Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2004-06-08 do 2007-04-01
Wersja archiwalna od 2004-06-08 do 2007-04-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 17 maja 2004 r.
w sprawie szczegółowych zasad wykonywania zadań przez państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym
Na podstawie art. 128 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.Wykonywanie zadań państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym, o których mowa w art. 127 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanej dalej „ustawą”, polega w szczególności na:
1) zapewnianiu następujących służb ruchu lotniczego:
a) służby kontroli ruchu lotniczego:
- obszaru i zbliżania,
- lotniska - na podstawie umowy zawartej z zarządzającym lotniskiem,
b) służby informacji powietrznej,
c) służby alarmowej;
2) kontroli z powietrza systemów nawigacji lotniczej i systemów radiolokacyjnych;
3) prowadzeniu systemu zarządzania bezpieczeństwem operacyjnym, zgodnie z wymaganiami Europejskiej Organizacji do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL), obejmującego:
a) doraźne lub okresowe kontrole poziomu zagrożeń dla ruchu lotniczego, które wynikają z pracy służb ruchu lotniczego i służb pomocniczych oraz systemów i urządzeń wykorzystywanych w ruchu lotniczym,
b) przyjęcie dopuszczalnych poziomów potencjalnych zagrożeń dla ruchu lotniczego,
c) podejmowanie czynności w celu zmian w organizacji służb ruchu lotniczego, ich procedurach pracy lub systemach i urządzeniach, na podstawie bieżących i dopuszczalnych poziomów zagrożeń występujących w ruchu lotniczym,
d) kontrolę osiągania zakładanych poziomów zagrożeń dla ruchu lotniczego, będącej wynikiem zmian wprowadzanych w organizacji i procedurach pracy służb lub systemach i urządzeniach wykorzystywanych w ruchu lotniczym,
e) określanie procedur postępowania w przypadku stwierdzenia przekroczenia dopuszczalnych poziomów potencjalnych zagrożeń w zarządzaniu ruchem lotniczym;
4) działalności doradczej w dziedzinie zarządzania ruchem lotniczym;
5) współpracy z:
a) Szefostwem Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz z Wojskami Lotniczymi i Obrony Powietrznej, w oparciu o porozumienia zawarte z Dowódcą Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej,
b) wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego, w oparciu o porozumienia zawarte z dowódcami właściwych terytorialnie jednostek wojskowych, w tym baz lotniczych,
c) organami służb ruchu lotniczego na cywilnych lotniskach niekontrolowanych, w oparciu o porozumienia zawarte z zarządzającymi lotniskami,
d) organami służb ruchu lotniczego państw sąsiednich oraz z organizacjami międzynarodowymi w zakresie zarządzania ruchem lotniczym,
e) organami służb zarządzania przestrzenią powietrzną państw sąsiednich;
6) zapewnianiu służb ruchu lotniczego na rzecz organizacji międzynarodowych lub w przestrzeni powietrznej innych państw lub nad wodami międzynarodowymi, o ile wiążące Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowe tak stanowią;
7) organizacji i planowaniu szkolenia lotniczego;
8) prowadzeniu prac badawczo-rozwojowych;
9) zakupie, instalacji, utrzymaniu i modernizacji:
a) elektronicznych systemów przetwarzania i zobrazowania danych ruchu lotniczego,
b) systemów łączności lotniczej oraz systemów nawigacji lotniczej,
c) lotniskowych systemów nawigacji lotniczej w przestrzeni kontrolowanej na podstawie odpowiednich umów z zarządzającymi lotniskami.
§ 2.Określone w ustawie zadania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym wykonuje jednostka organizacyjna przedsiębiorstwa państwowego „Porty Lotnicze” - Agencja Ruchu Lotniczego, zwana dalej „Agencją”.
§ 3.W celu realizacji zadań państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym dyrektor Agencji:
1) zapewnia techniczne i organizacyjne warunki umożliwiające właściwe funkcjonowanie:
a) organów zarządzania ruchem lotniczym,
b) systemu zarządzania bezpieczeństwem operacyjnym,
c) służby informacji lotniczej;
2) zapewnia odpowiednie wyposażenie techniczne Agencji;
3) zgłasza Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego propozycję niezbędnych zmian przepisów w zakresie zarządzania ruchem lotniczym;
4) przygotowuje i przedstawia naczelnemu dyrektorowi przedsiębiorstwa państwowego „Porty Lotnicze” do zatwierdzenia:
a) długoterminowe plany realizacji zadań związanych z zarządzaniem ruchem lotniczym wykonywane przez Agencję,
b) roczne plany finansowe Agencji,
c) politykę bezpieczeństwa i jakości w zarządzaniu ruchem lotniczym.
§ 4.1. Kontrolę bezpieczeństwa ruchu lotniczego w organach służb ruchu lotniczego na lotniskach niekontrolowanych wykonują osoby posiadające odpowiednie uprawnienia na podstawie upoważnienia Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwani dalej „kontrolującymi”.
2. W toku kontroli kontrolujący może w szczególności:
1) sprawdzać stopień zagrożenia dla ruchu lotniczego, odnotowywanego w rejestrach bezpieczeństwa operacyjnego, prowadzonych dla urządzeń, systemów i ośrodków zarządzania ruchem lotniczym;
2) określać nieprawidłowości w ruchu lotniczym;
3) badać jakość pracy organów służb ruchu lotniczego;
4) badać jakość pracy technicznych systemów zabezpieczania ruchu lotniczego i nawigacji lotniczej.
§ 5.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: K. Opawski
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 maja 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 106, poz. 1121).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 54, poz. 535, Nr 96, poz. 959 i Nr 99, poz. 1002.