Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2004-06-10 do 2013-03-19
Wersja archiwalna od 2004-06-10 do 2013-03-19
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 30 kwietnia 2004 r.
w sprawie ewidencji lądowisk
Na podstawie art. 93 ust. 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe zasady prowadzenia ewidencji lądowisk;
2) wzór ewidencji lądowisk;
3) tryb zgłaszania lądowisk do ewidencji lądowisk;
4) szczegółowe zasady dopuszczania lądowisk do użytkowania.
§ 2.[Ewidencja lądowisk] Ewidencja lądowisk, zwana dalej „ewidencją”, składa się z:
1) księgi ewidencyjnej lądowisk;
2) teczek lądowisk;
3) teczek korespondencyjnych lądowisk.
§ 3.[Księga ewidencyjna lądowisk] 1. Księga ewidencyjna lądowisk składa się z numerowanych kolejno kart ewidencyjnych.
2. Wzór karty ewidencyjnej lądowiska określa załącznik do rozporządzenia.
3. Każdemu lądowisku nadawany jest numer ewidencyjny, zgodny z numerem karty w księdze ewidencyjnej lądowisk.
4. Każdy ma prawo wglądu do księgi ewidencyjnej lądowisk.
§ 4.[Teczki lądowisk] 1. Teczki lądowisk są prowadzone oddzielnie dla poszczególnych lądowisk.
2. W teczkach lądowisk przechowuje się dokumenty dotyczące lądowiska, o których mowa w § 6, oraz decyzje, o których mowa w § 8.
§ 5.[Zawartość teczki korespondencyjnej lądowiska] Teczka korespondencyjna lądowiska zawiera korespondencję dotyczącą lądowisk, usystematyzowaną według daty wpływu lub wysłania tej korespondencji.
§ 6.[Zgłoszenie lądowiska do ewidencji] 1. Zgłoszenie lądowiska do ewidencji powinno zawierać:
1) dane zarządzającego oraz głównego użytkownika lądowiska z podaniem jego nazwy, adresu i numeru telefonu;
2) współrzędne geograficzne punktu odniesienia lądowiska (według Światowego Systemu Geodezyjnego WGS-84);
3) położenie lądowiska w stosunku do najbliższej miejscowości (kierunek i odległość), ewentualnie położenie w stosunku do charakterystycznego obiektu;
4) przeznaczenie lądowiska (określenie typów statków powietrznych mogących na nim przeprowadzać operacje lotnicze).
2. Do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, dołącza się w dwóch egzemplarzach:
1) dokument potwierdzający możliwość wykorzystania terenu na cele lądowiska, wydany przez właściwą, ze względu na miejsce położenia lądowiska, jednostkę samorządu terytorialnego;
2) mapę w skali nie mniejszej niż 1 : 25 000 obejmującą teren lądowiska z naniesionymi granicami pola wzlotów, kierunkami podejść oraz granicami przestrzeni powietrznej w rejonie lądowiska przystosowanego do startów i lądowań samolotów i szybowców oraz w skali 1 : 5 000 dla lądowisk przystosowanych do startów i lądowań śmigłowców ze wskazaniem rodzaju, położenia i wysokości przeszkód lotniczych w promieniu 3 km od środka pola wzlotów dla lądowisk przystosowanych do startów i lądowań samolotów i szybowców oraz w promieniu 1 km dla lądowisk przystosowanych do startów i lądowań śmigłowców;
3) profile pól wznoszenia i podejścia w:
a) skali poziomej 1 : 10 000 i pionowej 1 : 500 dla lądowisk przystosowanych do startów i lądowań dla samolotów i szybowców,
b) skali poziomej 1 : 5000 lub 1 : 2000 i w skali pionowej 1 : 1000, 1 : 500 lub 1 : 200 dla lądowisk przystosowanych do startów i lądowań dla śmigłowców;
4) pozytywną opinię państwowego powiatowego inspektora sanitarnego odnośnie wymagań higienicznych i zdrowotnych zakładanego lądowiska oraz wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska odnośnie wpływu zakładanego lądowiska na środowisko;
5) instrukcję operacyjną lądowiska;
6) pisemne oświadczenie, że:
a) lądowisko nadaje się do ruchu lotniczego w zakresie ustalonym w instrukcji operacyjnej lądowiska,
b) użytkowanie lądowiska przez statki powietrzne nie zagraża bezpieczeństwu ludzi i mienia.
§ 7.[Instrukcja operacyjna lądowiska] Instrukcja operacyjna lądowiska powinna być dostępna na lądowisku przez cały czas jego użytkowania.
§ 8.[Decyzja o wpisie lądowiska do ewidencji] 1. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w drodze decyzji administracyjnej, rozstrzyga o wpisie lądowiska do ewidencji, o odmowie wpisu lądowiska do ewidencji oraz o wykreśleniu lądowiska z ewidencji.
2. Do decyzji o wpisie lądowiska do ewidencji Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego dołącza duplikat karty ewidencyjnej lądowiska.
§ 9.[Wykreślenie lądowiska z ewidencji] 1. Wykreślenie lądowiska z ewidencji następuje:
1) na wniosek zarządzającego lądowiskiem;
2) z urzędu, jeżeli lądowisko zostało zamknięte dla ruchu lotniczego.
2. W przypadkach określonych w ust. 1 zarządzający lądowiskiem zwraca Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego decyzję o wpisaniu lądowiska do ewidencji.
§ 10.[Warunki rozpoczęcia użytkowania lądowiska] Użytkowanie lądowiska można rozpocząć po otrzymaniu decyzji o wpisie lądowiska do ewidencji oraz gdy lądowisko to spełnia warunki określone w instrukcji operacyjnej lądowiska.
§ 11.[Dostosowanie dokumentacji lądowisk do wymagań określonych w rozporządzeniu] 1. Użytkownicy lądowisk stałych dostosują dokumentację lądowisk do wymagań określonych w rozporządzeniu i prześlą ją Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego do dnia 31 grudnia 2005 r.
2. Niedokonanie czynności, o których mowa w ust. 1, lub ich dokonanie po określonym terminie, spowoduje wykreślenie lądowiska z ewidencji.
§ 12.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: w z. A. Piłat
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165, Nr 141, poz. 1359 i Nr 232, poz. 2322).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 54, poz. 535, Nr 96, poz. 959 i Nr 99, poz. 1002.
Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 30 kwietnia 2003 r. (poz. 1238)
WZÓR KARTY EWIDENCYJNEJ LĄDOWISKA