Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 2004 nr 43 poz. 393
Wersja archiwalna od 2004-09-01 do 2012-09-01
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2004 nr 43 poz. 393
Wersja archiwalna od 2004-09-01 do 2012-09-01
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU

z dnia 26 lutego 2004 r.

zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142 i Nr 137, poz. 1155 oraz z 2003 r. Nr 39, poz. 337 i Nr 116, poz. 1093) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 1 w pkt 3 dodaje się lit. f-i w brzmieniu:

„f) dwuletniego uzupełniającego liceum ogólnokształcącego dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, w tym dwuletniego uzupełniającego liceum ogólnokształcącego specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania, stanowiący załącznik nr 39 do rozporządzenia,

g) trzyletniego technikum uzupełniającego dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, w tym trzyletniego technikum uzupełniającego specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania, stanowiący załącznik nr 40 do rozporządzenia,

h) szkoły policealnej o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku:

- na podbudowie programowej liceum profilowanego o profilu odpowiadającym tej samej co zawód dziedzinie gospodarki, w tym szkoły policealnej specjalnej dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz z niepełnosprawnością ruchową, stanowiący załącznik nr 41 do rozporządzenia,

- na podbudowie programowej szkół dających wykształcenie średnie, w tym szkoły policealnej specjalnej dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz z niepełnosprawnością ruchową, stanowiący załącznik nr 42 do rozporządzenia,

i) trzyletniej szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, której ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa potwierdzającego przysposobienie do pracy, stanowiący załącznik nr 43 do rozporządzenia,”;

2) w § 2:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Ramowy plan nauczania określa tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych dla odpowiednich okresów nauczania o wyróżnionych celach, stanowiących całość dydaktyczną, zwanych dalej „etapami edukacyjnymi”, w szkole podstawowej, gimnazjum, zasadniczej szkole zawodowej, trzyletnim liceum ogólnokształcącym, trzyletnim liceum profilowanym, czteroletnim technikum, dwuletnim uzupełniającym liceum ogólnokształcącym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, trzyletnim technikum uzupełniającym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, szkole policealnej o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku, trzyletniej szkole specjalnej przysposabiającej do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, a także w szkołach ponadpodstawowych:

1) obowiązkowych zajęć edukacyjnych o charakterze dydaktyczno-wychowawczym, w toku których odbywa się nauczanie przedmiotów, bloków przedmiotowych, o których mowa w § 3 ust. 10, realizacja modułów, kształcenie zintegrowane lub realizacja ścieżek edukacyjnych, o których mowa w ust. 5 pkt 3, oraz zajęć fakultatywnych i zajęć w profilu,

2) zajęć z religii/etyki,

3) godzin do dyspozycji dyrektora szkoły,

4) zajęć o charakterze terapeutyczno-wychowawczym, z uwzględnieniem zajęć rozwijających, kompensacyjnych i usprawniających, zwanych dalej „zajęciami rewalidacyjnymi”,

5) zajęć socjoterapeutycznych organizowanych dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne.”,

b) w ust. 7 pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:

„5) w każdej klasie zasadniczej szkoły zawodowej, trzyletniego liceum ogólnokształcącego, trzyletniego liceum profilowanego, dwuletniego uzupełniającego liceum ogólnokształcącego dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej i trzyletniej szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami - 35 godzin,

6) w każdej klasie czteroletniego technikum, trzyletniego technikum uzupełniającego dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej i szkoły policealnej o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku - 36 godzin.”;

3) w § 3 ust. 9 otrzymuje brzmienie:

„9. W zasadniczej szkole zawodowej, trzyletnim liceum profilowanym, czteroletnim technikum, trzyletnim technikum uzupełniającym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej i szkole policealnej o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku szkolny plan nauczania zawiera, oprócz zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, odpowiednio zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnozawodowego, określone w programach nauczania dla poszczególnych profili, albo zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia zawodowego, określone w programach nauczania dla poszczególnych zawodów.”;

4) w § 4:

a) w ust. 1:

- w pkt 1 lit. d otrzymuje brzmienie:

„d) w trzyletnim liceum ogólnokształcącym, trzyletnim liceum profilowanym, czteroletnim technikum, dwuletnim uzupełniającym liceum ogólnokształcącym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej i trzyletnim technikum uzupełniającym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej - 12 godzin łącznie,”,

- pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2) w szkole dwujęzycznej (oddziale dwujęzycznym) - równym tygodniowemu wymiarowi godzin zajęć z języka polskiego odpowiednio we wszystkich klasach szkoły podstawowej, gimnazjum, zasadniczej szkoły zawodowej, trzyletniego liceum ogólnokształcącego, trzyletniego liceum profilowanego, czteroletniego technikum, dwuletniego uzupełniającego liceum ogólnokształcącego dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, trzyletniego technikum uzupełniającego dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, a także szkół ponadpodstawowych,”,

- w pkt 3 lit. a otrzymuje brzmienie:

„a) w szkole podstawowej, gimnazjum, trzyletnim liceum ogólnokształcącym, trzyletnim liceum profilowanym, czteroletnim technikum, dwuletnim uzupełniającym liceum ogólnokształcącym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, trzyletnim technikum uzupełniającym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, a także w liceum ogólnokształcącym - 3 godzin,”,

b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

„1a. Zgłoszenie ucznia, zgodnie z odrębnymi przepisami, na naukę języka mniejszości narodowej lub grupy etnicznej jest równoznaczne z zaliczeniem tego języka do obowiązkowych zajęć edukacyjnych ucznia, do których stosuje się przepisy dotyczące oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.”,

c) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Przepisów ust. 1 nie stosuje się w szkole policealnej o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku oraz w szkole policealnej będącej szkołą ponadpodstawową.”;

5) w § 6:

a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

„1. W szkole podstawowej, gimnazjum, zasadniczej szkole zawodowej, trzyletnim liceum ogólnokształcącym, trzyletnim liceum profilowanym, czteroletnim technikum, dwuletnim uzupełniającym liceum ogólnokształcącym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, trzyletnim technikum uzupełniającym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, szkole policealnej o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku i szkole ponadpodstawowej podział na grupy jest obowiązkowy:

1) na zajęciach z języków obcych, informatyki, elementów informatyki i technologii informacyjnej - w oddziałach, a w przypadku zajęć z języków obcych także w zespołach międzyoddziałowych, liczących więcej niż 24 uczniów, z zastrzeżeniem ust. 4,

2) na nie więcej niż połowie obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych - w oddziałach liczących więcej niż 30 uczniów, z zastrzeżeniem ust. 4,

3) na zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnozawodowego i kształcenia zawodowego, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych - w oddziałach liczących więcej niż 30 uczniów, z zastrzeżeniem ust. 4,

4) w przypadku realizacji w kształceniu zawodowym modułów, zgodnie z wymogami określonymi w modułowym programie nauczania dla zawodu,

5) na zajęciach praktycznej nauki zawodu, zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. W trzyletnim liceum ogólnokształcącym, dwuletnim uzupełniającym liceum ogólnokształcącym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej i liceum ogólnokształcącym, liczącym nie więcej niż dwa oddziały każdej klasy, zajęcia z języków obcych oraz z przedmiotów ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym mogą być prowadzone w zespołach, w tym w zespołach międzyoddziałowych, liczących nie mniej niż 7 uczniów.”,

b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:

„5. Zajęcia wychowania fizycznego są prowadzone w grupach liczących od 12 do 26 uczniów, z tym że w zasadniczej szkole zawodowej, trzyletnim liceum ogólnokształcącym, trzyletnim liceum profilowanym, czteroletnim technikum, dwuletnim uzupełniającym liceum ogólnokształcącym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, trzyletnim technikum uzupełniającym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, szkole policealnej o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku i szkole ponadpodstawowej - oddzielnie dla dziewcząt i chłopców; dopuszcza się tworzenie grup międzyoddziałowych lub, w wyjątkowych przypadkach, grup międzyklasowych.”;

6) w załączniku nr 13 do rozporządzenia przypisy c i d pod tabelą otrzymują brzmienie:

„c) podziału godzin przeznaczonych na kształcenie teoretyczne i kształcenie praktyczne w danym zawodzie dokonuje dyrektor szkoły, z tym że wymiar godzin przeznaczonych na kształcenie praktyczne w zasadniczej szkole zawodowej nie może wynosić mniej niż 60 % godzin przewidzianych na kształcenie zawodowe; w przypadku uczniów - młodocianych pracowników dyrektor szkoły dokonuje podziału godzin w porozumieniu z pracodawcami, z uwzględnieniem przepisów Kodeksu pracy; w oddziałach wielozawodowych nauczanie przedmiotów zawodowych teoretycznych odbywa się odrębnie dla każdego zawodu przez okres 4 tygodni w każdej klasie, w wymiarze 34 godzin tygodniowo,

d) w przypadku ustalenia dla danego zawodu okresu nauczania dłuższego niż dwuletni wymiar godzin z zakresu kształcenia zawodowego zwiększa się proporcjonalnie, natomiast w przypadku przedmiotów ogólnokształcących, z wyjątkiem zajęć edukacyjnych wychowanie fizyczne oraz religia/etyka, zachowuje się wymiar godzin ustalony dla dwuletniego okresu nauczania, z tym że dopuszcza się realizowanie przedmiotów ogólnokształcących w całym okresie nauczania. W szkołach dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania, zorganizowanych w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, schroniskach dla nieletnich, zakładach poprawczych kształcących w zawodach, dla których ustalono trzyletni okres nauczania, można skrócić okres nauczania do dwóch lat, pod warunkiem zachowania wymiaru godzin ustalonego dla trzyletniego okresu nauczania,”;

7) po załączniku nr 38 do rozporządzenia dodaje się załączniki nr 39, 40, 41, 42 i 43 do rozporządzenia w brzmieniu ustalonym w załącznikach nr 1, 2, 3, 4 i 5 do niniejszego rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2004 r., z wyjątkiem załączników nr 3 i 4 do rozporządzenia, które wchodzą w życie z dniem 1 września 2005 r.

Minister Edukacji Narodowej i Sportu: K. Łybacka

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 6, poz. 65, Nr 128, poz. 1176, Nr 137, poz. 1304 i Nr 203, poz. 1966.

Załączniki do rozporządzenia Ministra
Edukacji Narodowej i Sportu z dnia
26 lutego 2004 r. (poz. 393)

Załącznik nr 1

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA DWULETNIEGO UZUPEŁNIAJĄCEGO LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO DLA ABSOLWENTÓW ZASADNICZEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ, W TYM DWULETNIEGO UZUPEŁNIAJĄCEGO LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO SPECJALNEGO DLA UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCHa), NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE, ZAGROŻONYCH NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM, ZAGROŻONYCH UZALEŻNIENIEM, Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA

infoRgrafika

Załącznik nr 2

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA TRZYLETNIEGO TECHNIKUM UZUPEŁNIAJĄCEGO DLA ABSOLWENTÓW ZASADNICZEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ, W TYM TRZYLETNIEGO TECHNIKUM UZUPEŁNIAJĄCEGO SPECJALNEGO DLA UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCHa), NIEDOSTOSOWANYCH SPOŁECZNIE, ZAGROŻONYCH NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM, ZAGROŻONYCH UZALEŻNIENIEM, Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA

infoRgrafika

Załącznik nr 3

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA SZKOŁY POLICEALNEJ NA PODBUDOWIE PROGRAMOWEJ LICEUM PROFILOWANEGO O PROFILU ODPOWIADAJĄCYM TEJ SAMEJ CO ZAWÓDa) DZIEDZINIE GOSPODARKI, W TYM SZKOŁY POLICEALNEJ SPECJALNEJ DLA UCZNIÓW NIESŁYSZĄCYCH I SŁABOSŁYSZĄCYCH, NIEWIDOMYCH I SŁABOWIDZĄCYCH ORAZ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ RUCHOWĄ

Lp.

Obowiązkowe zajęcia edukacyjne

dla młodzieży

dla dorosłych

liczba godzin tygodniowo w rocznym okresie nauczania

liczba godzin tygodniowo w rocznym okresie nauczania

liczba godzin w rocznym okresie nauczania

semestry l-II

semestry I-II

forma stacjonarna

forma zaoczna

1

Kształcenie zawodowe według programu nauczania dla zawodu

32

24

432

2

Wychowanie fizyczne

3

-

-

Razem godzin zajęć edukacyjnych

35

24

432

Praktyka zawodowa: .................... tygodni

a) Kształcenie w jednorocznej szkole policealnej dotyczy zawodów na poziomie kwalifikacji technika.

Załącznik nr 4

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA SZKOŁY POLICEALNEJ NA PODBUDOWIE PROGRAMOWEJ SZKÓŁ DAJĄCYCH WYKSZTAŁCENIE ŚREDNIE, W TYM SZKOŁY POLICEALNEJ SPECJALNEJ DLA UCZNIÓW NIESŁYSZĄCYCH I SŁABOSŁYSZĄCYCH, NIEWIDOMYCH I SŁABOWIDZĄCYCH ORAZ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ RUCHOWĄ

Lp.

Obowiązkowe zajęcia edukacyjne

dla młodzieżya)

dla dorosłycha)

liczba godzin tygodniowo
w dwuletnim okresie nauczania

liczba godzin tygodniowo
w dwuletnim okresie nauczania

liczba godzin
w dwuletnim okresie nauczania

semestry l-IV

semestry l-IV

forma stacjonarna

forma zaoczna

1

Kształcenie zawodowe według programu nauczania dla zawodu

50

37

682

2

Podstawy przedsiębiorczościb)

-

1

18

3

Wychowanie fizyczne

6

-

-

Razem godzin zajęć edukacyjnych

56

38

700

Praktyka zawodowa: .................... tygodni

a) W przypadku 1-rocznego, 1,5-rocznego lub 2,5-letniego okresu nauczania ogólny wymiar godzin określony dla 2-letniego okresu nauczania zmniejsza się lub zwiększa proporcjonalnie.

b) Zajęcia edukacyjne z Podstaw przedsiębiorczości powinny być prowadzone tylko dla uczniów, którzy na wcześniejszym etapie nauki nie realizowali tych zajęć.

Załącznik nr 5

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA TRZYLETNIEJ SZKOŁY SPECJALNEJ PRZYSPOSABIAJĄCEJ DO PRACY DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM ORAZ DLA UCZNIÓW ZE SPRZĘŻONYMI NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMIa)

Lp.

Obowiązkowe zajęcia edukacyjne

Liczba godzin tygodniowo

klasa l

klasa II

klasa III

1

Funkcjonowanie osobiste i społeczne

7

7

7

2

Wychowanie fizyczne

3

3

3

3

Przysposobienie do pracy

17

20

22

Razem

27

30

32

Religia/Etyka

2

2

2

Razem godzin zajęć edukacyjnych

29

32

34

Zajęcia rewalidacyjne

10

10

10

Zajęcia sportowe

2

2

2

Zajęcia kształtujące kreatywność

2

2

2

a) Dotyczy także uczniów niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących, autystycznych, jednocześnie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00