Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2004-04-30 do 2011-09-14
Wersja archiwalna od 2004-04-30 do 2011-09-14
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH1)
z dnia 14 kwietnia 2004 r.
w sprawie spisu wyborców sporządzanego dla obwodów głosowania utworzonych za granicą w wyborach do Parlamentu Europejskiego
Na podstawie art. 37 ust. 4 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. – Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego (Dz. U. Nr 25, poz. 219) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) sposób sporządzania i aktualizacji spisu wyborców przez właściwego terytorialnie konsula dla obwodów głosowania utworzonych za granicą w wyborach do Parlamentu Europejskiego, zwanego dalej „spisem"
2) sposób powiadamiania urzędów gmin o objętych spisem osobach stale zamieszkałych w kraju;
3) sposób wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania.
§ 2.[Spis wyborców] 1. Do spisu konsul wpisuje wyborców, którzy złożyli wnioski spełniające warunki określone w art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. – Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego.
2. Spis dzieli się na część A i B i jest sporządzany na formularzach, których wzory określa rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie spisu wyborców w wyborach do Parlamentu Europejskiego (Dz. U. Nr 62, poz. 583).
3. Część A spisu obejmuje wyborców będących obywatelami polskimi stale zamieszkałych za granicą i czasowo przebywających za granicą, z wyjątkiem wyborców, którzy zgłosili chęć głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej.
4. Część B spisu obejmuje obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, którzy wskażą miejsce ich wpisania do rejestru wyborców w gminie położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
5. Spis sporządza się zgodnie z rubrykami właściwych formularzy, o których mowa w ust. 2, z tym, że w rubryce „adres zamieszkania" wpisuje się:
1) w odniesieniu do obywatela polskiego przebywającego czasowo za granicą – adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) w odniesieniu do obywatela polskiego zamieszkałego stale za granicą – adres stałego zamieszkania za granicą;
3) w odniesieniu do obywatela Unii Europejskiej, niebędącego obywatelem polskim – adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3.[Sporządzenie spisu] 1. Spis sporządza się w dwóch egzemplarzach, oddzielnie dla każdego obwodu głosowania.
2. Nazwiska wyborców wpisuje się w kolejności alfabetycznej.
3. Formularz zapisuje się dwustronnie pismem maszynowym lub ręcznym – atramentem lub długopisem lub sporządza się w formie wydruku komputerowego.
4. W razie sporządzenia spisu w formie wydruku komputerowego:
1) można przyjąć układ formularza odmienny od określonego we wzorze, o którym mowa w § 2 ust. 2, pod warunkiem zamieszczenia wszystkich danych przewidzianych w tym wzorze;
2) formularz może być zapisany jednostronnie.
5. Konsul podpisuje spis i opatruje go pieczęcią urzędową placówki oraz parafuje i opatruje pieczęcią placówki każdy arkusz formularza spisu wyborców.
§ 4.[Aktualizacja spisu] 1. Spis jest aktualizowany do dnia przekazania go przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej przez wpisanie wyborcy na dodatkowym formularzu spisu lub dokonanie skreślenia ze spisu już sporządzonego.
2. Aktualizacji, o której mowa w ust. 1, podlegają obydwa egzemplarze spisu.
3. Przepis § 3 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
§ 5.[Dokonanie zmian w spisie] 1. Po sporządzeniu spisu na dodatkowym formularzu spisu wpisuje się osoby, które:
1) zostały pominięte w spisie, jeżeli reklamacja w sprawie ich wpisania do spisu została uwzględniona;
2) zostały pominięte w spisie w wyniku oczywistej omyłki.
2. Ze spisu skreśla się osoby:
1) wobec których właściwy konsul wydał decyzję o ich skreśleniu ze spisu w wyniku reklamacji;
2) które zostały umieszczone w spisie w wyniku oczywistej omyłki;
3) którym wydano zaświadczenie o prawie do głosowania.
3. Po dokonaniu zmian, o których mowa w ust. 1 i 2 pkt 1 i 2, w rubryce spisu „uwagi" umieszcza się odpowiednio adnotację „reklamacja" lub „omyłka".
§ 6.[Powiadomienie urzędu gminy] 1. Konsul za pośrednictwem właściwego wojewody powiadamia urząd gminy właściwy ze względu na miejsce stałego zamieszkania lub miejsce ostatniego zameldowania na pobyt stały wyborcy o wpisaniu go do spisu lub dopisaniu na dodatkowym formularzu spisu, a także o skreśleniu ze spisu osób, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 1 i 2, jeśli zawiadomił urząd gminy o ich umieszczeniu w spisie.
2. Konsul dokonuje powiadomienia, o którym mowa w ust. 1, telefaksem lub telegraficznie, niezwłocznie po wpisaniu, dopisaniu lub skreśleniu, podając dane dotyczące wyborcy według rubryk formularza spisu.
3. W celu powiadomienia właściwego urzędu gminy, stosuje się odpowiednio wzór określony w rozporządzeniu, o którym mowa w § 2 ust. 2.
§ 7.[Powiadomienie wyborców] 1. O sporządzeniu spisu konsul powiadamia wyborców, wywieszając stosowną informację w swojej siedzibie.
2. Udostępnienie spisu następuje na pisemny wniosek osoby zainteresowanej, sporządzony według wzoru określonego w rozporządzeniu, o którym mowa § 2 ust. 2.
§ 8.[Zaświadczenie o prawie do głosowania] 1. Na żądanie wyborcy zmieniającego miejsce pobytu konsul, na podstawie spisu, wydaje mu zaświadczenie o prawie do głosowania w miejsce pobytu w dniu wyborów, w tym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, według wzoru, określonego w rozporządzeniu, o którym mowa w § 2 ust. 2.
2. Wydając zaświadczenie, konsul skreśla wyborcę ze spisu, zamieszczając w nim adnotację „zaświadczenie".
3. Zaświadczenie o prawie do głosowania wyborca odbiera osobiście lub przez upoważnioną pisemnie osobę.
4. Upoważnienie do odbioru zaświadczenia o prawie do głosowania powinno zawierać:
1) numer ważnego polskiego paszportu wyborcy będącego obywatelem polskim lub numer paszportu albo nazwę i numer dokumentu tożsamości wyborcy będącego obywatelem Unii Europejskiej, który nie jest obywatelem polskim;
2) imię, nazwisko i numer paszportu lub nazwę i numer innego dokumentu tożsamości osoby upoważnionej do odbioru zaświadczenia.
§ 9.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Spraw Zagranicznych: W. Cimoszewicz
|
1) Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy zagraniczne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. Nr 97, poz. 870 oraz z 2003 r. Nr 118, poz. 1111).