Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2006-12-30 do 2013-02-16
Wersja archiwalna od 2006-12-30 do 2013-02-16
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 30 kwietnia 2004 r.
w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2006 r., Nr 239, poz. 1736)
Na podstawie art. 209 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.[Zakres przedmiotowy] [1] 1. Rozporządzenie określa wymagania dotyczące ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, zwanego dalej „ubezpieczeniem OC”:
1) użytkowników statków powietrznych objętych obowiązkiem ubezpieczenia na podstawie rozporządzenia (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych (Dz. Urz. WE L 138 z 30.04.2004), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 785/2004”, za szkody wyrządzone w związku z ruchem tych statków, a w szczególności zakres ubezpieczenia OC oraz termin powstania obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia;
2) przewoźników lotniczych za szkody wyrządzone w związku z przewozem lotniczym wykonywanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, rozpoczynającym się lub kończącym na tym terytorium lub w związku z wykonywaniem lądowania handlowego na tym terytorium albo w związku z wykonywaniem lotu tranzytowego w polskiej przestrzeni powietrznej, a w szczególności termin powstania obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia;
3) przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem działalności lotniczej, a w szczególności zakres ubezpieczenia OC, termin powstania obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną tego ubezpieczenia.
2. Wymagania dotyczące ubezpieczenia OC użytkowników i innych osób eksploatujących statki powietrzne, nieobjęte obowiązkiem rejestracji lub ewidencji, oraz przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą za pomocą tych statków są określone w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, zwanej dalej „ustawą”.
§ 2.[Definicje] Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) bagaż – rejestrowane przedmioty i rzeczy osobiste pasażera, na których przewóz przewoźnik wystawił kwit bagażowy, oraz nierejestrowane, przewożone pod opieką pasażera w kabinie pasażerskiej lub za wiedzą i zgodą dowódcy statku powietrznego;
2) maksymalna masa – maksymalną masę startową statku powietrznego, będącą wartością podaną w świadectwie zdatności do lotu statku powietrznego lub w innym równorzędnym dokumencie;
3) osoba trzecia – osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, niebędącą ubezpieczającym, pasażerem, osobą biorącą udział w locie i członkiem załogi;
4) SDR (Specjalne Prawa Ciągnienia) – międzynarodową jednostkę wymiany o charakterze pieniądza bezgotówkowego, określoną przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy;
5) towar – artykuły przewożone statkiem powietrznym, z wyjątkiem poczty oraz bagażu przewożonego na podstawie biletu pasażerskiego i kwitu bagażowego.
§ 3.[Przesłanki uznania obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC za spełniony] 1. Obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC uważa się za spełniony, jeżeli umowa została zawarta zgodnie z przepisami ustanawiającymi obowiązek ubezpieczenia lub ustanawiającymi limity odpowiedzialności, a suma gwarancyjna wynikająca z tej umowy jest nie niższa niż minimalna suma gwarancyjna dla danego rodzaju ubezpieczenia OC, określona w niniejszym rozporządzeniu i w przepisach ustanawiających obowiązek ubezpieczenia, i nie niższa niż limity odpowiedzialności wynikające z przepisów ustanawiających limity odpowiedzialności.
2. Użytkownicy statków powietrznych, przewoźnicy lotniczy oraz inni przedsiębiorcy prowadzący działalność lotniczą mogą ubezpieczyć się łącznie w ramach wspólnej sumy ubezpieczenia, jeżeli:
1) wykonują ten sam rodzaj działalności lotniczej oraz są zagrożeni tym samym rodzajem ryzyka;
2) [2] wysokość sum ubezpieczenia odpowiada przynajmniej wysokościom określonym w niniejszym rozporządzeniu lub w rozporządzeniu nr 785/2004.
3. Podmioty, o których mowa w ust. 2, prowadzące więcej niż jedną działalność lotniczą, mogą w jednym ubezpieczeniu OC objąć wszystkie ryzyka, którymi są zagrożone, jeżeli suma gwarancyjna ubezpieczenia będzie nie niższa niż najwyższa suma gwarancyjna określona dla prowadzonych działalności.
§ 4.[Ustalanie równowartości w złotych kwot podanych w SDR] Równowartość w złotych kwot podanych w SDR ustala się przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu wyrządzenia szkody.
Rozdział 2
Ubezpieczenie OC użytkownika statku powietrznego
§ 5.[Przedmiot ubezpieczenia] Ubezpieczeniem OC użytkownika statku powietrznego jest objęta odpowiedzialność cywilna osoby eksploatującej statek powietrzny, o której mowa w art. 207 ustawy, za szkody wynikłe w okresie trwania ochrony ubezpieczeniowej, powstałe w związku z ruchem statku powietrznego, w tym spowodowane jakąkolwiek osobą, zwierzęciem lub rzeczą z niego wypadającą.
§ 6.[Szkody objęte ubezpieczeniem] 1. Ubezpieczenie OC użytkownika statku powietrznego obejmuje szkody polegające na:
1) uszkodzeniu ciała, rozstroju zdrowia lub śmierci osoby trzeciej;
2) uszkodzeniu mienia na powierzchni ziemi, wody lub w powietrzu.
2. [3] (uchylony).
3. Ubezpieczenie OC użytkownika statku powietrznego niebędącego przewoźnikiem lotniczym obejmuje również szkody polegające na uszkodzeniu ciała, rozstroju zdrowia lub śmierci osoby biorącej udział w locie, niebędącej członkiem załogi, jeżeli tylko zdarzenie, które je spowodowało, miało miejsce na pokładzie statku powietrznego lub podczas wszelkich czynności związanych z wsiadaniem lub wysiadaniem.
§ 7.[Powstanie obowiązku ubezpieczenia] Obowiązek ubezpieczenia OC użytkownika statku powietrznego powstaje w dniu:
1) wpisu do rejestru cywilnych statków powietrznych lub
2) wystąpienia do Prezesa Urzędu o wydanie decyzji, o której mowa w art. 49 ust. 1, art. 50 ust. 1, art. 146 ust. 1, art. 160, art. 191 ust. 2 i art. 193 ust. 1 i 1a ustawy, lub
3) rozpoczęcia lotu wykonywanego w całości lub części w polskiej przestrzeni powietrznej.
§ 8.[4] (uchylony).
§ 9.[5] (uchylony).
§ 10.[6] (uchylony).
§ 11.[Minimalna suma gwarancyjna] [7] Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC użytkownika statku powietrznego wykonującego loty niehandlowe przy użyciu statku powietrznego o maksymalnej masie nieprzekraczającej 2 700 kg w odniesieniu do każdego pojedynczego pasażera w ramach jednego lotu z tytułu jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem, wynosi równowartość w złotych kwoty 100 000 SDR.
§ 13.[9] (uchylony).
§ 14.[Powstanie obowiązku ubezpieczenia OC przewoźnika lotniczego] Obowiązek ubezpieczenia OC przewoźnika lotniczego powstaje w dniu:
1) wystąpienia do Prezesa Urzędu o wydanie decyzji, o której mowa w art. 49 ust. 1, art. 50 ust. 1, art. 146 ust. 1, art. 160, art. 191 ust. 2 i art. 193 ust. 1 i 1a ustawy, lub
2) [10] rozpoczęcia przewozu lotniczego, który zaczyna się lub kończy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest związany z wykonywaniem lądowania handlowego na tym terytorium albo jest związany z wykonywaniem lotu tranzytowego w polskiej przestrzeni powietrznej.
§ 15.[11] (uchylony).
§ 16.[12] (uchylony).
Rozdział 4
Ubezpieczenie OC innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą
§ 17.[Ubezpieczenie OC innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą] Ubezpieczeniem OC innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą jest objęta odpowiedzialność cywilna tych przedsiębiorców za szkody wynikłe w okresie trwania ochrony ubezpieczeniowej, powstałe w związku z wykonywaną działalnością, o której mowa w art. 160 ust. 3 ustawy, z wyjątkiem przewozu lotniczego.
§ 18.[Powstanie obowiązku ubezpieczenia] Obowiązek ubezpieczenia OC przedsiębiorców, o których mowa w § 17, powstaje:
1) przed dniem wydania przez Prezesa Urzędu certyfikatu, o którym mowa w art. 160 ustawy, lub
2) w dniu ustania odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń z uprzednio zawartej umowy ubezpieczenia OC.
§ 19.[Minimalna suma gwarancyjna przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie szkolenia lotniczego] 1. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie szkolenia lotniczego w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 20 000 SDR na jeden ośrodek szkoleniowy.
2. Minimalna suma ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie szkolenia personelu lotniczego w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 50 000 SDR na jeden ośrodek szkoleniowy.
§ 20.[Minimalna suma ubezpieczenia przedsiębiorców prowadzących przy użyciu statków powietrznych lotniczą działalność gospodarczą inną niż przewóz lotniczy] Minimalna suma ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących przy użyciu statków powietrznych lotniczą działalność gospodarczą inną niż przewóz lotniczy, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 10 000 SDR.
§ 21.[13] (uchylony).
§ 22.[Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie zarządzania lotniskiem użytku publicznego] 1. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie zarządzania lotniskiem użytku publicznego w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 10 000 SDR na każdy 1 000 obsłużonych pasażerów lub 1 000 kg obsłużonych towarów i poczty w roku poprzedzającym zawarcie umowy ubezpieczenia, w zależności od ruchu dominującego na danym lotnisku.
2. Minimalna suma ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie zarządzania lotniskiem użytku niepublicznego uzależniona jest od kodu referencyjnego danego lotniska, określonego zgodnie z przepisami techniczno-budowlanymi dla lotnisk cywilnych i wynosi równowartość w złotych kwoty:
1) 10 000 SDR – w przypadku lotnisk o kodzie referencyjnym A;
2) 50 000 SDR – w przypadku lotnisk o kodzie referencyjnym B;
3) 100 000 SDR – w przypadku lotnisk o kodzie referencyjnym od C do F.
3. Minimalna suma ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie udostępniania do użytkowania lądowiska wynosi równowartość w złotych kwoty 10 000 SDR.
§ 23.[Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie obsługi naziemnej] 1. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie obsługi naziemnej, świadczących usługi określone w art. 176 pkt 3–5 i 7 ustawy, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 10 000 SDR na każdy 1 000 pasażerów lub 1 000 kg towarów i poczty obsłużonych w roku poprzedzającym zawarcie umowy ubezpieczenia w danym porcie lotniczym, w zależności od ruchu dominującego na danym lotnisku, nie więcej jednak niż równowartość w złotych kwoty 5 000 000 SDR.
2. Minimalna suma ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą w zakresie obsługi naziemnej świadczących usługi określone w art. 176 pkt 1–2, 6 i 8–11 ustawy, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 10 000 SDR na każdy 1 000 pasażerów lub 1 000 kg towarów i poczty obsłużonych w roku poprzedzającym zawarcie umowy ubezpieczenia w danym porcie lotniczym, w zależności od ruchu dominującego na danym lotnisku, nie więcej jednak niż równowartość w złotych kwoty 1 500 000 SDR.
§ 24.[Minimalna suma ubezpieczenia OC państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym] Minimalna suma ubezpieczenia OC państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym, o którym mowa w rozdziale 2 działu VI ustawy, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia OC, wynosi równowartość w złotych kwoty 30 000 000 SDR.
Rozdział 5
Przepis końcowy
§ 25.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2004 r.
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165, Nr 141, poz. 1359 i Nr 232, poz. 2322).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 54, poz. 535, Nr 96, poz. 959 i Nr 99, poz.1002.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 30 kwietnia 2004 r. (poz. 1168)
Załącznik nr 1
(uchylony)
Załącznik nr 2
(uchylony)
Załącznik nr 3
(uchylony)
Załącznik nr 4
(uchylony)
[1] § 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą (Dz.U. Nr 239, poz. 1736). Zmiana weszła w życie 30 grudnia 2006 r.
[2] § 3 ust. 2 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą (Dz.U. Nr 239, poz. 1736). Zmiana weszła w życie 30 grudnia 2006 r.
[3] § 6 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą (Dz.U. Nr 239, poz. 1736). Zmiana weszła w życie 30 grudnia 2006 r.
[4] § 8 uchylony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą (Dz.U. Nr 239, poz. 1736). Zmiana weszła w życie 30 grudnia 2006 r.
Załącznik nr 1 uchylony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą (Dz.U. Nr 239, poz. 1736). Zmiana weszła w życie 30 grudnia 2006 r.
[5] § 9 uchylony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą (Dz.U. Nr 239, poz. 1736). Zmiana weszła w życie 30 grudnia 2006 r.
[6] § 10 uchylony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą (Dz.U. Nr 239, poz. 1736). Zmiana weszła w życie 30 grudnia 2006 r.
[7] § 11 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą (Dz.U. Nr 239, poz. 1736). Zmiana weszła w życie 30 grudnia 2006 r.
[8] § 12 uchylony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą (Dz.U. Nr 239, poz. 1736). Zmiana weszła w życie 30 grudnia 2006 r.
[9] § 13 uchylony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą (Dz.U. Nr 239, poz. 1736). Zmiana weszła w życie 30 grudnia 2006 r.
[10] § 14 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą (Dz.U. Nr 239, poz. 1736). Zmiana weszła w życie 30 grudnia 2006 r.
[11] § 15 uchylony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą (Dz.U. Nr 239, poz. 1736). Zmiana weszła w życie 30 grudnia 2006 r.
[12] § 16 uchylony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą (Dz.U. Nr 239, poz. 1736). Zmiana weszła w życie 30 grudnia 2006 r.
[13] § 21 uchylony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą (Dz.U. Nr 239, poz. 1736). Zmiana weszła w życie 30 grudnia 2006 r.
Załączniki nr 2, 3 i 4 uchylone przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 7 grudnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań dotyczących ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej użytkowników statków powietrznych, przewoźników i innych przedsiębiorców prowadzących działalność lotniczą (Dz.U. Nr 239, poz. 1736). Zmiana weszła w życie 30 grudnia 2006 r.