Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2011-02-17 do 2012-08-11
Wersja archiwalna od 2011-02-17 do 2012-08-11
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 30 kwietnia 2004 r.
w sprawie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2011 r., Nr 23, poz. 123) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 23 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789, Nr 170, poz. 1652 i Nr 203, poz. 1966 oraz z 2004 r. Nr 92, poz. 883, Nr 96, poz. 959 i Nr 97, poz. 962) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) warunki, tryb wydawania i cofania świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego;
2) okres ważności oraz wzory świadectw;
3) jednostki organizacyjne upoważnione do przeprowadzania badań koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji.
§ 2.[Wniosek o wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu budowli] Z wnioskiem o wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego producent lub wykonawca, zarządca infrastruktury, użytkownik bocznicy kolejowej lub przedsiębiorca wykonujący przewozy w obrębie bocznicy kolejowej występuje do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, załączając wyniki badań typu budowli, przeprowadzonych przez jednostkę organizacyjną upoważnioną do przeprowadzania badań koniecznych do uzyskania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji, zwaną dalej „upoważnioną jednostką".
§ 3.[Wniosek o wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu urządzenia] Z wnioskiem o wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu urządzenia przeznaczonego do prowadzenia ruchu kolejowego producent lub wykonawca, zarządca infrastruktury, użytkownik bocznicy kolejowej lub przedsiębiorca wykonujący przewozy w obrębie bocznicy kolejowej występuje do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, załączając wyniki badań typu urządzenia przeznaczonego do prowadzenia ruchu kolejowego, przeprowadzonych przez upoważnioną jednostkę.
§ 4.[Wniosek o wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego] Z wnioskiem o wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego producent lub wykonawca, przewoźnik kolejowy, zarządca infrastruktury, użytkownik bocznicy kolejowej lub przedsiębiorca wykonujący przewozy w obrębie bocznicy kolejowej występuje do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, załączając wyniki badań typu pojazdu kolejowego, przeprowadzanych przez upoważnioną jednostkę.
§ 5.[Wykaz jednostek upoważnionych do przeprowadzania badań typu] Wykaz upoważnionych jednostek, o których mowa w § 2–4, oraz badania, jakie mogą być przeprowadzane przez te jednostki, określa załącznik nr 1 [1] do rozporządzenia.
§ 6.[Dokumentacja techniczna, którą należy dołączyć do wniosku] 1. Do wniosków, o których mowa w § 2, należy również dołączyć dokumentację techniczną, w tym:
1) warunki techniczne wykonania i odbioru;
2) dokumentację techniczną dla budowli;
3) w przypadku nowych typów budowli lub konieczności przeprowadzenia prób eksploatacyjnych – porozumienie w sprawie wykonania prób eksploatacyjnych, którego wzór określa załącznik nr 1 a do rozporządzenia, wraz z ich programem;
4) w przypadku typów budowli po przeprowadzonych próbach eksploatacyjnych – opinię techniczną wydaną przez zarządcę infrastruktury lub użytkownika bocznicy kolejowej;
5) opinię upoważnionej jednostki.
2. Do wniosków, o których mowa w § 3, należy również dołączyć dokumentację techniczną, w tym:
1) warunki techniczne wykonania i odbioru;
2) dokumentację techniczno-ruchową;
3) w przypadku urządzeń sterowania ruchem kolejowym – dowód bezpieczeństwa lub weryfikację tego dowodu;
4) w przypadku nowych typów urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego lub konieczności przeprowadzenia prób eksploatacyjnych – porozumienie w sprawie wykonania prób eksploatacyjnych, którego wzór określa załącznik nr 1a do rozporządzenia, wraz z ich programem;
5) w przypadku typów urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego po przeprowadzonych próbach eksploatacyjnych – opinię techniczną wydaną przez zarządcę infrastruktury kolejowej lub użytkownika bocznicy kolejowej;
6) opinię upoważnionej jednostki.
3. Do wniosków, o których mowa w § 4, należy również dołączyć dokumentację techniczną, w tym:
1) warunki techniczne wykonania i odbioru;
2) dokumentację techniczno-ruchową;
3) w przypadku nowych typów pojazdów kolejowych lub konieczności przeprowadzenia prób eksploatacyjnych – porozumienie w sprawie wykonania prób eksploatacyjnych, którego wzór określa załącznik nr 1a do rozporządzenia, wraz z ich programem;
4) w przypadku typów pojazdów kolejowych po przeprowadzonych próbach eksploatacyjnych – opinię techniczną wydaną odpowiednio przez zarządcę infrastruktury, przewoźnika kolejowego lub użytkownika bocznicy kolejowej;
5) opinię upoważnionej jednostki.
4. Do wniosku o wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego, które są eksploatowane i były dopuszczone do eksploatacji w kraju przed dniem 14 listopada 1997 r., należy dołączyć wyłącznie następujące dokumenty:
1) opis techniczny lub dokumentację techniczną;
2) pozytywną opinię użytkownika z dotychczasowej eksploatacji, uwzględniającą aktualny stan techniczny.
§ 7.[Opinie ekspertów] 1. Do wniosków, o których mowa w § 2–4, mogą być załączone, o ile wystąpi o to Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, opinie ekspertów dotyczące dokumentacji technicznej, sprawozdań oraz wyników przeprowadzonych badań.
2. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego może odstąpić od wymogu załączania wyników badań, o których mowa w § 2–4, w przypadku typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego, które są eksploatowane i były dopuszczone do eksploatacji w kraju przed dniem 14 listopada 1997 r.
§ 8.[Wydawanie świadectw dopuszczenia do eksploatacji] Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydaje świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego na podstawie dołączonych do wniosku dokumentów, o których mowa w § 2–4 i § 6, 7.
§ 9.[Czas, na który wydaje się świadectwa] 1. Świadectwa dopuszczenia do eksploatacji, o których mowa w § 2–4, wydaje się na czas nieokreślony, a w przypadku nowych typów lub konieczności przeprowadzenia prób eksploatacyjnych, na czas określony, przewidziany na przeprowadzenie tych prób.
2. Próby, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się zgodnie z programem prób eksploatacyjnych, opracowanym przez upoważnioną jednostkę w porozumieniu z Urzędem Transportu Kolejowego.
3. [2] Jeżeli próby, o których mowa w ust. 1, nie mogą być przeprowadzone w terminie przewidzianym w programie prób eksploatacyjnych z przyczyn niezależnych od podmiotów, o których mowa w § 2-4, lub ze względu na konieczność przeprowadzenia dodatkowych badań lub ekspertyz, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego na wniosek tych podmiotów może przedłużyć ważność świadectwa dopuszczenia do eksploatacji wydanego na czas określony, wydając nowe świadectwo.
4. [3] W przypadkach, o których mowa w ust. 3, do wniosku o przedłużenie ważności świadectwa dopuszczenia do eksploatacji wydanego na czas określony nie jest wymagane ponowne załączanie dokumentów, o których mowa w § 2-4 i 6, z wyjątkiem nowego porozumienia w sprawie wykonania prób eksploatacyjnych według wzoru określonego w załączniku nr 1a do rozporządzenia, wraz z ich programem.
§ 10.[Cofnięcie świadectw] Świadectwa dopuszczenia do eksploatacji, o których mowa w § 2–4, mogą być cofnięte przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w przypadku stwierdzenia zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego, bezpiecznej eksploatacji pojazdów kolejowych, ochrony przeciwpożarowej lub ochrony środowiska.
§ 11.[Wzory świadectw] Wzory świadectw, o których mowa w § 2–4, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 12.[Świadectwa wydane na podstawie przepisów dotychczasowych] Świadectwa dopuszczenia do eksploatacji wydane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują swoją ważność.
§ 13.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165, Nr 141, poz. 1359 i Nr 232, poz. 2322).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 30 kwietnia 2004 r. (poz. 1090)
Załącznik nr 1
WYKAZ UPOWAŻNIONYCH JEDNOSTEK ORAZ BADANIA, JAKIE MOGĄ BYĆ PRZEPROWADZANE PRZEZ TE JEDNOSTKI
Do przeprowadzania badań koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji upoważnione są następujące jednostki zgodnie z przedstawionym zakresem ich działania:
1. Instytut Kolejnictwa
ul. Chłopickiego 50
04-275 Warszawa
2. Moyares Polska Sp. z o. o.
ul. Świętojerska 5/7
00-236 Warszawa
3. Politechnika Warszawska
Plac Politechniki 1
00-661 Warszawa
4. Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
ul. Warszawska 24
31-155 Kraków
5. Politechnika Śląska
Instytut Transportu
ul. Krasińskiego 8
40-019 Katowice
6. Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego
ul. Malczewskiego 29
26-600 Radom
7. Politechnika Poznańska
pl. M. Skłodowskiej-Curie 5
60-965 Poznań
8. Politechnika Gdańska
ul. Narutowicza 11/12
80-952 Gdańsk
9. Instytut Pojazdów Szynowych „Tabor”
ul. Warszawska 181
61-055 Poznań
10. Instytut Badawczy Dróg i Mostów
ul. Jagiellońska 80
03-215 Warszawa
11. Instytut Elektrotechniki
ul. Pożaryskiego 28
04-703 Warszawa
Nazwa Nazwa badania * | Instytut Kolejnictwa
| Movares Polska Sp. z o.o. | Politechnika Warszawska | Politechnika Krakowska | Politechnika Śląska | Politechnika Radomska | Politechnika Poznańska | Politechnika Gdańska | Instytut Pojazdów Szynowych | Instytut Badawczy Dróg | Instytut Elektrotechniki |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
| Badanie typów budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego | ||||||||||
Badania zgodności z wymaganiami określonymi w odpowiednich, dla danego typu budowli, polskich lub europejskich normach | X |
| X | X |
|
|
| X |
| X |
|
Badania zgodności z warunkami technicznymi, określonymi w przepisach o warunkach technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie | X |
| X | X |
|
|
| X | X | X |
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Badania zgodności z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym | X |
| X | X |
|
|
| X |
| X |
|
Analiza wyników prób eksploatacyjnych | X |
| X | X |
|
|
| X |
| X |
|
| Badanie sieci jezdnej wchodzącej w skład sieci trakcyjnej | ||||||||||
Badania zgodności z wymaganiami określonymi w odpowiednich, polskich lub europejskich normach | X |
|
| X |
|
|
| X |
|
| X |
Badania zgodności z warunkami technicznymi, określonymi w przepisach o warunkach technicznych | X |
|
| X |
|
|
| X |
|
| X |
Badania zgodności z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym | X |
|
| X |
|
|
| X |
|
| X |
Analiza wyników prób eksploatacyjnych | X |
|
| X |
|
|
| X |
|
| X |
Badania statyczne z konstrukcjami wsporczymi polegające na sprawdzeniu zgodności parametrów z wymaganiami technicznymi, w tym: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a) zawieszenia przewodów jezdnych, ich wysokości, pochylenia oraz odsuwu od osi toru, | X |
|
| X | X |
|
|
|
|
|
|
b) parametrów geometrycznych sieci jezdnej, | X |
|
| X | X |
|
|
|
|
|
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
c) naciągu przewodów jezdnych i lin nośnych w różnych warunkach atmosferycznych, z uwzględnieniem zmian temperatury i oblodzenia | X |
|
| X | X |
|
|
|
|
|
|
Badania dynamiczne w trakcie prób eksploatacyjnych, w tym |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a) badanie uniesienia przewodów jezdnych w punkcie podwieszenia przy najwyższej dopuszczalnej prędkości jazdy na linii kolejowej, | X |
|
| X |
|
| X |
|
|
|
|
b) sprawdzenie współpracy odbieraka prądu z siecią jezdną, w szczególności czasu trwania przerw stykowych i zmienności wartości siły stykowej, | X |
|
| X |
|
| X |
|
|
|
|
c) pomiar odsuwu przewodów jezdnych w czasie jazdy pojazdów kolejowych, | X |
|
| X |
|
| X |
|
|
|
|
d) sprawdzenie wartości prędkości krytycznej, badanie przemieszczeń i przyspieszeń ślizgacza pod wpływem ruchu, | X |
|
| X |
|
| X |
|
|
|
|
e) przewodów jezdnych w punkcie podwieszenia przy najwyższej dopuszczalnej prędkości jazdy na linii kolejowej, | X |
|
| X |
|
| X |
|
|
|
|
| Badanie trzeciej szyny w metrze | ||||||||||
Badania zgodności z wymaganiami określonymi w odpowiednich, polskich lub europejskich normach | X |
|
| X | X |
|
|
|
|
| X |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Badania zgodności z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym | X |
|
| X | X |
|
|
|
|
| X |
Badania zgodności parametrów z wymaganiami technicznymi, w tym: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a) badania parametrów geometrycznych trzeciej szyny, | X |
|
| X | X |
|
|
|
|
| X |
b) badania współpracy odbieraka prądu z trzecią szyną | X |
|
| X | X |
|
|
|
|
| X |
c) badania układu mocowania, | X |
|
| X | X |
|
|
|
|
| X |
d) badania oceny skuteczności ochrony przeciwporażeniowej | X |
|
| X | X |
|
|
|
|
| X |
| Badanie sieci powrotnej | ||||||||||
Badania zgodności z wymaganiami określonymi w odpowiednich, dla danego typu budowli, polskich lub europejskich normach | X |
|
| X |
|
|
|
|
|
|
|
Badania zgodności z warunkami technicznymi, określonymi w przepisach o warunkach technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie | X |
|
| X |
|
|
|
|
|
|
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Badania zgodności z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r o transporcie kolejowym | X |
|
| X |
|
|
|
|
|
|
|
Analiza wyników prób eksploatacyjnych |
|
|
| X |
|
|
|
|
|
|
|
Ocena skuteczności ochrony przeciwporażeniowej | X |
|
| X |
|
|
|
|
|
| X |
| Badania urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego | ||||||||||
Badania typów urządzeń sterowania i zabezpieczenia ruchu kolejowego |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a) badanie zgodności z wymaganiami określonymi w odpowiednich, dla danego typu urządzeń, polskich lub europejskich normach, | X | X | X | X | X | X |
|
| X |
| X |
b) badanie zgodności z warunkami technicznymi oraz z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, | X | X | X | X | X | X |
|
| X |
|
|
c) badanie funkcjonalne w warunkach normalnych, w tym sprzętu i programowania, | X | X | X | X | X | X |
|
| X |
|
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
d) badanie funkcjonalne w warunkach oddziaływania uszkodzeń, w tym: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- oddziaływania uszkodzeń pojedynczych, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- niezależności elementów sprzętowych, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- wykrywania uszkodzeń pojedynczych, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- reakcji na wykryte uszkodzenie pojedyncze i zdolności pozostawania w stanie bezpiecznym, | X | X | X | X | X | X |
|
| X |
|
|
- oddziaływania uszkodzeń wielokrotnych, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- przy zmiennych wartościach parametrów napięcia, prądu i częstotliwości, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
e) badanie funkcjonalne w warunkach oddziaływania zewnętrznego poprzez: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- badanie klimatyczne, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- badanie na oddziaływania mechaniczne, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- badanie na oddziaływania elektryczne, w tym kompatybilności ektromagnetycznej, | X | X | X | X | X | X |
|
| X |
| X |
- zabezpieczenie przed nieautoryzowanym dostępem, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- badanie wytrzymałościowe, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
f) badanie bezpieczeństwa działania w warunkach rzeczywistego zastosowania urządzenia, | X | X | X | X | X | X |
|
| X |
|
|
g) wykonanie następujących testów kwalifikacyjnych ich systemów: | X | X | X | X | X | X | X |
| X |
|
|
- test funkcjonalności, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- test niezawodności, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- test bezpieczeństwa |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Badanie typów urządzeń telekomunikacji kolejowej: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a) badanie zgodności z przepisami telekomunikacyjnymi wymaganymi dla urządzeń telekomunikacji kolejowej, | X | X | X | X | X | X |
|
| X |
|
|
b) badanie zgodności z warunkami technicznymi, w tym badanie: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- funkcjonalne i niezawodnościowe, | X | X | X | X | X | X | X |
| X |
|
|
- kompatybilności elektromagnetycznej, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- środowiskowe, w szczególności współpracy z istniejącymi systemami i urządzeniami, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
c) badanie zgodności z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, | X | X | X | X | X |
|
|
| X |
|
|
d) analizę wyników prób eksploatacyjnych | X | X | X | X | X |
|
|
| X |
|
|
| Badania typów pojazdów kolejowych | ||||||||||
Sprawdzenie zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi wykonania i odbioru, dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla pojazdów kolejowych, ich zespołów, podzespołów i elementów | X | X | X | X | X |
|
|
| X |
|
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały | X | X | X | X | X |
|
|
| X |
|
|
Sprawdzenie pojazdu kolejowego w zakresie: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- zachowania skrajni taboru i wymiaru długości, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu, | X |
| X | X | X |
|
|
| X |
|
|
- przejazdu przez górkę wzorcową |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- bezpieczeństwa pracownika manewrowego |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pomiar masy własnej całkowitej, nacisków kół pojazdu na szynę | X |
|
| X | X |
|
|
| X |
|
|
Ocena własności dynamicznych pojazdu trakcyjnego, w szczególności w zakresie: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- określenia sił między kołem a szyną, | X |
|
|
| X |
| X |
| X |
|
|
- spokojności biegu i komfortu jazdy, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- minimalnego promienia łuku przy dopuszczalnym przyspieszeniu dośrodkowym, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów, w tym: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- wytrzymałości pudła i zamocowania urządzeń, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie obliczeń symulacyjnych, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
- charakterystyki urządzeń cięgłowo-zderznych i ich próby zmęczeniowe, | X |
|
| X |
|
|
|
| X |
|
|
- odporności szyb czołowych i bocznych kabiny maszynisty na uderzenie i zmiany ciśnienia, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- odporności szyb czołowych i bocznych kabiny maszynisty na uderzenie i zmiany ciśnienia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Badanie układów hamulcowych w zakresie: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- oceny zastosowanego systemu hamulców, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- działania hamulca pneumatycznego i hamulca bezpieczeństwa, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- działania innych systemów hamulca, | X |
|
|
| X |
| X |
| X |
|
|
- działania hamulca elektropneumatycznego, elektrodynamicznego i szynowego, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- działania hamulca postojowego, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- pomiarów dróg hamowania, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- określenia masy hamującej pojazdu trakcyjnego, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- działania urządzeń przeciwpoślizgowych |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sprawdzenie charakterystyk trakcyjnych pojazdu w zakresie: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- wyznaczenia linii przyczepności na obwodzie kół napędnych, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- wyznaczenia linii siły pociągowej w funkcji prędkości, | X |
|
|
|
|
| X |
| X |
|
|
- wyznaczenia czasu zadziałania urządzeń przeciwpoślizgowych i eliminowania poślizgu, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Sprawdzenie odbieraka prądu i jego współpracy z siecią trakcyjną | X |
|
|
| X |
|
|
| X |
|
|
Badanie i ocena urządzeń bezpieczeństwa ruchu, w tym: czuwaka aktywnego (CA), urządzeń samoczynnego hamowania pociągu (SHP), urządzeń radiołączności kolejowej z funkcją radio-stop, urządzeń systemu kontroli prowadzenia pociągów | X | X |
| X | X |
|
|
| X |
|
|
Sprawdzenie urządzeń rejestrujących przebieg pracy pojazdu | X | X |
| X | X |
|
|
| X |
|
|
Sprawdzenie działania urządzeń zabezpieczających przeciwzwarciowych i przeciwporażeniowych | X |
| X | X | X |
|
|
| X |
|
|
Sprawdzenie urządzeń zabezpieczających przed skutkami zwarć oraz porażeniem prądem elektrycznym, w tym złącz ochronnych uszyniających oraz zabezpieczeń przed urazami elektrycznymi obsługi wagonów i pasażerów pojazdu | X |
| X | X |
|
|
|
| X |
|
|
Sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji czoła i końca pojazdu | X |
|
| X | X |
|
|
| X |
|
|
Badanie oddziaływania na otoczenie w zakresie: - | X |
| X | X | X |
| X |
| X |
| X |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego pojazdu trakcyjnego poprzez badanie: | X |
|
| X |
|
|
|
| X |
|
|
- materiałów i wyrobów, w tym przewodów elektrycznych użytych w konstrukcji i wyposażeniu pod względem palności, toksyczności i właściwości dymowych, przy paleniu i rozprzestrzenianiu się płomienia, | |||||||||||
- zainstalowanego wyposażenia przeciwpożarowego | |||||||||||
Badanie pojazdu w zakresie: | X |
| X | X | X |
|
|
| X |
| X |
- emitowanych na zewnątrz i wewnątrz zakłóceń radioelektrycznych i elektromagnetycznych, | |||||||||||
- zakłóceń w sieci trakcyjnej w wyniku działań urządzeń impulsowych, | |||||||||||
- odporności wyposażenia na zewnętrzne pola elektromagnetyczne, | |||||||||||
- wpływu zakłóceń generowanych na urządzenia sterowania ruchem kolejowym | |||||||||||
Sprawdzenie sygnałów dźwiękowych pojazdu | X | X | X | X | X |
|
|
| X |
| X |
Sprawdzenie warunków pracy maszynisty i innych pracowników obsługi w kabinie maszynisty pojazdu, w zakresie: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- ergonomii stanowiska pracy, pola widzenia szlaku, oceny fotela maszynisty, oświetlenia kabiny i przyrządów, | |||||||||||
- poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki i komfort jazdy, | X |
| X | X | X |
| X |
| X |
|
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
- poziomu hałasu infradźwiękowego, słyszalnego i ultradźwiękowego, |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- indukcyjności pola magnetycznego, | |||||||||||
- mikroklimatu kabiny maszynisty oraz zmian ciśnienia wewnętrznego | |||||||||||
Sprawdzenie warunków podróżowania pasażerów w zespołach trakcyjnych, wagonach silnikowych i autobusach szynowych, w zakresie: | X |
| X | X | X |
| X |
| X |
|
|
- poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki i komfort jazdy, | |||||||||||
- poziomu hałasu słyszalnego, | |||||||||||
- ergonomii siedzisk i pomieszczeń dla pasażerów, | |||||||||||
- mikroklimatu pomieszczeń dla pasażerów, | |||||||||||
- oświetlenia pomieszczeń dla pasażerów, | |||||||||||
- odporności szyb okiennych na uderzenie | |||||||||||
Badanie urządzeń zewnętrznych wagonu pasażerskiego, w tym: | X |
| X | X | X |
|
|
| X |
|
|
- połączeń międzywagonowych, mostków przejściowych i wałków gumowych, | |||||||||||
- stopni, uchwytów i tablic informacyjnych, | |||||||||||
- w zakresie malowania i napisów |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Badanie urządzeń wewnętrznych wagonu pasażerskiego, w tym: | X |
| X | X |
|
|
|
| X |
|
|
- okien, drzwi wejściowych czołowych, | |||||||||||
- urządzeń sanitarnych | |||||||||||
Badanie ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji wagonu | X |
| X | X | X |
|
|
| X |
|
|
Badanie impedancji zestawu kołowego | X |
| X | X | X |
|
|
| X |
|
|
Badanie układu zasilania wagonu pasażerskiego, w tym: | X |
| X | X |
|
|
|
| X |
| X |
- przetwornicy statycznej, | |||||||||||
- urządzeń wybiorczo-przełączających WN | |||||||||||
Sprawdzenie urządzeń radiołączności kolejowej i instalacji rozgłoszeniowej wagonu pasażerskiego | X |
| X | X |
|
|
|
|
|
|
|
Sprawdzenie zainstalowanego w wagonie pasażerskim systemu diagnostycznego i transmisji danych diagnostycznych | X |
| X | X |
|
|
|
| X |
|
|
Sprawdzenie w pojeździe zamocowania stopni, poręczy, osłon części wirujących, szerokości przejść, tablic informacyjnych | X |
| X | X | X |
|
|
| X |
|
|
Ocena skuteczności zabezpieczenia, w pojeździe, elementów roboczych mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu w czasie jazdy transportowej | X |
| X | X |
|
|
|
| X |
|
|
Sprawdzenie kompletności badań i prób wyposażenia pojazdu podlegającego dozorowi technicznemu | X |
| X | X | X |
|
|
| X |
|
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Potwierdzenie poprawności zastosowanych w pojeździe rozwiązań, decydujących o bezpieczeństwie ruchu, bezpieczeństwie przewozu osób i rzeczy oraz ochrony środowiska, w trakcie prób eksploatacyjnych | X |
| X | X | X |
|
|
| X |
|
|
* Uwaga: Symbol X umieszczony w tabeli oznacza, że dana jednostka badawcza jest upoważniona do przeprowadzania badań określonych w danym wierszu.
Załącznik nr 1a
POROZUMIENIE W SPRAWIE WYKONANIA PRÓB EKSPLOATACYJNYCH
Załącznik nr 2
[1] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 stycznia 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego (Dz.U. Nr 23, poz. 123). Zmiana weszła w życie 17 lutego 2011 r.
[2] § 9 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 stycznia 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego (Dz.U. Nr 23, poz. 123). Zmiana weszła w życie 17 lutego 2011 r.
[3] § 9 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 stycznia 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego (Dz.U. Nr 23, poz. 123). Zmiana weszła w życie 17 lutego 2011 r.