lądowiska do wymagań określonych w rozporządzeniu do dnia 31 grudnia 2005 r.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 17.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 54, poz. 535, Nr 96, poz. 959 i Nr 99, poz. 1002.


Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 20 lipca 2004 r. (poz. 1791)

Załącznik nr 1

SCHEMAT POWIERZCHNI OKREŚLAJĄCY DOPUSZCZALNĄ WYSOKOŚĆ OBIEKTÓW NATURALNYCH I SZTUCZNYCH W OTOCZENIU LĄDOWISK DLA SAMOLOTÓW I SZYBOWCÓW Z OBYDWU KIERUNKÓW PASA STARTOWEGO

infoRgrafika

Załącznik nr 2

SCHEMAT POWIERZCHNI OKREŚLAJĄCY DOPUSZCZALNĄ WYSOKOŚĆ OBIEKTÓW NATURALNYCH I SZTUCZNYCH W OTOCZENIU LĄDOWISK DLA ŚMIGŁOWCÓW, Z KIERUNKÓW PODEJŚCIA I WZNOSZENIA

infoRgrafika

Załącznik nr 3

SCHEMAT ROZMIESZCZENIA POMOCY ŚWIETLNYCH NA LĄDOWISKU DLA ŚMIGŁOWCÓW

infoRgrafika

[1] § 14 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 czerwca 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań dla lądowisk (Dz.U. Nr 100, poz. 640). Zmiana weszła w życie 24 czerwca 2010 r.

[2] § 15 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 czerwca 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań dla lądowisk (Dz.U. Nr 100, poz. 640). Zmiana weszła w życie 24 czerwca 2010 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00