Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2004-06-17 do 2014-01-02
Wersja archiwalna od 2004-06-17 do 2014-01-02
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 7 maja 2004 r.
w sprawie sposobu uwzględniania w zagospodarowaniu przestrzennym potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa
Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 oraz z 2004 r. Nr 6, poz. 41) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Cele uwzględniania potrzeb obronności państwa w zagospodarowaniu przestrzennym] 1. Uwzględnianie potrzeb obronności państwa w zagospodarowaniu przestrzennym ma na celu zapewnienie warunków do obrony terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności przez:
1) utrzymanie potencjału obronnego państwa;
2) zapewnianie warunków do funkcjonowania sił zbrojnych w okresie pokoju oraz do działania w razie agresji militarnej;
3) zapewnienie warunków do przyjęcia, rozmieszczenia, zaopatrywania i funkcjonowania sojuszniczych sił zbrojnych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
4) zapewnianie funkcjonowania gospodarki państwa w razie agresji militarnej, w tym ewakuacji ludności i elementów materialnych gospodarki;
5) tworzenie warunków umożliwiających lokalizację, realizację i adaptację obiektów i urządzeń niezbędnych na potrzeby obronne.
2. Uwzględnianie potrzeb bezpieczeństwa państwa w zagospodarowaniu przestrzennym ma na celu przygotowanie i przeciwdziałanie zagrożeniom wewnętrznym, w szczególności przez zapewnienie warunków do:
1) reagowania na:
a) zagrożenia zdrowia i życia ludzi,
b) katastrofy i klęski żywiołowe,
c) zagrożenia gospodarczego i ekonomicznego funkcjonowania państwa,
d) przestępczość i akty terroryzmu;
2) ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego;
3) ochrony bezpieczeństwa powszechnego;
4) wykonywania zadań z zakresu ochrony: osób, obiektów, zabytków i urządzeń;
5) ochrony granicy państwa;
6) wykonywania zadań dotyczących uchodźców i azylantów.
§ 2.[Kompetencje organów wojskowych, ochrony granic i bezpieczeństwa państwa w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa w zagospodarowaniu przestrzennym] 1. Właściwe organy wojskowe, ochrony granic i bezpieczeństwa państwa zgłaszają potrzeby w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa w zagospodarowaniu przestrzennym przez:
1) składanie wniosków dotyczących studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
2) opiniowanie projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
3) uzgadnianie projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i projektu planu zagospodarowania przestrzennego województwa,
w zakresie dostosowania ustaleń tych projektów do wymagań wynikających z potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa.
2. Organy, o których mowa w ust. 1, opiniują projekt studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, w szczególności w zakresie:
1) granic terenów zamkniętych i ich stref ochronnych;
2) ograniczeń w zabudowie i przebywaniu ludzi, wynikających z funkcjonowania obecnego jak i planowanego przeznaczenia terenu oraz istniejących i planowanych obiektów i urządzeń niezbędnych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa;
3) kierunków rozwoju systemów komunikacji i infrastruktury technicznej;
4) warunków ochrony obiektów ważnych i szczególnie ważnych dla obronności i bezpieczeństwa państwa, określonych odrębnymi przepisami.
3. Organy, o których mowa w ust. 1, uzgadniają projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i planu zagospodarowania przestrzennego województwa w szczególności w zakresie:
1) granic terenów zamkniętych i ich stref ochronnych;
2) ograniczeń, które powinny obowiązywać w strefach ochronnych, w tym dotyczących użytkowania i przeznaczenia terenów, zabudowy oraz przebywania ludzi;
3) ograniczeń w zagospodarowaniu terenów, wynikających z potrzeb bezkolizyjnego funkcjonowania istniejącej i planowanej infrastruktury niezbędnej na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa;
4) ograniczeń wynikających z utworzenia obszarów ograniczonego użytkowania, w tym dla lotnisk, instalacji radiokomunikacyjnych, radionawigacyjnych i radiolokacyjnych;
5) wymagań dotyczących parametrów i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu wynikających z potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa;
6) wymagań w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa dotyczących modernizacji, rozbudowy i budowy układu komunikacyjnego i sieci infrastruktury technicznej;
7) zagrożeń bezpieczeństwa powszechnego, w tym pożarowych wynikających z planowanych warunków zagospodarowania przestrzennego, a w szczególności z lokalizacji zakładów przemysłowych, w których istnieje ryzyko wystąpienia poważnej awarii przemysłowej;
8) możliwości prowadzenia działań ratowniczych, w tym w zakresie prowadzenia ewakuacji na wypadek masowego zagrożenia, zaopatrzenia w wodę do celów przeciwpożarowych oraz dróg pożarowych;
9) budowy obiektów na potrzeby jednostek zajmujących się ochroną ludności, w tym jednostek ochrony przeciwpożarowej;
10) wznoszenia budowli ochronnych;
11) budowy infrastruktury technicznej służącej, w sytuacjach kryzysowych:
a) realizacji zadań w zakresie wykrywania zagrożeń oraz ostrzegania i alarmowania,
b) ochronie przeciwpożarowej,
c) zapewnieniu bezpiecznego transportu materiałów niebezpiecznych, w tym transportu rurociągami,
d) zaopatrywaniu ludności w wodę pitną,
e) zapewnieniu bezpieczeństwa sieci elektroenergetycznych oraz telekomunikacyjnych.
§ 3.[Potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy] Potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy uwzględnia się, ustalając w szczególności:
1) kierunki zmian w strukturze przestrzennej gminy oraz w przeznaczeniu terenów;
2) kierunki i wskaźniki dotyczące zagospodarowania oraz użytkowania terenów, w tym terenów wyłączonych spod zabudowy;
3) kierunki rozwoju systemów komunikacji i infrastruktury technicznej;
4) obszary, na których będą rozmieszczone inwestycje celu publicznego o znaczeniu lokalnym;
5) obszary, na których będą rozmieszczone inwestycje celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym, zgodnie z ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego województwa;
6) obszary narażone na niebezpieczeństwo powodzi i osuwania się mas ziemnych;
7) granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych;
8) inne obszary problemowe, w zależności od uwarunkowań i potrzeb zagospodarowania, występujące w gminie.
§ 4.[Potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego] Potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego uwzględnia się, określając w szczególności:
1) przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania, a zwłaszcza nieruchomości uznane za niezbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa oraz obiekty ważne i szczególnie ważne dla bezpieczeństwa i obronności państwa, określone odrębnymi przepisami;
2) wymagania wynikające z potrzeb kształtowania przestrzeni publicznych;
3) parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym linie zabudowy, gabaryty obiektów i wskaźniki intensywności zabudowy;
4) granice i sposoby zagospodarowania terenów lub obiektów podlegających ochronie, ustalonych na podstawie odrębnych przepisów, w tym terenów górniczych, a także narażonych na niebezpieczeństwo powodzi oraz zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych;
5) szczególne warunki zagospodarowania terenów oraz ograniczenia w ich użytkowaniu, w tym zakazu budowy;
6) zasady modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacji i infrastruktury technicznej;
7) sposoby i terminy tymczasowego zagospodarowania, urządzania i użytkowania terenów.
§ 5.[Potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa w planie zagospodarowania przestrzennego województwa] Potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa w planie zagospodarowania przestrzennego województwa uwzględnia się, określając w szczególności:
1) powiązania komunikacyjne oraz infrastrukturalne sieci osadniczej województwa, w tym kierunki powiązań transgranicznych;
2) obszary problemowe wraz z zasadami ich zagospodarowania oraz obszary metropolitalne;
3) obszary wsparcia;
4) obszary narażone na niebezpieczeństwo powodzi;
5) granice terenów zamkniętych i ich stref ochronnych;
6) obszary występowania udokumentowanych złóż kopalin;
7) obszary, na których będą rozmieszczone inwestycje celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym.
§ 6.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: w z. A. Piłat
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa, na podstawie §1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 maja 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 106, poz. 1121).